PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)

JohannaKMK
30.06.2017, 15.33
Terve!

Tässä menin ja ostin ensimmäisen maantiepyöräni (Canyon Endurance al 6 naisten malli) ja nyt tarvisi opetella ajamaan sillä.

Pyörällä osaan toki ajaa, mutta näin nollasta kun lähtee uuteen harrastukseen meinaa monikin asia mietityttää. Ensinnäkin, suositusten perusteella ostin heti kättelyyn myös lukkopolkimet ja kunnon pyöräilykengät (Shimano Ultegra polkimet ja Shimano S-Phyre RC9 kengät). Kuitenkin koin kaaduttuani ensin ihan olohuoneessa lukkopoljin mekanismia harjoitellessa parhaaksi testailla pyörän käyttöä ihan tavallisilla lenkkareilla.

Pyörällä ajaminen tuntui ensimmäisen kokeilun perusteella yllättävän erilaiselta kuin tavallisella jopotyylisellä kaupunkipyörälläni.. yllättävää.. :D Hiukan jännittää mitenköhän tähän tottuu :D

Mitä kokeneemmat on mieltä, onko parempi vetää kerralla vaan lukkopolkimet jalkaan ja lähteä matkaan ja ottaa ne kaatumiset mitä tulee vai harjoitella ensin kunnolla hallitsemaan pyörä muuten? Onko kaikilla alkuun hiukan pelottanut vai olenko liian arkajalka lajiin ylipäänsä ja parempi tyytyä ihastelemaan fillaria olohuoneen nurkassa tai niellä ylpeyteni ja käydä ostamassa tavalliset polkimet ja ihailla niitä kenkiäkin vain nurkassa. Mahtaako näin 28-vuotiaana oppia uusia temppuja.

Onko täällä Helsingin seudulla joku jolla olisi kärsivällisyyttä lähteä hiukan näyttämään reittejä aloittelijan tahtiin sopivalla vauhdilla? Itse asun Kallion seudulla ja vaikea miettiä hyviä reittejä.

Jos on jotain vinkkejä ja kikkoja, mitkä itseä auttoi alkuun niin kaikki otetaan vastaan!

ilmora
30.06.2017, 15.49
Ns. spedulipat on varmaan jokainen lukkoihin siirtynyt kokenut ja niistä kaatumisista sen oppii. :) Yksi kikka on aina ennakoida ja irrottaa toinen jalka esimerkiksi risteyksiä ja liikennevaloja lähestyttäessä niin jalan saa nopeammin maahan. Ja muistaa sitten kallistaa pyörää sille puolelle kans... Polkimien hyödyt tulevat parhaiten esiin kun pääset enemmän ulos kaupungista ja tietystihän alkuun voi opetella vaikka normitossuilla ja ottaa tuntumaa siihen pyörään, mutta nopeasti niihin lukkoihinkin tottuu. Itse ainakin valitsin alkuun hyvän suoran reitin, jolla ajoin hitaasti ja harjoittelin sitä irrottamista ja pysähtelyä muutamaan kertaan ennen kuin lähdin varsinaiseen liikenteeseen.

Toinen juttu mitä lenkillä myös tarvitset on oikeanlaiset vaatteet ja eväät. Niin ja hankin 34-vuotiaana omat ekat lukkopolkimet ja maantiepyörän sitä seuraavana vuonna... Joten hyvin oppii. :D

Moska
30.06.2017, 16.15
Mun ekat lukot tuli yli nelikymppisenä hybridiin, ja hetikohta aloin opetella maantiepyörää.
Lukkoihin oppi nopeammin kun kippurasarveen mutta kummistakaan ei ole halua luopua.
Pelkästään kippurasarvisilla seisaaltaan ajo oli alkuun vaikeaa. Ajamalla oppii.

