PDA

Näytä tavallinen näkymä : PPO/MAP -porrastesti ftp:n ja VO2max arviointiin

sil
21.01.2017, 16.33
Video testistä:
https://www.youtube.com/watch?v=ZtKTdf9yhZE

PPO (peak power output) ja MAP (maximum aerobic power) tarkoittavat ilmeisesti samaa asiaa

Minulla porrastestin ftp-tulos osui hyvin lähellä sekä 20 min että 8 min testien tulosta. Hyvänä puolena tässä testissä on se, ettei kunnolla tarvitse kärsiä kuin viimeiset minuutit :)
Huonona puolena voisi mainita ainakin sen, että käytännössä testin tekeminen edellyttää älytrainerin käyttöä.

Ohjeet testin tekemiseen:
http://gplama.blogspot.fi/2016/07/how-to-do-step-test-on-zwift-pb-hptek.html

VO2max arvion laskeminen
https://www.youtube.com/watch?v=TWgPR8pb2do

Cycling Maven testissä:
https://www.youtube.com/watch?v=uromCdeIuFg

Brendan Canty Banterin treenikaveri testissä (testi alkaa noin 9 min kohdalla):
https://www.youtube.com/watch?v=JfUeB1jjh6s

mkp
22.01.2017, 12.49
Mie askartelin myös trainerroadin workout creatorilla itelleni porrastestin ja pitääpä ens viikolla kokeilla, mihinkä tulokset asettuu. Ihan vaan mielenkiinnosta.

roadking
27.01.2017, 16.29
Kuinka pitkiä noiden portaiden pitäisi olla? Ensimmäisen viestin linkeissä oli 2,5min, mutta ilmeisesti myös 1min on melko usein käytetty? Ei taida mitään standardia olla tähänkään.

kolistelija
27.01.2017, 18.28
Olen tuon testin joskus pariin tehnyt, eikä sillä kyllä tunnu mitään tekemistä olevan ftp:n kanssa ainakaan minun kohdallani. Uupumisteho on ollut 400-425W, eikä tuolla kaavalla laskettu ftp ole kyllä lähelläkään todellisuutta.

Kai se jotain osviittaa vo2maxista antaa, se minulla on suhteessa aika korkea.

sil
28.01.2017, 14.34
Kuinka pitkiä noiden portaiden pitäisi olla? Ensimmäisen viestin linkeissä oli 2,5min, mutta ilmeisesti myös 1min on melko usein käytetty? Ei taida mitään standardia olla tähänkään.

Kaikissa linkittämissäni ohjeissa ja videoissa on kyse testistä, jossa portaan kesto on 2,5 min.

sil
28.01.2017, 15.02
Olen tuon testin joskus pariin tehnyt, eikä sillä kyllä tunnu mitään tekemistä olevan ftp:n kanssa ainakaan minun kohdallani. Uupumisteho on ollut 400-425W, eikä tuolla kaavalla laskettu ftp ole kyllä lähelläkään todellisuutta.

Kai se jotain osviittaa vo2maxista antaa, se minulla on suhteessa aika korkea.

Se että jaksaa 425 wattiin asti edellyttää 20 min polkemista 338 watin keskiteholla siten, että tehoa nostetaan tasaisesti 250 watista 425 wattiin.

Jos tuota 338 watin keskitehoa 20 min ajan pidetään 20 min ftp testinä, saadaan ftp:ksi 321 W.
425 ppo:sta saataisiin ftp arvioksi 425 W x 0,825 = 351 W.
Ero 321 watin ja 351 watin välillä on tietenkin suuri mutta ei se nyt aivan valtava ole ja lienee selvää, että tasaisella teholla 20 min testissä pystyisi huomattavasti suurempaan keskitehoon.

Joo mutta on varmasti yksilöllistä, miten hyvin tämän testin tulos korreloi esim. 20 ftp testin tuloksen kanssa. Jotenkin kuvittelin, että tämä testi olisi hieman yleisemmin käytetty ja useammilla olisi ollut siitä kokemusta.

Tuo videolla esiintyvä Stephen Lane on urheilufysiologian tohtori ja urheiluvalmentaja, jolla on ainakin ollut valmennettavana ammattilaispyöräilijöitäkin. Testi perustuu yliopistotutkielmaan, jossa on testattu joukko urheilijoita. Lane, joka on itsekin hyvää kansallista tasoa aika-ajajana master luokassa, käyttää testiä itsensä ja valmennettaviensa testaamiseen.

sil
28.01.2017, 17.07
425 watin ppo tulos edellyttäisi testin viimeisten 8 min polkemista 397 watin keskiteholla.

