PDA

Näytä tavallinen näkymä : Omatoiminen pyöränhuoltopaja - onko sellaista olemassa ja millainen sen pitäisi olla?

Hapakka
18.05.2017, 19.13
Moro kaikille! Olen pohdiskellut liikeideaa omatoimisesta pyöränhuoltopajasta ja ajattelin, että tältä foorumilta voisi saada lisäajatuksia aiheeseen. Omaa esittelyäni alkuun sen verran, että olen nyt pari vuotta polkenut cyclocrossilla lähinnä maanteillä kuntolenkkiä ja kulkuvälineenä kesällä ja talvella, ja siinä samalla opetellut itsenäistä pyörän huoltoa mahdollisimman pitkälle.

Mutta asiaan. Tiedättekö, että jossain olisi pyöränhuoltopajaa, joka ei olisi ammattihuolto, vaan sinne saisi mennä itse huoltamaan pyöränsä ja käyttää pajan tarjoamia ammattitasoisia välineitä? Itse en ole tällaiseen törmännyt, joten seuraava kysymys onkin, olisiko sellaiselle kysyntää, ja millainen sen pitäisi olla?

Kuvittelen, että moni haluaisi huoltaa pyöräänsä mahdollisimman paljon itse, mutta:

Kunnollista tilaa ei ole

Kunnon huoltovälineet maksavat paljon

Ehkä huoltamiseen ei ole taitoakaan

Pyöränhuoltopaja tarjoaisi:

Ammattitasoiset tilat ja työkalut omatoimiseen pyöränhuoltoon

Voiteet, rasvat ja muut perustarvikkeet

Perusvaraosia hyllystä, mutta voisi tulla myös omien osien kanssa

Mahdollisesti kursseja ja opetusta pyörän huoltoon

Tästä voisi maksaa:

Vuosijäsenmaksun, jos pyöräilee paljon ja haluaa käydä usein säätämässä jopa viikottain

Kertamaksun, jos pyörän huoltotarve on vain pari kertaa vuodessa

Kurssimaksun opetuksesta

Vuosijäsen-/kertamaksu sisältäisi tilojen ja välineiden käytön, voiteet, rasvat ym. perustarvikkeet ja osista maksaisi sitten erikseen, jos ei tuo omiaan.

Mitä mieltä itse olette? Olenko täysin hakoteillä ajatusteni kanssa, ja jos, niin miksi? Vai olisitko itse halukas maksamaan tällaisen konseptin hyödyntämisestä, ja jos, niin kuinka paljon? Entä mitä konseptissa pitäisi olla, että sellaista hyödyntäisit?

kalasatu
18.05.2017, 19.31
Jotain tämän tapaista? https://hugbikeshop.fi/palvelut
Tuo kyllä suuntautu enemmän fixi/singlespeed-pyöriin. En tiedä olisko tuolla levyjarruille tai sähkövaihtajille mitään välineitä.

beehoo
18.05.2017, 19.56
Rivien välistä luettuna.
Minnepäin suomea meinasit kioskis perustaa?

Malamuutti
18.05.2017, 20.13
Tässä yksi esimerkki omatoimisesta/opastetusta korjaustoiminnasta, tosin ei kaupallinen: Kotkan pyöräpaja (http://www.kotkanpyorapaja.info/etusivu).

nure
18.05.2017, 21.41
Teoriassa hyvä ajatus mutta suurin osa "alan" ihmisistä hoitaa hommat itse, tallissa tai siihen varatussa äijäluolassa.
Tottakai työkalut ja välineet maksaa mutta kun itse huoltaa ja rakentaa niin ei se missään nimessä tarkoita että kaiken täytyy hankkia välittömästi, oma kalustokin kertynyt vuosien aikana, siis periaatteella työkalu tarpeeseen.
Itse myös vierastan tuota yhteisjuttua, kaikessa tuollaisessa on siivellä pyörijöitä ja niitä jotka ei pidä paikkoja/välineitä kunnossa ja pikkuhiljaa homma alkaa kypsyttää... Mielestäni ehkä tuo kertakorvaus, vaikka tuntiveloitus voisi olla järkevä mutta jokainen vaohtoehto vaatii jotain henkilökuntaa jolloin myös veloitus/kustannukset kasvaa.

Beehoon kysymys aiheellinen, ei tosiaan kannata mihinkään kirkonkylään suunnitella, vaatii jo jonkinlaisen taajaman ja harrastajapohjan.

JackOja
18.05.2017, 21.44
Olikos teekkareilla Otaniemessä jonkinlainen pyöräpaja?

teeässä
18.05.2017, 22.51
Mites tämä Pasilassa sijaitseva paja: http://pyorapaja.info/pyorapaja-ry

Smo
19.05.2017, 01.04
Tossa Kampissa olis kans http://www.pyorakeskus.info/

Leewi
19.05.2017, 09.51
Mites tämä Pasilassa sijaitseva paja: http://pyorapaja.info/pyorapaja-ry
Tämä vaikutti oikein hyvältä. Sitten kun sain aikaiseksi mennä aukioloaikana, niin kaupunki olikin häätänyt tämän Kalasamasta. Seuraava yritys Pasilaan :)
Ainakaan Hesassa näitä ry pohjaisia tiloja siis on. Voi olla vaikeaa saada tästä bisnestä.

JackOja
19.05.2017, 09.55
...Voi olla vaikeaa saada tästä bisnestä.

Tuo fillarin roplaus pitäisikin olla sivutuote. Varsinainen toimiala voisi olla IPAn tai latten ja pienen purtavan myyminen. Siinä ohessa asiakas voisi asentaa ja säätää. Joitain varaosia ja aineita vois olla myynnissä myöskin.