Grandi66
30.06.2017, 16.18
Kannattaa myös pikkasen löysätä niistä lukkupolkimista sitä vastusta, onnistuu joissakin malleissa. Nimimerk. Ripakinttu.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

teeässä
30.06.2017, 16.24
Hyvä harjoittelupaikka, jos sellainen löytyy olisi joku asfaltoitu kenttä. Eikö suvilahdessa ainakin sellainen ole? Älä laita ensimmäiseksi niitä lukkoja kireimmälle mahdolliselle asetukselle vaan aloita sillä löysemmällä jotta opit tekniikan. Sitten vaan toistoja, toistoja jotta liikkeestä syntyy automaatio. Itse opettelin lukkoihin vasta melkein viisikymmentävuotiaana joten kyllä ne oppii jos minäkin opin. Kaksi kertaa olen kaatunut joista toisella kertaa kolauksen koki ainoastaan ylpeys (paljon yleisöä), toisella kertaa nirhauma polveen. Hanskoja kannattaa käyttä jos joutuu kämmenellä ottamaan vastaan.

Ja tosiaan, hanki " vaippahousut" ja katso ettet osta liian isoja.

Aluksi polkupyörää joutuu säätämään. Minulla meni noin 1600 km ennenkuin sopivat säädöt ja jopa uusi satula löysivät paikkansa. Nyt kykenee ajelemaan sellaisia yli 100 km: n lenkkejä ilman kivistyksiä yms. Kun siirryt Joposta maantiepyörään vääjäämättä erilaisia kiputiloja tulee mutta älä anna niiden lannistaa. Säädä ja nauti vauhdista.

Reiteistä: jotta kunnolla pääsee nauttimaan maantieajosta sinun täytyy suunnata Helsingin ulkopuolelle. Hyppäät fillarin kanssa metroon, ajat mellunmäkeen ja sieltä Sipoon suuntaan. Hyviä reittejä löytää esim. Stravasta, etsii sieltä "mustavuoren" ja heidän tekemänsä lenkit. Hyviä ajoja

Halloo halloo
30.06.2017, 16.32
Oppii. Minäkin opin.

Jopoon verrattuna kyllä erilainen, joten ei mielestäni ollenkaan huono ajatus ottaa pyörä haltuun ensin lenkkareilla ajamalla. Jarruttaminen, ohjaaminen ovat vähän erilaisia kuin Jopoissa.

Tässä voisi olla yksi mahdollinen harjoituslenkura (Vantaanjoen vieressä Google ei anna piirtää reittiä oikein, Koskelantien vierustaa menee kelvi, josta pääsee Kustaa Vaasan tien viereen kelville): http://tinyurl.com/y7xsybhv
Suurin osa reitistä on hyväpintaista kelviä.

Suvilahti on lähellä, mutta siellä on Tuska tämän viikonlopun.

Ja juu, jotkut muutkin ovat eteisessä kaatuneet. Kukaan ei nähnyt, joten sitä ei tapahtunut. Jos ja kun sisällä testaat, niin nojaa reippaasti olkapäällä seinään (tai pidä molemmin puolin käsillä kiinni).

kuovipolku
30.06.2017, 18.31
Samat vastaukset mitkä muutkin ovat jo esittäneet mutta mitä itse muistan aloittelijana olemisesta ei kannustusta olisi voinut tulla liikaa.

1. Kyllä oppii. Oli sitten 28-, 38-, 48- tai 58-vuotias kun ensi kerran kuulee sanan klossipolkimet.
2. Aivan ensimmäiseksi säädöt hieman herkemmäksi, mutta ei kuitenkaan niin herkiksi että irtoavat itsestään polkiessa. Jostain syystä polkimien tehdassäädt ovat kovin jäykkiä.
3. Kannattaa opetella irrottamaan molemmilta puolilta. Ja kannattaa myös (ainakin aluksi) irrottaa myös molemmilta puolilta, koska aina ei muista, voi tai ehdi kallistaa juuri sille puolelle jonka jalan on ehtinyt irrottaa tai jonka osaa irrottaa ensimmäisenä.
4. Harjoittelu tekee mestarin ja mestari harjoittelee aina.
5. Idän suunnalla on kivoja teitä. Metrolla voi siirtyä esimerkiksi Puotilaan. Mutta kunhan selviää jotenkin Kalasataman työmaa-alueen läpi tai oppii Isoisän sillan ja Mustikkamaan kautta kulkevan kelvireitin, sekin on ihan okei (ja matkalla voi treenata klossien irrotusta).

