PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hybridi n.500-700€

Tehari
26.09.2016, 10.07
Terve kaikille foorumilaisille :)

Ennenku mitään fillareista aloin lukemaan, kävi tilaamassa otsikon mukaisen fillarin. Ovh tarvikkeineen ois ollu n.750€ ja 525€ jäi maksettavaa.
Huono ostos vaiko ? Täällä ilmeisesti kritisoidaan kyseisen fillarimerkin pyöriä. Nykyäänhän Helkaman alaisuudessa toimiva merkki, tai näin ainakin ymmärsin.
Koeajoin fillaria pikaisesti ja kulki ainakin omaan mummokonkeliin verrattuna kivasti. Hydrauliset jarrut itselle ihan uutta ja mitä ihmiset puhuvat painosta niin n.15kg fillari ei kyllä itselle paina yhtään mitään :)

Jarrut, vaihteett yms. näyttäis olevan samaa tasoa kuin lähemmäs tonnin maksavassa Nishikissä. Onko kuitenkin niin että Nishikin tarra on sen verta kalliimpi ku Inseran ?

Itse en oikeen tosta n.500€ budjetista halua ylemmäs mennä, koska fillarointi on kuitenki sen verran harvemmassa. Ehkä tulevaisuudessa enemmän mutta ei siltikään välttämättä edes joka vko.

Mielipiteitä? kommentteja?

EDIT: Merkki vaihtuu!

orc biker
26.09.2016, 10.22
Trollaatko? Mitä keskusteltavaa tässä on? On aika epäilyttävää, että laitetaan ensimmäinen viesti foorumille pyytämällä kommentteja tiettyihin avainsanoihin. Jos olet tyytyväinen, niin aja. Muullahan ei ole merkitystä. Ja mitä Nishikiin tulee, niin sehän on naurettavan kallis markettipyörä. Varmaan hyvä valinta olla ottamatta sellaista.

Tehari
26.09.2016, 10.24
No ilmeisesti sun mielestä ei mitään. Kunhan nyt kerroin että millasen fillarin tilasin ja että mitäs mielipiteitä tai kommentteja.. Mut ilmeisesti sulla ei ollu hirveen tähdellistä mielipidettä ku suoltaa suustasi ulos noinkin hieno kommentti. Kiitos.

J.Kottenberg
26.09.2016, 10.30
Aivan samasta pyörästä on jo vanha topikki. Guuglaa vaikka niin löydät sen ja voit lukea.

Tehari
26.09.2016, 10.35
Joo luinkin sen jo mutta en tiedä onko kyseessä sama fillari. Tuo vanha topic oli ... evo ja tää on evo+. Jäykällä etuhaarukalla. Lisäksi topic vuodelta 2012. Tilaamani fillari on 2016 mallinen.

orc biker
26.09.2016, 10.36
No ilmeisesti sun mielestä ei mitään. Kunhan nyt kerroin että millasen fillarin tilasin ja että mitäs mielipiteitä tai kommentteja.. Mut ilmeisesti sulla ei ollu hirveen tähdellistä mielipidettä ku suoltaa suustasi ulos noinkin hieno kommentti. Kiitos.
Eli trollaat. Selvä juttu.

Tehari
26.09.2016, 10.41
Hieno mies ei voi muuta sanoa. Mitäs jos jatkat tota sun trollaamista jossai muussa viestiketjussa ja painut vaikka helvettiin siitä pilaamasta mun viestiketjua.

keskinopeusmies
26.09.2016, 10.44
Tätä se sitten on kun haetaan hyvää ja halpaa. Nyt on se halpa ostettu ja ehkä se hyväkin hankitaan joskus jos pyörälilystä innostutaan.

Onhan se uus aina uus.. ja voi sitä rahansa turhempaankin työntää.
inseroita löytää käytettynäkin hintaluokassa 50€ - 150€. Jokatapauksessa näitä värkkejä joutuu huollon lisäksi korjaamaan jos vähänkään meinaa ajaella. Ei oikeastaan mitään hyvää sanottavaa tuosta ostoksesta, tasaista paskaa senhän halusit kuulla? Paremman pyörän olisit löytänyt käytettynä.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tehari
26.09.2016, 11.11
Tilaus nyt sitten peruttu... vaihdettu topicin aihetta. Trek, tunturi ?

Jonttu.
26.09.2016, 11.58
Eikö ole aika hölmöä, että tulet huutelemaan tänne sen jälkeen kun olet jo tilannut pyörän? Missä ovat linkit pyörään? Mikä tässä oli nyt edes ideana? Ei noista 500€ hybrideistä voi kauheasti oman kokemuksen mukaan mitään hyvää sanoa.

Tehari
26.09.2016, 12.09
Soitin toki myyjälle että perutaan tilaus. Katselen uusia vaihtoehtoja. He eivät edes tilanneet pyörää vielä, joten kaikki ok. Toki ois voinu itekkin tehdä toisenlaisia päätöksiä mutta tällä kertaa näin.
Tunturin http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx500-miesten-pyora/ onko jollain tästä kokemusta ? Tai jos ottaa RX700 http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx700-miesten-pyora/ niin saako sillä n.150€ lisäsijoituksella selkesästi paremman fillarin, vaikka hinta alkaakin lähenemään 1000€ luokkaa.

Pancho
26.09.2016, 12.21
Ei noista 500€ hybrideistä voi kauheasti oman kokemuksen mukaan mitään hyvää sanoa.

Näitä juttuja ei kannata täällä edes kuunnella vaikka "oma kokemus" onkin mainittu. 500 euron fillareilla ja halvemmillakin pärjää tässä maassa tuhannet ja tuhannet ihmiset. Omallani pärjäsin 15 vuotta ja olis menny enemmänkin jos ei olis pöllitty. Nyt on kalliimpaa pyörää ja onhan hauskuuskerroin ja tehokkuus ihan eri luokkaa, mutta ei se tee menneistä pyöräilyistä yhtään huonompaa.

Ja mitä asiaan tulee niin koeaja mahdollisimman moni pyörä, älä tilaa vain nettispeksailun perusteella. Ellet sitten tilaa ulkomailta.

Netistä en enää löydä, mutta näin Kalevan xxl:ssä Giantin Fastroadin 900 eurolla ja Toughroadin 800 eurolla. Pesee mennen tullen nuo Tunturit. Verkkokauppa.comilla ja xxl:llä on ollu myös ollu Meridan Speeder sarjaa myynnissä, kannattaa käydä kyselemässä.

Jonttu.
26.09.2016, 12.24
Näitä juttuja ei kannata täällä edes kuunnella vaikka "oma kokemus" onkin mainittu. 500 euron fillareilla ja halvemmillakin pärjää tässä maassa tuhannet ja tuhannet ihmiset. Omallani pärjäsin 15 vuotta ja olis menny enemmänkin jos ei olis pöllitty. Nyt on kalliimpaa pyörää ja onhan hauskuuskerroin ja tehokkuus ihan eri luokkaa, mutta ei se tee menneistä pyöräilyistä yhtään huonompaa.

Ja mitä asiaan tulee niin koeaja mahdollisimman moni pyörä, älä tilaa vain nettispeksailun perusteella. Ellet sitten tilaa ulkomailta.
päivittäiset ajot ajan kyllä 100e mummiksella biltema ftw. Harrasteluun tai aktiiviseen ajoon tosin en voi kenellekään suositella

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Tehari
26.09.2016, 12.42

Netistä en enää löydä, mutta näin Kalevan xxl:ssä Giantin Fastroadin 900 eurolla ja Toughroadin 800 eurolla. Pesee mennen tullen nuo Tunturit. Verkkokauppa.comilla ja xxl:llä on ollu myös ollu Meridan Speeder sarjaa myynnissä, kannattaa käydä kyselemässä.
Kiitos hyvästä sekä asiallisesta vastauksesta. Toit ensimmäisenä jotain sisältöä, toisin kun muut jotka tälläkin foorumilla tulevat heti huutaa että osta parin tonnin fillari, sillä pääset alkuun. Edelleenkään en tarvitse niin hyvää fillaria että sijoittaisin sihen paria tonnia.

keskinopeusmies
26.09.2016, 12.42
Loppupäätelmä on siis että aivan sama millä ajat kunhat ajat. Kaikki aika pyörän päällä vie eteenpäin toisin kuin täällä foorumilla turha paskan jauhanta ei hyödytä ketään.

pee
26.09.2016, 12.43
No jos alkuperäinen kysyjä on tässä ihan asiallisesti liikkeellä, niin ensin pitäisi tietää, että mihin käyttöön pyörä on tulossa. Ajo vain kovalla pinnalla? Talviajoa? Kaupunkia, polkuja, maantienlaitaa?

