PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen fatbike

Sivut : [1] 2 3 4

Landman
29.11.2016, 08.40
Tuli eilen hommattua KTM macina freeze 2017 mallia oleva sähköläski. Ensikokemukset todella positiivisia,sähköapu hävittää sopivasti läskipyörän suurempaa vierintävastusta. Nyt meno tuntuu jopa sähäkältä entiseen luomuläskiin verrattuna. Bluto joustokeula vaikutti myös näin ensilenkin perusteella ihan hyvältä varusteelta tällaisen yli viisikymppisen ranteille. KTM:n ostin Suomen polkupyörätukun Tammiston liikkeestä, jossa oli kaikkia runkokoja valmiiksi koottuina,joten koeajokin onnistui. Oma ON-ONE Fatty kelpasi vaihdossa ihan asialliseen hintaankin ja vaihtoivat siellä vielä oman stongan Fattysta KTM:ään vakion tilalle. Kehut täältä erinomaiselle palvelulle!

brilleaux
29.11.2016, 09.28
Kun mun polvet tai joku muu kehonosa hajoaa voisin harkita vaikka spessua (https://www.specialized.com/us/en/turbolevohtcompfat/114665).
Toki sais mahtua 2XL:t alle, kun kerran sähkö avittais. ;)

Edit: onko muuten olemassa sähköläskiä tarvittavalla clearancella?

Ja sit joku Pinionin loota ois kiva integroituna mukaan. ;)

JackOja
29.11.2016, 09.40
Edit: onko muuten olemassa sähköläskiä tarvittavalla clearancella?

Laita moottori siihen Poleen?

Eikö Spessussa muuten ole ärsyttävän löysä perä?

edit: ↓niimut jos sitkun kauramoottori köhii Polen moottorisointi?

brilleaux
29.11.2016, 09.43
^Kyllä mä terveenä menen kauramoottorilla. Näiden aika on sitten kun keho menee rikki.
Spessu muuten näemmä vihdoin saanu 12x197 taka-akselin pyöräänsä. Jospa ne ois saanu sitä muutenkin tukevammaksi. ;)

Pekkaki
29.11.2016, 10.32
Kyllähän tommosella ajelis.. mut.. ihanan kallista..

Volvospede
29.11.2016, 10.48
Eikö Spessussa muuten ole ärsyttävän löysä perä?

Ei. Se on järjettömän löysä.

nure
29.11.2016, 15.28
Komps Brilleauxille, vielä jaksaa vanhakin...

Markku Liitiä
29.11.2016, 16.11
Oletko nure koskaan kokeillut sähkömaasturia? Jos et, kannattaisi. Kyllä minäkin perinteisellä jaksan polkea ja yleensä poljenkin, mutta sähköavusteinen maastopyöräily on ihan huitsin hauskaa!

nure
29.11.2016, 18.00
Markku, olen kyllä mutta en näe itseäni mitenkään potentiaalisena asiakkaana koska mielestäni kyllä koen pyöräilyn niin pitkälti liikuntana että omat lihakseni saa vielä avustaa minua.
Toisaaltaan jos jos olisi jokin "avusteinen" niin se pitäisi ainakin päristä perkeleesti!

oem
29.11.2016, 19.07
O.T.
Avustusta ja ääntä:D
https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w&ab_channel=colinfurze

nure
29.11.2016, 19.57
^Asennetta ja avustusta!!!

Landman
29.11.2016, 22.10
Tänään tuli ajeltua Keinukallion mäkisiä reittejä,ainakin vielä tuntuu ajamisen ilo olevan korkealla tasolla. Rasitustasoa pystyy hyvin säätelemään mieltymysten mukaan. Kyllä tälläkin hien saa hyvin pintaan tarvittaessa. Keinukallion rinteitä eco moodilla ajellessa minulla ainakin nosti hikeä pintaan pakkaskelistä huolimatta.

TuriMaas
30.11.2016, 00.07
Tänään tuli ajeltua Keinukallion mäkisiä reittejä,ainakin vielä tuntuu ajamisen ilo olevan korkealla tasolla. Rasitustasoa pystyy hyvin säätelemään mieltymysten mukaan. Kyllä tälläkin hien saa hyvin pintaan tarvittaessa. Keinukallion rinteitä eco moodilla ajellessa minulla ainakin nosti hikeä pintaan pakkaskelistä huolimatta.

Mulla on yhtenä pyöränä Spessun sähköinen jäykkäperä 29 plussana. Olisi joskus hauska saada ajoseuraa toisesta sähköstä, jotta pääsisi kokemaan eroja eri pyörien välillä.

Hääppönen
30.11.2016, 09.04
O.T.
Avustusta ja ääntä:D
https://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w&ab_channel=colinfurze
Ja kuten taas kerran tässäkin nähdään, osaava kuski ei kypärää tarvitse. :cool:

brilleaux
30.11.2016, 09.31
mutta sähköavusteinen maastopyöräily on ihan huitsin hauskaa!

Maastopyöräily on ihan huitsin hauskaa! ;)

ealex
30.11.2016, 09.40
Olisiko tässä ensimmäinen haastaja Spessulle: http://www.mondraker.com/es/en/2017-e-panzer-r en ainakaan muita ole vielä nähnyt, jos kriteerinä on leveät renkaat, laadukas runko, laadukas avustus, matala paino, järkevät osat. Spessu tosin edelleen vie voiton: https://www.specialized.com/fi/en/men/bikes/turbo/mountain/turbo-levo-ht-comp-fat/128322

Volvospede
30.11.2016, 10.44
Ton spessun sivuilla mainostetaan "snappy chainstays"... tarkoittaaks se että ne katkee niin kuin mun fatboyssä kävi? :-)

Irocci
30.11.2016, 17.34
Ei pidä unohtaa Haibiken läskejä.

Jäykkäperäläskit http://www.haibike.com/en/INT/bikes/254/2017-xduro-fat-six-6-0?variant=4556611740
http://www.haibike.com/en/INT/bikes/266/2017-sduro-fat-six-6-0?variant=4547011740

Täpäriläski http://www.haibike.com/en/INT/bikes/267/2017-sduro-full-fat-six-7-0?variant=4547211742

Landman
30.11.2016, 23.09
Tänään kävin mätäkivenmäen polkuja ajelemassa, fiilikset vielä hyvät! Tällä tulee kyllä helposti ajeltua enemmän kuin pelkällä lihasvoimalla, osa tietysti menee uutuudenviehätyksen piikkiin. Onkohan kellään vielä kokemusta näiden sähkövermeiden kestävyydestä? Ketjut ainakin joutuu koville. TuriMaas: Voidaan joskus hyvin käydä ajamassa pyörien vertailulenkkiä,kunhan pääsen itse vähän paremmin sinuiksi tämän uutuuden kanssa. Kovin teknisille poluille en kehtaa kenenkään kanssa vielä lähteä reilusti alle vuoden maastopyöräilykokemuksella. Laita vaikka yv:llä yhteystietosi niin voidaan sopia.

Landman
02.12.2016, 22.12
Miellyttävästi tuntuu toimivan KTM:n Bosch sähköjärjestelmä. Esim. maantieajossa avustus lakkaa joustavasti 25-27km.h välissä, tällä alueella liikuttassa poljinvastusta helppo pitää itselle sopivana. Maastossa liikuttaessa eri tehotasoilla saa avustuksen pidettyä hyvin sopivana, sen verran eroa niissä tuntuu olevan.

Irocci
02.12.2016, 22.32
Tuleeko se avustus mukaan miten rajusti ja lähtee heti pois, kun lopettaa polkemisen?

Landman
02.12.2016, 22.45
Avustus alkaa ja loppuu välittömästi polkemisen mukana, rajuus riippuu valitusta tehotasosta.

Landman
03.12.2016, 18.49
Avustuksen määrää säätää myös kampien momentintunnistus, eli lisävoiman määrä suhteutetaan polkemistehon mukaan. Tänään reilun kolmen tunnin pikkupakkasella ajetun polkuajelun jälkeen akussa virtaa täyden viidestä pykälästä jäi kolme pykälää vielä jäljelle.

kyytimies
04.12.2016, 21.34
Sähköläski puhuttelee, pelkään että jos menen testaamaan niin kaupat tulee. Todennäköisesti tämmösen käyttöaste muodostuisi suureksi ja olisi kaikkiaan hauska laite. Pitää vaan päästä eroon ennakkoluulosta että kaiken pitää olla
rankkaa, eikä tässä mitään avustuksia tarvita! E-läskillä voisi korvata ehkä enduromotskarin? En tiiä.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
04.12.2016, 22.14
Varmaan riippuu aika paljon, mitä enskaprätkällä on tehnyt. Tehoissa ja jousituksessa on valovuoden verran eroa, jos reippaammin ajaa. Mutta sähköavusteisella sais ehkä paremmin pidettyä tasamaalla syheröisellä polulla semmoista vauhtia, että edes vähän joutuu keskittymään ajoon kaarteissa. Ehkä jopa jarrutuksiin.

nih..

thunder
04.12.2016, 22.59
Minä möin kaikki polttomoottorimopot pois ja sähkötäpäri tavallaan korvasi enska-ajot. Riittävästi saan ajamisen riemua näin.

e-tracker
04.12.2016, 23.36
Entisenä enskakuskina voin vahvistaa että e-täpärillä saa vähintäin saman nautinnon, itseasiassa hauskempaa ja rennompaa(laillista maastoajoa) kuin konepyörällä, suosittelen.

-kivi-
07.12.2016, 14.06
Löytyskö täältä vinkkiä. Pistin tilaukseen työmatkakulkineen eli Fättäri sähköillä. Tilailin Bafangin G06 moottorin takanapaan ja fillariksi White Halpiksen, eli viime vuoden Liten.
Bafangissa on kehä tuplarakenteinen, eli kahdessa kerroksessa ja vanteen rei'istä näkyy tuo rakenne, eli eikö sinne paska ja kura ja jää ja lumi keräänny samantien vai onko se jotenkin estettävissä?
Mistä väki on tilaillut noita akkuja? Greencycles tarjoaa jopa parin vuoden takuuta, maksaa tietysti vähän enemmän, mutta nopealla aikataululla on tarjolla ainoastaan pienikapasiteettista runkoakkua. Onko muuta suositeltavaa paikkaa tilailla akkuja?

bushwack
07.12.2016, 22.49
http://www.haibike.com/en/INT/bikes/254/2017-xduro-fat-six-6-0?variant=4556611740

Valinta taitaa osua omalla kohdalla Haibikeen.
Mistäs liikkeistä kannattaisi lähteä kyselemään?

Sambolo
08.12.2016, 11.43
Kärkkäisellä ite ihmetelly noita haibaikkeja.

bushwack
08.12.2016, 20.42
Kärkkäisellä ite ihmetelly noita haibaikkeja.

Verkkokaupasta ei löytynyt sähkösiä haibaikkeja. Onko kivijalkaliikkeessä isompi valikoima?

Sambolo
09.12.2016, 13.04
Viimeks kun kävin nii oli ilmeisesti suurin osa siirretty pyöristä talvisäilöön, mutta jotain sähköisiä malleja oli, en kyllä muista mitä, mutta kaikkiaan oli vain alle kymmenen pyörää näytillä. Tästä ainakin kuukausi ja Lahden kärkkäinen.

Kurkkasin nettikaupan, ei sielä netissä ainakaan ole sitä plussakoon pyörää mikä oli muistaakseni sähköllä. Eli varmaan eri valikoima tai sitten noi vaan jälellä.

Landman
23.12.2016, 20.59
Tänään innostuin läskipyörän väärinkäyttöön? Eli ajoin pelkästään pyörä-/maantielenkin,koska en viitsinyt lähteä kuraisille ja märille poluillekaan. Ajoin Tuusulanjärven ympäri yhteensä 45km. matkan KTM:llä. Mukavaa touhua tämäkin oli maisemia katsellessa pimenevässä illassa. Sähköavustus laajentaa kyllä hyvin läskipyörän käyttömahdollisuuksia, tuskinpa olisin viitsinyt tähänkään lähteä pelkällä laiskalla kauramoottorillani. Se jäi kaivelemaan, että kuinka nuo Jumbo jimit kestää ajelua hiekoitussepelin päällä sulalla asfaltilla?

Jami2003
23.12.2016, 21.30
Neljä kauramoottoripyörää löytyy tallista ja täytyy myöntää että vaikka aluksi olin hyvin vastaan ebikejä niin pikku hiljaa on alkanut hiipimään kiinnostus yhdestä sellaisesta. Itse ajattelen niin että kun sitä pk:takin pitäisi jo ajaa treeninkin takia toisinaan ja normi maasturilla taas mittari on koko ajan punaisella niin miksipä ei voisi olla matala sykkeisempiä ajoharjoittelu treenejä sähköpyörällä.

Ei kai sitä pakko ole sähköpyörällä alkaa pelkästään ajamaan vaikka sellaisen sattuisi hankkimaan :)

e: niin ja koska läskiä ei löydy ja muutenkin koska sähkö avustaa niin saishan sähköpyörä olla leveillä renkailla. Täysjousto ehkä tai sitten ei... En tiiä mikä ois parasta. Testaamaan pitäisi päästä.

brilleaux
23.12.2016, 21.42
Hyvää joulua koko kansalle!

Landman
23.12.2016, 21.54
Ei läskiä voi väärinkäyttää. Paitsi laittamalla siihen sähköt. [emoji6]
En mä vaan sisäistä miten se sähkö laajentaa käyttömahdollisuuksia, saman kiemuran voi heittää polkien?
Tai mopolla?
Viitsiminen ja käyttömahdollisuuksien laajentuminen on eri asia.
brilleauxilla havaittavissa lievää asenteellisuutta sähköä kohtaan:)

brilleaux
23.12.2016, 21.58
brilleauxilla havaittavissa lievää asenteellisuutta sähköä kohtaan:)

Syyllinen.
Hyvää joulua pyöräilykansalle!

Tomy
23.12.2016, 23.03
Sähköpyörä sai minut lopettamaan auton käytön lähes kokonaan. Minusta tämä on hyvä asia. Itse en olisi siihen pystynyt ilman sähköä. Moni kyllä pystyy, extra yläpeukut heille! Nyt, kun kunto on vähän parantunut, poljen erittäin mielelläni lenkkejä luomuläskillä. Mutta työmatkat, päiväkotiin viennit, kauppareissut ja muut asioinnit ja lasten harrastuskyydit hoidan mieluiten sähkön avustamana. Sähköllä siksi, että näin kulkemiseen päivittäin käytetty aika pysyy kohtuullisena. Tällä tavoin sähkö on laajentanut minun kohdallani polkupyörän käyttömahdollisuuksia hurjasti.

pro_syklisti
24.12.2016, 02.44
En kyllä kannata mekaanista dopingia. Väärin meitä kauramoottorilla ajavia kohtaan nämä doupatut kuskit.

plr
24.12.2016, 02.56
Kerrotko tarkemmin miten se, että joku ajaa sähköllä, on väärin muita kohtaan? Voihan kuka vain ajaa sähköllä, jos se on jotenkin parempaa? Minusta tämä on win-win eli kaikki voittavat. Itselläkin pyöräily vain lisääntyi, kun tuli sähköpeli taloon. Autoilu väheni.

Tomy
24.12.2016, 08.55
En kyllä kannata mekaanista dopingia. Väärin meitä kauramoottorilla ajavia kohtaan nämä doupatut kuskit.

Rauhoitu jo joulunviettoon, syklisti.

brilleaux
24.12.2016, 09.42
Hyvää joulua koko pyöräilykansalle, sähköllä tai ilman!

zipo
24.12.2016, 10.12
Miksi olet alkanut trollata?

Väsä
24.12.2016, 10.47
Autoilun väheneminen on plussaa. Mutta miksi siihen tarvitaan sähköä? Pyörä kulkee edelleen polkemallakin.
Mulle on aivan samaa millä kukin ajaa, en silti ymmärrä sähköavustuksen hypeä.
Mikä siinä kiehtoo? Laiskuus?

Ja polehan kulkee luomuna samalla tavalla ku muitten valmistajien ebiket.

Fat Boy
24.12.2016, 13.16
Mun tekisi mieli kokeilla sähköläskiä tai mieluummin sähköistä plussatäpäriä. Ja syynä se, ettei pitkiä mäkiä ole riittämiin, jotta saisi pidettyä riittävästi vauhtia yllä. Kun nyt vähän sitä vauhtiakin saisi olla että olisi lystiä. Näin talviaikaan läski sellaisenaan piisaa hyvin, mutta kesän tullen täpärillä kaipaisi enemmän vauhtia. Piisaako 250w vai tartteeko enemmän? Tarkoitus kuitenkin polkea sen mitä ennenkin.

nih..

Jami2003
24.12.2016, 15.18
Mun tekisi mieli kokeilla sähköläskiä tai mieluummin sähköistä plussatäpäriä. Ja syynä se, ettei pitkiä mäkiä ole riittämiin, jotta saisi pidettyä riittävästi vauhtia yllä. Kun nyt vähän sitä vauhtiakin saisi olla että olisi lystiä. Näin talviaikaan läski sellaisenaan piisaa hyvin, mutta kesän tullen täpärillä kaipaisi enemmän vauhtia. Piisaako 250w vai tartteeko enemmän? Tarkoitus kuitenkin polkea sen mitä ennenkin.

nih..
Tämä.

Mäkin oon käsittänyt että sähköpyörää voi polkea ihan yhtä lujaa kuin tavallista. Kyse on vaan siitä mikä muodostuu loppunopeudeksi.

Onko kukaan sähköläskeilijöistä vetänyt lenkkejä sykemittarin kanssa. Mitä on syketasot vs normi maastopyöräily. Sehän se treenin rasituksesta kertoo :)

thunder
24.12.2016, 15.36
Mulla pyörii sähkötäpärillä sykkeet samoissa lukemissa kuin läskillä maastoajossa. Ajan yleensä Boschin tour asetuksella. Painan n. 70 kg. Vauhtia saan siten että ajo on koko ajan vauhdikasta. Ajo rasittaa sähkötöntä pyöräilyä enemmän yläkroppaa, käsiä ja muita tukevia lihaksia, joita tarvitaan vauhdikkaassa ajossa. Jalat säilyy taas tuoreempina. Eli jaloille rasitusta ei tule ihan samalla lailla kuin sähköttämällä.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
24.12.2016, 17.45
Kyllä se houkuttelevalta kuullostaa. Hetkisen mietin nykyisen täpärin tai läskin sähköistystä, mutta se ei valitettavasti onnistu keskiömoottorilla. Mutta ehkä joskus.

Ja toki, vauhdilla se rasitus tehdään vaikka sähkö avustaisikin. Oonhan saanu kelkalla patikossa kovemmat keskisykkeet kuin fillarilla, pitkään maksimitkin, mutta ne ylittyi mtb-kisan nousussa viime kesänä.

Joku mainitsi myös pk-lenkkien mahdollisuuden myös maastossa ja mahdollisesti kyllä. Maantietä ei huvita minuakaan ajaa ja maastossa vauhti/sykkeet karkaa, joten pk-lenkkejä ei juuri tule.

nih..

Landman
24.12.2016, 19.02
Mielestäni 250w.riittää ihan hyvin,koska avustus lakkaa kuitenkin 25km/h vauhdissa tässä pyöräluokassa pysyttäessä. Itse käytän lähinnä kahta alinta tehotasoa neljästä lukuunottamatta jyrkimpiä pitkähköjä ylämäkiä ja satunnaisissa kokeiluissa. Boschilla on ainakin kolme erillailla vääntävää moottoria tässä teholuokassa, itselläni KTM:ssä vääntävin 75nm. Performance CX sarjan moottori. Tämä riittää antamaan ainakin omasta mielestäni riittävää räväkkyyttä tällaiselle 90kg. kuskille. TM numerossa 19/2016 oli hyvä erityyppisten Haibike sähkömaastureiden testi Tahkolla tehtynä, tämä oli itselleni se viimeinen kimmoke sähköläskin hankintaan.

