PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lomatonni

AnttiWalker
01.07.2017, 17.02
https://thebrooklynvegans.files.wordpress.com/2017/07/18879122_646674852196386_5458198023492337664_n.jpg ?w=680

En ole ihan varma mihin kategoriaan tää kuuluu, mutta jos sopii ylläpidolle siirtää oikeaan paikkaan, niin kiitos.

Laitoin mun lomatonnihaasteelle blogin pystyyn, jotta on itselläkin kovempi paine toteuttaa tämä.

Ajattelin kirjata lenkkejä, muistella tuntemuksia, kommentoida tour de francea ja pyöräilyä yleisesti. Komentoikaa ja keskustelkaa toki jos tulee jotain mieleen ja jos kiinnostaa minkäänlainen lenkkiseura pk-seudulla, niin I'm your man.

https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/01/lomahaaste-1000-km-pyorailya/

oppes
01.07.2017, 17.11
Onhan tuo kilometrimäärä tehtävissä ketterästi. 35m/päivä :) Tällainen vanhempi, myöhäissyntyinenkin kuntoilija tuon tekee kun haluaa (nimimerkillä 2vkoa takana about noilla päiväkilometreilla - ja fiilistellen ja nauttien)

Onnea vaan matkalle. Uskon, että teet tuon.

AnttiWalker
01.07.2017, 17.19
Joo, ei se pitäis olla kauheen hankala toteuttaa, jahka pysyy terveenä ja ehtii pyöräilemään. Ei ole tähän mennessä ole ollut helppoa, mutta veikkaan, että tonni paukkuu jo semiaikaisin kuun mittaa. Kiva vaan kirjata ylös omia tekemisiään

Jami2003
01.07.2017, 18.34
Voisi loman paljon huonomminkin käyttää. Ei muuta kuin tsemppiä :)

Köfte
01.07.2017, 19.25
Go man go! Loistava ajatus, ja toteutettuna loistavampi.

Taimo M.
01.07.2017, 21.20
Hyvä haaste! Tein itse saman viime vuonna. Malli oli vain "pystynkö ajamaan" 1000km kuukaudessa.

nure
01.07.2017, 23.17
Tsemppiä! Kilometrimäärä aika olematon mutta ollaanhan sitä lomalla!

AnttiWalker
02.07.2017, 01.03
Tsemppiä! Kilometrimäärä aika olematon mutta ollaanhan sitä lomalla!

En oo aiemmin polkenut 1000 kilsaa kuukaudessa, kun oon melko uus lajin harrastaja, joten toivottavasti huomaan tuon saman ja saan tehtyä yli tonnin kuukaudessa jatkossa koko ajan. Mietin myös, että jos kilsat alkaa tippumaan helposti, niin teen helsinki - nuorgam haasteen, eli 1300 kilsaa.

Ekat ajatukset nostin ekan päivän pikkulenkin jälkeen (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/01/prologi-9784-kilometria-jaljella/) tähän postaukseen.

Tuleeko lisää hyviä 70-150 km lenkkejä mieleen Helsingissä?

juuha
02.07.2017, 02.27
Kiitos tästä ideasta! Loma alkoi justiinsa, ja ainakin nyt aamuyöllä tuntuu oikein hyvältä idealta itsellenikin! Fundeeraukseen menee, tekisinkö itsekin blogin tuosta, että saisin ikäänkuin henkisen piiskauksen hommaan.

Pitää varmaan hommata sit auton katolle pyörätellinki, että saa fillarit kulkemaan reissussa mukana. Onko ne katolle pantavat fillaritelinet oikeasti miten näppäriä käyttää, ja voiko niiden kanssa ajaa kovaa? Kauanko menee, kun kaksi pyörää nostaa katolle ja panee kiinni niin, että pysyy?

fiber
02.07.2017, 08.51
En oo aiemmin polkenut 1000 kilsaa kuukaudessa, kun oon melko uus lajin harrastaja, joten toivottavasti huomaan tuon saman ja saan tehtyä yli tonnin kuukaudessa jatkossa koko ajan.
...
Tuleeko lisää hyviä 70-150 km lenkkejä mieleen Helsingissä?
Itselläni tonni kuussa on aika arkista, mutta oma tilasto näyttää, että keskimäärin tonni on tullut täyteen vain touko-elokuussa. Käytettävissä oleva aika rajoittaa jonkin verran ja tietysti sää. Toisin sanoen anna itsellesi armoa, vaikkei tulisikaan jatkossa tonneja kuussa "koko ajan".

Katso HePon kuntolenkkien lauantai- ja sunnuntaireitit (http://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/), hyvä setti lenkkejä. Lisäksi tietysti Tuusulanjärven kierto, Porvoossa pyörähdys... ota käyttöön Strava ja seuraa muita pyöräilijöitä, niin näet mitä he ovat ajaneet.

Blackborow
02.07.2017, 08.53
Kauanko menee, kun kaksi pyörää nostaa katolle ja panee kiinni niin, että pysyy?
n. 30s-1min per pyörä. Täytyy kyllä pahasti urpoilla, että noihin Thulen telineisiin saisi pyörän laitettua väärin. Oman auton katolla ProRide 598 ja Outride 561. Jälkimmäisen kohdalla menee vähän pidempään kun pitää etupyörä irroittaa.

MacKonte
02.07.2017, 09.46
Haastetta saa lisättyä, kun valitsee tavoitekuukaudeksi sellaisen, että muukin perhe on lomalla. Yhteiset aktiviteettiodotukset osuvat silloin niille parhaille ajokeleille ja polkeminen tapahtuu usein aamulla 5:00 - 10:00 muun perheen vielä nukkuessa edellispäivän retkien rasitusta pois.

Omassa seurannassa nämä kuukaudet näkyvät saldona 500km/kk, kun muuten kesäkuukaudet poljetaan 1000-1300km/kk lukemissa. Tänä vuonna rouvalla oli kesäkuussa kolme viikkoa lomaa ja kilometrejä sai kerättyä kokonaiset 300km. Ensimmäisellä "omalla" lomaviikolla näyttäisi olevan jo nyt sama matka täynnä ja tänään pitäisi kaveria viedä elämänsä ensimmäiselle sataselle.

Tuollaisia tavoitteita on hyvä laittaa, kunhan ne eivät vie ajamisesta iloa. Tsemppiä polkemiseen :D

Jami2003
02.07.2017, 09.46
Itselläni tonni kuussa on aika arkista, mutta oma tilasto näyttää, että keskimäärin tonni on tullut täyteen vain touko-elokuussa. Käytettävissä oleva aika rajoittaa jonkin verran ja tietysti sää. Toisin sanoen anna itsellesi armoa, vaikkei tulisikaan jatkossa tonneja kuussa "koko ajan".

Katso HePon kuntolenkkien lauantai- ja sunnuntaireitit (http://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/), hyvä setti lenkkejä. Lisäksi tietysti Tuusulanjärven kierto, Porvoossa pyörähdys... ota käyttöön Strava ja seuraa muita pyöräilijöitä, niin näet mitä he ovat ajaneet.
Ei tuo tonni tosiaan pitkä matka ole alan harrastajalle mutta kyllä siinä aloittelija saa jo ketjua pyörittää. Ja tosiaan vakka tällä palstalla tulee näköharha siitä että monikin polkee 12 tkm tai enemmän vuodessa, eli keskimäärin tonnin kuussa, niin kyllä ne ovat oman kokemuksen mukaan aika harvassa tuolla normaali elämää viettävien harrastajien keskuudessa.

Voihan sitä perustaa vaikka tänne tonni kuussa haaste ketjun jonne halukkaat voi päivittää km/monesko päivä tyyliin tapahtumia. Blogeja en ainakaan itse seuraa niin tiuhaan että kerkeäisin monta kertaa kuussa lukemaan saati kannustamaan kommenteilla...

Haastetta saa lisättyä, kun valitsee tavoitekuukaudeksi sellaisen, että muukin perhe on lomalla. Yhteiset aktiviteettiodotukset osuvat silloin niille parhaille ajokeleille ja polkeminen tapahtuu usein aamulla 5:00 - 10:00 muun perheen vielä nukkuessa edellispäivän retkien rasitusta pois.

Omassa seurannassa nämä kuukaudet näkyvät saldona 500km/kk, kun muuten kesäkuukaudet poljetaan 1000-1300km/kk lukemissa. Tänä vuonna rouvalla oli kesäkuussa kolme viikkoa lomaa ja kilometrejä sai kerättyä 300km. Ensimmäisellä omalla lomaviikolla näyttäisi olevan sama määrä täynnä ja tänään pitäisi kaverie viedä elämänsä ensimmäiselle sataselle.

Tuollaisia tavoitteita on hyvä laittaa, kunhan ne eivät vie ajamisesta iloa. Tsemppiä polkemiseen :D

Aikalailla sama juttu itselläni :D Yhteiset lomat ja jos ei yhteinen niin sitten minä olen lasten kanssa. Ja vaikka ei ihan pieniä olekaan niin ei sitä viitsi keskellä päivää lähteä 4 tunnin lenkille. Tylsistykää, iskä lähtee pyöräileen. Kesäkuussa saldoksi n 700 km, mahdollisuus polkea 2 viikon aikana ja lähes kaikki lenkit tehty klo 5-10 tai klo 20-02 välisenä aikana. Näin se vaan menee perheellisellä :D

Blackborow
02.07.2017, 09.50
Eihän tuo pitkän linjan maantiepenalle ole matka eikä mikään kuukaudessa ja varmasti tulee monellakin täyteen helposti.

Nyt vain odotellaan kun joku tulee kertomaan että alle 3000km kuussa ei ole mistään kotoisin.

casanova
02.07.2017, 10.21
Tonni kuussa vaatii loma-aikaan jo vähän harrastamista, sillä vaikka miten kovalla keskinopeudella polkisi, joutuu pyörän selässä kuitenkin viettämään kymmeniä tunteja aikaa (vaihtoehtona on joku muu loma-ajanviete).

Itselläni lomakuukausina - saati nyt perhevapaalla pienten lasten kanssa kotona - ei kilometrejä juuri kerry, mutta jos jaksaa päivittäin polkea töihin, tulee pelkistä työmatkoista jo 40 km / vrk. Itselleni viimeisimmät tonnin kuukaudet ovat toukokuu ja viime vuoden elo- ja syyskuu. Vaikka en varsinaisesti harrasta pyörälenkkejä työmatka- ym. hyötyajoa lukuun ottamatta, vaati tonni kuussa minulta toki muutaman ylimääräisen ajon. Arvioisin, että tonnin saa melkein kuka tahansa suht helposti kasaan, jos aikaa riittää ja perse kestää. Se on sitten omista mieltymyksistä kiinni, ajaako lähes joka päivä muutamankymmentä kilometriä vai pari pitkää lenkkiä viikossa.

