PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvikipu & pyörän säädöt

aisavola
25.09.2016, 12.45
Hei!

Ostin kesäkuun alussa hybridipyörän. Olen pyöräillyt pidempiä matkoja kuin aikaisemmin, ja varsinkin alussa pyöräilin pidempiä matkoja esimerkiksi Porkkalanniemeen. Pisin matka on ollut 75 km päivässä, yleisimmin noin 20 km. Minulla rupesi kuitenkin tulemaan polviin kipua, ei mitenkään kovaa, mutta aivan uusi ilmiö minulla. Lopetin lukkopolkimien käytön, olen yrittänyt polkea pienellä vaihteella, olen vaihdelut satulan korkeutta ja etu-takasijaintia. Mielipiteitä olen kuullut joka suuntaan: älä ainakaan siirrä satulaa ylös / alas / eteen / taakse.

Rupean nyt säätelemään satulaa ja kai minua kiinnostaa tämä:
- kuinka pieniä muutosten tulisi olla?
- kuinka kauan minua pitäisi kokeilla uutta säätöä ennen kuin totean, ettei se ole hyvä?
- Pitäisikö minun pitää kokonaan taukoa vai riittääkö, että pyöräilen iisisti?
- Missä määrin minun pitäisi huolestua polvikivusta vai pitäisikö ollenkaan?
- Kipu tuntuu ensisijaisesti polven etuosassa, mihin päin kannattaisi siirtelyä aloittaa?

Kiitos vinkeistä!

lehtijussi
25.09.2016, 12.59
Jotain neuvon tynkää... http://shop.probike.fi/2014/09/16/5-vaivaa/

kolistelija
25.09.2016, 13.01
Onko lihashuoltoon kiinnitetty huomiota? Venytetty pohkeet, akillesjänteet, etureidet, takareidet, pakarat, nivuset, lonkankoukistajat...?

Polven etuosaan saa helpolla kipua kun etureisi tai sartorius lyhenee, sartorius sattuu yleensä polven sisäsyrjään mutta voi tehdä etupuolellekin kipua. Reippaat lämmöt ennen venyttelyä sitten. Voi mennä päiviä ennen ku helpottaa jos on päässyt oikein kipeäksi asti, vaikka venyttelis joka päivä kunnolla.

En siis väitä että pyörän asento on oikea, mutta itselläni asento ei ole aiheuttanut kipuja vaan lihashuollon laiminlyönti. Asento voi tietty vaikuttaa siihen mikä lihas rasittuu, mutta se on mielestäni vaan katalyytti silloin ja tuo nopeammin ongelman esille kuin joku toinen asento.

hcf
25.09.2016, 14.31
Mulla ainaki polvet ilmottaa heti jos on satula liian alhaalla. Ihan joku 5mm nosto saattaa korjata tilanteen

nure
25.09.2016, 14.32
Syy lukkopolkimien käytön lopettamiseen? Nehän pitävät huolta että jalka polkimella suht suorassa ja oikeassa asennossa.

ellmeri
25.09.2016, 14.34
Polvikulma ajettaessa kannattaa huomioida, että polvet ei sojota ulos rungon linjasta, mielunmin lähellä runkoa ja keweillä vaihteilla.

-jamo-
25.09.2016, 18.29
Ehkä lisääntyneet kilometrit ovat vain rasittaneet tottumattomia polvia liikaa. Ehkä pieni parantava tauko olisi paikallaan ja sitten maltilla liikkeelle kilsoja vähitellen lisäten?

Jyri K
25.09.2016, 19.30
En tiedä kuinka helposti hypridiin löytyy ohjeita, mutta laita ihan youtubeen hakusanaksi satulan korkeus ja ajoasento, niin saat ihan tälläkin palstalla kirjoittavan kaverin selkeitä videoita alkusäätöihin. Ei sitä ihan summissa kyllä saa kohdalleen. Ensin nyrkkisäännöillä suunnilleen ja sitten pienillä muutoksilla säätämään siitä eteenpäin.

Jyri

aisavola
25.09.2016, 22.19
Hei!

Kiitos vinkeistä! Yritän säätää satulaa oikealla kohdalle, ja toisaalta alan ehkä vihdoin uskoa, että oikeasti on lihashuollosta ja venyttelystä kyse. Tai siis varmaankin kokonaisuudesta.

Toivottavasti saan homman kuntoon!

paaton
25.09.2016, 22.24
Hei!

Kiitos vinkeistä! Yritän säätää satulaa oikealla kohdalle, ja toisaalta alan ehkä vihdoin uskoa, että oikeasti on lihashuollosta ja venyttelystä kyse. Tai siis varmaankin kokonaisuudesta.

Akillesta kannattaa myöskin kuunnella harrastusta aloitelellessa.

jone1
26.09.2016, 06.03
Mihin noi akilles vaivat viittaisi?
Toisesta jalasta akilles vähän kipuilee.
Kolmas kausi enemmän ajoa takana ja nyt eka vaiva jaloissa.
Venyttelen lenkkien jälkeen.

JackOja
26.09.2016, 08.03
Mihin noi akilles vaivat viittaisi?

Kireä pohjelihas ja/tai satula liian alhaalla ja/tai klossi liian edessä.

EsaJ
26.09.2016, 08.31
Hei!

Tarkasta polven linjaus poljettaessa muiden ohjeiden lisäksi. Sen tulisi kulkea kutakuinkin jalkaterän keskilinjan kohdalla.

paaton
26.09.2016, 08.31
Pohkeen venyttely on tosiaan poistanut minulta akilles vaivat.

nure
26.09.2016, 19.32
Kuinka kokenut pyöräilijä olet, onkos pyöritystekniikka kunnossa vai mennäänkös raskaasti runtaten hitaalla kadenssilla?

aisavola
26.09.2016, 21.30
Olen lisännyt kadenssia, aluksi varmasti pyöräilin liian isolla vaihteella.