Kyllä tässä ainakin on potentiaalia mukavampaan tapaan testata kuntoa ja määrittää harjoitustehot.

Spica
28.01.2017, 21.43
Toisaalta kerran kuussa raastaminen 20min täysiä voi tehdä ihan hyvää etenkin niille, jotka kesälläkin ajavat kisoissa, ei tule liian pitkiä taukoja kovaa ajamisesta. Hyvähän se on itsestään yrittää välillä saada kaikki irti niin ei taito ruostu ;)

paaton
28.01.2017, 21.59
Toisaalta kerran kuussa raastaminen 20min täysiä voi tehdä ihan hyvää etenkin niille, jotka kesälläkin ajavat kisoissa, ei tule liian pitkiä taukoja kovaa ajamisesta. Hyvähän se on itsestään yrittää välillä saada kaikki irti niin ei taito ruostu ;)

Minusta FTP testi on suorastaan kiva ajaa sweetspot kihnutuksen vastapainoksi. Tekisi mieli ajaa se useamminkin, vaikkapa kahden viikon välein. Voisikohan testin muuten ajaa vaikkapa pidemmän PK-lenkin yhteydessä sunnuntaina? Riittääköhän yksi lepopäivä enää tuon jälkeen? Vähän muistelen, että luin jostain ammattilaisten harrastavan tätä tapaa.

Markku Silvenius
29.01.2017, 17.41
Ero 321 watin ja 351 watin välillä on tietenkin suuri mutta ei se nyt aivan valtava ole ja lienee selvää, että tasaisella teholla 20 min testissä pystyisi huomattavasti suurempaan keskitehoon.

Niin esimerkiksi tunnin aika-ajossa tuo on 2 minuutin ero eli todella iso.

Suorissa porrastesteissä on käytetty pidempiä portaita että steady state tila nähdään. Epäsuorissakin kannattaisi käyttää pidempiä portaita ja ehkä hippasen isompia portaita, että näkee selkeästi mikä porras menee ja missä tapahtuu esim sykkeen nousua läpi portaan vaikka kuorma ei enää portaan aikana muutu. Tämä siis FTP-testaamiseen porrastestillä.

Maksimeille kyllä 5-8 min tasavauhtinen on kanssa hyvä. Sen luotettavuus paranee parin kolmen testikerran jälkeen.

kolistelija
29.01.2017, 18.47
Vai ei 321 W ja 351 W välillä ole valtavaa eroa...? No nyt helvetti, se on mulla karvan alle 0,5 W/kg. :D

OJ
29.01.2017, 19.19
Pitää testata porrastestiä. Suorissa testeissä olen aina ajanut 2 min portailla, mutta tässä epäsuorassa voisi aloittaa haarukoinnin 3 min portailla.

Ja 320 vs. 350 wattia on iso ero ainakin mun kirjoissa. Jos on kunnossa, niin 350 FTP kuski voi hyvinkin pystyä kahteen tuntiin 320 watilla.

sil
29.01.2017, 20.30
Vai ei 321 W ja 351 W välillä ole valtavaa eroa...? No nyt helvetti, se on mulla karvan alle 0,5 W/kg.

Ajatko 20 min porrastettuna 250 watista 425 wattiin samalla keskiteholla kuin tasaisen 20 min vedon? On liioittelua sanoa, ettei testillä ole mitään tekemistä ftp:n kanssa.
Mähän sanoin, että ero on suuri. Ei tarvitse hermostua... En ole väittämässä, että tällä testillä voitaisiin korvata vaikkapa tavallinen 20 min testi tai että se ylipäätään olisi hyvä tapa arvoioida ftp:tä. Topicin foorumille aloitin lähinnä, koska halusin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä testistä.
Paljonko tämä testi ylipäätään sinulla yliarvioi ftp:tä?

