PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tubeless-litkut

gobbif
20.02.2017, 21.29
Kokemuksia tubeless-litkuista eri vuodenaikoihin? Tällaista koosteketjua ei tainnut vielä olla.

Stan:
-Omat kokemukset vain Stanin peruslitkusta, jolla olen mennyt kesät/talvet. Valmistajan mukaan toimii -34C asti tms. En epäile, kun tuossa on tunnetusti paljon propyleeniglykolia.
-Huonoa Stanilla on ehkä kuivuminen eli kesäkautta ei pääse lisäämättä uusia litkuja. YTalvikaudella kuivuminen ei ole yhtä pahaa. Jos pääsee kauden samoilla renkailla, voi sisäpinta olla myös aika täynnä kuivunutta litkua.
-Perusreiät ovat paikkaantuneet hyvin, joskus on tosin suihkutellut hetken aikaa ja paikkaantunut ajossa ja/tai joutunut kääntämään reiän kohdan alas, jotta nestettä on varmasti reiän luona kunnolla. Sentin viilto paikkaantui matalilla paineilla ajettavaksi, mutta ei kestänyt kesäkauden 7bar painetta, tuskinpa mikään kestäisikään.

Bor:
-Purkissa varoitellaan että ei saa päästää jäätymään. Pakastintestissä se oli umpijäässä -15 (sääli etten katsonut aiemmin). Sulatellessa vasta nollan paikkeilla alkoi muuttua takaisin nesteeksi. Ei ainakaan sovi talvikäyttöön! Valmistajan sivustolta ei ainakaan mun selaimella saanu mitään tarkempia speksejä.
-Kokemuksia tuleekin sitten vasta kesäkaudella huonon pakkasen keston vuoksi.

Jatkossa ehkä Stan tai Stan race, jonka isompi kuitupitoisuus ei liene ainakaan haitta. Mielellään pääsisi samalla litkulla niin kesällä kuin talvella.
edit: ..tai Contin RevoSealant, jonka pitäisi myös kestää pakkasta ja ilmeisesti ei ole yhtä herkkä kuivumiselle?

Sotanorsu666
20.02.2017, 22.22
Itse olen käyttänyt vain Effetto Mariposa Caffelatex litkua ja ei mitään huona sanottavaa. Hinta/laatusuhde hyvä.

Blackborow
22.02.2017, 18.22
Mä oon ajanut Stanin ja Joen litkuilla enkä ole kummoista eroa huomannut. Molemmat toimii pakkasellakin.

hece
22.02.2017, 18.37
Schwalben litku on Stanin tekeleitä kans. Eipä kyllä juuri hintaeroakaan.

paaton
22.02.2017, 19.08
Olen jo kirjoitellut aiemminkin efetto marioposasta. Aine on täysin erillaista kuin stani. Marioposa tekee lateksimaisen kalvon renkaan sisään, joka toimi ainakin huonosti tiivistyvällä non-tubeless gravdallilla hienosti, paljon paremmin kuin stani. Uskoisin, että tämä toimisi hyvin myöskin kuplivien ispien kanssa.

Jos taas renkaat tiivistyvät ilman ongelmia ja noita tykkää vaihdella usein, niin marioposan muodostama kumikalvo on aika penaalista renkaan sisäpinnalla. Tuota varten on olemassa oma irroitusaine, joka lurautetaan renkaaseen ennen irroitusta, mutta en ole tätä raskinut vielä ostaa.

jakkok
23.02.2017, 21.24
effetto marioposa toimii dillingerin kyljissä, ääni tälle... Stani hikoili läpi

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

paaton
23.02.2017, 21.57
effetto marioposa toimii dillingerin kyljissä, ääni tälle... Stani hikoili läpi

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Noin se varmastikkin toimii. Minusta marioposan toimintaperiaate on oikeastaan täysin toinen, mitä stanilla. Se taitaa tehdä renkaan sisälle kalvon etukäteen, eikä paikkaa vasta reikää kuten stani. Toimii varmastikkin hyvin tuollaisilla kyljistä kuplivilla renkialla. Mutta jos järkeillään lisää, niin ei tämä välttämättä ole pelkästään hyvä seikka. Litkua tarvitaan enemmän, jotta osa siitä säilyy nesteenä isompia reikiä varten.
Mutuahan tämä sitten on, eli ei kannata ottaa tätäkään aivan totena...

Mutta, yksi seikka mikä kiinnostaisi oikeastikkin, olisi litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.

jakkok
24.02.2017, 06.13
litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.
Tulipa testailtuaa vähän tätäkin[emoji41]
Kiekot DTswiss R24 spline ja renkaina uuden mallin schwalbe one v-quard, eli ei tubeless malli.

Vuoto ei käytännössä asettunut stanin litkuilla, tai ois saattanu paikkautua jossain 2barin tienoilla.
Marioposa paikkas kaikki reiät lähes 7bariin asti ja sitte tuli kylkeen yksi geysir josta alkoi aina uudestaan vuotaan.

Paremmin toimi tässäkin Marioposa kuin Stani ja tulee kyllä käyttöön ensi kesäksi maantiellekin (Oikeiden tubeless renkaide kanssa[emoji4] ).

Viime kesänä yksi lenkki jolloin kivi läpi ProOnesta ja selässä ja pyörässä kiva valkoinen Staniraita. Mutta kotiin pääsi vielä... n2,5bar jäljellä

kervelo
24.02.2017, 07.36
Hiukan aiheen vierestä, mutta maantiepaineilla sisäkumien kanssa Continentalin revoseal on toiminut minulla ja paikannut reiät ihan huomaamatta.

Pyhä Risti
28.02.2017, 12.44
Noin se varmastikkin toimii. Minusta marioposan toimintaperiaate on oikeastaan täysin toinen, mitä stanilla. Se taitaa tehdä renkaan sisälle kalvon etukäteen, eikä paikkaa vasta reikää kuten stani. Toimii varmastikkin hyvin tuollaisilla kyljistä kuplivilla renkialla. Mutta jos järkeillään lisää, niin ei tämä välttämättä ole pelkästään hyvä seikka. Litkua tarvitaan enemmän, jotta osa siitä säilyy nesteenä isompia reikiä varten.
Mutuahan tämä sitten on, eli ei kannata ottaa tätäkään aivan totena...

Mutta, yksi seikka mikä kiinnostaisi oikeastikkin, olisi litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.

Olisiko tuossa mahdollista käyttää Maripoosaa ensin kalvon luomiseen ja sitten laittaa Stania perään, vai syökö Stan Maripoosan pois ajan kanssa?

paaton
28.02.2017, 13.12
Kai se marioposakin paikkaa syntyviä reikiä ongelmitta. Ei kai noita ole mikään tarve sotkea.

paaton
28.02.2017, 13.14
Tulipa testailtuaa vähän tätäkin[emoji41]
Kiekot DTswiss R24 spline ja renkaina uuden mallin schwalbe one v-quard, eli ei tubeless malli.

Vuoto ei käytännössä asettunut stanin litkuilla, tai ois saattanu paikkautua jossain 2barin tienoilla.
Marioposa paikkas kaikki reiät lähes 7bariin asti ja sitte tuli kylkeen yksi geysir josta alkoi aina uudestaan vuotaan.

Paremmin toimi tässäkin Marioposa kuin Stani ja tulee kyllä käyttöön ensi kesäksi maantiellekin (Oikeiden tubeless renkaide kanssa[emoji4] ).

