PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kävitkö äänestämässä

Jopotuinen
09.04.2017, 16.46
Vaihtoehdot: JAA / EI / TYHJÄ

JAA

Poikkeuksellisesti kävin (saatto olla eka kerta kunnallisissa n. 30 vuoteen), kun huomasin sattumalta tuttavani olevan ehdolla, jonka tiesin kohtuu raittiiksi, empaattinen ja vahvasti ulospäin suuntautunut. Lisäksi ihan järki-ihmisen tuntunenkin. Toivottavasti ei turmellu ja muutu lampaankääväksi, jos tulee valituksi.
Yleensä olen ehdokkaista todennut, että onko pakko nuista vallita...

ellmeri
09.04.2017, 17.01
Tuli käytyä uurnilla...

tommi2
09.04.2017, 17.02
itseasiassa ihan sama ja JAA... 80-luvulla viimeksi kunnallisvaaleissa kävin. nyt löysin "hauskan" ehdokkaan. yleensähän nuo ovat just samaa kaikki.

pitäisi saada äänestää joltain ääni veke, silloin kävisin aina

Siemenlinko
09.04.2017, 18.00
JAA

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

mutanaama
09.04.2017, 18.05
EI, en vaan löytänyt itselle sopivaa ehdokasta. Ensimmäinen kerta kun jätän äänestämättä

nure
09.04.2017, 18.15
Aina äänestänyt kaikissa vaaleissa, jopa kirkollisissakin joskus aikoinaan.

Gaastra
09.04.2017, 18.28
Kyllä kävin.

Irocci
09.04.2017, 18.54
Kyllä jo ennakkoon ekana päivänä, kun kaveri valtuustosta jatkoa hakemassa.

LJL
09.04.2017, 19.19
Eh-nimittäin kyllä kävin.

Turf Moor
09.04.2017, 19.43
Jaa .

Jani Mahonen
09.04.2017, 19.45
Jaa. .

kuovipolku
09.04.2017, 19.52
JAA.

Varsinaisena äänestyspäivänä, koska vaalitoimitsijoillakin on mukavampaa kun käy väkeä ja koska ennakkoäänestyksessä annetulla äänellä ei ole yhtään suurempaa vaikutusta vaalitulokseen.

Ulkomailla asuessani jätin muutaman kerran äänestämättä, en siksi että olisi ollut liian vaivalloista tai hankalaa vaan koska jotenkin halusin demonstroida itselleni etteivät kotimaan asiat kiinnosta.

Yleensä olen äänestänyt jotain niinsanottua sivistysporvaria ja varsin usein sellaista ehdokasta jolla ei ole ollut läpimenomahdollisuuksia. Eli jossain mielessä sellainen snobbailuääni. Tällä kertaa äänestin naista - muistaakseni ensimmäistä kertaa - joka todennäköisesti tulee valituksi.

Munarello
09.04.2017, 20.07
En käynyt, olisi pitänyt mutta kun P-R ja kaikkee niinku. Äänestysintoa latisti kyllä jo etukäteen tuo suhteellinen vaalitapa, jossa isoimman ehdokaslistan tarjonnut puolue todennäköisesti kerää suuren läpimenoprosentin. Vaikka olisi käynyt "protestiäänestämässä" jotain pienempää listaa niin paljonpa hyvää siitäkin olisi tullut. Ja siihen vielä kun lisää paikalliseen pyöräilyn edistämisjupinaan "allekirjoittautuneiden" ehdokkaiden lista, josta muuten löytyi "yllättäen" muutamia yksityisautoilun kannattajia niin meni se viimeinenkin into vaikuttaa.

Fjälle
09.04.2017, 20.10
Ennakkoon käväisin.

ilmora
09.04.2017, 22.15
JAA. Tietysti ja perinteiset vaalikaffet vielä päälle.

slow
09.04.2017, 22.21
JAA, kahvien kera.

PetriV
09.04.2017, 22.39
JAA.

Täytyy sanoa, että puhtaasti tuli äänestettyä puoluetta ja en edes enää muista ehdokkaani nimeä, numeron kyllä vielä muistan.

Blackborow
09.04.2017, 22.43
No tottakai.

HC Andersen
09.04.2017, 22.48
Jaa, kahvin vaihdoin olueeseen.

Munamankeli
10.04.2017, 08.19
Jaa, ennakkoon. Posti on kätevästi kotimatkan varrella.
Kokoomus hienosti paalulle kahdessa kotipaikassani: Turussa ja Helsingissä.