Jeltsar
24.12.2016, 23.43
Tämä.
Onko kukaan sähköläskeilijöistä vetänyt lenkkejä sykemittarin kanssa. Mitä on syketasot vs normi maastopyöräily. Sehän se treenin rasituksesta kertoo :)

Fillarilehdessä oli taannoin juttua jostain Espanjan kisasta muistaakseni. Oli luomu ja eBike sarjat. Luomuna kulutus oli 4000+cal kun eBike 6000+ cal, arviolta. Että kyllä se sähkökin rankkaa on, ilmeisesti enempi yläkropalle kuten ylempänäkin mainittiin. Varmasti pyörän paino kuormittaa siis eri tavalla.

IHD
29.12.2016, 15.51
Onko jollain mutua parempaa tietoa näiden sähköfillarien (etenkin sähköfättien) akunkestosta talvella ja kuinka
kovaa pakkasta moottorit + akut ylipäätänsä kestävät ? Sähköavusteisuus kiinnostaisi erityisesti vähän kovemmilla
pakkasilla (about - 15 - 25 C) työmatkakäytössä kun perusjäykkis tuntuu silloin jo melkoisen tahmeelta :)
Pitäis päästä about 25 km yhdellä latingilla, onnistuuko tämä noissa lämpötiloissa ?

Landman
29.12.2016, 23.02
Minulla kokemusta -10' pakkasesta tähän mennessä, en huomannut vielä mitään eroa lämpimämpään verrattuna noin tunnin lenkillä,jonka silloin tein. Akkukestoa testasin n.+2' kelissä,ajoin pääasiassa pyöräteitä toiseksi miedoimmalla tour asetuksella 52km. ajotietokoneen mukaan ajomatkaa jäi vielä 14km. Eco asetuksella ajomatkan pitäisi likimain tuplaantua tuosta,joten mainitsemasi 25km. luulisi toteutuvan mainitsemillasi pakkasilla,jos muuten toimii?

Landman
29.12.2016, 23.20
Toisessa topicissa oli puhetta Kotarin huollosta ja varaosista. Tänään käytin omaa KTM.ää ensihuollossa ostopaikassa Tammistossa,kiitettävästi tuntuivat ainakin sen tehneen. Ainoa varsinainen vika pyörässä oli flättipolkimesta tippunut nasta,muuten riitti normi huolto,jopa Bluton osalta vielä. Liikkeessä ainakin yksi aktiivisesti maastopyöräilyä harrastava kaveri,joka tuntui olevan hyvin perillä näistä pyöristä. Näyttipä siellä olevan vielä ainakin kaksi KTM:n e-läskiä koottuna.

zipo
01.01.2017, 20.14
Noista muista vaihtoehdoista ...Mahtaako 2017 läskeistä Haibike xduro tai Cube olevan näytillä stadin lähettyvillä?

Landman
01.01.2017, 23.24
Minä en ainakaan löytänyt pikaisesti etsiessäni muuta kuin KTM:n testattavaksi,kun omaa e-läskiä etsin. Vaihtoehtona minullakin oli tuo Haibike. Paikallisessakaan ei näytä e-läskiä esillä olevan,johtuneeko siitä ettei Trekillä taida vielä olla sellaista tuotannossa?

zipo
01.01.2017, 23.48
Ei ole rekki lähtenyt e-fläsiin mukaan kuten Spessu ja Felt.
Spessussa on tietty kaikki vain spessuspecificia (sähköt),seikka jota vierastan suunnattomasti.Jos jotain hajoo niin fillari saattaa olla telakalla ties kuinka kauan.
Spessu on ehdottomasti komeimman näköinen.

Feltissä miinuksena kiekot,ohjain, akku ja hinta.Siksi jäi viime kesänä ostamatta koeajon jälkeen.Hankintapäätöksen hylkäämiseen vaikutti myös edellisellä viikolla ostettu 9.8.

Purion,500 akku,vähintään mulefut,mieluiten 190 perä,(löytyy omasta hyllystä varakiekko) ja 31,6mm satulatolppa.
Eikä mitään järkkyä suomilisää hinnassa,Huolto ja varaosavarmuus.Oliks tää tässä?

Fat Boy
02.01.2017, 08.38
Olikohan hi5bikesilla joku mondrakerin sähköpanzer kaupan ja sitä kautta ajettavana. Speksejä en muista.

nih..

Landman
02.01.2017, 10.38
KTM:ssä kaikki muut zipon mainitsemat ehdot täyttyy paitsi 190 perä ja purion ei ainakaan omassa vielä ollut. En tiedä olisinko silti ottanut tämän erillisellä näytöllä olevan version vaikka purion olisi ollut vaihtoehtona? Olen tykästynyt ison näytön selkeyteen,ei tarvitse tihrustaa ikänäköisenkään silmillä, myös pimeässä näyttö toimii hyvin.

Landman
02.01.2017, 10.48
Satulatolpan mittasin vielä työntömitalla näyttikin olevan 30,9 mm.

Kiituri
02.01.2017, 19.13
Ja polehan kulkee luomuna samalla tavalla ku muitten valmistajien ebiket.

Markkinapaine on kova. Keskieurooppa jo ajaa sähköavustuksella joten kyllä me pohjolan jäärätkin jossain vaiheessa tajutaan.
Kyllähän me on hyväksytty jo 29" renkaatkin vaikka sekin oli palstatietäjien mukaan pelkkä haitta, samaten täysjoston tiedettiin olevan täysin turha. Myös 110cm pidempi askeliväli ja 71 astetta loivempi keula tiedettiin Suomessa jopa haitallisiksi asioiksi.

Kyllä Suomalaiset palstagurut tietää ... sitten kun muut on ensin näyttäneet mikä on homman nimi ;)

Jep ja ihan tiedoksi että myös Pole, kehittelee sähköavusteista fillaria.

Landman
04.01.2017, 19.36
Tänään vähän talvitestiä. Pakkasta lähtiessä -14 palatessa -19 sähköpuolella en havainnut mitään ongelmia. Ajo pääasiassa lumisten polkujen avaamista n.3h taukoineen. Rengaspaineet n. 0,4 bar molemmissa, takarengas muutamissa kivissä tuntui jo painuvan vanteelle. Ajomatkaa 23 km. pääasiassa tour teholla,siirtymillä sport ja turbo tehotkin välillä käytössä,kun muuten en meinannut meidän junnun perässä pysyä! Palatessa akussa enää yksi pykälä virtaa ja ajomatkaa tietokoneen mukaan 4km. Varmaan suurin syy nopeammalle virrankulumiselle lumessa kahlaaminen pienillä paineilla ja kisailu siirtymillä,kuin pakkanen. Hauskaa se lumessa kahlaaminenkin tuntuu vielä olevan,suurin este vauhdinpitoon kuskin huono ajotaito ja uskalluksen puute.

järtsy
04.01.2017, 21.08
^Kattelin ihan huvikseni KTM:n sivuilta sähkiksiä ja niitähän on miljuuna eri mallia!?! Mikäs sulla on?

Landman
04.01.2017, 22.26
Kurkkaappa topicin aloitussivua!

Landman
05.01.2017, 23.26
Eilen onnistuin telomaan takavaihtajan,oksa meni sopivasti ketjun väliin ja ainakin häkki meni mutkalle pinnojen väliin. Sain oiottua sen verran,että selvisin kotiin yhdellä vaihteella. Tänään vein KTM:n ostopaikkaan Tammiston Polkupyörätukkuun,siellä asentaja tutki vaihtajan samantien,jossa selvisi että vaihtajasta ei tule kunnollista pelkällä oikomisella. Heillä ei ollut sopivaa Deore XT vaihtajaa hyllyssä,mutta lähistöllä olevassa Velo & Oxygen liikkeessä Tammistossa sellainen olisi. Hain vaihtajan sieltä asialliseen 79,90 € hintaan,muutenkin liikkeessä näytti olevan kattavasti Shimano osaa hyllyssä. Polkupyörätukussa laittoivat vaihtajan samantien paikalleen eivätkä veloittaneet työstä mitään! Illalla sitten taas ehjällä pyörällä pari tuntia polkujen availua -21_ -22 asteen pakkasessa ilman ongelmia.

zipo
06.01.2017, 17.58
Thnx extempore Kotarimaistiasista.Olin kotimatkalla ja polkujen availua tuossa vaiheessa 3 h raikkaassa pakkaskelissä.
Ai että oli kivaa ajaa avustuksella pari pätkää vs säälittävään konttausvauhtiseen junnaamisen omalla fläsällä .Tourmode riitti hienosti vauhdikkaaseen etenemiseen pöperölumessa.
Tiedä sitten miten eturengas puskee ja takanen pitää talven hankalimmissa lumiolosuhteissa mutta onhan tuollainen aivan huikee laite.Itseasiassa sähköfläsä tuntui paremmalta
talvikelillä kuin kesäisillä poluilla.Mutua:Lumipolkujen availu efläsällä ei ole pskaa pakkotoistoa kuten ns.normiläskillä vaan oikeeta etenemistä maastopyörällä olosuhteissa joissa normaalisti jäädään sohvalle venaamaan parempi kelejä.
Huom.
Ne jotka harkitsevan sähköläskiä niin koeajo kannattaa jättää vasta siihen vaiheeseen kun fyrkat ko,häröttimeen on budjetoitu.

Landman
06.01.2017, 18.20
Oli hauskaa pitää pieni jutustelutuokio zipon kanssa ja katsoa todella osaavan ajotyyliä. Itsellä vielä riittää opittavaa. Tänään ei pitänyt pakkasen takia lähteä ollenkaan ajamaan,mutta ei vaan malttanut pysyä kotonakaan. Sen verran koukuttavaa puuhaa tuntuu vaan olevan.

e-Fighter
06.01.2017, 20.07
Pahoittelut heti alkuun pitkästä tarinasta, mutta tämä on mielenkiintoinen aihe ja lukee ken tahtoo! Sotken läski- ja sähköpyöräpakkaa vähän erilaisella lähestymistavalla. Eli minulla on myös sähköisen possupyörän tilaus tehtynä, josta loppuosassa enemmän. En käytä tässä mitään kauniita pyörätyyppien lyhenteitä, koska omassa kalustossa on jo, ja tulossa myöhemmin tasan pyörä ja pyörä - toinen tielle, toinen muualle. Mutta ensin osittain offtopicia ja politiikkaa, jos joku arpoo luomun ja sähkön välillä ja kaipaa kokemuspohjaista näkemystä. Itse kuulun ajollisesti todennäköisesti aika peruspyöräilijöiden porukkaan, eli en oksenna verta ajolenkin jälkeen, enkä aja nenä tiessä ja pakoputki pystyssä elämää tiukemmat potkuhousut päällä, vaan rennommin. Kolmisen vuotta sitten aloin miettiä, että millä saisin kiinnostuksen pyöräilyyn takaisin.

Pikkuhiljaa sähköpyörät hiipivät mieleen sopivasti teknisenä keksintönä. Sähkön piti kumota klassisesti arkipyöräilyn peikot - ylämäet ja vastatuulen ja tuoda samalla vauhtia ja jotain pornoa touhuun. Kävikin niin, että se kumosi kaikki esteet ja nosti hauskuuden useampaan potenssiin. Kuulostaako sähköpyörän omistajat tutulta? Tämä kokemus siis tiellä ajamisesta. Tällä hetkellä en pidä enää luomupyörää minään vaihtoehtona kun sähköön on päässyt tutustumaan käytännössä jo parisen vuotta. Osansa tekee myös rakkaus moottoriurheiluun ja tekniikkaan ylipäänsä. Vaikka joku toisi pihaan hyvänkin sähköttömän pyörän, niin se saa syrjäytyä siinä ihan rauhassa - ei tule ajettua. Sähköpyörällä lenkit on haarukassa 20-110 km ja ajokautena noin 3000 km, eli ei tarvi pitkää matikkaa kun laskee kumpi pyörätyyppi on minun tapauksessa peruskunnon kannalta parempi. Tallista jo löytyvällä pyörällä tyypillisesti lenkillä toteutunut sähköavustuksen osuus on Boschin e-bike connectin mukaan luokkaa 30%, usein reilusti alle, eli sähköllä poistan vain kaikki tylsät kohdat ja se mahdollistaa pyörään automaattivaihteet ym kivaa. Sähköpyörän parasta antia on juuri se, että tuska, hiki, ilo, laiskuus ja hauskuus on täysin oman peukalon alla (off, eco, tour, sport, turbo). Kuten sanottu, itsellä sähkö on edellytys koko hullun hauskalle harrastukselle, vaikka olen iältäni "vasta" rapiat kolmikymppinen, fyysisesti täysin kuosissa ja juuri ja juuri 70 kiloinen - henkisestä puolesta voi olla montaa mieltä.

Laajemmin ajateltuna sähköpyörien brändäys on mennyt Suomessa niin v***iksi kuin se vaan voi mennä. Monesti tuntuu, että pitäisi laittaa liperit kaulaan ja viinit pöytään sähköpyörien ilosanomaa levittääkseen, eikä hyvät puolet tartu silti. Suurimpaan ääneen dissaa ne, jotka ei ole metriäkään ajanut itse. Heikohkon vasta-argumenttitason näkee esimerkiksi siitä, että sähköpyöriä verrataan heti mopoihin tai kuskilla pitäisi olla vähintään osittainen alaraajahalvaus, aivovammasta puhumattakaan! KYLLÄ, sähköpyörä antaa mahdollisuuden harrastaa myös vammautuneena, mutta aivan uuden maailman se tuo yhtälailla perusterveille. Toinen on sähkötekniikan paino, jota usein pidetään ongelmana, mutta unohdetaan samalla pari muuttujaa. Mahtavaahan se olisi, jos motti ja akku painaisi vain 97,3 grammaa, mutta sitä odotellessa kuski voi ainakin yrittää keventää itseään.

Heikon itsetunnon maassa erilaisuuden sietämättömyys tekee myös kauppiaista varovaisia. Niimpä sähköfillareiden koeajaminen on suomessa aika surkeaa ja läskien osalta lähes toivotonta, varsinkin jos ei asu puuronsilmässä ja itse kun en asu edes oikein siinä puurolautasella. Kritiikkiä aiheutuu etenkin siitä, että jos sattuu pari merkkiä löytyä koeajoon 200 km säteellä, niin markkinat jakautuu vääristyneesti vain niiden välillä, vaikka hyviä vaihtoehtoja olisi paaaaaljon enempi. Harakka nokkii tässä asiassa aika paksusti tervatulla katolla - ei asiakkaita, ei testipyöriä, ei asiakkaita jne. Toivottavasti asia kehittyy parempaan ja lähemmäs keski-euroopan tasoa. Myös huolto huolettaa monia ja ihan aiheesta, mutta onneksi on ilmaantunut jo osaavia korjaamoja, joilla on monien merkkien testerit, kontaktit ja palvelualttius. Valitettavasti toista ääripäätä on myös, mutta ne saa kiinni hyvin nopsaa kevyellä googletuksella. Ostajan vastuulla on se, ettei osta ihan sitä halvinta ja tämä pätee yhtälailla tavalliseen pyörään. Saa olla eri mieltä.

Itse edustan pelotonta tekniikasta kiinnostunutta kansanryhmää ja siksi hankinnat on usein uusinta uutta tai ainakin vähän keskimääräistä harvinaisempia. Minkään firman mannekiini en tule olemaan, vaan kisa on aina uusi ja reilu kun jotain hankin. Kehuja tulee tai siperian tuuli puhaltaa, jos on aihetta. Useimmiten omia hankintoja ei pääse edes testaamaan etukäteen, vaan kaikki perustuu huolelliseen selvitystyöhön muilla keinoin. Joku voisi ajatella, että kallis tapa, mutta juuri tuo perehtyminen on se avainsana ja hyvin vähän on susia tontille ilmestynyt - nautintoa sitäkin enempi.

Mutta asiaan... Kohta pari vuotta läskiä kypsytelleenä, on kevättalven aikana tulossa nykyisen pyörän kaveriksi maastoajoon ja lumille Maxx Huraxdax EL (http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161) täpäri sähköläski. Aika vähän on Maxxista ollut juttuja, mutta kyseessä on sähköksi aika tuore, Saksalainen, pitkälti räätälöitävissä oleva pyörä Brosen moottorilla. Controlleri on Boschin Purionin tyyppinen peukaloitava mininäyttö nimeltään Sportive. Tosin näytön saa parista erilaisesta mallista valita. Akku on runkoon upotettu noin 500 wh. Jospa tuosta olisi latuhöyläksi muutamaksi seuraavaksi vuodeksi. Kokemuksia voin laittaa sitten, kun pääsee sarviin ja ryskäämään. Toinen vaihtoehto oli Boschin CX:llä oleva Bulls:n Monster E-FS (http://int.bulls.de/en/bikes/show/monster-e-fs/), mutta sen valmistus loppui juuri sopivasti, kun piti kauppaa hieroa. Mikään muu ei oikeastaan Trumppaa tunnelmaa, mutta kyllä rataspakka ja ketjut on järkyttävää museokamaa, kun on tottunut hihnaan ja portaattomaan automaattinapaan. Pitää pohtia asian korjaamista kun homma etenee.

Toivottavasti herättää ajatuksia ja auttaa löytämään myös muita vaihtoehtoja, kuin kivijalkaliikkeissä näytillä olevan vajaan valikoiman. Yhtä kaikki, tässä topicissa esiintyneet KTM:t ja muut ovat todella laatutavaraa, eikä varmasti tuota pettymystä, eli rohkeasti vaan tiskeille ja niiden alle kyselemään tai surffailemaan vaihtoehtoja. Kyseisistä liikkeistä saa kyllä yleensä myös listalle kuulumattomia malleja tilattua, ettei välttämättä nettikauppaan tarvi turvautua, vaikka haluaisikin olla erilainen nuori. Pitkää pinnaa, asiaan omistautumista ja rohkeutta toki vaatii, eikä erilaisuus varmasti sovi kaikille, kuten ei legginsitkään :D

Lyhemmittä puheitta, hauskoja pyöräilyreissuja tekniikalla tai toisella ajaville - "aja millä ajat, kunhan ajat!"

Irocci
06.01.2017, 21.33
Hyvä kirjoitus.

Huomannut kanssa sen foorumilla, miten olevinaan "paremmat" luomupyöräilijät dissaa sähköavusteisia. Ihan kuin se olis heiltä pois vaan suomihan on kateellisten maa.

zipo
06.01.2017, 22.18
Back to bisnes.Haibike xduro 2017,Mistä kandee ostaa?
Mondraker.Yläfemmassa ei oota ja noi navat on ihan kuraa ja kehistä mitään havaintoa?
Kotarissa pari juttua joita pitää funtsailla.

Ps.Ööö dissausta?Ei viimeaikoina mielestäni...

Viikate74
06.01.2017, 22.27
Testailtiin Feltin sähköpyörää ja sille on kyllä paikkansa olemassa, äärihauska laite.

http://www.aika-ajo.com/testit/testissa-felt-lebowske-10/

e-Fighter
06.01.2017, 22.54
Ps.Ööö dissausta?Ei viimeaikoina mielestäni...

Tarkoitin enemmän yleisellä tasolla. Täällä alan foorumilla asiat on hyvin harmoniassa, kuten kuuluukin. Tuossa edellä todettiinkin jo, että sähkö ja sen paremmin luomu eivät ole keltään pois vaan toisia tukevia juttuja. Pitää vaan tulkita argumentit oikein, eikä mutuilla kokeilematta.

