PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ilmanvaihto sisätreeneissä

henkka010
12.02.2017, 12.01
Mikä olisi hyvä tapa parantaa trainerihuoneen ilmanvaihtoa?

Minulla on traineri n. 20 neliön huoneessa, jonka lämpötila on ihan näppärä pitää muutama aste muuta taloa alempana. "Ongelmana" on se, että muut talon asukkaat antavat voimakasta palautetta treenin aikaisesta ja sen jälkeisestä tekemisen tuoksusta. Lisäksi pientä kosteutta saattaa olla havaittavissa, kun treenihuoneen ikkunoiden sisäpintaan tiivistyy huurua. Ilmanvaihto ei lähtökohtaisesti ole ihan huono, sillä huoneessa on sekä tulo- että poistoilmalle venttiilit, ja ilmanvaihtokoneen voi tietysti laittaa treenin ajaksi täysille. Mutta tämä taas levittää odöörejä hieman tehokkaammin talossa, eikä se nyt kovin merkittävää parannusta huoneen ilmanlaatuun tee. Happi huoneessa kyllä riittää, kyse on siis tuoksu- ja kosteuspoliittisesta asiasta.

Viilennystä ei siis ole tarpeen saada, vaan lähinnä ilman puhdistamista ja kosteuden poistoa. Pikaisella selaamisella esim Gigantin sivuilta löytyy kosteudenpoistajia (vaikka tämä (http://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/ilmastointi-ja-ilmanpuhdistus/SDH50L16E/sandstrom-kosteudenpoistaja-sdh50l16e-valkoinen)) ja ilmastointilaitteita (esim. tämä (http://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/grillit-ja-kesatuotteet/SAC09C13E/sandstrom-ilmastointilaite-sac09c13e)). Kosteudenpoistajassa olisi kapasiteetia selvästi isompaan tilaan, joten voisi kuvitella, että olisi tehoa pienessä huoneessa? Vai olisiko ilmastointilaite kuitenkin parempi, vaikka ei jäähdytystä tarvitsisikaan? Joissain laitteissa on aktiivihiilisuodattimia, onkohan sellaisesta hyötyä hajuihin?

Monta kysymystä, mutta lähinnä pohdiskelevia. Onko muilla havaintoja vastaavista tilanteista ja kuinka olette niitä hanskanneet?

-henkka

Oboy
12.02.2017, 22.35
Paljonko siellä on ilmamäärät nyt?
Testaa ilmanvaihdon riittävyys niin, että otat treenin ajaksi venttiilit pois ko. Huoneen kanavista ja isket IV-koneen täysille..

tommi2
12.02.2017, 22.51
meillä nuoriso ajaa ja se on ovi kiinni ajon ajaksi ja ikkuna auki jossain vaiheessa (jos tarkenee) + varsinkin treenin jälkeen.

golfer
13.02.2017, 09.01
Huonetilan ilmanvaihtuvuutta tulee lisätä. Ammattitermein puhutaan ilmanvaihtokertoimesta eli huonetilan ilman tilavuus tulisi vaihtua useamman kerran tunnissa, jos kyse liikunnasta pienessä kopissa. Tähän harvemmin riittää asuntoilmanvaihdon suunnitellut ilmamäärät. Tosiaan venttiilit pois ottamalla saisit korkeimman mahdollisen ilmamäärän, mutta sitä ei voi suositella järjestelmän mennessä epätasapainoon. Toki kyse on hetkellisestä häiriöstä järjestelmässä.
Hiilidioksidi on pahin myrkky, joka tulee ihmisestä ja sen riittävä pois saaminen tarkoittaa ilmanvaihtokertoimen nostamista. Jos ja kun iv-järjestelmäsi ei ole suunniteltu liikuntakäyttöön, vaan asuinkäyttöön, suosittelen kuitenkin ikkunan avaamista. Jos sinulla ei ole tuuletusikkunaa huoneessa, niin tilanne on huonohko. Olet yksinkertaisesti tilanteessa, jossa käytät tilaa sille ei-suunniteltuun käyttöön.
Viilennyslaitteet ottavat vettä pois ilmasta, eivätkä liity mitenkään ilman vaihtuvuuteen. Ilma saadaan viileämmäksi poistamalla siitä vettä. Hiilidioksidi jää edelleen ilmaan näillä laitteilla.