MacKonte
10.04.2017, 08.40
Äänestin ja ääni ei mennyt hukkaan!

JackOja
10.04.2017, 09.00
JAA

...ääni ei mennyt hukkaan!

Mistä tiedät?

E-Cruiser
10.04.2017, 09.06
Kyllä. Todennäköisesti viimeistä kertaa.
Kalliossa ehdokastani äänesti kaksi henkilöä. Minä olin se toinen.
Kokonaistuloksissa jäi muutaman äänen marginaalilla varalle. Harmi.

MacKonte
10.04.2017, 09.23
Mistä tiedät?
Ääni meni ehdokkaalle, joka
A) Pääsi läpi
B) Tunnen entuudestaan personal
C) Näyttänyt usealla kaudella osaamisensa

kuovipolku
10.04.2017, 09.31
Mistä tiedät?

Sehän riippuu tietysti siitä mitä sillä äänellä arvelee tehtävän. Tai onhan tämä jo jossain määrin filosofinen kysymys koska sillä yhdellä vaaleissa annetulla äänellä äärimmäisen harvoin on mitään ratkaisevaa merkitystä, mutta uskoisin että on yleisesti hyväksyttävissä että äänellä tarkoitetaan koko sitä äänimäärää jolla ehdokas tai puolue voitti seuraaviksi tulleet. Jo yksikin valtuuston tekemä päätös jossain äänestäjälle merkityksellisessä riittää siihen ettei ääni mennyt hukkaan.

PS Kansanomaisestihan usein puhutaan että ääni meni hukkaan jos oma ehdokas ei tullut valituksi, mutta lasketaanhan sekin ääni puolueen hyväksi ja tuo osaltaan lisäpaikkoja joten ei se missään nimessä hukkaan ole mennyt. Oikeastaan ainoat todella hukkaan menneet äänet ovat ne joita ei olisi tarvittu puolueen tai ehdokaslistan viimeisenä valituksi tulleen ehdokkaan läpimenoon...

telipyörä
10.04.2017, 09.47
Ääni menee hukkaan jos ei äänestä.

TERU
10.04.2017, 09.56
Ääni menee hukkaan jos ei äänestä.

Totta vieköön!
JAA, kuten aina, ei mennyt läpi nyt, ei edelliselläkään kerralla, höyhenen kevyt oma ääneni, siinä oma vaikutustarpeeni täyttyy.

JackOja
10.04.2017, 10.40
...onhan tämä jo jossain määrin filosofinen kysymys...

Niinpä! Kaipasin juurikin filosofista pohdintaa aiheesta.

Omakin ehdokas pääsi läpi, mutta olisi näköjään päässyt muutenkin. Oma ääneni meni siis tavallaan "hukkaan". Paremmassa käytössä ääneni olis ollut ehdokkaalla, jolla yksi ääni olisi ratkaissut jotakin.

En kuitenkaan vielä voi olla ollenkaan varma, että ehdokkaani toimii haluamallani tavalla valtuustossa. Tuskin MacKontekaan tahollaan, vaikka tunteekin ehdokkaansa henkilökohtaisesti ja on aikaisemmin näyttänyt niinsanotun osaamisensa. Menneisyys on nykyisyyden avain, muttei useinkaan tulevaisuuden. Valtuuston jäsenet ovat vain ihmisiä, he voivat muuttaa mieltänsä, ryhmäkuri sotkee asiat ja ihminen voi vaikkapa kerta kaikkiaan menettää järkensä.

Minusta äänenkäyttöä voi tarkastella kuluvan valtuustokauden lopussa.

Jossain määrin koenkin nimimerkki MacKonten lausahduksen hieman ajattelemattomaksi. Tai kenties hänellä on näkijän lahjoja?

Ja koska meillä on vaalisalaisuus ja nimeämättömät lipukkeet, ääni voi kaiken lisäksi mennä hukkaan ihan konkreettisestikin. Äänestyslipuke voi kadota, jonkin verran tätä joka vaaleissa tapahtuu.

Ari H
10.04.2017, 10.45
Jaa. Ennen pyöräilyä.

bici74
10.04.2017, 11.36
El, ei äänioikeutta.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

kuovipolku
10.04.2017, 12.31
^ Oletko muuten käyttänyt äänioikeuttasi sikäläisissä vaaleissa? Siellähän taitaa olla kunnallisen ja valtiollisen lisäksi myös itsehallintotason vaalit?

bici74
10.04.2017, 13.03
^ Oletko muuten käyttänyt äänioikeuttasi sikäläisissä vaaleissa? Siellähän taitaa olla kunnallisen ja valtiollisen lisäksi myös itsehallintotason vaalit?