Kilometrien kerryttämisessä suosittelen tutustumaan kuvarasteihin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?72-Kuvarastit) (jos et ole jo tutustunut). Niitä keräämällä tulee aivan vahingossa kilometrejä kasaan. Samalla paikallistuntemus kasvaa. Rastin haun voi yhdistää melkein mihin tahansa matkaan, vaikka keskinopeus siitä varmasti kärsiikin. Välillä joutuu karttoja ym. selaamaan, jotta pääsee jyvälle rastin sijainnista. Välillä sijainti aukenee vain jo aiemmin ohi ajaneille. Ekstrahaaste: kokeile saatko samana päivänä Helsingin, Espoon ja Vantaan rastit kerättyä!

Pohdit blogissasi sitä, olisiko hyötyä ajaa kaksi lenkkiä päivässä. Mitään pitkiä lenkkejä en ole kahdesti päivässä ajanut, mutta ainakin yhdistelmä 20 + 50 on tullut kokeiltua aamu- ja iltapäiväosuuksin ihan hyvällä menestyksellä. Paikat menevät itselläni vähitellen jumiin, joten joku lepopäivä viikossa on avuksi. Sen huomaa lepopäivää seuraavan päivän ajossa. Jos urhelu- saati pyöräilytaustaa on enemmän, kestää varmaan paremmin. Venyttelykin voi auttaa. Kumpaakaan en ole kokeillut.

Tsemppiä tonnin hakuun!

Kuronen
02.07.2017, 10.53
Aikaahan tuo lomatonni vie. Jos itse lähtisin tuota tarkoituksella toteuttamaan, niin ajaisin viikottain kaksi 125km:n lenkkiä, vaikka tempokisun tapaan aamuvarhain. Näin minimoisin käytetyn ajan, rasituksen ja lomaa jäisi reilusti vaikka rillutteluunkin.

fiber
02.07.2017, 11.10
Minä taas en millään viitsi ajaa satasta itsekseni. Omat lenkit ovat lyhyehköjä, 35-70 km. Porukkalenkillä tulee pidempiä. Tänä kesänä niitäkin vain kerran kuussa. Oma säännöllinen pyöräilyni perustuu työmatkalle, joka on 49-57 km / päivä reitistä riippuen. Sitäkään en viitsi tai pysty tekemään kuin ehkä joka toinen päivä.

Tsemppiä AnttiWalkerille, onhan se tosiaan iso muutos arkeen, että saa tonnin kerättyä!

juuha
02.07.2017, 11.20
Aamuyöllä tonni kesälomakiukauden aikana tuntui minustakin houkuttelevalta, nyt yön yli nukuttua tuntuu aika paljolta. Kun loma ei ole pyöräilyä, vaan kaikkea muuta, ja pyöräily on kaikkea muuta kuin maantiekilpurilla maantieajoa, aika paljon tuohon tonniin lomalla aikaa palaa. Taitaa jäädä tekemättä.

Jami2003
02.07.2017, 11.34
Aikaahan tuo lomatonni vie. Jos itse lähtisin tuota tarkoituksella toteuttamaan, niin ajaisin viikottain kaksi 125km:n lenkkiä, vaikka tempokisun tapaan aamuvarhain. Näin minimoisin käytetyn ajan, rasituksen ja lomaa jäisi reilusti vaikka rillutteluunkin.
Jep kilometrejä on ainakin mun mielestä helpompi kerryttää ajamalla muutama pitkä lenkki viikossa kuin yrittämällä lisätä ajokertoja.

Tuolla Kurosen tyylillä aikaa menee kaksi kertaa viikossa esimerkiksi aamu kuudesta puoleen päivään. Ei kuulosta kohtuuttomalta ajankäytöltä :)

juuha
02.07.2017, 15.38
Tuolla Kurosen tyylillä aikaa menee kaksi kertaa viikossa esimerkiksi aamu kuudesta puoleen päivään. Ei kuulosta kohtuuttomalta ajankäytöltä :)

Kesälomalla kaksi kertaa viikossa aamukuudelta sikapitkälle pyörälenkille, ei kuulosta kohtuuttomalta? Mikä sitten kuulostaa kohtuuttomalta, jos ei tuo? Tuohon aikaanhan kesäöisin käydään vasta nukkumaaan viimeisten viinilasillisten jälkeen, laulunuotion hiivuttua.

tempokisu
02.07.2017, 16.20
^ Mä olen lenkkini jo ajanu aamukuudelta ja oon jo kotona. Yhtään ole kohtuutonta vaan mulle sopii se parhaiten.
Kohtuutonta on pakottaa ihminen ajamaan lenkkinsä omaan elimistöön sopimattomaan aikaan; nää on pers-kohtaisia asioita. Kyllä ne kilometrit kertyy ihan samalla tavalla ajat sitten joka toinen päivä satasen tai joka päivä viiskymppiä. Mutta kun se vaikein asia on lähteminen; niin on paljon mukavampaa että saat huilaamispäiviä ( myös rauhassa nukkumispäiviä) kun ajat sen satasen silloin kun ajat.
Ja toinen tykkää lähteä iltapäivällä, mutta minä tykkään lähteä varhaisaamulla ja silloin on yleensä tyyntä, näkee eläimiä, ja on kotona hyvissä ajoin ja aikaa jää muuhukin.

Se on paljolti mikä on tärkeintä; ja minulle tärkeintä ei ole enää pitkät lenkit vaan kivat kuvat. Niitä kuvauskelejä on vaan nykyisin aika harvassa. Mutta sellainen hyvä tasapaino tässä on löytynyt pyöräilyn ja kuvaamisen, ja töihinmenon suhteen. Ja tiedän että kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole, näin paljo vapaita ja töihin meno klo 12ksi.

Taimo M.
02.07.2017, 16.23
Ei munkaan mielestä kuulosta kohtuuttomalta jos perse kestää ton matkan ajaa. Paljonko sitä viiniä haluaa juopasta joka ilta että seuraavana
päivänä pystyy ajamaan on jokaisen itse testattava/todettava. Mä jätin kaiken juomisen pois viime elokuussa kun tuon tonnin ajoin. Ja jäähän sitä
viisi päivää aikaa särpiä sitä "juomaa" jos kahtena päivänä ajaa. Mun ajo kerrat oli 5,2,6,5 kesäloma viikkoina. Toi 2 kertaa viikko johtu sateisesta
kelistä ja ajoin vain ma ja su. Sitten tajusin ettei tonni tule jos kyttäilee pilviä ikkunasta.

Kuten casanova tuolla aikaisemmin sanoi:

"Se on sitten omista mieltymyksistä kiinni, ajaako lähes joka päivä muutamankymmentä kilometriä vai pari pitkää lenkkiä viikossa."

Jim717
02.07.2017, 16.30
Kuten yllä mainittiin HePon porukkalenkit, niin niillä kilometrejä tulee kuin itsekseen. Itselläni HePo Keskiviikkolenkki siirtymineen + HePo Sunnuntailenkki on yhteensä n. 170 km. Muina päivinä ei paljoa tarvitse polkea että kuuaudessa tulee tonni.
Toisinaan otan navigaattoriin rideWithGPS:stä (hakusana HePo) jonkin n. 100 km uuden reitin, jota en ole ennen ajanut ja lähden yksin "retkelle". Matkalla ehkä johonkin kahvilaan rauhassa kahvittelemaan. Rauhoittavaa ajanvietettä jossa kilometrejä tulee helposti.

Jami2003
02.07.2017, 18.47
Kesälomalla kaksi kertaa viikossa aamukuudelta sikapitkälle pyörälenkille, ei kuulosta kohtuuttomalta? Mikä sitten kuulostaa kohtuuttomalta, jos ei tuo? Tuohon aikaanhan kesäöisin käydään vasta nukkumaaan viimeisten viinilasillisten jälkeen, laulunuotion hiivuttua.
No elämä on tietysti valintoja :) jos on tottunut valvomaan aamuun niin jättää viinit väliin ja polkee laulunuotion ajan. Veikkaan että siinä ajassa saattaa polkea koko viikon tarvittavat kilometrit. Voi sitten keskittyä loppuviikon römpöttelyyn.

Aakoo
02.07.2017, 21.45
Mä ajaisin 60-70km lenkkejä 3kpl per viikko ja ehkä yhden pidemmän satasen sitten kerran viikossa tai kahdessa. Menee muutama tunti kerrallaan, ja ehtii tehdä muutakin sinä päivänä. Lähtee aamusta, niin on perillä silloin kun muut vasta lopettelee aamupalaansa. Tonni tulee kuin itsestään. Aloittelevalle tai keskitason veivaajalle viiden-kuuden tunnin lenkit on rankkoja, eikä ne oikein kehitäkään samalla tavalla kuin useammin ajetut lyhyemmät setit.

Katila
02.07.2017, 21.57
Kiva idea! Hyvää lomaa!

AnttiWalker
02.07.2017, 22.36
Todella siistiä, että täällä on jo 25 kommenttia. Tosi hienoa jos joku muukin lähtee haasteeseen mukaan ja päivittää kilsojaan. Mulla on nyt 2 päivän jälkeen 943,5 kilometriä jäljellä. Päivän ajo oli todella kuraa ja pitää olla nyt varovainen, ettei karhean kurkun takia mene koko homma läskiksi.

Lue uusin lokipäivitys tästä (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/02/vaikea-toinen-albumi-9435-km-jaljella/)

https://monterossocyclingclub.files.wordpress.com/2017/07/18299434_1482827405082690_42057526648242176_n.jpg? w=840

juuha
03.07.2017, 13.45
No niin, nyt on kannustavassa hengessä kilpaileva lomatonni-blogi pystyssä. En takaa, että bloggausinto kestää koko kuukautta, mutta katsotaan, miten käy! Panen täne piruuttani linkin aina, kun olen jaksanut blogia päivittää.

https://max1000km.blogspot.fi/

AnttiWalker
03.07.2017, 15.25
Hyvä kirjoitus Juuha. Aika samoissa kilsoissa ollaan kahden päivän jälkeen päinvastaisilla tavoitteillakin. Varo ettei mee tonni rikki

Eeteeku
03.07.2017, 19.03
No, lähdetään mukaan. Uusi pyörä ja loma niin intoa riittää. 772km jäljellä. Ja aamulenkit on ne mun ratkaisu, ehtii aamupalalle perheen kanssa lenkin jälkeen.

bici74
04.07.2017, 01.31
Ja aamulenkit on ne mun ratkaisu, ehtii aamupalalle perheen kanssa lenkin jälkeen.