Viime kesänä yksi lenkki jolloin kivi läpi ProOnesta ja selässä ja pyörässä kiva valkoinen Staniraita. Mutta kotiin pääsi vielä... n2,5bar jäljellä

Hjuva. Laitanpa itsekkin sitten marioposat maantielle. Taidan kuitenkin laittaa hivenen enemmän mitä stania. Ehkä noin 50ml.

FreeZ
28.02.2017, 13.54
Stanin litkut ollut aina käytössä. Onko Stanin litkujäämistä haittaa jos nyt vaihtaa Caffelatexit tilalle?

Slwrider15
28.02.2017, 19.31
Onko kukaan kokeillut Orange sealia? Toimiiko lupausten mukaan myös isommilla paineilla.
Oman kokemuksen mukaan Stanin litku alkaa maantiekumeissa tukkia vuodon noin 4-4,5 bar paikkeilla.

Gary oin'
04.03.2017, 14.37
Olipa Schwalben konversiosetti todellakin easy ensikertalaiselle, X-one ja Campan Khamsin-kiekot olivat todella helppo yhdistelmä. Rengas vanteelle, litkut sisään ja reipas pumppaus halvalla jalkapumpulla. Molemmat nousivat kerrasta oikein ja pitivät ilman sisällä heti.

Hieman petyin kun olin varannut useamman asennusoluen ja varautunut jynssäämään litkua ympäri kylppärin kattoa. Alle tunti ja yksi bitter riitti.

rhm
12.03.2017, 22.42
Minulla kokemuksia vain Schwalben kamasta: Sen kanssa olen saanut TL-maantiekumit helposti tiiviiksi, joitain pistoja paikannut. Ei jäädy vielä pakastinlämpötilaan mennessä.

Huonompia kokemuksia sen sijaan ko. aineesta sisärenkaissa talvikaudella sepeliä vastaan varustautuessa. Kaudessa on jo kolme flättiä tullut, melko kovilla paineilla sepelin kaivaessa tiensä perus- tai Mara-iceen läpi. Litku vain leviää kumien väliin eikä kuivu tiiviiksi. Paattoman todistuksen mukaan Marioposalla iso osa tiivistymisestä tapahtuu sisäpuolisen kalvon kautta, voisi olla tehokkaampi tuohon.

Onko kellään kokemuksia tai tietoa kuinka paljon litkujen teho pienenee sateella tai märässä (loska)kelissä? Silloin renkaan pinta ei pysty kuivumaan eikä sillä mekanismilla tiivistymään ulkoa pitävää kalvoa muodostaen.

Lakuduunaa
18.03.2017, 10.47
Stanin maitoa olen ensikertalaisena käyttänyt eikä ole ollut ongelmia näin talvikaudella. Zefalia on tullut motonetin hyllyyn varsin edukkaaseen hintaan litran törppö jossa vielä ruutta mukana, viitsisköhän kokeilla ?

jketola
18.03.2017, 11.28
FBn "Maastoon polje"-ryhmässä puitiin eri litkuja vähän aikaa sitten, liittyi ISPien tubelesointiin. Zefalilla sai moni homman toimiin (toki myös Stanilla), ettei se varmaan kovin huonoa tavaraa voi olla.

Isä nitro
19.03.2017, 14.13
Mikä on kele kun Stanin litkut eivät paikkaa ajossa syntynyttä reikää? Aivan uudet litkut, samoin gummit. Olen aikaisemmin huomannut saman ilmiön kyseisellä merkillä. Reikä ei ole kovin iso, mutta tappajasepelin aiheuttama.

jone1
19.03.2017, 15.55
Jääkö kyseinen siru reikään vai oletko kaivanut sen pois?

paaton
19.03.2017, 20.43
Mikä on kele kun Stanin litkut eivät paikkaa ajossa syntynyttä reikää? Aivan uudet litkut, samoin gummit. Olen aikaisemmin huomannut saman ilmiön kyseisellä merkillä. Reikä ei ole kovin iso, mutta tappajasepelin aiheuttama.

Joko vaihdoit ne S-onet? Ei stani paikkaakkaan kovemmilla paineilla. n.4kg kohdilla alkaa litkun roiskuminen loppumaan.

Isä nitro
19.03.2017, 21.07
Kiitos kysymästä. Alla olivat GravelKingit ja roiskuminen lakkasi vasta noin 2 barin paikkeilla, minkä tarkastin kotona. Ongelman aiheuttaja oli tässä vaiheessa poistunut jo paikalta.

Kovan onnen renkaat. Tämä oli vasta toinen reissu ja ekalla onnistuivat houkuttelemaan nastan itseensä. Tuolloin pysyteltiin paineiden kanssa kovemmissa lukemissa. Ja tässä tapauksessa otin nastan pois kuleksimasta.

Jatkokysymys: takaako joku toinen litku isommat paineet?

paaton
19.03.2017, 21.24
Jatkokysymys: takaako joku toinen litku isommat paineet?

Ei tietoa. Viikolla laittelin marioposan caffe latexit 23mm pro oneihin. Lomareissulla noihin tuskin reikiä vielä tulee, mutta noin 3tkm päästä osaan kertoa enemmän. Joku taisi yllä kertoa marioposan toimineen paremmin ja joku toinen kehui stanin race litkua. Se stanin race litku voisi olla aika pätevää sepeliä vastaan.

Isä nitro
19.03.2017, 21.35
Noin taitaa olla. Se race-litku taitaa vaan tukkia samalla venttiilit eli ilmoja ei sitten lisätä. On kuulemma niin härskiä kamaa.

Maastopuolella ongelmia ei tosiaan ole ollut kun paineet ovat maltilliset. Maantie ja cyclo ynnä gravel grindingissa idea lienee ilmeisesti se, että päästään kotiin edes jonkinlaisilla paineilla ja sitten laitetaan paikka ennen uusia ilmoja ja litkuja.

paaton
19.03.2017, 21.48
Noin taitaa olla. Se race-litku taitaa vaan tukkia samalla venttiilit eli ilmoja ei sitten lisätä. On kuulemma niin härskiä kamaa.

Maastopuolella ongelmia ei tosiaan ole ollut kun paineet ovat maltilliset. Maantie ja cyclo ynnä gravel grindingissa idea lienee ilmeisesti se, että päästään kotiin edes jonkinlaisilla paineilla ja sitten laitetaan paikka ennen uusia ilmoja ja litkuja.

Kyllä minulla on normi stani toiminut cyclossa ihan hyvin pienempien reikien kanssa. Koetitko lisätä painetta heti reikiintymisen ja vuodon lakkaamisen jälkeen? Maantierenkailla, yli 5kg paineilla stani ei enää paikkaa.

Kaveri on muuten käyttänyt tuota race litkua jo jonkin aikaa maasturissa, eikä venttiilit ole menneet sen enempää tukkoon. Ei ole ainakaan minulle maininnut ongelmista.

Isä nitro
19.03.2017, 21.54
Ok. Tuo tieto potentiaalisesta tukkimisesta saatu Hi5bikesin tiskillä. Ei omia kokemuksia. Täytyypä kokeilla joku päivä tuota.