Valtiollisissa vaaleissa en saa äänestää, ne on varattu maan kansalaisille. Kunnallisissa sekä itsehallintotason vaaleissa saisin äänestää (nämä järjestetään samaan aikaan) mutten ole uurnille lähtenyt. Jos Suomessa on vaikea valita se vähiten huono ehdokas äänensä kohteeksi, täällä se on mahdotonta koska kaikki ovat järjestään älyttömän huonoja. Ja ääni annetaan ehdokkaan sijaan puolueelle joten vaikka sopiva ehdokas löytyisikin, viime kädessä puolue päättää edustajat.

Ja EU-vaaleissa pitäisi sitten valita äänestänkö täällä vaiko Suomessa.

tempokisu
10.04.2017, 14.07
En käynyt, mutta ehkä-ehdokkaani pääsi silti valtuustoon. Onnittelin häntä tänään ja jutustelun perusteella oikea ihminen valtuustoon :)

fiber
10.04.2017, 19.37
Jaa.

En kuitenkaan vielä voi olla ollenkaan varma, että ehdokkaani toimii haluamallani tavalla valtuustossa. Tuskin MacKontekaan tahollaan, vaikka tunteekin ehdokkaansa henkilökohtaisesti ja on aikaisemmin näyttänyt niinsanotun osaamisensa. Menneisyys on nykyisyyden avain, muttei useinkaan tulevaisuuden. Valtuuston jäsenet ovat vain ihmisiä, he voivat muuttaa mieltänsä, ryhmäkuri sotkee asiat ja ihminen voi vaikkapa kerta kaikkiaan menettää järkensä.

Minusta äänenkäyttöä voi tarkastella kuluvan valtuustokauden lopussa.

Sähköpostittelua, meseviestiä jne ehdokkaan kanssa aina aika ajoin, kun tapetilla on asioita joihin on halua vaikuttaa. Etenkin jos ehdokas istuu lautakunnissa (vaikkei siis olisi päässyt valtuustoon), ajoittaisella yhteydenpidolla on merkitystä.

Shred
10.04.2017, 20.32
Aina on tullut äänestettyä, täytyyhän sitä käyttää itselle suotua valtaa.
Tosin ehdokkaan valinta on aina mennyt vaalikoneen perusteella, poislukien presidentinvaalit.

p bonk
11.04.2017, 10.12
Kyllä kävin.

Smo
11.04.2017, 12.01
Kauppakorkeakouluun piti kiiruhtaa mökiltä ääni antamaan

Concorde
11.04.2017, 13.31
JAA-a. Kävin ja näytti ehdokas menneen läpi, eli nyt on kaverin pojan myötä mies valtuustossa. Samalla, kun äänesti, niin sai valitusoikeuden kunnan asiohin. Jos ei ole äänestänyt, niin ei saa valittakaan.

kaakku
13.04.2017, 20.35
Miten voi jättää äänestämättä sillä perusteella ettei löytänyt sopivaa ehdokasta kun eihän nämä edes olleet henkilövaalit??

Ontopic: JAA

Köfte
13.04.2017, 21.32
Kävin. Rouvan kanssa, samalla käytiin kirjastossa. Hyötyliikuntaa.
Molemmille oli varaukset noudettavissa. Omatoimiversio on OK:)

LJL
14.09.2018, 15.40
En juuri tänään ole äänestänyt

mpk
14.09.2018, 16.05
Äänestin lompakollani ja jätin Polar Vantage V:n ostamatta

tempokisu
14.09.2018, 17.47
En käynyt äänestämässä.
( W-clubilla on äänestys tulevasta liittymisnukesta; ensin äänestetään hahmo, sitten erikseen hiusten väri, ihon väri, yms. ja kokonaisuus ei ihan välttämättä ole maailman paras mahdollinen kun osat äänestetään erikseen. Ihan sama, parempi vaan että äänestetään joku ihan outo mua ei-inspiroiva nukke ).