Last but not least:
6. Uskaltaudu mukaan porukkalenkeille mahdollisimman pian eli heti kun tunnet olevasi kotonasi pyörän päällä. Pyöräily on parasta porukassa (vaikkei kaikkia lenkkejään tarvitse eikä kannatakaan ajaa porukkalenkkinä).

nure
30.06.2017, 22.22
Kuskit jotka ei ole aloittaneet 90-luvulla klosseilla eivät ymmärrä mitään moisilla ajamisesta. Nykyään lukkopolkimilla ajaminen kannattaa aloittaa välittömästi ilman ettei keksi tekosyitä moisen seikan välttelyksi...

JohannaKMK
01.07.2017, 11.27
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Kai se on uskottava että niihin lukkoihinkin oppii :) ja voi lohduttautua sillä että jos sen takia kaatuu että unohtuu poljin irrottaa on vauhti jo todennäköisesti aika hiljainen niin ei pitäisi kauhean pahasti käydä, vaikka on se tienpinta kova varmasti silti.. ja kun ei jäisi kukaan alle.

Tänään alkaakin tour de france niin ehkäpä katselen sieltä hiukan motivaatiota harrastuksen aloittamiseen :P

bici74
01.07.2017, 13.06
Mä viitisen vuotta sitten laitoin lukot maasturiin (ja kypärän päähän) vähän vajaa nelikymppisenä. Tyhjällä pyörätiellä ensin kiinnitystä/irrotusta sekä liikkellelähtöä/pysähtymistä harjoitellen ja kun olin osaavinani niin sitten normilenkkiä.

Kaksi kaatumista käytännössä paikoillaan kun unohtui lukkojen olemassaolo pitkän rupeaman jälkeen. Naarmuja käsissä ja henkisellä puolella...ei ollut tullut harjoiteltua fillarista irrottautumista kyljellään maassa maaten yleisön edessä.

Lukot alussa löysälle ja vahinkoirroituksia varoen, kun käyttö on selkäytimessä niin lisää kireyttä. Itse tuota ennakoivaa irrottamista olen suosinut...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

ilmora
01.07.2017, 14.02
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Kai se on uskottava että niihin lukkoihinkin oppii :) ja voi lohduttautua sillä että jos sen takia kaatuu että unohtuu poljin irrottaa on vauhti jo todennäköisesti aika hiljainen niin ei pitäisi kauhean pahasti käydä, vaikka on se tienpinta kova varmasti silti.. ja kun ei jäisi kukaan alle.

Tänään alkaakin tour de france niin ehkäpä katselen sieltä hiukan motivaatiota harrastuksen aloittamiseen :P

Lähinnä se on usein kellahtaminen nollavauhdista kyljelleen. Eniten harmittaa juurikin mahdolliset todistajat ja mahdolliset kalustonaarmut. Omia naarmujaan voi ehkäistä ajohanskoilla ja sillä, ettei aja hihattomissa. Tour de Francen kolareita ei kyllä kannata säikähtää - riski kasvaa kun ajaa kovassa vauhdissa porukassa, mutta yksin ajaessa pysyt turvassa, kun muistat ennakoida ja tarkkailet jatkuvasti muun liikenteen lisäksi tienpintaa ettet aja kuoppiin, uriin tai kanttikiviin. Kapeat maantierenkaat ovat erilaiset kuin Jopon ja sitten täytyy vielä kysyä luonnistuuko sisurin vaihto ja löytyykö matkasta työkalut? Vai onko fillarissa pistosuojatut renkaat?