paaton
13.02.2017, 09.39
Kai ne kuutiot ratkaisevat. Meillä on kohtuullisen pieni kaksikerroksinen rivari ja ajan olohuoneessa. Mitään hajuhaittoja tai ongelmia ilmankierrossa tai saannissa ei ole. Olohuone on auki toiselta laidalta ylös asti, eli ilmatilaa on reilusti ja luonnollista kiertoakin löytyy. En ole laittanut edes ilmanvaihtoa täysille, enkä todellakaan voi avata ikkunaa talvella.

nikib
13.02.2017, 16.03
Oma ratkaisuni tässä:

Ajan trainerilla kohtuullisen pienessä huoneessa, jonka lämpöpatteri on pysyvästi pois päältä. Treenin ajan ovi pysyy kiinni ja avaan vieressäni olevan ikkunan säästä riippumatta lämmittelyn loppupuolella.

Tuuletin puhaltaa ikkunaa kohti, jonka uskoisin tehostavan lämpimän ja kostean ilman vaihtumista kylmään ja kuivaan.

Kovan treenin jälkeen ilma tuntuu selvästi kostealta, johon ratkaisuna jätän ikkunan auki (huoneen ovi edelleen kiinni) 15min-30min ajaksi. Koko asunnon lämpötilaan tällä ei ole mitään vaikutusta, koska huoneen ilmatilavuus on niin pieni koko asuntoon verrattuna.

Juha Lehtinen
13.02.2017, 16.05
Itse ajan sessiot pesuhuoneessa ovet kiinni, seinässä venttiili hieman auki ja puhallin hieman alaspäin suunnattuna. Ihan siedettävä tapa ollut tämä.

OJ
13.02.2017, 20.51
Ikkunan avaaminen on varmaan helpoin ratkaisu. Mun traineritila on noin 40 nelion huone kellarissa missa ilma tuntuu vaihtuvan aika hyvin mutta valilla avaan ikkunaa raolleen jos haluan vahan lisaa ilmanvaihtoa. Hajuhaittoihin auttaa iso tuuletin kuivaamaan hikea.

paaton
13.02.2017, 22.02
Hajuhaittoihin auttaa iso tuuletin kuivaamaan hikea.

Niin juu, kai nyt kaikilla on on tuollainen. Minulla on 16" tuuletin jarrukahvassa kiinni osottaimassa yläkroppaa kohden. Sellainen iso dyson voisi olla vieläkin pätevämpi, jotta saisi ilmavirtaa myöskin alakropalle. Hinta on vaan noissa jotain tolkutonta.

nikib
14.02.2017, 01.54
http://www.boostep.fi/interior-exclusive-lattiatuuletin-40cm-chrome-p-608771.html

paaton
14.02.2017, 08.11
http://www.boostep.fi/interior-exclusive-lattiatuuletin-40cm-chrome-p-608771.html

Tämän tyylinen tuuletin täytyykin hankkia kelien lämmettyä lisäksi.

henkka010
14.02.2017, 21.44
Kiitokset kommenteista! Ikkunatuuletusta tulee tietysti käytettyä, mutta nyt liikkeellepanevana voimana oli tuo mennyt kovempi pakkasjakso. -15 asteinen ilma hikisessä selässä on aika ikävää. Onhan se vähän harmi näin teknisiin ratkaisuihin tykästyneenä, ettei tuohon näppärää budjettivekotinta ole, vaan täytyy turvautua tylsään, toimivaan ja ilmaiseen ratkaisuun...=)

Mutta sikäli hyvät tuuletinkommentit, että ne muistuttivat jo pitempään tyhjän panttina lojuneesta tornituulettimesta, jolle voisi olla hyötykäyttöä.