Landman
06.01.2017, 23.08
Eipä ole enää mitään dissausta ilmennyt topicissa alun höyryjen päästelyn jälkeen,tässä tunnutaan menevän hyvällä asialinjalla puolesta tai vastaan ilman turhia huuteluja. Tekniikkaan: Oma tuntuma on,että sähköavustuksen hauskuuden tärkeä ominaisuus on se,että avustus ei tule millään kaasuvivulla vaan polkimien eri tunnistimien ohjaamana poljinvastukseen sopivasti suhteutettuna. Tässä Bosch tuntuu onnistuneen erinomaisen hyvin. zipo saa mieluusti tehdä lisätestauksia,jos tarvetta ilmenee.

Terho P
07.01.2017, 11.06
Tulisko mitenkään hyvää jos hommais tuon rakennus sarjan ja tekaisis ite e-biken? Ja mihin aihioon se kannattais vääntää?
http://www.greencycle.fi/category/50/ennakkotilaa-2017-uutuudet?gclid=CKqon7PJr9ECFQ1eGQod5rYOrA

Tällä levey asteella ei kauheemmin taida päästä testailemaan laitteita,ainakaan ennenkuin on oikiasti ostohousut jalassa (eepee)

Edit: Löysin jo oikean keskustelu langan
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55234-S%E4hk%F6py%F6r%E4-hakusessa

bushwack
07.01.2017, 12.36
Haibike XDuro FatSix 6.0 tilattu, toimitus loppukuusta, toivottavasti.
Täpinöissäni, viimeeksi laskenut päiviä näin tarkasti intissä.

Edit:
e-Fighterillä hyvää asiaa viestissä ja tilaamansa Maxx näyttää pirun hienolta!

Kiituri
08.01.2017, 00.14
Mutta asiaan... Kohta pari vuotta läskiä kypsytelleenä, on kevättalven aikana tulossa nykyisen pyörän kaveriksi maastoajoon ja lumille Maxx Huraxdax EL (http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161) täpäri sähköläski.

Kyllä upean valinnan olet tehnyt. Aika suitsutusta on http://www.fat-bike.de/maxx-huraxdax-el-tested_en/
Väittävä tettä Snow Shoe 2XL menee heittämällä alle. On siinä paketti, täysjousto, 5" renkailla ja moottorilla. Menee mistä vaan.

Onko tuosta Moottorista enemmän tietoa? Bosch tarjoilee 500W piikkitehoja mutta artikkelin mukaan tuon Huraxdaxin moottori olis 250W piikkitehoinen.
Maxx:in saa minkä värisenä tahansa ja myös eloksointi on mahdollinen.

Katselin että stand over on aika hiton korkea. Oletko pannut merkille? hyvänä puolena on keskiön korkeus mikä myös on mukava 357mm.

e-Fighter
08.01.2017, 11.13
Kyllä upean valinnan olet tehnyt. Aika suitsutusta on http://www.fat-bike.de/maxx-huraxdax-el-tested_en/
Väittävä tettä Snow Shoe 2XL menee heittämällä alle. On siinä paketti, täysjousto, 5" renkailla ja moottorilla. Menee mistä vaan.

Onko tuosta Moottorista enemmän tietoa? Bosch tarjoilee 500W piikkitehoja mutta artikkelin mukaan tuon Huraxdaxin moottori olis 250W piikkitehoinen.
Maxx:in saa minkä värisenä tahansa ja myös eloksointi on mahdollinen.

Katselin että stand over on aika hiton korkea. Oletko pannut merkille? hyvänä puolena on keskiön korkeus mikä myös on mukava 357mm.

Kiitos vaan! Paha tosin vielä sanoa lopputulosta, mutta kyllä se pitäisi hyvä olla. Totuushan on se, että minulla oikeastaan mikään tuote ei ole kaupasta tullessa valmis - ei edes kypärä. Enempi ja vähempi muotoilen ja räätälöin itselle sopivaksi. Tässä pyörässä niitä kohtia jäänee kuitenkin vähemmän. Mutta joo, yksi syy valinnalle oli juuri tuo rengastuksen mahdollisuus. Korkeus on kieltämättä yläkantissa, mutta hallittu ja tiedostettu kompromissi. Kaikkea ei voi saada, ainakaan tämän hetkisiltä markkinoilta. Itse asiassa meinasin juuri tästä vähästä tarjonnasta johtuen rakentaa täysin poikkeavasta rungosta lähtien oman pyörän, mutta se projekti jäätyi tuonnemmaksi kun laadukasta sähkötekniikkaa ei saanut mistään erikseen. Ajohalut voitti hitaan etenemisen, mutta nytpä on aikaa rauhassa suunnitella :D

Tuohon moottoriin vielä. Suomessa Brose (tästä nippelitietoa (http://www.electricbikecentre.com.au/mid-drives/brose-20) ja tästä valmistajan sivut (http://www.brose-ebike.com/en/the-motor/)) on ilmeisen hukattu timantti ja markkinat jakautuu enempi Boschin, Yamahan ja Kiinalaisten kesken, pääosin syystä jonka tuossa pitkässä postauksessa mainitsin. Brose on autoteollisuuden puolella merkittävä, maailman viidenneksi suurin perheyrityspohjainen komponenttivalmistaja, mutta Boschia paljon pienempi. Ihan pikku nyanssina mainiten tekevät 24000 työntekijän voimin vuosittain yli 100 000 000 (tel:100 000 000) sähkömoottoria - sata miljoonaa! Tarina kertoo, että sähköpyörän moottori perustuu auton ohjaustehostimen moottoriin.

Teknisesti tuo eroaa Boschista ainakin monella tavalla. Ensimmäisenä on hiljaisuus, joka perustuu sisäiseen hammashihnavetoon. Toisena vääntö, joka on 90nm vs Bosch CX 75nm. Kolmantena teho/koko/painosuhde, joka sekin lyö Boschin 3,4 vs 4 kg. Huipputehoa pukkaa noin 600w. Neljäntenä se, että Brosessa on ainoana "vastukseton" vapaaratas, eli jos sähköt on pois, kampi veivaa ilman ylimääräistä massaa. Viidentenä huollon puolelta kuulunut kommentti, että Brose on vähävikaisempi kuin Bosch. Molemmat toki hyvin luotettavia. Brosen controllerissa on yksi avustustaso vähemmän, joka mtb käytössä on minusta vain eduksi (ei tarvi "kepittää" yhtä tiuhaan).

No nämä on paperilla. Käytäntö sanoo, että Brose ja Bosch on hyvin lähellä toisiaan, ehkä jopa toisinpäin, mutta käytännössä suuria eroja ei huomaa. Brosen ominaisuus on kuulemma huonompi lämpötalous ja siitä tulee sakkausta tiukimmissa paikoissa. Joitakin raportteja olen lukenut, joissa noista kahdesta juuri Brosea suositeltiin mtb käyttöön. Pianpa tuota pääsee vertaamaan, kun itsellä on jo Boschin Performance motti olemassa ja paljon kokemusta siitä ja sivusta seurattuna myös toisesta Boschista. Todennäköisesti täälä foorumilla on jo Brosella ajavia ja voi käytännön kokemukset olla jotain ihan muutakin. Että tekstiä vaan, jos faktaa löytyy.

Irocci
08.01.2017, 12.18
Boschihan on huonoin näistä kolmesta laatu keskimoottoreista Brosen ja Yamahan rinnalla. Bossissa vähiten vääntöä, äänekkäin, paljon sisäistä vastusta johtuen välityksestä ja suurin viive toiminnassa.
Itselle ei äänellä ole mitään merkitystä, mutta Yamahan ääntä ei juurikaan kuule kun pipo on korvilla.

Noihin painoihin olisi oleellista ottaa mukaan myös akun paino. Mitä alempana paino on niin sen parempihan se on. Ennemmin painava moottori ja kevyt akku kuin kevyt moottori ja painava akku.

ealex
08.01.2017, 13.42
Boschihan on huonoin näistä kolmesta laatu keskimoottoreista Brosen ja Yamahan rinnalla. Bossissa vähiten vääntöä, äänekkäin, paljon sisäistä vastusta johtuen välityksestä ja suurin viive toiminnassa.
Boschilla on ehkä vähemmän vääntöä, mutta myös reilusti pienempi eturatas, eli se välittää eniten vääntöä takarenkaaseen. Yamaha taas kuulemma lakkaa avustamasta korkealla kadenssilla.

ealex
08.01.2017, 13.49
Mutta asiaan... Kohta pari vuotta läskiä kypsytelleenä, on kevättalven aikana tulossa nykyisen pyörän kaveriksi maastoajoon ja lumille Maxx Huraxdax EL (http://www.maxx.de/en/bikes/pedelecs/bikes.php?name=HURAXDAX_EL&id=161) täpäri sähköläski. Aika vähän on Maxxista ollut juttuja, mutta kyseessä on sähköksi aika tuore, Saksalainen, pitkälti räätälöitävissä oleva pyörä Brosen moottorilla. Controlleri on Boschin Purionin tyyppinen peukaloitava mininäyttö nimeltään Sportive. Tosin näytön saa parista erilaisesta mallista valita. Akku on runkoon upotettu noin 500 wh.
Ihmettelin tuota 150/150 jousitusta mutta pyörän spekseissä lukeekin että keula olisi Manitou Mastadon 150mm, mistä ei löydy yhtään mitään tietoa mistään muualta. Onko pyörä myyty sinulle tällaisella keulalla?

Tuo 150mm olisi itselleni liikaa enkä edes usko että kuvan pyörä voi olla takaa 150mm joustava. Tuo testi väittää joustomatkaksi 140/140…

Fat Boy
08.01.2017, 14.41
Onko boschissa kokonaisuutena sen enempiä välityksiä kuin muissakaan. Moottori kiertää melko paljon (todennäköisesti) ja boschin pienellä eturattaalla ei tartte tuohon väliin niin rajua alennusvaihdetta. Toki, siinä lie välitystä nopeampaan päin kampien ja rattaan välillä.

Luin vähän aikaa sitten jonkimoisen vertailevan testin jammun ja boschin välillä ja siinä ei hyötysuhteessa ollut oikeastaan mitään eroa. En tosin muista, kuinka vanha testi ole, eli minkä kehitys/ohjelmistoverion testi oli kyseessä.

Joustomatkaan. Minäkin haaveilin n. 120 joustavasta sähköavusteisesta 27+ fillarista, mutta en oikeastaan tiedä, olisiko sähköavusteisessa väliä, vaikka joustoa olisi himpun enemmänkin.

Kyllä moinen sähköläskitäpäri varmaan olisi hieno peli. Kunhan nyt pääsis jotain kokeilemaan, ei vaan näillä nurkilla tunnu mitään liilkuvan.

nih..

e-Fighter
08.01.2017, 16.37
Ihmettelin tuota 150/150 jousitusta mutta pyörän spekseissä lukeekin että keula olisi Manitou Mastadon 150mm, mistä ei löydy yhtään mitään tietoa mistään muualta. Onko pyörä myyty sinulle tällaisella keulalla?

Tuo 150mm olisi itselleni liikaa enkä edes usko että kuvan pyörä voi olla takaa 150mm joustava. Tuo testi väittää joustomatkaksi 140/140…

Joo kyllä se tuolta osin on ihan vakio. Käsittääkseni keulan saa kyllä tilatessa vaihtaa ainakin Blutoon. Tuossa linkitetyssä testissä oli protomalli pyörästä ja sen jälkeen geometriaan on tehty muutoksia. Esimerkiksi moottoria on käännetty pystympään. Keula oli testijutun protossa myös eri. Sen verran uudesta mallista on kyse, että ensimmäiset tuotantoyksilöt valmistuu vasta maaliskuussa, siksi siitä ei ole ihan kaikkea vielä esillä. Eli minulle on tulossa yksi ensimmäisen runkosarjan pyöristä.

Tuosta moottorihommasta varmasti riittää keskustelua ja mielipiteitä puolin ja toisin. En uskokaan löytyvän edes kahta oikeaa vastausta, eikä saakaan, koska kilpailu lisää kehitystä. Nämä keskimoottorit alkaa olla laadultaan jo niin hyviä, että ominaisuudet on hifistelyä ja jokaisen omien jalkojen tunnoista kiinni, mikä passaa. Täpärin kohdalla Bosch on sikäli altavastaaja, että pienen eturattaan takia useissa malleissa on lisäksi apuratas, jolla ylempi ketjulinja saadaan vähän ylemmäs. Tosin taannoin tekniikan maailman testissä (nro 19/16) Haibiken full fätistä todettiin toisinaan putoilevan ketjut päältä? ja siinähän on kaksi ihan aikuista eturatasta. Eikös tuo nyt pitäisi olla -80 luvun ongelmia, kun itsekin kersana teloin polvia ja muita kehon komponentteja ketjujen hyppiessä päältä :D Toisaalta etuvaihtajalla saadaan tiettyjä hyötyjä, että muna-kana.

Kiituri
08.01.2017, 17.14
... mutta kyllä se pitäisi hyvä olla. Totuushan on se, että minulla oikeastaan mikään tuote ei ole kaupasta tullessa valmis - ei edes kypärä. Enempi ja vähempi muotoilen ja räätälöin itselle sopivaksi. Tässä pyörässä niitä kohtia jäänee kuitenkin vähemmän. Mutta joo, yksi syy valinnalle oli juuri tuo rengastuksen mahdollisuus. Korkeus on kieltämättä yläkantissa, mutta hallittu ja tiedostettu kompromissi...

Joskus päälle vuosi sitten mailin MAXXn suunnittelijan kanssan Huraxdaxista. Mitä ihmeellisempiä asiota on mahdollsita vaihtaa varsin inhimillisillä kustannuksilla. Jokainen Huraxdax kootaan asiakkaan halujen mukaan eikä web sivu esitä kuin osan asioista.

Tuo kertomasi kuvas moottorin valmistajasta oli hyvä juttu. Se valaa luottamusta valmistajaan ja varaosien saamiseen. Pistin heille mailia jotta saako moottoriin käsikaasua ja onko mahdollista ottaa moottorista enemmämn tehoja kun tuo uusi EU directiivi sallisi suremmankin tehon.

Minkä kokoisen rungot otit ja mikä on mittasi? Huraxdaxxin koot on, sanoisko pohjoismaisella skaalalla tehtyjä. L koko (jonka päällä on XL ja XXL) on akseliväliltään 1241 ja vastaa muiden valmistajien XL (suurinta) kokoa.
itellä on Cuben joustosta isoin koko ja Silverback Scoopy fatista suurin koko mutta jos tuollaisen Huraxdaxin hommasi pitäisi ottaa L koko.
Selvitikö että akkua saa varaosana ja sen että jos akku onkin rikkinäinen, miten homma menee? katsos kun sinä et voi akkua lähettää takaisin, EU lento- ja meri-säännöt vaarallisista aineista estää.

Mahtuisikohan tuohon 29+ kiekot tai 27.5 FAT kiekot 3.8" gumeilla?

e-Fighter
08.01.2017, 20.31
Joskus päälle vuosi sitten mailin MAXXn suunnittelijan kanssan Huraxdaxista. Mitä ihmeellisempiä asiota on mahdollsita vaihtaa varsin inhimillisillä kustannuksilla. Jokainen Huraxdax kootaan asiakkaan halujen mukaan eikä web sivu esitä kuin osan asioista.

Tuo kertomasi kuvas moottorin valmistajasta oli hyvä juttu. Se valaa luottamusta valmistajaan ja varaosien saamiseen. Pistin heille mailia jotta saako moottoriin käsikaasua ja onko mahdollista ottaa moottorista enemmämn tehoja kun tuo uusi EU directiivi sallisi suremmankin tehon.

Minkä kokoisen rungot otit ja mikä on mittasi? Huraxdaxxin koot on, sanoisko pohjoismaisella skaalalla tehtyjä. L koko (jonka päällä on XL ja XXL) on akseliväliltään 1241 ja vastaa muiden valmistajien XL (suurinta) kokoa.
itellä on Cuben joustosta isoin koko ja Silverback Scoopy fatista suurin koko mutta jos tuollaisen Huraxdaxin hommasi pitäisi ottaa L koko.
Selvitikö että akkua saa varaosana ja sen että jos akku onkin rikkinäinen, miten homma menee? katsos kun sinä et voi akkua lähettää takaisin, EU lento- ja meri-säännöt vaarallisista aineista estää.

Mahtuisikohan tuohon 29+ kiekot tai 27.5 FAT kiekot 3.8" gumeilla?

Hienoa että löytyy vertaistukea Maxx:n liittyen :) Mutta joo tosiaan olen myös itse suunnittelija ammatiltani ja kaikki protoilu ja innovointi on iso osa elämää. Sen takia Maxxille nousi iso käsi tuosta räätälöintimahiksesta ja muutenkin herkkäkorvaisuudesta uusien ideoiden suhteen. Maailma ei mene eteenpäin, jos ei tehdä asioita vähän eri tavalla kuin muut. Nehän tekisi varmasti rungonkin erikoismitoilla, jos vaan ostaja laittaa tinaa tiskiin, samaa olisi turha kysyä bulkkipyörien tekijöiltä.

Brosen suhteen ei varmuudella tarvi olla huolissaan, siitä tulee jatkossa iso syömähammas sähköpyörämarkkinoilla. Jo 2015 vuonna 26 pyörävalmistajaa käytti yli 100:ssa pyörämallissa Brosen moottoria. Autoteollisuuden toimijana heille ei ole vierasta tarkat laatuvaatimukset. Viripalikkaa Broseen saa ainakin avustusrajan poistoon. Täytyy sanoa sekin, että vaikka tässä topicissa olen nyt puhunut Brosesta, niin olen yhtä lailla Boschin leirissä, eikä ainakaan toistaiseksi ole mitään pahaa sanottavaa siitäkään. Mielenkiintoista vertailla jatkossa ihan omin kätösin, että mistä päästä kana pissii.

Kysyit akusta, niin se tulee tehtaalta, joka vaikuttaa myös asialliselta, eli BMZ (http://www.bmz-group.com/Company/About-BMZ/EN_index_1816.html). Väittävät ainakin nettisivuillaan, että akut tehdään Saksassa ja kapasiteettia on 200 miljoonan akun valmistamiseen ja testaamiseen vuodessa. Ovat Maxxille hyvä kumppani, koska heidänkin liikeidea sai alkunsa räätälöidyistä akuista. Nythän on niin, että neula on tällä hetkellä kultasuonessa, koska erilaisten sähköhärpäkkeiden määrä nousee tyyliin useampaan potenssiin vuosittain. Eli luottoa on jatkuvuuteen ja akun saatavuuteen varaosana. Tässä (http://www.bmz-drive.de/Komponenten/Display/index_1312.html) muuten saatavilla olevat controllerit Broselle. Spessu käyttää Brose pyörissään omaa ohjaustaan ja mahdollisesti jatkossa moinen yleistyy. Oma ohjaus on yksi tapa erottua massasta jatkossa.

Tuohon akun takuujuttuun en suoraan joudu puuttua, koska mulla on juuri tuon asian ja ehdottoman tärkeän huollon takia (Brosen testeri) kotimainen välikäsi hankinnan apuna ja takuujutut hoituu sitä kautta, jos on aihetta. Tuo on totta, että pyörän akkuja ei niin vaan lähetellä. Itseasiassa se mahtaa mennä jopa niin, että tutkimuksiin menevä akku pitäisi palauttaa pyörään liitettynä, eli koko pyörä mukana, kuten se on maahan tullutkin. Paremmin tietävät voisi valaista tuota kuviota. Sinänsä en ole ikinä ollut korjausjuttujen suhteen murheissani, koska tekniikka hajoaa varmuudella joku päivä ja sitten kun hajoaa, mulla on tapana korjata tai korjauttaa asia. Voivottelulla ei viat korjaannu, mutta siinäpä on se juju, että selusta pitää olla turvattu, eikä ostaa mitä sattuu, mistä sattuu.

