PDA

Näytä tavallinen näkymä : n. 2500€ läski

Kassari
28.12.2016, 14.43
Moi. Läskipyöräkuumetta tekee todenteolla ja olisin hieman neuvoja/suosituksia vailla. Hakusessa olisi n.2500€ maksava läski (Hinta ei kiveen hakattu). Kriteereinä täysjäykkä, yhdellä eturattaalla varustettu pyörä, jossa hinta ja laatu kohtaisivat mahdollisimman hyvin. Tällä hetkellä eniten herättänyt mielenkiintoa Canyon dude cf 9.0 unlimited ja trek 9.6. Kumpaa näistä kokeneemmat fättikuskit suosittelevat? Toki muitakin hyviä vaihtoehtoja varmasti on. Otan mielelläni suosituksia vastaan. Kiitos jo etukäteen.

brilleaux
28.12.2016, 14.44
Ja taas suosittelen suosimaan Suomalaista (https://www.polebicycles.com/bicycles/cross-country/taiga/?v=f0aa03aaca95). Eurot Suomeen, ja töitä yrittäjille. :)
Ja itse saat laadukkaan ja tarkoituksessaan loistavasti toimivan pyörän.

misopa
28.12.2016, 15.00
9.6 saa minun ääneni.

Kurapyörä
28.12.2016, 15.43
^^ Missä päin Suomea tuon runko on tehty?..tai siinä olevat osat???

Uusi Canyon Dude 8.0 lienee aika lähellä vaatimuksia ja jää vielä 600 € alle budjetin.

Janski80
28.12.2016, 16.19
Itse kyllä annan ääneni -17 Farley 9.6lle on vaan livenä äärettömän hieno.

PikkuPatleetti
28.12.2016, 16.21
Tämänvuotista 9.6:sta voi löytää aika hulppeilla aleilla myös ;). Usein kehotetaan vaikean valinnan edessä palaamaan alkuun, eli kumpi herätti alussa jo wow-efektin..

Janos86
28.12.2016, 16.24
Tuota 2017 mallista Farley 9.6 voin lämpimästi suositella kyllä, ei mitään pahaa sanottavaa pyörästä. Ja niinkuin mainittiin niin onhan se livenä yksi hienoimmista pyöristä väriltään

brilleaux
28.12.2016, 16.44
^^ Missä päin Suomea tuon runko on tehty?..tai siinä olevat osat???

Mitäs kotimaista meillä on tolla ajatusmallilla?
Mietis ihan hetki.

Missä kanjonit tehdään?

harmis
28.12.2016, 17.25
Onko sen pakko maksaa 2500e vai saako olla halvempi? http://www.fun-corner.de/en/fatbikes/3206-trek-farley-96-2016-fatbike.html

Kassari
28.12.2016, 17.28
Pole vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, ja on kyllä hienokin vielä. Tämän vuoden farleyta saa kyllä edullisesti, mutta siihen pitäisi vaihtaa leveämmät kumit alle. Siinä näyttäis olevan 3.8. Mahtuukohan tuohon esim. 4.8? Ensi vuoden farleyta kovasti kehutaan, mutta jos specsejä vertaa dudeen, niin mielestäni dude ei tuossa vertailussa kakkoseksi jää(korjatkaa, jos olen väärässä). Onhan tuo uusi farley toki hieno peli.

paaton
28.12.2016, 17.35
Mitäs kotimaista meillä on tolla ajatusmallilla?
Mietis ihan hetki.

Suomessa tehdään muuten yllättävän paljon ihan itse. Laivaa, laivanmoottoreita, autoja, metsäkoneita. Tokihan paikallista yrittäjää pitää suosia, mutta suomalaisuus on aika kaukana polesta, samoin kuin saksalaisuus canyonista. Nokian tulevaa uutuuttakaan en nyt ensimmäisenä ajattele salolaiseksi puhelimeksi.

Volvospede
28.12.2016, 17.40
Trekissä on ainakin ihan täys paska takanapa. Noissa kahdessa muussa ei ole.

Rescue73
28.12.2016, 17.42
Ajokokemukseni rajoittuneet läskipyörillä n.300h, White 3Lite, 4Lite, Farley 5, Dude 9.0 Unlimited ja Pole Taiga... Rengastus vertailuhetkellä sama (Barbegazi), ilmoitin lyhyehkön koe-ajoni perusteella Canyonin seuraajaksi Pole Taigan ;-)

harmis
28.12.2016, 17.44
Tämän vuoden farleyta saa kyllä edullisesti, mutta siihen pitäisi vaihtaa leveämmät kumit alle. Siinä näyttäis olevan 3.8. Mahtuukohan tuohon esim. 4.8?
Kyllähän tuolla specseissä väitetään tilaa olevan 5" renkaalle.

brilleaux
28.12.2016, 17.51
Suomessa tehdään muuten yllättävän paljon ihan itse. Laivaa, laivanmoottoreita, autoja, metsäkoneita. Tokihan paikallista yrittäjää pitää suosia, mutta suomalaisuus on aika kaukana polesta, samoin kuin saksalaisuus canyonista. Nokian tulevaa uutuuttakaan en nyt ensimmäisenä ajattele salolaiseksi puhelimeksi.

No. Silti suositukseni on Pole. En ole ajanut Trekillä enkä Canyonilla, eikä kai se mitään vaikuttaisi; perusgeohan näissä nykyläskeissä on kaikissa sama. [emoji6]
Jos haluaa uutta ja toimivaa geoa, kannattaa ottaa Pole.

Ja laivojen moottorilohkoja ei enää kyllä juuri ainakaan Jyväskylässä valeta...

paaton
28.12.2016, 17.55
Ja laivojen moottorilohkoja ei enää kyllä juuri ainakaan Jyväskylässä valeta...

Kyllä ne sieltä pikkuhiljaa takaisin tulee.

Blackborow
28.12.2016, 18.00
Ja taas suosittelen suosimaan Suomalaista (https://www.polebicycles.com/bicycles/cross-country/taiga/?v=f0aa03aaca95). Eurot Suomeen, ja töitä yrittäjille. :)
Ja itse saat laadukkaan ja tarkoituksessaan loistavasti toimivan pyörän.
Saako näille lumille?

brilleaux
28.12.2016, 18.02
Saako näille lumille?

Miksi minulta kysyt? [emoji4]

Soita pääkallopaikalle?

Kassari
28.12.2016, 18.13
Jep, mutta vaatinee 26" kiekot. Tuossa kun tulee vakiona 27.5"

Kassari
28.12.2016, 18.16
Kyllähän tuolla specseissä väitetään tilaa olevan 5" renkaalle.
Jep, mutta vaatinee 26" kiekot. Tuossa kun tulee vakiona 27.5"

Jomppanen
28.12.2016, 18.16
http://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-fat-2-x-10-
Tuo SUP on leveellä gummilla, yhdellä eturattaalla, ilman iskaria ja paljon suomalaisempi kuin moni muu joka ei ole läheskään yhtä suomalainen. Muuten en kyllä tiedä pyörästä mitään joten sen paremmin en uskalla suositella.

paaton
28.12.2016, 19.47
Tuo SUP on leveellä gummilla, yhdellä eturattaalla, ilman iskaria ja paljon suomalaisempi kuin moni muu joka ei ole läheskään yhtä suomalainen. Muuten en kyllä tiedä pyörästä mitään joten sen paremmin en uskalla suositella.

Jaa että tämä on polea suomalaisempi :) Sivuillahan myönnetäänkin, ettei edes runko ole omaa suunnittelua. Samaa runkoa taitaa löytyä useammaltakin merkiltä. XXLn white on vähintäänkin yhtä suomalainen.

Volvospede
28.12.2016, 19.48

Yleismallin kiinankuitu jota saa monella eri merkillä eikä se siitä parane että myydään suppona.

