PDA

Näytä tavallinen näkymä : Soraa teillä...

Arbena
12.03.2017, 14.31
No voisikohan sitä muillakin keinoin pysyä pystyssä talvisin kuin hukuttaa pyörätiet soralla. Nyt ihmiset kipinkapin ensi talvea varten hankkii nastamonoa ja nastarenkasta. Niillä et perkele liukastele nurin ja murra luitasi...

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

paaton
12.03.2017, 15.40
No voisikohan sitä muillakin keinoin pysyä pystyssä talvisin kuin hukuttaa pyörätiet soralla. Nyt ihmiset kipinkapin ensi talvea varten hankkii nastamonoa ja nastarenkasta. Niillä et perkele liukastele nurin ja murra luitasi...

Just. Meinaat, että jokainen ostaa ne kalliit nastalenkkarit, joilla sitten kuljetaan myöskin kauppojen sisällä? Nastoitetaanko kävelykengätkin, vai kulkeeko pukuspedet niittilenkkareilla palavereissa?

Arbena
12.03.2017, 15.48
Just. Meinaat, että jokainen ostaa ne kalliit nastalenkkarit, joilla sitten kuljetaan myöskin kauppojen sisällä? Nastoitetaanko kävelykengätkin, vai kulkeeko pukuspedet niittilenkkareilla palavereissa?
Ei ne ole kalliit. Se, että kaadut kunnolla saattaa tulla vielä kalliimmaksi. Ei tuossakaan mitään järkeä ole, että soraa on niin ettei enää asfalttia enää sieltä alta erota...
Pukuspedet ei kävele, ne ajelee Mersuilla...

paaton
12.03.2017, 15.57
Ei ne ole kalliit. Se, että kaadut kunnolla saattaa tulla vielä kalliimmaksi. Ei tuossakaan mitään järkeä ole, että soraa on niin ettei enää asfalttia enää sieltä alta erota...
Pukuspedet ei kävele, ne ajelee Mersuilla...

Näin se vaan keväisin on, vaikka kesärenkailla olisi kaameat halut lähteä ajamaan täysillä, niin sepeliä pitää varoa. Se sora vaan nyt säästää ehkä tuhansia ja taas tuhansia luunmurtumia. 90% känniläisistä katkaisisi päänsä baarista tullessa, jos sepeliä ei kelveille kylvettäisi. Samoin yksikään mummo ei pysyisi tuolla pystyssä.

Tänä talvena nyt vaan sattui olemaan jatkuvaa sulaa ei sula sulaa räntää lunta vettä jäätä keliä, ja sepeliä oli pakko käytää reilusti.

Arbena
12.03.2017, 16.04
Sitä aikaa odotellessa kun joku keksii jotain muuta. Varsinkin vanhemmille ihmisille suosittelen jotain liukuesteitä kenkii. Se sorakin äkkiä jää uuden jään alle ja tosiaan ne renkaat se puhkoo herkästi...

paaton
12.03.2017, 16.13
Sitä aikaa odotellessa kun joku keksii jotain muuta. Varsinkin vanhemmille ihmisille suosittelen jotain liukuesteitä kenkii. Se sorakin äkkiä jää uuden jään alle ja tosiaan ne renkaat se puhkoo herkästi...

Jos on valittava sorasta ja suolasta, niin lisää soraa kiitos.

nure
12.03.2017, 17.33
^Likimain samalla linjalla, suola kelvillä on syvältä. Ainoa oikea tapa on vain sopeutua tilanteeseen ottaen huomioon leveysasteen missä asumme.

Irocci
12.03.2017, 19.19
Toivottavasti hiekoitetaan lisää (kun täälläpäin suomee ei ole ikinä karkeeta soraa teille kylvetty), vaikka onhan tuo maastopyörällä ja nastarenkailla hyvä pito ilmankin.
Porukka itkee kun ei sillä maantievelolla pääse slicseillä ajelee keskellä talvee vaan pitäis mummojen olla tuolla kävellen kylellään, jotta ne makkarankuoret ei puhkea?

Jos ei itse osaa käyttää oikeita välineitä/varusteita sää tilanteen mukaan niin vika on muissa. Tää on just tätä suomalaista minä minä ajattelua.
Jos pyöräilemään pitää päästä talvella niin ostakaa vaikka joku halpa maastopyörä niin ei renkaat puhkee.