Runkojen koot on tosiaan jotenkin napsun sivussa, kun vertaili geometrioita. Meinasin mennä itsekin halpaan aluksi, mutta lopulta päädyin S-kokoon 173 cm pitkänä. Noihin kiekkoihin en osaa tällä syömällä sanoa.

Kiituri
08.01.2017, 21.38
Kaivelin vanhoja maileja värin saa myös metallivärinä. Jos et ole vielä tehnyt lopullista tilausta niin kannattaa miettiä väriä. Minkä värin olet muuten päättänyt näillä näkymin hankkia?

Tarkoitatko, että tilaat pyörän Suomalaisen maahantuojan kautta? Mikähän firma niitä toimittaa?

Tarkoitin akun suhteen sitä että jos akku on heti uutena susi. Se kyllä sapettaisi kun ei voi palauttaa. Kaippa sen silti jollain tapaa saisi junailtua.
Tuo sähöinen Hura on kyllä niin kova laite että alkaa ajatukset menemään sitä latua ettei 6ke nyt ehkä niin kauhean paljon ole.. :rolleyes:

e-Fighter
08.01.2017, 22.08
Kaivelin vanhoja maileja värin saa myös metallivärinä. Jos et ole vielä tehnyt lopullista tilausta niin kannattaa miettiä väriä. Minkä värin olet muuten päättänyt näillä näkymin hankkia?

Tarkoitatko, että tilaat pyörän Suomalaisen maahantuojan kautta? Mikähän firma niitä toimittaa?

Tarkoitin akun suhteen sitä että jos akku on heti uutena susi. Se kyllä sapettaisi kun ei voi palauttaa. Kaippa sen silti jollain tapaa saisi junailtua.
Tuo sähöinen Hura on kyllä niin kova laite että alkaa ajatukset menemään sitä latua ettei 6ke nyt ehkä niin kauhean paljon ole.. :rolleyes:

Oot ihan oikeassa, tuo värikartta on periaatteessa ääretön, eli perus RAL:t, mutta sen lisäksi saa kyllä mitä vaan. Maalausta erityisesti mainostavat sivuillaan ja kuulemma sen laatu onkin aivan ykköstä. Kyllä tilaus on jo sisällä ollut jonkin aikaa. Väriksi tulee tuo testissäkin näkynyt fosfori-keltainen, eli pimeässä näkyy, missä mennään :D Ajovarusteet on jo tuohon väriin sovitettuja, niin pitäs erottua tai sitten joku sokea ajaa päälle.

Juuri näin, eli kun suoraan kysytään, niin Move & Go Finlandin kautta on hommaa hoidettu aivan täydellisesti tähän asti. En ole vaatimuksilta helpoin asiakas, mutta konstit on löytyneet joka asiaan, mitä on tullut puheeksi.

Se on totta kyllä, jos akku on heti tiiliskivi :D Mutta eiköhän siinäkin kohtaa ratkaisut löytyisi. Olen itselleni tuon hankinnan perustellut ihan sillä, että eläissäni en ole ainuttakaan tupakkia vetänyt, enkä aivan sienenä viinaakaan, niin sillä saa jo aika monta Huraa. Toiseksi ajokausi pitää saada ainakin melkein ympärivuotiseksi. Elämä on valintoja ja niitä tekee jokainen tavallaan! Keuhkosyöpään ei ole tällä valinnalla suurin riski kuolla, mutta toki puun ympärille voi, jos ei vaan jäis kitumaan :D

Kiituri
10.01.2017, 21.01
Pienen etsimisen jälkeen löysinkin vastauksen 27.5x4" gummiasiaan. 26x4.7 on saman kokoinen kuin 27.5x3.8"
Voisi vaikka harkita eteen isolla vanteella 27.5x3.8" ja taakse 26x5.05 aivan kuten konepyörissä. Kapeampi kumi vetelee vähemmän. takana se taas ei oikeastaan haittaa.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/980089d1428672152-carbon-farley-fat-fat.jpg

ealex
10.01.2017, 22.10
^ Trek ei ole kirjoittanut juuri mitään paikkansa pitävää tuosta 27,5 Hodagista...

Irocci
11.01.2017, 19.10
Oikea sähköläski heh!.

http://www.viikonloppu.com/?p=140814&cat=11&mtype=new

petrivet
21.01.2017, 22.18
Tuli eilen hommattua KTM macina freeze 2017 mallia oleva sähköläski. Ensikokemukset todella positiivisia,sähköapu hävittää sopivasti läskipyörän suurempaa vierintävastusta. Nyt meno tuntuu jopa sähäkältä entiseen luomuläskiin verrattuna. Bluto joustokeula vaikutti myös näin ensilenkin perusteella ihan hyvältä varusteelta tällaisen yli viisikymppisen ranteille. KTM:n ostin Suomen polkupyörätukun Tammiston liikkeestä, jossa oli kaikkia runkokoja valmiiksi koottuina,joten koeajokin onnistui. Oma ON-ONE Fatty kelpasi vaihdossa ihan asialliseen hintaankin ja vaihtoivat siellä vielä oman stongan Fattysta KTM:ään vakion tilalle. Kehut täältä erinomaiselle palvelulle!

Mitä ko. tyyppistä pyörää suosittelette hintaluokassa noin 3000 eur?

Vaatimuksena kohtuulliset osat esim. Deore tasoa, etujousitus. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon hankittaessa fat bikea?

Landman
21.01.2017, 23.25
Jos e-fatbikea hommaamassa,niin 3000€ taitaa olla vähän alakanttiin? Esim. KTM maksaa n.3800 miinus mahdolliset tinkimiset Suomessa. Itsellä kokemusta KTM e-läskistä nyt n.700km verran ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Netistä löysin mielenkiintoisen vertailun Bosch,Brose ja Yamaha järjestelmien eroista sivulta:pedelec-biker.de Tässä Brose jäi altavastaajaksi pieinimmän käytännön väännön ja lämpiämisongelmien takia vuoristo-olosuhteissa.

Landman
21.01.2017, 23.32
Vertailusivuston osoitteen piti olla: pedelec-biker.de
Jostain syystä tälle foorumille kirjoittaminen tökkii omituisesti ajoittain?

petrivet
22.01.2017, 19.37
Jos e-fatbikea hommaamassa,niin 3000€ taitaa olla vähän alakanttiin? Esim. KTM maksaa n.3800 miinus mahdolliset tinkimiset Suomessa. Itsellä kokemusta KTM e-läskistä nyt n.700km verran ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Netistä löysin mielenkiintoisen vertailun Bosch,Brose ja Yamaha järjestelmien eroista sivulta:pedelec-biker.de Tässä Brose jäi altavastaajaksi pieinimmän käytännön väännön ja lämpiämisongelmien takia vuoristo-olosuhteissa.
Varmaan näin. Näin isossa ostoksessa ei viitsisi ihan kuraa ostaa.

Mitenköhän tuo Haibiket? Niissä olisi noin 3000 euron pyörä. Sramin osilla. Mitä laatua lienevät?

Haibike SDURO FatSix 6.0 (https://www.electrobike.fi/sahkopyorat/maastosahkopyorat/fatbike-plus-mallit-sahkomaastopyorat/haibike-sduro-fatsix-6-0.html)

Landman
22.01.2017, 21.43
Haibiket varmasti myös laatupyöriä. Varmaankin se 3000€ tällä hetkellä aika ehdoton alaraja e-läskissä,ettei osasarjoissa tarvitse liikaa tinkiä? Linkin Haibikessä toimitusaika näytti olevan mar.2017. Aika pitkään siis taitaa varattua pyörää joutua odottelemaan? Koeajo mahdollisuus olisi mielestäni tärkeä,mutta eipä taida Suomessa monessakaan liikkeessä noita olla?

Pipo
23.01.2017, 09.18
Oma valintani olisi varmaankin tämä:

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nutrail-hybrid-500-black-n-green-477507

petrivet
23.01.2017, 22.10
Tuohan vaikuttaa lupaavalta- Kiitos vinkistä. Täytyy käydä kokeilemassa jotain vastaavaa Suomessa ja harkita sitten vaikka tuota. Kiinnostaisi vuokrata kokeilua varten, mutta Helsingin seudulla ei taida löytyä? Täytynee käydä messuilla/kysellä joltakin harrastajalta keväämmällä.

Mahtaako noilla olla jotain pieniä eriä pyöriä, jotka myyvät halvalla pois?

Pipo
24.01.2017, 08.40
Tuo on 2016 mallia joka lienee kuitenkin täsmälleen sama kuin 2017 malli.

petrivet
24.01.2017, 10.45
Ihan hyvältä vaikuttaa tällä perusteella.

http://www.relaa.com/hikiset-siivut/testiss%C3%A4-s%C3%A4hk%C3%B6l%C3%A4ski

Suomihinta ~ 4200 eur / 2017

Pipo
24.01.2017, 13.58
Tuohon hintaan tai edes lähellekään sitä parempaa tuskin löytyy.. joten jos tosissaan meinaat sähköläskin hankkia niin kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi :)

Landman
04.02.2017, 21.47
Onko kellekään kertynyt vielä niin paljon käyttöä,että osaa sanoa kuinka pitkään/montako latauskertaa käytännössä Boschin akku kestää. Itse olen ladannut akun täyteen melkein joka reissun jälkeen,tänäänkin illan tunnin lenkin päätteeksi vaikka täydet viisi palkkia jäljellä pistin lataukseen varulta jos huomenna innostuu taas ajamaan pidemmän lenkin,johon e-läskillä tuntuu hyvin helposti innostuvan!

massive
11.02.2017, 19.32
No, tulipahan hankittua tuo Cuben sähköläski kun "halvalla" sai. Kiitos vinkistä. Jännänä yksityiskohtana tosin netissä mainitut speksit eroavat todellisuudesta; näyttö on Purion (ei Intuvia) ja kiekot ovat Mulefutit (ei Answer). Tämä 2016 vuoden alemmalla Vävaikuttaa siis speksien puolesta täysin samalta kuin 2017 malli.

Landman
11.02.2017, 22.12
Onneksi olkoon hankinnan johdosta. Joko olet päässyt testaamaan Cubea ja voitko kertoa näin julkisesti paljonko tuli maksamaan? Itsellä tuli KTM:lle tuhat kilometriä juuri täyteen,mitään ongelmia pyörässä ei vielä ole ollut. Huomenna taas nautiskelemaan sähkön siivittämästä menosta!

Sladissa ohi
12.02.2017, 10.26
Tänne tuli kanssa Cuben tarjous sähkäri,pääsin testaamaan kyseistä laitetta ja oli niin huikea peli että oli pakko tilata :)

massive
13.02.2017, 11.36
Sen rapiat 3000e tuo Nutrail oli Saksasta tilattuna. Matkamittarissa on yhden viikonlopun jälkeen nelisenkymmentä kilometriä. Pääasiassa lumisia hiekkateitä, mutta hieman myös peltorälläilyä. Paloheinän mäen jyrkin nousu oli kyllä likaa Boschin ja allekirjoittaneen yhteisvoimille :)

Paimenpoika
16.02.2017, 06.00
Tervehdys arvon sähkötuoli..eiku pyöräilyn ystävät!😆Pitkän harkinnan jälkeen uskaltauduin viime lauantaina ottamaan askeleen parempaa huomista ja hankkimaan sähköavusteisen fatbiken!
Liityn Landman viitoittamalle kurabrunnille ja betoniholvissani komeilee KTM Macina Freeze!!!❤

Tämä päätös tuli pitkän pohdinnan tuloksena ja tarkoitus olis alkaa kuntoilemaan työmatkat 20km per suunta, jotta miehen kunto ja terveys säilyisi tulevaisuudessakin. Tavallinen pyöräily tuntuu antavan tuolle matkalle toistaiseksi liikaa haasteita terveyden ja ylipainon vuoksi (tällä yritetään vaikuttaa molempiin ongelmakohtiin siis).

Myös rauhallinen samoilu maastossa ja vauhdikkaampi kikkailu ehkä cxo-radalla myös kiinnostais ajatuksena..eli näistä lähtökohdista olis tarkoitus lähteä purkamaan vyyhtiä! Noviisi olen siis tällä saralla mutta ylytyksestä valmis kusemaan sähköistettyyn paimenpoikaan!😉

1aloittaja
16.02.2017, 08.21
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta, joka antaa monipuolisempia vaihtoehtoja, kuin tavallinen 'reisirutisteinen munamankeli' ;)
Minä tein samoista lähtökohdista liki samanlaisen johtopäätöksen, kun hankin lyhemmille matkoilleni ohempirenkaisen sähköavusteisen citypyörän ...automaattivaihteilla... ;) siirrittyäni autoilusta pyöräilyyn "oman terveyteni ja muiden turvallisuuden vuoksi". Eikun riemullista kuntosi kohennusta tai säilytystä! ...ja fiilistelyä, kun sitä kaipaat

Paimenpoika
16.02.2017, 13.11
Kiitos 1aloittaja!..juu pakko alkaa katsomaan oman terveyden perään niin ruokailutottumuksia muuttaen sekä liikuntaa lisäämällä. 20km suunta ja 40km per päivä olis liian haastavaa tosiaankin pelkällä reisimankelilla..tää sähköavusteusuuss antaa aivan varmaan lisämotivaatiota suorittaa kesät talvet mahdollisesti työmatkat..sekä tietty maastossa ajamisen ilot..niitä odottaessa!😉

hai71
16.02.2017, 21.17
Onko kellekään kertynyt vielä niin paljon käyttöä,että osaa sanoa kuinka pitkään/montako latauskertaa käytännössä Boschin akku kestää. Itse olen ladannut akun täyteen melkein joka reissun jälkeen,tänäänkin illan tunnin lenkin päätteeksi vaikka täydet viisi palkkia jäljellä pistin lataukseen varulta jos huomenna innostuu taas ajamaan pidemmän lenkin,johon e-läskillä tuntuu hyvin helposti innostuvan!

Moi! Tässä vähän enemmän käytännön kokemusta :) : minulla keväällä 2015 hankittu Haibiken FatSix, jolla ajettu jo n. 6000 km. Lataan Boschin akun jokaisen ajokerran jälkeen. Ajokerran pituus minulla hieman yli 20km ja ajokerran kesto välillä 1.5-2h. Ajo on pelkästään teknistä metsäpolkua ja avustus 99%:sesti "eco"-modessa. Ajokerran jälkeen vieläkin - 2 vuoden jälkeen - "3 palkkia jäljellä". Tuosta laskien näyttäisi latauksia olevan akulla takana jo n. 300 kertaa. Vielä en ole huomannut suurtakaan eroa akun kestossa siihen kun pyörä/akku oli uusi. Eli ainakin minun kokemukseni mukaan ei ole mitään ongelmaa ladata tuota akkua jokaisen ajokerran jälkeen.

Moska
16.02.2017, 21.32
Enemmän akkua kuluttaa syvät purut, kuin tiheä lataaminen. Akku kuluu kun sitä käytetään ja mitä rajumpaa käyttö niin sitä enemmän, eli jos aina ajetaan tyhjäksi kovalla kuormalla ja ladataan nopeasti täpötäyteen. Säännöllisellä kevyellä käytöllä taitaa kestää parhaiten.

marmar
16.02.2017, 22.29
Enemmän akkua kuluttaa syvät purut, kuin tiheä lataaminen. Akku kuluu kun sitä käytetään ja mitä rajumpaa käyttö niin sitä enemmän, eli jos aina ajetaan tyhjäksi kovalla kuormalla ja ladataan nopeasti täpötäyteen. Säännöllisellä kevyellä käytöllä taitaa kestää parhaiten.

Syväpurku ja etenkin tyhjänä säilytys on myrkkyä akulle. Oikein käytettynä akusta saa suunnilleen vakiomäärän ampeeritunteja ulos. Elinikään ei vaikuta otetaanko ne ulos 2000 tuhannessa pikkupalassa vai 500 isommassa palasessa. Tärkeintä on ettei pura liian tyhjäksi, eikä säilytä tyhjänä. Ihan täydeksi latauskaan ei ole hyvästä. Sen takia osassa sähköautoja on erillisvalinta, jolla saa akut (yli)täyteen ja takuutapauksissa sitten näitä poikkeuslatausten määrää tarkastellaan.

Monissa läppäreissäkin on vastaava toiminto nykyään.

En tiedä miten täyteen nuo sähköfillarin laturit tunkee akun, vai jättävätkö latauksen hieman "vajaaksi"

Smo
16.02.2017, 23.21
Noissa kontrollereissahan on katkaisu ettei menisi liian tyhjäksi mutta 36v akku 30v tasoon purettuna taitaa olla liian tyhjä?

E-Cruiser
17.02.2017, 17.00
Tämä on mielestäni yhä suht hyvä ja yleispätevä ohje lithium-akkujen säilytykseen. Li-Po ja Li-Ion, vaikka otsikossa puhutaan polymeereistä.
Varaus, lämpötila. Paras säilytysjännite on siinä puolivälissä kennon käyttöaluetta.

http://uterc.org/files/LipoStorageTips.pdf

sähköläski
17.02.2017, 18.54
Minä olen aina ajanut oman sähkärini akun ~tyhjäksi. Latauksen suorittanut sitten myöhemmin, esim. seuraavana päivänä. En heti ajon jälkeen. Täytyy ehkä alkaa lataamaan aikaisemmin. Jostain minulle on jäänyt mieleen, että nämä Boschin akut kestää n. tuhat lataus/purkaus kertaa, sitten alkaa olla aika vaihtaa akku. Jos kerran päivässä lataa, akku kestäisi ~kolme vuotta, onko se hyvä vai huono suoritus?

Pitääpä vaikka lueskella Boschin sivuja, onko siellä mainintaa kesto iästä.

Fat Boy
17.02.2017, 19.37
Minä olen aina ajanut oman sähkärini akun ~tyhjäksi. Latauksen suorittanut sitten myöhemmin, esim. seuraavana päivänä. En heti ajon jälkeen. Täytyy ehkä alkaa lataamaan aikaisemmin. Jostain minulle on jäänyt mieleen, että nämä Boschin akut kestää n. tuhat lataus/purkaus kertaa, sitten alkaa olla aika vaihtaa akku. Jos kerran päivässä lataa, akku kestäisi ~kolme vuotta, onko se hyvä vai huono suoritus?

Pitääpä vaikka lueskella Boschin sivuja, onko siellä mainintaa kesto iästä.
Näin, jos ajat sen kerran päivässä tyhjäksi. Jos puolilleen ja lataat joka päivä, niin kestää karkeasti tuplat. Näin olen ymmärtänyt.

nih..