Jami2003
28.12.2016, 20.05
Ei taida olla yhtään suomalaista teollista pyörien kuiturungon valmistajaa että siinä mielessä ihan hyvä ettei runko ole suomalainen. En minä ainakaan mitään autotalli virityksiä haluaisi vaikka kuinka olisi avainlippu kyljessä.

brilleaux
28.12.2016, 20.14
Perkele mikä vääntö alkaa muodostua kun jossain mainitsee Polen.
Jos oisin suositellu vaikka Konaa kaikki ois hiljaa?

En mä vaan tajua tätä asennetta. Voisko joku valaista hiukan?
Vedän potan päähän ja menen. Pyyhkikää kätenne vaikka leppiin mun puolestani.

Jani Mahonen
28.12.2016, 20.21
Sorry OT mutta se on hyvä kun maastopyöräilijöitä on Suomen kokoisessa maassa ehkä neljä, ja joku niistä kehittää tuotteen niin pitää vähintään kahden dissata SAMAN LAJIN SISÄLLÄ hommaa, eikä tsempata rohkeaa yritystä.

Minulta ääni Polelle. Vaikuttaa hyvältä. Lisäksi sen pääkonttorilla voi käydä juttelemassa jos ei joku asia miellytä ja varmasti saa vastauksen.

Ai niin ja se maksaa veronsa suomeen, luo työpaikkoja ja on ollut uraauurtavana kapeassa kärjessä joka on järjestään muuttanut pyörien geometriaa lyhyessä ajassa... tässä puhutaan kuitenkin Gary Fisher-tasoisesta innovoinnista. on se saatana kun ei kelpaa.

zipo
28.12.2016, 20.33
No offense ,mutta miksi sulla on Feltin läski eikä Pole?
Ja eikös tässä haettu 2500€ fillaria ja topiikiin vastanneet on heittänyt omia argumetteja ja tuntemuksia aiheesta,Turha noista on alkaa tehdä politiikkaa tai alkaa hernehtimään.
Suurin osa kuskeista tykkää että se oma fillari on paras ja sitä kehtaa kehua/suositella ja hyvä niin ettei kukaan ole hutiostosta tehnyt.
Hyvää uutta 2017 ajokautta kaikille.

Kemizti
28.12.2016, 20.36
Ok mutta miksi sulla on Feltin läski eikä Pole?
Jos se tykkää siitä, eikä nää tarpeen vaihtaa. Kysyjä ois ostamassa uutta eikä vaihtamassa..

Mä en suosittele mitään, fiilispohjalta vaan ostoksille.

J.Kottenberg
28.12.2016, 20.41
Sorry OT mutta se on hyvä kun maastopyöräilijöitä on Suomen kokoisessa maassa ehkä neljä, ja joku niistä kehittää tuotteen niin pitää vähintään kahden dissata SAMAN LAJIN SISÄLLÄ hommaa, eikä tsempata rohkeaa yritystä.

Vähän erityyppistä pyörää oli aloittaja tainnut ajatella, mutta aivan turhaa tosiaan oli Polen kritisointi.

Viime talven Pole-esittelyssä tuli käytyä ja suunnittelijan, L.Kokkosen kanssa keskusteltua ja keskustelua muiden kanssa seurattua että muodostui kuva aidosti asiaansa uskovasta ja mahdollisimman hyvää lopputulosta hakevasta miehestä. Erittäin hyvin oli myös perehtynyt tuotteisiinsa, niin paljon joutui hankaliinkin kysymyksiin vastaamaan että tietämys näkyi.
Sain myös luotettavan vaikutelman toiminnasta. (joku varmasti ihmettelee mistä sen voi nähdä? jos on työssään ollut yhtä paljon tekemisissä epärehellisyyden kanssa niin jonkunlainen tuntuman siihen saa)

Se, sopiiko Pole kysyjän, tai jonkun muun käyttöön, on toinen asia. Se selviää kokeilemalla.

sisurisampsa
28.12.2016, 20.43
Polen dissauksen ymmärrän hyvin, itse firman pääjehun vittuilu ja päänaukominen sen aiheutti.

järtsy
28.12.2016, 20.43
Minkä tyyppiseen ajoon läskiä haet? Ainakin Dude sopii paremmin vauhtipainotteiseen kuin redu ajoon ja hinta/laatusuhde hyvä. Polen olettaisin olevan enemmän jokapaikan höylä, saa tarakkaa yms. kiinni jos haluaa.

PaH
28.12.2016, 20.47
Nostan pipoani polelle että yrittävät. Polesta minulla ei muuta. Näillä palstoilla.

Se et onko "pääkonttori" suomessa vai hevon perseessä, ei merkkaa elävässä elämässä mitään. Olen seitsemästä edellisestä hankitusta rungosta
kuusi hommannut ns hevon perseestä eli suoraan sylttytehtaalta, hepuilta jotka niitä sorvaa. Eipä oo ollu juttelussa ongelmia, vastaukset tulee
vartissa ja työnjälki on parhautta.

Blackborow
28.12.2016, 20.49
Miksi minulta kysyt? [emoji4]

Soita pääkallopaikalle?Ajattelin, että sinulla olisi sisäpiirin tietoa, kun niin paljon aiheesta kirjoitat. Lähinnä aloittajaa varten kysyin.

Soittaisin kyllä, jos Polen hankinta olisi ajankohtainen. Toistaiseksi mennään Salsalla, mutta eihän sitä ikinä tiedä, jos tuollainen Pole sattuisi jossain vastaan tulemaan ja pääsis savut ottamaan niin mitä siitä seuraisi.

Kassari
28.12.2016, 20.50
Minkä tyyppiseen ajoon läskiä haet? Ainakin Dude sopii paremmin vauhtipainotteiseen kuin redu ajoon ja hinta/laatusuhde hyvä. Polen olettaisin olevan enemmän jokapaikan höylä, saa tarakkaa yms. kiinni jos haluaa.

Kyllä tässä tarkoitus olisi ajella pitkälti samoja traileja/polkuja/siirtymiä, kuin nykyisellä täpärillä. Ajaminen vaan jäänyt vähemmälle, niin arvelen, että läski olisi ehkä vielä täpäriä monipuolisempi ja huoltojen suhteen huolettomampi.

J.Kottenberg
28.12.2016, 20.52
Kuinka paljon Kokkonen kuluttikaan aikaa vastaamalla palstalaisten kysymyksiin? Sanoisin että paljon. Onko joku muu valmistaja tai sen suunnittelija tehnyt saman? Ja osa kysymyksistä ja kommenteista joita hän sai, ei tosiaan ollut kovinkaan asiallisia. Sitten muistaakseni oli väärässä siinä Huck Norrisin patenttiasiassa ja heitti paikkansa pitämättömän kommentin, jolloin alkoi foorumilaisilta kuraa sataa. Ja paljon. Ja sitä näyttää riittävän. Onko ihan fiksua? Jos mielestänne on, niin ei kai siinä sitten muuta kuin jatkatte vaan.

zipo
28.12.2016, 21.18
Kuran heittämistä?Eihän tuolla edellisellä sivulla kuin kyseenalaistettiin kotimaisuusaste kuten myös SUP läskin kohdalla.Vai oliko sieltä poistettu jotain viestejä?
Polen maineeseen varmaankin vaikutti ne toimitusongelmat joista btw,ei vieläkään näytä olevan tarkempaa tietoa nettisivuilla tai en minä ainakaan löytänyt.
Kyllä noita muitakin läskifillarimerkkejä ja tuotteita on mollattu ihan urakalla mutta ei silti siitä vedetä martyyrinviitta päälle.
Kts vaikkapa Lauf,rengas topiikit,White,E-läskit jne...
Iscg kiinnikeet ja BSA keskiö ovat Polen ominaisuuksista ne jotka toivoisin olevan omassa fat bikessa.
Kyllä mullakin oli kiikarissa Pole mutta en voinut ostaa tuotetta jonka saatavuudesta ei mitään varmaa tietoa.
2500€ on hyvä budjetti jolla saa varmasti hyvän läskin,kunhan osaa valita sen oikean gendren.Traili vs redu.
Joo mulla liian kapeat vanteet ,renkaat ,väärän kokoinen eturatas,lokarit,ruma stonga,enkä tykkää möyriä hitaasti suolla ja kurassa.
Eikä mun läski ole niin hyvä tai hieno että loukaantuisin jos sille nauretaan pilkallisesti fpalstalla vaikka joka päivä.

