PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kestävä & helppohuoltoinen matkapyörä naiselle (162 cm)

tmkantol
23.12.2016, 12.23
Hei!

Olen ajatellut ensimmäisen kerran elämässäni panostaa hieman enemmän valuuttaa kestävään ja helppohuoltoiseen matkapyörään, jolla voisi mahd. tehdä useamman viikonkin reissun osin sora- ja metsäteitäkin pitkin.
Kestävyys, helppohuoltoisuus ja pitkän matkan ajomukavuus sekä lastattavuus olisivat tärkeimpiä ominaisuuksia, nopeus ja keveys vähemmän tärkeitä.

Olen 162 cm pitkä. Olen ihan aloittelija ja kaipaisin hyviä pyöräsuosituksia ja/tai mahd. vinkkejä asiantuntevista/ objektiivisista pyöräliikkeistä (PK-seutu, Satakunta tai netti), mistä pääsisi alkuun. Kiitos jo etukäteen!

Mohkku
23.12.2016, 14.38
Teräsrunkoinen Kona Rove kuulostaa jokseenkin täydelliseltä noihin spekseihin. Korkeintaan 28 pinnaisten kiekkojen lujuus jättää lievän epäilyksen, jos raskaita (n. +25 kg) kuormia kuljetat kuoppaisilla teillä. Todennäköisesti ei kuitenkaan ole sinun tapauksessasi ongelma. Ilmeisesti uusimmassa mallissa (2017) on riittävästi tilaa lokasuojille, kun edellisessä jostain syystä etuhaarukassa tila korkeussuunnassa oli omituisen vähäinen, vaikka mainospuheissa tilaa väitetäänkin riittäväksi. 2016 malli olisi kyllä Bikeshopissa tarjouksessa kilpailukykyiseen hintaan ja pienimpiä kokoja näyttää olevan jäljellä. Tietysti runkojen koot täytyy tarkistaa, että sopii sinun pituudellesi ja mittasuhteillesi. Näin siis, jos kuljet pk-seudun ja Satakunnan väliä ja voit koukata Turun kautta.

Harvinaisempi ja vaikeammin kivijalkaliikkeestä löydettävä malli, mutta mielestäni yhtä kiinnostava on Genesis Croix De fer. Siitä löytyy paremmilla ja huonommilla osilla varustettuja malleja, itse pidän mallia 30 kiinnostavimpana, mutta myös mallissa 20 vaikuttaa olevan täysin toimivat osat. Lisäksi vanteet lienee riittävän tukevat kuormattuna ajamista ajatellen (32 pinnaa). Turussa Raispo myy noita. Sieltä löytyy myös Specializedin uusi Sequoia Elite. Hiukan kallis, mutta muuten kiinnostava.

Kona Sutra LTD voisi myös olla sopiva, mutta saattaa olla rungoltaan turhan järeä sinun tarpeisiisi. Bikeshopissa sekin on nähtävänä -16 mallisena ja tarjouksessa, jos koko 48,5 cm on sopiva. Foxcompista voi kysyä Salsa Fargoa, vaikka onkin hiukan eri tyylinen edellisten kanssa, mutta muuten periaatteessa tarkoitukseesi sopiva.

nure
23.12.2016, 15.44
CdA hiilarikeulalla ja hieman huonommilla osilla tarjouksessa Raispossa 799€, ok paketti jos sopiva koko löytyy. Itsekin ottaisin paremman mutta kyllä tuolla toimeen tulee hyvin varsinkaan jos ei paremmasta tiedä...
Kona Rove myös ok, mutta vain teräksisenä. 2016 malleja saattaa löytyä yleensäkin vielä edullisesti. Älä anna noiden kiekkojen puolien lukumäärän hämätä, paljon olennaisempaa että kuinka hyvin kiekot ovat tehty, itse esim. maastossa ajellut sadan kilon massalla keveillä 28 puolaisilla aivan ilman ongelmia.

Breakbeat
23.12.2016, 18.02
Itsekin aloittelijana voisin antaa vain yhden vinkin: älä tilaa netistä, jos/ kun et vielä tiedä minkälaista pyörää olet etsimässä. Kivijalassa maksat ehkä enempi, mutta todennäköisyys onnistua on huomattavasti parempi.

via
23.12.2016, 18.08
mainitsit helppohoitoisuuden - ketjuvaihteinen ei ole sitä, eikä käytettävyyskään liian yksinkertaista. se myös rikkoutuu herkästi jos pääsee kaatumaan niin että takavaihtaja osuu maahan voimalla. kokemusta on

via
23.12.2016, 18.50
vielä - selvitä itsellesi minkä mallisella pyörällä haluat ajaa, eli ns naisten vai miesten runko. Porissa on liikkeen avannut nuori mies joka on kasvanut pyörien parissa, liikkeessä en ole käynyt enkä tunne muuten mutta tähän linkki http://www.100a-sport.fi/tuotemerkit

Mohkku
23.12.2016, 23.21
Ketjuvaihteinen ei tietenkään ole helppohoitoisin, jos verrataan vaihteettomaan tai napavaihteeseen. Se on silti mielestäni ainoa järkevä tapa rakentaa voimansiirto tämän tyyppiseen pyörään. Helppohoitoisuus tulee riittävän laadukkaista osista. Shimanolla Tiagrasta, 105:stä tai noita laadukkaammista, Sramilla ei tällaisissa pyörissä taida liian huonoja osia olla tarjollakaan.

Älä anna noiden kiekkojen puolien lukumäärän hämätä, paljon olennaisempaa että kuinka hyvin kiekot ovat tehty

Varmaan näin, mutta miten arvioidaan Roven ja Croix De Ferin kiekkojen osien ja kasauksen laatua?

pro_syklisti
24.12.2016, 02.42
Soran osasarja, 2x9 on riittänyt itselle. Ja kertaakaan ei ole ketju pudonnut rattaalta, jumittanut tai missannut vaihdetta. Pomminvarma. Vasta 11 500km Sigman mittarissa, mutta edelleen vaihteet napsuu kohdilleen.

Tolla koolla inseam on pienempi kuin 28" renkaan diameter 72cm. Yläputkea ei voi lyhentää 700C kumien takia loputtomiin. Joten oikea koko tulee olemaan vaikea löytää. Suosittelen XS-kokoa, jopa XXS. Itse olen 185cm ja M-koko käytössä.

nure
24.12.2016, 07.00
Mohkku, et pysty sen paremmin niitä arvioimaan vaikka olisi enemmänkin puolia... Via, en itse pidä ketjuvaihdetta kummankaan vaikeahuoltoisen, puhdistus on suht helppoa ja säädötkin pysyy. Kaikki laitteet rikkoutuu kun niitä kolhii, ei se voi olla hankinnalle este sillä omasta mielestä ketjuvaihde ainoa varteenotettava vaihtoehto kun ei taida budjetti yltää Rohloffiin...