Joo ja suola on hanurista ihan missä vain ja se jää luontoon. Hiekasta sentään osa harjataan keväällä talteen taas seuraavaa talvea varten.

Josta saakin toisen itkupotkuraivari topicin, kun ei olla niitä hiekkoja harjattu HETI keväällä ;) ;)

kervelo
12.03.2017, 21.59
Minua ei kelvien hiekoitus haittaa, kun en niitä käytä. On kuitenkin täysin järjetöntä päällystää autojen käyttämät väylät paksulla sorakerroksella. Ymmärrän kyllä, että joitain kohtia pitää suolata/hiekoittaa raskasta liikennettä varten, mutta niitä varten ei ole tarpeen hiekoittaa koko katuverkostoa. Jos joku ei autonsa huonoilla renkailla pärjää talvella, pysyköön pois tien päältä.

Olisi ihan mielenkiintoista, jos vakuutusyhtiöt julkaisisivat numeroita siitä, kuinka paljon tuulilasien korjaaminen vuosittain meille kaikille välillisesti maksaa. Ilman lasivakuutusta ei nykypäivänä ole enää järkevää autoilla.

Fat Boy
12.03.2017, 22.03
Onko foorumilaisten Oulunosastolla mitään sanottavaa liukkaudentorjunnasta suolatuilla puulastuilla?

nih..

paaton
12.03.2017, 22.19
Minua ei kelvien hiekoitus haittaa, kun en niitä käytä. On kuitenkin täysin järjetöntä päällystää autojen käyttämät väylät paksulla sorakerroksella. Ymmärrän kyllä, että joitain kohtia pitää suolata/hiekoittaa raskasta liikennettä varten, mutta niitä varten ei ole tarpeen hiekoittaa koko katuverkostoa. Jos joku ei autonsa huonoilla renkailla pärjää talvella, pysyköön pois tien päältä.

Olisi ihan mielenkiintoista, jos vakuutusyhtiöt julkaisisivat numeroita siitä, kuinka paljon tuulilasien korjaaminen vuosittain meille kaikille välillisesti maksaa. Ilman lasivakuutusta ei nykypäivänä ole enää järkevää autoilla.

Sopivalla pakkasella se lumi pakkaantuu pirullisen liukkaaksi kitkojen ja kuorma-autojen renkaiden alla. Ei tuolle sepelöinnille taida sielläkään olla vaihtoehtoja.
Noita teitä on vaan pakko hoitaa niin, että bussit, kuorma-autot ja vanhempikin autokalusto pystyy liikkumaan turvallisesti.

Tassu
12.03.2017, 23.45
Hiekasta sentään osa harjataan keväällä talteen taas seuraavaa talvea varten.
Perustuuko tämä tieto faktaan vai mutuun?
Siitä on varmaan jo vuosia kun olen antanut itseni ymmärtää (lukemalla jostain), että hiekoitushiekkaa/soraa ei saa uusiokäyttää.
Jos sais niin sitä kerättäis varmaan ihan toisella tapaa ja rivakammin kuin nyt.

Fat Boy
13.03.2017, 07.04
Mun muistin mukaan saa käyttää, mutta se pitää seuloa ja pestä pölyt pois siinä välissä.

nih..

Juurakon Hulda
13.03.2017, 08.36
Jututtakaapa vanhoja ihmisiä, miten ennenvanhaan hiekotettiin ja kaatuiltiin?

MacKonte
13.03.2017, 09.01
HIekka kerätään ainakin täälläpäin talteen ja pestään seuraavaa talvea varten.

Eipä tuo hiekka ole haitannut kevään ajoja. Vain kapeita maantierenkaita panttaan siihen asti, että kelvit ja tienreunat on harjattu.