Tuskin ulkomaiset Canyonin,Spessun,Trekin,Feltin suunnittelijat on kirjautunut fillarifoourumille.Infoa varten niillä on FAQ osiot myyntisivulla.

Jami2003
28.12.2016, 21.22
Kyllä tässä tarkoitus olisi ajella pitkälti samoja traileja/polkuja/siirtymiä, kuin nykyisellä täpärillä. Ajaminen vaan jäänyt vähemmälle, niin arvelen, että läski olisi ehkä vielä täpäriä monipuolisempi ja huoltojen suhteen huolettomampi.
Kannattaisi ehkä kokeilla saada läskiä lainaan että pääsee heittämään muutamia lenkkejä. Kaikilla läski ei ole ollut mikään innoituksen aiheuttaja ja jos meinaa olla motivaatio ongelmia koko ajamiseen niin ehkä tarkastelisin kriittisesti kaikenlaisia pyöriä.

Muuten olen sitä mieltä että se pyörä mikä silmään näyttää parhaalta ja tuntuu kivalta on paras valinta. Fiiliksestä siinä kuitenkin eniten on kyse. Järjellä voi sitten hankkia työmatkapyörän.

Jani Mahonen
28.12.2016, 21.25
No offense ,mutta miksi sulla on Feltin läski eikä Pole?
None taken, hyvä kysymys, siksi koska mun Feltti maksoi tosi paljon vähemmän kuin Pole. Sen vuoksi arvioin itse itseni nimenomaan puolustamaan Polea, koska en aja heidän pyörällään :)
Jos innostun läskeilystä enemmän niin voi sitten investoida arvokkaampaan peliin.

Mitä omiin läskin käyttökokemuksiin tulee, niin fätti on saanut olla huoltohommista aika rauhassa, mitä nyt normaali rengasrumba ja alkusäädöt ovat teettäneet ns. normaaliin malliin hommia. Pestä ei tarvitse läheskään niin usein ja pieteetillä kuin täpäriä, ja voi jättää ulos eikä ahdista niin paljon jos v. oro vie veltin. Tubeless-hässäkkä oli ihan kamalaa, ja olisi kannattanut jättää mun kohdalla kokeilematta ja ostaa heti mcarbonit, "olisi tullut huomattavasti halvemmaksi!" :D

Ketuiksihan tää topikki lähti aika aikaisin, ajetaan enemmän ja jokainen sillä pyörällä mitä tykkäilee eniten, toivottavasti Kassari löytää sopivan :)

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/029/970/trainn.jpg

Polun tukko
28.12.2016, 21.27
Otsikkoon:
Lundbergilta 2016 9.6. Ainakin 15,5/19,5 ja 21,5 näytti olevan hyllyssä. Jää vielä rahaa kaliaan.

järtsy
28.12.2016, 21.28
Minkä tyyppinen täpäri, XC vai enduro? Mielestäni Duden geo on enempi XC, mulla oli siis aiemmin Dude, nyt Cube Nutrail ja tykkään enempi tuosta rennommasta ajoasennosta. Kaikissa Nutrail malleissa on Bluto keulilla mutta tuonhan saa myytyä ja tilalle kuitukeppi... Mutta joo, ei näitä voi toisen puolesta sanoa mikä on hyvä ja mikä ei, ite pitää kokeilla. Nimimerkillä neljäs läski kierrossa:)

Jami2003
28.12.2016, 21.29
Ketuiksihan tää lähti siitä kun Kurapyörä alkoi saivartelemaan, ajetaan enemmän ja jokainen sillä pyörällä mitä tykkäilee eniten :)

Joo. Nää mikä pyörä on mulle paras - ketjut vois bannata kokonaan. Pyöriä voi teknisesti vertailla mutta kukaan ei pysty suosittelemaan toiselle hyvää pyörää.

(ei mitenkään pahalla aloittajaa kohtaan vaan noin niinku yleensä)

Kassari
28.12.2016, 21.48
Minkä tyyppinen täpäri, XC vai enduro? Mielestäni Duden geo on enempi XC, mulla oli siis aiemmin Dude, nyt Cube Nutrail ja tykkään enempi tuosta rennommasta ajoasennosta. Kaikissa Nutrail malleissa on Bluto keulilla mutta tuonhan saa myytyä ja tilalle kuitukeppi... Mutta joo, ei näitä voi toisen puolesta sanoa mikä on hyvä ja mikä ei, ite pitää kokeilla. Nimimerkillä neljäs läski kierrossa:)
Canyon nerve 9.9 sl on tällä hetkellä ajossa, eli enempi tuommonen xc-henkinen rassi. Pitäis vissiin päästä ite testaamaan erilaisia läskejä, niin sieltähän se sopiva varmasti löytyisi.

Kurapyörä
28.12.2016, 21.58
*Alkujaan tämän lähetti*Jani Mahonen*

Ketuiksihan tää lähti siitä kun Kurapyörä alkoi saivartelemaan,

Ilmeisesti huomasit itsekin kommenttisi asiattomuuden, kun modasit sitä?

Niinkuin Zipo kommentoi, kyseenalaistin vain mainostetun suomalaisuuden, en tuotteen laatua tai mitään muutakaan siihen teknisesti tjsp. liittyvää. Tuotteessa vain pitää olla vähintään 51% kotimaista valmistetta, että sitä voidaan mainostaa kotimaisena ja siten suomalaisena! Sunnittelu ja kasaus ei ritä.
En omista Dudea enkä Polea, mutta kumpikin minulle kyllä kelpaisi.

Jani Mahonen
28.12.2016, 21.59
^ joo huomasin ja moderoin itse itseäni. Sori. Mulla on tapana painaa sendiä ja lukea sitten hetken päästä uudelleen oma viesti, ja korjata sellaiseksi että se tuottaisi jotain lisää maailmaan eikä söisi siitä.

Dudekin kelpaisi, varsinkin osien puolesta.

Läskimasa
28.12.2016, 22.27
Canyon dude cf 9.0 unlimited ja trek 9.6. Kumpaa näistä
Jättäisin Trekin kauppaan ja ottaisin tämän:
http://pic.useful.fi/971-1q2uz5w.png
Ehkä kävisin Polea polkasemassa miellyttäiskö sen geo, etenkin jos 2XL:t kiinnostais.

fättärix
28.12.2016, 22.34
Onks toi^^ vihree, vai näyttääkö vain kuvassa siltä?

Jonttu.
28.12.2016, 22.47
Itse ostaisin ehdottomasti trekin. Arvokkaampi pyörä edullisesti, paremmat osat ja hintalaatusuhde. Polessa ei ole mitään muuta kotimaista kuin firman omistajat. Itse tukisin mielummin paikallista kivijalkaa trekillä kun Polea.

Lisäksi on sanottava, että Polea on markkinoitu ihan perustajajäsenten toimesta foorumilla erittäin huonosti. En ole ikinä elämässäni nähnyt niin huonosti tehtyä kohdemarkkinointia potentiaalisille asiakkaille.