callahan
14.09.2018, 18.00
Käyn aina äänestämässä oli eduskunta, pressan tai mitkä tahansa vaalit. Mun mielestä äänestämättä jättäminen on ääliömäistä ja jos ei äänestä, silloi ei ole oikeutta moittia menoa.(vaikkei näin ihan ookkaan)

tempokisu
15.09.2018, 02.40
^ minä en ymmärrä miksi pitäisi äänestää jos ei tunne ehdokkaista ketään, esimerkiksi kuntavaalit. Ihan sama ketä siellä on, viheralueet tuhotaan ja #¤% ratikalle näytetään "vihreää valoa" kuitenkin. Kerran äänestin henkilöä joka lupasi pitää luonnon puolia, täysin turhaa. Sama eduskuntavaaleissa.
Ihan sama ketä kirkkovaltuustoon valitaan, tai S-marketin ja Osuuspakin jonnekin valtuustoon tjsp. Aamuteeveen kesäkuvakisan voittaa kuitenkin joku kuva jossa on hassu ihminen pilaamassa sen kuvan, ja äänestämisestä on tehty vaikeeta pitäisi luoda joku Yle-tunnus ....

Jopotuinen
15.09.2018, 05.29
Mun mielestä äänestämättä jättäminen on ääliömäistä ja jos ei äänestä, silloi ei ole oikeutta moittia menoa.(vaikkei näin ihan ookkaan)

Eikä. Kun on hämmentävä tilanne ja mieleen nousee kysymys, että onko ihan pakko nuista valita, niin kyllä silloin on parasta jättää äänestämättä.

Äänestämättä jättäminen on vahva kannanotto, jota ei tule väheksyä. Alhainen äänestysprosentti kertoo raadollisesti kansalaisten luottamuksen osoituksesta koko poliittisen järjestelmään, jota poliitikot evät halua kuulla.

tempokisu
15.09.2018, 07.14
^ Niin, jos on sitä mieltä ettei halua ketään noista tulevan valituksi - ei äänestä ketään. En ny viitti äänestyspaikalle talsia ihan sen takia että piirrän nahkiksen kuvan siihen lipukkeeseen. Tai kirkkoveneen.
Eräs tuttu ihminen oli iloinen tultuaan valituksi Tampereen kaupunginvaltuustoon ( tjsp) mutta pettyi kun huomasi ettei ole oikeasti mitään mahdollisuuksia vaikuttaa mihinkään.

callahan
15.09.2018, 07.17
^ minä en ymmärrä miksi pitäisi äänestää jos ei tunne ehdokkaista ketään, esimerkiksi kuntavaalit...

"Tunne", voisitko määritellä tuon. Pitääkö sinun tuntea äänestämäsi henkilö vai miten? Kyllä äänestysprosentti olisi mainitsemassasi kuntavaaleissa matala useimmissa kunnissa jos äänestäjät perustaisi intonsa tai halunsa mitä lie "tuntemiseen"

Ja joo, olet terävä nainen kun vedit esiin kirkkovaltuuston, S-ryhmän vaalit mitä noita onkaan. Ilmoitin itseni jälleen kerran tai kantani liian ylimalkaisesti. Äänestän siis hmm voitaisko sanoa noissa poliittitisissa vaaleissa missä tulee ensin kotiin se ilmoitus äänioikeudesta tai on ennakkoäänestys, tiesit sen todennäköisesti rva tempokisu.
S-marketin vaaleista jne en välitä paskaakaan. En ole mitenkään poliittisesti valveutunut enkä oikein ees tiedä siitä mitä nyt lehdistä luen ja iän tuomaa tietoa löytyy. Into tai ns. äänestyshalu juontuu mun ikäisillä paljolti siitä kun on pieneltä paikkakunnalta lähtöisin, vaikka oli aika vapaa kasvatus niin kyllä se vielä kun se 18 täytetiin piti uskoa vanhempia eli pikku paikkakunnilla oli kai vanhemmilla häpeä jos lapsukaiset ei käynyt äänestämässä, kaikki tunti toisensa. Isä sanoi aina "kyllä äänestämään pitää tulla ja mielipidekuuluu olla ja sen saa sanoa" Se on hyvä neuvo.
Muistan kun ekaa kertaa mentiin äänestämään oli ihan uunona, vielä enempi kuin nyt ;) Piti kysyä "ketäs nyt pitää äänestää" niin faija sanoi, "se on ssinun päätettävä" Tuli kai joku nimi katsottua niistä vaaliesitteistä, ikinä ei tullut piirretty hämähäkkiä väärinpäin eikä kirjoitettua lipukkeeseen Teppo Tulppu tai jotain :)

tommi2
15.09.2018, 11.38
itseasiassa ihan sama ja JAA... 80-luvulla viimeksi kunnallisvaaleissa kävin. nyt löysin "hauskan" ehdokkaan. yleensähän nuo ovat just samaa kaikki.

pitäisi saada äänestää joltain ääni veke, silloin kävisin aina

Edelleen tota mieltä. Ehdokkaita, joita haluaisin pudottaa, löydän aina ja kaikissa vaaleissa. Äänestämisellä luodaan ihmiselle mielikuva, että hän on itse ahdinkonsa valinnut.

