PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koska aloitit nettikaupan käyttämisen?

Ohiampuja
12.05.2017, 09.20
Luin tässä historiaa Tampereen pyöräkaupasta, niin rupesin sen herättämänä muistelemaan tämän niin suositun nettikaupan esiinmarssia. Kovin tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole, mutta muistelisin että itse aloittelin osien tilaamista CRC:ltä ja Roselta joskus 2003-2004.

Mutta mitenkäs te. Koska olette alkaneet käyttää nettiä pyöräkamojen hankkimiseen ja mitä kauppaa käytitte?

Ps. Roselta kyllä tilattiin jotain tavaraa jo 90-luvun lopulla ja faksilla. Mutta se oli postimyyntiä, ei nettikauppaa. Ja Rosen katalogi oli kyllä mahtava tietoteos aikanaan. :)

JackOja
12.05.2017, 09.27
Minä en muista.

Ohiampuja
12.05.2017, 16.13
Onko kenelläkään tarkempia muistikuvia aiheesta?

tommi2
12.05.2017, 16.23
mulla oli 2010. hommaa jarrutti se, että olin erittäin vastenhankanen hankkimaan mitään luotto tai debitkorttia. pikapankkikortilla ja käteisellä mentiin. tämä ostos tehtiin vaimon kortilla ja ostin levyjarrunkiinnitykseen pultattavan fiksirattaan, jota en Suomesta löytänyt. postimyyntiä toki aikaisemmin harrastettu.

snadina offtopicina, että sitten lähtikin nettiostelut vähän käsistä, ostan kaiken muun, paitsi elintarvikkeet ja jotain poikkeuksia, netistä. käteistäkään en käytä enää juuri ollenkaan. ihan kummalliseksi on elämä mennyt.

tempokisu
12.05.2017, 16.43
Vastataanko otsikoon, vai ensimmäisen viestin vihjeeseen?

No mä vastaan otsikkoon. Koska kaikki pyöräilytarvikkeet ostan SUP:ista Tampereelta. En mä edes osaisi ostaa pyörätarvikkeita netistä :D meen kysyyn että nyt uusia rinkuloita takavanteeseen... elikkä ketjut ja rataspakka kiitos.

2009 löysin keräilybarbieita internetistä, ja kyseinen kauppa ystävällisesti ohjeisti hankkimaan PayPal-tilin, siitä se alkoi. Nettikaupasta olen ostanut yhden ei-nukketuotteen, eli Puman Speedcat-monot. Noin kolmekymppiä.

:D yhdyn tomppaan...että nettiostelut lähti hivenen käsistä. Käytän kyllä vielä käteistä rahaa kaupassa jos on pienempiä ostoksia, jota usein mun ruokaostokset on.
Nyt olisi opeteltava hillitseen itseään, koska tulot tulee alenemaan aika reippaasti.

bici74
12.05.2017, 17.14
2005. Hirveä jännitys kun piti PayPal -tili luoda ja luottokorttitietoja sinne laittaa. Oli perjantai-aamu kun tilausnappia painoin, aateekoo-kamoja Saksasta tilasin. Suureksi yllätykseksi UPS:n kuriiri soitti ovikelloa lauantaina heti aamusta...siitä lähtien nettikauppaa käyty aivan liikaa [emoji16]

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

kuovipolku
12.05.2017, 17.26
Varsinaisesti en ole vieläkään mikään nettikaupan käyttäjä, sillä minulle kotimainen pyöräliike, LBS tai kivijalkapuoti, miten vain halutaan sanoa, se ensisijainen valinta. Vain jos jotain ei mistään muualta saa tai saa vain kohtuuttomasti korkeampaan hintaan, turvaudun nettikauppaan.

Mutta se ensimmäinen kerta oli kun piti ehdottomasti saada samanlainen Catlike Whisper -kypärä jota Euskaltel-Euskadi käytti. Samaan syssyyn tuli hankituksi myös tallin ajoasut, tai siis niiden näköisversiot, sillä perustelulla että ovat paitsi hienot myös liikenteessä hyvin havaittavat. Ostopaikka oli Bob Shop.

Sen jälkeen olen muutaman nettiostoksen tehnyt, Selle SMP:n sekä SQlabin satulat, Busch & Müllerin lamput, Orbean kypärät ja Parentinin vaatteet, enkä oikeastaan muuta.

Ohiampuja
12.05.2017, 19.29
Tämä juttu heräsi siitä kun luin sitä Tampereen pyöräkauppiaiden historiikkia, joka päättyi vuoteen 2007.
Ja siinä yhteydessä ei netistä puhuttu mitään, ja tuli tunne että osasivatkohan he varaututua ollenkaan netin vaikutuksiin tässä pyöräbisneksessä.

Eli eikös 2007 vuonna nettibisnes pyörinyt jo ihan hienosti?

tommi2
12.05.2017, 19.39
niin, mäkin tulkitsin että pyöräjuttuja.. mä ostin jotain harvakseen vuosituhanteen vaihteen ajoista. maksujutut oli vähän kankeita tosiaan ilman korttia.

Köfte
12.05.2017, 19.50
Taisi olla 2004. Kotteroon piti saada joku täällä sikakallis varaosa.
Pyöräilyyn liittyviä 2012 etiäpäin. Sittemminhän tuolta on tullut
haalittua sitä & tätä. Yllättäen myös turhaa ryönää.