E-Cruiser
17.02.2017, 20.11
Minä olen aina ajanut oman sähkärini akun ~tyhjäksi. Latauksen suorittanut sitten myöhemmin, esim. seuraavana päivänä. En heti ajon jälkeen. Täytyy ehkä alkaa lataamaan aikaisemmin. Jostain minulle on jäänyt mieleen, että nämä Boschin akut kestää n. tuhat lataus/purkaus kertaa, sitten alkaa olla aika vaihtaa akku. Jos kerran päivässä lataa, akku kestäisi ~kolme vuotta, onko se hyvä vai huono suoritus

Ajaminen "tyhjäksi" on lähinnä retoriikkaa näissä, kun veikkaan että siellä on automatiikka joka estää akun tyhjenemisen liiaksi. "tyhjäksi" ajamisessa on vahingollista se viimeinen 5%, ns. "cliff", jolloin jännite kääntyy jyrkkään syöksyyn. Silti siellä on se automatiikka joka on tehtaalla säädetty johonkin minimiarvoon ettei akku vioitu ajettaessa se "tyhjäksi".Vähän veikkaan että tehtaan cut-off on säädetty niin että motti sammuu kun akussa on 5-10% jäljellä tosiasiallisesti. Toista se on noiden lipojen kanssa. Jos ne ajaa tyhjiksi niin ne ovat sitten oikeasti tyhjiä ja sököt.
Tärkeintä on ettei säilytä pitkiä aikoja täytenä, eikä anna jäätyä pakkaseen yön yli eikä muutenkaan.

Landman
17.02.2017, 22.14
Onnittelut paimenpojalle KTM:n hankinnasta,tervetuloa sähköiseen pyöräilyn maailmaan! hai71: Hyvä kuulla,että akku kestää noinkin hyvin,joten lataan akun jatkossakin täyteen vähänkin pidemmän lenkin jälkeen. Jossain vaiheessa voisi hankkia toisen akun varalle,voisi käyttää vuorotellen sitten niitä. Hinta taitaa akulle vaan olla aika kova?

Moska
17.02.2017, 23.21
Jäätyä? ^^ ainakin lipot säilyy parhaiten kylmässä, vaikkakaan eivät anna silloin kunnolla virtaa.

Koothoo
18.02.2017, 20.34
Tähän ketjuun tuli nyt "pakottava" tarve osallistua... tilasin juuri Bulls Monster ES 2016 mallin 😬. Saksasta löytyi tämän lisäksi 2 muuta kiinnostavaa mallia alle 3000 euroon, Felt Lebowske 2016 ja Haibike xduro fatsix rc 2016.

1aloittaja
19.02.2017, 10.34
Tähän ketjuun tuli nyt "pakottava" tarve osallistua... tilasin juuri Bulls Monster ES 2016 mallin . Saksasta löytyi tämän lisäksi 2 muuta kiinnostavaa mallia alle 3000 euroon, Felt Lebowske 2016 ja Haibike xduro fatsix rc 2016.

Näinhän se menee. Pyörät tilataan yhä enevässä määrin netin kautta maailmalta, eikä suomalaisista kivijalkaliikkeistä, joiden valikoimat ovat tietty rajalliset ja hinnat vast. rajattomat eli isosti kalliimmat.

Ihan vaan ennenkin lausutuksi vinkiksi, ett kannattaisko niidenkin laittaa nettikauppa paljon isommalle valikoimalle siten, että sisällyttävät myyntiinsä ainakin takuuasiat ja -huollot ja varaosat. Olis monelle suomalaiselle helpompi ja mielekkäämpi tapa asioida hankintointiensa muodossa. You know ...kielivaikeudet, valinnan vaikeus isommasta joukosta, jne... monille ei vielä syvällisesti perehtyneelle, kun osien tuntemus ja niiden mystiset, käsittämättömät nimetkin ovat täyttä hepreaa...

Eli kivijalan kylkeen nettikauppa, jossa voisi asioida myös sen kivijalan tiskillä ...vaikkas myyjän johdattelemalla...

Fat Boy
19.02.2017, 10.40
Kait noita jotain on jo ja jos ei ole, niin kuuleman mukaan pian on.

nih..

OsQ
20.02.2017, 17.53
Nyt onkin sitten visainen pulma polkijoille.

Tilanne:

Asun Maunulassa. Käyn töissä Hyvinkäällä. Matkaa n. 55 km. Bensat kuukaudessa n. 200 €, julkisilla pääsee vähän halvemmalla mutta aikaa kuluu enemmän. Intohimoisena pyöräilijänä polkisin matkaa mielelläni, mutta en silti ihan päivittäin. Lisäksi lapsiperhe tarvitsee oman aikansa - nelisen tuntia pyöräilyä päivässä olisi liikaa.

Näin ollen olen ajatellut ratkaisuksi sähköpyörää ja tutkinut asiaa nyt jonkin verran. Olen ymmärtänyt seuraavaa:

- modatulla sähköpyörällä pystyy pitämään reipasta matkavauhtia, jolloin aikaa säästyisi. Hiki ei juuri tule eikä bensaa kulu. Kantama riittänee edestakaiseen matkaan. Mikäli ei, lataan työpaikalla.
- moottorivalmistajista Yamaha ja Bosch ovat jonkinlaisia markkinajohtajia
- keskiö on ainakin Fillari-lehden mukaan ainoa oikea paikka moottorille
- sähköläski etenee vaikka umpihankeen. Tämä hyvä, sillä reitti kulkee sen verran monen kunnan kautta, ettei aurauksen varaan voi laskea. Tarkoitus kuitenkin ajaa kelissä kuin kelissä.

Kysymyksiä / rajoituksia:

- jos hommaan läskipyörän talven umpihankia varten, onko se hyvällä kesäkelillä ja ulkoiluteillä turhan järeä ja siten kurja ajaa. Kannattaisiko hankkia 29" kiekot sileillä ja kapeammilla renkailla kesäksi?

VAI:

- hommaanko nyt jonkin tavallisemman ei-läskikulkineen ja harkitsen läskiä uudelleen syksyllä?

JA:

- jos hankin tavallisen, olisiko tästä mihinkään? http://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/sahkopyorat/eli-steps-slx-10-v-hydr-disc-16.html Millainenkohan on Shimanon moottori muihin verrattuna?

Suurin rajoittava tekijä tietysti budjetti. Kolmessa tonnissa menee aika ehdoton katto. Ai niin. Tarakkamahdollisuus olisi hyvä, niin saisi työkansiot kulkemaan mukana.

Että siitä sitten... Kiitos, jos joku viitsii vastata!

e-tracker
20.02.2017, 22.57
^Lonkalta, tavan e-pyörä, rajoitin pois, tästä seuraa että joutuu lataamaan myös töissä. Hinta rajaa isomman 500Wh akun pois, menisköhän silläkään rajoittamattomana edestakas.

Koothoo
21.02.2017, 07.29
Itselläni oli valinnassa hieman samoja piirteitä... työmatka tosin huomattavasti lyhyempi.
viivalla oli myös vahvasti Focus Jafira Fat plus 27,5+ pyörä. Olisi ollut vähän molempia. Iso akku ja
muutenkin kohtuulisilla osilla , mutta ei löytynyt sopivaa runkokokoa, nyt heti kun suurin tahtotila ostolle
oli päällä.

E-Cruiser
21.02.2017, 09.32
Asun Maunulassa. Käyn töissä Hyvinkäällä. Matkaa n. 55 km. Bensat kuukaudessa n. 200 €, julkisilla pääsee vähän halvemmalla mutta aikaa kuluu enemmän. Intohimoisena pyöräilijänä polkisin matkaa mielelläni, mutta en silti ihan päivittäin. Lisäksi lapsiperhe tarvitsee oman aikansa - nelisen tuntia pyöräilyä päivässä olisi liikaa.

- modatulla sähköpyörällä pystyy pitämään reipasta matkavauhtia, jolloin aikaa säästyisi. Hiki ei juuri tule eikä bensaa kulu. Kantama riittänee edestakaiseen matkaan. Mikäli ei, lataan työpaikalla.
- moottorivalmistajista Yamaha ja Bosch ovat jonkinlaisia markkinajohtajia
- keskiö on ainakin Fillari-lehden mukaan ainoa oikea paikka moottorille

Pyyhi sellaisella fillarilehdellä ahteria, jos niin on sanottu. Keskiömoottori on hyvä metsässä ja pienillä tehoilla, mutta jos oikeasti lähdetään menemään maantietä lujaa suuremmilla tehoilla, niin en suosittele.
Fillarilehti ei testaa pyöriä sellaiseen käyttöön jota sinä nyt etsit. 110km maantietä päivässä lujaa on direct drive country. Suoravedoissa on tietysti se, että yleensä ne eivät ole kalliita vaan edullisia kittejä, mikä saattaa olla haitta joillekin. Suoravetokittejä ei myöskään tarvitse mitenkään "modata" tuohon käyttöön. Jos on ihan pakko saada valmis tehdaspyörä, niin se rajoittaa ratkaisuja aika paljon. Tosin taitaa suoravetojakin muistaakseni joillain olla. Läskipyörässä ei ole järkeä jos aie on tykittää 110km maantienlaitaa päivässä. Sehän on ihan perseestä siinä hommassa, ja vie paljon virtaa. Suuri ilmanvastus ja suuri vierintävastus. Jos aikoo cruisata lujaa niin ilmanvastuksen ja vierintävastuksen merkitys korostuu potenssiin nopeasti.

What you need is 1000W suoravedon, vakuutuksen, ja vähintään 48V suuren akun. Mitä suurempi jännite, sen paree, kontrollerin rajoissa tietenkin.
110km lujaa vaatii noin 25Ah akun keskimäärin. Jos lataat duunissa, niin 15Ah riittää. Riippuu omasta panoksestasi tietenkin ja vauhdista. Sulla nyt kuitenkin palaa vähintään se 10wh/km, todennäköisesti lähempänä 15wh/km. 1000 wattitunnin akku on minimi ilman duunilatausta, varsinkin jos läskillä meinaat lujaa ajaa. Mikä helposti suosittaa DIY-ratkaisua a"la lipo tai joku muu lithiumkemia.
Suoraveto+25Ah akkuratkaisu latureineen maksaa noin 1500e. Jos valmiin haluat, niin osta se Spessun 500W suoravetopyörä. Siinä on vain se ettei se kyllä 100km kulje lippa tiskissä sillä akulla, lähellekään, ja muistaakseni maksaa suht paljon. Jos ostat sen, niin tarvitset siihen heti tupla-akun messiin, tai sitten lataat aina duunissa.

Markku Liitiä
21.02.2017, 10.41
Pyyhi sellaisella fillarilehdellä ahteria, jos niin on sanottu. Keskiömoottori on hyvä metsässä ja pienillä tehoilla, mutta jos oikeasti lähdetään menemään maantietä lujaa suuremmilla tehoilla, niin en suosittele.
Fillarilehti ei testaa pyöriä sellaiseen käyttöön jota sinä nyt etsit.

Ei kannata pyyhkiä Fillari-lehdellä ahteria. Sanomalehtipaperi on pehmeämpää, joten kannattaa käyttää sitä, jollei ideologisista tai ekologisista syistä halua käyttää normaalia vessapaperia.

Olemme viime aikoina testanneet (tavallisten fillarien ohella) ainoastaan sähköavusteisia maastopyöriä. Muistaakseni kaikki ovat olleet täysjousitettuja. Niissä keskiömoottori on "ainoa oikea" - eikä muita vaihtoehtoja tehdasvalmisteisissa pyörissä juuri ole tyrkylläkään, isoilla valmistajilla ainakaan.

Tuorein Fillari-lehden juttu muuntyyppisistä sähköfillareista oli vuoden 2013 lopulla. Siinä kahdesta hybridityyppisestä pyörästä toisessa oli keskiömoottori, toisessa suoraveto. Jutussa ei otettu kantaa moottorin paikkakysymykseen muuten kuin toteamalla, että keskiömoottorissa pyörän painopiste asemoituu alemmas.

E-Cruiser
21.02.2017, 11.00
Olemme viime aikoina testanneet (tavallisten fillarien ohella) ainoastaan sähköavusteisia maastopyöriä. Muistaakseni kaikki ovat olleet täysjousitettuja. Niissä keskiömoottori on "ainoa oikea" - eikä muita vaihtoehtoja tehdasvalmisteisissa pyörissä juuri ole tyrkylläkään, isoilla valmistajilla ainakaan.

Tuota tarkoitinkin. Maastopyörään se on paras ratkaisu.
On niitä muutamia suoravetojakin, vähemmän tietysti ja varsinkin Suomessa. Täytyy maailmalta tilata sitten.
Jos käyttö on tuo kuvattu ja budjetti kolme tonnia euroja, niin suosittelisin vaikkapa tätä:

http://www.nycewheels.com/stromer-electric-bike.html
(http://www.nycewheels.com/stromer-electric-bike.html)
14,5Ah akku vakiona, suoraveto. Sveitsiläinen tuote. Rajoitin vakiona 32 km/h, mutta viripalikka varmaan löytyy maailmalta jos haluaa. Vakuutus kannattaa ottaa, se maksaa vain 68e.
Tuohon saa helposti käyrätangonkin kiinni, jos haluaa urheilla. Spessulla on se suoraveto-Turbo myös. Niiden hinta tuntuu vaihtelevan paljon maailmalla.

OsQ
22.02.2017, 10.38
Hienoja, asiantuntevia vastauksia. Kiitos siitä! Sähköpyörän hankinta siirtyi kuitenkin hamaan tulevaisuuteen - aika ei sähkövauhdista huolimatta sittenkään vielä riitä työmatkan polkemiseen. Ehkäpä ihan hyvä antaa markkinoidenkin kehittyä vielä hetki samalla kun lapset kasvavat paremmin nukkuviksi ja ruuhkavuodet helpottavat.

Sladissa ohi
22.02.2017, 18.09
No, tulipahan hankittua tuo Cuben sähköläski kun "halvalla" sai. Kiitos vinkistä. Jännänä yksityiskohtana tosin netissä mainitut speksit eroavat todellisuudesta; näyttö on Purion (ei Intuvia) ja kiekot ovat Mulefutit (ei Answer). Tämä 2016 vuoden alemmalla Vävaikuttaa siis speksien puolesta täysin samalta kuin 2017 malli.

Totesin saman,lisäksi paketissa lukee Cube Nutrail 2017.
Eli taitaa sitten olla tämän vuoden malli?

Timppa H
25.02.2017, 18.33
Kelakorttiin ilmaantui viime vuonna sellainen numerosarja, että välillä on ajot seis. Lähes kahteen kuukauteen ajoin luomupyörällä vain 45min helpon lenkin.
Eilen DHL kiikutti pihaan Kuution hyrpiidin, kasaus ja tunnin koeajo, Vähän jimpojumit luikertelivat ja sutivat, mutta sillähän pystyi ajamaan ;)

Tänään säätöä; sisurit veks, Jimpojumit vaihtui Bud/VanHelga, tanko, stemmi ja satula vaihtui "omiin" ja sitten ajelulle.
Olihan taas mukavaa, reilu kaksi tuntia ajoa, välillä melkoista "umpihankea" ja ylämäkiä, jotka kesälläkin ottavat koville. Nyt meni naama naurussa :D
Ajoin melkein koko ajan toisiksi kovimmalla avustuksella eli sportilla. Arvelin, että muuten ei pääse huomenna ylös sängystä.

En nyt kuitenkaan vielä myy luomupyöriä, toivottavasti niilläkin on vielä käyttöä.

https://ep1.pinkbike.org/p5pb14446355/p5pb14446355.jpg

XC-Biker
27.02.2017, 13.25
Moi,
Miten leveät Timppa.H uudet renkaat ovat? Onko muilla E-Nutrailin omistajilla tietoa miten leveät renkaat siinä mahtuu pyörimään?

Timppa H
27.02.2017, 15.39
Edessä Bud tubeleksena lienee n. 116mm ja hyvin mahtuu. Menisi ehkä rungon puolesta taaksekin, mutta ketjulinja tulee vastaan. Takana VanHelga tubeleksena on n. 100mm, eli aikalailla yhtäleveä kuin 4" Jumbo.
Kun nyt varmaan jääkelit taas tulevat, niin ajattelin kokeilla taaksekin D5:sta ja säätää takavaihtajan niin, että isoin (eli 46!!) ratas jää käyttämättä.

Kiituri
27.02.2017, 21.09
Onkos sellaisia kasetteja missä isoimman rattaan tilalla olisi tyhjä paikka ja kasetissa olisi siis yksi ratas vähemmän?

Keskiäkäinen lohjalainen
28.02.2017, 20.51
Kelakorttiin ilmaantui viime vuonna sellainen numerosarja, että välillä on ajot seis. Lähes kahteen kuukauteen ajoin luomupyörällä vain 45min helpon lenkin.
Eilen DHL kiikutti pihaan Kuution hyrpiidin, kasaus ja tunnin koeajo, Vähän jimpojumit luikertelivat ja sutivat, mutta sillähän pystyi ajamaan ;)

Tänään säätöä; sisurit veks, Jimpojumit vaihtui Bud/VanHelga, tanko, stemmi ja satula vaihtui "omiin" ja sitten ajelulle.
Olihan taas mukavaa, reilu kaksi tuntia ajoa, välillä melkoista "umpihankea" ja ylämäkiä, jotka kesälläkin ottavat koville. Nyt meni naama naurussa :D
Ajoin melkein koko ajan toisiksi kovimmalla avustuksella eli sportilla. Arvelin, että muuten ei pääse huomenna ylös sängystä.

Paheksuisin moista mukavuudenhalua, ellen olisi kateellinen.

Irocci
28.02.2017, 21.19
Onkos sellaisia kasetteja missä isoimman rattaan tilalla olisi tyhjä paikka ja kasetissa olisi siis yksi ratas vähemmän?

Wtf?

JK-
28.02.2017, 21.43

Ajatuksena varmaan siis saada isoin ratas käyttöön ketjulinjan siirtyessä ulospäin 1-vaihteella?

Eikös tuo onnistu kasaamalla pakka väärässä järjestyksessä (pienin ensin, sitten loput isoimmasta pienimpään) ja säätämällä vaihtaja kohdalleen ettei heitä yli?

Kiituri
28.02.2017, 22.24
En muista varmasti mutta hämärä muistikuva on että rattaiden järjestystä ei täysin vapaasti pysty vaihtamaan ja vain olikos kolme pienikokoisinta on erilliset. Muut on kiinni siinä spiderissa vai mikä se nyt oli.

Timppa H
01.03.2017, 15.56
Päivitystä Kuutio Hybridin takapääkeskusteluun: Ei sinne mitn Budia mahdu, D5 (n. 110mm) just ja just, ketju nappaa isoinpaan (46) rattaaseen, mutta seuraavan (37) kanssa taitaa just mennä. Tällä kokeillaan.

Fat Boy
01.03.2017, 20.10
Voi olla, tai olla olematta. Joissain pakoissa isommat on nipussa, joissain erillään.

Tämä siis vastauksena pakan uudelleenjärjestelyyn.

Juurakon Hulda
02.03.2017, 00.27
Semmosta vaan, että ei taida juuri missään sähköpyörässä olla valmista virranottoliitäntää esim. tup.syt. Ajoakustahan riittäisi virtaa myös esim. tehokkaille ajovaloille ynnä muille härpäkkeille.

Joissakin malleissa taitaa kyllä akussa olla usb-lähtö. Tiedä sitten saako tuommoiseen kovin tehokkaita valoja, virtajohdon kanssa ainakin joutuu pelaamaan ja saa pelätä, että liitäntä kuraantuu ja kastuu.

Taitaa noissa sähköjohdot olla aika hyvin piilossa, ettei ihan helppo ole omia haaroituksia tehdä ja takuuhan siinä sitten raukeaa, jos noita menee ronkkimaan.

Niin iso puute on mielestäni tämä edellä mainittu näissä muuten ilmeisen toimivissa ja laadukkaissa valmispyörissä, että pistää meikäläisen harkitsemaan jälkiasennussarjaa, jota olisi helppo tuunata mieleisekseen.

Hapro
02.03.2017, 09.01
Yamahassa on.