OJ
14.02.2017, 21.47
Mulla on myos ton nakoinen tuuletin, mutta 50cm propellilla ja paljon isommalla moottorilla. Dysonin speksit ovat "vahan" onnettomia kun kun vertaa naihin halpistuulettimiin. Noi isommat Dysonit liikuttaa parhaimmillaan 2000-2500 kuutiota tunnissa ja esimerkiksi mun halpistuuletin 4800 kuutiota matalimmalla teholla ja 8500 kuutiota korkeimmalla teholla ja hintaa on alle neljasosa Dysonista. Esteettisestihan tommonen metallihakkyra ei sovi ihan jokaiseen olohuoneeseen. Dyson on varsin taloudellinen ja liikuttaa paljon ilmaa per kulutettu watti jos tallainen on tarkea ominaisuus.

paaton
14.02.2017, 23.10
Mietiskelin vaan, olisiko suurin dyson hiljaisempi ja saisiko sillä tasaisemman ilmavirran koko kropalle. Plussaa tietenkin siististä ulkonäöstä, koska laitteet ovat tosiaan olohuoneessa.

PMoi
14.02.2017, 23.23
Dyson on varsin taloudellinen ja liikuttaa paljon ilmaa per kulutettu watti jos tallainen on tarkea ominaisuus.

Tuo on kestämätön peruste hankinnalle, takaisin maksuaika on ääretön. Muita perusteita kehiin...

OJ
15.02.2017, 02.08
Hinta on tolkuton, mutta taman kuvan mukaan cfm/w olisi parempi kuin muilla poytatuulettimilla. Ja kylla kylla, kestamaton peruste hankinnalle, mutta kuitenkin yksi tekija, joka saattaa olla jollekin tarkea.

http://www.geek.com/wp-content/uploads/2014/04/Screenshot-2014-04-07-13.19.21-590x255.jpg
https://www.geek.com/gadgets/best-desk-fan-dyson-vs-vornado-vs-honeywell-1589462/

Dysonilla saattaa saada tasaisemman ilmavirran hiljaisesti ja "esteettisesti miellyttavammin" koko vartalolle, mutta sita ilmavirtaa ei vaan ole kovin paljon.

kuovipolku
15.02.2017, 08.20
Nipotusnurkka: lätäkön tällä puolen ei Britteinsaarten ulkopuolella taideta juurikaan ymmärtää kuutiojalkoja, joten tuulettimien energiatehokkuutta kuvaava mittayksikkö on kuutiometriä tunnissa per watti.

Tuulettimen tai jopa hipotuulettimen hankintaa joskus pohtineena törmäsin aikoinani käyttäjäkommentteihin joiden mukaan Dysonin m3/min tuntuu viilentävän kehoa paljon paremmin kuin tavanomaisen tuulettimien. Voi toki olla että tunne on lähinnä kalliin ja hienon laitteen ostaneen itsepetosta tai omahyväistä paremmuudentunnetta. Tai että kirjoittajat ovat tavalla tai toisella Dysonin markkinamiehiä. Mutta muistelisin myös että traineritreenien kruunaamaton kuningas tällä foorumilla eli VesaP oli kovasti tyytyväinen omaan Dysoniinsa.

PS Joka tapauksessa pitää muistaa että jos ongelma on puutteellinen ilmanvaihto, mikään tuuletin ei sitä yksinään ratkaise - eli tuuletin ei lisää korvausilman määrää

OJ
15.02.2017, 17.30
En nyt tahan hataan loytanyt linkkia missa kaytetaan metrisysteemia

Empiirisen kokemuksen mukaan tuulettimella saa vahennettya hajuhaittoja kun ei ui omassa hiessaan. Korvausilma on tietty saatava huoneen ulkopuolelta tavalla tai toisella jos sen kanssa on ongelmia.