Ja lisäsin painetta saavuttuani kotiin vuodon lakattua tuonne 2 barin paikkeille. Mielestäni reikä ei ollut niin paha etteikö sen olisi pitänyt mennä umpeen isommilla paineilla. Kerran tuli läskin renkaisiin sellainen viilto, että litkut yksinkertaisesti valuivat ulos reiästä. Mutta se on jo eri juttu se.

Tuo Mariposa perustuu tietääkseni vaahtoutumiseen, mikä edellyttää firman omien sivujen mukaan täydentämistä suht usein (3-4 kk välein)

paaton
19.03.2017, 22.04
Ok. Tuo tieto potentiaalisesta tukkimisesta saatu Hi5bikesin tiskillä. Ei omia kokemuksia. Täytyypä kokeilla joku päivä tuota.

Ja lisäsin painetta saavuttuani kotiin vuodon lakattua tuonne 2 barin paikkeille. Mielestäni reikä ei ollut niin paha etteikö sen olisi pitänyt mennä umpeen isommilla paineilla. Kerran tuli läskin renkaisiin sellainen viilto, että litkut yksinkertaisesti valuivat ulos reiästä. Mutta se on jo eri juttu se.

Tuo Mariposa perustuu tietääkseni vaahtoutumiseen, mikä edellyttää firman omien sivujen mukaan täydentämistä suht usein (3-4 kk välein)

Juu, aina tuonne cyclon renkaaseen on pitänyt ilmaa lisätä reikiintymisen jälkeen. Ilmeisesti paikkantuminen kestää hetken aikaa, jolloin paine ehtii laskea aika paljon, koska ilmamäärä on vähäinen verrattuna maasturin renkaisiin.

Ihmettelinkin tuota mariposan vaahtoutumista purkkia ravistellessa. Sen olen huomannut, että litku tarraa tiukasti renkaan sisälle kiinni. Tästä vaahtoutumisesta en ole kyllä tiennyt tuon taivaallista. No, pro onejen kanssa tuo 3-4kk on aivan riittävän pitkä aika. Ei ne renkaat kuitenkaan kestä kuin reilut 2tkm ajoa.

Isä nitro
19.03.2017, 22.13
Se mikä on ihmetyttänyt on se, että ihan kaikki gummit (sisältäen jäykkäkylkiset Maran winterit ja puolikaljuuntuneet Surlyn Budit ja Lout) ovat alkaneet pitää ilmoja tosi pian asennuksen jälkeen. Olen asentanut tubeleksia kymmeniä kertoja käytännössä ongelmitta. Ja sitten tällainen pieni reikä pistää mielen matalaksi, eikä ekaa kertaa siis.

Taidan kokeilla onneani SNTsin racen kanssa seuraavaksi. Aina niin tietävän netin mukaan pitäisi paikata isompia reikiä. Jossain taas luvataan Hutchinsonin litkun pitävän paremmin isommilla paineilla. On tämä.

mutanaama
20.03.2017, 09.48
Mulla on muutaman kerran venttiili tukkeutunut, epäilen eniten syyksi paineiden muuttelua, jolloin sieluun pääsee tuoretta litkua. Viikko sitten kun oli lenkillä, oli vena mennyt ihan tukkoon, eikä ilmaa saanut menemään kumpaankaan suuntaan. Irrotin sielun, poistin siitä töhnät ja taas se toimi kuin uusi.

Bensakeuhko
20.03.2017, 10.35
Orange Sealant taitaa oli paikkaamisteholtaan kaikista paras eräässä brittiläisessä maastopyöräilyjulkaisussa. Itellä ollut tuota Farleyn renkaissa ja ihan hyvin on toiminut kovallakin pakkasella.

Isä nitro
21.03.2017, 14.44
Vielä tarkennukseksi se, että ajelen vuoden ympäri lähes päivittäin ja käytännössä kaikissa vehkeissä litkut viritettynä. Ja ainoat ongelmatilanteet näyttäisivät ilmenevän, kun siirryn (liian aikaisin) kevään nurkalla kevyempään rengaskalustoon tai sitten syksyllä samasta sepelisyystä eli kun sitä levitellään ensi kerran ja alla vielä kevyemmät gummit. Olen siis syyllinen omaan predikamenttiini. Mutta muuten oletan litkun toimivan kuten pitääkin eli en huomaa sen toimintaa muuten kuin ehkä pyörän runkoon tulleista pärskeistä. Pari cyclorengasta (jotka eivät ole mitenkään erityisen jämerää tekoa) on saanut niin pahoja jälkiä kevään nurkalla, että on pitänyt kumiliimaa laittaa oikein kunnolla ja toivoa parasta. Ja kummassakin tapauksessa kyse ollut käytännössä neitsytmatkasta.

Olen nyt lueskellut erilaisia arvioita tuosta SNTsin racing-litkusta ja niiden mukaan litkun pitäisi paikata nimenomaan isompia reikiä, joita tuo sepeli onnistuu selvästi tekemään. Siihen sijoitan seuraavaksi uskoni näinä vaikeina aikoina. Ja jos venttiilin sielut tukkeutuvat, niin liikkeestä saa tarvittaessa uusia (toisin kuin kirkosta).

gobbif
22.03.2017, 18.45
Venttiilien tukkeentumisen ehkä välttää, jollei laita siitä venttiilistä läpi litkuja. Nostaa renkaan paikalleen ja avaa vähän yhtä reunaa, josta lorauttaa litkun sisälle (tai laittaa valmiiiksi renkaaseen pohjalle ennen nostoa vanteelle. Stanin litkujakin saa lisäillä välillä, ainakin joskus oli keväällä laitetuissa kumeissa täysin kuivanut litku loppukesästä. Talvikauden taas pääsee läpi samoilla litkuilla hyvin, johtunee alemmasta lämpötilasta ja isommasta ilmankosteudesta ehkä. Stanin race houkuttaa kyllä kokeilla seuraavaa purkkia tilatessa.

tinke77
22.01.2018, 14.19
- 15 astetta ja orange sealin litku jäässä.

Sammy
22.01.2018, 14.31
- 15 astetta ja orange sealin litku jäässä.
Orange Subzeroko? Tuon pitäisi kestää -20...

tinke77
22.01.2018, 14.34
Niin, siis normiversio orangesta. Kiitos tarkennuksesta.

kempula
18.02.2018, 18.50
Onko kellään kokemusta Zefalin z-sealantista? Näyttäsi ainakin motonetistä saavan. Ei mistään ilmene, että kestääkö se pakkasta.

LintuPete
19.02.2018, 12.19
Onko kellään kokemusta Zefalin z-sealantista? Näyttäsi ainakin motonetistä saavan. Ei mistään ilmene, että kestääkö se pakkasta.

Kaksi talvea (n 1 tkm per talvi) ollu Marathon Winterit alla tällä aineella. Hyvin on toiminu ainakin mun käytössä, rengashommiin ei ole tarvinnut ryhtyä.

Farina
19.02.2018, 13.50
^^Omissa täpärin ja läski renkaissa on ollut Zefalia pyörimässä. En ole ikinä huomannut mitään ongelmaa. Harvemmin talvella tosin tulee pieniä reikiä paikattavaksi.

hitlike
19.02.2018, 15.00
Onko litkujen kestävyydessä eroja? Tekisi mieli litkuttaa crossarin renkaat (WTB Cross Bossit) keväällä mutta jos litkut on uusittava 3kk välein, on ajatuksena ahdistava arkipyörässä.

JackOja
19.02.2018, 15.05
...jos litkut on uusittava 3kk välein...