Itse asiasta en tosin tiedä yhtään mitään :)

Mokka
28.12.2016, 22.51
Mulla on pole ja trekin farley 5, jos haluat haastaa itseäsi ja tuntea fiilistä että pitäisi vielä treenata vähän että sais pyörästä kaikki irti niin pole. Mutta jos kaipaat sellaista helppoa varmaa, niin varmaan menisin tohon canyonin leiriin, painoa paljon vähemmän oletus-setillä, toimitusvarmempi (tosin en tiedä noista uusista malleista, ja polellakin alkanut rullat kaiten jo pyörii) ja osat suht samat tai parempia. Tyytyväinen kyl ollu poleen, ihan huikea pyörä varsinkin kun tykkää ruoskia itseään (ja no muut ominaisuudet miten sitä on kehuttu :D). Mut canyonin osilla, hiilikuituu ja hyvil renkailla on alotussetti aika tosi bueno nopeaan ja monipuoliseen ajoon. Tietenkin toi 9.6 farley on myös hyvä, mutta itsellä se koko on ongelma, vaikka on 182cm niin mieluummin ajo 17.5" kuin 19.5" koolla.

Kassari
28.12.2016, 23.04
Itse ostaisin ehdottomasti trekin. Arvokkaampi pyörä edullisesti, paremmat osat ja hintalaatusuhde. Polessa ei ole mitään muuta kotimaista kuin firman omistajat. Itse tukisin mielummin paikallista kivijalkaa trekillä kun Polea.

Lisäksi on sanottava, että Polea on markkinoitu ihan perustajajäsenten toimesta foorumilla erittäin huonosti. En ole ikinä elämässäni nähnyt niin huonosti tehtyä kohdemarkkinointia potentiaalisille asiakkaille.

Itse asiasta en tosin tiedä yhtään mitään :)

Onko mielestäsi trekissä paremmat osat kuin canyonissa? Mulla ei ole kokemusta tuosta sramin GX:stä (täpärissä XO ja tykkään kyllä), mutta canyonin XT-setti mielestäni toimii hyvin. Kiekot ja renkaat canyonissa paremmat, samoin canyon on kevyempi.

misopa
28.12.2016, 23.29
Jos on grammanviilaaja niin Trekissä on kevyempi runko (1325g) vs Canyon (1550g, punnittu 1720g). Lisäksi Trek valmistaa nuo rungot itse kotimaassaan ja heillä on aika kova tietotaito (http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/story/treks_carbon_story/) noista muutenkin.

Itse en ole kovin innostunut noista 27,5" kiekoista ja nuo todennäköisesti menisivätkin vaihtoon jos Trekkiin tässä vielä päätyisin.

Canyon ei missään nimessä ole huono vaihtoehto ja aika lailla näissä mennään jo fiilispohjalta.

Jonttu.
29.12.2016, 00.04
Jos on grammanviilaaja niin Trekissä on kevyempi runko (1325g) vs Canyon (1550g, punnittu 1720g). Lisäksi Trek valmistaa nuo rungot itse kotimaassaan ja heillä on aika kova tietotaito (http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/story/treks_carbon_story/) noista muutenkin.

Itse en ole kovin innostunut noista 27,5" kiekoista ja nuo todennäköisesti menisivätkin vaihtoon jos Trekkiin tässä vielä päätyisin.

Canyon ei missään nimessä ole huono vaihtoehto ja aika lailla näissä mennään jo fiilispohjalta.
.

Juuri tuota runkoa itsekkin katsoisin. Trekin kuiturungot on kyllä todella laadukkaita ja Rotkollahan on ollut jotain härväämistä niiden Lux kuiturunkojen kanssa eivätkä ole korjanneet selvää valmistusvikaa asiakkaille.

Myös itse nyrpistin nenääni tuolle 27,5++ kiekolle vielä pari kuukautta sitten mutta nyt useampikin valmistaja on lähtenyt tuohon mukaan ja nuo on yleistymässä kovaa vauhtia. Varsinkin jos haetaan jokapaikan hyöläläskiä ja se 5" kumi ei ole pyörän tärkein ominaisuus vaan leikkisyys, pito, keveys jne niin ei tuo välttämättä ole huono.

Lisäksi Trek 9.6 2016 on aivan perkeeleesti paremman näköinen pyörä kun nuo rotkojen kamalat oksennuksen oranssit.

brilleaux
29.12.2016, 06.46
Ajattelin, että sinulla olisi sisäpiirin tietoa

Ei ole sisäpiirin tietoa.
Mulla nyt vaan saattuu olemaan tietyn merkkinen pyörä ja asun paikkakunnalla missä tämän merkin konttori on. :)

paaton
29.12.2016, 07.02
.

Juuri tuota runkoa itsekkin katsoisin. Trekin kuiturungot on kyllä todella laadukkaita ja Rotkollahan on ollut jotain härväämistä niiden Lux kuiturunkojen kanssa eivätkä ole korjanneet selvää valmistusvikaa asiakkaille.

Myös itse nyrpistin nenääni tuolle 27,5++ kiekolle vielä pari kuukautta sitten mutta nyt useampikin valmistaja on lähtenyt tuohon mukaan ja nuo on yleistymässä kovaa vauhtia. Varsinkin jos haetaan jokapaikan hyöläläskiä ja se 5" kumi ei ole pyörän tärkein ominaisuus vaan leikkisyys, pito, keveys jne niin ei tuo välttämättä ole huono.

Lisäksi Trek 9.6 2016 on aivan perkeeleesti paremman näköinen pyörä kun nuo rotkojen kamalat oksennuksen oranssit.

Jaa, 27.5x4 rengaskoko?
Aika kiinnostava ratkaisu joustokeulan kanssa. Normaali 27.5+ onkin tuntunut hieman turhalta talvikäyttöä ajatellen.

hece
29.12.2016, 07.51
Saako näille lumille?
Kuukausi sitten olin Polen edustajan kanssa juttusilla ja kuulemma myymättömiä läskirunkoja oli joulun tienoilla tulossa. Pääkallopaikalta toki saa varmemman tiedon.

Lauttis
29.12.2016, 08.12
Lisäksi Trek valmistaa nuo rungot itse kotimaassaan ja heillä on aika kova tietotaito (http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/story/treks_carbon_story/) noista muutenkin.

Trekin rungossa lukee "Made in Taiwan", mutta antavat komian 99 vuoden takuun rungolle.

jame1967
29.12.2016, 08.34
Eikös ihan suomessakin tehtyjä runkoja saa (konga) , ei muistaakseni läskiä , sori kun meni asian vierestä .

misopa
29.12.2016, 08.39
^^ Taisi sitten tuo "Made in USA" koskea vain noita High-End-runkoja. No, takuu on on ainakin paperilla pitkä :)

JackOja
29.12.2016, 08.42
...ei muistaakseni läskiä ....

Kylläpä.

Latati
29.12.2016, 08.43
Canyon Dude unlimited on nyt ollut käytössäni 1,5 vuotta. Pahaa sanottavaa siitä ei ole. Kovasti tietysti riippuu käytöstä, mutta itselläni keveys ja jonku sortin "kisaläskeys" olivat hankintakriteerejä. Jos etsii retkipyörää, johon kiinnittelee kuljetuspussukoita, kannattaa harkita jotain muuta. Läskiin mielestäni sopii jäykkä keuöla ja 1x11 voimansiirto hyvin. Toiset haluaa joustokeuloja ym.

Blackborow
29.12.2016, 08.56
Onko mielestäsi trekissä paremmat osat kuin canyonissa? Mulla ei ole kokemusta tuosta sramin GX:stä (täpärissä XO ja tykkään kyllä), mutta canyonin XT-setti mielestäni toimii hyvin. Kiekot ja renkaat canyonissa paremmat, samoin canyon on kevyempi.Canyonissa on toki parempi osasarja kuin Trekissä. Kiekoista ja renkaista voi olla montaa mieltä. Suurin ero niissä on mielestäni tuo 26" vs. 27.5". Itsellä ihan hyvä maku BB:ssä noista 27,5" Barbegazeista. Rullaa mukavasti, ilmatilaa on hyvin ja pitoakin riittää. Muuten rengasvalikoima on toki sitten heikko välikoolle.