Epailen Dysonin ylivertaista viilentamista jos verrataan 2-4 kertaa enemman ilmaa liikuttaviin tuulettimiin.

mteebee
20.02.2017, 19.04
Jos Apple tekis tuulettimia tuntuisi nekin vähän mukavammilta :) . No joo, mulla tollanen 87cm korkea eestaas liikkuva 49€ ströme gliding grille, korkeus pelkkää plussaa ei tule tuuli niin pistemäisesti. Tyytyväinen olen en mitään taifuunia kestäisikään, tulee vedosta niskakipuja.

paaton
04.08.2018, 17.00
Puoliso haluaisi väkisin hankkia tuollaisen kalliin dyysonin olohuoneeseen. Mutta riittääkö siinä oikeasti teho, jos verrokkina on normaali iso jalusta tuuletin, jota pidin myöskin aina täysillä. Mistä mitattuja ilmamääriä näki? Vertailua jossain lehdessä?

Edit: Ei ainakaan pyöreissä malleissa riitä tuotto.

Juha Lehtinen
05.08.2018, 11.08
Olen huomannut saman ilmiön näillä kovilla helteillä. Itselläni on iso jalustalla oleva lattiatuuletin joka auttaa jonkin verran mutta ei estä älytöntä hikoilua. Olen huomannut että kovemmilla helteillä juomapullokin hikoilee sisällä.

paaton
05.08.2018, 11.58
Olen huomannut saman ilmiön näillä kovilla helteillä. Itselläni on iso jalustalla oleva lattiatuuletin joka auttaa jonkin verran mutta ei estä älytöntä hikoilua. Olen huomannut että kovemmilla helteillä juomapullokin hikoilee sisällä.

No huh :) Minulla kyllä traineri menee laatikkoon heti kevään tullessa.

Rawjunk
05.08.2018, 14.26
Laitan koneellisen ilmanvaihdon täysille treenin ajaksi ja sit yks jalustatuuletin yläkropalle ja lattiatuuletin alakropalle. Tähän asti olen saanut treenit tehtyä helteistä huolimatta. Tuommoiset tehokkaat kohdistetut tuulettimet ois varmaan parempia(ja pienempiä), mutta vähän hankala löytää.

Juha Lehtinen
05.08.2018, 14.34
No huh :) Minulla kyllä traineri menee laatikkoon heti kevään tullessa.
Olen tehnyt sisätreenejä satunnaisesti jos tuntuu että kovemmilla helteillä sisätreeni olisi edes vähän siedettävämpää.

VesaP
06.08.2018, 08.33
Tuli hankittua vielä yksi tuuletin kotia. Tuo pöytämallin Dyson ei tosiaan hirveesti jaksa ilmaa loppupeleissä siirtää niin nyt tuli tämmöinen:

https://www.klarstein.co.uk/Cooling-Heating/Air-coolers/Skyscraper-Ice-4-in-1-Air-Cooler-Fan-Remote-Control-White.html

https://cdn6.elektronik-star.de/out/pictures/generated/product/1/700_700_75/10028303_01_titel_Klarstein_Skyscraper_Ice_4in1_Kl imageraet_reedit.jpg

Eilen kerkesin kokeilla vähän aikaa niin tuon pienin teho on kovempi mitä Dysonin about täysi teho. Tuo laite on tosi korkea jööti, ilma tuntuu liikkuvan kunnolla. Tuossa on mukana vielä kaksi "kylmäkallea" ja ne jäädytetään pakastimessa ja laitetaan tuonne laitteeseen vesisäiliön kupeeseen ja laite sit jotenkin käyttää niitä kylmäkalleja hyödyksi ja puhallettavan ilman pitäs olla sit vähän kylmempää mitä normaali huoneessa oleva ilma. Talvella tuo laite toimii sitten myös ilmankostuttimena. Trainerikäyttöä en vielä ole tuolle tehnyt, testi oli ihan olohuoneen nurkassa vain. Tänään laitos pääsee punttitreenien viilentäjätestiin.

paaton
16.10.2018, 12.42
Suositelkaapa hyviä nettikauppoja saksasta/briteistä, josta saisi laadukkaan tuulettimen järjelliseen hintaan. Nuo klarsteinin tuulettimet näyttävät olevan kaikki loppu.