Irocci
02.03.2017, 17.40
Kyllä mulla on Yamahassa siinä tangossa olevassa käyttöpaneelissa usb virran ulos-otto (micro liitin) ja siitä 20cm johdolla virta usb-ladattavaan led valoon, joten ei lopu virtanen ihan heti :D
Samasta tietysti ottaa virran ihan mihin vaan usb jutskaan esim. vaikka oikee navigaattori, kännykkä, mp3 soitin jne. jne.

Ja toisekseen Yamahassa on siinä paneelissa oma nappi valoille (oik. ylhäällä) ja valmis virta liitin löytyy moottorin luota eli sitäkin kautta saa ihan vaan napista pyörän akusta virrat valoihin ;) ja joissakin Haibiken katu malleissa onkin valot vakiona niin tää ominaisuus on sit vakiona ainakin Haibike/Yamaha combossa.

http://i50.photobucket.com/albums/f332/Irocci/Ohjainpaneeli.jpg (http://s50.photobucket.com/user/Irocci/media/Ohjainpaneeli.jpg.html)

Juurakon Hulda
02.03.2017, 18.51
Ok. Kyllähän tuon Yamahan tangossa olevan usb-liitännän kelpuutan.

Aika huonosti näistä on mainintaa myyjien tuotetiedoissa ja mainoksissa.

Kun en ihan just ole pyörää ostamassa enkä sähköstä ymmärrä mitään, niin en rupea sen tarkemmin selvittämään ja kyselemään, kuinka tehokkaita valoja tuommoiseen voi kytkeä, 20W?

Väsä
03.03.2017, 00.15
Taitaa saada boschiin kytkettyä jollain kaapelilla valot ja löytyy myös tuo microusb-liitäntä

https://electricbikereview.com/forum/threads/bosch-performance-lights-activation.9308/

Irocci
03.03.2017, 14.38
Kyllä ne tehokkaat valot kannattaa vaan kytkeä sille olemassa olevasta johdosta niin ei tartte miettiä "kestääkö" tollanen usb liitin. Esim. kännykän laturi on n. 8W niin kyllähän tollanen micro liitin on jo aika rajoilla kestääkö sulamatta.
Taitaa tollanen 2A olla aika maksimi eli 10W. Jännitehän on usbissa se 5V.

Toisaalta 10 watilla saa jo todella tehokkaat led valot. Itsellä on vain 1W led valo.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.03.2017, 19.02
Kyllä ne tehokkaat valot kannattaa vaan kytkeä sille olemassa olevasta johdosta niin ei tartte miettiä "kestääkö" tollanen usb liitin. Esim. kännykän laturi on n. 8W niin kyllähän tollanen micro liitin on jo aika rajoilla kestääkö sulamatta.
Taitaa tollanen 2A olla aika maksimi eli 10W. Jännitehän on usbissa se 5V.

Toisaalta 10 watilla saa jo todella tehokkaat led valot. Itsellä on vain 1W led valo.

10W led taitaa vastata nykyisin n. 100W halogeenia. Kyllä sillä jo näkee...

Timppa H
09.03.2017, 14.58
Ajelin Nutrail Hybridillä kaksi lenkkiä, en ladannut lenkkien välillä. Ajoaikaa n. 4t 40min, ajosta arviolta 70% Tourilla, 20% Sportilla ja 10% Turbolla, rauhallista maastoajoa, osittain teknistä ja lumista. Loppumatkasta, kun näytössä oli ollut jo jonkin aikaa 1 akkutolppa, päätin kokeilla mitä tapahtuu, kun ajan akun "tyhjäksi". Ajoin Turbolla umpihankea ja ylämäkiä jonkin aikaa.
No, akku meni tyhjäksi :D. ei ollut mitn "varatankkia" (esim Lupine) tai että olisi vielä päässyt esim Ecolla jonkun matkaa.
Ajoin sitten kotiin ilman avustusta ja voin vain toivoa ettei koskaan tarvitse ajaa minkäänlaista ylämäkeä tällä pyörällä ilman avustusta. Pyörä rullaa hyvin tubeless D5:lla, mutta kun alkaa polkea tulee kyllä selkeästi lisävastusta. Tässä siis Boschin systeemi.

Muuten kyllä oiva peli näin keuhkovaivaiselle, on päässyt mukavasti ulkoilemaan vaikka on ollut välillä raskas keli :)

sähköläski
09.03.2017, 15.04
Muuten kyllä oiva peli näin keuhkovaivaiselle, on päässyt mukavasti ulkoilemaan vaikka on ollut välillä raskas keli :)

Paljonko tuli kilometrejä tuohon vajaaseen viiteen tuntiin?

Irocci
09.03.2017, 22.10
Timppa H asiallisesta ja oikeellisesta kirjoituksesta huomaa taas miten jotkut muut foorumilla väittävät ihan puuta heinää.
Tarkoitan, kun itsekin kysyin ennen pyörän ostoa onko vastusta, jos polkee ilman sähköä niin monet ihan pokilla sanonut jotta ei ole. On vaan yhtä raskas kuin +20kg pyörä muutenkin ja tuohan on ihan silkkaa valetta.
Kyllä se moottori vastustaa ja semmosta systeemiä ei ole olemassakaan joka kitkatta pyöris.
Itsellä siis Yamahan moottorilla ja onhan siinä vastus, mutta kyllä tuolla pystyy ajaa itkemättä, kun veto on ketjulta suoraan taakse ilman Boshcin sisäistä välitystä (jossa siis kammet ja eturatas on eri akseleilla).
Yamahassa on myös vapaaratas kampien päässä eli kammista taaksepäin pyöritettäessä ei ketjut pyöri.

Toisin sanoen rullaa vapaalla ihan vapaasti, mutta heti kun polkee niin tuntuu systeemistä vastusta ilman powerii.
Tosin ei tuo itseä haittaa, kun akkua en oo kerenny vielä loppuun ajaa yhdellä lenkillä ja tänäänkin 40km lenkki.

Kesä kelillä paremmin rullaavilla (kuin nää nastakumit lumella) renkailla vaikka paljon avustuksia käytössä metsäpoluilla niin 60km menee minimissään 500Wh akulla.

Timppa H
09.03.2017, 22.46
Paljonko tuli kilometrejä tuohon vajaaseen viiteen tuntiin?

Enpä ole kilometrejä katsellut, kelloa pitää joskus katsoa, kun on muitakin menoja. En edes tiedä miten Purionista trippimittaria käytetään :D (käyttöohje, kuka niitä lukee).

massive
10.03.2017, 11.08
Totesin saman,lisäksi paketissa lukee Cube Nutrail 2017.
Eli taitaa sitten olla tämän vuoden malli?

Siltä tosiaan näyttää. Ei kai siinä mitään valittamista ole, vaikka Purion osassa ominaisuuksista kalpeneekin Intuvialle. Esim pyörien halkaisijaa ei pysty sitä kautta hienosäätämään, mikä kaiketi Intuviasta onnistuu.

Oletteko Cuben omistajat huomanneet, että pyörän nopeusmittari näyttää Garminin GPS:sää kovempia nopeuksia? Kun Cube on noin 25km/h, GPS näyttää noin 23km/h nopeutta - loppuuko avustus liian aikaisin ;)

massive
10.03.2017, 11.11
Kilometrejä Cubelle on tullut noin 150, joten kohta lienee ensihuollon paikka. Onko mitään kokemusta tai suosituksia sähköfillarin huoltopaikaksi jostain pääkaupunkiseudulta. Electrobike olisi kai yksi mahdollisuus, muttei tämän foorumin keskustelujen perusteella houkuta.

sähköläski
10.03.2017, 11.17
Oletteko Cuben omistajat huomanneet, että pyörän nopeusmittari näyttää Garminin GPS:sää kovempia nopeuksia? Kun Cube on noin 25km/h, GPS näyttää noin 23km/h nopeutta - loppuuko avustus liian aikaisin ;)

Kannattaa säätää sitä renkaan kehän pituutta siitä näytöstä.

esim: https://youtu.be/TQwq7CzAKsM (intuvia)
varmaan jotenkin samalla kaavalla toimii myös purionissa.

massive
10.03.2017, 15.00
Kannattaa säätää sitä renkaan kehän pituutta siitä näytöstä.

esim: https://youtu.be/TQwq7CzAKsM (intuvia)
varmaan jotenkin samalla kaavalla toimii myös purionissa.

Sehän siinä juuri on, kun Purionissa ei ole mitään asetusnäyttöä - ei edes ohjekirjan mukaan. Tai ainakaan en ole löytänyt.

Hippo04
10.03.2017, 16.52
Mikä tahansa hyväksi havaittu pyörähuolto. Itse moottorille ei voi/tehdä kuitenkaan mitään.

Edit: tämä siis ensihuoltoa koskien.

hai71
10.03.2017, 17.23
Katso: https://www.bosch-ebike.com/de/service/haendlersuche/
Näyttäisi olevan Pyöräliike Lungberg, Keravalla.
Jos tuot pyörän Turun seudulle, niin Nummen pyörällä on ainakin jotain Bosch-huoltolaitteita ja kokemusta Bosch:ista. Eli voivat esim. päivittää akun, moottorin ja ajotietokoneen softat, jos on tarvis. Mutta kuten Hippo04 sanoo, niin ainakin Bosch on niin suljettu systeemi, ettei sille voi itse tehdä oikein mitään jos jotain moottorin sisällä hajoaa. Eikä voi kai Bosch-huoltokaan vaan laittavat moottorin suoraan Boschille tutkittavaksi.

e-tracker
10.03.2017, 17.36
Kilometrejä Cubelle on tullut noin 150, joten kohta lienee ensihuollon paikka. Onko mitään kokemusta tai suosituksia sähköfillarin huoltopaikaksi jostain pääkaupunkiseudulta. Electrobike olisi kai yksi mahdollisuus, muttei tämän foorumin keskustelujen perusteella houkuta.

Tarvinneeko varsinaista ensihuoltoa lainkaan, Espoon Bembölessä Erik Nybo tuntee sähköpyörät,

https://fi-fi.facebook.com/bkvpyorahuolto/

Landman
11.03.2017, 22.53
Pyöräliike Lundberg Keravalla tosiaankin huoltaa ainakin Boschin tekniikalla olevaa e-bikeä. Itse teetätin KTM:n ensihuollon ostopaikassa Tammiston polkupyörätukussa. Boschin moottorin kampikeskiössä? on ainakin erikoisavaimen vaativa mutteri,jonka kireys kuuluu tarkistaa huollossa. Tätä avainta ei varmaankaan ihan joka pyörähuollosta löydy. Ilman sähköapua polkeminen minunkin kokemuksen mukaan jonkin verran raskaampaa,kuin luomu versiolla. Toimii lähinnä hätäapuna sähkön loputtua. Boschissakin vapaaratas keskiössä,eli ketjut ei liiku taaksepäin pyörittäessä. Jäljellä olevaa ajomatkaa helppo seurata näytöltä,joten sähkön riittävyyden mukaan voi avustustasoa tai ajomatkan pituutta suunnitella ennakkoon ennen sähkön loppumista.

e-tracker
12.03.2017, 09.36
Bembölen kaveri on sähkäreiden maahantuojan sopimushuoltaja, laitto mulle boschiin rajottajanpoistajan.

E-Cruiser
12.03.2017, 09.53
Jos haluaa sähköpyörän täysin ilman polkemisvastusta sähköttömänä, niin ainoa vaihtoehto lienee sitten alennusvaihteellinen napamoottori. Niissä on vapaakytkin kuin vanhoissa Saabeissa.

Fat Boy
12.03.2017, 14.21
Ei kai yamahassakaan pyöri mitään ylimääräistä sähköttömänä. Riippuen mihin vapaakytkin on sijoitettu, mutta sen luulisi olevan kampiakselilla.

nih..

Irocci
12.03.2017, 16.21
Yampussa kyllä polkiessa moottori pyörii mukana eli vastustaa. Tuo etupään vapaakytkin tuntuu olevan vain sitä varten, jotta voi kampia pyörittää taaksepäin ilman vastusta, koska muutenhan se pyörittäis moottoria myös taaksepäin jäykällä akselilla.
Ainut jotta tuosta tulee ongelmia on jos menee sähköt rikki kesken lenkin ja joutuu luomuna polkemaan takas.

Tällä 500Wh akulla ajelee kummiskin päivän ajot helposti.

Fat Boy
12.03.2017, 17.29
Ok. Kuvittelin mielessäni, että sieltä kytkin löytyisi. Kun ei löydy, niin epäilemättä on raskaampi polkea kuin luomupyörä, moottorille on epäilemättä välitystä reippaasti.

Vaan eipä tuo itseäni harmita. Ei oo sähköpyörää ja kun tulee, niin lataan akkua sen mukaan että selviydyn.

Fillarilehden luettelosta juuri kattelin sähköpyöriä, jotta osaisi alkaa metsästämään geometrialtaan mieleisiä vaihtoehtoja. Harmi vain, että luettelossa näkyy olevan virheitä käyttövoiman osalta, joten joutuu syynäämään tiedot aika tarkasti ja yrittää nimen perusteella arvailla, mikä voisi olla sähköinen.

Tarjontaa kuitenkin näyttäisi olevan kivasti.

nih..

massive
12.03.2017, 17.55
Joo, ajattelin että voisin huollattaa fillaria jossain sellaisessa paikassa, jossa voisivat kenties tutkia tuota nopeusmittarin heittoa. Eli pitäisi olla jonkin sortin diagnostiikkalaitteita kaiketi (jos sille edes voi tehdä mitään?)

Irocci
12.03.2017, 18.12
Yamaha näyttää 100% täydellä 500Wh akulla matkoiksi:
High 85km
Standard 104km
Eco 158km
Eco+ 206km
Mitä pikkasen yrittänyt seurata nastoilla ja talviajoa niin taitaa nuo matkat 10% tarkkuudella paikkansa pitävän. Tosin niin paljon on vaikutusta mäkisyydellä ja omasta reidestä mitä tehoja käyttää niin eipä siinä oikeeta vastausta ole miten pitkään akku kestää.
Ja koska on momentintunnistin niin eihän se toki anna kokoaikaa asetuksen mukaisia täysiä tehoja vaan sehän lyö siihen extraa mitä ite kampeaa ja se teho asetus vaikuttaa vain maksimi arvoon mitä antaa lisää.
Eli vaikka on high asetuksella, mutta ite polet kevyesti niin ei se omiaan sinne voimaa työnnä.
Joten monella tuntuukin nuo pienimmät asetukset olevan ne joita käytetään paitsi ylämäkiin sit powerii.

Fat Boy
12.03.2017, 18.17
Uskoisin, että mulle ainakin piisaa pääasiassa avustus, jolla fillari tuntuu tavalliselta maasturilta, lystikkäämpiin pätkiin ja mäkiin sitten woimoo.

Kunhan nyt pääsis testaamaan, possua ja jamahaa, kumpi tahtojaan lienet hyvä.

Paitsi, kuvista kattoen, onko boschissa enemmän maavaraa kun on piskuinen ratas?

nih..

Irocci
12.03.2017, 18.32
Ainakin Haibiken kuvista näkee, jotta molemmissa on moottorin pohjasuoja alinna.
Läski Yamaha http://www.haibike.com/en/INT/bikes/266/2017-sduro-fat-six-6-0?variant=4547011740
Läski Bosch http://www.haibike.com/en/INT/bikes/254/2017-xduro-fat-six-6-0?variant=4556611740
Ja täpäriläski Yamaha http://www.haibike.com/en/INT/bikes/267/2017-sduro-full-fat-six-7-0?variant=4547211742

Timppa H
13.03.2017, 13.04
Eiliseltä lenkiltä tuli katsottua kilometritkin ;) 3,5t reissussa, taukoja muutama + pari pidempää höpötystä tuttujen kanssa, mitä lie tod.ajoaika, 30km sekalaista maastoajoa;
Alkumatka pääosin jääpolkua, sitten tallattua lumipolkua, joskus ajettua polkua, metsätiellä hankikantoa, lumipolkua, jossa yksi ihminen kävellyt/osin hankikantoa, loput taas hyvää jää/lumipolkua. Jos siis Boschi näyttää km oikein, nyt D5:t alla.

Ajelin Tourilla, paitsi kaksi tiukempaa ylämäkirypistystä sekä yksi luminen pitkä nousu Sportilla. Yhden pitkän nousun parempaa polkua ajoin Tourilla, hyvin meni, hieman hitaammin kuin Sportilla.
Lähtiessä täysi akku, tullessa kaksi tolppaa.

Bocshin range asistantti (https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-cockpit/) näyttäis toimivan omalla kohdalla, kun vaan valitsee mäet ja pehmeän maaston :)

bushwack
14.03.2017, 09.53

Eka lenkki ajettu eilen. Odotukset olivat kovat ja ne täyttyivät täysin. Ensimmäisenä tuli mieleen, saako kuntoilu olla näin hauskaa [emoji1]

Näkisin itselleni parhaana puolena pyörässä teknisen maaston ajamisen pk-sykkeellä. Päälajeina mulla motocross ja enduro. Hauskuudessa fäti ei näille paljon häviä.

Pyörän viimeistelystä en löytänyt moitittavaa, money well spent [emoji6]

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

Iso paha
15.03.2017, 14.25
Nyt on paha pyöräkuume iskenyt ja Haibikeä pitäisi saada alle. Saksasta saisi nyt viime vuoden mallia "halvalla" ja sormi on jo ostonäppäimellä, mutta tuota pyörän kokoa vielä arvon. Ainoa jäljellä oleva koko 50cm, onko palstan Haibiken omistajille näkemystä siihen, mahtaako tuo olla n. 180cm kuskille sopiva? Koeajolle ei ole mahdollisuutta ja ainoa mihin tuota periaatteessa voisi verrata on nykyisiin pyöriin, mutta mitään järkevää vertailua on aika vaikea tehdä.

Omaan vanhaan 19" jäykkäperään verrattuna tuo Haibike vaikuttaisi hieman isommalta, mutta käytännön merkitystä tuolle kokoerolle on vaikea arvioida.

kauppinen1
15.03.2017, 14.59
Hei!
Itselläni on haibike nduro täpäri ja koko on muistaakseni 54, itsellä pituutta 182, tarkistan tuon koon vielä....

Sent from my iPhone using Tapatalk

kauppinen1
15.03.2017, 15.14
Nyt muistin ihan metsään tuon koon, 47 on runko ja ukko 182

Sent from my iPhone using Tapatalk

bushwack
15.03.2017, 17.17
Fatsixin runko M/45, ukko 179. Mulle 50 olis liian iso.

Iso paha
15.03.2017, 18.51
Kiitos, tuo vähän vahvistaa sitä uskoa, että tuo koko 50 olisi itselle liian iso. Huomasin muuten Electrobikellä olevan osasto GoExpo -messuilla ja siellä ihan ok hintaan tarjolla tuollainen Fatsix, täytyy käydä testaamassa ja tinkimässä samalla kun tuolla pyörähtää!

bushwack
15.03.2017, 19.08
Kiitos, tuo vähän vahvistaa sitä uskoa, että tuo koko 50 olisi itselle liian iso. Huomasin muuten Electrobikellä olevan osasto GoExpo -messuilla ja siellä ihan ok hintaan tarjolla tuollainen Fatsix, täytyy käydä testaamassa ja tinkimässä samalla kun tuolla pyörähtää!

Electrobikestä tilasin omani. Ei valittamista.
Etenemiskyky lumisilla metsäpoluilla on jotain ihan älytöntä, ja vaikka olen monta vuotta ajanut crossia ja enskaa, pyörä teki ison vaikutuksen.