Mä olen päätynyt siihen tulokseen että parhaiten homma hoituu silloin kun muut goisaa. Eli itsekin harrastan aamuvarhain ja sitten kotiin palattua suihku ja aamupalan väsääminen emännälle ja kersoille. Hellasärön määrä on vähentynyt verrattuna siihen kun duunista tullaan kotiin ja isäntä pinkaisee yksin harrastuksen pariin.

Kun aamulla harrastaa niin illalla sitten väsyttää hyvissä ajoin ja ainakin omalla kohdalla nukkumatin unihiekka on väkevämpää kuin jos iltasella harrastaisi.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

juuha
04.07.2017, 01.54
No, lähdetään mukaan. Uusi pyörä ja loma niin intoa riittää. 772km jäljellä. Ja aamulenkit on ne mun ratkaisu, ehtii aamupalalle perheen kanssa lenkin jälkeen.

Taitaapa tuolla tahdilla tulla tonni viikossa. Helppo kai se on, kun jaksaa polkea. Vaikeammalta tuntuu äkkinäisestä, joka ei jaksa polkea, ja jonka polvet huutavat hoosiannaa jo huntin lenkistä, mutta toisaalta tämmöisellä kunnolla osaa tyytyä vähempäänkin:
http://max1000km.blogspot.fi/2017/07/porvoo-flow.html

AnttiWalker
04.07.2017, 09.47
Taitaapa tuolla tahdilla tulla tonni viikossa. Helppo kai se on, kun jaksaa polkea. Vaikeammalta tuntuu äkkinäisestä, joka ei jaksa polkea, ja jonka polvet huutavat hoosiannaa jo huntin lenkistä, mutta toisaalta tämmöisellä kunnolla osaa tyytyä vähempäänkin:
http://max1000km.blogspot.fi/2017/07/porvoo-flow.html

Hemmetti Juuha, nyt varovasti, ettei ala keulimaan mopo. Tulee tonni vastaan.

Mulla kyllä tahmaa pahasti oma tekeminen. Oon nyt näitä pikkulenkkejä vedellyt päivittäin ja teen sitä hetken kunnes tervehdyn ja saan taas vauhdista kiinni. Tuolla mainittiin myös, että vedetään aamuisin ennen kun perhe herää. Mä olen sitä joskus koittanut, mutta mulle aamuisin herääminen on niin hankalaa hommaa, ettei vaan onnistu. Nyt kun vielä on lomalla päivät omaa aikaa, niin hoidan lenkit silloin tai sitten etapin jälkeen. Lomien jälkeen pitää kyllä alkaa tehdä lenkkejä aamuisinkin.

Tässä uusimmat ajatukset heikon eilisen lenkin jälkeen (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/04/tahmeaa-on-9107-km-jaljella/). Kertokaapa omia vinkkejänne siihen, että miten saa vauhdit takaisin? Tiedän, että osittain mun kröhä/pikkuflunssa on se joka jarruttelee, mutta jotain pitäis tehdä että on lenkeissä mieltä.

PatilZ
04.07.2017, 10.35
Tässä uusimmat ajatukset heikon eilisen lenkin jälkeen (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/04/tahmeaa-on-9107-km-jaljella/). Kertokaapa omia vinkkejänne siihen, että miten saa vauhdit takaisin? Tiedän, että osittain mun kröhä/pikkuflunssa on se joka jarruttelee, mutta jotain pitäis tehdä että on lenkeissä mieltä.

Espoolaisen kommentti vauhdeista: hyvät on. Jos pitää ajaa kovempaa, niin pitää ajaa muualla tai vähintään pitempään Espoon pohjoisosissa maantiellä tai sellaiseen aikaan, että kelvit on tyhjät ja liikennevalot pois toiminnasta. Esim. tänään tulin töihin Kauppatorin kupeeseen 22 km/h keskarilla.

Mulla lomatonni jää kyl haaveeksi kun on sen verran lyhyt loma tänä vuonna.

teeässä
04.07.2017, 10.52
Vaikea on liikennesääntöjä rikkomatta päästä esim. tuolla eilisellä reitillä yli 24 km/h keskareihin. Menet kehä kolmoselle polkemaan tai jopa sen taakse.

Katila
04.07.2017, 11.16
Mun neuvo on, että heitä se mittari pois näkökentästäsi ja rupea nauttimaan ajamisesta :) Aja sellaisiin paikkoihin, joissa olet halunnut käydä, sellaisia polkuja, joissa on kiva eksyillä, ilman päämäärää. Suorittaminen on arsesta. Tästä voi nauttiakin.

Leopejo
04.07.2017, 11.16
Ei sali anna vauhtia, ei ainakaan näin lyhyellä aikavälillä (suosittelen käymään salilla esim. talvisin monestakin syystä, mutta tämä on eri aihe). Jos on aika lailla aloittelija niin kyllä vauhti nousee ihan itsestään jos ajat lähes joka päivä. Itse ajaisin suurimman osan ensimmäistä viikkoa rauhallista vauhtia (PK:ta) ja lisäisin intervalleja ym. vasta myöhemmin - paitsi jos sää suosii ja pääset testaamaan kuntosi velodromille (joka muuten kannattaa tehdä levänneenä). Ainakin päivä viikossa kokonaan ilman pyöräilyä ja vaihtelua matkan pituuksissa, esim. viikonloppuisin pitkä ryhmäajo.
Siitä on ehkä 20 vuotta kun viimeksi pyöräilin Suomessa, mutta silloin kun asuin keskustassa oli helpompaa lähteä itään Sipoon tai Porvoon suuntaan kuin Espooseen.

teeässä
04.07.2017, 11.39
Hyppäät pyöräsi kanssa metroon, ajat sillä mellunmäkeen ja olet jo melkein Sipoossa

AnttiWalker
04.07.2017, 14.20
Ei sali anna vauhtia, ei ainakaan näin lyhyellä aikavälillä (suosittelen käymään salilla esim. talvisin monestakin syystä, mutta tämä on eri aihe). Jos on aika lailla aloittelija niin kyllä vauhti nousee ihan itsestään jos ajat lähes joka päivä. Itse ajaisin suurimman osan ensimmäistä viikkoa rauhallista vauhtia (PK:ta) ja lisäisin intervalleja ym. vasta myöhemmin - paitsi jos sää suosii ja pääset testaamaan kuntosi velodromille (joka muuten kannattaa tehdä levänneenä). Ainakin päivä viikossa kokonaan ilman pyöräilyä ja vaihtelua matkan pituuksissa, esim. viikonloppuisin pitkä ryhmäajo.
Siitä on ehkä 20 vuotta kun viimeksi pyöräilin Suomessa, mutta silloin kun asuin keskustassa oli helpompaa lähteä itään Sipoon tai Porvoon suuntaan kuin Espooseen.

Thanks, pitääkin ehkä vaan alkuun ajella ihan iisisti nopeuksia miettimättä, kunnes jalkojen hermotus ja kunto vaan ylipäätään paranee. En ihan aloittelija oo, mutta viime talvi meni niin pahasti sairastellessa, että nykykunto on ihan paska. Ehkä pitää nyt vaan olla asiaa liikaa miettimättä ja tosiaan nauttia Suomen kesästä. Se on harvinaista herkkua.

Leopejo
04.07.2017, 14.34
pitääkin ehkä vaan alkuun ajella ihan iisisti nopeuksia miettimättä, kunnes jalkojen hermotus ja kunto vaan ylipäätään paranee. En ihan aloittelija oo, mutta viime talvi meni niin pahasti sairastellessa, että nykykunto on ihan paska. Ehkä pitää nyt vaan olla asiaa liikaa miettimättä ja tosiaan nauttia Suomen kesästä. Se on harvinaista herkkua.
Nauttiminen on tällaisessa haasteessa tärkeintä, muutenhan jossain vaiheessa tylsistyt ja lopetat kesken. Toisaalta pyöräilyn nauttimiseen kuuluu myös kovempaa ajoa. Esim. suosittelen jo heti ryhmäajoa katsomatta nopeusmittaria. Seuraava treeni sitten rauhallinen palauttava ajo.
(P.S. Mistä "Monterosso"-nimi ja Imola-paita?)

tempokisu
04.07.2017, 14.55
^^ No minua huvittaa aina nämä "hermotus ei toimi" - toimii se jos ei ole hermovammaa, se on vaan huonompi kunto :D samaa mieltä siitä että ajaa vaan ja antaa niitten keskinopeuksien sun muiden olla mitä on. Ja onhan se välillä mukava tehdä "vetoja" ( oman kunnon ja jaksamisen mukaan) tuntuu hyvältä ja pahalta hengästyä ihan kunnolla. Toiset tykkää ajaa porukassa ja toiset sitten ehdottomasti ei, tekee niinkun itsellee paremmin sopii. En kyllä sanoisi että tässä on "nautittu" Suomen kesästä kun aika usein saa talvivarusteilla ajaa mutta ainakin on ei-liukkaat tiet....

PatilZ
04.07.2017, 15.09
No niin, nyt on kannustavassa hengessä kilpaileva lomatonni-blogi pystyssä. En takaa, että bloggausinto kestää koko kuukautta, mutta katsotaan, miten käy! Panen täne piruuttani linkin aina, kun olen jaksanut blogia päivittää.

Jos tihrustelin pieneltä näytöltä oikein, on juuha rengasanut Rossanonsa Schwalben Marathoneilla - ehkä plussa versioilla. Fillarin kovuus voisi hellittää ja tyytyväisyys kulkineeseen kasvaa jollakin toisella renkaalla. Mulla on Marat käytössä tappajasepeli-vuodenaikana.