Jo siinäkin on aika iso ero, jos ottaa jonkin fitness-hybridin tai vaikka se Marin Muirwoods 29er (http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/) (jonka hinta näyttää muuten pompanneen. Sehän oli 545 €?). Ja sitten myös ylipäänsä valinta suoran ja käyrän tangon väliltä. Näistähän on ollut aika paljon keskustelua :D

orc biker
26.09.2016, 13.30
Jo siinäkin on aika iso ero, jos ottaa jonkin fitness-hybridin tai vaikka se Marin Muirwoods 29er (http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/) (jonka hinta näyttää muuten pompanneen. Sehän oli 545 €?). Ja sitten myös ylipäänsä valinta suoran ja käyrän tangon väliltä. Näistähän on ollut aika paljon keskustelua :D
Jos tässä oikeasti ollaan pyörää ostamassa, niin ehdottomasti ääni tälle syistä, jotka tällä foorumilla on hyvin usein lueteltu (lyhyesti: paljon rengastilaa, teräsrunko). Toiseksi paras vaihtoehto lienee Kona Big Rove AL (paljon rengastilaa). Ja on tosiaan hinta noussut, kun uudet mallit ovat kai saapuneet.

Tehari
26.09.2016, 13.32
No jos alkuperäinen kysyjä on tässä ihan asiallisesti liikkeellä, niin ensin pitäisi tietää, että mihin käyttöön pyörä on tulossa. Ajo vain kovalla pinnalla? Talviajoa? Kaupunkia, polkuja, maantienlaitaa?
Joo siis sori vähä huono alustus omalta osaltani mutta siis suurinosa ajosta varmaa on asfalttia mutta hiekkatietä löytyy kyllä kodin läheltä. Uskoisin että tiellä pysytään 99% ajasta. Suoralla tangolla mennään ja takatarakalle olis hyvä saada lastenistuin.

Edit: niin ja siis haen fillarin kaupasta. En tilaa verkkokaupasta. Nummen pyörä ois hyvällä sijainnilla omasta himasta. http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/miesten-hybridipyorat/ Mikäs noista ois järkevä vaihtoehto ? jos aatellaan budjettia..

janne68
26.09.2016, 14.40
Niin kuin täälläkin ovat kokeneet pyöräilijät todenneet->Älä osta sitä halvinta!Mulla nishiki big foot ja oon päivittäny fillaria sen verran ,että ei oo alkuperäistä ,kuin runko suurinpiirtein.2012 ostin sitten täysjouston,jota olen myös päivittänyt ja lisää päivitän,uusi takaiskari on jo tilauksessa.Kokeile mahdollisimman monta versiota,kyllä joku niistä istuu sunkin "käteen".

tommi2
26.09.2016, 14.48
Niin kuin täälläkin ovat kokeneet pyöräilijät todenneet->Älä osta sitä halvinta!Mulla nishiki big foot ja oon päivittäny fillaria sen verran ,että ei oo alkuperäistä ,kuin runko suurinpiirtein.2012 ostin sitten täysjouston,jota olen myös päivittänyt ja lisää päivitän,uusi takaiskari on jo tilauksessa.Kokeile mahdollisimman monta versiota,kyllä joku niistä istuu sunkin "käteen".

mä jatkaisin että älä osta halvinta vaan tutki netistä ja osta vielä halvempi. ite en kyllä hybridiin sijoittaisi yli viittäsataa (paino "hybridiin" sanalla. sitten jos katot cyclocrossia tai maantiepyörää, jopa fitnesspyörää tms. asia on eri)... joku 300 tienoilla voisi olla kova sana.. esim. tämä (ei omaa kokemusta, mutta saman merkkinen läskifillari löytyy) http://www.wiggle.co.uk/verenti-division-1-2016/

juho_u
26.09.2016, 15.05
Käyppä kokeilemassa 29" jäykkäperämaastureita. Voi olla, että hybriidit unohtuu, lisäetuna kunnon nastarenkaat alkaa mahtumaan (ISP).

Tehari
26.09.2016, 15.08
niin siis mä en kyllä ite huomannu mitää huonoa siinä testaamassani Inserassa. Kulki kevyesti ja jarrut sekä vaihteethan siinä on parhaat mitä tossa hintaluokassa on tarjolla. Ilmeisesti muut osat on sitte ei niin hyvää kun hinta on noinkin edullinen. Voi olla että se ois ollu mulle ihan passeli pyörä mut kun kerran kaikki sitä kehottaa välttämään niin mennään sitte jollain muulla. En mä tiedä huomaanko hirveetä eroa niissä pyörissä ku testaan siinä kaupan pihalla niitä. Sen mä huomasin että hydrauliset jarrut on kyllä kivemmat.

Tehari
26.09.2016, 15.09
Käyppä kokeilemassa 29" jäykkäperämaastureita. Voi olla, että hybriidit unohtuu, lisäetuna kunnon nastarenkaat alkaa mahtumaan (ISP).
Mutta jos mä en oo maastoon menossa miks olla sitte maasturi ? vai ymmärsinkö väärin ?

Mohkku
26.09.2016, 15.24
Taitaa olla niin, että kysyjällä ei ole kovin hyvää tuntumaa markkinoihin tai edes siihen, millainen pyörä olisi sopiva. Tällöin ei netistä tilattu pyörä ole ehkä paras mahdollinen hankinta. Nummen pyörän valikoimasta on mahdoton määritellä hyvää, kun kunnollisia speksejä ei ole annettu. Jos hybridi on käyttötarkoitukseen sopiva (tiettyyn käyttöön se on, vaikka moni niitä hylkii), kannattaa katsoa jousittamaton malli. Jos pyörän ovh on n. 800 €, on hyvät mahdollisuudet saada kohtuu laadukas pyörä arkisiin ajoihin. Tuota halvemmissa, etenkin alta 500 €:n pyörissä, alkaa olla heikkolaatuisia komponentteja. Yleensä ovh:sta lähtee 10-15% pois, se kannattaa hintoja katsellessa huomioida. Nettikaupassa ei yleensä tingitä, lisäksi pyöriin tulee toimituskulut.

Kevyt fitnesspyörä ei ehkä ole hyvä valinta, jos kuljetat tavaraakin. Maastureita moni pitää hybridejä parempina, mutta niidenkin ongelmana halvemmassa hintaluokassa on jousitus. Hybridistä löytää täysjäykän helposti ja jos siihen lokareiden kanssa mahtuu n. 42 mm nastarenkaat, soveltuu se todennäköisesti hyvin myös talviajoon. Toki maasturi 55 mm renkailla on parempi huonolla tiellä, mutta edelleen kannattaa muistaa, että krossareissa on 32 - 33 mm renkaat.

Käy Nummen pyörän lisäksi myös Ajopyörässä katselemassa ja kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja. Ainakin Trek, Felt ja Kona ovat merkkeinä turvallisia valintoja, vaikka paperitietoja vertaamalla jokin White tai Insera voikin vaikuttaa hinta/laatusuhteetaan paremmalta. Etenkin Trekkiä väitetään kalliiksi (merkkilisä). Mutta ehkä tärkeintä ei ole löytää halvinta pyörää Deoren tai edes Alivion vaihtajalla, vaan sinulle riittävän hyvä, jolla ajat tyytyväisenä vuosikaudet. Älä siis mene vipuun, kun myyjä kehuu pyörää, onhan siinä levyjarrut ja Shimanon vaihteet. Kumpikaan ei sellaisenaan ole tae laadusta.

Pancho
26.09.2016, 15.36
Kevyt fitnesspyörä ei ehkä ole hyvä valinta, jos kuljetat tavaraakin. Maastureita moni pitää hybridejä parempina, mutta niidenkin ongelmana halvemmassa hintaluokassa on jousitus. Hybridistä löytää täysjäykän helposti ja jos siihen lokareiden kanssa mahtuu n. 42 mm nastarenkaat, soveltuu se todennäköisesti hyvin myös talviajoon. Toki maasturi 55 mm renkailla on parempi huonolla tiellä, mutta edelleen kannattaa muistaa, että krossareissa on 32 - 33 mm renkaat.

Käy Nummen pyörän lisäksi myös Ajopyörässä katselemassa ja kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja. Ainakin Trek, Felt ja Kona ovat merkkeinä turvallisia valintoja, vaikka paperitietoja vertaamalla jokin White tai Insera voikin vaikuttaa hinta/laatusuhteetaan paremmalta. Etenkin Trekkiä väitetään kalliiksi (merkkilisä). Mutta ehkä tärkeintä ei ole löytää halvinta pyörää Deoren tai edes Alivion vaihtajalla, vaan sinulle riittävän hyvä, jolla ajat tyytyväisenä vuosikaudet. Älä siis mene vipuun, kun myyjä kehuu pyörää, onhan siinä levyjarrut ja Shimanon vaihteet. Kumpikaan ei sellaisenaan ole tae laadusta.