Mohkku
24.12.2016, 07.35
Tuollaisten osien laadun riittävyys selviääkin vasta käytössä. Silti pinnojen lukumäärä ja paksuus on tässä tapauksessa mielestäni ainoa keino yrittää arvioida kestävyyttä. Varmaan vanteen korkeuskin vaikuttaa niistä asioista, mitkä voi itse todeta. Jos tämän ketjun aloittaja on suunnilleen normaalipainoinen, kestävyys tuskin tulee ongelmaksi. Käytetäänhän samoja kiekkoja 20-30 kiloa painavampienkin kuskien pyörissä, eikä ainakaan kuormaamattomana ongelmia pitäisi olla, jos kasaus on edes jollain tavalla onnistunut. Kuitenkin kun kyse on kaverista, jonka kannattaa asettaa pyörälle muitakin vaatimuksia kuin laadukas takavaihtaja (useamman viikon retket päällystämättömillä teillä), kiekot on asia, johon kannattaa huomiota kiinnittää. Samoin tiedostaa se, että ainakaan tässä hintaluokassa vakiona olevan tarjonta ei välttämättä laadukkuudellaan päätä huimaa. Eikä tlanteen arviointi paljon helpotu, vaikka pyörän hinta kerrottaisiin kahdella.

nure
24.12.2016, 09.07
^Ei puolien paksuus ongelmaa poista, yleensä ne aiheuttaa huono kasaus... Itse toisiaan aikuisen kokoinen ja muutaman kymmenen vuoden aikana yhdet kiekot hajonneet, 36 reikäiset tehdaskiekot ja yhdestä Hopen navasta rikkoutunut navan laipasta pala...
Käsintehdyt ja Crossmax/Crossland luokan kevyet kiekot kestäneet ilman vaurioita, vannejarru aikaan tietysti kuluneet jarrupinnat olemattomiin. Ei silti kannata pelätä ostaa pyörää tehdaskiekoilla ja saa ne vaikka asiantuntijalla käyttää läpi halutessa...

orc biker
24.12.2016, 17.11
Silti pinnojen lukumäärä ja paksuus on tässä tapauksessa mielestäni ainoa keino yrittää arvioida kestävyyttä.

Alle 32 pinnassa ei ole mitään järkeä kilpaurheilun ulkopuolella, koska sillä ei saavuta mitään etua, vaan ainoastaan haittoja. Jos pinna katkeaakin, niin mitä enemmän niitä on, niin sen todennäköisemmin pääsee jäljelle jääneillä ajamaan huoltopisteelle. Toki kannattaa ottaa pari varapinnaa ja pinna-avain mukaan joka tapauksessa, mutta aina on kivempi, mitä varmemmin kestää. Paksuus yleensä tulkitaan väärin. Keskeltä ohennetut pinnat ovat parempia paremman venyvyytensä ansiosta, eivätkä edes paljon painavampia. 28 pinnalla ei ole sijaa vahvassa retkipyörässä. Vaikka olisi 36, niin ei haittaa paitsi ehkä napojen saatavuutta. 32 on hyvä kompromissi.

via
24.12.2016, 17.26
ketjuvaihteisen heikko kohta on takavaihtajan korvake - omassa kaatui kerran kovan tuulen avustamana asfalttiin ja vaimolla reissussa lastattuna. reissussa korvakkeen vikaantuminen oli ikävä yllätys jota emme itse tajunneet mutta huolto opasti, yht´äkkiä tuli vaan vaihtamisongelmia - napavaihteissahan on myös laadukas Alfine olemassa. koko voi todella olla hankala pala, vaimo on 163 ja matkapyöräilee - suosittelenkin pohtimaan myös huollettua käytettyä. itse laitoin juuri kiertoon 1994 ostamani jossa ei ollut mitään käyttöä estävää / haittaavaa vikaa, minulta vain loppui säilytystilat elämäntilanteen muuttuessa

orc biker
24.12.2016, 17.44
Olen ajatellut ensimmäisen kerran elämässäni panostaa hieman enemmän valuuttaa kestävään ja helppohuoltoiseen matkapyörään, jolla voisi mahd. tehdä useamman viikonkin reissun osin sora- ja metsäteitäkin pitkin.

Cyclocrossari poikkeuksellisen hyvällä rengastilalla tai 29er (27,5" on helpompi tuon mittaiselle löytää sopivalla runkokoolla, mutta 29er toimii sopivalla rungolla tuon mittaisellakin loistavasti) riippuen siitä, millaista alustaa enemmän painottaa ja haluaako suoran tai käyrän tangon. Listaamistasi ominaisuuksista päätellen sanoisin, että 29er/27,5 on parempi, koska se on mukavampi ajoasennoltaan ja pehmeiden renkaiden ansiosta. Tarvittaessa sellaiseenkin voi laittaa vaikka aerotangon, niin pääsee tuuliset suorat helpommin. Minä katselisin etujousitetun 29erin valikoimasta sopivan ja pyytäisin kauppiasta vaihtamaan siihen jäykän keulan. Tai miettisin hetken sopivaa ja vaihdattaisin pyöräkorjaamolla. Uudessa haarukassa olisi hyvä ehkä olla reiät erilaisten telineiden tai vastaavien kiinnitykseen, jos sellaisia ajattelee tarvitsevansa. Jos ei muuta, niin ne helpottavat vaikka juomapullotelineiden kiinnitystä, niin silloin saa niitä tieltä pois sinne, jos keskikolmion täyttää laukulla. Pyörä kannattaa pitää mahdollisimman tasapainoisena, niin siitä ei tule sellaista kuormalotjaa, jonka ajamisessa ei ole nautintoa, kun kaikki ketteryys puuttuu.

Ennen reissua olisi hyvä vaihtaa myös sopivasti pistosuojatut renkaat ja tehdä tubeless-asennus eli luopua sisäkumeista ja laittaa renkaaseen paikkauslitkua. Sen lisäksi, että se tekee ajamisesta huomattavasti kevyempää, niin se suojelee myös puhkeamisilta. Se saattaa vaatia uudet vanteet/renkaat, koska monissa ei tule uutena tubeless ready -versioita.

Pyöräksi käy melkein mikä tahansa laadukas alumiinirunkoinen maasturi etenkin, jos vaihtaa ne vanteet sopivimpiin. Teräs tai titaani ovat myös vaihtoehtoja. Jos pitää kantamukset vähäisinä, niin jopa hiilikuitu voi mennä, mutta siihen on hankalampi kiinnitellä tarvittaessa kaikenlaista, kun ei niin parane puristella sitä. Valmiiksi jäykkäkeulaisia on niin vähän tarjolla, että siksi kannattaa katsoa noita etujousitettuja. Myös Kona Big Rove tai Marin Muirwoods 29er voisivat mennä, vaikka eivät maastureita olekaan.

Paljon riippuu siitä, kuinka paljon tavaraa tarvitsee raahata mukana ja kuinka paljon turvautuu kauppoihin matkan varrella. Jos mahdollista, niin jälkimmäinen tekee itse ajamisesta paljon mukavampaa.