Fat Boy
01.07.2017, 14.29
Maantiepyörässä on toisinaan yksi haastetta lisäävä seikka, joka kannattaa tarkistaa. Eli ottaako kenkä eturenkaaseen kiinni kammen ollessa eteenpäin ja rengas sopivasti kääntyneenä. Noissakaan kolauksissa ei vauhtia ole paljoa, koska tankoa käännellään reilummin vain hitaissa vauhdeissa. Suht napakkapintainen nurmikenttä lienee mukavin kaatuiluun ja harjoitteluun.

Maantiellä jalkoja tarttee irroitella niin harvoin, että oppiminen on maastoa hitaampaa, mutta oppiipa kuitenkin.

nih..

tempokisu
01.07.2017, 15.13
Kuskit jotka ei ole aloittaneet 90-luvulla klosseilla eivät ymmärrä mitään moisilla ajamisesta. Nykyään lukkopolkimilla ajaminen kannattaa aloittaa välittömästi ilman ettei keksi tekosyitä moisen seikan välttelyksi...

Tavallisilla monoilla voi ihan hyvin ajaa jos ajaa vaan itekseen tavallista lenkkiä.
Ja tuskin siinä kukaan "alle jää" ...mutta kokemuksesta voin sanoa että vaikka olisi vaan seisoma"vauhti" ja kaatuu niin voi siinä pahastikin käydä. Ikävä kyllä on näin pakko sanoa ettei asiasta turhan mukavaa kuvaa jää.

bici74
01.07.2017, 15.19
^juu, yhden kyynärpään murtumisen olen todistanut rapun ovella, vauhtia kaverilla nolla. Kuusi kuukautta meni paranemiseen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Greycap
01.07.2017, 15.36
Nykyään lukkopolkimilla ajaminen kannattaa aloittaa välittömästi ilman ettei keksi tekosyitä moisen seikan välttelyksi...

Ja niitähän on välttämättä käytettävä koska kaikki oman elämänsä Armstrongit sanoo niin. Paskan on pakko olla hyvää, miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Mitähän jos ihminen tekisi itse omat johtopäätöksensä siitä miten haluaa harrastaa mutta sehän ei teille ainoan oikean mielipiteen omaaville ja sitä joka välissä muille tuputtaville käy ei niin mitenkään. Jatkuvan jankkaamisen seurauksena homma on kussut jo niin isossa mittakaavassa että tämänkin ketjun aloittaja osti ne lukot "suositusten perusteella" eikä siksi että itse koki ne tarvitsevansa. Pahimmassa tapauksessa kolmenumeroinen summa hukkaan heitettyä rahaa.

Joo, minäkin olen käyttänyt lukkopolkimia. Ehkä olen luokattoman tyhmä tai muuten vaan kelvoton yksilö kun en oppinut niistä tykkäämään mutta minulla on riittävästi kanttia sanoa se eikä pyristellä väkisin niiden kanssa koska kyllähän niitä nyt vaan pitää käyttää. Ei pidä jos ilman on parempi.

tempokisu
01.07.2017, 15.46
minulla on riittävästi kanttia sanoa se eikä pyristellä väkisin niiden kanssa koska kyllähän niitä nyt vaan pitää käyttää. Ei pidä jos ilman on parempi.

