PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nousukahvat, miksi ei?

Kotarikummitus
02.01.2017, 14.18
''Miksi ei'' otsikossa, koska enemmistö näyttää niitä nykyään hylkivän.
Ja rohkenen väittää sen olevan muoti-ilmiö!
(Viikset ja pulisongitkaan ei ole nykyään ''in'' ja joskus ne oli ihan ''must''.)
Nousukahvathan mahdollistavat tasamaallakin lähes samanlaisen hyvän käsien asennon kuin maantietangolla ajettaessa.
Eli oletko joskus käyttänyt niitä, ja mikset käytä enää?
Tai mikset kokeile?

LJL
02.01.2017, 14.31
Olen käyttänyt. En käytä enää kun tangot on leventyneet (nykyinen 740mm) ja nousukahvoilla asento on yli 600mm tangolla itselle huono ynnä lisäksi kauhovat/tökkivät risuihin, puunrunkoihin jne metsässä, mikä kyrpien takatalvea saa sanomaan mielessään ja joskus myös ääneen

JackOja
02.01.2017, 14.31
Nousukahvathan mahdollistavat tasamaallakin lähes samanlaisen hyvän käsien asennon kuin maantietangolla ajettaessa.

Niin mahdollistavatkin.

Eli oletko joskus käyttänyt niitä, ja mikset käytä enää?

Olen käyttänyt ja miten niin en käytä? ¼ fillareissa on edelleen.

Ja niinkuin LJL tuossa totesikin, ei niillä voi ahtaassa risukossa ajella. Maastoajoon tiukka EI, epäolennaiseen käyttöön MIKSIPÄ EI.

MacKonte
02.01.2017, 14.35
Käytin joskus, oli sen aikaisessa pyörässä ihan paikallaan. Ylämäissä sai käsille hyvän otteen, mutta tarttuivat kiinni milloin minnekin. Nappasin kerrankin kelvillä norkoilleelta nuorisoporukalta yhden repun nousukahvalla mukaan....

Nykyisissä pyörissä en oikein keksi tarvetta.

Blackborow
02.01.2017, 14.38
En aja suoratankoisilla pyörillä niin pitkiä yhtäjaksoisia matkoja tiellä, että nousukahvoista olisi merkittävää hyötyä haittoihin nähden.

Veivaaja
02.01.2017, 15.11
Omassa, entisessä maasturissa ja nykyisessä yleispyörässä (lokkarit, pakkari) on käytössä. Saa vähän vaihtelua selän, kämmenten ja ranteen asennolle sopivassa liikenneympäristössä, varsinkin jos sattuu ajamaan ko. pyörällä pitempää matkaa. Pääsee myös luontevasti melko matalaan, lähes käyräsarvisen ajoasentoon, joten on valmiimpi käyräsarvisen käyttöön kesemmällä, kun tolla on tullut ajettua enimmäkseen. Toi tököttävyys on kyllä hyvä tiedostaa, mutta ei ole ollut mikään ongelma arkiajossa.

maalinni
02.01.2017, 15.17
En käytä, kun hommasin perhostangon. Ennen oli Ergonin gripit+nousarit. Talvella mennään tosin leveällä suoralla tangolla.

tommi2
02.01.2017, 15.58
mulla oli yhdessä "matkapyörässä" ja en todennut niitten auttavan juurikaan... kuriositeettinä mainitsen että mulla on myös "droppi" nousukahvat, eli käkkyrät jolla muuttaa suoran tangon köyhän miehen droppitangoksi...

nure
02.01.2017, 16.49
Ainoastaa tuossa hybridirakennelmassa Coda ylipitkät aika-ajotankoa korvaa, muissa pyörissä ei ole ollut vuosiin käyttöä.

bici74
02.01.2017, 17.35
Mulla maasturissa edelleen kiinni, ainakin harrastuksen uudelleenaloittamisen kohdilla jeesasivat kun sai otetta vaihdettua. Sittemmin huomannut että aina vaan vähemmän tulee niihin tartuttua, mutta enpä ole toistaiseksi irti ruuvannut kun ei niistä haittaakaan ole ollut.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Äijä
03.01.2017, 09.21
Kokeilin nousukahvoja auttamaan kun hybridillä ajaessa sormet puutuivat suoralla tangolla jo noin 10 km:n ajon jälkeen. Ei ollut apua. Perhostanko poisti puutumisongelmat.