Tässä vähän malliksi sitä, mitä ajan takaa, mutta tuossa matkustetaan hyvin kevyesti. Jos pitää olla mukana paljon vaatetta ja telttaa yms., niin silloin tarvitaan tarakkaa ja tarakkalaukkuja ja sen sellaista. Mutta sekään ei ole ongelma, kun varmistaa, että siinä pyörässä on takana kiinnitysreiät. Monissa maastureissa, usein niissä kalliissa, ei ole, jos niitä ei varta vasten ole suunniteltu retkeilykäyttöön.

https://bajadivide.com/route-details/luggage/

https://bajadivide.files.wordpress.com/2016/08/nicholas-carman1-6023.jpg?w=1400

Matti Heikkinen
24.12.2016, 19.12
eiköhän ne napavaihteiset voisi jättää pois laskuista,Alfinen välityksiin en ole perehtynyt mutta epäilen ettei taida löytyä riittävän pientä välitystä vaikka 10% mäkeen,toinen huono puoli on välitysten suuret välit eivätkä ne navatkaan ole ikuisia,mitähän teet jos napa vaikka alkaa lyömään tyhjää tai jarru katoaa kaukana huoltoliikkeestä.Lastattua retkipyörää ei koskaan kannata jättää seisontatuen varaan,tämän huomasin kun piti jostain syystä pysähtyä ja pistää pyörä jalan varaa,tuli tuulenpuuska ja heitti pyörän puolellatoista kierteellä pituusakselin ympäri ojaan,onneksi ainoa vahinko oli vähän kastuneet laukut,kaivoin pyörän ojasta,kuivailin ja jatkoin kohti Kiirunaa.Jos on taipumuksia tuhota vaihtajankorvakkeita voihan sellaisen ostaa varalle,maksaa n 15-25 €.Kiekoista en retkelle hyväksy kuin 36 puolaiset holkitetuilla vanteilla itse puolattuina,ei tarvitse matkalla ihmetellä pysyvätkö suorina

orc biker
24.12.2016, 19.14
Kiekoista en retkelle hyväksy kuin 36 puolaiset holkitetuilla vanteilla itse puolattuina,ei tarvitse matkalla ihmetellä pysyvätkö suorina
Holkit eivät vahvista kiekkoa. Ne ovat vain yksi erillinen ja mahdollisesti hajoava osa lisää. Onneksi niistä pyritään nykyisin eroon paremmilla nippelinpedeillä.

"First regarding eyelets, it was a fundamental part of our design philosophy from the beginning that Spank rims would not use soft malleable eyelets on our rims. After all, if its possible to make something stronger with 2 parts instead of 34, well thats a no brainer, (if it works). We have all had terrible experiences with eyelets cracking, deforming, pulling out, or coming loose and rattling around, basically making a perfectly good rim a piece of junk. For sure, in the beginning (10 years back now) Spank had its troubles...but the opening of our exclusive in-house rim development and production facility, the employment of the relatively new Dynamal alloy and the evolution of our "360 Degree Orbital Nipple Seat" in the patented Oohbah profile, meant that for the past 5 years or so we have been able to exceed spoke pull through tests with eyelets, on the same rims without eyelets!"

http://www.pinkbike.com/news/Spank-Spike-Race28-Wheelset-tested-2013.html

pro_syklisti
24.12.2016, 22.13
Ihan sivumennen sanoen. Tulee katseltua lenkillä näitä persjalkaisia äijiä S- ja XS-kokoisilla 700C pyörillä. Niin se pikkuruisen rungon, persjalkaisen äijän ja valtavien pyörien epäsuhtainen kontrasti jaksaa aina naurattaa itseäni. Kulkukin heillä on aivan surkea huonoista välityssuhteista johtuen. Mitä nyt vähän tempoillessa heitä kouluttanut. Ohjeena jos on alle 170cm mies tai nainen niin silloin 26" renkailla saa toimivimman paketin. XXS-, XS ja S-koossa tulee ongelmia rungon suhteen 700C-rankailla.

Ja ei 26" renkaissa mitään vikaa ole. Eilenkin rouhin polkuja 3h vanhalla v-jarruisella 26" alumiinimaasturilla ja kivaa oli. Tosin ajoin putkelta 95% ajasta. Säästelin Wigglestä ostamaani cx:ää sivistyneempään rouhimiseen.

via
24.12.2016, 22.20
eiköhän ne napavaihteiset voisi jättää pois laskuista,Alfinen välityksiin en ole perehtynyt mutta epäilen ettei taida löytyä riittävän pientä välitystä vaikka 10% mäkeen,toinen huono puoli on välitysten suuret välit eivätkä ne navatkaan ole ikuisia,

ajelen napavaihteisella, vedän välillä Bob Yakia, peräkärry - välityksiin voi vaikuttaa rattaiden koolla, tämä on alkuperäisen kysyjän kannalta jo vähän Ot mutta, Alfinesta ei mullakaan ole kokemusta mutta 8-versiota käyttänee moni palstalainen - se on vaan aloittelijalle paljon ketjuvaihteista kätevämpi varsinkin kun pääasiana ei ole nopeus, ehkä pikemminkin hitaus hankalissa paikoissa - edelleen Ot, vaimo ei ole oppinut käyttämään sujuvasti ketjuvaihteita huolimatta kymmenistä tuhansista kilometreistä, järjestelmä on nyt 2x9, jälkiasennettu

pro_syklisti
24.12.2016, 22.26
^^^^
Tohon tubeless-touhuun lisäen. Ilmamolekyylit vuotaa kumin läpi. Minipumpulla ei reissun päällä noita litkutettuja paljon pumppailla. Hiilikuiturunkoa en suosittele. Hiilikuitu ei kestä sivuttaisvoimia kovin hyvin. Esimerkiksi itse joskus lepuutan massiivisia reisilihaksiani yläputkella. Hiilikuiturunko ei välttämättä kestäisi massiivisten reisilihaksieni tuottamaa painoa. Jos menen kilpailemaan niin sponssilta vaan kallein pyörä listalta. Itse valitsen yleispyöräksi kestävää.

Mohkku
24.12.2016, 22.45
https://bajadivide.files.wordpress.com/2016/08/nicholas-carman1-6023.jpg?w=1400
Satulaputkeen tulevan tavaratelineen ideaa en koskaan ole tajunnut. Enkä sitä, miksi retkellä ajetaan ilman lokareita. Kuvan pyörässä näyttää kyllä ketjutkin kaipaavan huoltoa.
Aloittajalle tarkennus. Rovesta on suora- ja käyrätankoinen malli. Itse pidän käyrää parempana mm. mukavuuden takia.

orc biker
24.12.2016, 23.37
Satulaputkeen tulevan tavaratelineen ideaa en koskaan ole tajunnut. Enkä sitä, miksi retkellä ajetaan ilman lokareita. Kuvan pyörässä näyttää kyllä ketjutkin kaipaavan huoltoa.