Kuten myös. Täällä on aina tosi paljon aloittelijoita kun kyselee neuvoja, ja sitten alkaa tuntua että pyöräily on monimutkaisempaa kuin onkaan.
Säädöt oppii vaan kokeilemalla, samoin sopivan matkavauhdin. Tai mitä pitää juoda/syödä suhteessa lenkkeihin.
Kerran eräs fillaristi totesi mulle, kun kerroin etten voi käyttää enää lukkopolkimia, että "se ei ole enää samaa pyöräilyä". Pyh! kyllä se on, siinä jää vain se "nosto"-vaihe pois mutta ei sen väliä jos ei aja kisoja.
Omiin tuntemuksiin kannattaa luottaa, eikä kirja"viisauteen" ( ja pätee monessa muussakin).

sisurisampsa
01.07.2017, 15.51
Ja niitähän on välttämättä käytettävä koska kaikki oman elämänsä Armstrongit sanoo niin. Paskan on pakko olla hyvää, miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Mitähän jos ihminen tekisi itse omat johtopäätöksensä siitä miten haluaa harrastaa mutta sehän ei teille ainoan oikean mielipiteen omaaville ja sitä joka välissä muille tuputtaville käy ei niin mitenkään. Jatkuvan jankkaamisen seurauksena homma on kussut jo niin isossa mittakaavassa että tämänkin ketjun aloittaja osti ne lukot "suositusten perusteella" eikä siksi että itse koki ne tarvitsevansa. Pahimmassa tapauksessa kolmenumeroinen summa hukkaan heitettyä rahaa.

Joo, minäkin olen käyttänyt lukkopolkimia. Ehkä olen luokattoman tyhmä tai muuten vaan kelvoton yksilö kun en oppinut niistä tykkäämään mutta minulla on riittävästi kanttia sanoa se eikä pyristellä väkisin niiden kanssa koska kyllähän niitä nyt vaan pitää käyttää. Ei pidä jos ilman on parempi.

Kuin sulla menee nää poljinkeskustelut aina niin helvetisti tunteisiin? Kai nurellakin on oikeus mielipiteeseen?

Ota kalja tai jtn, rauhotu hyvä mies. Ei oo niin vakavaa.

Halloo halloo
01.07.2017, 17.14
Lukoista: Toistoja, toistoja, toistoja. Risteystä lähestyessä ajoissa lukot auki. Sanoinko jo toistoja, toistoja ja toistoja?

Kaatumisia tulee joka tapauksessa (tunnen ainoastaan yhden tyypin, joka ei ole lukoilla kaatunut), joten on hyvä miettiä etukäteen miten kaatuu. Ajohanskat käteen - ensimmäisellä kerralla mitä luultavimmin automaattisesti ottaa vastaan kämmenillä. Jos pystyy kellahtamaan pyöreästi kuin judoka, niin vauriot jäävät henkisiksi.

JohannaKMK
01.07.2017, 18.33
Katsotaan miten käy. Aloitan nyt siis sillä että harjoittelen fillarin hallitsemisen ihan tavallisilla lenkkareilla ettei tarvitse enää miettiä että mistä ne vaihteet nyt menikään ja miten paljon pitää milloinkin jarruttaa. Sitten vaan lukkojen kanssa ensin harjoittelua tyhjällä kentällä ja hissuksiin rauhallisten pyöräteiden varrella. Onneksi olen suhteellisen kevyt niin ei ihan hirveästi tule sitten kaatuessa painoa vaikka varmasti sattuukin mutta toivotaan että se jo hiukan suojaa isommilta kolhuilta kun ei rysähdä lähemmäs 100 kiloa ranteen päälle.

Tuo on ihan hyvä pointti, että miksi hankkia heti kalliit välineet jos ei oikein koe niitä itse tarvitsevansa. Olen toisaalta niin utelias luonne, että kun aloitan jonkun harrastuksen panostan siihen ihan mielelläni ja kuuntelen enemmän harrastaneiden suosituksia. Mistä tietää mitä itse kokee tarvitsevansa kun ei ole päässyt edes alkuun. Voihan sitä jopollakin fillaroida... Rahallinen investointi on toki tässä lajissa alkuun suuri, mutta jos välineet sitten kestävät useamman vuoden niin se ei ole kynnyskysymys. Turhempaankin tullut elämän aikana sijoitettua penni jos toinen.