Fitness-pyörästä samaa mieltä, kun tavaraa kuljetetaan. Kaveri on Konaa huoltavalla liikkeellä töissä ja mitä hänen juttuja olen kuunnellut, niin pysyn kyseisestä merkistä kaukana. Ellei sitten hinta satu olemaan sopivan alhainen. Trekistä vain hyvää sanottavaa, Feltistä ei kokemuksia, mutta valmistaja ei puhuttele yhtään.

Mistä sellasia myyjiä enää edes löytää, jotka hehkuttaa levyjarrua ja Shimano-vaihdetta? Intersportin mainoslehti ehkä, mutta kyllä ne myyjät sielläkin tietää, mikä on totuus.

Mutta jos mä en oo maastoon menossa miks olla sitte maasturi ? vai ymmärsinkö väärin ?

Hyvä kysymys. Koeaja ja tiedä, niin se usein menee maasturin ja hybridin kanssa. Ja talvipyöränä "maastopyörä" monesti monikäyttöisempi. Varsinaista maastopyöräähän et yleensä saa 500-700 eurolla.. tonnin luokassa voi jo löytää sellasen, jossa keula käy maastoajoon hyvin. Itsellä on tilauksessa täysjäykkä maasturi 27.5+ kumeilla - talvelle mitä mainioin peli ja kyllä sillä muutenkin ajelee. Tämän takia vinkkasin tuota Giantin Toughroadia, oli itselläkin vaihtoehtona. Mua tosin ei kannata kaikessa kuunnella, oon sen verran maasturimiehiä (cyclo myös rakentumassa kesäajeluita varten).

Tehari
26.09.2016, 16.02
Taitaa olla niin, että kysyjällä ei ole kovin hyvää tuntumaa markkinoihin tai edes siihen, millainen pyörä olisi sopiva.
Joo ei ole ei :D Siksi mä tänne loin profiilin ja kirjotinkin. Tuntuu että oon entistä enemmän vaan sekasin, mut ehkä positiivisella tavalla. Tarvii kattoo mitä tarjotaan ja miettii sekä ehkä vielä kysellä täältä jeesiä.

tommi2
26.09.2016, 16.19
muista että täällä monet valitettavasti hokevat foorumin mantroja ilman omaaa kokemusta. täällä on harrastajia, joille osat ja niillä hifistely on osa harrastusta. siinä ei ole mitään väärä, mutta jos tarvit vaan pyörän, niin kohtalaisen kalliita täällä suositellaan. se insera saattaa olla ihan hyvä sinulle.

Tehari
26.09.2016, 16.42
Joo samaa se tuppaa olee joka foorumilla että ajatellaan aina sitä "parasta" jokaiselle. Voihan se olla hyvinkin että Insera ois ollu mulle hyvä mut käyn nyt kattoo muitakin, kun en muita edes testannu vielä.

Mohkku
26.09.2016, 17.08
Tästä testistä saat hiukan pohjaa pohdinnoillesi:

http://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/vertailu-750-euron-jaykkakeulaiset-hybridit/

Juttu täytyy vaan hankkia jostain käsiisi, kun netistä sitä ei voi lukea. Joko tilata artikkeli TM:stä tai lainata lehti kirjastosta.

Et luultavasti löydä tuosta ryhmästä itsellesi sopivaa pyörää, mutta ehkä tuo auttaa etsimään itsellesi sopivaa.

J.Kottenberg
26.09.2016, 17.17
Tommi2, voisit ehkä vähän taustoittaa omaa agendaasi pyöräilyssä. Minä olen ymmärtänyt että oleellista sinulle on päästä mahdollisimman halvalla. Siinä ei ole mitään väärää tietenkään. Ja on totta että joillekin hifistely on se juttu. Ja se on kallista. Mutta ei nämä nyt ihan ainoat vaihtoehdot ole. Kyllä tässä sellainen keskihintaistenkin ryhmä, tjsp, on välissä.

Niinpä, jos joku suosittaa esimerkiksi tonnin hybridiä, ei todellisuudessa ole kyse hifistelystä. Eikä vielä puolentoistatonninkaan. Siis jos asiaa tarkastellaan yleisemmin. Hifistelystä voidaan puhua vasta erilaisten euromäärien yhteydessä.

tommi2
26.09.2016, 17.48
tottahan tuokin. totta, mun missio on huippupyörä irtokarkkibudjetilla. vaatii tarjouskyyläilyä ja käytetyistä palikoista rakentelua. mä nyt jotenkin tulkitsin että Tehari ei pistäisi pahitteeksi vaikka hybridi maksaisi vähemmän kuin tuon 500-700.

kyllä musta hybridissä on hifistelystä jo kyse. täällähän on yleisesti hyväksytyt hintahaarukat ja merkit, joita sitten isojen poikien puheita lainaillen kehutaan. niinkun kirjoitin, cyclo/GG/yleiskäyttö tms. fillareissa kallis on itsestäänselvyys, mutta hybridi on kuin mummopyörä, se on defaultina satasten, ei tonnien, fillari. tämä siis oma näkemykseni (näyttäkää mulle puolentoista tonnin hybridi. ei siis fitnesspyörä tai joku erikoispyörä vaan hybridi)

uskaltaisikohan taas kertoa saman espressokeitinvertauksen? no kerrotaan (älkää lukeko jos on toistoa): olin ostamassa espressokeitintä, kyselin kahvifoorumista suosituksia. selkeästi kerroin että en ala kahvin teon harrastajaksi, haluan vain juoda hyvää kahvia. siellä tuli heti nää "osta kerralla kunnollinen" "et tee mitään koneilla ilman kiinteää vesiliittymää" "katso käytettyjä". en tiennyt laitteista mitään, sain kiristettyä suosituksen laitteeseen, johon oli varaa, ostin sen... se on niin hankala käyttää ja putsata että se seisoo kaapissa. juon nappiespressoa viidenkympin nappikoneellani.

pointti: harrastajat ja ihmiset jotka haluavat vain juoda kahvia/ajaa fillarilla ovat eri porukkaa. heille on eri suositukset.

niin joo, meidän taloudessa on ollut 3 hybridiä, 1 oma, tytöllä ja pojalla on kummallakin ollut. kaikkien hinta ollut uutena alle 500€ , joten jotain kokemusta noista on..

orc biker
26.09.2016, 17.51
Tässä ketjussa on esitetty jo oikea vastaus, joka on Marin Muirwoods 29er. Siitä voinee varmaan vähän tinkiäkin hintaa alas. Jos ei kelpaa, niin sitten kannattaa ostaa huonompi pyörä halvemmalla. Mitä näistä tekemään turhan vaikeita, jos ei sitten kuitenkaan välitä siitä, että on hyvä fillari alla? Noista hybrideistä voi ostaa melkein minkä tahansa, eikä sillä mitään kovin olennaista eroa tule. Kaikissa toimivat vaihteet ja jarrut. Kaikki tuntuvat kovasti samoilta, mitä ehkä vähän geometrioissa on eroa, mutta mitä niistä edes, koska pyörää pitää ajaa päivätolkulla, jotta voi sanoa, mikä geometria sopii paremmin ja mikä huonommin.

tommi2
26.09.2016, 17.54
^ toi saa kyllä budjettimiehenkin hyväksynnän

orc biker
26.09.2016, 18.00
Marin taitaa tulla vain turhan kapoisilla renkailla, että siitä ei heti alkuunsa saa kaikkea iloa irti. Kona olisi Big Applella suoraan, mutta teräs on kuitenkin tuollaisessa pyörässä alumiinia hienompi, mutta jos ei siitä välitä, niin Kona on parempi valinta.

Mohkku
26.09.2016, 18.07
uskaltaisikohan taas kertoa saman espressokeitinvertauksen? no kerrotaan (älkää lukeko jos on toistoa): olin ostamassa espressokeitintä, kyselin kahvifoorumista suosituksia. selkeästi kerroin että en ala kahvin teon harrastajaksi, haluan vain juoda hyvää kahvia. siellä tuli heti nää "osta kerralla kunnollinen" "et tee mitään koneilla ilman kiinteää vesiliittymää" "katso käytettyjä". en tiennyt laitteista mitään, sain kiristettyä suosituksen laitteeseen, johon oli varaa, ostin sen... se on niin hankala käyttää ja putsata että se seisoo kaapissa. juon nappiespressoa viidenkympin nappikoneellani.

pointti: harrastajat ja ihmiset jotka haluavat vain juoda kahvia/ajaa fillarilla ovat eri porukkaa. heille on eri suositukset.