Onnea kaikille lomatonniin!

oppes
04.07.2017, 15.15
Keskarit tosiaan kannattaa unohtaa alkuunsa. Itse kun olen patologinen asioiden rekisteröijä, niin olen pitänyt omaa kirjanpitoa jokaisesta treenilenkistä. Pyörineen, matkoineen, aikoineen. Noista on jälkikäteen helppo seurata (vaikka keskinopeus)trendiä. Päivätasolla voivat olla mitä hyvänsä fiiliksen mukaan, mutta kun jälkikäteen vertaa kuukausia toisiinsa, niin näkee kunnon kehittymisen ja vaikutuksen keskinopeuksiin. Kun suorituksia alkaa olla satoja - suhteellisen samoilla lenkkireiteillä - niin on helppo verrata kunnon kehitystä, eri pyörien (jopa kiekkojen) vaikutusta. Tilasto rules :D

PatilZ
04.07.2017, 15.18
^^ No minua huvittaa aina nämä "hermotus ei toimi" - toimii se jos ei ole hermovammaa, se on vaan huonompi kunto :D.

kisu ei taida kuulua liikuntalääketieteelliseen seuraan tai sitten vaan tykkää pilkkua hyväillä? Mua ei yhtään huvita.

Blackborow
04.07.2017, 16.06
Meinasin että voisi tähän lähteä, mutta ei ehkä sittenkään. Pelkästään maastossa suoritettavaksi turhan raju homma.

Kuronen
04.07.2017, 16.55
Ajonopeutta on aivan turha pohtia, sillä heinäkuun tunnit riittävät aivan varmasti tonnin ajamiseen. Laskin käteen ja laatimaan toteuttamiskelpoinen ajosuunnitelma.

1000 kilometriä taittuu keskinopeudella 21 km/h noin 48 tunnissa. Viikossa on ajettava 12 tuntia, mikä on neljä kolmen tunnin lenkkiä, rauhalliseen tahtiin. Ei KOMeja metsästäen, ei PRiä tavoitellen.

Lenkit suunnitellaan etukäteen mahdollisimman joutuisiksi ajaa ja pituudeltaan riittäviksi, mitään lyhyttä pyrähdystä ei mielestäni kannata edes ajatella, sillä sellaiset syövät tuhottomasti aikaa.

Punttisalit kannattaa myös mielestäni unohtaa, käy salilla sitten elokuussa. Kaikki ylimääräinen kuormitus pois.

Toisinaan sanotaan, että ei matka tapa, vaan vauhti. Mielestäni saman asian voisi ilmaista paremmin yhtälöllä matka x nopeus = rasitus.

juuha
05.07.2017, 12.40
Jos tihrustelin pieneltä näytöltä oikein, on juuha rengasanut Rossanonsa Schwalben Marathoneilla - ehkä plussa versioilla. Fillarin kovuus voisi hellittää ja tyytyväisyys kulkineeseen kasvaa jollakin toisella renkaalla. Mulla on Marat käytössä tappajasepeli-vuodenaikana.

Onnea kaikille lomatonniin!

Joo, Schwalbet on alla, en muista, oliko Marathonit plussalla vai ilman, mutta oikein tunnistettu. On käynyt mielessä vaihtaa kevyempikulkuisiin renkaisiin, mutta:
- siipalla on samat renkaat oman työmatkakulkineensa alla, ja se pyörä tuntuu kevytkulkuiselta.
- olen tykännyt kovasti siitä, ettei tule rengasrikkoja. Nämä ovat oikeasti tosi hyvät renkaat sen suhteen, ulkorenkaat kuluvat käytössä loppuun, ja sisuri ei vain puhkea, ei ole puhjennut kummallakaan kertaakaan näillä renkailla. Retkipyörässä saa olla minusta semmoiset renkaat, että niillä voi eksyä pois sileältä asfaltilta, eikä mene kivi heti renkaan läpi. Ja ei jaksa olla vaihtelemassa ehjiä renkaita jatkuvasti, fillareita on useampia, ja aikaa ja innostusta niiden kanssa näpräämiseen rajoitetusti.

Niinpä ajan näillä renkailla ja manailen aina, että nihkeästi kulkee, ja se on pyörän syy, eikä polkijan. Jos vaihtaisi kevyemmin rullaavat renkaat, pitäisi ehkä etsiä syytä polkijasta.

Helsinki-Porvoo-Helsinki oli oikeasti jotenkin yllättävän kova tämmöiselle sohvan pohjalta fillarin selkään hypänneelle laardiperseelle. Kotiin tultua tuntui, että ei saamari, nyt en aja muutamaan päivään. Vaan eiköpä vaan eilinen valjennut sen verran kauniina, että pakkohan sitä oli lähteä pienelle palauttavalle lenkille, tälltä kertaa maastopyörällä metsään. Kevyt palauttava lenkki, läähätyksestä ja sykkeistä päätellen jotain ihan muuta.

Viime yönä olivatkin reidet niin pirun kipeät, että piti nousta aamuyöllä sängystä lääkekaapille ja kaataa buranaa kitaan, että sai nukuttua. Eikö se viittaa, että kintuissa on vielä kuitenkin jotkut lihakset, kun kerran noin voimakkaasti voivat kipuakin tuottaa? Tänään lepopäivä ja huomenna toivottavasti Tukholmasta vuokrapyörät alle ja aurinkoista kaupunkia kiertämään. Vinkkejä otetaan vastaan: missä kannattaa Tukholmassa pyöräillä maisemia katselemassa?

Eeteeku
05.07.2017, 15.05
652,5 jäljellä. Aamun 60km ajoin siten että vastatuuleen pieniä hiekkateitä maisemia fiilistellen ja sitten myötätuuliosuus päällystettyjä pikkuteitä reilulla kaasulla kahteen osaan jaettuna. Välissä jäätelön mittainen tauko.

juuha
05.07.2017, 15.31
^^ No minua huvittaa aina nämä "hermotus ei toimi" - toimii se jos ei ole hermovammaa, se on vaan huonompi kunto :D samaa mieltä siitä että ajaa vaan ja antaa niitten keskinopeuksien sun muiden olla mitä on.

Joo, itsellä toimii hermot ihan hyvin, niin olen joutunut keksimään, että syy huonoon kulkemiseen on pyöräkalustossa. Uskon jopa, että siinä on ainakin osatotuus, eikä kyse ole ihan vain pelkästä huonosta kunnosta. 60-prosenttisesti huono kunto, 30-prosenttisesti liikaa painoa, 10-prosenttisesti huonokulkuinen pyörä. Että josko sitä tilaisi hiilikuituisen satulatolpan, niin saisi fillaria vähän kevyemmäksi...

oppes
05.07.2017, 15.44
...60-prosenttisesti huono kunto, 30-prosenttisesti liikaa painoa, 10-prosenttisesti huonokulkuinen pyörä. Että josko sitä tilaisi hiilikuituisen satulatolpan, niin saisi fillaria vähän kevyemmäksi...

Joo, ehdottomasti. Tuolla saat jo 2% ongelmasta korjattua :D Pari kiloa omasta painosta veks + samalla kuntoa lisää kuulostaa paljon taloudellisemmalta ja toimivammalta ratkaisulta :)

juuha
05.07.2017, 15.59
Tsemppiä Antille lomatonniprojektiin! Vaihda välillä maantie metsään, niin ajamisen ilo löytyy varmasti, ainakin minulla löytyi:

AnttiWalker
07.07.2017, 00.34
Tässä on tullut viikolla pidettyä yksi lepopäiväkin kun vaan tuntui niin nihkeeltä meno. Eilen kevyttä rullailua kavereiden kanssa ympäri Helsinki 40 kilsan verran. Ihan äsken tulin Vuoraasen 36 kilsan lenkiltä. Joku 830 jäljellä ja 6 päivää takana.

Varasin tänään pari pyöräreissua loppulomaksi. Yksi reissu Vaasaan, jossa pyöräilen 50-100 kilsaa mökilel ja takaisin + yhtenä päivänä ajattelin rikkoa nopeusennätykseni Raippaluodon sillalla.

Joku tuolla naureskeli hermotukselle. Joo, se kuulostaa hassulta, mutta ymmärrän suuren osan hitaudesta olevan huonoa kuntoa ja liiallista painoa. Se silti mitä tarkoitan on se tunne kun ei saa voimaa ulos jaloistaan, vaan kaikki tahmaa. Harrastin ainoinaan yleisurheilua ja siellä tuli tuota kun treeni ei edennyt suunnittelemallani tavalla.

Kävin viemässä pyörän Sickboyn korjaamolle tänään ja tuntui, että pieni kalibrointi sai ihmeitä aikaan pyörässä.

MacKonte
07.07.2017, 08.17
Peter Selinin vinkki (olikohan TdF stage 3) tuhansien eurojen täyshiilikuitupyörän tuoman painonkevennyksen edullisemmaksi korvaajaksi on päivittää polkijan painoa pyörän keventymistä vastaavalla kilomäärällä alaspäin :D

Kun lenkit pitenee, alkaa jalat vaatia huoltoa. Venyttely pari tuntia lenkin jälkeen, saunan lämpö ja venyttely seuraavana aamuna pitää lihakset kimmoisina. Kunnon kävelylenkki välillä on myös hyväksi. Ja lepo on aina paikallaan. Väsyneillä jaloilla ei kulje kevytkään pyörä. Eilen sain hienon tilaisuuden polkaista kevyessä myötätuulessa "yksisuuntaisen" lenkin. Tuoreet jalat kiersi oman "rataennätyksen" 29.4km/h matkalla 72km. Alkumatkasta 10km nopeus oli pyöräteiden takia reilusti alle 25km/h, mutta maaseudun tyhjillä teillä tuntui hienolta ajaa 35km/h jalkojen vain tehdessä työtään. Tunne on mahtava, kun elimistö toimii ja pyörä kulkee, mutta niitä raskaita retkiäkin vielä tulee.

Omasta lomatonnisesta on nyt ajettu 832km. Lomaa on kulunut viisi viikkoa, joista yksi matkoilla ja toinen matkaflunssassa, joten tuo kilometrimäärä on syntynyt Stravan mukaan kolmessa viikossa. Jos suomalainen "virallinen" loma-aika on neljä viikkoa, taitaa ehtiä saada tonnin täyteen. Oma loma tosin jatkuu senkin jälkeen.

Vielä on lomaa jäljellä....