Makuasioita, mutta itse molemmat koeajaneena pidin enemmän Trekin kuin Duden geometriasta.

brilleaux
29.12.2016, 09.03
Suomessa suunnitellusta paksusta vielä senverran että kannattaa tiedostaa pyörästä olevan 2 eri versiota; toisessa on 5,05" renkaat ja toisessa 4.7".
5,05" renkaat ei takuulla sovellu kaikille ja tekevät pyörästä hyvinkin erilaisen joka suhteessa kuin kapeammilla renkailla varustettu versio on.

Oikeastaan 5,05" renkailla varustettuna pyörää kaiketi turha verrata edes muihin. Jos niissä ei satu olemaan samaa rengastusta alla.

Kassari
29.12.2016, 09.43
Kiitoksia kaikille tähän asti tulleista kommenteista. Hyvää ja asiallista spekulaatiota hämmentämään entisestään haastavaa päätöksentekoa😀. Onko teillä kellään kokemusta tuosta sramin GX-sarjasta? Onko miten verrattavissa esim. Sram XO:n tai shimano xt:n kanssa? Se mitä tuohon Pole-keskusteluun tulee, niin en kyllä ymmärrä mikä näitten dissaajien päämäärä tuossa on. Minun mielestä on vain pelkästään hyvä, että pole on markkinoilla mukana, ja kaiketi vielä laadukkailla tuotteilla, sekä innovatiivisella otteella. Kaikkea hyvää Polelle!

Polun tukko
29.12.2016, 09.53
Se gx on pykälää parempi kuin uusi nx. Omassa on nx 11spd ja vaihtaa kuin ajatus. Erittäin hyvä mielestäni. Enska pelissä on x01 enkä näe muuta eroa kuin materiaali eron / painon.

Volvospede
29.12.2016, 10.03
Mulla on tommoset GX osat (polessa) ja tuntuu toimivan hienosti. Eturatas mun piti päivittää pienemmäks että jaksaa sutkuttaa hangessa.

Trekki ja canyoni on kyllä aika lähellä toisiaan geometrialtaan ja polle taas melko omanlaisensa. Osasarjoja en liikaa tuijottais, ne tuppaa vaihtumaan vuosien varrella kuitenkin. Noita kiekkoja miettisin tarkkaan, mä haluaisin kyllä 26" vanteet enkä 27,5". Siihen saa enempi ilmatilaa renkaaseen. Lisäks noissa kyseisissä 26" vaihtoehdoissa näyttää olevan DT navat mitkä saa kyllä ison plussan.

Suosittelen erittäin lämpimästi eri vaihtoehtojen kokeilemista, myös tuon polen koska se on niin erilainen rungoltaan. Mä oon tykänny siitä tosi paljon spessun ja trekin fätteihin verrattuna.

Fat Boy
29.12.2016, 11.29
Mondrakerin läskillä nyt jonkin aikaa ajelleena, suosittelen samaa, eli yritä päästä kokeilemaan. Itse oon tykästynyt pitempään nyt kun sillä oon ajanut ja pole on sitä samaa vielä enemmän.

Pole ei ollut mun hintahaarukassa kun ensimmäistä läskiä hain, mutta haluaisin itsekin kokeilla sitä, koska seuraava paksukainen löytynee tuosta hintaluokasta.

Alkuun kun olin epäileväinen koko läskiä kohtaan. Aikani ajeltua haluan moisen pitää täpärin rinnalla. Mikään kaikkivoipa laite läski ei mulle ole ollut, mutta tähön aikaan vuodesta ainut millä tekee mieli ajaa.

nih..

Blackborow
29.12.2016, 11.30
Itselläni on toisilla kiekoilla Bud+Lou ja toisilla 27,5" Barbit. En merkittävää ajoon vaikuttavaa eroa ilmatilassa ole tuntenut ja Barbi on vähän korkeampi, joten sen rullaavuus esteiden yli on samaa tasoa kuin isojen 26" kumien. Sitten on tietenkin se 2XL mutta se ei taida noihin kumpaankaan mahtua.

Jami2003
29.12.2016, 12.14
Itselleni asiakaskokemus on tärkeä ja tässä heillä on ainakin foorumissa parantamisen varaa. Ehkä täällä kirjoitellut pole ei tajunnut että esim minä olin aidosti kiinnostunut. Vaan enpä ole enää.
Alkaa menemään tuo mielesi pahoittaminen provoilun piikkiin ketjussa minkä aihe ei edes ole Pole.

Ole henkilökohtaisesti yhteyttä jos olet valmis muuttamaan mielipidettä tai pidä mielipiteesi mutta fiksuna ihmisenä please lopeta provosoiminen.

Ps luen blogiasi enkä ole sinulle potentiaalinen maksava asiakas mutta ihan samaa kuvaa nyt muodostat itsestäsi mistä Polea syytät ;)

Väsä
29.12.2016, 12.32
Viime talvena oli Farley 5 ja se oli silloin paras. Nyt ajoin muutaman kuukauden Farley 9.6 (2017) ja se oli paras + hyvännäköinen. Myin kuitufarleyn pois ja ostin Farley 7:n pari viikkoa sitten. Uskon, että kun pääsen/kerkeen sillä ajamaan niin se on paras.

Ei ole kokemusta polesta ja dudestakin hyvin vähän. Polen voisin ottaa, mutta vain mustana.

Volvospede
29.12.2016, 13.28
Viime talvena oli Farley 5 ja se oli silloin paras. Nyt ajoin muutaman kuukauden Farley 9.6 (2017) ja se oli paras + hyvännäköinen. Myin kuitufarleyn pois ja ostin Farley 7:n pari viikkoa sitten. Uskon, että kun pääsen/kerkeen sillä ajamaan niin se on paras.

Ei ole kokemusta polesta ja dudestakin hyvin vähän. Polen voisin ottaa, mutta vain mustana.

Ootko huomannu ajossa eroa kuitu ja alu Farleyssä ja kuin sä "takaspäin" vaihdoit tohon seiskaan? Vai kiekkojen takiako?

Väsä
29.12.2016, 13.46
Ootko huomannu ajossa eroa kuitu ja alu Farleyssä ja kuin sä "takaspäin" vaihdoit tohon seiskaan? Vai kiekkojen takiako?
Tosissaan tuolla seiskalla en oo vielä ajanut, mutta olihan noilla vitosella ja 9.6:lla ero kuin yöllä ja päivällä kuitusen eduksi. Rengaskoossa en sinällään merkittävää eroa ole huomannut.

Vaihdoin ton kuitusen seiskaan lähinnä sen takia, että turhan kallis pyörä tuo kuitunen oli omiin ajeluihin. Seiskan sai 1/3 9.6:sen hinnasta, joten jää sitten vähän rahaa ostaa Remedy. 27,5" renkaat jätin tuosta kuitusesta ja laitoin ne seiskaan.

Antza44
29.12.2016, 15.17
Toistaiseksi Duden kuiturunkoja ei ole todistettavasti rikkoutunut, mutta Farleyn on. Molemmat aika samalla viivalla, jos on samoilla palikoilla varustettu. Molemmat soivia pelejä. Se kummassa koko ja varustelu miellyttää kannattaa noista valita.

stumpe
29.12.2016, 16.43
Tosissaan tuolla seiskalla en oo vielä ajanut, mutta olihan noilla vitosella ja 9.6:lla ero kuin yöllä ja päivällä kuitusen eduksi. Rengaskoossa en sinällään merkittävää eroa ole huomannut.

Vaihdoin ton kuitusen seiskaan lähinnä sen takia, että turhan kallis pyörä tuo kuitunen oli omiin ajeluihin. Seiskan sai 1/3 9.6:sen hinnasta, joten jää sitten vähän rahaa ostaa Remedy. 27,5" renkaat jätin tuosta kuitusesta ja laitoin ne seiskaan.