Kahvista tai sen keittämisestä en mitään tiedä, kun en kahvia juo. Pyörissä ainakin minua kiinnostaa ihan mekaaninen luotettavuus ja toimivuus. Siksi neuvon pysyttelemään kaukana kaikkein halvimmista ja alta 500 euron hintaluokassakin riski osien särkymisestä tai ainakin huollon tarpeen kasvusta on todellinen, kun verrataan n. 700-800 euroon. Ja jos yhden pyöräkauppiaan maininta siitä, että keskimääräinen uutena myyty pyörä maksaa tällä hetkellä 800-100 €, mistään hifistelystä ei ole tuossa vielä kyse. Yhä useampi arvostaa minun tavoin toimivuutta ilman varsinaista hifistelyä.

Stevensin mallistosta löytyy muuten 1,5 k€:n hybridejä.

orc biker
26.09.2016, 18.15
Kahvista tai sen keittämisestä en mitään tiedä, kun en kahvia juo. Pyörissä ainakin minua kiinnostaa ihan mekaaninen luotettavuus ja toimivuus. Siksi neuvon pysyttelemään kaukana kaikkein halvimmista ja alta 500 euron hintaluokassakin riski osien särkymisestä tai ainakin huollon tarpeen kasvusta on todellinen, kun verrataan n. 700-800 euroon.
Miksi niin olisi? 500 euron hybrideissä on ihan perusosia. Ei niissä luulisi olevan mitään ihmeempiä ongelmia.

tommi2
26.09.2016, 18.50
just meinasin kirjottaa samaa. mulla on tosiaan ollut 3 alle 500 hybridiä, ajettu työmatkaa yhdellä noin 2500km vuodessa monta vuotta , yhdellä poika ajoi Brysseliin .. ei niistä mitään oikein hajonnut.. kumit puhkes silloin tällöin.

musta noi Stevensin urbaanit oli enempi fitness pyöriä. tietäähän nyt jengi varmasti miten hybridi määritellään? https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridipolkupy%C3%B6r%C3%A4

Tehari
26.09.2016, 19.00
Kävin testaa Trekin 7.4 899€ sekä Nishikin 401 849€. Nishiki tuntu paremmalta mutta en mä kyllä osaa tolla perusteella sanoo että mikä on mun tuleva fillari. Tarvii käydä lauantaina testaa ku on enempi aikaa.

keskinopeusmies
26.09.2016, 19.06
Osta se Insera please!

keskinopeusmies
26.09.2016, 19.09
^^ ei se hyvä ole mutta kyllä se sulle kelpaa, usko pois.

case closed!

pee
26.09.2016, 19.16
Jos ei mistään fiiliksistä ja muista subjektiivisista ominaisuuksista puhuta, niin se pyörähän on vain komponenttiensa summa. Jarrut, kiekot, renkaat, vaihtajat, kammet, ketjut, pakat, satulat, tangot, satulatolpat jne. ovat monesti kamaa, joita pystyy vertailemaan helpohkosti. Sitten jää runko ja haarukka. Jos esimerkiksi Inserassa kaikki muu runkoa ja haarukkaa lukuunottamatta on todennettavasti parempaa kuin ns. merkkipyörässä, niin miten paljon huonompi se runko ja haarukka voi olla, että merkkipyörä olisi parempi? Jos rungon geometria on sopimaton käyttäjälle, niin sehän ei taas välttämättä riipu merkistä.

Eikös joku jossain aikaisemmassa ketjussa todennut, että esimerkiksi Spessun jossain noin 800-900 euron hybridissä(tai fitness-pyörä, mikä lie) oli aika surkeat osat. Jo ihan keskiötyypistä lähtien, jota ei sitten korjata kuin pyörää vaihtamalla.

Ja edelleen, kannattaa miettiä sitä pyörätyyppiäkin. Siis lähinnä rengastilan kannalta, jos muuten ominaisuudet(tankotyyppi jne.) on jo naulattu kiinni.

Ja taas edelleen, Canyon tai Radon tarjoaisi varmaan parhaiten vastinetta rahalle.

nure
26.09.2016, 19.39
Taas Canyonille pointsit jos rahalle vastinetta hakee tuossa hintaluokassa.

Jonttu.
26.09.2016, 20.04
Taas Canyonille pointsit jos rahalle vastinetta hakee tuossa hintaluokassa.

https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5.html

Pieksee vielä noita yli tonnin pyöriä nummen pyörästä mennen tullen.

Osta riittävän hyvä tai halvin mahdollinen, välimallit eivät kestä. Mummonpyörä ilman vaihteita kestää todella hyvin ja kulkee ihan ok. Toinen vaihtoehto on ostaa sitten kevyt ja riittävän hyvillä osilla varustettu fitnesspyörä tai 29 täysjäykkä maasturi. Molemmat toimivat hyvin, mutta fitness nopeampi tiellä ja maasturi on vähän monipuolisempi ja mukavampi, mutta hitaampi.

Pinnacle on ollut kuningas jo vuosia täysjäykissä käyttöpyörissä :
https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137

keskinopeusmies
26.09.2016, 21.14
Pistäkää kaverille linkkejä käytettyihin?

Mohkku
26.09.2016, 21.33
Miksi niin olisi? 500 euron hybrideissä on ihan perusosia. Ei niissä luulisi olevan mitään ihmeempiä ongelmia.

Koska meistä vain harvalla on kattavasti kokemusta useista eri pyöristä satunnaista koeajoa enempää, täytyy yhtä lailla kuin keskustelupalstan kommentit, huomioida myös lehtien pyörätestit. Ja mm. yhdessä 300 euron pyöriin keskittyneessä testissä ihan peruspyöristäkin, saati hybrideistä särkyi osia. 600 euron pyöriä piti useaan otteeseen säätää, mutta yli tonnin pyörät oli testin ajan pääsääntöisesti täysin ongelmattomia.

Varmaan 300 eurollakin voi saada luotettavan pyörän, mutta todennäköisyys ongelmattomaan pyöräilyyn kasvaa selvästi, kun mennään suosituimpaan luokkaan eli vajaan tonnin pyöriin. Mummopyöriäkin on 300 euron Soliferista huomattavasti kalliimpaan Stevensiin ja tuskin olen väärässä, jos väitän eroa olevan myös luotettavuudessa. Halvassa peruspyörässä on kaikkein halvimmat kiinalaiset osat, kuten laakerit ja taatusti se tuntuu ajan myötä.

Mohkku
26.09.2016, 21.37
Pinnacle on ollut kuningas jo vuosia täysjäykissä käyttöpyörissä :
https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137

Mistä muuten mahtaa johtua, että Pinnacle on merkkinä ok, mutta Insera ei? Molemmat tehdään samalla konseptilla. Ja tämän palstan kommenteissa Pinnaclen kasaus ei ole ollut virheetöntä.

Mohkku
26.09.2016, 21.45
https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5.html

Pieksee vielä noita yli tonnin pyöriä nummen pyörästä mennen tullen.

Miten tuollainen toimii kokemuksesi mukaan kuormattuna? Kuinka leveät renkaat siihen mahtuu? Onko pressfit-keskiö ongelmaton? Löytyykö esim. Nummen pyörästä palveluhenkistä asennetta Canyonia huollattavalle kaverille?

Mohkku
26.09.2016, 21.51
musta noi Stevensin urbaanit oli enempi fitness pyöriä. tietäähän nyt jengi varmasti miten hybridi määritellään? https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridipolkupy%C3%B6r%C3%A4

Melko kaukana Fitnessistä:

http://www.stevensbikes.de/2017/index.php?bik_id=1041&cou=FI&lang=en_US

keskinopeusmies
26.09.2016, 21.53
Hintaluokassa 1800€.. kaveri on kuitenki ollu ostamassa Inseraa hintaan 525€

keskinopeusmies
26.09.2016, 21.55
Jos jotain hyvää pitää sanoa niin 525 syytä ostaa insera, ja jos sillä ei ajeta niin vielä enemmän soppeli peli.

Mohkku
26.09.2016, 22.06
Hintaluokassa 1800€.. kaveri on kuitenki ollu ostamassa Inseraa hintaan 525€

Tommi2 halusi nähdä puolentoista tonnin hybridin.

tommi2
26.09.2016, 22.19
nyt sen näin.. suntourin keula ja lähes 12kg painoa... ziisus..

keskinopeusmies
26.09.2016, 22.29
Jos käytettyä niin tästä vois lähteä inseran elinminattori alkaen 7€
http://www.huuto.net/kohteet/insera-eliminator/422480736

Mohkku
26.09.2016, 22.32
Kerrotko tommi2 lisää SR Suntour NRX E RLR Air, 75mm, läpiakseli - keulan ominaisuuksista? Pyörän tyyppi huomioiden painokin on aika hyvin linjassa aiemmin linkitetyn Canyonin kanssa.