kolistelija
29.01.2017, 20.40
Ajatko 20 min porrastettuna 250 watista 425 wattiin samalla keskiteholla kuin tasaisen 20 min vedon? On liioittelua sanoa, ettei testillä ole mitään tekemistä ftp:n kanssa.
Mähän sanoin, että ero on suuri. Ei tarvitse hermostua... En ole väittämässä, että tällä testillä voitaisiin korvata vaikkapa tavallinen 20 min testi tai että se ylipäätään olisi hyvä tapa arvoioida ftp:tä. Topicin foorumille aloitin lähinnä, koska halusin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä testistä.
Paljonko tämä testi ylipäätään sinulla yliarvioi ftp:tä?
En hermostunut, kunhan ihmettelin tuota eron vähättelyä. Minun kohdallani se tarkoittaisi sitä että voisin pullokuskihommien sijaan tähdätä podiumipaikoille. Ihan kisakykyinen olen muuten, mutta ftp ei vaan pääse kovin helpolla nousemaan. Tehoprofiili on aika tiukasti painottunut tuohon 1-8 minuutin välille.

Heittoa ihan oikeasti ajettavan tunnin ajon ja porrastestin vakioarviosuhdeluvusta mietityn ftp:n välillä on luokkaa 25W (aivan helvetisti) . Uupumisteholla tarkoitan porrasta jossa uupumus on tullut, sillä en osaa muistaa laskennallista MAP tehoa joka sen kestosta lasketaan.

r.a.i
13.02.2017, 14.22
Toi FTP-laskenta on hieman optimistinen tuolla kaavalla. Yleensä FTP asettuu alueelle 72 - 77 prosenttia MAP-tehosta.

Markku Silvenius
14.02.2017, 12.00
Tuos on jo sen verran steady-state, että maksimit alkaa näkymään! :D

https://www.strava.com/segments/612792

arisaast
14.02.2017, 13.51
Tuolla aloitusviestin ohjelinkissäkin todetaan että porrastesti on hyvä karkean tason etsintään ennen 20min testausta. 20min testiä oppii varmaan ajamaan vähitellen paremmin ja silloin tulokset nousevat jo tästä syystä todella nopeasti. Porrastesti ei sen sijaan voi mennä väärin sen perinteisen syyn eli liian kovaa aloittamisen vuoksi.

Itsellä porrastesti on jonkin verran yliarvioinut kynnystehoa verrattuna 20 minuutin testiin. Joka tapauksessa laktaateilla tämä porrastesti pitäisi aina tehdä. Siinäkin kuitenkin testaaja totesi itselle että käytetyt 2 minuutin kynnykset ovat liian lyhyet siinä mielessä että laktaatit laahaavat perässä. Mutta kun on alkanut yhdellä testillä tekemään niin seurannan kannalta ei ole mitään järkeä vaihtaa protokollaa. Tämä siis 60W + 30W/2min sapluunalla. Varmaan hieman erilaiset tulokset sieltä tulee jos 3 minuuttia ollaan kynnyksellä. Itsellä MAP:sta sattui kynnysteho olemaan juuri tuon 83%, mutta ilman laktaattimittausta tuo riippuu täysin henkilökohtaisista ominaisuuksista ja jopa siitä missä vaiheessa kautta ollaan, joten testaus tuolla vakioprosentilla on ihan hakuammuntaa.

roadking
14.02.2017, 14.04
Sunnuntaina koitin tehdä porrastestiä Tacx Neo ja Zwift yhdistelmällä. Ongelmaksi muodostui isoimmilla tehoilla kadenssin lasku. Kerran kun kandenssa pääsi laskemaan, niin sen nostaminen oli erittäin vaikeaa ja vaati suuren hetkellisen kiihdytyksen sekä tehon noston. Tuintui, että jaksamista olisi ollut parempaankin, mutta kandenssin nosto oli melkein mahdotonta. Testiaseman ergolla en ole tälläistä ongelmaa havainnut.

noniinno
14.02.2017, 15.21
Eikös testi pääty kun kadenssi putoaa?

nikib
14.02.2017, 15.47
Sunnuntaina koitin tehdä porrastestiä Tacx Neo ja Zwift yhdistelmällä. Ongelmaksi muodostui isoimmilla tehoilla kadenssin lasku. Kerran kun kandenssa pääsi laskemaan, niin sen nostaminen oli erittäin vaikeaa ja vaati suuren hetkellisen kiihdytyksen sekä tehon noston. Tuintui, että jaksamista olisi ollut parempaankin, mutta kandenssin nosto oli melkein mahdotonta. Testiaseman ergolla en ole tälläistä ongelmaa havainnut.