Kunhan ei aleta laajemmin käyttämään suolaa....ihan riittävästi harmia keskusta-alueella, kun teille kylvetty suola leviää kelveille :/

harmis
13.03.2017, 09.14
Mun muistin mukaan saa käyttää, mutta se pitää seuloa ja pestä pölyt pois siinä välissä.

nih..
Joo, pesurin kautta pitää mennä. Sen takia onkin halvempaa kuskata käytetyt hiekat kaatikselle ja seuraavana vuonna pistää taas pari kalliota murskaksi jotta saadaan uutta tappajasepeliä. Tässä oiski jollekin insinöörille tilaisuus kehittää kustannustehokas pesu/puhdistuskone hiekoitussepelille.
Valtaosinhan tuo jauhautuu auton renkaiden alla hienoksi pölyksi ja sitä kautta meidän keuhkoihin mutta kelveiltä ja pihoilta saisi kerättyä ihan kelpo tavaraa uusiokäyttöön.

ilmora
13.03.2017, 09.32
Jututtakaapa vanhoja ihmisiä, miten ennenvanhaan hiekotettiin ja kaatuiltiin?

Ennen muinoin säähän suhtauduttiin käytännöllisemmin. Esimerkiksi sadekeleillä kengät suojattiin kalosseilla. Ehkä näin talvisin voisi olla myös nastakalosseja?

Markku Liitiä
13.03.2017, 10.50

Rouvan autossa on tuulilasivakuutus. Kärry on ollut hänellä 2,5 vuotta ja lasi on vaihdettu kaksi kertaa. Nyt se on taas halki ja kolmas vaihto edessä.

Itselläni ei ole lasivakuutusta ja olen ajanut +11 vuotta halkinaisella lasilla. Halkeama on melkein laidasta laitaan, mutta alalaidassa, joten menee katsastuksesta läpi. Halkeama myös poistaa/vähentää raamiin liimatusta lasista jännitykset, joten uudet kiveniskemät eivät saa aikaan uusia halkeamia.

Luulen muuten, että aika ison osan haljenneista tuulilaseista tärväävät edellä menevän auton renkaasta irtoavat nastat eikä lentelevä tappajasepeli.

Yamppa
13.03.2017, 10.52
Varmaan yksi syy on myös se, että nykyään kun joku talvikelissä läskipohjat jalassa kaatuu niin syytä lähdetään aina hakemaan tien- tai kiinteistönpidosta, eikä esimerkiksi peilistä. Tämän seurauksena on alettu pelaamaan varman päälle ja aina hiekkaa kun vähänkin siltä näyttää.

Malamuutti
13.03.2017, 11.14
HIekka kerätään ainakin täälläpäin talteen ja pestään seuraavaa talvea varten.

Eipä tuo hiekka ole haitannut kevään ajoja. Vain kapeita maantierenkaita panttaan siihen asti, että kelvit ja tienreunat on harjattu.

Soran kelveiltä pois keräämistä funtsin, kun kävin eilen ajamassa. Sitä nimittäin sitten oli - valtaosa pyöräteistä oli täysin soran peitossa, ei juuri asfalttia näkynyt. Melkoinen rapina kävi kelvillä sotkiessa. Hiukan hirvitti renkaiden puolesta, kun vaihdoin kesärenkaat alle ennen ajoon lähtöä, mutta ei tarvinnut sisuria vaihtaa ja ilmat ovat vieläkin pysyneet renkaissa. Ilmeisesti paikallinen kunnallisen sepelinteroittajan virka lakkautettiin viimeistään kuntaliitoksen yhteydessä.

Fuuga
13.03.2017, 11.36
Ennen muinoin säähän suhtauduttiin käytännöllisemmin. Esimerkiksi sadekeleillä kengät suojattiin kalosseilla. Ehkä näin talvisin voisi olla myös nastakalosseja?

Itseasiassa kaupat kuin huoltoasematkin ja apteekit ovat täynnänsä kenkiin kiinntettäviä nasta'kalosseja'. Kuten joku kunta tekikin männä talvena, kustansi kaikille eläkeläisille moiset, koska kokonaiskustannus taisi tulla halvemmaksi kuin yhdenkin lonkkamurtuman kustannus.

Fuuga
13.03.2017, 11.38
Rouvan autossa on tuulilasivakuutus. Kärry on ollut hänellä 2,5 vuotta ja lasi on vaihdettu kaksi kertaa. Nyt se on taas halki ja kolmas vaihto edessä.

Itselläni ei ole lasivakuutusta ja olen ajanut +11 vuotta halkinaisella lasilla. Halkeama on melkein laidasta laitaan, mutta alalaidassa, joten menee katsastuksesta läpi. Halkeama myös poistaa/vähentää raamiin liimatusta lasista jännitykset, joten uudet kiveniskemät eivät saa aikaan uusia halkeamia.