JackOja
26.09.2016, 22.40
Mistä muuten mahtaa johtua, että Pinnacle on merkkinä ok, mutta Insera ei? Molemmat tehdään samalla konseptilla. Ja tämän palstan kommenteissa Pinnaclen kasaus ei ole ollut virheetöntä.
Pinnacle on ulkomaalainen ja siksi ihan jo lähtökohtaisesti hienompi. Inseran dissaus nyt vaan on tavallaan sellainen laki foorumilla :o

keskinopeusmies
26.09.2016, 22.44
Ne jotka ovat tyytyväisiä inseraan eivät siitä meteliä pidä.

JTu
26.09.2016, 22.48
Joo siis sori vähä huono alustus omalta osaltani mutta siis suurinosa ajosta varmaa on asfalttia mutta hiekkatietä löytyy kyllä kodin läheltä. Uskoisin että tiellä pysytään 99% ajasta. Suoralla tangolla mennään ja takatarakalle olis hyvä saada lastenistuin.

Edit: niin ja siis haen fillarin kaupasta. En tilaa verkkokaupasta. Nummen pyörä ois hyvällä sijainnilla omasta himasta. http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/miesten-hybridipyorat/ Mikäs noista ois järkevä vaihtoehto ? jos aatellaan budjettia..

Tässä naapurikaupasta perushybridi: http://www.bikeshop.fi//Kona_Dew_Plus_2016/ekauppa/pKODWP16. Näitä näkee työmatkafillareina melko usein.

Jonttu.
26.09.2016, 22.51
Miten tuollainen toimii kokemuksesi mukaan kuormattuna? Kuinka leveät renkaat siihen mahtuu? Onko pressfit-keskiö ongelmaton? Löytyykö esim. Nummen pyörästä palveluhenkistä asennetta Canyonia huollattavalle kaverille?

Kyllä siihen menee heittämällä 35mm nastarenkaat ja perus crossirenkaat. Kaikki mitä siis tarvii, myös esim marathon plussa mahtuu pyörimään. Uskon että canyonin laittama shimanon pressfit on varmasti huolettomampi kuin esim kierteellinen huonolaatuinen keskiö. Itse ajelin kierteellisellä kesällä ja meni 2 kertaa vaihtoon kun ei kestänyt. Pressfittien kanssa ei ole itsellä koskaan ollut ongelmia, vaikka niitä kaikki haukkuvatkin. Kyllä pyöräliikkeestä löytyy huoltohaluja jos löytyy rahaa... Turussa Canyonia huoltavat ainakin mielellään Raispo ja Foxcomp. Jos pyöräliikkeessä nyrpistetään nenää niin sitten kannattaa vaihtaa liikettä ihan suosiolla. Nummen pyörä on muuten aivan törkeän ylihinnoiteltu liike. Pelkkää riistoa alusta loppuun jos pyöristä osaa itse jotain sanoa.

nure
27.09.2016, 06.50
On tosiaan Stevensillä pokkaa pyytää alle tonnin pyörästä tuollainen hinta! Siinä Canyon, neljä kiloa keveämpi, selvästi halvempi ja ne osat... https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html Ihan nyt vaan malliksi mitä rahalla saa eikä silti kuraa tarvi ostaa... Vai Suntour, olikohan tuo ehdottaneelta vitsi tai pahimman asteen sarkasmia?

nure
27.09.2016, 08.43
Onneksi Pinnacle palautti tuon Raminin mallistoon, tais olla vuoden "ei oo" listalla. Vaikka osat suht peruskuraa mutta mukava runko ja teräshaarukka, kunnon kokoiset renkaat mahtuu alle. Sopiva aihio vaikka päivittää.

Serpico
27.09.2016, 08.54
Tai jos ottaa RX700 http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx700-miesten-pyora/ niin saako sillä n.150€ lisäsijoituksella selkesästi paremman fillarin, vaikka hinta alkaakin lähenemään 1000€ luokkaa.

Mulla on viime vuoden mallia oleva RX700 ja tyytyväinen olen ollut hankintaani. Itse tosin olin ennen tuon hankintaa haaveillut jo muutaman vuoden tuosta RX700:sta.

tommi2
27.09.2016, 09.24
Kerrotko tommi2 lisää SR Suntour NRX E RLR Air, 75mm, läpiakseli - keulan ominaisuuksista? Pyörän tyyppi huomioiden painokin on aika hyvin linjassa aiemmin linkitetyn Canyonin kanssa.

keulasta en tiedä muuta kun että se on Suntour. paino sen sijaan on todella korkea. hinta myös. saanko tässä vaiheessa kysyä mitä fillareita sulla on ollut? meinaan mun Kona Dew Plus vuonna 2008 painoi ton ja maksoi alle 400€

Jonttu.
27.09.2016, 09.32
kona dew plua onkin melko hyvä vehje hintaansa nähden.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

tommi2
27.09.2016, 09.47
on. vaikka hinta on tullut ylös aika roimasti, on se silti musta hyvä.

J.Kottenberg
27.09.2016, 09.58
Ajankohtaa en muista, voi olla 2-3 vuotta kun tiedustelin Canyonin "citypyörien" yksityiskohtia niin jäi muistikuva että 35mm on renkaan maksimileveys. Jos on sama nykyään niin se ei ole yleiskäyttöön tarkoitettuun fillariin oikein riittävä. Itse ainakin haluaisin että vähän isompaa voi käyttää.
Hyviä ja kohtuuhintaisia vaihtoehtojahan on mukavasti tullut jäseniltä.

Tehari
27.09.2016, 10.34
Alkaa olee mietintämyssy täynnä eri vaihtoehtoja toisin sanoen pää ihan sekaisin :D Eilen illalla aloin kelaa jo jäykkäperästä 29siä. Hinta kyllä niissä pomppaa aika nopeesti 1500€ haarukkaan. Tarvis ehkä kokeilla sellastakin, tosin halvempaa vaihtoehtoa. Mietin sitä hiekkatietä ja hybridiä, ettei ala heti ketuttamaan jos hiekkatielle menee. Grand Canyon AL 6.9 ois 999€ + härpäkkeet. Budjetti ylittyy kyllä aika kivasti mut mut...
Sitten mietin sitä miten tolla vetää asfalttia jotain 20-30km lenkkiä ? Eli se asfaltilla meno kiinnostaa tämmösellä pyörällä?

Kugelschreiber
27.09.2016, 10.35
Ajankohtaa en muista, voi olla 2-3 vuotta kun tiedustelin Canyonin "citypyörien" yksityiskohtia niin jäi muistikuva että 35mm on renkaan maksimileveys. Jos on sama nykyään niin se ei ole yleiskäyttöön tarkoitettuun fillariin oikein riittävä.

Tuotapa minäkin mietin. Mutta jos kysyis canyonilta, että mikä on Inflite Alin rengastila niin taitaisivat myös sanoa että 35 mm. Ite onnistuin asentamaan 40 mm nanot+bilteman täyspitkät lokarit omaani, joskin takana tilaa ei liiemmälti ollut.
--> jos Inflitessä ja Roadlitessä on sama haarukka ja takakolmio niin sanoisin että jälkimmäisessäkin on kohtuullisesti rengastilaa ns. yleiskäyttöön.

harmis
27.09.2016, 10.42
http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-1-2016/
Tilaa tuosta kerralla hyvä tonnin pyörä 40% alennuksella. Ajat tuolla niin tiellä, poluilla kuin maastossakin. Itselleni pitäisi tänään paketti tulla oven taakse ja innolla odotan kasausta ja koeajoa. Yleispyöräksi tämän itsellenikin ajattelin hommata. Lokarit ja tarakka kiinni niin ajelee ympärivuotisesti työmatkojakin.

Tehari
27.09.2016, 10.54
Tarvis silti päästä testaa nää fillarit. Esimerkiksi Trekin 7.4 ei sopinut itselle ollenkaan. Kokeilin kahta eri kokoa mutta ajoasento sellainen että kaikki paino tulee suoraan käsille. Sellasessa asennossa ei kauaa tarvi polkea ku alkaa ketuttaa. Nishiki oli parempi mutten tykännyt siitäkään. Voi olla että kun ne oli suht sileillä renkailla niin tuntuma tangossa oli liian kova.
En mä osta autoakaan ilman että koeajan sitä, miksi ostaisin fillarin ?
Katsoin tossa Canyonin etujousitettuja. Runkokoko M 172-182 senttiselle ja L 182-192cm kuskille. Jos on ite 181-182cm niin kumman noista sitte valitsee :D

Puskis
27.09.2016, 11.31
Kokeilin kahta eri kokoa mutta ajoasento sellainen että kaikki paino tulee suoraan käsille. Sellasessa asennossa ei kauaa tarvi polkea ku alkaa ketuttaa.