AnttiWalker
07.07.2017, 09.21
Peter Selinin vinkki (olikohan TdF stage 3) tuhansien eurojen täyshiilikuitupyörän tuoman painonkevennyksen edullisemmaksi korvaajaksi on päivittää polkijan painoa pyörän keventymistä vastaavalla kilomäärällä alaspäin :D

Kun lenkit pitenee, alkaa jalat vaatia huoltoa. Venyttely pari tuntia lenkin jälkeen, saunan lämpö ja venyttely seuraavana aamuna pitää lihakset kimmoisina. Kunnon kävelylenkki välillä on myös hyväksi. Ja lepo on aina paikallaan. Väsyneillä jaloilla ei kulje kevytkään pyörä. Eilen sain hienon tilaisuuden polkaista kevyessä myötätuulessa "yksisuuntaisen" lenkin. Tuoreet jalat kiersi oman "rataennätyksen" 29.4km/h matkalla 72km. Alkumatkasta 10km nopeus oli pyöräteiden takia reilusti alle 25km/h, mutta maaseudun tyhjillä teillä tuntui hienolta ajaa 35km/h jalkojen vain tehdessä työtään. Tunne on mahtava, kun elimistö toimii ja pyörä kulkee, mutta niitä raskaita retkiäkin vielä tulee.

Omasta lomatonnisesta on nyt ajettu 832km. Lomaa on kulunut viisi viikkoa, joista yksi matkoilla ja toinen matkaflunssassa, joten tuo kilometrimäärä on syntynyt Stravan mukaan kolmessa viikossa. Jos suomalainen "virallinen" loma-aika on neljä viikkoa, taitaa ehtiä saada tonnin täyteen. Oma loma tosin jatkuu senkin jälkeen.

Vielä on lomaa jäljellä....

Ootko opettaja, kun on noin ruhtinaalliset lomat? Joo mulla on nyt pyörän paino sitä luokkaa, että pitää seuraavaksi tiputtaa 10 kg omaa massaa pois, että tulee kehitystä. Kaipa se tapahtuu tän kuukauden aikana jos vaan saa pidettyä ruokailut fiksuina.

Stravan mukaan mulla on nyt torstaihin mennessä tältä viikolta 139 kilsaa ajettuna ja lähden tästä pian 70 kilometrin lenkille ja viikonloppuna tulee varmaan n. 100-150 km lisää tuohon. Näyttää tulevan ihan kohtuu kovat viikkokilsat tälle viikolle. Pitää pitää huolta nyt lihashuollosta, ettei mene ihan tukkoon tästä.

Tässä ajatuksia viikon ajoista (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/07/parempaan-pain-8316-km-jaljella/) ja siitä, kuinka on tullut ilo takaisin ajoon.

MacKonte
07.07.2017, 10.30
Ootko opettaja, kun on noin ruhtinaalliset lomat?
Opettajapa hyvinkin, elektroniikkaa ammattikoulussa. Palkallista lomaa 36 päivää, loput palkatonta eli talven palkoilla elellään ne lisäpäivät. Lomarahoja leikattiin 30% tältä kesältä. Onneksi polkeminen ei maksa kuin eväiden ja ketjuöljyn verran kun kaluston on kerran hankkinut :D

Oma paino on pudonnut pyöräilyn aloittamisesta 18kg ja pyörän paino (Nishiki -> Cannondale) noin 2.5kg, joten kokonaismassaa liikutetaan 20.5kg vähemmän kuin jokunen vuosi sitten. Muutos tuntuu ehkäpä enemmän kuin armeijan pyörän vaihtaminen kymppitonnin hiilikuitukiitäjään!

noniinno
07.07.2017, 11.14
^jos tarkkoja ollaan, kikyleikkaus lomarahoissa tuntuu kunnolla vasta ensi vuonna, kun leikkaus kohdistuu kokonaiseen lomankertymiskauteen.

MacKonte
07.07.2017, 13.29
^kyllä tänäkin vuonna Ojalan laskuopin mukaan omasta tilinauhasta katosi 30% bruttolomarahasta.

YocceT
07.07.2017, 13.42
^kyllä tänäkin vuonna Ojalan laskuopin mukaan omasta tilinauhasta katosi 30% bruttolomarahasta.

Jep, sama täällä.

noniinno
07.07.2017, 15.40
No se on outoa kun puolet vuosilomaan oikeuttavasta kertymästä on kertynyt v.2016. No perästähän tuo joka tapauksessa on. Itse jäin tuolta palkattomalta kesäkeskeytykseltä saikulle, joka tietenkin osuu laskennallisen vuosiloman päälle. Oikeissa töissähän vuosiloma siirtyisi.

juuha
07.07.2017, 21.36
Kateellisena opettajien kesälomasta nautiskelen tavan duunarin kesälomastani, joka tänä vuonna on kerrankin kuukauden mittainen ja keskellä kesää. Ja lohdutukseksi: on niitä leikkauksia tehty täällä yksityisellä puolellakin, kummasti motivoi, kun johto kyselee, onko innostusta jatkaa duunissa tehden enemmän duunia vähemmällä liksalla, vai kiinnostaisiko kilometritehdas enemmän.

No, nyt on loma, ja niellään kilometrejä, rauhalliseen lomatahtiin. Lomatonni etenee tasaiseen tahtiin, tällä kertaa ympäri Tukholmaa, josta uusin blogipostaus:

juuha
08.07.2017, 23.50
Hähää! Edellä mennään tonnin tahdista. Jalat alkavat tottua polkemiseen, mielikin kirkastuu sen myötä.

Tänään vetäisin Tuusulanjärven ympäri, välillä metsäpolkujakin pitkin, matkaa kertyi 71 km, ja olen edellä tonnin tahdista. Valokuvia ja mietteitä lenkin varrelta, sekä reittti kartalla:

AnttiWalker
09.07.2017, 13.51
Juuha oon edellä. En vaan oo ehtinyt päivittää. 343 kilsaa alla nyt

juuha
09.07.2017, 15.51
Juuha oon edellä. En vaan oo ehtinyt päivittää. 343 kilsaa alla nyt

Loistavaa! Täällä oltiin jo huolissaan, kun ei lomatonnittajasta kuulu mitään. Tuolla vauhdilla tonni on äkkiä kasassa.

Mutta pannaanpa nyt vähän asioita tärkeysjärjestykseen:pyöräily on vain välttämätön paha, että pääsee nörttäämään! Jos ei jokaista käännettä ole dokumentoitu blogiin, kaikki menee hukkaan.

No, vakavasti ottaen en usko, että juuri ketään kiinnostaa. Tonni kuussa ei ole mikään huikea saavutus. Ei tuolla minun blogillani ainakaan juuri lukijoita näy olleen, laskuri näyttää kiinnostuksen määrän. Tukholman lenkin osalta olin kyllä vähäiseen kiinnostukseen vähän pettynytkin, kun itse olisin mielelläni lukenut semmoisen reissuraportin. Mutta se taas taitaa olla täällä väärällä foorumilla, menee ehkä enemmän matkailun piikkiin. Niin kuin menee nämä minun ajeluni muutenkin, rento kurvailu metsissä ja maisemalenkeillä ei pure spandex-väkeen, joka hakee innoituksensa Tour de Francen hulluista ja dobingilla terästetyistä päiväetapeista. Tämmöinen kypsään ikään ehtinyt läskiperse vetää ne Tour de Francensa moottoripyörällä...

Jami2003
09.07.2017, 16.22
Oon kyllä käynyt blogia lukemassa ja ihan mukavaa rentoa juttua :)

Tukholman reissusta jäi kiinnostamaan että ilmeisesti lentämällä pistäydyitte siellä...

juuha
09.07.2017, 16.28
Oon kyllä käynyt blogia lukemassa ja ihan mukavaa rentoa juttua :)

Tukholman reissusta jäi kiinnostamaan että ilmeisesti lentämällä pistäydyitte siellä...

Jep. Aamukoneella puoli yhdeksältä Brommaan, jolloin jäi koko päivä aikaa pyöräillä. Seuraavana iltapäivänä lähtö Brommasta kllo 17.30, eli itselle jäi aikaa kierrellä jalkamiehenä vielä muutamat saaret, ja siipalle aikaa kierrellä kenkkäkaupat. Sen jälkeen lounas Tukholmassa ja kotiin, ja kotona hyvissä ajoin, kone Vantaalla klo 19.40.

jos on Tukholmassa käyntiä, suosittelen lämpimästi tuota Bromman kenttää, lähellä keskustaa, pieni, kätevä ja nopea terminaali. Arlanda on kaukana ja matka kentältä kaupunkiin on kallis.

AnttiWalker
09.07.2017, 19.54
Loistavaa! Täällä oltiin jo huolissaan, kun ei lomatonnittajasta kuulu mitään. Tuolla vauhdilla tonni on äkkiä kasassa.

Mutta pannaanpa nyt vähän asioita tärkeysjärjestykseen:pyöräily on vain välttämätön paha, että pääsee nörttäämään! Jos ei jokaista käännettä ole dokumentoitu blogiin, kaikki menee hukkaan.

No, vakavasti ottaen en usko, että juuri ketään kiinnostaa. Tonni kuussa ei ole mikään huikea saavutus. Ei tuolla minun blogillani ainakaan juuri lukijoita näy olleen, laskuri näyttää kiinnostuksen määrän. Tukholman lenkin osalta olin kyllä vähäiseen kiinnostukseen vähän pettynytkin, kun itse olisin mielelläni lukenut semmoisen reissuraportin. Mutta se taas taitaa olla täällä väärällä foorumilla, menee ehkä enemmän matkailun piikkiin. Niin kuin menee nämä minun ajeluni muutenkin, rento kurvailu metsissä ja maisemalenkeillä ei pure spandex-väkeen, joka hakee innoituksensa Tour de Francen hulluista ja dobingilla terästetyistä päiväetapeista. Tämmöinen kypsään ikään ehtinyt läskiperse vetää ne Tour de Francensa moottoripyörällä...

Joo ei oo tullu kirjotettua, kun on tullut siirtymä Pohjanmaalle keräämään kilometrejä mökille. Täällä niitä tulee ihan huolella. 24 tuntiin 120 km lisää rekistereihin.

juuha
10.07.2017, 00.28
Joo ei oo tullu kirjotettua, kun on tullut siirtymä Pohjanmaalle keräämään kilometrejä mökille. Täällä niitä tulee ihan huolella. 24 tuntiin 120 km lisää rekistereihin.

Asiallista! Eikö soo niin, notta soon oltava Pohojammaalla kaiken vähän suurempaa, eikä oo poijjaan kotihin tulemista, jossei oo leiviskäänsä kunnialla hoitanu? Ja siellä ku hyppää munamankelin selkähän ja ajaa niin kauas ku näköö, niin matkaa tuloo, kun ei oo liiaksi mäkiä näkymän eres?