Ja työkalut on, mutta taitoa sisäkumien vaihtoon ei, eli pitää sekin vielä opetella. Kuten sanottua. Melko nollasta lähdetään :P

WECLIMITS
01.07.2017, 19.29
Impulsiivisuus jalukkopolkimet eivät sovi yhteen. Nopeat hiekalla tapahtuvat ”hei, taidankinkääntyä tuonne” -käännökset eivät ole aina sujuneet hyvin. Hidas vauhti, pehmeähiekka ja tiukka käännös voivat myös yllättää, varsinkin alussa, kun jalkojenkäskytys ei vielä toimi kovin nopeasti.

Ehkäpä edellä mainituteivät maantiepyörällä ole kovin oleellisia, mutta Kalliosta matkaan lähtevälle ratikkakiskotovat vaaralliset. Itse ratikattomassa ympäristössä kasvaneena, ja sielläpyörällä ajamaan oppineena maalaispoikana, sain kokea karvaasti millainenmatkustaja pyöräilijästä tulee, kun eturengas tipahtaa kiskojen uraan. Siinätilanteessa ehti kyllä ajatella olevansa tyhmä, mutta jalkojen irrottaminenlukoista ei millään tavoin ehtinyt käydä mielessä, puhumattakaan, että olisitapahtunut automaagisesti.

Kalliosta matkaan lähtevänänöösinä en käyttäisi lukkoja ennen kehä ykköstä, noin karkeasti ottaen.

JohannaKMK
01.07.2017, 19.49
Jep, reitit olen päättänyt muutoinkin katsoa niin ettei autoteillä tarvitsisi ajaa kuin ihan välttämättömissä tilanteissa näin alkuun.

ilmora
01.07.2017, 20.30
Ja työkalut on, mutta taitoa sisäkumien vaihtoon ei, eli pitää sekin vielä opetella. Kuten sanottua. Melko nollasta lähdetään :P

Esimerkiksi YouTubesta löytyy aiheesta videoita niin pääsee vähän jyvälle. Jos renkaat ei ole pistosuojatut niin niillä ei kannata mahdottoman paljon ajella soralla. Renkaan pintakin on hyvä tarkistaa vaikka lenkin alkuun tai loppuun, ettei tule yllätyksiä.

Itse kun hankin ekan crossarini niin mulla oli siinä alkuun sellaiset polkimet, joissa oli toisella puolella tasainen pinta ja toisella lukko. Ekan lenkin ajoin ihan normitossuilla, mutta sen jälkeen opettelin kyllä lukot ja tossuilla ajan enää vain maasturia. Kyllä siinä vaiheessa kun saat sen fillarin todella liikkeelle ja koet erilaista vauhdin hurmaa kuin Jopolla voi ne lukot tuntua just oikealta valinnalta.

kuovipolku
01.07.2017, 21.15
https://www.teamestrogen.com/pages/how-to-change-a-bicycle-tire-without-levers

https://totalwomenscycling.com/road-cycling/maintenance/how-to-change-an-inner-tube

Grandi66
01.07.2017, 21.26
Todellakin kannattaa seurata sitä tienpintaa. Itsellä kävi vähän huonosti ku etunen osu pitkittäiseen railoo 42 vauhdissa ja muututtiin tunnistettavaksi lentäväksi esineeksi. Viikon verran piti nuoleskella haavoja ja käydä hitaasti lenkillä, nyt taas mennään ku siitäkin tapahtumasta olisi vuosi.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Halloo halloo
02.07.2017, 01.03

Moni muukin on lähtenyt nollasta. Kysyvää autetaan täällä kiitettävästi. Sisurin vaihtaminen perushommia, joka on hyvä osata. Youtube tuli jo mainittua, sieltä itse olen monesti löytänyt apua pyörän huollossa.

Ah, sporakiskot, ylitys mahdollisimman suorassa kulmassa, niin ei solahda rakoon.