Tai sitten sitä ei osattu/viitsitty säätää sulle sopivaksi.

Tehari
27.09.2016, 11.49
Soitin Canyonille. Mikäli on L kokoa suositellaan kun pituutta on 185 tai enemmän. Heiltä saa pyörän 30 päivän ajaksi koeajoon (toki fillari tarvii eka maksaa) mutta jos ei ole tyytyväinen, sen voi palauttaa ja saa rahat takaisin. Kuulostaa kyllä aika kivalta..

J.Kottenberg
27.09.2016, 12.04
Alkaa olee mietintämyssy täynnä eri vaihtoehtoja toisin sanoen pää ihan sekaisin :D Eilen illalla aloin kelaa jo jäykkäperästä 29siä. Hinta kyllä niissä pomppaa aika nopeesti 1500€ haarukkaan. Tarvis ehkä kokeilla sellastakin, tosin halvempaa vaihtoehtoa. Mietin sitä hiekkatietä ja hybridiä, ettei ala heti ketuttamaan jos hiekkatielle menee. Grand Canyon AL 6.9 ois 999€ + härpäkkeet. Budjetti ylittyy kyllä aika kivasti mut mut...
Sitten mietin sitä miten tolla vetää asfalttia jotain 20-30km lenkkiä ? Eli se asfaltilla meno kiinnostaa tämmösellä pyörällä?

Itsellä on 6.9 ja hyvä se on hyvinkin monenlaiseen ajoon. Hyvin on kestänytkin. Ketjuja vaan tarvinnut vaihtaa. Rengasvalikoima on valtava joten vaikka minkälaiseen makuun löytyy sopivaa. Talveksi myös mainioita nastarenkaita on saatavilla. Ne tietty vähän maksaa mutta kun ei lukkojarruttele asfaltilla niin ei ne yhdessä talvessa loppuun kulu.

Toi 20-30 km lenkki asfaltilla ihan millä renkailla vaan ei ole ihan tavalliselle kaverille (edes keski-ikäiselle)mikään kova juttu ollenkaan kaksysimaasturilla. Vähän kuluneet Racing Ralphit alla on esimerkiksi 50km tielenkit vaihtelevalla tiestöllä suht kevyt ajettava. Ja saa kaksysiin paremminkin rullaavaa kumia jos tarvitsee. Teiden pinnat, ajeleepa melkein missä vaan, on myös monesti sen verran huonoja että itse en alle 2" kumeilla halua ajella. Taajamien välillä olevat murskepintaiset ulkoilutietkin on vähän leveämmillä kiva ajaa.

Tehari
27.09.2016, 12.17
Itsellä on 6.9 ja hyvä se on hyvinkin monenlaiseen ajoon. Hyvin on kestänytkin. Mikä noista 69stä sulla on ?

J.Kottenberg
27.09.2016, 12.57
Grand Canyon AL SL 6.9 eli 999€ nykyään maksava. Oma tosin -14 mallia.

pee
27.09.2016, 16.19
Kuulostan jo kohta ehkä rikkinäiseltä levyltä, mutta sanonpa taas kuitenkin: älä ota joustokeulaa, jos et sitä todella tarvitse.

Tehari
27.09.2016, 16.32
Entäs jos tää hybridi vaihtuukin 29" maasturiin, Canyonilla on vaa joko etujousilla tai täysjousilla..

juho_u
27.09.2016, 16.43
Sanoisin, että suunta on oikea. Harrastepyörät on aivan erilaitteita, kun markettipyörät. Talvi kun on tulossa, niin lisään läskin listalle:rolleyes:

Oisko tällänen hienoa? https://youtu.be/l5imnNWWabA

Tehari
27.09.2016, 16.48
^ Ois kyllä nättiä, mä oisin niin puussa ton tsygän kaa :D joka raaja vähintää kuoliossa :D

pee
27.09.2016, 20.44
Entäs jos tää hybridi vaihtuukin 29" maasturiin, Canyonilla on vaa joko etujousilla tai täysjousilla..

Niin no sitä mää vaan meinasin, että noi joustokeulat ei ihan varsinaisesti ole huolto- tai ongelmavapaita. Se tunne, kun pakkasella ilmat on alajalassa tai kun pulittaa pyöräliikkeen tiskillä vuosihuollosta 109 euroa.

Tehari
27.09.2016, 22.25
Ei ole tarkoitus ajella talvella. Tai ei ainakaan ole mielessä käyny (vielä). Kai ne huollot voi itsekin opetella ?

J.Kottenberg
27.09.2016, 23.00
^Riippuu varmasti keulasta. Mutta esimerkiksi Rokkarin Reba, joka po Canyonissa on, ei ole mikään paha rasti omatoimiseen huoltamiseen. Perustyökaluja, sopivat öljyt, o-rengasrasvaa, tiivistesarja ja tyhjää tilaa tallin pöydällä sekä tenttua ja rättejä ja mitta öljyn mittaamiseen kun varaa ja etukäteen katsoo vaikka youtubesta homman niin aika pitkälle pääsee.

Tietysti jos on täysin varma ettei pahemmin maastossa tule ajelemaan niin vähän turhahan joustokeula on ja silloin voi täysjäykkä olla ihan hyvä.

nure
28.09.2016, 06.41
Kottenberg täysin oikeassa, älä hanki joustokeulaa missään nimessä jos et tosiaan tarvi. Ja jos on pakko saada niin sitten vähintään Reba sillä noiden halpisten Suntourien toinen nimi on ongelma.

Tomy
28.09.2016, 07.16
Minusta Suntourit ovat edullisia pitää ja lähes täysin huoltovapaat. Niillehän ei kannata oikeastaan mitään huoltoa tehdä vaan niillä ajetaan se 2-10 vuotta, minka ne nyt kestää, ja vaihdetaan sitten uuteen samanlaiseen (hinta 40-70e) tai täysjäykkään cromo keulaan (hinta 80-120e). Jousitusominaisuudet ovat Suntoureissa toki vaatimattomat.

nure
28.09.2016, 08.56
^Tarkoiti kai 2-10kk varsinkin jos talvellakin ajetaan? Huoltovapaa tosiaan kun ainoa huoltopiste on kaatopaikka. Tosi kestävää kulutusta moinen. Tietenkin näille löytyy puolustajat koska niin moni moisen on hankkinut mutta kyllä myös aika yleinen keskustelun aihe tuon keulan vaihtaminen toimivaan tai jäykkään.

tommi2
28.09.2016, 09.58
kuten olen jo tunnustanut aikaisemminkin, en itse huolla keuloja koskaan.. siis perushuoltoa. jos on rikki , yritän korjata. huomasin että oman huoltoni jälkeen toimi huonommin :( . hyvin tollasella perus RockShox, manitou tai Marzochhi keulalla ajelee vuosikausia huoltamatta. tämä ei ole "ei kannata huoltaa" -statement, vaan "ei se niin kauhea rikos ole jossei huolla".

nure
28.09.2016, 10.22
Muutamaa noita pomppukeppiä olen huoltanut/yrittänyt huoltaa mutta aina on ollut tulos tunteihin nähden keskinkertainen. Varaosissa saanut soveltaa ja jotenkin tulee sellainen kertakäyttötuotteen olo... Kestävän kehityksen kannalta kannattaa ostaa kunnon keula, kärsiä hieman enemmän, saa varaosat ja tarvittaessa myös merkkihuollon.
Mutta yhä jos jouston tarve ajosta on +/-10% niin jättäisin ehdottomasti hankkimatta moista riesaksi.

J.Kottenberg
28.09.2016, 10.23
Minkäänlaisesta rikoksesta ei tosiaan ole kyse jos omaa omaisuutta huoltaa huonosti. Mutta jos vaikkapa joustokeulan huollon täysin laiminlyö useiden vuosien ajan niin esimerkiksi pölytiivisteiden ohi pääsee helposti hienoa hiekkaa sisään ja se helposti naarmuttaa liukuputkien pinnat pilalle. Tietysti jos huollot joutuu teettämään niin voi olla samanhintaista tai jopa halvempaa muutaman vuoden välein vaihtaa koko keula jos tulee ongelmia. Mutta ei pölytiivisteiden ja öljynvaihto ole iso eikä kallis juttu ja riski epäonnistua on myös pieni. Joten pitäisin parempana jonkinlaista huoltoa tehdä.