Yllätin itseni saamalla kolmannestonnin kasaan. Tänään rento rantakierros kotikaupungisa, vähän yli maratonin vrran kilometrejä

MacKonte
10.07.2017, 07.38
Viides viikko lomaa päättyi eilen ja lomatonni tuli yllättäen täyteen. Hyvän pyöräilykaverin ja sparraajan kanssa käytiin kyläreissun perinteisellä iltalenkillä 45km @ 28km/h ja lomamittariin napsahti 1002.8km.

Pitää aloittaa alusta loppulomatonnin kerääminen :D

AnttiWalker
10.07.2017, 15.40
Viides viikko lomaa päättyi eilen ja lomatonni tuli yllättäen täyteen. Hyvän pyöräilykaverin ja sparraajan kanssa käytiin kyläreissun perinteisellä iltalenkillä 45km @ 28km/h ja lomamittariin napsahti 1002.8km.

Pitää aloittaa alusta loppulomatonnin kerääminen :D

Hienosti painettu! Yksi lomatonnilainen jo maalissa. Täällä on vielä matkaa ja jalat aika puhki. Tässä uusimmat ajatukset. (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/10/pan-ostrobothnia-657-kilometria-jaljella/)

PatilZ
11.07.2017, 10.57
Vähän snadimpi kesäloma vaikka kuulunkin -30% lomarahaporukkaan. No, huippuvirkamies (sarkasmia tihkuva hymiö) tienaa muutenkin niin paljon, että ylimääräisestä rahasta syntyy muutenkin kuukausittain ongelmia (toinen sarkasmia tihkuva hymiö). Loma on 14-28.7 eli poissa töistä olen (varmaan joutuu vähän kurkkimaan sähköpostia) kaikkiaan 15 päivää. Lomatonniin pääsisi 66,67 km / päivä. Ei mahdoton. Otan haasteen vasteen.

PatilZ
11.07.2017, 12.08
^ shitmanfu**

Laskuvirhe. Eihän noita päiviä ole kuin 14. Se onkin 71,43 km päivässä. No luvattu mikä luvattu.

bici74
11.07.2017, 14.08
^ shitmanfu**

Laskuvirhe. Eihän noita päiviä ole kuin 14. Se onkin 71,43 km päivässä. No luvattu mikä luvattu.
Oikea asenne!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

jame1967
11.07.2017, 14.52
Huomasin vähän myöhässä tän lomatonnitopikin , no koitetaan vähän kiriä , eli tänpäivän pyrähdyksen jälkeen ollaan 75 km keskiarvosta jäljessä .

fiber
11.07.2017, 15.08
Lomatonniin en itse kykene kahdessa viikossa, mutta katsotaan mitä kertyy kuun alusta sunnuntaihin 30.6. mennessä. Tavoitteena keskimäärin 35 km/päivä. Nyt olen jäljessä 40-50 km.

Toivottavasti patilzilla ei ole liikaa muita velvollisuuksia, kesäisin kun usein palaa helposti kokonaisia päiviä sukuloimiseen ja talon/pihan/mökin hoitoon jne. Tsemppiä tavoitteeseen!

PatilZ
11.07.2017, 16.32
Toivottavasti patilzilla ei ole liikaa muita velvollisuuksia, kesäisin kun usein palaa helposti kokonaisia päiviä sukuloimiseen ja talon/pihan/mökin hoitoon jne. Tsemppiä tavoitteeseen!

- remonttia sekä kotona (Espoo) että mökillä (Janakkala), molemmissa riittää hommaa puutarhassakin
- mahdollisesti vaimon tädin hautajaiset Sallassa; riippuu vaimosta ei tädistä
- vaimo haluaisi käydä huutokaupoilla, Uuraisille menosta on puhunut
- sitten ainakin yksi sukuloimiskeikka appivanhempien luo Sukevalle

Jos noihin sitten yrittäis ujuttaa vähintään osittaista siirtymää pyörällä. Esim. mökiltä appivanhempien talolle on noin 520 kilometriä. Sen kun vetäisee, on jo puolet plakkarissa. Miltäs kuulostaisi Turenki-Lammi-Vääksy-Sysmä-Luhanka-Joutsa-Kangasniemi-Hankasalmi-Konnevesi-Vesanto-Keitele-Pielavesi-Iisalmi-Sukeva? Viime vuonna polvivaiva lopetti ajon Kangasniemellä, josta sitten vaimo poimi kyytiin.

Uuraisille voisi mennä vaikka Espoosta reittiä: Velskola-Lakisto-Lepsämä-Perttula-Vihtijärvi-Läyliäinen-Loppi-Topeno-Renko-Hämeenlinna/ Tiiriö tietä 2855-Paronlannummi (autosotamis-pojalle morot)-Parola-Pälkäne-Kangasala-Terälahti(tie 338)-Jäminkipohja-Vilppula-Mänttä-Keuruu-Multia-Uurainen-Hirvaskangas. Olisko noin 400 km. Lähtö puolenyön maissa, jolloin treffit vaimon kanssa keisarin pihassa klo 16, kun näyttö alkaa. Sit pari tuntia unta ja huutamaan. :p

Näitähän ideoita ei olla vielä hyväksytetty vaimolla.

Alkoholin kanssa seurustelulle ei taida jäädä tällä kertaa aikaa. Sinänsä sääli, kun paria savuista mallasviskiä on tullut säästettyä ihan varta vasten. Nääh.

AnttiWalker
12.07.2017, 12.16
Kyllä se vauhti löytyy sieltä. Eilen koitin pari kertaa samaa lenkkiä aamulla ja illalla. Vanha mökkilenkki, 17 kilsaa melko mäkisiä maastoja, mutta ei liikennettä. Keskivauhti 31,2 km/h on sille reitille ihan hyvä ja tuun käyttämään sitä jatkossakin kuntotestinä itselleni vuosittain.

Tässä uusimpia ajatuksia kirjattuna. (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/12/vihdoinkin-suunnitelmien-mukainen-paiva-6214-kilometria-jaljella/)Mukana myös hieno kuvaus Harjunkylän Lenkistä, joka on tuo 17 kilsan pätkä, joka tule vedettyä mummiksella lapsena kerran, kaksi viikossa ihan ajankuluna ennen kuin edes tiesin, että pyörällä voi tehdä muutakin, kuin siirtyä paikasta A paikkaan B.

621,4 kilsaa jäljellä ja olen 24,4 kilometriä edellä tasaista päivätahtia. Alla on kaksi lepopäivää ja tänään tulee n. 60 kilsaa lisää. Huominen menee Vaasassa. Tuleeko jollain hyviä lenkkejä siellä mieleen? Pakko ottaa varmaan jonkun verran pidempi, kun voi olla, että perjantaina tulee nollapäivä kun matkustan takaisin Helsinkiin enenn Ahvenanmaan reissua.

fiber
12.07.2017, 23.07
...621,4 kilsaa jäljellä ja olen 24,4 kilometriä edellä tasaista päivätahtia...
Itsekin blogasin aiheesta (https://fillari.blogspot.fi/2017/07/lomatonni-omaksi.html), ja tietysti annoin AnttiWalkerille kreditit ideasta :)

AnttiWalker
13.07.2017, 15.16
Hienoa Fiber! Tää ajaminen on kyllä koko ajan hauskempaa mitä enemmän sitä tekee. Peruskrempat vähentyy matkan varrella, eikä alaselkäkää enää vihoittele syvässä ajoasennossa. Tänään tuli 500 kilometriä täyteen lenkillä Vaasan saaristoon. Laitan siitä ja eilisestä ajatuksia myöhemmin kun kerkeän

AnttiWalker
13.07.2017, 17.25
Tässä lupaamani nopea raportti (https://monterossocyclingclub.wordpress.com/2017/07/13/puolimatkan-krouvissa-4901-km-jaljella/) edellisistä 120 kilometristä.

Mikä on muuten kovin kilometrimäärä mitä porukka on ajanut kuukaudessa?

Jami2003
13.07.2017, 17.57
Mikä on muuten kovin kilometrimäärä mitä porukka on ajanut kuukaudessa?
Täällähän on näitä Brevet pyöräilijöitä jotka ovat osallistuneet Transcontinental Raceen Euroopan läpi (aikaa pari viikkoa ja n 4500 km). Taisi nimimerkki mkpaa mennä sinne osittain pyörällä ja muistaakseni polki päälle vielä Paris-Brest-Paris (n 900 km) ajon että mitä tuosta nyt sitten tulisi, 6000-8000 km kuukauden aikana...

StantheMan
13.07.2017, 19.44
Täällähän on näitä Brevet pyöräilijöitä jotka ovat osallistuneet Transcontinental Raceen Euroopan läpi (aikaa pari viikkoa ja n 4500 km). Taisi nimimerkki mkpaa mennä sinne osittain pyörällä ja muistaakseni polki päälle vielä Paris-Brest-Paris (n 900 km) ajon että mitä tuosta nyt sitten tulisi, 6000-8000 km kuukauden aikana...

Mikkohan asian parhaiten tietää, mutta 2013 hän ajoi ensin LELlin 1400km ja päälle Transcontinentalin. Ja kai Suomesta osin Englantiin pyörällä.

Sotanorsu666
13.07.2017, 20.13
Olin kesäkuussa juhannusviikon lomalla ja kesäkuussa kertyi 1990km, joten olinko vuoden 2017 lomatonnin edelläkävijä ?

AnttiWalker
13.07.2017, 23.57
Kova määrä kyllä sotanorsulle viikossa. Millasella kalustolla tää tuli ajettua?

Sotanorsu666
14.07.2017, 07.01
Kova määrä kyllä sotanorsulle viikossa. Millasella kalustolla tää tuli ajettua?

Siis ne tuli kesäkuussa, mutta olin kesäkuussa viikon ajan lomalla, eli vain 1/4 osaa kuusta, joten siksi kyselinkin meneekö lomatonnista. Kalustona on maantiepyörä, 2 cyclocrossia ja 2 maastopyörää. Maastossa on kyllä tullut tänä kesänä ajettua todella vähän, joten siksi kilometrejäkin on tullut enemmän.

fiber
14.07.2017, 08.56
Sotanorsun 1990:stä tuli mieleen, että itsellänikin on kymmenen harrastusvuoden aikana 1900 km ylittynyt useammankin kerran. Miten sitten liekään pysähtynyt aina juuri siihen - ei ainuttakaan yli 2000:n kuukautta.