Tarakka voisi olla parempi, itse ottaisin tarakan. Nuo bikepackerit kuitenkin suosivat tuollaisia, vaikka moni on reissuillaan jopa kuukausia. Minulla moinen varmaan hankaisi jatkuvasti reisien takaosaakin. En laittanut tuota esimerkkinä täydellisestä pyörästä, vaan hahmotelmaksi, koska tuossa on monta asiaa oikein. Top tube bag on hyvä, samoin juomapullot menevät hyvin noissa paikoissa jättäen koko kolmion kokoisella laukulle tilan. Moni ripustaa tankoon kevyttä tavaraa. Ja tuo on maasturi. Tuosta näkee esimerkin, miten USA:ssa todella moni nykyisin retkeilee (tietyn sorttisia retkiä tyyliin Tour Divide).

Ja tuossa on minusta pohjimmiltaan hyvä idea: matkata kevyesti niin, että pyöräily vielä tuntuu hauskalta jopa maastossa. Itsekin laittaisin lokarit. Minullahan on maasturissani lokarit (eikä se ole mikään varsinainen retkipyörä minulle, vaan ihan maastopyörä ja kaikkialla pyörä paitsi kauppareissuilla), mikä huvittaa monia palstalaisia ja monia kohtaamiani "tosipyöräilijöitä", mutta minusta on kiva, kun en ole mudassa ja kengätkin kestävät kuivina pidempään jne.

orc biker
25.12.2016, 02.08
^^^^
Tohon tubeless-touhuun lisäen. Ilmamolekyylit vuotaa kumin läpi. Minipumpulla ei reissun päällä noita litkutettuja paljon pumppailla.

Kyllä niitä pumppaillaan ihan samalla tavoin. Jos joutuu irrottamaan tai tulee alas vanteen hyllyltä, niin kenties joutuu hiilidioksidipatruunan turvin täyttämään, että saa nousemaan takaisin vanteelle. Mutta yhtä laillahan vararenkaita pitää muutenkin kuljettaa mukana. Jos tulee ratkaisematon tubeless-ongelma, niin sitten siirrytään siihen, mitä toinen vaihtoehto on lähtökohtaisesti. Ja jos saa ongelman fiksattua tien päällä esim. pyöräkorjaamossa, niin taas voi jatkaa tubelessina, mikä kuitenkin muun hyvän lisäksi myös ehkäisee puhkeamisen todennäköisyyttä. Ei ole mitään järkeä lähteä sisäkumeilla liikenteeseen, jos on toinenkin vaihtoehto.

Jami2003
25.12.2016, 10.01
Matkalle kannattaa lähteä tasan niillä renkailla minkä käyttöön on tottunut. Mitään merkittävää etua tubeleksista ei saa joten jos ei käytä niitä normaalisti niin ei kannata alkaa reissullakaan opettelemaan.

nure
25.12.2016, 12.05
Jokaisella mielipiteensä, hyvillä kiekoilla ja vähemmillä puolilla tullut hyvin toimeen ja sisäkumit renkaissa toimii kun ei mitään kisarenkaita laita alle... Kumin vaihto kestää pari minuuttia ja tavallaan siihen kuuluu varautua...

pro_syklisti
25.12.2016, 13.30
OP:n kysymykseen palaten. Kaikkein toimintavarmin ja helppohuoltoisin pyörä on sinkula v-jarruilla. Onko sillä kiva ajaa on eri asia. Rikkoutuvat osat minimoitu. Voi vaihtaa rattaita maaston mukaan, jos on torxilla kiinni.

Mohkku
25.12.2016, 17.42
Top tube bag on hyvä,

Toimii varmaan alumiinirunkoisessa pyörässä, josa runkoputket ovat leveitä. Omassa ohutputkisessa, teräsrunkoisessa gg:ssä reidet hipoo laukkua, joten ihan täydellinen se ei vielä ole. Koska 48 mm kapeampaa en ole kaupasta löytänyt, suunnitelmissa on tehdä itse sellainen, joka kapenee taaksepäin.

Minullahan on maasturissani lokarit (eikä se ole mikään varsinainen retkipyörä minulle, vaan ihan maastopyörä ja kaikkialla pyörä paitsi kauppareissuilla), mikä huvittaa monia palstalaisia ja monia kohtaamiani "tosipyöräilijöitä", mutta minusta on kiva, kun en ole mudassa ja kengätkin kestävät kuivina pidempään jne.

Sama juttu. Naurattaa, kun lukee kommentteja, joiden mielestä lokareissa ei ole mitään järkeä ja vaihtoehtoja lokarittomuuteen ei ole. Pyöräliikkeessä myyjäkin oli samaa mieltä. Tai jäävihän minä olen omaan järkevyyteeni kantaa ottamaan. Joissain tilanteissa vaan on parempi pitää asiat omana tietonaan.

Matti Heikkinen
25.12.2016, 20.59
yksi vaihtoehto meinasi unohtua,kävin jokin aika sitten Espoon Matinkylässä,liike on Vaihtopyörä,kertoi ostaneensa loput Rossanon rungot ja kasailee niistä nyt pyöriä,jos olet pk-seudulta kannattaa kysyä löytyykö sopivaa runkoa ja käytettyihin osiin pystyy varmaan vaikuttamaan paljon helpommin kuin alettaessa muuttamaan valmiiksi kasattua pyörää

orc biker
25.12.2016, 21.16
Toimii varmaan alumiinirunkoisessa pyörässä, josa runkoputket ovat leveitä. Omassa ohutputkisessa, teräsrunkoisessa gg:ssä reidet hipoo laukkua, joten ihan täydellinen se ei vielä ole. Koska 48 mm kapeampaa en ole kaupasta löytänyt, suunnitelmissa on tehdä itse sellainen, joka kapenee taaksepäin.

Minä olen tosi tarkka noista, ettei mikään saa hangata. Jos on ompelukone, jota osaa alkeellisesti käyttää (tai jos voi nakittaa jollekin), vetoketju lienee vaikein, niin kannattaa ehdottomasti tehdä itse, niin saa mieleisen.

Sama juttu. Naurattaa, kun lukee kommentteja, joiden mielestä lokareissa ei ole mitään järkeä ja vaihtoehtoja lokarittomuuteen ei ole. Pyöräliikkeessä myyjäkin oli samaa mieltä. Tai jäävihän minä olen omaan järkevyyteeni kantaa ottamaan. Joissain tilanteissa vaan on parempi pitää asiat omana tietonaan.
Minulla on nykyisin kiinteät lokarit, kun kyllästyin takalokarin heilumiseen. Vielä jos saisi metalliset, niin eivät paljon heiluisi. Ei sellaisia vain taida olla 65 millin leveydessä. Ennen jotenkin aina ajatteli, että irtolokarit ovat äänettömämmät, mutta ehkä ennen ei tullut nähtyä hyviä kiinteitä lokareita tai asennuksia. Joskus vähän pitävät ääntä tosi terävissä kuopissa, mutta muuten ihan ok. Minulla on vain muutama milli tilaa renkaan ja lokarin välissä, joten sorahan siellä usein ropisee ja joskus harvoin jokin isompi kivi hitusen hidastaa menoa, mutta kyllä noista on hyötyä. Mikään ei ole ikinä jäänyt kiinni sinne. Se on hienoa, ehkä siis tuosta pienestä raosta on apuakin, koska aiemmilla irtolokareillani jonkin kerran kesässä piti pysähtyä irrottamaan käpy. Ja eivätpä kivetkään lennä naamalle. Muistan, että joskus meinasi lähteä näkö moisesta, kun ajatteli nuorena, että maastopyörään ei kuulu lokareita laittaa.