Mohkku
28.09.2016, 10.37
On tosiaan Stevensillä pokkaa pyytää alle tonnin pyörästä tuollainen hinta! Siinä Canyon, neljä kiloa keveämpi, selvästi halvempi ja ne osat... https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html Ihan nyt vaan malliksi mitä rahalla saa eikä silti kuraa tarvi ostaa... Vai Suntour, olikohan tuo ehdottaneelta vitsi tai pahimman asteen sarkasmia?

Minä en Stevensin pyörää ole suosittelemassa, mutten myöskään tuomitsemassa. Heitin esimerkin tuon hintaluokan hybridistä, kun sellainen haluttiin nähdä. Painoa vertasin aiempaan Canyoniin samalla kun sanoin niiden olevan erilaisia pyöriä. Tottahan täysjäykkä on kevyempi ja kun niissä eroa oli 11,9 - 10,3 = 1,6 kg, haarukka ja käyttötarkoitus huomioiden ei ero ole merkittävä. Ja vaikka linkittämäsi 3,4 kiloa kevyempikin on halvempi, nyt on haussa mm. lasten kuljetukseen soveltuva pyörä. Tällöin painon minimointi ei mielestäni ole tärkein ominaisuus, vaikka kohta joku sanookin, ettei ole ollut ongelmia kevyelläkään pyörällä. Ei niin, aivan kuten monella 12 kilon pyörällä ajavallakaan.

Edelleenkään en ota kantaa kyseisen Suntourin laatuun ja kun meistä tuskin kukaan on ko. haarukasta tätä ennen edes kuullut, vaikea on ottaa vakavasti siihen liittyviä kommenttejakaan.

Tomy
28.09.2016, 10.43
Laitoin 2-10 vuotta omaan kokemukseeni pohjautuen.

Minulla on vieläkin tallessa vuonna 1998 hankittu RST elastomeeri keula. Aloitin sillä maastopyöräharrastuksen ja ajelin paremmasta tietämättä iloisena ja tyytyväisenä kolmisen vuotta. Koskaan ei ole keulaa avattu. Vuonna 2001 tai 2002 hankin uuden pyörän, jossa silloinen keskitason teräsjousikeula Marzocchi Bomber M3. Juuri pyöräilin töihin tyttäreni kanssa, jonka pyörässä kyseinen keula vielä hienosti toimii. Pölytiivisteet ovat varmasti kovettuneet mutta liukuputket ovat edelleen uudenveroiset. Marzocchiin on kerran vaihdettu jäykemmät jouset ja öljyt. Nyt olisi tietty hyvä vaihtaa pehmeämmät jouset takaisin. Pojalla on 24" Konassaan joku Suntour. Pyörä on ollut 4 vuotta kovassa käytössä. Keula on vielä mukana menossa ja liikkuu. Pidän kaikki perheen pyörät puhtaina. Säännöllinen pesu on mielestäni tärkein huoltotoimenpide polkupyörälle. Näin vaatimattomatkin osat toimivat mahdollisimman pitkään hyvin. Toki jos keulalta toivotaan mahdollisimman hyvää suorituskykyä, kannattaa katsella arvokkaampia merkkikeuloja ja huoltaa ne valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.

Vinttaaja
28.09.2016, 10.45
Minulla oli joustokeulalla oleva hypritipyörä muutaman vuoden, mutta en keksinyt mihin sitä joustoa olisin tarvinnut. Jopa murskepintaisella metsäautotiellä tuli pidettyä jousituslukittuna, kun jouston haitat tuntui hyötyjä suuremmilta. Mielestäni jousto vei voimaa polkemiselta, raskaampi polkea, hitaampi vauhti.
Nykyisessä hyrpitssä onkin sitten jäykkä alukeula...paljon parempi minun käyttöön. Ajoympäristönä asfalttitiet (80%), soratiet (15%), hiekkatiet (4%) ja helpot "luonnon polut" (1%)

tommi2
28.09.2016, 10.46
^ olet aivan oikeassa keulan suhteen.. googlettelin, samaa mallia ei löytynyt, mutta 300-400$ ilman läpiakselia. luultavasti ihan kelpo keula. mutta se on Suntour. ainakin Suomessa se on jonkin sortin Lada, vaikka se toimisi, sitä täytyy hävetä (olen omistanut 2 Ladaa). minä myönnän että minulle merkki vaikuttaa. en ottaisi Suntouria, jos sen voisi välttää.

Kottenbergille (nyt menee jo vänkäykseksi... en yritä tahallani väitellä kenenkään kanssa, sori jos tulee tällainen vaikutelma, kunhan rupattelen): mulla on kovassa ajossa ollut vuodesta 2004 yksi Marzochhi.. kerran lisäsin öljyä. ehkä jousikeulat kestävät paremmin kun ilmakeulat, joissa tiivisteiden vauriotuminen luulisi olevan enempi traagista. ei ole vain mitään ihmeellistä sattunut, siksi en ole huoltanut. halpoja, käytettyinä ostettuja keuloja, niin ei ole kauhean traagista vaikka hajoaisivat.

sanotaan vaikka että on erilaisia kokemuksia asiasta. käyttö yms. asiat vaikuttavat tietty paljon. mä en saa osia oikein rikki millään, halpiskamatkin kestää. omasta mielestäni ajan "rankasti", mutta ehkä sitten en.

Mohkku
28.09.2016, 10.57
keulasta en tiedä muuta kun että se on Suntour. paino sen sijaan on todella korkea. hinta myös. saanko tässä vaiheessa kysyä mitä fillareita sulla on ollut? meinaan mun Kona Dew Plus vuonna 2008 painoi ton ja maksoi alle 400€

Eli Suntorin paremmatkin mallit julistetaan kuraksi ilman, että tiedetään tuotteesta muuta kuin merkki. Syynä tähän lienee se, että merkin joustokeulat ovat yleisiä halvimmissa hintaluokissa. Minusta se on aika heikko peruste arvioida muita tuotteita.

Minun pyörilläni ei ole mitään merkitystä asian kannalta. Dewiä eri versioineen aloittajankin varmaan kannattaa käydä katsomassa. Vaikuttaa yksinkertaiselta peruspyörältä ilman halpaa joustokeulaa, mikä keventää pyörää yksinään jo reilun kilon jousitettuun verrattuna.

keskinopeusmies
28.09.2016, 11.03
Jos käytettyä niin tästä vois lähteä inseran elinminattori alkaen 7€
http://www.huuto.net/kohteet/insera-eliminator/422480736

Hinta noussut jo 22€
Tästä hyvä käyttöpeli Inseran hakijalle.

tommi2
28.09.2016, 11.44
Eli Suntorin paremmatkin mallit julistetaan kuraksi ilman, että tiedetään tuotteesta muuta kuin merkki. Syynä tähän lienee se, että merkin joustokeulat ovat yleisiä halvimmissa hintaluokissa. Minusta se on aika heikko peruste arvioida muita tuotteita.

Minun pyörilläni ei ole mitään merkitystä asian kannalta.

näin se ainakin meikäläinen tekee (julistaa kuraksi). mulle pyöräily on pyörän rakentelua suurimmaksi osaksi, tunnusta olevani sen verran turhamainen, että vaikkakin tiukalla budjetilla, haikailen laatumerkkejä. suntour toisi allekirjoittaneelle pahaa mieltä. mulla oli Nishiki ja Kuwahara, jotka myin lähinnä merkin takia veke.

joo, ei kai sillä ole väliä mitä pyöriä sulla on. ihan omasta mielenkiinnosta kysyin, olet kuitenkin suht koht uusi jäsen täällä, mutta saatat olla harrastanut 30 vuotta fillarointia laajasti, tätä vähän hain että saisin/muut saisivat kuvan millainen oma kokemuspohja löytyy, mielipiteesi olivat aika jyrkkiä meinaan, mikä saattaa olla merkki todellisesta tiedosta tai .. jostain muusta ;) . itse pyrin mainitsemaan mikäli on ollut kyseisen tyypin fillari mistä keskustelen, jotenkin tuntuu että se antaa jonkun verran näkemystä asiaan. toisaalta eihän se mikään tae ole, saattaa olla jopa päinvastoin, jos esimerkiksi on omistanut huonon hybridin niin leimaa koko pyörätyypin.

Mohkku
28.09.2016, 12.32
Varmasti moni on harrastanut pyöräilyä minua huomattavasti enemmän, vaikka enemmän tai vähemmän aktiivista pyöräilytaustaa minulla on n. 40 vuoden ajalta. Jyrkkiä mielipiteitä olen mielestäni laukonut vain kritisoidessani mutun avulla annettuja arvosteluja pyöristä tai niiden komponenteista.

nure
28.09.2016, 13.53
Kyllä Suntourilta löytyy laatuakin mutta ei tosiaan ole tavattu pahemmin suomenmaassa. Ansaittu huono maine tullut noiden halpisten mukana.