Voitko kertoa mistä löysit seiskan tonnilla?

Aflakorppi
29.12.2016, 20.58
Juuri tämä, itseriittoisempaa heppua saa hakea ja tämän olen todistanut reaalielämässä.

Jos tulen joskus päivittämään läskiä, POLE jää heti listalta pois. Tilalle takuuvarmoja Trekkejä, Canyonia ja Mondrakeria.

Polen dissauksen ymmärrän hyvin, itse firman pääjehun vittuilu ja päänaukominen sen aiheutti.

Volvospede
29.12.2016, 21.24
***** mitä kauniit ja rohkeat lörinää jyväskylän suunnalla..! :-)

brilleaux
29.12.2016, 21.44
Juuri tämä, itseriittoisempaa heppua saa hakea ja tämän olen todistanut reaalielämässä.

Tähän on ihan pakko kommentoida:Joko puhumme eri henkilöstä, tai sitten sinun on aika katsoa peiliin. Uskallan ihan omana itsenäni väittää että vika on siellä sun suunnalla jos asian näin näet.
Tai sit kemiat vaan ei kohtaa. Mutta älä puhu perättömiä silti?
Ei pahalla. :)

Aflakorppi
29.12.2016, 22.57
brilleaux, ajat Polella joten et ole oikeutettu keskustelemaan kyseisestä pyörämerkistä tässä ketjussa. Voitte mennä hyvin Pole-ketjuun taputtelemaan toisten Pole-kuskien selkää ja heittämään yläfemmoja. Piiri pieni pyörii leikki käynnissä isoilla miehillä.

Ei pahalla.

T
Tai sit kemiat vaan ei kohtaa.
Ei pahalla. :)

Volvospede
29.12.2016, 23.15
Saaks trekkikuskit kertoa trekeistä tai esim spessukuskit spessuista?

Aflakorppi
29.12.2016, 23.23
Saa, mutta Pole-kuskit pysykööt omassa ketjussaan.

Saaks trekkikuskit kertoa trekeistä tai esim spessukuskit spessuista?

Volvospede
29.12.2016, 23.25
Saanks mä kertoo trekistä mutten polesta?

Polun tukko
29.12.2016, 23.27
Ei. Vain pro syklisti saa täst edes suositella pyöriä tässä ketjussa.

Herran jestas aikuiset miehet. Ihme vääntö saatu vaihteeks aikaiseksi.

brilleaux
30.12.2016, 05.53
Ei. Vain pro syklisti saa täst edes suositella pyöriä tässä ketjussa.

Herran jestas aikuiset miehet. Ihme vääntö saatu vaihteeks aikaiseksi.

On yksi pyörämerkki jota ei saa mainita/suositella tällä foorumilla.
Pahoittelut että pilasin ketjun jo heti alkuunsa. [emoji102]
Oishan toi pitäny nähdä.

Fat Boy
30.12.2016, 05.56
On yksi pyörämerkki jota ei saa mainita/suositella tällä foorumilla.
Pahoittelut että pilasin ketjun jo heti alkuunsa. [emoji102]
Väärin. Tuo koskee vain muutamaa barbaaria. Mullahan selkeästi on oikeus mainita myös Pole, ilman napinoita. Bätre folke.. Vai miten ne sanoo B-)

nih..

Kärrä
30.12.2016, 06.36
Mikäli ketjun aloittajan asuinpaikkakunnalla / lähistöllä järjestetään kimppalenkkejä, niin niiden lähtöpaikalla voisi hyvällä tuurilla olla mahdollisuus tutustua kiinnostaviin malleihin "livenä". Kohteliaasti kysymällä voi olla mahdollisuus jopa "parkkipaikkapompotteluun".

Volvospede
30.12.2016, 09.21
Ja jyväskylän porukkalenkeillä voinee nähdä aitoa suomalaista kyräilyä missä tuijotellaan vihaisesti (omia kengänkärkiä) ja laitetaan käsi uhmakkaasti nyrkkiin (taskussa).

brilleaux
30.12.2016, 09.25
Ja jyväskylän porukkalenkeillä voinee nähdä aitoa suomalaista kyräilyä missä tuijotellaan vihaisesti (omia kengänkärkiä) ja laitetaan käsi uhmakkaasti nyrkkiin (taskussa).

[emoji23]
Kyräily on osa Jyväskyläläistä kansanperinnettä! Ei pelkästään porukkalenkeillä. [emoji23]

J.Kottenberg
30.12.2016, 11.38
Näyttäisi olevan turvallisinta suositella aina sellaista pyörää, jota ei ole tai ole ollut itsellä. Näin ei muodostuisi mitään epäilyttäviä sidonnaisuuksia tai intressejä ja näkemykset olisivat turvallisen puolueettomia.

Terojk
30.12.2016, 12.54
Voi ***** jätkät oikeesti. Tää on kyllä keskusteluna kaikkien aikojen rimanalistus. Mut silti ihan helvetin hauskaa. Haen popparit. Jatkakaa!

Janski80
30.12.2016, 15.30
No en tiedä paljonko täastä keskustelusta on ketjun aloittajalle hyötyä uuden pyörän hankintaan.

harmis
30.12.2016, 16.41
Ehkä ketjun aloittaja on huomannut että tällä foorumilla ei kannata tällaisia ketjuja lyödä pystyyn vaan etsii kiinnostuksen kohteena olevan pyörän jo olemassa oleva ketju, lukee sen läpi ja jos vielä on jotain epäselvää, tekee kysymyksen kyseisen ketjun jatkoksi. Voi saada jopa asiallisia vastauksia.

sakkeJKL
30.12.2016, 16.47
Voi ***** jätkät oikeesti. Tää on kyllä keskusteluna kaikkien aikojen rimanalistus. Mut silti ihan helvetin hauskaa. Haen popparit. Jatkakaa!

Pitkästä aikaa kunnon mielensä pahoittamis meininkiä :D Popparit esiin myös täällä.

Ja ihan pakko ihailla beetta varpusen logiikkaa sekä näkemyksiä sananvapauden suhteen https://www.google.fi/search?q=batman+facepalm&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiL3aKolJzRAhWCCiwKHZLNAP4QsAQIGA&biw=3840&bih=2009#imgrc=j7aDKlrQSLAf_M%3A

Kassari
30.12.2016, 16.48
Ehkä ketjun aloittaja on huomannut että tällä foorumilla ei kannata tällaisia ketjuja lyödä pystyyn vaan etsii kiinnostuksen kohteena olevan pyörän jo olemassa oleva ketju, lukee sen läpi ja jos vielä on jotain epäselvää, tekee kysymyksen kyseisen ketjun jatkoksi. Voi saada jopa asiallisia vastauksia.

Jep, näin totesin😀. Kyllä tästäkin ketjusta on saanut asiallista kommentointia ja hauskaahan se on lukea, kun porukka kilpaa dissaa/kehuu toisiaan/Polea. Itse en tosin tuohon lähde.

Pred
30.12.2016, 17.37
Canyonin Dudea itsekin miettinyt läskiksi, mutta Pole alkanut kiinnostamaan myös. Positiivisesti erilainen ja ajatuksena ollut jossain vaiheessa mennä koeajamaan. Hiilarirungon kun saavat vielä markkinoille ja on taas täpärin päivittämisen aika, niin varmasti on yksi vaihtoehto. Todennäköisesti läskipyörä tulee taloon ensi syksynä kunhan vaimo leppyy tuosta Pivotin ostosta :D Tiedä sitten kannattaisiko taiga laittaa jo tilaukseen.

Itse en ymmärrä jonkun tuotteen takana olevien henkilöihin kohdistuvaa arvostelua. Itse tuotetta se tuskin huonontaa?