Luulen muuten, että aika ison osan haljenneista tuulilaseista tärväävät edellä menevän auton renkaasta irtoavat nastat eikä lentelevä tappajasepeli.

Lasit ovat nykyään kantava elementti autossa, koska rungot on jouduttu tekemään aika mukautuvaisiksi törmäysvoimien ohjaamiseksi pois rungosta. Siitä syystä tulee suurin osa näistä koko lasin läpi kulkevista halkeamisista.

Juurakon Hulda
13.03.2017, 12.00
Ehkä yksi yksittäinen sepelijyvä renkaan alla puhkaisee sen varmemmin kuin sata jyvää. Ei siis kannata kiertää sepelisimpiä kohtia, ehkä?

kervelo
13.03.2017, 12.15
Lasit ovat nykyään kantava elementti autossa, koska rungot on jouduttu tekemään aika mukautuvaisiksi törmäysvoimien ohjaamiseksi pois rungosta. Siitä syystä tulee suurin osa näistä koko lasin läpi kulkevista halkeamisista.

Yksi suuri syy lasien hajoamiseen on myös se, että uudet ympäristöystävällisesti valmistetut lasit eivät ole yhtä kestäviä kuin vanhat. Vanhoissa tuulilaseissa käytettiin kemikaaleja, jotka olivat myrkyllisiä, mutta jotka tekivät lasista eri tavalla käyttäytyvän kiven iskiessä. Ei meilläkään noita lasiongelmia ole yhtä paljon ollut aiempien autojen kanssa, mutta nykyisissä autoissa lasit ovat eri tyyppiset. Vakuutus tietysti korvaa, mutta kyllä siitä aina ylimääräistä vaivaa itsellekin tulee.

paaton
13.03.2017, 12.21
Eikä ole sora tai nastat ongelmana etelässä. Kiinnostaa volkkariakin tasan yhtä paljon, kuin pakkasessa hajonneet passatin oven kahvat aikoinaan.

Juurakon Hulda
13.03.2017, 12.51

Ai että, että ottaa aivoon tyhjällä (nelikaista)tiellä nenän eteen kiilaavat ohittajat. Jotkut taitaa harrastaa tuota jopa kiusallaan.

ilmora
13.03.2017, 13.07
Itseasiassa kaupat kuin huoltoasematkin ja apteekit ovat täynnänsä kenkiin kiinntettäviä nasta'kalosseja'. Kuten joku kunta tekikin männä talvena, kustansi kaikille eläkeläisille moiset, koska kokonaiskustannus taisi tulla halvemmaksi kuin yhdenkin lonkkamurtuman kustannus.

Onhan niitä ja varsinaisia nastakenkiäkin. Voi mennä tosin aikaa ennen kuin kevyt ja helposti käytettävä nastasuoja on valtavirtaa ja varmaan ei-eläkeläisiin pitäisi pystyä vetoamaan myös tyylikkyydellä ja käytännöllisyydellä.

Juurakon Hulda
13.03.2017, 13.21
Onhan niitä ja varsinaisia nastakenkiäkin. Voi mennä tosin aikaa ennen kuin kevyt ja helposti käytettävä nastasuoja on valtavirtaa ja varmaan ei-eläkeläisiin pitäisi pystyä vetoamaan myös tyylikkyydellä ja käytännöllisyydellä.

Julkisissa sisätiloissa ja marketeissa ym. nastoilla kävely ei taida ainakaan usein olla kielletty. En ole kuullut tähän otetun kantaa missään.

Yhdeltä mummolta kysyin, käykö kaupassa nastakengissä, vastasi ilman muuta käyn.

Itse kävin joskus spd-klossikengissä asioilla ja omatunto kolkutti.

MacKonte
13.03.2017, 13.56
Nastakengillä voi ihan hyvin kävellä kaupassa ja kauppakeskuksessa, jos ei narina häiritse omaa kulkemista. Ainakin Icebugien nastat toimivat sisällä, eivät ole liukkaat eivätkä naarmuta. Laminaattilattiakin sietää nastoja, mutta aidolle puulattialle tai muovimatolle ei niillä ole asiaa.

