PDA

Näytä tavallinen näkymä : Patti kämmenpohjassa

mjjk
17.05.2017, 08.38
Viimeaikoina kun ajelut on siirtyneet enemmän maastopainotteiseksi niin on vasempaan kämmenpohjaan ilmestynyt pehmytkudosmuhkura jota siellä ei ole ennen ollut. Ilmeisesti tanko kämmenpohjassa osuu jotenkin väärään kohtaan ja aiheuttaa tuon. Oikeassa kämmenessä ei tuota ole, mutta tuon olen ajatellut johtuvan 1x10 vaihteistosta jolloin oikealle kädelle tulee enemmän otevaihteluita kuin vasemmalle. Tällähetkellä käytössä Jones H-bar tanko sen okkis tupeilla. Hanskoja käytän aina muta ne eivät aina välttämättä ole fillarispecifiset. Ja sen olen huomannut kun monta vuotta meni lähes pelkästään maantiellä niin monesti tulee jännitettyä käsiä liikaa teknisemmissä maastokohdissa. Mistäköhän asiaa lähtisi purkamaan vai pistääkö kerralla koko ohjaamon uusiksi? Mitään puutumisia ja kipeytymisiä ei muuten käsissä ole esiintynyt.

marco1
17.05.2017, 10.30
Sopiskos tämä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=&p_artikkeli=dlk00208

Ei noita ihan vähällä leikata.

mjjk
17.05.2017, 11.01
Hmm.... Olen ajatellut että tuo olisi tullut pyöräilystä mutta moni asia kyllä täsmäisi tuohonkin. Mm tuo diabetes. Jos on tuo niin alkuvaiheessa vielä eikä aiheuta sormien koukistumista vielä. Pitääkin seuraavassa puolivuotistarkastuksessa jutella tuosta diabeteslääkärini kanssa. Kiitos vinkistä.

marco1
17.05.2017, 12.14
^Tuosta on vähän vaihtelevaa tietoa saatavilla mutta on tuota ollut tiettyjen lajien urheilijoilla ilman diabetestakin, iskut ja venähdysvammat käden alueella vaikuttavat ehkä.
Jotkut hierojat osaavat murjoa noita auki, sillä saa helpotusta muutamaksi kuukaudeksi mutta käsittelyn aikana ja pitkään jälkeenkin voi tuntua ikävältä.

Leikkaushoitoa tarjotaan kun sormia ei saa suoraksi voimallakaan. Jonkin verran käytössä myös injektiohoito (vaatii melko suuren koukistumisen jotta injektiolla heikennetty sidekudos saadaan "rikki") sekä muualla maailmassa säteilyhoito.
Yx kaveri kertoi...

Ja voihan se olla vaan känsä, hiertymä yms. :)

mjjk
17.05.2017, 12.23
Känsältä tai hiertymältä tuo ei oikein vaikuta kun ei ole ihossa vaan syvemmällä. Mutta pitää seurailla tilannetta ja jutella lääkärin kanssa tuosta.

nure
17.05.2017, 17.02
^Helpompi olisi mennä suoraan lekurille kuin täältä arvailuja kysellä...

cuppis
17.05.2017, 20.01
Mulla on kämmenen kalvokutistuma toisessa kädessä (ei ole diabetesta). Käsikirurgi kertoi, että toimenpiteisiin ei yleensä ryhdytä kuin vasta sitten kun sormien koukistuma on vähintään noin 30 astetta. Leikkaus on kuulemma siitä huono juttu, että seuraava juoste tulee leikatun viereen eli hyöty on lyhytaikainen. Oli sikäli vakuuttava kirurgi, että hänellä oli sama vaiva itsellään.
Minulle taudista ei ole ollut pyöräilyssä erityistä haittaa vaikka tullut ajettua tällekin keväälle pisimmillään yli 300km päivämatkoja. Jomotusta ilmenee toisinaan enemmän toisinaan vähemmän mutta oikeastaan enemmän ollut kipuja terveessä kädessä.

edit:käy ihmeessä lääkärissä kuten ylempänä suositeltiin. Turha harjoittaa itsediagnosointia kun on ammattilaiset olemassa.

mjjk
17.05.2017, 23.28
Ok. Kiitos tiedoista. Pitänee vissiin varata aika työterveyslääkärille kun tuo diabetestarkastus on vasta joskus loppukesästä.

Marsusram
17.05.2017, 23.39
Ja voihan se olla vaan känsä, hiertymä yms. :)

Joskus ollut myös peukalon tyvessä nestettä "patti", mutta sen huomaa liikkuvan eri lailla kuin joku pehmytkudospatti, eli vaikka melko pinkeä olisikin, niin on tyynymäinen.

JackOja
18.05.2017, 08.02
^puhutko mahdollisesti hyytelörakkulasta, gangliosta (https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ganglio)?

Marsusram
18.05.2017, 13.44
^puhutko mahdollisesti hyytelörakkulasta, gangliosta (https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=ganglio)?
Onhan noitakin joskus nähnyt, samantapaisia, mutta oma ei tainnut olla kuin lyhytaikainen vaiva, joka keräsi nestettä peukalonhankaan ilman mustelmaa.

LintuPete
18.05.2017, 13.59
Onhan noitakin joskus nähnyt, samantapaisia, mutta oma ei tainnut olla kuin lyhytaikainen vaiva, joka keräsi nestettä peukalonhankaan ilman mustelmaa.

Minulla oli joskus parikymppisenä sellainen varpaassa. Katosi ihan huomaamatta jokunen vuosi myöhemmin. Nyt pari vuotta sitten tuli pikkusormeen, ja siinähän tuo on edelleen. Lääkäri sano että todennäköisesti saanu jonkin iskun ja leikataan jos aiheuttaa särkyä, mutta kun ei ole ollut niin antaa olla...