Kiituri
18.03.2017, 10.11
Jokos tämä testi on nähty? http://www.fat-bike.de/maxx-huraxdax-el-tested_en/
Jollainlailla houkuttela vekotin :)

Landman
19.03.2017, 20.30
Fillari messuilla oli hyvä tilaisuus kokeilla erilaisia e-bikejä. Itse kokeilin mm. Haibiken täysjousto läskiä Yamahan tekniikalla. Ensimmäinen huomio oli avustuksen pidempi viive aina polkemisen alussa Boschiin verrattuna,toinen huomio oli avustuksen jääminen jälkeen polkemistaajuuden kasvaessa. Kotona kokeilin vielä omalla KTM:llä polkea pikkuvaihteilla niin kovaa,kuin ehdin kampia pyörittää,mutta avustus tuntui vaan pysyvän vauhdissa silti. Nämä eivät ole tietenkään mitään kovin suuria eroja,mutta huomaa hyvin,kun on jo sen verran kokemusta toisesta järjestelmästä. Takajousituksen tuomasta lisäarvosta vaikea sanoa mitään näin lyhyen testirata-ajelun perusteella.

Tinke
19.03.2017, 20.44
Itsekin kokeilin messuilla ensimmäistä kertaa sähköpyöriä ja olihan ne pirun hauskoja:)
Yamaha tuntui enemmän kiihdytysavustimelta joka ampui liikkeelle rivakasti, kun taas Bosch pysyi jotenkin tasaisemmin mukana korkeammassakin vauhdissa, muttei ollut yhtä räjähtävä lähdöissä. Bosch oli ehkä myös äänekkäämpi. Fatbike ei ehkä päässyt oikeuksiinsa siinä testialueella ja varmaan siksi tuo Haibiken AllMtn versio tuntuikin kivemmalta.

e-Fighter
19.03.2017, 22.49

Minulle on tulossa Hura joskus toukokuun alussa. Toimitus on hiukan siirtynyt, koska Manitoun uuden Mastadon keulan toimitukset alkaa huhtikuun kolmos viikolla. GoExpossa koeajoin Haibiken full fätin Yamahalla ja KTM:n Kapohon Boschin CX:llä, sekä erikseen sovitusti ns tiskin alta Brosen moottorilla varustettua Bulls:n Lacubaa. Nämä vahvistivat käsityksen siitä, että Brose on miellyttävin moottorikokemus millä olen ajanut. Kuten monissa testeissä on sanottu, niin Brose on tuntumaltaan fiksuin ja erittäin hiljainen. Kaikki näistä ovat aivan loistavia, omilla vahvuuksilla ja heikkouksilla. Erot on aika pieniä. Kuten jo ennemmin todettu, niin jos pyörän hankinnoissa pysyy näiden kolmen merkin välillä, niin ei kovin pieleen voi mennä. Myyjät kehuu omiaan ja haukkuu karkeasti toiset, näin se meni messuilla ihan täysin. Että itse on oltava asioista kartalla. Myös huollosta kuului kauhutarinoita, että sitäkin kannattaa vertailla, vaikka kukin myyjä ilmoittaa huoltonsa olevan nopeaa, "eikä näissä mitään ole ollut"...

Oli todella sääli, ettei messuilla virallisesti ollut yhtäkään Brosella varustettua pyörää näytillä, saati koeajossa. Itsellä on Bosch jo ennestään ja Huraan tulee Brose. Jos asiaa lähtee omalla kokemuksella karkeasti perustelemaan, niin Yamaha on juurikin edellä mainitunlainen pienellä viiveellä toimiva "kiihdytin", Bosch tasaisempi, mutta polkemisen aloittaessa se antaa pienen nykäyksen. Brose on tuossa polkemisen aloituskohdassa huomaamattomin eli ns smoothein ja muita hiljaisempi. Paukkua tulee kyllä kaikista kun sitä pyytää. Palajan asiaan aikanaan kun olen Hurautellut Huraxdaxilla tarpeeksi testiä.

ealex
20.03.2017, 10.18
Takana on 140 tai jopa 150mm jousitusta, mutta eteen ei saa tällä hetkellä kuin Bluton… Mutta kun/jos Manitou Mastadon joskus ilmestyy, muuttuu tämäkin pyörä mielenkiintoiseksi. :)

de-co
20.03.2017, 22.18
Perjantaina tuli Haibiken FatSix Xduro 2016 Fun-cornerin tarjouksesta (2590€+100€ toimituskulut). 6 päivää toimitusaika.
Kuten tässä threadissa aiemmin sanottu, hymysuussa mennään. Uskomatonta menoa. Tämä ukko ihan täpinöissään.

Kiituri
21.03.2017, 22.13
Takana on 140 tai jopa 150mm jousitusta, mutta eteen ei saa tällä hetkellä kuin Bluton… Mutta kun/jos Manitou Mastadon joskus ilmestyy, muuttuu tämäkin pyörä mielenkiintoiseksi. :)

MP puolella takana on monasti enskoissa enemmän joustoa. Miksi se olisi ongelma fillarissa?

ealex
21.03.2017, 22.51
MP puolella takana on monasti enskoissa enemmän joustoa. Miksi se olisi ongelma fillarissa?
Ei kai mitään, jos sellaisesta tykkää, mutta minulle pitää olla toisinpäin, ainakin polkupyörässä. :)

Jupikka
24.03.2017, 21.32
Ostin Fantic Fatsport E-fätin. Eipä oo hymy vieläkään poistunut naamalta lenkin jälkeen, kuin tolla kävin. Lievimmällä avustuksella pysyy sykkeet kurissa ja pystyy jopa kaverin kaa juttelemaan samalla. Moottoripyörä taustan omaavaana, tuo vastaa eniten MP:tä. Ei välitä juurista ja lumisohjosta. Kerron lisää, kun saan vähä lisää lenkkiä alle!!

VSS
24.03.2017, 22.16
Ostin Fantic Fatsport E-fätin. Eipä oo hymy vieläkään poistunut naamalta lenkin jälkeen, kuin tolla kävin. Lievimmällä avustuksella pysyy sykkeet kurissa ja pystyy jopa kaverin kaa juttelemaan samalla. Moottoripyörä taustan omaavaana, tuo vastaa eniten MP:tä. Ei välitä juurista ja lumisohjosta. Kerron lisää, kun saan vähä lisää lenkkiä alle!!

Oot vissiin kokeillu kaikki markkinoiden sähköfatbiket?

https://ep2.pinkbike.org/p3pb14539526/p3pb14539526.jpg

-fat-
26.03.2017, 16.26
Kotarin sähköläskissä mittari näytti 6200km ja oli aika uusia voimalinjasta ketjut ja rattaat. Samaan syssyyn hommasin 4.4" Jumbot ja hyvin mahtuvat pyörimään.

Toki jouduin säätämään takavaihtajan niin että nyt käytössä 10 pienintä ratasta, nro 11 odottaa talvea.

Tämän kompensoin pienentämällä eturatasta pykälällä, nyt 15 hampainen.

Voimalinjan vaihtoväliksi suosittelen n. 5000km. Omat ketjuni olivat venyneet pari lenkkiä, melkein kolme. Sillä seurauksella että käytettyimmät välitykset olivat kuluneet aika mielenkiintoisen näköiseksi.

Gigant
29.03.2017, 19.30
Iltaa. Joko on Haibike Sduro Fatistä http://www.haibike.com/en/INT/bikes/266/2017-sduro-fat-six-6-0?variant=4547011740 uusia kokemuksia. Tarkoitus olisi viikon sisällä sellainen ostaa.

ElBike
30.03.2017, 16.37
Iltaa. Joko on Haibike Sduro Fatistä http://www.haibike.com/en/INT/bikes/266/2017-sduro-fat-six-6-0?variant=4547011740 uusia kokemuksia. Tarkoitus olisi viikon sisällä sellainen ostaa.
Tuossa on yamahan vanha moottori. Uudessa kuulemma nopeampi reagointi ja enemmän voimaa.

Iso paha
30.03.2017, 17.48
Ja tuota uutta moottoria ei saa ainakaan vielä vuonna 2017 Fatsixiin, eli sen myötä pyörän hankinnan voi siirtää ainakin vuoteen 2018. Lisäksi kuulemma vuonna 2018 tulee taas uusi malli, jossa on enemmän voimaa jne., jos asiaa alkaa noin miettimään, ei sähköpyörää voisi ostaa varmaan ikinä.

Itse ainakin laitoin tuollaisen juuri tilaukseen, katsotaan kokemuksia kun pyörä on saapunut.

Landman
02.04.2017, 17.47
Vaihdoin alkuperäiset Jumbo Jimit nastarenkaiden tilalle. Eron vierintävastuksessa huomaa jopa e-bikessäkin,nyt voi ajaa pykälää pienemmällä avustusteholla. Muutenkin Jumbot selvästi miellyttävämmät kelvillä ajaessa,pyörä ei tunnu hieromakoneelta 0,9 maantiepaineillakaan. Osittain jäisille poluille en uskaltanut kuitenkaan lähteä ilman nastoja,joten kelvit saa kelvata vielä hetken aikaa ajoalustaksi. E-läskillä hauskaa sekin taas vaihteeksi. Ketjutulkin 0,75 mitta meni jo kovemmin painamalla pohjaan,joten ketjut taitavat olla kohta vaihtokunnossa? Kilometrejä takana 1550.

NikkeKnakkerton
03.04.2017, 13.02
Tervehdys arvon sähkötuoli..eiku pyöräilyn ystävät!Pitkän harkinnan jälkeen uskaltauduin viime lauantaina ottamaan askeleen parempaa huomista ja hankkimaan sähköavusteisen fatbiken!
Liityn Landman viitoittamalle kurabrunnille ja betoniholvissani komeilee KTM Macina Freeze!!!❤

Tämä päätös tuli pitkän pohdinnan tuloksena ja tarkoitus olis alkaa kuntoilemaan työmatkat 20km per suunta, jotta miehen kunto ja terveys säilyisi tulevaisuudessakin. Tavallinen pyöräily tuntuu antavan tuolle matkalle toistaiseksi liikaa haasteita terveyden ja ylipainon vuoksi (tällä yritetään vaikuttaa molempiin ongelmakohtiin siis).

Myös rauhallinen samoilu maastossa ja vauhdikkaampi kikkailu ehkä cxo-radalla myös kiinnostais ajatuksena..eli näistä lähtökohdista olis tarkoitus lähteä purkamaan vyyhtiä! Noviisi olen siis tällä saralla mutta ylytyksestä valmis kusemaan sähköistettyyn paimenpoikaan!

No millasia kokemuksia sulla on ollut tosta tässä parin kuun aikana?

NikkeKnakkerton
03.04.2017, 13.06
Täpinöissäni, viimeeksi laskenut päiviä näin tarkasti intissä.

Edit:
e-Fighterillä hyvää asiaa viestissä ja tilaamansa Maxx näyttää pirun hienolta!

Mitä oot pitäny tuosta Haista?

bushwack
03.04.2017, 15.04
Mitä oot pitäny tuosta Haista?
Satku ajettu, ei mitään valittamista.
Stongan saatan vaihtaa kapeampaan, rajoittimen poistaja myös hommattava.

Turbo- ja sport-tehoja tarvii ainoastaan jyrkemmissä nousuissa, eco ja touring käytössä enimmäkseen.

Akussa pänniä mun ajossa ainakin 5 tunnin lenkkejä varten.

Pyörän viimeistely mielestäni kiitettävä.

Ihan mainio peli, ekalla lenkillä vaikeuksia pitää pokerinaamaa.

Kyllä tuo vehje taloon jää.

Lisäkysymyksiä saa esittää.

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

Irocci
09.04.2017, 13.51
Halvin sähköläski.

https://www.kone-glans.fi/sahkopolkupyorat/sahkopolkupyora-apollo-orion-bigboy-fatbike/

ElBike
09.04.2017, 15.05
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nakto-cruiser-26--sahkopyora#spst
Voiko nämä linkittää jonnekin muualle. Tulee paha olo ja oksettaa :/

Kaarne
09.04.2017, 17.15
Sori, ajattelin että läskirenkaat+sähköt ja halpa hinta olisi olleet joillekin olennaista.

Phillari
09.04.2017, 17.59
ElBike joutuu varmaan tiputukseen tästä Kärkkäisen sähköläskistä :D
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nakto-cruiser-26--sahkopyora

Fat Boy
10.04.2017, 09.38
Ja kuka vielä viitsii väittää, että Polessa on pitkä takahaarukka? Pistän tuon hetikohta tilaukseen.

Kaarne
10.04.2017, 10.57
Ei keuli niin herkästi kun on pitkä perä.

ElBike
10.04.2017, 12.59
Olen lopettanut fillariasiantuntijan toimen jo toistakymmentä vuotta sitten; työkaverit aina kyselivät hyvää fillaria esim. kuntoiluun ja kun suosittelin jotain, ilmestyivät ne töihin joku marketista ostettu halpis allaan ja kehuivat kuinka halvalla saivat. Samat heput rastittivat autokaupassa silmää räpäyttämättä lämmitettävän vaihekepin nupin eikä autokaupoilla oltu köyhä eikä kipeä. Sama koski hifilaitteita, telkkareita, yms. mutta fillariin ei raaskittu laittaa muutamaa satasta markettifillaria enemmän.
Sitten tultiin kyselemään kun ylämäessä ohjaustanko taipuilee sivuttain; "onko normaalia"? Stemmi joku aivan surkea säädettävä sätös jne... Vaihteet aina raksutti ja lopulta en enää oikein "ehtinyt" niitä säätämään kun aina oli niin hirveä kiire ;)

No, markettifillarista se omakin harrastus aikoinaan lähti mutta silloin syynä oli se että ostettiin junnulle ihka ekaa 18-vaihteista pyörää. Seuraava fillari maksoikin jo 5500 markkaa, oli TM:n testivoittaja ja Shimano Deore DX -osilla :)

Gigant
13.04.2017, 19.56
No nii, nyt on toista viikkoa Haibike Sduro Fatsix alla. Edellinen pyörä oli White 3 Pro, joka oli kyllä itselleni lähes täydellinen fätti. Kehitys kehittyy ja ei tule minulle näillä näkymin enää tavan mankeleita. Sähkömaasturi on niin mukava tällaiselle "huonokuntoiselle", kun voi käydä tutkimassa reittejä tai sahata laskuja ylös ja alas ilman sydärin pelkoa. Aivan huippu laite! Yamahan PW moottori ja akku toimii todella hyvin ja virtaa piisaa yllinkyllin. Käytännössä 2-3 reissua menee yhdellä latingilla. Myös Renegaden keula on mukava lisä kivipateissa !

zipo
14.04.2017, 10.02
[QUOTE=zipo;2622005Purion,500 akku,vähintään mulefut,mieluiten 190 perä,(löytyy omasta hyllystä varakiekko) ja 31,6mm satulatolppa.
Eikä mitään järkkyä suomilisää hinnassa,Huolto ja varaosavarmuus.Oliks tää tässä?[/QUOTE]
Viime sunnuntaina loppu wannabe jahkailu ja tilasin e-fläsän,ilman koeajoa sokkona.
4 vrk tilauksesta ja eilen lähti kohti Suomea.Nyt vasta hokasin että ylivuotiset Cubet ovat tulleet Purionilla vaikka 2016 malli pitäisi olla Intuvialla?
Eipä Cubessa ole 190 perää,joutunen ostamaan vähintään uuden takanavan ..
Onko kellään diy tms pohjapanssaria että uskaltaa ottaa hittiä puunrunkoon tai kiveen kun kuitenkin kämmää jossain vaiheessa bunnyhopissa?
Vai pystyykö tollasilla yli 22kg mörssäreillä edes yrittämään moista perussuoritusta?
Onko noi kuinka työläitä kasata pahvilaatikosta ajokuntoon?

Timppa H
14.04.2017, 11.20
Ylivuotinen Cube täällä. Tanko suoraan ja polkimet kiinni, siinä se, isossa boxissa tuli. Samat speksit kuin 2017 mallissa, mm satulatolppa (vanha Thudbuster kävi), kiekot onneksi Mulefutit.
Alkuun sai keulaakin oikein nostaa, ennenkuin tottui. Jos vielä luomupyörän päälle pääsee, niin eka keulannosto ja on varmaan selällään ;)
Kanihyppyä en saa luomullakaan kuin pikkupuista yli, tällä en ole yrittänytkään. Moottori on jonkunkerran osunut puuhun kunnolla, "muovipanssari" ei ole vielä rikki. Ratakiskojen yli pääsee osumatta, kiviä pitää vältellä ja isoja puita.

Purionin mukaan n. 500km ajettu, huoltoa tms päivitystä tuo herjaa (kiintoavaimen kuva), sekä keskiö narisee, avain tulossa, muuten tuntuu olevan hyvin kasattu, pinnat kireällä, kehät suorat.

Landman
14.04.2017, 13.39
Cubeen luultavasti käy Kotarin panssari myös. Jos tulet käymään uutuuden kanssa niin voidaan koittaa. Jouduin nyt ensimmäisen kerran säätämään takavaihtajaa,kun häkki otti kiinni sisimpään rattaaseen todennäköisesti venyneiden ketjujen takia. Kilometrejä takana reilut 1700.

Timppa H
14.04.2017, 20.14
Toi Kuution vaijeritolppa oli siis 2017 speksien mukainen 30,9mm ja toimi se ainakin pari kk talvikäytössä ihan ok.

mutanaama
14.04.2017, 20.46
Onko kellään diy tms pohjapanssaria että uskaltaa ottaa hittiä puunrunkoon tai kiveen kun kuitenkin kämmää jossain vaiheessa bunnyhopissa?

Eiköhän me kötöstellä se hiiuikuidusta, kamaa on, vaikka taito tehdä puuttuu.

zipo
14.04.2017, 20.55
Joo sehän sopii hyvin koska eihän me osata edes ajaa.Siksi panssarit.

Bosch työkaluja?Speciaaleja?Mistä ja mitä?

zipo
14.04.2017, 21.15
www.ebiketuning.com/shop/category/48-bosch-gen2.html

Äyrämöinen
18.04.2017, 07.10
Onko e-fatbike jäykkänä suhteessa e-allmtb täppäriin millainen ajotuntumalla ? Vai onko fatti niin hauska ajaa et ehdoton metsäpolulla.

Fat Boy
18.04.2017, 07.47
Onko e-fatbike jäykkänä suhteessa e-allmtb täppäriin millainen ajotuntumalla ? Vai onko fatti niin hauska ajaa et ehdoton metsäpolulla.
Suosittelen kokeilemaan molempia ja ihan poluilla. Myös sähköinen 27+täpäri kannattanee testailla..

nih..

marmar
18.04.2017, 08.29
Suosittelen kokeilemaan molempia ja ihan poluilla. Myös sähköinen 27+täpäri kannattanee testailla..

nih..

+1

Molemmissä hyvät puolensa ja mun mielipide on, että lisääntynyt rungon massa häiritsee enmmän täysjäykässä kuin täpärissä.

Täysjoustoläski puuttuu listalta. Se olis mun valinta :)

Äyrämöinen
18.04.2017, 08.42
Tää testaus on ongelma . Mikä olis esim ktm mazina freeze:n 3400e hintaan verrattava sähköinen 27+täpäri?

AVA
18.04.2017, 08.59
Tää testaus on ongelma . Mikä olis esim ktm mazina freeze:n 3400e hintaan verrattava sähköinen 27+täpäri?

Hintaluokka kohtaa, muusta en tiedä.

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-hybrid-140-7.0-400-585003/wg_id-16392

Äyrämöinen
18.04.2017, 11.59
https://www.electrobike.fi/haibike-sduro-fullseven-7-0.html . Tässä on pw-x moottori. Tai sitte KTM vastaava joku

Äyrämöinen
18.04.2017, 12.10
2017 E-BIKE KTM MACINA KAPOHO 275 27.5 "+ MTB olis halvempi ulkomailta. Kellä ajossa näitä?