BultacoR
02.07.2017, 07.58
Moi kaikille.
Lukkopolkimia en ole nähnyt maastopyörässä tarpeellisiksi, enemmänkin haitaksi ja vaaraksi.
Mietin alkujaan aloitellessa pyöräharrastusta lukkopolkimia kun myyjä niitä suositteli mutta päädyin ajatukseen että mikäli jalkojen pitäisi olla kiinni pyörässä niin olisi ne sidottu jo motocross ja enduro kuljettajiltakin vaan kun ei ole. Itselläni ainakin jalat toimivat tasapainoeliminä metsässä. Jokainen tekee valintansa itse ajotyylinsä mukaan kuitenkin.

Hyviä neuvoja mitä nyt tulee mieleen jo kerrotun renkaiden pintojen tarkastamisen lisäksi olisi ainakin pinnojen kireyden tarkistelu, tämän koin itse juuri tarpeeliseksi lisätä "ohjelmaan" kun ihmettelin hieman vikuria ajettavuutta poluilla...oli yli puolet pinnoista lähes irti. Asiaa kyllä ihmetteli maahantuojakin koska pyörä on lähes uusi 450km ajettu ja takarenkaan ohjaavat pinnat olivat löysät, syy ei selvinnyt ja voi olla että on tehtaalla jo jääneet vajaaksi kirrauksessa.

Atomipyörä BultacoR.

Moska
02.07.2017, 08.32
Maantiepyörään suosittelen maantie lukkoja. Itsellä oli alkuun maastopedaalit, mutta ainakin nuissa on vähän liikaa välystä lukituksessa ja se alkoi ärsyttämään pitkän päälle vaikka kengät itsessään onkin jäykät ja hyvät. Toki niitäkin on monenlaisia, eikä itsellä ole kokemusta kuin shimanon lukoista.
Nyt on 105 pedaalit ja keltaiset klossit tulee vaihtumaan joskus (kun kuluvat) punaisiin.
Cyclossa on nyt nuo maastopedaalit käytössä ja siinä ei tuo pikku välys haittaa mitään. (kunhan ei lähde maantienlaitaan)
Toisaalta, jos maantieklosseilla joutuu kävelemään sohjossa, niin ne joutuu rappaamaan puhtaiksi ennen kuin niitä saa kiinni polkimiin.

mutanaama
02.07.2017, 22.06

[ot] Mä kuitenkin menisin väittämään, että 99,99% maantiepyöräilijöistä käyttää lukkopolkimia, ja varmaankin ihan syystä.

Mä laitoin klossit fillariin ekan kerran noin 40-vuotiaana, joten kyllä sitä ehtii oppimaan

rhubarb
02.07.2017, 22.30
Joo no ehkä lukoista on jo tarpeeksi puhuttu. Summa summarum, vaihda lukkoihin kun muuten alkaa tasapaino löytymään jokusen lenkin kuluttua.

Otsikko itseasiassa kiinnosti paikallisuutensa takia. Mitä aloittelijan kannattaa tietää nimenomaan Pää-Hesassa?

— Sporakiskot. Ainakin 45º ylityskulma, voi aina ottaa pienen koukkauksen ensin jos ajaa vierustaa.
— Keskustan ja muiden vilkkaiden alueiden kelveillä pitää vauhdin 25 max, yleensä hiljempaa. Muista varoa suojateille hortoilijoita.
— Kello on hyvä koirien ja lasten varalta.
— Kehäteiden varret ovat ihan ok alun treenaukseen, hetki voi mennä että oppii kaikki venkulat mutta molemmille pääsee helposti motareita myötäillen eikä kovin pahasti voi eksyä.
— Sitten kun ^ ei riitä, kehä III ulkopuolella on hyvää ajomaastoa ja siirtymät 30–45 minsaa toimiivat lämmittelynä ja jäähdyttelynä. Voi vaklata Stravan Heatmapista reittejä.
— Tai voi lähteä HePon lenkille (tai esim. vain naisille tarkoitetulle Stangan lenkille). Ketjuja täällä ja fesessä.