Tämä ainakin näyttäisi laadukkaalta.

https://www.klarstein.co.uk/Cooling-Heating/Fans/Silent-Storm-Stand-Alone-Fan-16-41cm-5-blade-rotor-35W-80m-black-Black.html

Suomestakin näyttäisi löytyvän ainoastaan powerista törkeän kallista metallista himmeliä, jollainen minulla oli jo viime vuonna. Talven käytöllä "laakerit" entiset ja räminä sen mukaista. Tainnut kuuma kesä syödä kaikkialta varastot loppuun ja uusia ei tilata ennen ensi kesää.

NoNo
16.10.2018, 13.49
öö, ei oo nettikauppa (onko ihan pakko) mutta käykö tämä : https://www.ikh.fi/fi/lattiatuuletin-halk--40cm-3-nop-crx8011

Aki
16.10.2018, 15.01
Tämä, hyväksi todettu.
https://www.virtasenkauppa.fi/rakennuspuhallin-master-df20-9907#tuotetiedot

kuovipolku
16.10.2018, 15.41
Varmaankin tehokas, luultavasti laadukas - mutta liekö kuvailtavissa hiljaiseksi edes pienimmällä teholla?

IKH:n lattiatuuletin lienee teholtaan, laadultaan ja käyntiääneltään samaa luokkaa kuin muidenkin liikkeiden ja ketjujen myymät vastaavat tuotteet? Vai osaako joku sanoa jonkun olevan kaikissa suhteissa tai edes joltain edellämainitulta kohdalta muita parempi? Sekin olisi jo paljon jos tietäisi jonkun olevan laakereiltaan tms muita kestävämpi.

OJ
16.10.2018, 19.18
Kun ilma laitetaan liikkeelle, niin siita tulee vaistamatta aanta. Mita enemman ilmaa sita enemman aanta, eli enemman aanta -> vahemman hikea tai vahemman aanta -> enemman hikea. Hikoilemattomille ongelma ei toki ole moinenkaan.

paaton
16.10.2018, 19.25
Vähän veikkaan, että noista rakennuspuhaltimista lähtee ääntä ja ilmaa jo vähän liikaakin. Enkä oikein usko pelkkään lattiapuhaltimeen. Olen tottunut, että ilmaa tulee suoraan naamalle ja yläkroppaan. Eli tuo lattiamalli saattaisi vaatia vielä toisen pienemmän puhaltimen ylös, mutta pöytää ei ole lähistöllä, eli mieluummin tuollainen jalustallinen malli. Kokeilemallahan tuo selviäisi, voisihan tuollainen järkevämmän tehoinen lattiamalli olla hyväkin.

Aki
16.10.2018, 19.51
Joku tämmönen on varmaan kompromissi. Toiminut monta tuhatta tuntia mulla.
https://www.clasohlson.com/fi/Lattiatuuletin/Pr364134000

Ei tosta linkkaamastani rakennuspuhaltimesta mun mielestä kovaa meteliä pienimmällä nopeudella tule.
Ainahan voi vielä laittaa dimmerin väliin.

Tommonen iso on kyllä parempi kun jäähdyttää koko kehoa.
Päälle riittää sitten pienempi puhallin tai teho, silmillekin parempi.

Mulla on vielä noiden lisäksi pari puhaltamassa sivutuulta jos haluaa. Omasta treeneristä tulee niin paljon meteliä, että peittää alle kaiken muun.

paaton
16.10.2018, 20.37
Mulla tosiaan ollut sellainen 16" jalustatuuletin vähän kauempana ja kyllä se kohtuullisen hyvin koko kehon jäähdyttää. Mitään pöytiä ei tosiaan ole, mihin saisi pienemmän tuulettimen kaveriksi. Niin ja tacxin neo on niin hiljainen, että puhallin on suurin äänen lähde, voimansiirto sitten hyvänä kakkosena.

Joku tämmönen on varmaan kompromissi. Toiminut monta tuhatta tuntia mulla.
https://www.clasohlson.com/fi/Lattiatuuletin/Pr364134000

Näitä "ei oo" tuulettimia on aika monessa kaupassa.

reima sparf
16.10.2018, 21.16
Eikö olisi helpompi treenata ulkona?