Jami2003
30.12.2016, 17.42
Missä paino haitarissa noi läskit nykyään liikkuu. Ilmeisesti renkailla isokin merkitys. Luulisi että kun ryömitään menemään leveillä renkailla niin pyörän muu keveys olisi plussaa mutta onko sillä merkitystä?

Trekin läski on ehdottomasti sexyimmän näkönen jos tällä mun mielipiteellä on mitään merkitystä :D

misopa
30.12.2016, 18.02
^ Alle 8 kilosta aina yli 20 kiloon. Keskimäärin vakiot vähän kokoonpanosta ja materiaalista riippuen n. 15kg.

Oma Cube Nutrail Pro tällä hetkellä 12,65kg ilman polkimia. Tuo siis alurunkoinen ja Bluto-joustokeulalla.

Esabbi
31.12.2016, 07.44
Miten olet laihduttanu cubea tubetuksen lisäksi? Pitäis huvikseen punnita oma nutikka. Sen paino on varmaan noussu leveempien renkaiden ja läppien johdosta.
Oma nutrail 16 maksoi 3kk sitten funcornerissa 1470€ kotiin toimitettuna . Niiden hinta on tippunu vielä. Rahti oli 30€. Jäi rahaa vielä 1x11 ja jarru päivityksiin, kun osti vanhan mallin.

Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla

misopa
31.12.2016, 09.32
^ Vastasin tuonne Cubea (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53807-Cube-Fatbikes&p=2621384#post2621384) koskevaan ketjuun, niin ei karkaa täällä OT:n puolelle.

Kassari
31.12.2016, 10.25
http://www.foxcomp.fi/salsa-beargrease-carbon-x1-2016 Hämmennetään vielä vähän pakkaa. Hinta pomppaa vähän, mutta nähdäkseni osien suhteen harpataan myös hyvään suuntaan. Onko kellään kokemusta beargreasesta?

Antza44
31.12.2016, 10.36
^Beargrease on hyvä peli, mutta takapää 170mm mikä aiheuttaa sen, että jos 4.8" mielii takapäähän edes 80mm vanteella kannatta katella 190 peräsiä. Uusi Salsan kuitu Mukluk ja edellä mainitut tietty. Muklukin saatavuus voi olla vielä hankalaa.

zipo
31.12.2016, 11.16
Onko K Assari ajanut ikinä fatbikellä?
Nyt toi osasarjojen ym pähkäily vähemmälle ja koeajamaan tai ainakin ihmettelemään/vääntämään kauppoja esim,käyteytyistä tai lähimpään kivijalkakaupaan.
Pahin sudenkuoppa fläsissä on vannekehät(tubeless hankalaa),mahdollisesti takanapa,orkkisvälitykset/kampisetti/renkaat.
Ajokavereilla on läskipyöriä 1500-5000€ ja kaikilla niillä ajetaan jatkuvasti.Muutamalla tubeless,vapaaratas tai erilaisia pienempiä laakeriongelmia ja sitten on niitä jotka ajavat
ilman huolen häivää normipyörien perushuoltojen riittäessä.
Huom mutta kukaan ei ole väittänyt omaansa täydelliseksi hinnasta riipumatta .Ja jos oikeesti alkaa ahistamaan oma hankinta niin näyttäisi nuo fatbiket menevän kaupaksi käytettynä melko pienellä tappiolla.

Kassari
31.12.2016, 12.39
Onko K Assari ajanut ikinä fatbikellä?
Nyt toi osasarjojen ym pähkäily vähemmälle ja koeajamaan tai ainakin ihmettelemään/vääntämään kauppoja esim,käyteytyistä tai lähimpään kivijalkakaupaan.
Pahin sudenkuoppa fläsissä on vannekehät(tubeless hankalaa),mahdollisesti takanapa,orkkisvälitykset/kampisetti/renkaat.
Ajokavereilla on läskipyöriä 1500-5000€ ja kaikilla niillä ajetaan jatkuvasti.Muutamalla tubeless,vapaaratas tai erilaisia pienempiä laakeriongelmia ja sitten on niitä jotka ajavat
ilman huolen häivää normipyörien perushuoltojen riittäessä.
Huom mutta kukaan ei ole väittänyt omaansa täydelliseksi hinnasta riipumatta .Ja jos oikeesti alkaa ahistamaan oma hankinta niin näyttäisi nuo fatbiket menevän kaupaksi käytettynä melko pienellä tappiolla.

Nimenomaan en ole läskillä ennen ajanut ja siksi juuri kyselen täällä kokeneempien mielipiteitä. Tähän saakka on tullut ajeltua jäykkäperällä ja täpärillä. Minulle pyöräily on hieno harrastus ja kuntoilumuoto. Harmi vaan kun tuolle ei jää riittävästi aikaa muiden harrastuksien, työn, koulun ja perheen viedessä aika paljon aikaa. Tämän takia yritän haarukoida sellaista läskiä, jossa osat olisivat varmatoimisia, eikä tarviis olla jatkuvasti korjaamassa tai muuten vaan uudelleen speksaamassa. Eli toisin sanoen homma sais toimia, kuten nykyisessä täpärissä: pyörän osto, litkutus ja sitten vaan kovaa ajoa ilman murheita. Tuossa nykyisessä pyörässä XO-voimansiirto, guide rs-jarrut, mavicin crossmax sl-kiekot yms. Siksi osaan antaa osasarjoille arvoa. Toki tiedän, että näissä on aina tuuristakin kyse.

J.Kottenberg
31.12.2016, 18.23
Itse tuli hankittua Canyonin 9.0 Unlimited ja on hyvin sopinut omiin ajoihin. Mitään parannuksia tai speksaamisia ei ole tarvinnut tehdä. Riittävän hyvät ja toimivat palikat. Jos ajattelee ajoaika/speksaus&huoltoaika -suhdetta niin on ollut varsin hyvä. Ketjujen ja jarrupalojen vaihto ollut isoin remontti.
DT-Swissin kehät on helppo tubelesoida ja hyvin on ilmat pysyneet.
Keskiöitä noista on mennyt. Canyonin edustajan mukaan runsas kosteusrasitus on vahingoittanut laakereita. Itsellä on keskiö kestänyt. Johtuu luultavasti siitä että ei ole tullut uitettua pyörää.

Kassari
31.12.2016, 19.25
Itse tuli hankittua Canyonin 9.0 Unlimited ja on hyvin sopinut omiin ajoihin. Mitään parannuksia tai speksaamisia ei ole tarvinnut tehdä. Riittävän hyvät ja toimivat palikat. Jos ajattelee ajoaika/speksaus&huoltoaika -suhdetta niin on ollut varsin hyvä. Ketjujen ja jarrupalojen vaihto ollut isoin remontti.
DT-Swissin kehät on helppo tubelesoida ja hyvin on ilmat pysyneet.
Keskiöitä noista on mennyt. Canyonin edustajan mukaan runsas kosteusrasitus on vahingoittanut laakereita. Itsellä on keskiö kestänyt. Johtuu luultavasti siitä että ei ole tullut uitettua pyörää.

Kiitos tiedoista. Kyllähän tuo pyörä vaikuttaa paperillakin suht. Luotettavalta peliltä. Kammet/keskiö lienevät tosiaan tuossa pyörässä se heikko lenkki, mutta tässä hintaluokassa tuo on omaan silmään ollut toistaiseksi hinta/laatusuhteeltaan se paras paketti.

