PDA

Näytä tavallinen näkymä : Iskarin mitoitus

maitohappo
26.09.2016, 12.06
Kaipaisin perutietoa iskarin mitoituksesta.

Taustaa: minulla on Spessu Epic comp 2012 (muistaakseni, ei liene kovin oleellista), pari vuotta sitten käytettynä ostettu. Pyörässä on mini brain, joka ostettuna oli ihan hiljan huollettu ja toimi nätisti. Nyt se kaipaisi huoltoa taas ja mielessä on käynyt koko iskarin vaihtaminen tavalliseen. Kysessä kuitenkin on Foxin ihan vain spessulle valmistama iskari, joten sen mitat eivät vastaa mitään perusiskaria. Iskari on ymmärtääkseni 187 * 47 mm, mikä kai tarkoittaa 187 mm silmäväliä ja 47 mm iskupituutta.

Nyt kysymys kuuluukin, mitkä ovat iskaria valitessa merkitsevimmät mitat? Onko kiinnikkeet standardikokoisia tai tuleeko iskareissa mukana sovitteet eri kokoisille rei'ille? Iskarin suurin mahdollinen paksuus lienee vain mitattava pyörän rungosta, onko näissä edes kovin isoa vaihtelua... Entä pituus ja iskupituus? Jos pyörään laittaa alkuperäistä lyhyemmän iskarin, poljinkeskiö kai laskee alemmas, mitä en halua. Voinko paiskata pyörään pidemmän iskarin suunnilleen samalla iskupituudella ja antaa paineen hoitaa sovittamisen vai tekeekö se pahaa kiinnityspisteille tai vinouttaa geometriaa pahasti? Hoitaako iskari suurimman pituuden rajoituksen vai onko tämä yleensä hoidettu pyörän rakenteessa muuten? En ole käyttänyt iskaria irti niin, että olisin nähnyt, oikeneeko runko pidemmälle jos iskari ei rajoita asentoa.

Sekä suorat vastaukset ja iskarisuositukset että kaikki valintaan liittyvä tieto on tervetullutta.

janne68
26.09.2016, 12.29
Silmäväli on juurikin se kiinnitusreikien välinen etäisyys ,iskarin ollessa pisimmillään.Just 10 minsaa sitten olin asentajan kanssa yhteydessä,kun meinaan vaihtaa foxin iskarin rokkariin.Lisäksi iskunpituuden mitan jälkeen asentaja kysyi kiinnityspulttien kokoa(6 tai 8mm),kiinnitysholkkien pituutta.Mulla ainakin konassa on ylempi kiinnitysholkin väli isompi mitaltaan ,alempaan verrattuna.

JackOja
26.09.2016, 12.45
Eikö tuon Epicin mini-Brainin "purkki" ole (halkaisijaltaan) pienempi kuin minkään normi-iskarin? Ja siksi siihen ei mahdu"tavallisen" kokoinen.

maitohappo
26.09.2016, 16.00
Mainittu purkki lienee inertiaventtiili, joka sijaitsee takakolmiossa lähellä napaa. Se tulisi tietty poistettavaksi iskarin vaihdossa. Itse iskari saattaa olla pyörässäni hiukan perusiskaria kapeampi, mutta mittaamatta arvioisin, että ero on aika pieni. Onko "tavalliset iskarit vakiopaksuisia vai onko niissä isojakin eroja? Pitänee sovittaa vaimon pyörästä iskaria siihen, jotta sen paksuuden vaikutuksen näkisi paremmin.

roadking
26.09.2016, 16.05
http://forums.mtbr.com/specialized/brain-shock-woes-1005599.html#post12514379

Näyttää onnistuvan.