Ei tarvii.

hitlike
19.02.2018, 16.03
Ei tarvii.

Kuinka kauan realistisesti kestää että litkut kuivuu renkaan sisään? Olettaen että ne laittaa lumien sulaessa keväällä.

noniinno
19.02.2018, 16.13
No juhannuksena olis hyvä alkaa jo heiluttelemaan kiekkoa jos lotinaa ja litinää vielä kuuluisi.

Kanuuna
19.02.2018, 17.05
Onko litkujen kestävyydessä eroja?

On. Mariposan Kahvilattee en voi ainakaan itse suositella, jos litkun lisäily ei kiinnosta. Toki ei lisäileminen vaikkapa venttilin kautta paha homma ole. Ihan ok Kahvilatex on paikkaamaan, mutta Stani ainakin itsellä on kestänyt maitona pidempään. ”Se piimäks oli muuttunut”

Kugelschreiber
25.02.2018, 19.32
Voiks litkut jäätyä talvella :-o

En ole edes osannut huolestua sellaisesta uhasta. Okon Taika Maitoa oon käyttänyt nyt vuoden verran eikä oo ollut mitään ongelmaa pakkassäässä (-22°C on tainnut olla parhaimmillaan tänä talvena) tai muutenkaan.

Juha Jokila
25.02.2018, 20.04
Voiks litkut jäätyä talvella :-o

En ole edes osannut huolestua sellaisesta uhasta. Okon Taika Maitoa oon käyttänyt nyt vuoden verran eikä oo ollut mitään ongelmaa pakkassäässä (-22°C on tainnut olla parhaimmillaan tänä talvena) tai muutenkaan.
Kyllä voi jäätyä. Kerran meni kokonainen pullo vaahtomuoviksi, kun jäi talvehtimaan ulkovarastoon. Ja nyt tuli ostettua toinen pottu jotain BOR merkkistä testivoittajaa, joka käyttäytyi samoin. Eli aineesta erottuu vesi jäätymällä ja se lateksi tms. muodosta vaahtomuovia. Tuo on palautumaton tapahtuma, eli ei se enää lämmetyään muutu takaisin litkuksi. Katoppa tossa tuoreita kuvia: https://photos.app.goo.gl/aiO5qwuXKWYeKj6r2

arctic biker
05.03.2018, 09.02
Normi Orange Seal ei pakkasessa toimi, tuli huomattua. Stania tilasin ja kylmään talliin unohdin. -25C pakkasten jälkeen on vielä hyvin hölskyvää!

CamoN
05.03.2018, 09.30
Normi Orange Seal ei pakkasessa toimi, tuli huomattua. Stania tilasin ja kylmään talliin unohdin. -25C pakkasten jälkeen on vielä hyvin hölskyvää!Itsekin valitsin parhaan mahdollisen renkaanvaihtoajankohdan, eli hiihtolomaviikon kylmässä tallissa. Tallissa ollut varmaan liki -20°C ja nyt saattoi olla toistakymmentä. Stanin peruslitkut aivan juoksevana sekä edellisissä renkaissa että putelissa.

ps. Hiilarikehät on siitäkin kivat, että renkaanvaihto on sormille aika paljon ystävällisempää hommaa pakastettuihin kehiin.

arctic biker
05.03.2018, 10.05
Tein operaation vähemmän kylmässä tallissa ja pidin kiekkoa tuvan lämpimässä yön yli. Silti parin päivän jälkeen aamulla rengas tyhjä, uusintayrityksen ryssin vielä pahemman kerran, kompuralla liikaa painetta ja uus Active Winter repesi kyljestään. Persuus.

Maasturissa on BOR-litkut kestäneet pakkasen, oisko taika sinä että kesälämpimässä tehtynä tiivistyi kunnolla.

Sotanorsu666
05.03.2018, 13.32
Effetton caffelattex pullossa pieni tilkka enää jäljellä litkua ja sitten on merkin vaihto edess. Tuossa caffelatexissa on yksi vittumainen ongelma: renkaat tiivistyy tuolla hyvin, mutta litkut kuivuu todella nopeasti renkaan sisään, joten ei paljon iloa enää lenkillä, jos flätti iskee ja kaikki litku on kuivana kalvona renkaan pinnassa. Onko suositella jotain mikä pysyy nestemäisenä pitkään, voi täyttää venttiilin kautta ja voi myös käyttää ympäri vuoden ? Mitä nyt olen internetistä itse selvitellyt, niin paras hinta/laatusuhde taitaa olla tuolla stanin normilitkulla ja sitä ajattelin ostaa seuraavaksi. Itselläni on kuitenkin 3 pyörää mihin tubeless tulee ja niillä saattaa tulla kuukaudenkin ajotaukoja joskus, joten pysyykö tuo stanin litku juoksevana vai vaatiiko jatkuvaa renkaiden pyörittelyä ?

CamoN
05.03.2018, 14.06
Itselläni on kuitenkin 3 pyörää mihin tubeless tulee ja niillä saattaa tulla kuukaudenkin ajotaukoja joskus, joten pysyykö tuo stanin litku juoksevana vai vaatiiko jatkuvaa renkaiden pyörittelyä ?

Pysyy juoksevana. Kun irrotin renkaat maastopyörän kehiltä viime viikolla, niissä oli ruiskulle imettävää yhteensä 50ml. Edellisen kerran ajoin maasturilla ensilumien aikaan varmaan lokakuun lopussa, ja kyseiset renkaat asensin mielestäni alkukesästä. Silloin laitoin 80-90ml täytön per rengas.

Juha Jokila
05.03.2018, 14.28
Maasturissa on BOR-litkut kestäneet pakkasen, oisko taika sinä että kesälämpimässä tehtynä tiivistyi kunnolla.
BOR tekee ohuen helvetin sitkeän ja venyvän kalvon koko kumin sisäpintaan ja kuivuu pois. Saattaa se pidellä ilmoja kunnes kalvo nuhraantuu rikki. Jos se on tota samaa kuin mulla, niin litkumaisena se jäätyy varmasti ja muuttuu vaahtomuoviksi.

arctic biker
05.03.2018, 15.54
Joo Juha samaa on, tosin kolme tai neljä vuotta vanhaa versiota, kunhan lämpenee niin maasturin suvikumit litkutan uusiksi. Stanin pänikän toki tilasin, varmin valinta imho, vaikka alle 10 vuoden kokemuksella kirjoitan.

Iglumies
05.03.2018, 18.00
... Onko suositella jotain mikä pysyy nestemäisenä pitkään, voi täyttää venttiilin kautta ja voi myös käyttää ympäri vuoden...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!&p=2736374&highlight=#post2736374

Blackborow
05.03.2018, 18.36
Stan's ja Joe's on molemmat olleet hyvin nestemäisenä pysyvää tavaraa.

annii
18.03.2018, 20.26
Tarviiko tubeless ready renkaisiin vielä erikseen vannenauhat ja tubeless venttiilit vai riittääkö pelkkien litkujen hommaus?

Vilhelm V
18.03.2018, 20.53
Tarviiko tubeless ready renkaisiin vielä erikseen vannenauhat ja tubeless venttiilit vai riittääkö pelkkien litkujen hommaus?

Ei tarvita vannenauhoja. Venttiili tarvitaan vanteeseen.