Mohkku
03.01.2017, 09.46
'

Lähes on tässä tapauksessa liian kaukana samanlaisesta. Suora ohjaustanko on n.20 cm käyrää leveämpi, joten melkoisen purjevenemäinen fiilis kahvoilla ajaessa on varsinkin, kun kädet on nousukahvoilla suoran tangon päissä. Normaali ote suoralla tangolla on selvästi kapeampi eli ero on isompi kuin tankojen leveyksien erosta voisi päätellä.

Lepuuttajia olen enemmänkin kaivannut, mutta tuskin niitä maasturiin laitan. Hiljaisia sorateitä niillä olisi kyllä mukava ajella. Pitäisi vaan saada vaihteet ja jarrut, ettei aina tarvitsisi vaihtaa otetta. Joten 29 pysyy jatkossakin maasturina ja gg:llä ajetaan tieosuudet.

TERU
03.01.2017, 10.52
Nousukahvoissa niinkuin monessa muussakin pyörän lisäosassa on kaksi mukavaa kohtaa, ensimmäinen kun asentaa - toinen kun ottaa pois. Tämä omalta kohdaltani, jos nuo hyvältä vaikuttavat, miksi niitä ei pitäisi?

maalinni
03.01.2017, 11.14
Nousukahvassa pysyy sitäpaitsi pussikaljat paremmin kyydissä.

Kotarikummitus
03.01.2017, 12.21
Ok, ymmärrän nyt, että ahtaassa maastossa puihin kiinni nappaaminen on ongelma, itse ajelen laveammilla väylillä.

Hyviin puoliin voin lisätä vielä sen, että kahdesti olen säästynyt jarru/vaihdevipujen uusimiselta, kun kahvat ovat toimineet ''turvakaarina/-tappeina'', ohjaustangon osuttua asvaltille ''naamalleen'' kaatumiseni seurauksena.

Fat Boy
03.01.2017, 17.05
Kokemuksesta voin sanoa, että fillari pysähtyy erittäin lyhyellä matkalla, kun nousukahvan onnistuu survaisemaan verkkoaidan silmästä läpi. Ahtaassa paikassa on myös suotavaa pitää molemmat nousukahvat samalla puolen puuta.

nih..

Kotarikummitus
09.01.2017, 23.47
Luin jutun kahdesta miehestä, jotka ajoivat maastopyörillään Kaivopuistosta Jäämerelle asfalttiteitä vältellen.
Kummallakaan ei ollut nousukahvoja, vaikka reitti/tiestö oli niille varsin ''vaaraton''.
Kyllä minä olisin moisella maantiematkalla kaivannut käsilleni muutakin otetta, kuin pelkän suoran tangon tarjoamaa.
Ovatkohan herrat täällä kuulolla, jos vaikka kertoisivat matkakokemuksiaan tältä kantilta ajateltuna...

TERU
10.01.2017, 06.59
Nousukahvat, miksi ei, jos itsestä hyvältä tuntuvat? Jukka Salminen ajoi maapallon ristiinrastiin ilman, kokeili väliin perhostankoakin, palasi tavalliseen suorahkoon.
Lastin kanssa retkiajo toimi myös minulla ilman kahvoja tyydyttävästi enkä kokeilua enempi noita halunnut, valinnanvapaus.

T.K.
12.08.2017, 11.28
''Miksi ei'' otsikossa, koska enemmistö näyttää niitä nykyään hylkivän.
Ja rohkenen väittää sen olevan muoti-ilmiö!
(Viikset ja pulisongitkaan ei ole nykyään ''in'' ja joskus ne oli ihan ''must''.)

Pulisongit löytyy mutta nousukahvoja ei ole. Miksikö? No en näe niitä tarpeellisiksi. Toinen juttu on että ne tahtoo tarttua puiden oksiin metsässä (on kokemusta). Periaatteessa ne Ergonin gripit pienillä nousukahvoilla vois olla ihan hyvät. Niissä ainaki muotoilu näyttää siltä että tuota ongelmaa ei niin paljon ilmenisi.

Jami2003
12.08.2017, 11.42
26" ja kapea tankoisten aikaan käytin nousukahvoja. Nykyisellä 29er ja leveällä tangolla en oikein ymmärrä miten niille edes ylettyisi järkevästi.