MacKonte
15.07.2017, 10.01
Toisen lomatonnin kerääminen alkaa olla puolivälissä. Aamulenkin jälkeen napsahti mittariin tälle viikolle 486km. Vielä huominen ja sitten uusi viikko sekä uudet lenkit :D

Viikon kilometrimäärää selittää vaimon työpäivät ja nuorimmaisen kuvauskeikka startup-tapahtumaan. Kukaan ei ole ollut valvomassa tekemisiä ja viikon aikana on parinakin päivänä päässyt polkaisemaan reilun satasen lenkin.

AnttiWalker
15.07.2017, 20.09
En noita peräkkäisiä satasen päiviä kykene vielä tekemään, mutta se kait on harjaantumiskysymys. 55 + 80 on jo aika kova mulle.

Lähden maanantaina viikonsi kavereiden kanssa Ahvenanmaalle sotkemaan. Ollaan otettu mökki Maarianhaminan läheltä tukikohdaksi, josta poljetaan ympäriinsä katselemaan paikkoja. Tuleeko mieleen paikkoja missä olisi pakko käydä. Luonto, historia ja hyvä ruoka kiinnostaa

Eeteeku
18.07.2017, 10.49
Noniin. Lomatonni ajettu. 17 ajokertaa, 145-16km mittaisia ajoja. Nyt voisi pitää päivän, kaksi taukoa. Alkaa jalat olemaan tukossa.

Katila
18.07.2017, 12.06
^ Hienoa! Onnittelut suorituksesta. Kiva lukea näitä teidän motivaationviritysjuttujanne. Sama se, mitä tekee, kunhan naut... ajaa :D

MacKonte
18.07.2017, 13.15
Kesän toista lomatonnia (alkoi viime viikon maanantaina) on nyt kerätty 658km. Eikä yhtään pakolla. Maaseudulla polkeminen on vaan niin rentouttavaa tekemistä.

AnttiWalker
19.07.2017, 10.02
Omasta lomatonnista nyt karvan vaille 700 km ajettu. Ahvenanmaalla pyöritään kavereiden kanssa ja ajattelin jonkun kattavan mietinnän kirjoittaa kun pääsen koneen eteen.

Kuronen
19.07.2017, 14.25
Kesän toista lomatonnia (alkoi viime viikon maanantaina) on nyt kerätty 658km. Eikä yhtään pakolla. Maaseudulla polkeminen on vaan niin rentouttavaa tekemistä.

Loma alkoi 10.7 ja samoissa lukemissa mennään. Maaseudulla valtaosa kilometreistä.

AnttiWalker
22.07.2017, 11.25
Juuri tulin kotiin Ahvenanmaalta. Osui hieno viikko kohdalle ja nähtiin kyllä ihan mielettömiä maisemia. Nyt on lomatonnista enää 160 km tehtävänä ja 1,5 viikkoa jäljellä, joten eiköhän tää ollu tässä. Nyt vaan ei tänään tuu varmaan ajettua kun jalat on ihan tönkkönä ajamisesta

Kuronen
23.07.2017, 20.44
Kaksi viikkoa lomaa ja tonni takana. Pari viikkoa olisi vielä lomaa jäljellä ja jotakin pitäisi keksiä.

MacKonte
23.07.2017, 21.51
Kesän toista lomatonnia kasassa 937km. Illalla olisin voinut polkaista tonnin täyteen, mutta jonkin ranskalainen pyöräilykilpailun päätösetappi jumitti TV:n ääreen....mutta ehkä huomenna.

Blackborow
23.07.2017, 22.34
Vajaat 400km ajettu ja viikko enää lomaa jäljellä. Ei tuu mitään.

Katila
23.07.2017, 23.02
^ No tuleepas, jos ei tonnia täyteen niin sitten vajaa. Sekin on jotain se :)

MacKonte
24.07.2017, 07.21
^^Tulee, tulee, ja lopuksi pyöristetään ylöspäin lähimpään tuhanteen!

Nämä haasteet (kuten Stravan haasteetkin) ovat hyviä innostajia, mutta pitää varoa, ettei pyöräilyn nautittavuus muutu puurtamiseksi :D

Tekisi mieli aamulenkille, mutta taivas roikkuu raskaana peltojen yllä ikään kuin odottaen löytävänsä tien päältä yksinäisen pyöräilijän, jonka niskaan pudottaisi koko tummuutensa...

PatilZ
24.07.2017, 13.46
Mulla jää kans kahden viikon loman lomatonni vajaaksi. Startti ei ollut paras mahdollinen, kun viimeisenä työpäivänä kotimatkalla virolaiskuljettaja käänsi MB Viton pyörätiellä eteen. Minä päin pakua ja hätäpäissäni vakuuttelemaan sille, ettei sattunut. Kuski pyyteli anteeksi ja lähti.

Kun piti lähteä jatkamaan kotimatkaa, huomasin, että hiilikuitutakavaihtaja oli halki ja seitsemän pinnaa poikki. Toivottavasti Toni ja Toni saa FFWD: kuntoon. Kotona huomasin, että kroppakin on saanut hittiä. Kylkiluut aristaa ja lonkan sivulla reisilihas on mustelmilla - asfaltti-ihottuman lisäksi. Kolme päivää lomaa jäljellä tämän päivän jälkeen ja 600 kasassa. Iso Savon-reissu jäi tekemättä.

Toisaalta himassa on entinen kellarin autotalli ja tuleva sisäpyöräily elokuva viihdehuone laatoitusta vaille valmis ja mökillä wc ja sauna viimeistelyssä. Siellä 50-luvun rintsikan alkuperäinen vesijohto sai väistyä uuden pexin, kuparin ja messingin tieltä. Ja kun sain jokaisen liitoksen vielä pitämään, antaa tuon lomatonnin vajaaksi jättämisen anteeksi. Heinäkuun saldo tällä hetkellä sekin vain 846.

Sent from my iPad using Tapatalk

VesaP
24.07.2017, 13.54
Toisaalta himassa on entinen kellarin autotalli ja tuleva sisäpyöräily elokuva viihdehuone laatoitusta vaille valmis

Olen kateellinen tästä. :cool: Saiskin oman kellarin autotallilla jossa olis elokuvat ja laatat ja pelit ja vehkeet. :)

Ja pikaista paranemista tällistä! Siitä en ole kade.

fiber
25.07.2017, 16.35
Taisi tulla hiukan venytettyä sääntöjä, kun "lomatonni" täyttyi tänään pyöräillessäni töistä kotiin.

MacKonte
25.07.2017, 17.19
^Tänään sitten toinen lomatonni täyttyi - 1012km. Kolmatta voi vielä aloitella, mutta saattaa käydä juten Fiberillä...

Se varmaan lasketaan, jos on menossa lomalta töihin...?

oppes
25.07.2017, 17.25
Mulla jää kans kahden viikon loman lomatonni vajaaksi. Startti ei ollut paras mahdollinen, kun viimeisenä työpäivänä kotimatkalla virolaiskuljettaja käänsi MB Viton pyörätiellä eteen. Minä päin pakua ja hätäpäissäni vakuuttelemaan sille, ettei sattunut. Kuski pyyteli anteeksi ja lähti.

Kun piti lähteä jatkamaan kotimatkaa, huomasin, että hiilikuitutakavaihtaja oli halki ja seitsemän pinnaa poikki. Toivottavasti Toni ja Toni saa FFWD: kuntoon. Kotona huomasin, että kroppakin on saanut hittiä. Kylkiluut aristaa ja lonkan sivulla reisilihas on mustelmilla - asfaltti-ihottuman lisäksi. Kolme päivää lomaa jäljellä tämän päivän jälkeen ja 600 kasassa. Iso Savon-reissu jäi tekemättä.

Toisaalta himassa on entinen kellarin autotalli ja tuleva sisäpyöräily elokuva viihdehuone laatoitusta vaille valmis ja mökillä wc ja sauna viimeistelyssä. Siellä 50-luvun rintsikan alkuperäinen vesijohto sai väistyä uuden pexin, kuparin ja messingin tieltä. Ja kun sain jokaisen liitoksen vielä pitämään, antaa tuon lomatonnin vajaaksi jättämisen anteeksi. Heinäkuun saldo tällä hetkellä sekin vain 846.

Sent from my iPad using Tapatalk

Sen olen oppinut omasta vastaavasta, että en enää sano heti "olen kunnossa" vaan odotellaan hetken ja katsotaan. Ite ajelin 10km kotiinpäin ennenkuin tuollaisen jälkeen adrenaliinit laski niin paljon, että kipu iski. Värttinäluu ja kolme kylkiluuta murtuneet.

nikobiker
25.07.2017, 17.55
Mulla tuli melkein lomaneljätonnia eli vajaa 3800km. Tosin loma oli 7 viikkoa toukokuun puolesta välistä heinäkuun alkuun.

Aakoo
26.07.2017, 17.37
^Aika pro-touhua, 550km /vko... Oma tahti on ollut rauhallisempi, nyt on viiden viikon loman aikana tullut 1600km, ajoa keskimäärin joka toinen päivä. Ehdin varmaankin toisen lomatonnin vielä saada täyteen, kun on pari viikkoa jäljellä. Ihan hyvä pyöräilykesä ollut, ei ole tullut ainakaan liian kuuma :)

jame1967
31.07.2017, 22.14
Viime viikon maanantaina olin 140km jäljessä keskiarvosta , tuli oltua 3 päivää mökillä ilman fillaria , tänään töistä tullessa tuli 1011 täyteen.
Täälläkin vähän sääntöjä venytetty , eli olin kesä- heinäkuun vaihteessa kaksi
Viikkoa lomalla ja toiset kaksi viikkoa varmaan tässä elokuun puolivä!missä , no jatketaan toinen perään...

AnttiWalker
01.08.2017, 09.44
Juuri tulin kotiin Ahvenanmaalta. Osui hieno viikko kohdalle ja nähtiin kyllä ihan mielettömiä maisemia. Nyt on lomatonnista enää 160 km tehtävänä ja 1,5 viikkoa jäljellä, joten eiköhän tää ollu tässä. Nyt vaan ei tänään tuu varmaan ajettua kun jalat on ihan tönkkönä ajamisesta

Tuli 1050 km suunnilleen kuun aikana täyteen. Sen päälle 100+ kilsaa träkkäämättömiä kilometrejä, joita en laske.