Tomy
31.12.2016, 23.10
Minusta läskin hankinnassa on tärkeää miettiä minkä kokoiset renkaat haluaa mahtuvan runkoon. Jos haluaa ajella 5" renkailla, rajaa se vaihtoehtoja aika kivasti. Tämän jälkeen katsoisin pyörässä olevaa kiekkosettiä ja selvittäisin onko se helposti muutettavissa tubelessiksi. Itse arvostaisin myös kierteellä olevaa keskiötä. Tämän jälkeen pohtisin osasarjoja. Voimansiirron komponenttien päivittäminen on helppoa ja aika edullista verrattuna esimerkiksi kiekkosetin päivittämiseen. Oman kokemukseni mukaan 1x9 tai 1x10 on täysin riittävä läskissä, kunhan takapakkaan vaan löytyy riittävän isoa ratasta, mielellään 42 tai 46, jos edessä mennään yhdellä rattaalla. Itse laitoin 1x11 voimansiirron ja minulle se on osoittautunut turhaksi. 1x10 olisi toiminut paremmin ja olisi tullut vähän edullisemmaksi. Omissa pyörissäni käytän Shimanon komponenttejä. Minusta Slx/Xt-osat ovat kohtuuhintaiset, hyvin toimivat ja vaativat vain tavanomaista ylläpitohuoltoa.

Teräsrunkoiset Surly Ice Cream Truck ja Surly Wednesday mahtuvat molemmat budjettiin.

Kassari
01.01.2017, 00.18
Minusta läskin hankinnassa on tärkeää miettiä minkä kokoiset renkaat haluaa mahtuvan runkoon. Jos haluaa ajella 5" renkailla, rajaa se vaihtoehtoja aika kivasti. Tämän jälkeen katsoisin pyörässä olevaa kiekkosettiä ja selvittäisin onko se helposti muutettavissa tubelessiksi. Itse arvostaisin myös kierteellä olevaa keskiötä. Tämän jälkeen pohtisin osasarjoja. Voimansiirron komponenttien päivittäminen on helppoa ja aika edullista verrattuna esimerkiksi kiekkosetin päivittämiseen. Oman kokemukseni mukaan 1x9 tai 1x10 on täysin riittävä läskissä, kunhan takapakkaan vaan löytyy riittävän isoa ratasta, mielellään 42 tai 46, jos edessä mennään yhdellä rattaalla. Itse laitoin 1x11 voimansiirron ja minulle se on osoittautunut turhaksi. 1x10 olisi toiminut paremmin ja olisi tullut vähän edullisemmaksi. Omissa pyörissäni käytän Shimanon komponenttejä. Minusta Slx/Xt-osat ovat kohtuuhintaiset, hyvin toimivat ja vaativat vain tavanomaista ylläpitohuoltoa.

Teräsrunkoiset Surly Ice Cream Truck ja Surly Wednesday mahtuvat molemmat budjettiin.

Varmasti hyviä pointteja, kiitos. Olen ymmärtänyt, että talvella tuossa saisi olla vähintään 4,5 kumit. Pitäneekö paikkansa, en tiedä. Olisiko järkevää ajella kesällä kapeammalla kumilla, esim. 4,0? Antaako tuo kapeampi kumi lisäarvoa kesällä, vai onko järkevää ajella ympäri vuoden leveämmällä renkaalla? Tuo kiekkosettiasia on kyllä varmasti myös asia, joka pitää huomioita. Litkut kun sinne on tarkoitus laittaa. Täytyy myöskin tarkastella tuota surlyn tarjontaa. On mulle vielä avaamaton kortti😀

Läskimasa
01.01.2017, 01.13
Oman kokemukseni mukaan 1x9 tai 1x10 on täysin riittävä läskissä, kunhan takapakkaan vaan löytyy riittävän isoa ratasta, mielellään 42 tai 46, jos edessä mennään yhdellä rattaalla. Itse laitoin 1x11 voimansiirron ja minulle se on osoittautunut turhaksi. 1x10 olisi toiminut paremmin ja olisi tullut vähän edullisemmaksi.
Näin on, mutta 10-vaihteisen vaihtajat ei oikein sovellu isoille rattaille (>45), jos vaikka muuten pakka löytyiskin.

Antza44
01.01.2017, 01.20
^^Tavallaan 4" on parhaimmillaan talvella, kun on tasaisempaa, mutta totuus on, että heti kuin kovat polut pehmenee tai mennään polkuja avaamaan isommat puhuu.

Kesällä taas on juurta kivikkoa minkä varsinkin täysjäykässä 4.8" ja ym syö paremmin. Maastopyöräily on vaan, niin monimuotoista, että totuuden löytää vasta kokeilemalla. 4" on taas ketteämmät, mutta pienempi halkasija tekee taas oman muuttujan. Sanoisin, että jos jotain yleis rengasta pitäisi suositella 365 kuskista riippumatta tai alustasta 4.8"JJ on aika kova sana.

TheMiklu
01.01.2017, 03.13
Tässä ne erot mieltymyksissä just tulee. Jos 4,8" JJ on hyvä yleisrengas talvella ja 4" JJ kesällä niin 4,4" JJ on sitä ympäri vuoden...! :D
Pehmeässä haluaa paxumpaa, mutta monesti muulloin ei. Täysjäykkänä haluaa paxumpaa MUTTA jos mennään kovaa ja joustetaan toisesta tai molemmista päistä nii kaposempi on nopeempi(nopea = ehken kisa, ehken maastopyörän korvaaja ja kaposempi = kuitenkin kantaa hyvin kurassa ja hiekassa). Ja sillä on merkitystä jos sellasia asioita edes meittii. Siis nopea & läski -kombo.

Rengas ketjussa jonku kerran mainittu, että lumiolosuhteet/talvi ei ole yksi iso möntti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_lunta_tarkoittavista_suomen_kielen_sanois ta
Olosuhteet vaihtelevat. Siksi ei vain voi sanoa, että paras (miten määrittää paras? Nopein? Pääsee polkemalla pisimmälle? Tympäsee vähiten?) on paxuin (luikertaa, ei pure lumeen kun ohjaa) tahi eniten nappulainen(rikkoo, lumen "kuoren" ja hävittää pidon siinä missä toisessa kelissä puree lumeen ja pitää hyvin) jne. Jos gummeja ei vaihda joka lenkille niin kyseessä on aina kompromissi.

IMHO jotkut inssit ovat oikeasti miettineet ja tilastoista katelleet, että 4,4" saattaa hyvinkin olla pÄrÄs 365 rengas.

J.Kottenberg
01.01.2017, 17.01
^^Tavallaan 4" on parhaimmillaan talvella, kun on tasaisempaa, mutta totuus on, että heti kuin kovat polut pehmenee tai mennään polkuja avaamaan isommat puhuu.

Kesällä taas on juurta kivikkoa minkä varsinkin täysjäykässä 4.8" ja ym syö paremmin. Maastopyöräily on vaan, niin monimuotoista, että totuuden löytää vasta kokeilemalla. 4" on taas ketteämmät, mutta pienempi halkasija tekee taas oman muuttujan. Sanoisin, että jos jotain yleis rengasta pitäisi suositella 365 kuskista riippumatta tai alustasta 4.8"JJ on aika kova sana.

Pitkälti samaa mieltä. 4" riittää moneen tilanteeseen. 4.8" on tosiaan parempi kun tarvitaan paljon kantavuutta, ja vaimennuskykyäkin on enemmän, eli riittää vielä erityistilanteissakin. Ja kuten yksi oikeasti kova läskikuski sanoi:"joillekin ei riitä mikään."
Eli jos vuoden ekan päivän kunniaksi siirrytään vähän tinoista ennustamaan niin, heti kun joku lanseeraa 6" renkaan ja rungon johon uusi jättikumi sopii, löytyy sille aivan varmasti kannattajakunta jonka mielestä kaikki pienempi on alamittaista ja riittämätöntä ja kuusituumainen se ainoa oikea.

Läskimasa
01.01.2017, 17.07
heti kun joku lanseeraa 6" renkaan ja rungon johon uusi jättikumi sopii, löytyy sille aivan varmasti kannattajakunta jonka mielestä kaikki pienempi on alamittaista ja riittämätöntä ja kuusituumainen se ainoa oikea.
😜👍 Kuulostaa hyvälle, ostaisin heti.