OJ
16.10.2018, 22.23
Mulla on tommonen "teollismallinen" lattiatuuletin jonkun 30 cm eturenkaan edessä pohisemässä yläviistoon, että torso saa tuulta. Pienimmällä nopeudella pitää ihan hyvin lämmot kurissa ettei hiki lainehdi lattioilla eikä tarvitse lisätuulettimia. ääntä tietty tulee kun lavat hakkaa ilmaa, mutta itse moottorista ei kyllä meteliä lähde. Olen mä noita valkoisiakin tuulettimia kokeillut ja ne puhaltavat liian heikosti mun makuun. Tosin mä olen tätä samaa jupissut jo vuosien ajan ja tulen varmaan jatkossakin jupisemaan ja uudet sisäpyoräilijäpolvet hakevat Prismasta valkoisia tuulettimia.

Jos pyoräilisin vain silloin kun se ulkona onnistuu, niin jäisi kuntoilut aika vähiin.

kuovipolku
17.10.2018, 00.42
Eikö olisi helpompi treenata ulkona?

Kylmä - tai kuuma, riippuu vähän tuulettimestakin - totuus on että tietynlaisia, yleensä tehoperusteisia intervallitreenejä on paljon vaikeampi toteuttaa ulkona. Sisällä kaikki on kontrolloitavissa, tarkasti säädettävissä eivätkä olosuhteet juurikaan vaihtele. Lisäksi harjoituksen voi vetää varmasti suunniteltuun aikaan ja ajankohtaan - toisin kuin ulkona jossa sade, pakkanen, lumi ja jää tai tuulikin voivat tehdä harjoituksesta käytännössä mahdottoman ajaa.

Sisätreenien ohella voi tietenkin ajaa ulkona ne treenit jotka paremmin soveltuvat ulkona ajettaviksi. Silloin ulkona ajamisesta voi joko nauttia jos olosuhteet sen sallivat tai nauttia siitä että ajaa olosuhteista huolimatta.

PS Tuon Clas Ohlsonin lattiatuulettimen asiakasarvosteluissa kaikki valittavat meteliä jota se pitää alimmalla tehollakin, ääntä verrataan suihkukoneeseen ja Spitfire-hävittäjään. Yhtä se ei häiritse kun voi laittaa kuulokkeet päähänsä ja musiikin soimaan tarpeeksi kovalle. Eli ei liene vahinko että sitä myydään vain ei-oona...

carp
17.10.2018, 10.07
Omalla kohdalla parhaiten toimii kahden tuulettimen taktiikka. Yksi isompi tuuletin lattialla pitää ilman kiertämässä ja eikä viilennä liikaa esim. intervallien lepojaksoissa. Tämän lisäksi on toinen kauko-ohjattava tuuletin, jolla saa lisää ilmanvaihtoa niin ettei hikilammikoita tarvitse kuivailla pyörän alta kovemmissa treeneissä.

Malli on tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46938/cvxnb/Strome-Gliding-Grille-tornituuletin ja tuota myytiin joku syksy 30€ hintaan. Yksin tuon teho ei riitä.

paaton
29.10.2018, 22.00
Kyllä VesaP tunnistaa laadun. Tilasin tuollaisen Klarstein Ethos merkkisen ison jalustatuulettimen ja vehkeen laatu kyllä yllätti.
Koneistettua ja kierteitettyä paksua rosteriputkea. On kuin suoraan -70 luvulta ennen kiinalaisen rihkaman saaapumista.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611%2Bd%2BUMx1L._SL1500_.jpg

mkp
01.11.2018, 11.00
^Saisko linkin mistä, kiitos.

VesaP
01.11.2018, 11.47
^No näköjään esim Saksan Amazonista ilmaisilla posteilla:

https://www.amazon.de/dp/B07CLJ73J5/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_U_N1R2BbF5P05B8

Kantsii kiirehtiä jos tuon haluaa, näköjään 1 on vain varastossa tällä hetkellä.

paaton
01.11.2018, 12.24
Tuulettimet tuntuvat olevan kaikkialla loppu. Uusia tulee varmaankon vasta keväälle. Electronic-star nimisestä paikasta tilasin viimeisen, joka näytti olleen esittelykäytössä.