Jos tuollainen olisi reittieni varrella poikkeaisin kannatuksen vuoksi usein juomaan jonkin kotimaisen tai merentakaisen käsityöoluen. Samalla silittelisin fillaria.

Pärjäähän kahvilatkin, joissa porukka notkuu tunteja läppäriä/tablettia käpistellessä kahvikupposen tai vesilasin varjolla.

-jamo-
19.05.2017, 20.54
Harrastuksena tai jonkin yhdistyksen ylläpitämänä ja yhteiskunnan rahoittamana ihan jees mutta ei tuollaisella kaupallista potentiaalia ole. Fillarin huoltaminen ei kummoisia tiloja tai työkaluja tarvitse joten harva olisi valmis maksamaan yrittäjän elättävää hintaa korjaustelineen ja työkalujen käytöstä. Valtaosa huolloista menee kuusiokoloavaimella ja ebaysta saa erikoisemmat työkalut kympillä parilla ja tilapäiseksi tilaksi riittää vaikka keittiön nurkka.

nure
19.05.2017, 22.58
^Niinpä... Itsellä vuosien aikana kertynyt pakillinen työkaluja ja vajaa parin sadan teline, niiden arvon kun jakaa rakenteluvuosille niin ei montaa kymppiä kustannuksia kerry.
Ja paras oppi tullut tehdessä jo paljon ennen nettiaikaa ja välillä jopa tuntuu että ko. instanssi tappanut jonkin verran perinteistä omaaloitteliaisuutta.

Kalle H
21.05.2017, 13.18
Tampereellahan Bike King oli tuollaisessa bisneksessä hetken aikaa mukana, kunnes kauppias siirty pyörittämään Sportaxista.

Kävin kerran tuolla Bike Kingissä yhden vanteen korjaamassa, kun tuolloin ei ollut omia tiloja/työkaluja. Mukavasti homma hoitui ja taisi maksaa tunnin "vuokrasta" ja parista pinnasta jotain 10-20€. En oikein tiedä miten tossa hommasta saisi kannattavaa, kun perus työkalut ja varaosat on kuitenkin niin halpoja, että vuokran hinnalla ne ostaa jo omaksi. Toisaalta ton vanteen fiksaamisen olis ammattilainenkin hoitanut varmaan 20-30€ hintaan, joten aika vähän tossa asiakas säästää. Fillarin korjaaminenkaan ei vaadi isoja tiloja, joten homma hoituu kotonakin. Lisäksi tuossa pajatouhussa on aina se ongelma, että homma pitää saada kerrasta valmiiksi, kun kotona homma on joustavampaa.

Sen sijaan joku fillari painotteinen "sporttibaari/-kahvila" voisi olla ihan mukava. Itse kävisin mielelläni katselemassa screeniltä esim. Giroa ja speksailemassa siinä samalla fillaria hyvän porukan kanssa. Samalla tollanen baari voisi toimia kimppalenkien lähtö-/päätepisteenä.

Pajakin kyllä kiinnostaa, mutta siellä pitäisi sitten olla jo mahdollisuus rungon rakentamiseen (ja kursseihin) yms. vaativampaan, johon kaupunkikämpässä ei ole mahdollisuutta.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

oppes
22.05.2017, 18.25
Fillarin huollattaminen on (myönnettäköön) "reasonably prized" joten taloudellisesti kannattavaa pohjaa moiselle on haastavaa löytää - ainakaan ilman jotain houkuttelevaa muuta oheistoimintaa tai tarjontaa.

Hapakka
29.05.2017, 15.13
Kiitos kommentoijille ajatuksista ja linkeistä. Itsekin suhtaudun vähän varauksella siihen, onko tämän tyyppistä toimintaa mahdollista tehdä taloudellisesti kannattavasti, mutta ensin pitää selvittää, onko tarvetta ylipäätään olemassa ja sen jälkeen voi arvioida, onko sen täyttäminen taloudellisesti realistista. Rivien välistä lukijoille, kuvittelisin itse tämäntyyppisen olevan mahdollista lähinnä suurimmissa kaupungeissa (HKI-TRE-TKU-akseli), joissa on riittävästi väkeä, pyöräily nosteessa ja ahtaissa kerrostaloasunnoissa kunnollisen huoltotilan järjestäminen välillä haasteellista.

Edelleen, jos joku kokee tämän tyyppisen palvelun (huoltotila, -koulutus jne.) tarpeelliseksi, niin mielelläni kuulen tarpeita ja toiveita.

Mendota
29.05.2017, 15.20
Oulussa toimii syksyisin ja keväisin Oulun luonnonsuojeluyhdistyksen pyöräpaja, jossa puuhamiehinä järjestön aktiivit. Yhtenä pyöräpajan tavoitteena olettaisin olevan jäsenhankinta yhdistykseen, toki myös pyöräilyn edistäminen. Perustason työkalut löytyvät ja niitä saavat osallistujat käyttää, jos et osaa itse niin myös apua on saatavilla. Aktiivien kautta on myös mahdollista tilata varaosia edulliseen hintaan (en tiedä mikä pulju toimittaa).

Muutaman kerran olen käynyt, mm. oikaisemassa mutkalle menneen vanteen.

mkpaa
08.06.2017, 13.49
Teekkareilla on Bikepolilla korjaamo ja Prologilla on Kampissa Säätämö. Molemmissa seurojen jäsenet voivat huoltaa pyöriään ammattivälinein.