Ilborg
13.03.2017, 21.26
Asicsin kenkien nastat on kyllä sen verta liukkaat että mielummin pysyy niiden kanssa ulkona. Toki paljon parempi pito sisällä nastojen kanssa kuin ilman nastoja peilijäällä.

Sirkkeli
13.03.2017, 22.12
Eipä tuo ole sepeli haitannut, päin vastoin. Kerran tai pari on kivipiikki puhkaissut renkaan, ja sekin omaa syytä kun lähdin lenkille ajankohtaan väärällä kalustolla (ohutkuminen cyklarin tapainen).

nure
13.03.2017, 22.50
Kesällä renkaat puhjenneet, ei talvella moneen vuoteen... Kop kop puuta...

oppes
14.03.2017, 19.38
Tänä talvena vähällä (kop, kop). Ainoastaan yksi sisuri - siinäkin selvä pistojälki - vissiin se kuuluisa tappajasepeli... Kesärenkaita meni aikanaan sitäkin enemmän. Parhaimmillaan 6 kuukaudessa. Tuon jälkeen vaihdoin Schwalben pistosuojattuun. Tuon jälkeen ei viime kesänä yhtään rengasrikkoa. Nyt kun tuli talvirenkaiksi nuo ISP't, niin ajattelin, jotta näinköhän kestävät. Se perusrengas nappuloiden välissä kuitenkin vaikuttaa aika ohuelta. Mutta ei ole rikkoa (vielä) kuulunut...

Arbena
14.03.2017, 21.25
Ei nämä kelit ainakaan parane. Samaa paskaa on luvassa ensi talvena taas. Ihmisen on siis hieman pakko ottaa jo itsekkin vastuuta omasta turvallisuudestaan. Ei voi odottaa, että jokapaikassa liukkauden eteen tehdään jotain. Itselläni on nastamonot ja oli ilo kävellä niillä...

MacKonte
14.03.2017, 21.48
Toisessa säikeessä kirjoittelin, että tämä talvi on ollut vuosiin pahin hiekotuksen suhteen. Etelärinteen omakotiasuja kylvää normitalvena säkillisen hiekotusmursketta pihalle, kun tänä vuonna on menossa neljäs tai viides säkillinen. Aina lumen sulaessa jääksi se on hiekotettava ja kohta uusi lumi sataa päälle. Ja taas sen sulaessa jääksi on hiekotettava...etc.

Ainakin Lahden suunnalla kelvit muistuttavat kovapohjaista hiekkatietä, jolla on ihan ilo ajella. Voisi vaikka hiekat jättää harjaamatta ;)

mkp
14.03.2017, 23.00
Tänä talvena vähällä (kop, kop). Ainoastaan yksi sisuri - siinäkin selvä pistojälki - vissiin se kuuluisa tappajasepeli... Kesärenkaita meni aikanaan sitäkin enemmän. Parhaimmillaan 6 kuukaudessa. Tuon jälkeen vaihdoin Schwalben pistosuojattuun. Tuon jälkeen ei viime kesänä yhtään rengasrikkoa. Nyt kun tuli talvirenkaiksi nuo ISP't, niin ajattelin, jotta näinköhän kestävät. Se perusrengas nappuloiden välissä kuitenkin vaikuttaa aika ohuelta. Mutta ei ole rikkoa (vielä) kuulunut...

Mulla ISP antautui 2 kertaa viime kuussa. Reikä oli kuitenkin vanteen puolella ja syynä oli viallinen vannenauha, josta en ekan reiän jälkeen löytänyt vikaa. Kun toinen reikä oli uudessa kumissa samassa paikassa, heitin Ritchleyn nauhan mäkeen ja vedin tilalle sähkömiehen teippiä, kun ei ollu uutta nauhaa ja hyvin on taas kuukausi menny. Kohta joutaa talvipyörä huoltoon ja muut pelit saa tilaa.

Samanlainen keli täällä Kuusaalla kuin Lahdessakin.

hellkama
15.03.2017, 16.00
Kerran olen pyörällä pahemmin kaatunut ja se tapahtui keväällä alamäen lopussa käännöksessä jossa oli hiekkaa sen verta reilusti, että pito katosi aivan täysin.

Toki tässä oli polkijan varomattomuudellakin paljon osaa. Mutta eiköhän tuon jälkeen osaa varoa.