Nyt minulla on ensi kesäksi projektina tehdä takalokarista etulokari, että saan riittävän pitkän. Pituus vain arveluttaa ja mistä saisi sopivan jäykän, mutta silti tarvittaessa taipuisan ja vieläpä hyvän näköisen, roiskeläpän. Pitäisi löytää se alin mahdollinen kohta lokarille, jossa se ei kuitenkaan tökkää johonkin kiveen tai puunrunkoon sellaista ylittäessä. En pysty sanomaan suoralta käsin, kun en ole tarkkaillut moista, kun nykyinen on niin lyhyt, että koko asia ei tule edes mieleen. Mutta sen olen tuuminut, että mahdollisimman pitkän loiskeläpän laittaisi, että se taipuisi osuessa. Vaikeaa on. Tässä tehdään melkein pioneerityötä, kun kunnolla suojaavat lokarit ovat niin harvinaisia (etujousitetuissa) maastureissa.

orc biker
25.12.2016, 21.33
Jos minä olisin nainen, niin minä ostaisin tällaisen: http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/zr-lady/zr-lady-60/

Koska tuo on hintaansa, joka ei päätä huimaa, nähden aivan huippu ja enemmänkin: paras. Kyllähän etujoustokin menee hienosti matkapyörissä, mutta jos tuon haarukan myy uutena, niin siitä saa tosi hyvän hinnan. Sillä rahalla voi ostaa jäykän haarukan ja työn sen vaihtamiseksi. Tuossa on tilaa ja kiinnikkeitä lokareille ja tarakalle. Jos tuohon laittaa esim. Jonesin loop H -tangon, niin saa monipuolisia otteita. Harmi vain, että se tanko on Euroopassa älyttömän kallis. Mutta tuo pyörä on jo niin hyvä, että ei tarvitse parempaa, joten loput rahat saa käyttää pyörän tuunaamiseen ja varusteisiin. Esim. kunnon laukut maksavat älyttömästi.

Ja muutoksia voi aina teettää jollain muulla, kun lyö rahaa tiskiin. Kunhan peruspaketti on kunnossa, niin sen varaan on hyvä rakentaa. Jos ajelu painottuu hiekkateille ja jopa poluille, niin maasturi on aika lyömätön. Sopivalla rengasvalinnalla ja tubelessina, joka nimenomaan hyödyttää alhaisilla paineilla, maastorenkaat eivät edes ole raskaat asvaltilla. Omat renkaani vierivät asvaltilla yhtä hyvin keskinkertainen maantiepyörän rengas perussisureilla ja tietysti soralla hurjasti paremmin.

Jami2003
25.12.2016, 22.16
Jos minä olisin nainen, niin minä ostaisin tällaisen: http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/zr-lady/zr-lady-60/.

Ostin emännälle tuollaisen 26" kolme vuotta sitten. Mitään muutoksia ei ole tehty ja tänään viimeksi pyörä kävi lenkillä. On kyllä loistava fillari hinta-laatu suhteeltaan.

via
25.12.2016, 22.38
saako tuohon perinteisen tavaratelineen?

Jami2003
25.12.2016, 22.41
saako tuohon perinteisen tavaratelineen?
Eiköhän siihen bilteman yleisversion saa kiinni.

Mohkku
26.12.2016, 06.58
Minulla on nykyisin kiinteät lokarit, kun kyllästyin takalokarin heilumiseen. Vielä jos saisi metalliset, niin eivät paljon heiluisi. Ei sellaisia vain taida olla 65 millin leveydessä.

Olisiko näistä iloa? Materiaalista en tiedä, mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
http://www.bikeshop.fi/Planet-Bike-Cascadia-29-lokas/ekauppa/pFE7059/&listpos=28

Itselläni on maasturissa pikalokarit ja ne ovat siinä käytössä ok. Takalokaria tosiaan saa ajoittain oikaista. Retkikäytössä sen saisi tarakkaan kiinni, mutta tietenkään suojaavuus ei ole täyspitkän veroinen.

Pojan pyörästä särkyi täyspitkä etulokari puunrungon ylityksessä, kun kiinteänä/20" rengaskoossa johtuen oli alhaalla, eikä joustanut roiskeläpästä huolimatta tarpeeksi, kun etupyörän nosto jäi vajaaksi.

Ennen jotenkin aina ajatteli, että irtolokarit ovat äänettömämmät, mutta ehkä ennen ei tullut nähtyä hyviä kiinteitä lokareita tai asennuksia.

Äänekkyyteen liittyen pidän krossarin pitkistä muovilokareista. Jos ja kun ruuvit pysyy kiinni, räminää ei kuulu. Kivet tosiaan joskus talvirenkailla pyörii lokarin ja renkaan välissä, mutta muovilokarista ei paha ääni lähde. Vanhan pyörän metallilokarissa tuo ääni oli aivan erilainen.

Minulla on vain muutama milli tilaa renkaan ja lokarin välissä, joten sorahan siellä usein ropisee ja joskus harvoin jokin isompi kivi hitusen hidastaa menoa, mutta kyllä noista on hyötyä. Mikään ei ole ikinä jäänyt kiinni sinne. Se on hienoa, ehkä siis tuosta pienestä raosta on apuakin, koska aiemmilla irtolokareillani jonkin kerran kesässä piti pysähtyä irrottamaan käpy.

Huvittava juttu, mutta toisen lapsen maasturissa on SKS:n junior 55 kiinteästi asennettuna ja niissä tosiaan käpy tosiaan välillä kiilautuu väliin. Muuta haittaa ei kyllä ole, kuin että täytyy pysähtyä irrottamaan se, käpy siis. Missään tapauksessa en tuon takia lokareista siinäkään pyörässä halua luopua. Jos aloittajan tavoin retkipyöräilyä ajattelee, tätä ongelmaa tuskin muilla kuin nappularenkailla esiintyy.

Nyt minulla on ensi kesäksi projektina tehdä takalokarista etulokari, että saan riittävän pitkän. Pituus vain arveluttaa ja mistä saisi sopivan jäykän, mutta silti tarvittaessa taipuisan ja vieläpä hyvän näköisen, roiskeläpän. Pitäisi löytää se alin mahdollinen kohta lokarille, jossa se ei kuitenkaan tökkää johonkin kiveen tai puunrunkoon sellaista ylittäessä.