Jami2003
18.03.2018, 21.02
Tarkalleen ottaen tubeless readyt tarkoittaa vanteen muotoa mutta ei sitä että niissä olisi teipit valmiina. Itsekin kuvittelin ettei teippiä tarvitse ko vanteisiin mutta kokemus ja asian ihmettely enemmän tietäville kertoi toista.

Se tarvitseeko teippiä tubeless ready vanteisiin selviää kyllä katsomalla. Jos niissä on tiukka teippaus valmiina, ei tarvitse. Jos ei vaan vain vannenauha tai ei mitään, tarvitaan teippaus vaikka nimi on tubeless ready. (lisäksi jos uutena ostaa niin ainakin viime vanteeni, DT swiss R24, tulivat teippien kanssa, jotka siis asentamatta...)

annii
18.03.2018, 21.21
Kiitos vastauksista!
Hyvä tietää et on eroja noissa "varusteluissa". Eli pitää siis odottas et uus pyörä tulee ensiviikolla ja kattoo mitä sen kohdalla tubeless ready meinaa.

paaton
18.03.2018, 21.24
Eli jos vanteissa on reikiä niin ne pitää tilkitä. Kaikissa kehissähän ei pinnanreikiä edes ole, eli ei niihin silloin tarvita teippaustakaan.

Jami2003
18.03.2018, 21.46
Eli jos vanteissa on reikiä niin ne pitää tilkitä. Kaikissa kehissähän ei pinnanreikiä edes ole, eli ei niihin silloin tarvita teippaustakaan.Kyllä. Eikä pidä erehtyä kuvittelemaan vannenauhaa ilmatiiviiksi vaikka vanne tubeless ready olisikin, kuten minulle kävi pyörän omien vanteiden kanssa. Sen kyllä erottaa onko vannenauha liimalla kiinni (=teippi) kunhan ymmärtää katsoa.

Jos kyseessä valmis pyörä niin löisin melkein vetoa että vaatii vannenauhojen poistamisen ja teippien tilalle laiton mikäli tulee sisuskumeilla. [emoji16]

noniinno
18.03.2018, 23.34
Sekoitetaan vielä, että esim Specializedin kiekoissa on vannenauha, ei siis teippi, joka on tubeless-ready. Eli venttiili kiinni ja kompuralla ilmaa, ei tarvitse teipata.

Reba
24.03.2018, 15.31
Kertokaas nyt mulle viisaammat, tarvitsenko toisen kiekkoparin, jos litkuttaisin sekä kesä, että talvirenkaat. Ei kiinnostaisi alkaa sotkemaan litkun kanssa yhtään ylimääräistä ja kun tuota renkaiden vaihtoa on jo tarpeeksi, kun perheen viiteen pyörään noita renkaita vaihtelee, keväisin ja syksyisin.

Antza44
24.03.2018, 15.53
Kertokaas nyt mulle viisaammat, tarvitsenko toisen kiekkoparin, jos litkuttaisin sekä kesä, että talvirenkaat. Ei kiinnostaisi alkaa sotkemaan litkun kanssa yhtään ylimääräistä ja kun tuota renkaiden vaihtoa on jo tarpeeksi, kun perheen viiteen pyörään noita renkaita vaihtelee, keväisin ja syksyisin.Etkö jo vastannut itse itsellesi? Äkkiähän ne vaihtaa. Sisuri jumppa se vasta hanurista onkin.

Reba
24.03.2018, 16.11
Mitenkä litku käyttäytyy, jos renkaassa on litkut ja se ei ole vanteella? Kovettuuko se talven tai kesän aika ja saako sitä pois millään ja tarviiko yleensä saadakaan? Tiedän, että renkaan vanteellakin ollessa, litku jässähtää ja sitä pitää välillä lisäillä, että toimii, niin kuin pitää.

Antza44
24.03.2018, 16.18
Mitenkä litku käyttäytyy, jos renkaassa on litkut ja se ei ole vanteella? Kovettuuko se talven tai kesän aika ja saako sitä pois millään ja tarviiko yleensä saadakaan? Tiedän, että renkaan vanteellakin ollessa, litku jässähtää ja sitä pitää välillä lisäillä, että toimii, niin kuin pitää.
Minä pistän taittuvat renkaat muovipussiin ja sieltä käyttöön. Ylimääräisen vetäisen ruskuun ja seuraavaan renkaaseen käyttöön. Toiset pesee renkaan ja sekin toimii ihan hyvin säilytys kikkana.

Moska
24.03.2018, 16.20
Mitenkä litku käyttäytyy, jos renkaassa on litkut ja se ei ole vanteella? Kovettuuko se talven tai kesän aika ja saako sitä pois millään ja tarviiko yleensä saadakaan? Tiedän, että renkaan vanteellakin ollessa, litku jässähtää ja sitä pitää välillä lisäillä, että toimii, niin kuin pitää.Minä ainakin nykäisen ruiskulla litkut pois, jos otan renkaan vanteelta. Ja pyyhkäisee rätillä kuivaksi, niin voi pakata laatikkoon odottamaan seuraavaa käyttöä.
Ainakin stans no tubes lähti kesäkumeista luutulla.

Reba
24.03.2018, 16.22
Kiitos vastauksesta, nyt alkaa juttu hahmottumaan😃

miz
24.03.2018, 17.38
Juice Lubes on todella paksua tervaa, joka jämähtää kiinni paksuksi kalvoksi eikä paikkaa kunnolla.
Sai laittaa tuplamäärän staniin verrattuna että riittää paikkaamaan reikiä. Eikä aina silti toiminut vaikka kuinka hölskytti, kumi meni tyhjäksi saakka.
Putsasin pois ja vaihdoin Staniin, ei enää ongelmia..

KotooTöihin
24.03.2018, 22.53
Kerää se litku jollain "imurilla" talteen ja tuuppaa seuraavaan renkaaseen. Sotnua tulee, mut ketä "tosimiestä" sotnu haittaa... Ite on siivottava ettei tu eroa ;D

Trollberga
30.03.2018, 22.01
Mitäs luulette, pitäisikö vesiliukoisen ja ympäristöystävälliseksi kehutun e*thirteen Tire Plasma (https://bythehive.com/products/tubeless-sealant) -litkun kestää pakkasta? Ainoa kerta, kun olen tubeless-renkaiden kanssa joutunut kävelemään kotiin tyhjän takarenkaan kanssa (myös minipumpun hajottua sopivasti), oli aiemmin tänä talvena pienessä pakkasessa. Ja nyt maaseudulla vieraillessani joudun (tai pitkin hampain suostun) säilyttämään pyörääni yön yli paikassa, jossa lämpötila laskee pakkasen puolelle. En löytänyt kysymykseeni vastausta sen enempää googlaamalla kuin tästä ketjusta hakemallakaan.

cigant
01.04.2018, 13.55
Orange sealent testissä.Isosta urheilutavara ketjusta löytyi,kohtuu hintaan purnukka.Aikaisempaa kokemusta stan,s ja continentalin litkuista.Stan,s on toiminut perusvarmasti käytöissä olleista yhdistelmistä.Vuoden jälkeenkin nestemäisenä,ja toimivaa tavaraa,mitä nyt välillä lisännyt litkua renkaaseen.Continental ollut yhdellä rengas vanne yhdistelmällä käytössä,eikä tiivistynyt kunnolla,useista uusinta teippauksista huolimatta.Vika voi olla myös renkaassa.Renkaana ollut ei tubeless rengas,tubeless vanteella.Stan,s.n litkuilla sama yhdistelmä toimi.Ornage litku vaikuttaa toimivalta yhden asennuksen jälkeen.Positiivisena yllätyksenä litku on väriltään oranssia,näkyy toivottavsti helpommin,kuin kokovalkoinen litku,