Ohiampuja
12.05.2017, 20.23
Ja tarkoitus ei ole kritisoida että onko nettikauppa hyvä vai paha. Minua vaan kiinnostaa että koska se tuli paikallisten kauppiaiden todelliseksi kilpailijaksi.

tempokisu
12.05.2017, 21.03
^ No, kun kaikkea ei voi ostaa kivijalkakaupoista. Esimerkiksi näitä nukkeja ja tarvikkeita

nure
12.05.2017, 22.18
2000 luvun alussa kaverin kanssa kimppatilauksia Saksanmaalta ja kierteelle ei ole loppua.

Blackborow
12.05.2017, 22.24
Minä en muista.En minäkään.

Fat Boy
13.05.2017, 06.49
Jotakuinkin 2002, takavaihtaja paski, halvimman pään roinaa ei viittiny ostaa ja opiskelijana rahat finaalissa. Nettikauppa pelasti tilanteen jollain puoli-ilmaisella jämösarjan vaihtajalla.

Kokonaista pyörää en ole netistä tilannut, enkä tilaakkaan, niin kauan kun löytyy kauppias, joka ei ole liian ahne.

nih..

pirkkob
13.05.2017, 07.20
Kävin neuvotteluja kilpapyörän hankkimisesta Velosportin kanssa, mutta emme päässeet lähellekään yhteisymmärrystä mm. eturattaista, osasarjasta jne. ja pidin hintaa korkeana.
Jossain pyörälehdessä oli Ribblen mainos. Otin sinne yhteyden kevättalvella 1997. Minulle luvattiin tehdä pyörä sopivin mitoin.
Parin kuukauden kuluttua tulliposti ilmoitti minulle saapuneesta paketista, minkä sitten noudin Seutulasta. Pyörä oli röntgenkuvattu ja kaikki kolot tarkistettu huumeiden yms. varalta. Pyörä tuli Astanan Racing Triple osin ja oli 4000 mk halvempi kuin mitä Raimon liikkeessä olisi maksanut ja kaksi osasarjaa paremmin osin.
Sinä keväänä sitten oli mentävä ensi kertaa Mallorcalle uuden pyörän kanssa ajelemaan.
Jotta tolleen...

Jami2003
13.05.2017, 07.21
Vuonna 2005 tilasin nettikaupasta fun-cornerista saksasta Trek Remedy maastopyörän. Muistaakseni ensimmäinen nettikauppa ostos joka liittyi pyöriin eikä kyllä kaukana ihan ensimmäisestä nettiostoksesta kaikkineen.

T.K.
12.08.2017, 11.20
Oliskohan ollu vuonna 2004. Joku saksalainen pulju oli kyseessä... Bike Discount ehkä.

fiber
12.08.2017, 13.01
Ainakin 2010 Probikekit ja Bobshop, oletettavasti myös CRC.

pirkkob
15.08.2017, 06.33
Onko se nettikauppaa, kun tilasin Ribbleltä kilpapyörän 1997? Silloin käytettiin vielä faksia.
Sen jälkeen en ihan tarkkaan muista, mutta Rose oli yksi ensimmäisiä, josta tilailin osia.
Nyt olen tilannut Ribbleltä, Wiggleltä, Chainreactionscycleltä sekä parista muusta kaupasta ja ainoastaan sen vuoksi, että niitä osia ei ole saatavilla Suomen pyöräliikkeistä tai ne ovat tuolla merkittävästi halvempia.
Toki tilasin wattinapaisen takapyörän levyjarrulla Tampereelta kun oli sen merkin edustaja Suomessa ja ulkomailta ei olisi tullut yhtään edullisemmaksi.

H. Moilanen
15.08.2017, 14.28
^Se on nettikauppaa, jos tilaus on tehty nettisivujen kautta. Faksi ym. tilaukset menköön postimyynniksi.

Taisi olla vuosi 2001 kun tilasin Dell -merkkisen tietokoneen.

Nalho
15.08.2017, 14.58
Tämä juttu heräsi siitä kun luin sitä Tampereen pyöräkauppiaiden historiikkia, joka päättyi vuoteen 2007.
Ja siinä yhteydessä ei netistä puhuttu mitään, ja tuli tunne että osasivatkohan he varaututua ollenkaan netin vaikutuksiin tässä pyöräbisneksessä.

Eli eikös 2007 vuonna nettibisnes pyörinyt jo ihan hienosti?

Missä se historia on luettavissa?

alli
15.08.2017, 21.50
Ainakin Sigma Evo -lamppusetin tilasin, olisiko ollut vuonna 2006 ja luultavasti Bike-Discountista. Ja väljästi pyöräilyyn liittyen hankin pari telttaa syksyllä 2005, toinen Globelta ja toinen muistaakseni Oulusta Partioaitasta, kyllä heilläkin on siis ihan toimiva nettikauppa ollut.

koponen
15.08.2017, 23.18
Yksityishenkilöiden kesken kävin kauppaa netin välityksellä ainakin jo vuonna 1991, siitä lähtien on viestejä tallella. Sitä ennen verkossa kylläkin, mutta ei Internetissä vaan BBS- eli purkkimaailmassa. Www tuli myöhemmin, mutta kyllä 90-luvun alkupuoliskolla kauppiailtakin jo tilailin. Postimyyntiähän se käytännössä oli, katalogia vain netissä. Lisätietoja sähköpostilla.

Korostettakoon että silloisella budjetilla en tosiaan tilaillut pyöriä ulkomailta, vaan pikkusälää kipeään tarpeeseen.

Kampinalle
16.08.2017, 08.53
Viime vuosituhannen viimeisenä vuotena tilasin muutamaan otteeseen belgialaisesta nettikaupasta piipputupakkaa ja pikkusikareita. Hyvin tulivat perille.