Jonkun kannattaisi alkaa tehdä lokareita ns. metritavarana. Muutamaa eri leveyttä ja renkaan halkaisijaa hiukan ylipitkinä paloina, jotka asiakas saisi lyhentää itselleen sopivan mittaiset lokarit ja ruuvata kiinnikkeet oikeille kohdilleen. Olisi varmasti halvempaa tuotantoa kuin nykyinen tapa tuoda markkinoille lukemattomia vaihtoehtoja, joista mikään ei ole kuitenkaan täydellinen.

Jos minä olisin nainen, niin minä ostaisin tällaisen: http://www.radon-bikes.de/en/mountai...dy/zr-lady-60/ (http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/zr-lady/zr-lady-60/)

Itse edelleen valitsisin krossarin/gg:n/adventuren/tms. retkipyörän. Mutta jos suoratankoinen malli enemmän kiinnostaa, toki tuo on paperitietojen valossa kilpailukykyinen. Jos tietoja oikein luen, keskiökin taitaa olla ht-mallia. Tavaratelineelle näyttää yläkiinnikkeet olevan, levyjarrun sijoituksen takia alapäässä voi joutua sovituspalojen kanssa asennusta tekemään. Tai sitten ei, riippuu rakenteesta. Esim. Jossain Feltin pyörässä näin fiksun rakenteen, jossa tuolla tavoin asennetusta jarrusta huolimatta tarakan sai suoraan runkoon kiinni. Lokarin sitten saakin sen rakenteesta riippumatta tarakan alla helposti pysymään paikoillaan.

Maasturissa kannattaa uhrata hetki jousituksen merkityksen pohdiskeluun. Ilmeisesti tuossa Radonin mallissa on rautajouset, joten kuormattuna keulan ominaisuudet saattaa loppua. En tosin tiedä, kannattaako ilmajousitustakaan pumpata niin kovaksi, että se toimii täyteen kuormattuna.

Toinen juttu on renkaat. Toki leveyden mahdollistama pehmeys on mukavuuden suhteen hyvä asia, mutta tuolloin vaatimukset etenkin sileällä tiellä ajotekniikan osalta nousee kovaksi. Hiukankin epätasainen pyöritys saa pyörän heijaamaan yläs alas, enkä itse voi sellaista pompottelua sietää. Jousitus vielä pahentaa tätä ilmiötä. Siksi suoratankoisen(kin) valitsisin mieluummin täysjäykkänä. Esim. Kona Big Roven renkailla tuskin tätä ongelmaa esiintyy, kunhan pitää paineet riittävän suurina. Samoin sileähköjen renkaiden ansiosta kävyt luultavasti pysyttelee poissa lokareista. Radoniin voi tietysti vaihtaa jäykän keulan, jos sopivalla geometrialla ja emäputkella sellaisen jostain löytää. Lisäksi renkaat voi vaihtaa sileämpiin ja/tai pumpata kovaksi. Pientä harrastuneisuutta keulan vaihto kyllä vaatii, joten aloittelijaksi itsenä määritelleellä aloittajalla on edessä kärsivällisyyttä vaativa aiheeseen tutustuminen, ellei luontaista halua tällaiseen tuunaamiseen ole. Big Rove olisi, jos pyörä muuten sopivaksi osoittautuu, huomattavasti helpompi lähtökohta varusteltavaksi tällaiseen retkeilyyn. Ehkä enemmän fiilispohjalle menee teräsrunko, jossa materiaalin lujuusominaisuudet sitkeytensä takia ainakin teoriassa voittaa Radonissa käytetyn alumiinin.

orc biker
26.12.2016, 08.51
Maasturissa kannattaa uhrata hetki jousituksen merkityksen pohdiskeluun. Ilmeisesti tuossa Radonin mallissa on rautajouset, joten kuormattuna keulan ominaisuudet saattaa loppua. En tosin tiedä, kannattaako ilmajousitustakaan pumpata niin kovaksi, että se toimii täyteen kuormattuna.

Siis tuossahan on Solo Air ja vieläpä ilmeisesti Motion Control -malli eli haarukka selvästi paremmasta päästä. Jos sitä ei halua pitää, niin se on arvokas kapistus. Siitä saa myymällä varmasti helposti 150-200 euroa.

Toinen juttu on renkaat. Toki leveyden mahdollistama pehmeys on mukavuuden suhteen hyvä asia, mutta tuolloin vaatimukset etenkin sileällä tiellä ajotekniikan osalta nousee kovaksi. Hiukankin epätasainen pyöritys saa pyörän heijaamaan yläs alas, enkä itse voi sellaista pompottelua sietää.

Ei varmasti ole ongelma, jos ei laita paineita hyvin alas. Jos ajaa asvalttia ja hiekkaa, niin ei kannatakaan laittaa älyttömän alas, joten ei pitäisi olla ongelmaa. Jos epäilyttää, vaan 3-4 baria poistaa taatusti pomputuksen tunteet raskaaltakin kuskilta. Keula ei minusta vaikuta koko asiaan. Se on ihan erilaista pumppaamista, ja senkin saa lukittua halutessaan.

Pientä harrastuneisuutta keulan vaihto kyllä vaatii, joten aloittelijaksi itsenä määritelleellä aloittajalla on edessä kärsivällisyyttä vaativa aiheeseen tutustuminen, ellei luontaista halua tällaiseen tuunaamiseen ole.
Tai rahaa. Eihän se montaa kymppiä maksa liikkeessä. Eihän noita itse kannata aloittelijan tehdä, vaan vie liikkeeseen ja pyytää uuden keulan tilalle. Vanhan ottaa mukaansa ja myy tai jos liike haluaa hyvittää siitä saman tien jotain.

Mohkku
26.12.2016, 09.06
Keula ei ainakaan minulla ole lukossakaan täysin jäykkä (joku Rock Shocksin ilmajousinen perusmalli), vaan joustaa suunnilleen saman verran kuin renkaat.

Rahalla saa kaupasta uuden keulan asennettuna, mutta itse en luottaisi myyjiin niin paljon, että saisin juuri sopivan. Kivijalkaliike myy sellaisen keulan, jonka se saavat hankittua ja silloin geometria on mitä sattuu. Siksi tässä tapauksessa minusta kannattaa mielummin ottaa vaikka vähän kalliimpi pyörä valmiina sopivilla osilla kuin alkaa askarrella keulan kanssa.

via
26.12.2016, 10.36
Eiköhän siihen bilteman yleisversion saa kiinni.

eiköhän - ja js ostaa sen ja toteaa ettei tai vaatis enemmänkin mekaanikontaitoja / työkaluja. Eli onko tietoa / kokemusta saako?