Sotanorsu666
06.04.2018, 21.53
Onko vinkkejä litkun jäämien poistamiseen ? Vaihdoin tänään täpäristä isp:t pois alta ja talven aikana joutui lisätä litkuja pari kertaa, kun vuoti kyljistä niin reilusti ja nyt on ihan liisterissä noi sisäpinnat. Effetto mariposan caffelatexilla leikitty. Kuivuu kumin sisään kivasti, joten jos joku on noita hinkannut irti, niin vinkit kelpaa. Jatkossa stanin litkut käytössä.

elasto
06.04.2018, 21.58
Onko vinkkejä litkun jäämien poistamiseen ? Vaihdoin tänään täpäristä isp:t pois alta ja talven aikana joutui lisätä litkuja pari kertaa, kun vuoti kyljistä niin reilusti ja nyt on ihan liisterissä noi sisäpinnat. Effetto mariposan caffelatexilla leikitty. Kuivuu kumin sisään kivasti, joten jos joku on noita hinkannut irti, niin vinkit kelpaa. Jatkossa stanin litkut käytössä.

Annoin olla omat Caffelatexilla kyllästetyt ISP:t yön yli irrallaan kylppärissä niin oli suurin osa haihtunut itsestään jonnekin. Loput muutamat isoimmat kökit nyppi sitten käsin pois jos jäi häiritsemään.

miz
06.04.2018, 22.20
Juice Lubes paksu tervainen kalvo ihan rätillä pois. Jos siihen jotain pientä kalvoa jäi niin ei ainakaan ole haitannut mitään.

https://1drv.ms/u/s!Ajv4rJuwlkUwyTHrGzfhZgYZEhdo (https://1drv.ms/u/s!Ajv4rJuwlkUwyTHrGzfhZgYZEhdo)

KotooTöihin
07.04.2018, 09.14
Mä oon antanu kumiin tarttuneiden litkujen olla. Logiikkana siinä on se, että se on tukkinut ne vuotavat huokoiset kohdat ja rengas on seuraavalla kerralla asennettaessa heti pitävä, eikä vuoda kylkien läpi.

msh
07.04.2018, 21.15
https://en.tune.de/produkt/equipment/one-shot-dichtmilch.html
Tätä olen nyt nyt vuoden käyttänyt, ja tuntuu kyllä pelittävän erinomaisesti. Just vaihtanut renkaat gravelgrinderiin sekä fättiin, ja kaikissa litku juoksevana 8+ kuukauden jälkeen, enkä ole flättejä kohdannut. Ajoa kohtalaisen paljon, hyvä meininki

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

mkp
08.04.2018, 02.57
^ asialliset pakkaukset ainakin näyttää olevan. Tuotetta en muuten tunne, mutta vois ehkä tutustua. Onko muilla kokemuksia?

THU
20.04.2018, 17.41
Vähän OT, mutta paikkaako Stanin litkulla sisurillisen renkaan? Normaalisti vaihtanut sisurin, mutta huomasin just että yhtään ehjää ei ole varastossa. Ajatus siis truutata litku sisuriin ja ilmaa perään...

CamoN
20.04.2018, 18.05
Todennäköisesti kyllä, mutta riippuu reiästä.

kni94
22.04.2018, 15.47
Ajattelin kokeilla tubelessia 29 jäykkäperän vakiokiekoille kun tuli ostettua uudet taittuvat renkaatkin. Motonetistä taitaa saada sitä tuuman leveää gorilla teippiä minkä pitäisi käydä tähän tarkoitukseen hyvin mutta mistäs saisi muut vermeet kohtuuhintaan? Litkuissa on ilmeisesti isoja eroja, mieluusti ostaisi kerralla sellaisen joka toimii hyvin, ja samasta paikasta pitäisi ne venttiilitkin tilata

Jami2003
22.04.2018, 16.25
Kannattaa käyttää ihan oikeaa tubeless teippiä.

tiaalto
22.04.2018, 18.06
Motonetissä on Zefalin litkua ja Prismassa olen törmännyt Joe's eco sealantiin. Kokemusta ei ole kummastakaan ja nuo pikkupullot ovat kuitenkin sen hintaisia että varmempaa on hakea suosiolla Stania pyöräliikkeestä.

Omat kokemukset Motonetin Gorillateipistä ovat kyllä positiivisia. Parjatut liimajäämätkin lähtevät kun ostaa asetonia kaveriksi.

kni94
23.04.2018, 11.27
Jahas, ilmeisesti lähes kaikki tubeless irtoventtiilit on prestaa ja mulla on tossa fillarissa ollut aina schraderit. Luulin että kaikissa on nykyään autoventtiilit mutta ei ilmeisesti. Voi voi jos joutuu ulkomailta asti tilaamaan nyt nuokin

paaton
23.04.2018, 11.32
Jahas, ilmeisesti lähes kaikki tubeless irtoventtiilit on prestaa ja mulla on tossa fillarissa ollut aina schraderit. Luulin että kaikissa on nykyään autoventtiilit mutta ei ilmeisesti. Voi voi jos joutuu ulkomailta asti tilaamaan nyt nuokin

Hi5Bikes möi ainakin aiemmin stanin autonventtiilejä.

kni94
23.04.2018, 20.49
Hi5Bikes möi ainakin aiemmin stanin autonventtiilejä.
Näyttäis olevan loppu ja menee toukokuulle. No saa kai ne uudet renkaat ajoon sillonkin mutta ois ollut nyt mukava värkätä kun tuli putsailtua pyörä kunnolla ja tullut uutta tavaraa :D

Aakoo
24.04.2018, 06.51
Näyttäis olevan loppu ja menee toukokuulle. No saa kai ne uudet renkaat ajoon sillonkin mutta ois ollut nyt mukava värkätä kun tuli putsailtua pyörä kunnolla ja tullut uutta tavaraa :D
Onko vanhoja sisureita varastossa? Leikkaa niistä venttiilit irti, ja sinulla on tubeless irtoventtiilit.

Jami2003
24.04.2018, 06.58
Ihan toimiva konsti mutta ihan juuresta ei kannata leikata. Pitää jättää vähän kumia ympärille.

kni94
24.04.2018, 15.12
Tein tänään sitten kuitenkin tuon tubelessmuutoksen. Välineinä oli leveää gorillateippiä, zefalin reilun desin litkupullo ja leikkasin venttiilit vanhoista schwalben sisureista. Ensin otin vakiona olleen vannenauhan pois ja pyyhkäisin kehän jollain sitrusliuoksella ja sitten vedellä. Mittasin gorillateipistä suunilleen kiekon pohjaosan peittävän kaistaleen ja leikkasin alun saksilla ja repimällä loput kun ei ole mattoveistä. Vanteen saumakohtaan pistin pari siivua lisää teippiä. Kokonaisuudessaan vanteeseen meni vain 1 kierros gorillaa.