Jani Mahonen
16.10.2019, 10.35
Ensimmäisessä maastopyörässä oli nousukahvat. Ajo oli jo silloin melkoista enskaa ja puunkiertoa, siinä oli aina (pieni) vaaransa että nousukahva haukkaa puunrunkoon ja allekirjoittanut poistuu pyörän päältä pöpelikköön kuin Matti Nykänen lentomäessä. Kun siirryin ohjaamossa risertangon käyttäjäksi, nousukahvat olisivat istuneet aika huonosti kokonaisuuteen ja leventynyt 650-millinen tanko muutenkin helpotti jo ajamista sen verran että ei vain ollut tarvetta käyttää enää. Eli omassa maastoajossani siitä tuli tarpeeton, aika ajoi ohi. Jos ajaa paljon putkelta nousuja, niin nousukahvoilta ajo tuntuu luontevalta ja pyörääkin saa kammettua aika hyvin kun ranteet ovat suorassa. Maantiellä ajoasentoja tulee lisää.

Jännä muuten, että joka kerta kun on siirtynyt leveämpään tankoon, niin aikaa menee kuukausikaupalla kun tankotulpat ei pysy paikallaan. Sitten alkaa hidas ja vanha kalibroitumaan niin että puuosumia tulee vähemmän ja tulpatkin säilyy! :D

Tällä hetkellä muuten tangon leveys on siinä 760mm ja vaikuttaa siltä että ollaan tähän ruotoon ylärajalla. Aika näyttää levennänkö enää asentoa. Ainakaan tuntuu siltä että siitä ei saa enää niin suurta hyötyä kuin aiemmin.

ikispessu
16.10.2019, 13.24
Tiukka ei. Eivät näytä hyvältä ja se on tärkeää.

MRe
16.10.2019, 13.44
Mulla on tilanne 5-2 ei-puolueen hyväksi. Ja toinenkin kyllä-puolueen fillareista on käytännössä koko ajan telakalla. Eli aktiivitilanne 5-1 ja edelleen taidan pitää ne baarinperät läskissä.

tommi2
16.10.2019, 13.51
Mä olen taas salaa haaveillut näistä

BB Holland
16.10.2019, 13.55
Kumma juttu, mulla ei ole tangot leventyneet. Leveät tangot olis mulla pusikossa ongelma, nousukahvat ei. Ne tukevat myös sivusuunnassa kun pitää tangosta kiinni. Uutta kalustoa sen verran, että parit on asentamatta ja läskiin ei vissiin viitsi vaikka rajusti leikkasin tankoa. Eteen sojottavat kahvat sopivat useimpiin pyöriini nakutettuna.

MRe
16.10.2019, 14.29
Mä olen taas salaa haaveillut näistä
Olishan se sillai pikkutuhmaa ajaa nousukahvoilla ja succikset jalassa....

tommi2
16.10.2019, 15.23
^Sit jättäs vielä alkkarit pois :D

IHD
16.10.2019, 16.31
Kumma juttu, mulla ei ole tangot leventyneet. Leveät tangot olis mulla pusikossa ongelma, nousukahvat ei. Ne tukevat myös sivusuunnassa kun pitää tangosta kiinni. Uutta kalustoa sen verran, että parit on asentamatta ja läskiin ei vissiin viitsi vaikka rajusti leikkasin tankoa. Eteen sojottavat kahvat sopivat useimpiin pyöriini nakutettuna.

Se on mielenkiintoinen juttu kun tottuu noihin leveempiin tankoihin: muutama vuosi sitten 680 millisestä tangosta 740 mm:seen siirtyminen tuntui epäluonnolliselta ja aiheutti jatkuvia ongelmia pusikossa, sitten 780 mm:sellä tangolla alussa osuin puihin ja tuli pari pannutuksetin sen takia (no kyllä niitä muutenkin tulee riittävästi) ... nyt taas kun ajoi pitkästä aikaa 740 mm:n tangolla, kaipasi leveyttä tuon muutaman sentin lisää. Noita nousukahvoja en kyllä kaipaa, mutta jotkut SQLlabin innerbarsit voisi jollain pitemmällä bike-packing retkellä maasturissa olla varsin OK. Olleet jopa harkinnassa, mutta kun ei vielä ole tullut tehtyä sitä bb-retkeä :rolleyes:...

Vilhelm V
16.10.2019, 17.07
Kyllähän nousukahvat oli kivat. Ylämäkiin tykittäessä aivan selkeä etu varsinkin aikana, kun pyörät oli jäykkiä edestä ja takaa. Silloin olin nousukahvojen ehdoton kannattaja. Se joka tuolloin halveksui nousukahvoja oli väärässä. Mutta ajat muuttuu, ajotavat muuttuu. Nyt ajettu trail tyyppisellä täpärillä pari vuotta. Paluuta vanhan liiton xc-meininkiin nousukahvoineen tuskin tulee. Mutta vannomatta paras.