Pyörä teki tarkkaa työtä ja takavaihtaja kosahti sunnuntaina. Nyt otan hetken breikkiä ja vien sen perjantaina korjaajalle kun on palkkapäivä. Ihan hirveä hinku ei ole vielä pyörän selkään.

Huomaan kyllä, että kokeilu toimi. Vatsan ympäriltä lähti n. 10 cm ja töihin palatessa tuli paljon huomioita, että paino on kyllä pudonnut.

Taimo M.
01.08.2017, 17.19
Propsit Antille, hyvin vedetty! peukkuhymiö

Kuronen
01.08.2017, 20.51
^Jep, samat sanat. Ja positiivista tuo vyötärön kapeneminen, itsellä on tainnut kesäloma aiheuttaa painon nousua, ruokahalu ja jano kun ovat kunnossa.

juuha
01.08.2017, 23.59
Kade kuin made. Minulle tuli himpun yli 500 kilsaa heinäkuun aikana. Toki siitä osa oli metsässä möyryämistä maastopyörällä, josta ei hirveästi kilometrejä kerry. Pari huntin päivää tuli, Hki-Porvoo-Hki ja Hki-Hyvinkää-Hki, mutta pidemmät reissut jäivät valitettavasti tekemättä. Mutta tuli myös kierreltyä fillarilla ympäri Tukholmaa ja viimeksi pari päivää sitten ympäri Punkaharjua, nämä kumpikin jäivät taas mieleen siitä, että mikään ei ole niin hyvä tapa tutustua johonkin tuon kaltaiseen paikkaan kuin polkupyörä, päivässä kertyy helposti 50 kilsaa ihan vain turistina paikkoja kierrellessä, ja pääsee monin paikkoihin, mihin ei käytännössä muuten pääsisi tai ehtisi.

Melkein kaikki 500 kilsaa tulivat ekan parin viikon aikana, sen jälkeen tuli sitten enempi autokilometrejä. Tuli mm. käytyä Alppeja kiertelemässä autolla, ja kovasti oli haaveissa päästä irtautumaan muusta, pyöräilemättömästä porukasta yhdeksi päiväksi Alppien alamäkipyörähommiin, mutta haaveeksi jäi, kun hölmöyttäni olin itse suunnitellut reissun niin, etttä sain olla turistioppaana ja autonkuljettajana koko ajan. Ensi kerralla sitten.

Ajatuksena oli, että posket samalla kapenisivat ja paidan napit alkaisivat kiristää vähemmän. Ilokseni huomaan, että teillä muilla niin kävikin. Minä sen sijaan nautin hyvästä ruoasta, juomasta, musiikista yms. sen verran ahkerasti, että mitään ohenemisen merkkejä ei näy. Just tänään leivoin loman päättymisen kunniaksi pellillisen erittäin hyvää pitsaa, joka tuli huuhdeltua alas hyvällä oluella.

On se kyllä ihan väärin. Todella väärin. Blogia kirjoitin, taulukoin kilometrejä, tein taulukkolaskuohjelmalla käyriä tavoitteiden toteutumisesta, ja komean sarjan uusia pyörälaukkujakin ostin, että pääsee pidemmällekin retkelle mukavasti. Ja tuloksena 500 kilometriä ja ihan samat läskit kupeilla kuin kuukausi sitten. Tämä on niin väärin, niin väärin.

paternoster
05.08.2017, 18.37
Onnittelut ketjun avaajalle tavoitteessa pysymisestä. Kävin tänään itse viimeisellä hetkellä rimpuilemassa oman tonnini (neljän viikon sellaisen) kasaan. Eipä niin painolukema kuin raamit sen ympärillä pienentyneet miksikään mutta itse ajaminen vain sujuu ja maistuu koko ajan paremmin.

MacKonte
05.08.2017, 19.47
^ ja ^^ ketjua vaan pyörimään kesäloman jälkeenkin, jos tavoitteena on raamien pienentäminen.

Ei ne hankinnat hukkaan ole menneet. Katselin juuri omia merkintöjä, miten paino on pudonnut 100kg rajalta 18kg alaspäin ihannepainoon ja pysyy siinä, enkä koe syöneenl kovinkaan rajoittuneesti. Vain vaalea leipä on jäänyt pois ja kinkku vaihtunut kalkkunaan. Pyörä kulkee aina vaan paremmin. Vaatekauppaan tosin on joutunut lähtemään, kun ennen kireät kamppeet roikkuu päällä...

Kilometrejä tämä projekti on tähän asti vaatinut Stravan mukaan 27.355km ja matka jatkuu kiihtyvällä tahdilla.

Joten 500km heinäkuussa on hyvä alku - vaihdetaan vain lomatonnit duunitonneihin :)

Jami2003
05.08.2017, 20.38
Jep, parempi 500 km joka kuukausi vuodesta toiseen (tai vaikka vain 300)kuin 1000 yhdessä kuussa ja sen jälkeen harrastus telakalle.

juuha
05.08.2017, 22.54
^ ja ^^ ketjua vaan pyörimään kesäloman jälkeenkin, jos tavoitteena on raamien pienentäminen.

Kilometrejä tämä projekti on tähän asti vaatinut Stravan mukaan 27.355km ja matka jatkuu kiihtyvällä tahdilla.

Joten 500km heinäkuussa on hyvä alku - vaihdetaan vain lomatonnit duunitonneihin :)

Viisaita sanoja ja kiitos kannustuksesta!

Oma alkuvuosi meni ihan läskiksi kivuliaan iskiasvaivan vuoksi, suunnitelmat juoksuharrastuksen elvyttämisestä osoittatuivat aika mahdottomiksi. Mutta olo kohenee, ja kaikki terveen järjen äänet käskevät pudottaa painoa ja lisätä liikuntaa. Kyllä tuo heinäkuun ekan puolikkaan 500 kilsaa sen verran jo vaikutti, että pyörä kulkee nyt kevyemmin. Ja duunimatkat on nyt tarkoitus kulkea fillarilla, ei siitä kilsoja hirveästi tule , mutta paljon parempi kuin ei mitään.

27 000 km -> - 18 000 g? Eli puolitoista kilometriä pitää ajaa pudottaakseen gramman painoa? Ja lisäksi vaalea leipä pois...ei. Mieluummin ajan vaikka kaksi kilsaa per gramma ja pidän leivän. Mutta kunnioitettava suoritus, täältä aplodit ja kolme hurraahuutoa!

Jukka
06.08.2017, 13.55
Tämän ketjun innostamana tuli itselle mittariin reilut 600 km lomalla, joista n. 200 km kärry perässä perhelomalla Tukholman saaristoon tutustuen. Tonnista tosin jäätiin, mutta se voisi olla ensi kesänä sitten tavoitteena. Kiitos hauskasta ketjusta ja "haasteesta".

AnttiWalker
06.08.2017, 14.33
Hyviä akatuksia tullut täällä. Kävin eilen viemässä pyörän korjattavaksi kun takavaihtajan vaijeri kosahti kuun viimeisenä päivänä. Vaijerin lisäksi vaihdettiin uudet ultegran ketjut, takaratas ja takavaihtajan rattaat, jotka kaikki näytti kuluneen aika kiitettävästi kevään ja kesän aikana. Näistä sai hemmetin hyvän herättelijän lisälenkeille. Eilen kävin koittamassa uutta koneistoa ja hyvältähän se tuntui, stravaan Vilhovuoren nousuun kaikkien aikojen 4. paras aika ja aika kevyesti.

Huomaan, että nousut on kyllä paljon kevyempiä, kuin toukokuun lopussa. Lauttasaaren nousu esim menee niin, että voi olla alaotteella ja pusertaa kovaa ylöspäin koko matkan. Olen myös etsinyt niitä korkeimpia nousuja ihan huvikseen, kun ennen vähän kiertelin niitä. Syksyn juttu taas voisi olla tihentää vähän kadenssia. Olin baskikaverin kanssa lenkillä Tuusulanjärven ympäri, joka antoi palautetta, että takaapäin näkee, että runttaan aika kovaa isolla vaihteella liian usein.

Smo
09.08.2017, 09.18
Just lähti 60km pois "lomatonnista" viime yönä mutta nyt lähipäivinä varmaan taas tulee plussaa. Tavoitteena Sports-Trackerin viimeisimmän kuukauden liikkumisessa saada tonni rikki joku kaunis päivä, toistaiseksi siinä on myös melonnat ja kävelyt mutta niitä on aika vähän. Maastokilsat pitäs kertoa neljällä, vähän raskaampaa kivijuurakkopolulla tai kantaa fillaria jossain suolla kuin rullailla tasaista asvalttia pellon reunaa. Ei varman muuten olis tullut lähdettyä tähän mutta pohjille tuli vajaa viikon "pyöräretki" jossa kilsoja tuli ehkä 400 ja pyöräilykunto kasvoi romumäärän kanssa metsässä ja mäkisillä teillä ajellessa. Vielä ei oo laihtunut kun menee se suklaalevy ja keksejä päivässä ja puuroa öljyllä, mansikkahillolla banaanilla tms ennen nuqqumaan menoa. Vielä en oo venytelly mutta vähän käynyt mielessä jo, ehkä sit kun on tonni täys, vois olla jo ens viikonlopun jälkeen.

1aloittaja
26.08.2017, 15.53
Tonni tuli täyteen! ...jos ei nyt ihan se lomatonni, josta täällä kirjoiteltiin, mutt onneks oon toiselta ammatiltani ammatillinen opettaja, niin niillähän on pidemmät lomat kuin esim luokan opettajien 2,5 kk... Ainakin mun opiskeluaikana meidän kesäloma alkoi vapusta ja kesti syyskuun alkupuoliskolle... Eli siinä ajassa sain 1000 km täyteen just äsken kauppareisulla :)
No minähän oon siirtynyt jo yhteiskunnan 'elätiksi', joten 'kesä'lomani on oikeastaan rajaton, niinkos joillain rusketus...
...ja mua, rapakuntoista, auttoi myös tuo pyörässäni oleva pikkuinen 'apumoottori'... mutt kesätonni kuiteskin! :)

JyJ
29.08.2017, 11.08
Meni vähän yli minun lomatonni ja päättyi 2 viikon lomajakso 1,3 kilokilometriin. Melkein aina ei satanut koko ajan :)

Katila
15.09.2017, 12.48
Nooh, kertokaas, onko kampi pyörinyt loman jälkeen(kin)!

JyJ
18.09.2017, 16.26
Tais jäädä vähän päälle joo... Strava tiedotti että oon syyskuun kilometrikisan sijalla 550/184,660...