Näin se aina on ERG-moodilla ajettaessa. Lähdet alusta alkaen sillä asenteella, että kadenssin pitää olla kontrollissasi 100% ajasta. Kadessin nostaminen vaatii hetkellisen ylitehon ajamista, joka on aivan limiitillä käytännössä mahdotonta. Pidä oikea kadenssi koko ajan.

Huoleton
14.02.2017, 17.08
Tässä on uudempi tutkimus aiheesta ja vaihtoehtoinen testiprotokolla (kuvaus kohdassa PPO test)
https://theathleteclinic.com/2012/09/13/allometric-scaling-of-peak-power-output-accurately-predicts-time-trial-performance-and-maximal-oxygen-consumption-in-trained-cyclists/
Tuossa siis tehoa lisätään jatkuvasti 20W/min eikä portaittain. Tommonenhan on helppo ohjelmoida ERG-fileen ja luulisi että ainakin vähentää sen portaassa tulevan yhtäkkisen tehonnoston vaikutusta tulokseen.
Tutkijat on tuossa sitä mieltä että voi olla tarkempi kun porrastesti.
Ovat myös sitä mieltä että tuo ennustaa hyvin sekä VO2max että 40k TT aikaa. FTP:stä ei puhuta mitään mutta kai se PPO/FTP suhde olisi laskettavissa noista tuloksista.
Tuo testi on ainakin nopeammin ohi kun teho nousee kovempaa tahtia verraten 25W/2.5min. Tietty kovemmille tehoille pitää myös päästä että saa saman VO2max-arvion.

PMoi
14.02.2017, 19.33
Näin se aina on ERG-moodilla ajettaessa. Lähdet alusta alkaen sillä asenteella, että kadenssin pitää olla kontrollissasi 100% ajasta. Kadessin nostaminen vaatii hetkellisen ylitehon ajamista, joka on aivan limiitillä käytännössä mahdotonta. Pidä oikea kadenssi koko ajan.

Minulla on Tacx flow / TTS3. Kun ajaa ergo moodissa niin sillä kannattaa pitää nopeus säätöalueen yläosassa. Jos nopeus putoaa säätöalueen alaosalle niin vaadittava teho kasvaa. Säätöaluehan tässä tarkoittaa esim 200w teho asetusta vastuksen pitäisi pystyä pitämään nopeus alueella 20-40km/h.
Tehoja olen mitattu powertapilla siten että 20km/h 200W asetuksella kuormaa on ollutkin 230w vaikka muuten tehot on parin watin sisään kalibroitu.

Tälläisen vastuksen kanssa kun porrastestissä alkaa sakkaamaan niin se loppuu lyhyeen, eli kadenssi (=nopeus) kannattaa pitää todellakin kontrollissa.

kervelo
16.02.2017, 09.16
Hiukan ketjun otsikkoa sivuten: tuollainen FTP-testien korvike osui kohdalle surffaillessa.
http://baronbiosys.com/?p=1127

Huoleton
16.02.2017, 12.43
Mulla on toi xert ollut käytössä pidemmän aikaa ja tosiaan tekee minkä lupaa eli kunnon seuranta onnistuu ilman erillisiä testejä. Se ei toimi kovin hyvin ihan kaikissa tilanteissa mm. silloin jos ajaa pitkään just TP:n alapuolella tai yleensä ottaen yli tunnin seteissä. Kuitenkin kunto tulee testattua normiajon aikana kun vaan tekee maksimivedon.
Samalla saa myös "lower threshold power" lukeman joka käytännössä ajaa samaa asiaa kun mitä aerobisella kynnyksellä haetaan.
Ihan yhdellä ajolla ei välttämättä kovin tarkkoja lukemia saa kun se yrittää sovittaa kolmea parametria tuotetun tehon mukaan, mutta jatkuvasti käytettynä antaa yllättävänkin tarkkoja lukemia.

OJ
08.03.2017, 19.01
Onko kukaan yrittänyt tehdä porrastestiä Golden Cheetah wizardilla? Minulla tulee stoppi kun yritän tallettaa ohjelman ja herjausviestissä lukee, että workout on jo kirjastossa, vaikka yritän luoda ensimmäistä kertaa uniikilla nimellä. Onko tossa joku ihme jippo mikä on tunnettava? Tai onko jollain jakaa testiohjelmaa, joka sopisi Golden Cheetahiin?