Menin huoltsikalle ja koitin täyttää renkaita, vuoti hemmetisti venttiilin kohdalta missä oli vähän liikaa teippiä reunalla. Viilsin saksilla kiekon kyljet puhtaaksi teipistä venttiilin kohdalta ja kynsin ylijäämät irti. Sitten koitin uudestaan täyttää ilmalla ja falskaa vieläkin. Otin venttiiliavaimella venttiilin keskitapin irti ja täytin renkaan, humpsahti kerralla paikoilleen. Ei saa tarpeeksi paineella ilmaa jos se neula/keskitappi on paikoillaan ja falskaa. Sitten täytin renkaseen ruiskulla n. 60ml litkua kun ei pullosta kaatamalla tahtonut mennä. Täytin ilmapistoolilla n. 4 bariin niin että alkoi kuulua pauketta ja rengas nousi hyvin hyllylle. Piti pirun nopeaa ottaa letku irti ja pistää venttiilin tappi takaisin paikalleen ennenkuin paineet ehti karata, pari kertaa sai yrittää uusiksi mutta onnistui hyvin kuitenkin. Toisen renkaan kohdalla litkua tuli jonkun verran pinnojen rei-istä pihalle ympäri kiekkoa, en tiedä miksi kun mielestäni yhtä hyvin teippasin sen.

Tuon venttiilikohdan teippasin vielä parilla siivulla n. 10cm matkalta tuosta päältä ja tökkäsin ruuvimeisselillä reiän venttiilikohtaan.

Sitten kotia ja toinen rengas oli pitänyt hyvin paineet, toinen oli laskenut 1 bariin. Pumppasin täyteen ja pitää katsoa pitääkö ilmaa, ei ainakaan silminnähden vuoda mistään. Paremmin meni kuin odotin mutta ei aleta hurraamaan ennen ajokoetta :D

https://image.ibb.co/epDgMx/tube1.jpg
https://image.ibb.co/fVfT1x/tube2.jpg
https://preview.ibb.co/b6Uo1x/tube3.jpg
https://preview.ibb.co/cs0HuH/tube4.jpg

Testilenkillä käyty ja ainakin siellä pysyi renkaat paineissa eikä vuotanut mistään 2,5barilla. Ennen ajoa paineita laskiessa toinen rengas suhisi vähän aikaa jostain venttiilin seudulta mutta jospa se pelaisi.

Kannattaako noihin pistää kovat paineet esim yön yli että teipit asettuu paremmin, säilyttää tietyssä asennossa vai onko tuollaisilla mitään merkitystä?

Aakoo
24.04.2018, 18.24
^Tämä menee jo varmaan enemmän "Pahoja Tubeless ongelmia"- osastolle... Teipin saa hyvin pysymään laittamalla yön yli renkaan sisurin kanssa vanteelle. Se sisäkumi painaa teipin tiiviisti kiinni. Se, että pinnojen reijistä vuotaa litkua ei varsinaisesti ole hyvä merkki, eli jostain falskaa teipin alle.

Venttiilin juuressa oleva mutteri kannattaa sitten vetää aika kireälle varsinkin noissa itse tehdyissä, ettei vuoda sieltä venttiilin juuresta.

kni94
24.04.2018, 18.32
En minä niitä renkaita nyt enää irti ota että saa sisurit tungettua takaisin kun ei vuoda mistään ja pitää paineet.:D Eikä testilenkin perusteella ollut mitään ongelmia. Voi olla että litkua pääsi vanteen sisällekin kun se on ontto ja siksi suhisi pinnoista. Aika näyttää toimiiko tuo systeemi.

Paksupolkija
28.04.2018, 19.34
Talven käytin fatbikessä Orange sealin tavallista litkua. Ei tullut reikätestiä, mutta ei muita ongelmiakaan. Kun revin talvirenkaat pois, niin niissä oli sisällä ilmapallomainen kumikalvo joka lähti suhteellisen helposti repimällä pois. Samanlaiset laitoin kesäksi.

kni94
28.04.2018, 20.20
Toistaiseksi on ainakin diy tubelesit pitäneet ilmat, asfaltilla ajellut 2 barilla ja maastossa 1.5 barilla. Olen erittäin yllättänyt ettei ollut oikeastaan mitään ongelmia käyttöönoton jälkeen eikä oikeastaan asentaessakaan. En jotenkin usko että kestävät koko kesän mutta olen mielelläni väärässä.

Jäke XP
02.05.2018, 20.59
Onko kukaan nähnyt tänä keväänä myynnissä missään kaupassa Orangen litkua, jossa ei päiväys olisi vanhentunut? Olen huomauttanut asiasta parissa kaupassa ilman vaikutusta.

Kanuuna
02.05.2018, 23.17
Onko joku taiteillut itse omat litkunsa? Miten on toiminut?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Isä nitro
01.11.2018, 02.14
Kaikkea sitä...

https://youtu.be/a3tb8L5o1OU

Jos testi olisi tehty maantiepaineilla, olisi homma käynyt etenkin loppupuolella entistä sotkuisemmaksi. Tämän testin, ja omien havaintojeni perusteella, siis vaikkapa Stans race sealant ja suhteellisen runsaasti sitten.

ikinarri
22.04.2019, 18.18
Vahva suositus maanteiltä Muc-Off:n litkulle. Viime lenkillä paikkasi usean reiän, vaikka koloilla mittaa olikin. Ongelma on kuitenkin, kun renkaasta suihkusi litkua alaputkeen ja aine ehti kuivua kiinni. Todella vaikeata saada kuivunutta litkua pois pyörästä. Millaisia keinoja teillä on?

Jar56
12.05.2019, 21.19
Ootteko laittanut stanin race litkua venttiilin kautta.Laitoin omiin continentalin 5000 renkaan reunasta.Mutta renkaat oli niin tiukat että oli sotkuista hommaa kun piti renkasta yrittää keski uraan että sais paikoilleen .

arctic biker
12.05.2019, 22.30
Jostain lukenut ettei Stanin Race ole sovelias venttiilin läpi laitettavaksi. Siksi normiStan tai Orange .

jame1967
18.05.2019, 21.06
Olen laittanut venttiilin kautta , ei mitään ongelmaa.

Isä nitro
25.05.2019, 07.35
Olen laittanut venttiilin kautta , ei mitään ongelmaa.

Venttiilin kautta on minullakin mennyt. Olen vähitellen siirtymässä tähän race-litkuun, kun sen avulla haastavat tubelosoinnit tuntuvat onnistuvan. Samoin paikkaa perus-Stania varmemmin. Kolmanneksi, venttiilit eivät tukkeudu - vaikka sellaiseen mahdollisuuteen on viittailtu.

Sent from my iPad using Tapatalk

scellus
25.05.2019, 07.51
^ Neljästä venttiilistä yksi meni minulla keväällä Stan Race -litkua laittaessa tukkoon. Sen sai kyllä auki jalkapumpulla tarmokkaalla painalluksella.

Schwalben Liteskin-renkaiden kanssa, 2x Orange Endurance ja ISP, sekä 2x Stan Race ja RR, vaikutelma oli että huokoinen kylki tiivistyi Orangen litkulla paremmin. Se tihkui kyljen läpi heti asennuksen jälkeen, mutta tihkuminen loppui muutamassa minuutissa tai kymmenessä minuutissa. Stanin Race sensijaan ei tihkunut, mutta rengas tyhjeni itsekseen muutaman kerran. Otin renkaan lopulta irti ja pumppasin sen neljään bariin, ja heiluttelin vaakatasossa molemmin puolin (mitä olin tehnyt asennuksessakin, ehkä vähemmillä paineilla). Renkaasta (ainakin melkein) kuului välillä "piuhh" kun kylki aukeili, ja litku paikkasi aukot. Aika epätoivoiselta tässä vaiheessa vaikutti tilanne, olin jo valmis vaihtamaan rengasta tai litkua. Mutta eipä se rengas sitten tuon jälkeen vuotanutkaan, ja kesti 50km lenkin tyttären pyörän alla aivan mainiosti!