via
26.12.2016, 10.37
ylempänä joku toi esiin sinkulan johon voisi vaihtaa rattaita tilanteiden muuttuessa - toi on ratkaistu napavaihteisessa. ketjuvaihteinen on vähän eri pyörä

pro_syklisti
26.12.2016, 12.53
Napavaihteinen helppohuoltoinen lol.
Tässä 7-vaihteisen osat. http://www.jppyora.com/pyoran-huolto/
Lähemmäs 100 pikkuosaa. En kyllä kutsuisi helppohoitoiseksi. Itse ottaisin nuo osat kouraan ja heittäisin lähimpään pusikkoon.
Ilmeisesti tuota kardaania säädetään kaapelilla, joka on yhteydessä pikkurattaisiin. Joka tapauksessa tuo räjäytyskuva kerjää ongelmia. Noi pikkurattaat kuluvat aika nopeasti.
https://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupy%C3%B6r%C3%A4n_huolto_ja_korjaus/Napavaihteiston_huolto#/media/File:Internal_hub_3_speed_Shimano.jpg

nure
26.12.2016, 15.27
Napavaihtaja kestää aikansa ja sitten alkaa ongelmat, toisaaltaan tunnen kuskeja jotka ajaneet työmatkoja ympäri vuoden jollain Nexuksella tai vastaavalla kymmenenkin vuotta ilman mitään huoltoa. Itse pidän ulkovaihtajaa ehdottomasti helpompana vaihtoehtona jo senkin vuoksi että saa välitykset helposti muokattua mieleisiksi.
Mohkkun kanssa samaa mieltä, ellei ole tälläinen muokkaaja niin kannattaa tosiaan osta valmiiksi tarpeeksi hyvä ettei tosiaan tarvi heti alkaa esim. keulaa vaihtamaan ja ei kaikki rakasta tuota osien kauppaamista netistä. Kivijalan kanssa tietenkin voi neuvotella ostovaiheessa jo muutostyötä mutta saattaa taas olla ongelmana se että löytyykö mieleistä hyllyltä.

via
26.12.2016, 16.19
pitkän päälle kokemattoman eli huollon ostajan on yksinkertaisinta ostaa kivijalasta yhteisesti sopivaksi neuvoteltu pyörä - esim mun pitäis vaihdattaa ketju ja samalla takaratas alkuvuodesta, en kuvittelekaan tekeväni sitä itse - hiukan Ot napavaihteista, harva tämän ryhmän seuraajista käyttää Nexusta vaan Alfinea, ymmärtääkseni saman firman tuotteita mutta eri sarjaa

orc biker
26.12.2016, 18.32
eiköhän - ja js ostaa sen ja toteaa ettei tai vaatis enemmänkin mekaanikontaitoja / työkaluja. Eli onko tietoa / kokemusta saako?
Näkyykö kuvissa siellä alhaalla ne kiinnitysreiät? Jos näkyy, niin saa kiinni kikkailematta. Jarru tietysti teoriassa voi tulla eteen, mutta en oikein usko. Minulla vain vanha kovasti ulkoneva mekaaninen levyjarru on joskus tullut tarakan asentamisen tielle, mutta hydrauliset eivät koskaan. Tuon uuden mallin kuva on vähän huono, mutta minusta siellä reikä on. Sen näkee etenkin valkoisesta tai vihreästä vähän erihintaisesta mallista. Sama runkohan noissa on kaikissa.

http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/zr-lady/zr-lady-70/

Sivun alhaalta kuvat selaamalla näyttäisi selvästi, että ei jarru ole varmastikaan liian ulkoneva, ja toisen puolen kuvassa taas kiinnitysreikä näkyy tosi selvästi. Ylhäällä olevat reiät näkyvätkin päivänselvästi.

via
26.12.2016, 18.43
Napavaihteinen helppohuoltoinen lol.
Tässä 7-vaihteisen osat. http://www.jppyora.com/pyoran-huolto/
Lähemmäs 100 pikkuosaa. En kyllä kutsuisi helppohoitoiseksi.

Nexus-vaihteet, eli 3-, 4-, 7- ja 8-vaihteiset napavaihteet tarvitsevat huoltoa 2-3 vuoden välein. Näillä on taipumusta kondensoida vettä sisäänsä. Pahimmillaan koko navan sisus on yhtä ruostemöykkyä. Tässä tapauksessa koko napa joudutaan uusimaan ja takapyörä rakentamaan uudelleen. Tämän voi välttää säännöllisellä huoltamisella.

En ole autoanikaan huoltanut itse, kun se tarvitsee huoltoa vien sen ammattilaisen käsiin, aivan samoin fillarin

orc biker
26.12.2016, 18.47
Rahalla saa kaupasta uuden keulan asennettuna, mutta itse en luottaisi myyjiin niin paljon, että saisin juuri sopivan.
Mutta luottaisitko sitten siihen, että saat koko pyörän? Eiköhän niihin voi luottaa ihan samalla lailla, että tekevät sen, mitä sovitaan. Keulankin voi valita ja tilata itse, jos ei kuitenkaan luota tai hinnat miellytä. Tulla vaikka täältä kysymään, että mikä on sopivan mittainen. Itse en tosin luopuisi joustokeulasta retkipyörässä, jolla ajetaan hiekkateitä. En yleensä laita asvaltillakaan edes lukkoon, koska pidän siitä tutusta tuntumasta ja liikkeestä. Se on ihan riittävän luotettava kapistus. Jos lähtisin ajamaan jonnekin maailman ympäri, niin silloin ottaisin jäykän, mutta alle 5000 km:n reissut ajaisin varmasti mieluummin sillä. Huoltoahan se toki välillä kaipaisi, mutta moni selviää vuosia koskematta. Se huolto on enemmän pidempiaikainen ongelma.

Matti Heikkinen
26.12.2016, 19.41
Orc Bicer,mistäs lähtien niitä holkittomia aluvanteita on alettu vahvistamaan?Käyn aina joskus Kyläsaaren pyöräpajalla ostamassa jonkin kiekon askarreltavaksi,pulma on vain että vähän kapeammista ja kevyemmistä vanteista on nippelit tulleet tai tulossa läpi,hieno kuva oli myös erään retkipyöräilijän blogissa,oli ostanut matkalla takakiekon holkittomalla vanteella,oli sitten revennyt keskeltä 300 km ennen Katmandua alkanut nippelinrejistä.Luotan edelleen vain holkitettuihin vanteisiin,ei ole koskaan ollut ongelmia,minun puolestani voit aivan hyvin käyttää holkittamattomia

orc biker
26.12.2016, 19.53
Orc Bicer,mistäs lähtien niitä holkittomia aluvanteita on alettu vahvistamaan?Käyn aina joskus Kyläsaaren pyöräpajalla ostamassa jonkin kiekon askarreltavaksi,pulma on vain että vähän kapeammista ja kevyemmistä vanteista on nippelit tulleet tai tulossa läpi,hieno kuva oli myös erään retkipyöräilijän blogissa,oli ostanut matkalla takakiekon holkittomalla vanteella,oli sitten revennyt keskeltä 300 km ennen Katmandua alkanut nippelinrejistä.Luotan edelleen vain holkitettuihin vanteisiin,ei ole koskaan ollut ongelmia,minun puolestani voit aivan hyvin käyttää holkittamattomia
Luitko sen lainaamani tekstin? Siinä oli vastattu siihen, että mikä on holkittomuuden etu mukaan lukien edut kestävyydessä.