TERU
15.09.2018, 14.02
Äänestit tai et, jotain porukkaa tulee valituksi, kun äänestys järjestetty.

Oma ääni jokseenkin joka kerta menee ns. häviäjälle, nyt oli kunnassa äänestys kaupunki/kunta nimestä. Katselin tilasoja ettei koskaan kahta kaupunkia ole liitetty ja kun haluan kuntamme säilyvän (Kempele) eikä liittyvän Ouluun kuten muut ympäristökunnat ovat tehneet pettyäkseen pahoin, äänestin kaupunkia, mutta jälleen olin häviäjien joukossa. Osaan jo hävitä häpeämättä.

HMK
15.09.2018, 21.36
Oma ääni jokseenkin joka kerta menee ns. häviäjälle, nyt oli kunnassa äänestys kaupunki/kunta nimestä. Katselin tilasoja ettei koskaan kahta kaupunkia ole liitetty...

Kuusankoski on liitetty Kouvolaan. Myös Tammisaari ja Karjaa on yhdistetty Raaseporiksi.

TERU
16.09.2018, 06.37
Vai on kaupunkejakin liittynyt, huonoa tilastoa selasin, nyt ei häviö hävetä yhtään.😊

tempokisu
16.09.2018, 07.40
"Tunne", voisitko määritellä tuon. Pitääkö sinun tuntea äänestämäsi henkilö vai miten? Kyllä äänestysprosentti olisi mainitsemassasi kuntavaaleissa matala useimmissa kunnissa jos äänestäjät perustaisi intonsa tai halunsa mitä lie "tuntemiseen"

No edes vähän tietää kuka on, ja vähän tämän henkilön ajatusmaailmasta. Ettei nyt pelkkä nimi, numero ja naama. Enhän mä Sauli Niinistöäkään "tunne" mutta tiedän nyt kuitenkin hivenen millainen henkilö on kyseessä.

EI TARVI NÄLVIÄ JA NÄSÄVIISASTELLA, varmasti tajusit mitä tarkoitin mutta piti vaan sanoa. Kuvittelin että olet mukava kaveri; olin väärässä.

Jopotuinen
16.09.2018, 07.46
^ Lapset, lapset, eipäs nyt...! :D

callahan
16.09.2018, 08.03
No edes vähän tietää kuka on, ja vähän tämän henkilön ajatusmaailmasta. Ettei nyt pelkkä nimi, numero ja naama. Enhän mä Sauli Niinistöäkään "tunne" mutta tiedän nyt kuitenkin hivenen millainen henkilö on kyseessä.

EI TARVI NÄLVIÄ JA NÄSÄVIISASTELLA, varmasti tajusit mitä tarkoitin mutta piti vaan sanoa. Kuvittelin että olet mukava kaveri; olin väärässä.

Et ollut! Kyllä mä mukava oon :)

tempokisu
16.09.2018, 08.32
Et ollut! Kyllä mä mukava oon :)

Ei auta enää.

Jopotuinen
16.09.2018, 08.58
Kisu hiipii hiljaa takaa *tappajahain tunnaria* ja moiskauttaa ympyräsuisen pusun niskaan ;)

LJL
16.09.2018, 09.10
En ole äänestänyt viime aikoina

callahan
16.09.2018, 09.20
Ei auta enää.

Tiukka akka, no hällä väli :)

Jami2003
16.09.2018, 09.36
Eikös kaverit tunneta. Tällä perusteella kisu voi siis äänestää callahania mikäli tämä johonkin vaaleihin asettuu. Se on sitte eri asia tippuuko ääniä :)

Itse aiheeseen, henkeä pidätellen odotan että pääsisin äänestämään Sipilän "byrokratian purku talkoo" maakunta vaaleihin.

pätkä
16.09.2018, 12.01
Äänestin jaloillani.

tempokisu
16.09.2018, 19.27
Eikös kaverit tunneta. Tällä perusteella kisu voi siis äänestää callahania mikäli tämä johonkin vaaleihin asettuu. Se on sitte eri asia tippuuko ääniä :)

Eli ei.