Liteskin-renkaat tuntuvat olevan yksilöitä, ja kylkeä näyttäisi olevan kahdenlaista, joko kevyellä tekstuurilla tai ilman (tai sitten kyse on jatkumosta jonkun valmistusparametrin suhteen). Jälkimmäinen on tiiviimpi.

Syksyllä pääsee taas ehkä ISP:itä litkuttamaan ja datapisteitä kertyy lisää. Näillä vähillä uskon Orangeen em. renkaiden kanssa enemmän.

miz
25.05.2019, 13.08
Orangen peruslitku tuntuu toimivan maantiellä hyvin, mutta kuivuu kyllä nopsaan. Meni toisen pyörän 38mm kuni tyhjäksi itsekseen, ja kun sen avasi ei ollut mitään juoksevaa jäljellä. Pari kuukautta ja vajaa desi oli kuivunut kokonaan. Tarvii siis säännölliset tankkaukset.
Perus Stania on jäljellä nestemäisessä muodossa maastopyörässä vielä yli 6kk ajojen jälkeen, mutta toimii heikommin yli 5 bar paineilla.

IHD
25.05.2019, 14.16
^ samantyyppisiä kokemuksia.

Perus Stans pysyy minusta paljon pitempään juoksevana kuin Orange, joka taas ainakin alussa tiivistää mielikuvani
mukaan paremmin. Tosin nyt olen saanut melko tiuhaan pumppailla uusia renkaita jotka on litkutettu Orangella - suottaapi johtua tosin renkaista
(Onzat vs. Schwalbet/Contit) Pari vuotta sitten laitoin uudet Ralli Ranet Stansin reilulla litkumäärällä paikalle ja kun sitten otin takarenkaan
vaihdon yhteydessä (pari kesää ajettu) renkaat pois, hämmästys oli melkoinen: Stansin litku oli edelleen täysin juoksevaa ja maitomaista
väriä myöten...

Mä olen nyt laittanut Orankia ensin ja sitten kun se on kuivahtanut kalvoksi renkaan sisään niin Stans'ia perään. Näin sekä maastureissa että maantie tsygissä. Maantiellä max. paineet n. 5.5 bar. Mitään räjähdystä tai huomattavaa kemiallista reaktiota en ole saanut toistaiseksi aikaiseksi ja sekoitus ei ole ainakaan vielä syönyt vanteita (alumiini sellaisia) puhki :rolleyes:.

hphuhtin
25.05.2019, 16.15
Mulla ei ole kokemusta kuin Orange Sealista, mutta tänä keväänä viime syksyn nesteet hölskyi vielä sekä läskin että maasturin renkaissa, varmaan 6kk maanneet sillä aikaa kun oli nastat toisissa kiekoissa alla. Lisäsin vähän litkua ja menoksi, hyvin on pysyneet. Vähän ihmettelin tosin kun luulin että vain pari kk pitäisi kestää..

Sambolo
26.05.2019, 00.32
Itellä vaa mätiksen zefal litkua kesät talvet, halpaa(?)ja helposti saatavilla, pikkupullolla vedän molemmat plussakumit. En keksi mitään vikaakaa, mutta kertokaa te fiksummat oisko jotain syytä kokeilla jotain muuta?

hphuhtin
27.05.2019, 19.59
No nyt on hyvin tuoretta kokemusta, että ei puolet viimevuotista ja puolet uutta Orange Sealia paikkaa siistiä pientä pistoreikää maastorenkaasta. Piti työntää paikkamakkara. Pitääköhän tohon nyt sitten liimata joku kuminpala sisäpuolelle..

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190527/7bdf1de789d430de607d779deab663e4.jpg

paaton
27.05.2019, 20.36
Pitääköhän tohon nyt sitten liimata joku kuminpala sisäpuolelle..

Minusta ei. Sinne tulee sellainen komea sieni, johon litku vielä tekee oman möykyn.

hphuhtin
27.05.2019, 21.15
Minusta ei. Sinne tulee sellainen komea sieni, johon litku vielä tekee oman möykyn.

Kiitos, tämä vahvistaa omaa näkemystä, näyttää hyvin pitävän nyt vähän korkeammatkin paineet. Annan olla yön yli ja lisään litkua.

FocusOn
30.05.2019, 18.11
Itellä vaa mätiksen zefal litkua kesät talvet, halpaa(?)ja helposti saatavilla, pikkupullolla vedän molemmat plussakumit. En keksi mitään vikaakaa, mutta kertokaa te fiksummat oisko jotain syytä kokeilla jotain muuta?

Täällä kans menty Zefalilla täysi vuoden kierto: kolmet gummit (kahdet ei tubeless) ja kiekot (yhdet ei tubeless). Hyvin on toiminut. Tiivistyksen lisäksi kokemusta tosin vain yhdestä näkyvästä reiästä. Meni hiekoitussepelikivi kerrasta läpi ja ruiskutteli litkua hetken, mutta ei ole sen koommin vuotanut.

Frosty
31.05.2019, 10.15
Onko Squirtin litkusta (https://www.bike24.de/p1311075.html?q=squirt+seal) kokemuksia? Paperilla kuulostaa hyvältä, tekisi mieli kokeilla maantielle. Muina vaihtoehtoina Caffélatex tai Stanin Race. Matalilla paineilla sitten normi-Stan/Doc Blue toimii oikein hyvin.

Lakuduunaa
31.05.2019, 11.49
Kokeiltu Notubes tavallinen (ei race), Zefal ja viimeisimpänä Bontragerin oma. Ainakin omiin silmiin Bontragerissa on eniten partikkeleitä litkun seassa joten luultavasti jatkan sillä myös jatkossa.

wex4
04.06.2019, 08.50
Kaverille tuli 25l pönttö Terra-s litkua.
https://www.terra-s.net/terra-s-industrie/

Onko kokemuksia pyörä käytössä? Purkin kyljessä oli mainittu mtb=125ml. parin viikon päästä, itse kokeilen sitä.
Raskaassa kalustossa toiminnut hyvin, talvella ei pitäisi jäätyä.

tinke77
11.06.2019, 13.54
Voiko eri litkuja sekoittaa keskenään vai onko jotain haittaa?

IHD
11.06.2019, 15.29
Periaatteessa ei sais sekoitella - itse on kyllä niin tehnyt ja ainoa haitta on toistaiseksi ollut se, että renkaasta on ollut hankalampi saada kuivuneet litkut irti. Orangen kalvo
lähtee muuten mukavasti vetämällä mutta Stansin kanssa yhdistettynä tulee melkoista sotkua. Tiivistymisen suhteen en ole huomannut ongelmia- tosin Orange on jo kalvoontunut ennenkuin olen laittanut Stansia perään.

Tuossa videossa GMBN:n Doddy ei suosittele litkujen sekoittamista: https://www.youtube.com/watch?v=oybGjdlPWSc suunnilleen kohdassa 4.25 eteenpäin ..