ElBike
18.04.2017, 12.11
+1

Molemmissä hyvät puolensa ja mun mielipide on, että lisääntynyt rungon massa häiritsee enmmän täysjäykässä kuin täpärissä.

Samaa mieltä.

Ja kannattaa huomioida että joustojen pituutta on yleensä rajoittanut eniten niiden poljinvoimaa hukkaava vaikutus. Moottorilla voidaan eliminoida tätä tehohukkaa. Paksut renkaat ei koskaan pysty samaan kuin pitempi jousto. Toisaalta, joustofillari vaatii polkijalta asennoitumista ja kyllä itse tykkään välillä polkaista lenkin täysjäykällä, jossa jokainen polkaisu vie pyörää eteenpäin.
Fätit näkisin vähän kuin raskaina nelivetomönkijöinä joita on hauska möyrittää mudassa ja edetä hitaasti vaikeitakin paikkoja. Kovaakin niillä pääsee, mutta ei ole kuitenkaan suunniteltu samanlaiseen räppäilyyn kuin crossimönkijät.

Anaxagore
18.04.2017, 14.58
Tommosella viiksekkäällä merkillä kuin Moustache on aika törkyhienon näköisiä pyöriä. Kuten esimerkiksi tämä
http://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/3806-moustache-samedi-27-trail-8-2017.html

Speksit täällä: http://www.moustachebikes.com/samedi-27-trail-8.html

MarkoV
18.04.2017, 22.16
Tätä ketjua lukee jatkuvasti varmaan useampi sähköfättiä himoava joten ei liene kohtuuton toive, että vinkataan hyvistä tarjouksista kanssakuolaajille ja sen ohittamattoman tarjouksen etsijöille.

Muoks: Jos olisi L-kokoa tarjolla niin tilaisin Feltin kun itselläni on DD30:n jonka myyn sähköpyörän alta pois: http://www.fun-corner.de/en/electric-bikes/61-felt-lebowsk-e-10-2016.html

Hissitolppakin tulee vakiona...

Marko

Äyrämöinen
20.04.2017, 09.54
Tilasin jo melkein mut ei osaa päättää millaisen. Tonnin enempi ni sais tuon täysjousto spessun. .

sähköläski
20.04.2017, 10.14
^^ Tuossa Feltissä ei ole Bosch CX moottoria, eikä 500Wh akkua, jos tämä jollain nostaa/laskee ostokynnystä.

zipo
20.04.2017, 10.57
Mä ajelin Feltillä yhden lenkin viime kesänä.Kaverit diggas myös Feltistä kun saivat heittää snadin rundin lähiskutsissa.
Miinusta orkkiskiekoista. Vannekehät menisi heti vaihtoon ja todennäköisesti myös.takanapa Doublewall+ kevennysreiät ei kelpaa.Tuskin toimivat tubeleksena.(vanneprofiili)
https://ep1.pinkbike.org/p5pb13628967/p5pb13628967.jpg

Kiituri
20.04.2017, 17.57
Tätä ketjua lukee jatkuvasti varmaan useampi sähköfättiä himoava joten ei liene kohtuuton toive, että vinkataan hyvistä tarjouksista...

Ehdottman hyvä ajatus. Niitä joustomallien tarjouksia odotellessa :)
Kun viimeksi spekailin Huraxdaxia niin hinta oli n. 6.5ke mihin päädyin. Tarjousta saisi olla jonkin verran.

Timppa H
24.04.2017, 23.04
Mulla alkoi siis sähköläskikuutio narisemaan ja hermothan siinä meinas mennä. Jokaisella polkaisulla narahti ja sitten narinanetsintään. Purkua, putsausta ja kasausta, ohjainlaakeri, takapää, ilman satulatolppaa ajoa ja polkimien vaihtoa, ei auttanut.
Soitin Keravan Lumperille ja siellä ehdottivat, että pitäisi kiristää moottorin kiinnityspultit. Tätä en ollut aiemmin pystynyt tekemään, koska en saanut vasenta kampea pois normi ulosvetäjällä, ei mahtunut ulosvetäjän varsi pyörimään. Sain kuusioavaimella pyöritettävän ulosvetäjän lainaan paikallisesta ja sitten muovit pois ja moottorin pultit kireälle, tässä vaiheessa ruiskin myös vähän öljyä keskiön suuntaan, ni ei voi olla vielä ihan varma auttoiko tuo pulttien kiristys vai mikä. Narina kuitenkin poistui ainakin koeajon ajaksi :)
Keskiötähän ei voi Boschissa itse vaihtaa/purkaa tai voi kai, mutta menee takuu. Lähettävät vissiin moottorit Boschille.

MarkoV
26.04.2017, 07.30
No niin, kaupat tuli tehtyä Spessun FSR Turbo Levosta, ihan siitä perusmallista. Mountainbikeshopissa hyvä palvelu ja hintakin sorvattiin sopivalle tasolle niin päästiin kauppoihin. Vielä kun ehtisi kunnon ajolenkille, poltot on kovat...

Kiituri
27.04.2017, 10.48
Turbo Levo on kovasti kehuttu. itelle siinä on muutama puute.
* n. 10mm liian matala keskiö ja kun renkaatkin on jo isot, ei kumeja vaihtamalla saa lisää maavaraa
* ja tietysti kaasukahvan puute mutta se on kaikissa muissakin.
* Geometria on periaatteessa hieno mutta satulatolppa on liian makaavassa asennossa. Se johtaa hissitolpan kanssa satulan humppaamiseen eteen taakse.
* Toinen geometria puute on lyhyt ohjaamo (reach).

järtsy
27.04.2017, 17.22
^Eikös hissitolpan idea ole saada satula pois tieltä? Huonohan siitä on muutenkin polkea jos on alhaalla.

zipo
29.04.2017, 16.50
Purionin mukaan n. 500km ajettu, huoltoa tms päivitystä tuo herjaa (kiintoavaimen kuva),
Samanlainen kiintoavain symboli ilmestyi kanssa Purionin näyttöön ja meikällä vain 5 lenkkiä ajettu fillari.
Meneekö takuut jos ei vie Bosch pajalle?
Ei ole todellista jos mä joudun käyttämään fillaria kerran kahdessa viikossa korjaamolla jotta voi ajella huoletta.
Tollanen maksaa tod,näk rahaa ja ajopäiviä.
Jotain infoa asiasta,tietääkö joku enemmän?

What is the latest eBike Service Reminder Update from Bosch?

This is such a cool update, and one that our customers have been enjoying for months now. It is basically a service reminder and log system that is saved directly onto the motor. So when we plug your bike in for diagnostics (only possible by trained certified Bosch ebike service centres) we can add that the bike has been serviced (this helps maintain your warranty status for the bicycle, which as you know is 2 years on the battery/electronics/motor). It also means you have a tamper proof way of showing the bike has been kept in good working order with the latest updates.
The dealer can then reset the Service reminder timer for either mileage (so a reminder to service the bike in say 800 miles) or as a date in the future (for example in 3 months time). Our preferred method is to set the system for every 3 months as it is recommended the bike is inspected regularly and the latest software updates can really improve your user experience. Some past updates have included increase in Torque (Nm), gear advisory systems to help you choose the most efficient gears, power reduction during gear change and many more!
What happens when the Service Reminder kicks in?

It is simple! Once the date or mileage has been reached to start the service reminder program you will see the word ‘SERVICE’ across the screen when you switch the machine on. This update is for bikes with either Bosch Intuvia or Bosch Nyon head units, and once the word has flashed on the screen reminding you that the bike is due a service the normal screen resumes and you can use the bicycle as normal. This is an awesome feature that we have had for many years on cars but now you can enjoy it on your Bosch Powered Electric Bike!
With the 2017 Purion display from Bosch you will notice that it will only give service reminders based on mileage as the bike has no inbuilt time mechanism.

Timppa H
29.04.2017, 17.56
Olet vaan ajanut muutamassa päivässä saman kuin mä 1,5kk ja paaaljon kovempaa :D
Lundberilla laittoivat koneeseen kiinni, muutaman minuutin kesti ja ulkopaikkakuntalaiselta kakskympiä ottivat.

Narina nyt sitten tuon reissun jälkeen palasi. Bike-Discount lupasi maksaa kustannukset paikallisessa huollossa, omavastuu 30€. Täytyy taas kysyä Lundberilta sopiiko viedä sinne.

MPa
29.04.2017, 20.17
Kuinka usein tuo avaimen kuva tulee 500km väleinkö?Onko muilla moottorimerkeillä mitenkä tuo hoidettu?

e-tracker
29.04.2017, 21.37
Haibiken xdurossa(bosch perf.) ainakaan mitään huoltokehotuksia tullut.

Landman
29.04.2017, 21.55
Boschin näyttöön tulevan avaimen kuvan ilmaiseman huoltokutsun aika/matkavälin määrittää polkupyöränvalmistaja. Ainakin näin KTM:n mukana tulleessa brosyyrissä lukee, siinä on mainittu myös erilaiset vikakoodit jos Boschin järjestelmään joku vika sattuu tulemaan. KTM:ssä ei vielä avaimen kuva ole ilmestynyt,takuuhuollossa käytin n.300 km:ssa,nyt kilometrejä takana n.1800. Nyt olen ajanut muutamia lenkkejä edessä 4.8 Jumbo Jim ja takana vakio 4.0,etupää tuntuu selvästi paremmalta kivikkoisilla ja kuoppaisilla poluilla. Vierintävastuksessakaan en havainnut mitään eroa.

sähköläski
29.04.2017, 22.12
Puhutaanko tämän avaimen kanssa nyt purion:sta vai intuvia: sta ? Mulla ei jälkimmäiseen ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään kahteen tuhanteen kilometriin.

ealex
29.04.2017, 22.31
Puhutaanko tämän avaimen kanssa nyt purion:sta vai intuvia: sta ? Mulla ei jälkimmäiseen ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään kahteen tuhanteen kilometriin.
Sulla ei taida vielä olla tätä:
"What is the latest eBike Service Reminder Update from Bosch?

This is such a cool update..." :)

Sähköjärjestelmässä ei taida olla ensimmäistäkään huollettavaa ruuvia, vaan koko moottori tai koko akku vaihdetaan tarvittaessa. Shimanolla ainakin softapäivityksiä voi tehdä itse.

Lähetetty minun SM-T810 laitteesta Tapatalkilla

zipo
30.04.2017, 07.42
Olet vaan ajanut muutamassa päivässä saman kuin mä 1,5kk ja paaaljon kovempaa
5 ajokertaa maastossa ja akku aina ajettu täydestä tyhjäksi.Ei malta lopettaa ennenkuin juissi on loppu.
Samaa mieltä siitä range toiminnosta,ykköslaatua.
Meikällä varmaankin vielä totaalit alle 200km ja rajoittimet pysyneet tehtaan jäljltä orkkiksena.Purion ohjaimesta patteri finaalissa,liekö se syynä huoltokehotteeseen.Mä laitan aina powerit päälle akusta(vähän niiku bensahanan avaisi) ja viimeksi kun scrollailin dataa niin tuli kehote Purionin patterin vaihdosta.Samalla lenkillä ilmestyi servicekuvake.Btw.Ehkä paristonvaihto kuittaa jakarin....?

Landman
30.04.2017, 08.05
Intuviassa on akku,joka latautuu ajoakusta. Johtuukohan pienemmästä koosta,että patterilla purionissa?

JackOja
08.05.2017, 11.18
Eikös pitkä chainstay ole nyt muotia? Tässä lienee tarpeeksi?

http://www.kivelaoutdoor.com/wp-content/uploads/2017/04/Korppi-Enduro-500x650.jpg
http://www.kivelaoutdoor.com/tuote/korppi-enduro/

Landman
08.05.2017, 18.46
Ketjut tuli vaihtokuntoon,mittarissa 2000km. Kotarissa. Vaihteistona XT 1x11, ketjutulkin 0,75 holahti helposti väliin. Vaihdoin Shimanon alkuperäisen ketjun vanhan tilalle. Seuraavaksi varmaan rattaat ketjun kanssa? Korppi?? Ainakin pitkä myyntiesittely jaksettu kirjoittaa!

Irocci
08.05.2017, 20.37
Itse ajan 2 ketjun taktiikalla ja vaihdan aina 500km jälkeen. Eli 500km > uusi ketju 500km > eka 500 ajettu käytetty paikalleen > jne. jotta jos se 1500-2000 tulee per ketju.
Siksi näin, että kulunut ketju kuluttaa myös rattaita nopeammin.
Ja vastaavasti kuluneet rattaat kuluttaa uuden ketjun nopeammin.

Eli jos olet ajanut ketjut ihan finaaliin niin rattaat on enemmän kuluneet kuin jos olisit ajanut 2 paremmalla ketjulla saman matkan.
Eli pidemmällä juoksulla tulee halvemmaks, kun rattaat kestää pidempään. Ehkä jopa sen 1 ketjun määrän.

Tämä ei ole totuus vaan luettua vaihtoehtoista faktaa.

wemmi
08.05.2017, 21.59
Mulla pyörän mukana tuli http://www.kmcchain.eu/chain-KMC_X11%E2%80%9393_118-mtb-11_speed nämä ketjut. Onko hyötyä ostaa näitä http://www.kmcchain.eu/chain-KMC_X11e_Silver-mtb-11_speed e-bikeen tarkoitettuja ketjuja ja onko niissä oikeasti jotain eroa vai onko toi vaan keino laskuttaa asiakasta?

Irocci
09.05.2017, 18.58
Itsellä tuli pyörässä KMC e-bike EPT ketjut ja sellaset ostin toisetkin. http://www.kmcchain.eu/chain-KMC_X10e_EPT-mtb-10_speed
Tuskimpa ne on keksiny päästä tuota vetolujuutta ;)

wattijalka
11.05.2017, 14.00
Onko sähköfättien akuissa ulosottoa virralle, vaikka ajovaloa varten? Kumpi parempi; KTM (https://www.baiks.fi/polkupyorat/fatbiket/ktm-macina-freeze-261-cx5-11-v-xt-must-orans-vm-2017.html) vai Cube (https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nutrail-hybrid-500-2016-477507)? Sähköpuoli identtinen?
Mahtuuko 4" leveämpää rengasta taakse?

ElBike
11.05.2017, 14.45
Boschilla ja tietääkseni myös Yamahalla on moottorin lähellä virtaulostulo ajovalolle. Käyttökytkin mittaristossa/käyttönäppäimissä. Tehonkestosta en tiedä, mutta tuskin kannattaa laittaa (vaikka kestäisi) mitään hirvää valotykkiä, joka vähentää ajoon käytettävissä olevaa kapasiteettia. Tuo valoliitin pitää aktivoida huollossa. Ainakin Boschilla.

Irocci
12.05.2017, 18.53
Yamaha PW.stä löytyy valoille virtaliitin moottorin yhteydestä muiden liittimien joukossa. Se on valmiina ja ei tarvitse kuin valo vaan kiinni niin toimii.
Yampun tangossa olevassa säätökytkimessä on oma nappinsa valoille josta saa on/off.
Myös säätökytkimessä löytyy micro usb virran ulosotto 5V/500mA liitin, josta saa virran kännykkään, naville jne. jne.
Tuosta liittimestä itse meinasin ottaa virtaa usb ladattavaan led-valoon lyhyellä johdolla, kun ei tarvista ole millekään tehokkaalle valolle.

llama87
17.05.2017, 00.33
Tuli lueskeltua koko ketju. Kauhea pyöräkuume päällä. Arvon nyt cube nutrailin, KTM Macinan ja haibiken xduro fatsixin välillä. Asun pohjosessa, KTM:llä ei ainakaan ollut merkkihuoltoa täälläpäin.

wattijalka
17.05.2017, 11.10
KTM Kiinnostaisi. Cubea saisi Saksasta edukkaasti.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nutrail-hybrid-500-2016-477507

Huolto- ja takuusysteemit kyllä puoltaa KTM:n hommaamista suomesta.

Haibiken väritys on kyllä paras. Samoin videolta (https://www.youtube.com/watch?v=Zxnpe4xC3bY) kytättynä takana vois olla tilaa jopa 4.8" renkaalle?

llama87
17.05.2017, 13.19
Itellä lähti tuo Feltin lebowsk e10 2016 tilaukseen :O kohta mennään :)

hai71
17.05.2017, 21.33
KTM Kiinnostaisi. Cubea saisi Saksasta edukkaasti.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nutrail-hybrid-500-2016-477507

Huolto- ja takuusysteemit kyllä puoltaa KTM:n hommaamista suomesta.

Haibiken väritys on kyllä paras. Samoin videolta (https://www.youtube.com/watch?v=Zxnpe4xC3bY) kytättynä takana vois olla tilaa jopa 4.8" renkaalle?

Kyllä Haibike FatSix:issä (2015) mahtuu ainakin Maxxis 4.8 FBR pyörimään...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19422&d=1495045658

llama87
17.05.2017, 22.13
Onko kellään mitään viritystä tuon koneiston suojaksi?

ElBike
18.05.2017, 09.16
Itsellä tuli pyörässä KMC e-bike EPT ketjut ja sellaset ostin toisetkin. http://www.kmcchain.eu/chain-KMC_X10e_EPT-mtb-10_speed
Tuskimpa ne on keksiny päästä tuota vetolujuutta ;)

Teoriassa sekin on mahdollista. e-etuliitteellä voidaan nyt myydä vaikka banaaneja ;) Painoa noissa on enemmän kuin muissa ketjuissa. Kun itse olen mittaillut ketjujen "venymisiä" mikrometrillä niin
metallilevyjen venymää en ole saanut mitattua yhtään. Sen sijaan kun purkaa ketjun atomeiksi, paljastuu että jokaisen tapin toinen sivu on kulunut. Tästä päätellen ketjut ei veny vaan kuluu. Ja samalla logiikalla; mitä kestävemmistä materiaaleista tapit sekä niihin osuvat sisemmät lenkit tehdään, sitä paremmin ketju kestää kulumista. Siksi pohdituttaa miten tuo KMC X10e ketjun parempi kestävyys on toteutettu.

Dille Vallaton
18.05.2017, 09.32
Hassua että joku edes luulee ketjun venyvän. Sehän on vaan ristuksen aikainen sanonta mopomaailmasta ja tarkoittaa nimenomaan kulumista. Prätkissä ainakin on hirveitä eroja ketjujen kestävyydessä vaikka ovat mitoitukseltaan täysin samanlaisia. Pakko johtua siis tappien ja rullien materiaalista. Onko kellään kokemuksia SRAM e Bike osasarjasta. Siinähän on tukevammilla rattailla toteutettu kasipakka ja leveämpi ketju. Ainakin Trekin kalleimmasta täpäristä sellainen löytyy ja se kiinnostaa ainakin itseäni tällä hetkellä eniten kun olen omissa päissäni pyörätarjontaa tutkinut.

Pipo
18.05.2017, 10.20
Olen tuota Trekkiä kokeillut ja minusta siinä vaihteiden välit oli turhan suuret.

wattijalka
18.05.2017, 10.23
Kyllä Haibike FatSix:issä (2015) mahtuu ainakin Maxxis 4.8 FBR pyörimään...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19422&d=1495045658

Jääkö ketjun ja renkaan vällin myös riittävästi(paljonko?) tilaa kevyimmällä välityksellä?
Onko toi ollu sulla uudesta asti? Mitään ongelmia?

Tuolla melko edukas:
https://www.salden.nl/en/haibike-xduro-fatsix-6-0-500wh-195421.html