PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörämerkkien markkinaosuudet

Pipo
28.06.2017, 18.50
Onkohan kellään käsitystä että mitenhän mahtaa jakautua eri pyörämerkkien markkinaosuudet Suomessa? Tässä tarkoitan harrastus ja kilpailukäyttöön tarkoitettuja maasto ja maantiepyöriä.

Canyon ja muut nettipyörät myyvät varmasti ihan kivasti mutta tuskin kuitenkaan uhkaa suuressa mittakaavassa perinteisiä merkkejä kuten Trekkiä, Spessua jne..?

Ainakin Isoihin massatapahtumiin osallistuvat fillaristit osannevat heittää karkealla haravalla jotain arviota ketkä jylläävät myynnissä.

Moska
28.06.2017, 19.24
Taitaa jakaantua vielä aikapaljon eri lajityyppien välillä.

Kalle H
28.06.2017, 19.43
Canyon ja muut nettipyörät myyvät varmasti ihan kivasti mutta tuskin kuitenkaan uhkaa suuressa mittakaavassa perinteisiä merkkejä kuten Trekkiä, Spessua jne..?
Itse olen ajanut maantiellä jo vuosia Canyonia ja olen huomannut, että niitä on tupsahdellut ainakin tänne Pirkanmaan alueelle todella mukavasti. Mitään lukumääriä mulla ei ole heittää, mutta ei kivijalkojen pyörät nyt enää vaikuta ainakaan mun perstumalla mitenkään ylivoimaisen määräävässä asemassa olevan.

Samoin maastossa näkyy todella paljon Canyon/YT/Radon... yms. pyörällä.

Kuvittelisin, että tässä on myös suuria alueellisia eroja. Tampereella on ihan hyvä valikoima myös kivijalkakauppoja, joiden edustamat merkit näkyvät kyllä ihan kivasti harrastajien alla.

Edit: piti vielä lisätä, että nyt parin vuoden ajan on tuntunut, että Whiten läskipyöriä on kaikki metsät ja kelvit täynnä - etenkin talvisin.

nure
29.06.2017, 06.31
Ehkä "tosi" harrastajat hakee muutakin kuin noita ylihinnoiteltuja isompia merkkejä ja tekee sen ettei tilastot tosiaan kerro täyttä totuutta.

fiber
29.06.2017, 09.40
Laskin parista valokuvasta, jotka otin TdH 2014:ssä. Jos olisi HD-video ohi ajavasta letkasta... :)

Tässä dokkarissa (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_us_mTTRW5M_y5EN_ngCyL09jZJwe-JtcrkowhA4SfQ/edit?usp=sharing) ensimmäisessä taulukossa keskinopeusryhmistä, toisessa etuauton takapuskurissa roikkuneet hiukan ennen vapaata vauhtia eli lisenssikuskeja. Saa muokata miten tykkää.

Jätin laskuista pois Team Rynkebyn, joka osui samoihin kuviin (noin 20x Bianchi).

Pipo
29.06.2017, 10.14
F lehdessä on muistaakseni ollut joskus tilastoja Tahkon osallistujien fillareista. Siitä varmastikin aika hyvän kuvan saa ns. tosiharrastajien merkeistä.

Jami2003
29.06.2017, 10.52
Vaikea sanoa mutta jos pitäisi lyödä vetoa suosituimmasta merkistä jokamiesluokan maastopyöräkisassa niin roponi laittaisin Trekille. Sitä ottaa silmään kyllä ehdottomasti eniten. Ilmeisesti sopiva sekoitus hyvää jälleenmyyntiverkkoa, riittävää metsäuskottavuutta ja hintaluokka on kuitenkin lavea ja laatu ihan kohtuu ok vaikka eräiden mielestä onkin ylihinnoiteltu ison brändin pyörä.

tommi2
29.06.2017, 14.05
mä olen ollut huomaavinani että Lahes on näitä merkkejä, mitä paikalliset myyvät, yllättäen aika paljon. epäilen että tietyntyyliselle harrastajalle kivijalkaliikkeen huolto ja tuki on kova sana.

Pipo
29.06.2017, 14.15
Se on varmastikin juuri noin.

Ehkäpä sitä toista pyöräänsä ostaessa sitten alkaa nettipyörät olemaan vahvempikin vaihtoehto. Täällä foorumilla pyöriessä huomaa vaan että keskustelua käydään enemmältikin nettipyöristä joten uskoisin niiden kuitenkin ihan mojovan siivun markkinoista napanneen. Ainakin maastopuolella mitä itse tulee seurattua.

JackOja
29.06.2017, 14.20
...Täällä foorumilla pyöriessä huomaa vaan että keskustelua käydään enemmältikin nettipyöristä...

Tosin pitää muistaa myös se, että valtaosa pyöräilyn "vakavistakaan harrastajista" ei keskustele täällä foorumilla. Toki lukijoita on varmaan huomattavasti enemmän kuin rekisteröityneitä käyttäjiä.

Blackborow
29.06.2017, 14.29
Vaikea sanoa mutta jos pitäisi lyödä vetoa suosituimmasta merkistä jokamiesluokan maastopyöräkisassa niin roponi laittaisin Trekille. Sitä ottaa silmään kyllä ehdottomasti eniten. Ilmeisesti sopiva sekoitus hyvää jälleenmyyntiverkkoa, riittävää metsäuskottavuutta ja hintaluokka on kuitenkin lavea ja laatu ihan kohtuu ok vaikka eräiden mielestä onkin ylihinnoiteltu ison brändin pyörä.
Jep. Oulun seudulla aika paljon pyörii Specializedin ja Trekin pyöriä ja mikäpäs siinä kun kummallekin merkille on ammattitaitoinen edustus kaupungissa. Niiden joille ainoastaan takavaihtajan merkki ja malli merkkaa hintalaatusuhdetta nuo toki on ylihintaisia, mutta oma mielipide on, että kyllä noissa isojen merkkien pyörissä montaa asiaa on ajateltu pidemmälle ja hinnan erotus ei ole pelkkää brändilisää.

oppes
29.06.2017, 14.34
mä olen ollut huomaavinani että Lahes on näitä merkkejä, mitä paikalliset myyvät, yllättäen aika paljon. epäilen että tietyntyyliselle harrastajalle kivijalkaliikkeen huolto ja tuki on kova sana.

Kai sitä (huolto-)tukea saa nettipyörillekin sieltä paikallisesta kivijalasta. Eihän noi osat ja ylläpito mitenkään merkkikohtaisia ole. En tietty varmaksi tiedä, mutta uskoisin ettei noilla sitä paikallista businesta nyt niiiin liikaa ole, että ylenkatsovat tarjottua työtä/nettivekotinta. Enemmän olisin (jos olisi riippuvainen kivijalasta) huolissani noista saatavan huollon laadusta. Pitää selvästi tietää kenelle / minne pyöränsä voi viedä huoltoon. Kaksi kertaa aikanaan vein pyörän huoltoon - molemmilla kerroilla petyin. En vie enää. Teen itse.

Jami2003
29.06.2017, 17.00
Vaikka itse tilaakin pyörät netistä niin toiset arvostaa sitä että pyörää saa hypistellä ja kokeilla ennen ostoa. Kertoi se sitten mitään tai ei.

Oman täpärin tilasin kivijalasta Suomesta koska tämä pesi saksan hinnat kun kysyin tarjousta. Ei se postimyynti pyörä aina automaattisesti halvin ole...

nure
29.06.2017, 18.13
Loppupeleissä usealle ei tuon huollon merkitys ole niin suuri...