Jos jossain on vanha ja huono holkiton vanne, niin esitätkö vakavissasi, että se todistaisi laajemminkin holkittomista uusista vanteista? Roskaa saa monessa eri muodossa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä nykyaikaisten uusien laatuvanteiden kanssa. Jos Spankin holkittomat vanteet kelpaavat alamäkiajoihinkin, niin luulisin, että niillä vähän tasaisemmallakin pärjää. Minä ainakin pärjään. Kun tein valintaa, niin yksi tärkeimmistä kriteereistä oli luotettavuus. Laitan uudelleen, miten holkittomuus siinä voi auttaa.

"First regarding eyelets, it was a fundamental part of our design philosophy from the beginning that Spank rims would not use soft malleable eyelets on our rims. After all, if its possible to make something stronger with 2 parts instead of 34, well thats a no brainer, (if it works). We have all had terrible experiences with eyelets cracking, deforming, pulling out, or coming loose and rattling around, basically making a perfectly good rim a piece of junk. For sure, in the beginning (10 years back now) Spank had its troubles...but the opening of our exclusive in-house rim development and production facility, the employment of the relatively new Dynamal alloy and the evolution of our "360 Degree Orbital Nipple Seat" in the patented Oohbah profile, meant that for the past 5 years or so we have been able to exceed spoke pull through tests with eyelets, on the same rims without eyelets!"

Suomeksi sanottuna kaikessa lyhykäisyydessään ainakin Spank onnistuu siis nykyisin tekemään ilman holkkeja vanteita, jotka kestävät suuremman vedon kuin holkkien kanssa. Ajat muuttuvat.

Kuulostaisi siltä, että sinä askartelet vanhojen osien kanssa sen kummemmin laatua erittelemättä. Silloin luultavasti kannattaakin välttää holkittomia vanteita. Tai jos ostaa Intiasta jonkin tuntemattoman vanteen. Mutta minä itse kokoan pyöräni nykyaikaisista merkkiosista laatuun panostaen. Jokin pyöräpajan vanhojen ylijäämäosien tarjonta ei anna oikeaa kuvaa siitä laadusta. Ja jos puhutaan luotettavuudesta, niin etenkin silloin mainittujen osien laaria ei kannata selailla, vaan laittaa uutta ja taatusti kunnollista. Kun kuuntelee jotain Matti Rämön pyöräseikkailua Intiassa, niin siinä iso osa seikkailusta tuntuu olevan jännitystä siitä, että kestääkö pyöränromu kasassa. Pinna on poikki joka etapilla, jos ei rengas ole puhki tai poljin rikki. Minun oma lähtökohtani välineisiin on ihan erilainen.

Mohkku
27.12.2016, 09.16
En tietenkään tiedä varmaksi, mutta veikkaan aloittajan etsivän pyörää toimivilla kiekoilla. Ensimmäinen lisävaruste tuskin on uudet kiekot. Tällöin pitäisi voida arvioida kiekkojen laatua ja koska ne ovat jotain kiinalaista bulkkitavaraa laadukkaiden brändien sijaan, vertailu on kovin vaikeaa. Kunnollisia tietoja ei useinkaan niistä edes kerrota ja vanteen valmistajien sivuilla ei vastaavia vanteita ole mallistossa. Kyse on siis pyörävalmistajalle räätälöidystä tuotteesta. Siksi itse ainakin joudun tyytymään arvioimaan asiaa pinnojen määrällä, vannekehän mitoilla, painolla (jos sen saa selvitettyä).

TERU
27.12.2016, 10.31
Kiekot ovat pyörän rungon jälkeen tärkeimmät osat. Pyörän valmistaja valitsee yleensä pyörän kokonaisuuten nähden saman tasoiset kiekot. Kun sitten lähdetään hakemaan parannuksia pyörään, niin kiekkojen uusiminen on useimmiten järkevin, no ehkä ainoakin isompi parannus, jonka omistaja helposti tekee. Omat kokemukset alkuperäisistä kiekoista, että niillä ajaa pitkään, kun huolehtii muutaman satasen jälkeen pinnojen kireyden säädön ja muutaman tuhannen jäkeen käyttää navat auki mikäli ovat perinteiset.

Matti Heikkinen
27.12.2016, 19.10
Orc biker,missähän ketjun aloittajalle sopivissa pyörissä näitä ihmevanteita on? Itse toimin pienellä budjetilla mutta silti haluan käyttää kestäviä osia vaikka olisivatkin vanhempia,retkipyöräni holkitetut Alesan vanteet ovat purettu jostain 70-luvun Tunturin mummopyörästä.

stenu
28.12.2016, 09.44
Hei!

Kestävyys, helppohuoltoisuus ja pitkän matkan ajomukavuus sekä lastattavuus olisivat tärkeimpiä ominaisuuksia, nopeus ja keveys vähemmän tärkeitä.

Olen 162 cm pitkä. Olen ihan aloittelija ja kaipaisin hyviä pyöräsuosituksia ja/tai mahd. vinkkejä asiantuntevista/ objektiivisista pyöräliikkeistä (PK-seutu, Satakunta tai netti), mistä pääsisi alkuun. Kiitos jo etukäteen!

Musta tuo kuulostaa ihan esimerkiksi 26-tuumaiselta Surly Long Haul (tai Disc) Truckerilta. Hesalan Pikku-Huopalahdessa löytyy Shock Therapy -niminen pieni pyöräliike. Soittaisin sinne ja kertoisin tuon, mitä kerrot tuossa yllä.

Alla olevan linkin artikkeli auttaa alkuun perusasioiden ymmärtämisessä ja siitä löytyy lisää vaihtoehtoja.

http://www.cyclingabout.com/list-of-touring-bikes-for-smaller-cyclists/

via
29.12.2016, 13.19
vähän Ot mutta ihan mielenkiintoinen linkki - rvani on aiheen kategoriassa (163cm ja ajelee pienellä maasturilla, eikä jalka enää nouse), mä parimetrinen ja XXL-pyöriä katseli aikani kunnes päädyin Pelagoon, tuossa oli kiva listaus mullekin, täytyy tutustua

Mohkku
29.12.2016, 16.11
Kiinnostava on myös Surly Straggler 650b. Foxcomp Turussa ainakin myy noita.

orc biker
29.12.2016, 20.25
Orc biker,missähän ketjun aloittajalle sopivissa pyörissä näitä ihmevanteita on? Itse toimin pienellä budjetilla mutta silti haluan käyttää kestäviä osia vaikka olisivatkin vanhempia,retkipyöräni holkitetut Alesan vanteet ovat purettu jostain 70-luvun Tunturin mummopyörästä.
Harvassa pyörässä on vakiona muutenkaan mieleisiä vanteita. Nehän kannattaa hommata itse myöhemmin. Ja ihan hyvä niin, niin ei tarvitse maksaa pyörän mukana ylimääräistä sellaisesta, jonka kuitenkin vaihtaa itse mieluisampaan. Harvassa tulee mukana tubeless ready -vanteita, saati vielä sopivassa leveydessä.