Frosty
28.09.2016, 15.35
Ihan kuisallani tungen tänne, ihan sinänsä mielenkiintoisen offarin väliin, oman mielipiteeni.

Itselläni on retkikäytössä lastenistuimen stongalaukun ym. härpäkkeiden maustama Crescent Atto (http://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-atto-vm2016). Vaikka malli on hieman omasta vuosimallistani (2012) muuttunut, näyttäisi olevan edelleen ihan toimivaa perustekniikkaa. Alle vaan niin leveää rengastusta kuin kohtuudella menee, omassani 40 mm Schwalbe Little Big Benit, eikä mitään liioittelua rengaspaineisiin, niin on oikein mukava ja monikäyttöinen. Retkeily-, asiointi- ja työmatka ajossa ottaa vastaan sekä asfalttia että pk-seudun vaihtelevakuntoisia sorateitä. Ei sellaiseen normaaliin liikennöintikäyttöön mitään tuon kummempaa kaipaa.

Jos on tarpeen ajaa talvella säällä kuin säällä sekä maastossa, niin siihen on sopivampiakin vaihtoehtoja. Samoin varsinaiseen lenkkikäyttöön.

keskinopeusmies
28.09.2016, 15.58
On sitä hyvää ja halpaakin. Edesmenneestä anttilasta alennuksesta ostettu mon

keskinopeusmies
28.09.2016, 15.58
Lähti lapašesta.. menkööt sitten

noniinno
28.09.2016, 16.05
Voi kehua Muirwoodsia. Satasen soratielenkki tai työmatkat, kummatkin hoituvat mukavasti. Orkkisrenkaat ja muutkin osat ovat ihan laadukkaita, mutta toki melko painavia.

J.Kottenberg
28.09.2016, 16.18
^Kuinka leveä rengas toimivasti sopii Muirwoodsiin?

noniinno
28.09.2016, 16.36
Schwalben big onet 29x2.35 meni kivasti. Takavaihtajan vaijerin vienti on tehty typerästi, jos isoja renkaita ajattelee. Itselläni asia korjaantui samalla kun vaihdoin kokopitkän vaijerin kuoren. ISP:t 23mm sisäleveillä vanteilla menee hyvin.

tommi2
28.09.2016, 16.45
paljons toi Muirwoods painaa? alkaa näyttää tosi pätevältä meikäläisen silmissä..

noniinno
28.09.2016, 17.37
Tuossa tämänhetkinen kokoonpano ja lukemat ajovalmiina(ei ole orkkisosaa juurikaan, joten ei ole enää aiheen otsikon hinnoissa...)
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160928/9e7f48bfbdfc0bd1e4bf36e6cfc9aa1d.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160928/ff76604582e5fe74dab4cb4c1dead122.jpg

tommi2
28.09.2016, 17.45
mitäs luulisit, 2-3kg enemmän orginaalina?

orc biker
28.09.2016, 17.47
Tuossa tämänhetkinen kokoonpano ja lukemat ajovalmiina(ei ole orkkisosaa juurikaan, joten ei ole enää aiheen otsikon hinnoissa...)

Kuinka pitkä olet ja mikä on runkokoko?

nure
28.09.2016, 21.36
Loppupeleissä noista painavistakin hybrideistä saa pikkuduunilla suht keveitä, viime projektin Kona Dew DeLux noin 10.8kg, hieman saman tyylinen kuin tuo edellinen, 1x10...

noniinno
28.09.2016, 21.50
^^^ Alle kolmetoista tuo muistaakseni painoi suoraan paketista. Tuossa on alkuperäistä runko, vaihteisto, keula, jarrut... muuten osat ovat vaihtuneet. Alkuperäiset putkiosat olisin kelpuuttanut, mutta tanko/stemmi oli liian korkea ja tolppa lyhyt. Koko on 17", 350mm tolppa ei ihan riittänyt 84cm haaramitalle, eli meni pikkuisen yli nostomerkin, kuski muutamia senttejä yli 170. Lyhytselkäisen dilemma, raajoissa pituutta suhteessa aika paljon. Nyt nelisatainen tolppa toimii hyvin. Pitkä kuitutolppa tuo mukavuuttakin, vaikka en kyllä totta puhuen huomaa eroa, 40mm renkaat vievät kaiken turhan tutinan ja tärinän. Alkuperäiset Schwalbet olivat myös yllättävän hyvän tuntuiset renkaat.

orc biker
28.09.2016, 21.53
Koko on 17", 350mm tolppa ei ihan riittänyt 84cm haaramitalle, eli meni pikkuisen yli nostomerkin, kuski muutamia senttejä yli 170.
Pitkät jalat, mutta kuitenkin aika pienellä on saanut ajoasennon noin sporttiseksi.

keskinopeusmies
28.09.2016, 22.45
Pitkät jalat, mutta kuitenkin aika pienellä on saanut ajoasennon noin sporttiseksi.

Paljonko on satulan päältä stemmin päälle?
Kuvan perusteella voisi heittää että 15cm?

noniinno
29.09.2016, 18.55
Nytpä päätin testata Ice Spikerin sopivuutta Marinin Muirwoodsiin, kun tuossa aikaisemmin kehuin sopivan heittämällä. No, sopiihan se, ja aion itse ensi talvena ko. renkaalla ajella, mutta ylimääräistä tilaa ei ihan hirveästi jää, n. 4-5mm puoli. Lokasuojien asentamisen kyllä saa unohtaa. Samalla vanteella 2.25" Rocket Ron mahtui paremmin, mutta ilmeisesti kaksi vuotta kehällä asennettuna ollut ISP on sen verran venynyt, että on nimellismitaltaan vastaavaa kesämaastokumea isompi.

pee
29.09.2016, 19.53
Alkaa jo tuntua, että Muirwoodsista vois pistää oman ketjun pystyyn ja kerätä tiedot sinne. Nyt noi kaikki renkaiden sopivuudet ja muut tuunaukset ovat hajallaan ties missä näistä lukuisista ostoketjuista.

Mites muuten, mistä tuota Muirwoodsia saa nyt halvimmalla? Kotimaan halvin hinta taisi hypätä 545 eurosta 690 euroon. Liekö kysyntä kasvanut palstalla olleen huomion vuoksi :D

keskinopeusmies
29.09.2016, 22.16
Pistäkää oma ketju noille läskienpyörille, tää lanka oli lähinnä siitä että ostinko hyvän inseran.

keskinopeusmies
29.09.2016, 22.17
Onks tehari jo pyörän ostanu?

Tehari
29.09.2016, 22.32
En oo. Ois ehkä pitäny eka lukee enempi foorumia ja sit kysellä :) oon kyllä alkanu kuolaa canyonin jäykkäperää. Liikaa vaihtoehtoja. Mietin jo neuroniakin yhtenä vaihtoehtona mut se on kyl liikaa budjetin yli. Tai toki jos hommaa sen budjetin niin mikäs sitte... voi kyllä olla hyvin niinkin että talvi tulee ennen ku mä saan mitää aikaan. Alko lätkän pelaaminenkin ja pitäs perhe-elämääkin viettää jne jne.

keskinopeusmies
29.09.2016, 23.01
Lukeminen kannattaa aina eikä maksa paljon.

orc biker
30.09.2016, 01.20
En oo. Ois ehkä pitäny eka lukee enempi foorumia ja sit kysellä :) oon kyllä alkanu kuolaa canyonin jäykkäperää. Liikaa vaihtoehtoja. Mietin jo neuroniakin yhtenä vaihtoehtona mut se on kyl liikaa budjetin yli. Tai toki jos hommaa sen budjetin niin mikäs sitte... voi kyllä olla hyvin niinkin että talvi tulee ennen ku mä saan mitää aikaan. Alko lätkän pelaaminenkin ja pitäs perhe-elämääkin viettää jne jne.
Mikset osta halvempaa Canyonia? Vaatii jo aika totista tekemistä, että huomaa eron 4.9:ään.

keskinopeusmies
30.09.2016, 17.15
Näillä ohjeilla halveempikin värkki pysyy kunnossa vuosikymmeniä.
http://yle.fi/uutiset/ala_tunge_kevatruuhkaan__syksylla_pyoran_vuosihuol toon_paasee_ilman_pitkaa_jonoa/9202258

keskinopeusmies
30.09.2016, 17.17
Näillä ohjeilla halveempikin värkki pysyy kunnossa vuosikymmeniä.
http://yle.fi/uutiset/ala_tunge_kevatruuhkaan__syksylla_pyoran_vuosihuol toon_paasee_ilman_pitkaa_jonoa/9202258

Edullinen pyöräkin kestää vuosia tai vuosikymmeniä, kun ketjuja öljyää säännöllisesti ja pyörää muistaa puhdistaa.