PDA

Näytä tavallinen näkymä : Koulujen pyrkimys rajoittaa pyörällä kuljettavia koulumatkoja

Fuuga
16.09.2016, 09.34
Paloi hihat - jälleen kerran - tänä aamuna kun luin ekaluokkalaiseni opettajan lähettämää wilma-viestiä.

Olemme ihan koulurauhan takia taipuneet siihen, ettei ekaluokkalainen kulkisi pyörällä koulumatkoja vaikka tyttö vapaa-ajalla kulkee samoja baanoja päivittäin.
Vaikka tytön pyöränkäsittelytaidot, muun liikenteen huomioimiskyky ja oman lokaation huomioiminen pyörätiellä ovatkin ikäistään parempaa tasoa, emme ole viitsineet alkaa hämmentää soppaa antamalla kulkea kouluun pyörällä.
Sen sijaan, jo useamman vuoden ajan kun meillä noita on riittänyt, ekaluokkalaiset ovat kulkeneet potkulaudalla.

Nyt sitten opettajan viestissä pyritään siihen, ettei ekaluokkalaiset kulkisi edes potkulaudalla koulussa.

Viestissä perusteltiin ratkaisua huomiokyvyn herpaantumisella liikenteessä sekä säilytystilan puutteella.
Ymmärrän lautojen säilyttämiseen tarvittavan tilan puutteen. Se on ratkaistavissa lukitsemalla lauta pyörätelineeseen tai muuhun kiinteään objektiin sen sijaan että se vietäisiin sisätiloihin.
Huomiokyvyn herpaantumista ei mielestäni tapahdu sen enempää laudalla kuin kävellenkään. Tuon ikäisillä - jos ei vanhemmillakin - huomiokyky liikenteen suhteen tuntuu olevan 4/10 joka tapauksessa.

Viestin lopussa oli ehkä se aktuaalinen syy koko viestiin; joku taapero oli kuulemma kaatunut laudalla ja joutunut käymään arvauskeskuksessa vammojensa takia.

edit: ymmärrän huolen turvallisuudesta kokonaisvaltaisena ekaluokkalaisia koskevana, mutta viestä ja asenne, jossa pelkästään kielletään ja torpataan asioita sen sijaan, että pyydettäisiin oppilaiden vanhempia kiinnittämään asiaan huomiota ja harkitsemaan kulkutapoja olisi IMHO järkevämpää

tchegge_
16.09.2016, 09.48
Meillä Hollolassa 80-luvulla sai minun koulussani 1- ja 2-luokkalaiset tulla pyörällä kouluun vain jos asuivat yli kahden(tai 2,5) kilometrin päässä koulusta

maalinni
16.09.2016, 14.29
No eipä se koulu vois sitä kieltää. Mutta hankalan vanhemman leiman saa, jos ei sääntöä noudata. Meillä sama homma ja taivuttiin koulun tahtoon, tosin yhdessä ollaan poljettu koulumatkaa silloin tällöin.

Hippo04
16.09.2016, 14.44
Olen viitannut kintaalla koulun pyöräily- ja potkulautakieltoihin. Eiköhän vanhemmat paremmin tunne lapsukaisensa koulumatkan ja kyvyt liikenteessä. Eikä tuosta mitään sanomista ole tullut koulun puolesta kertaakaan, ei edes mainintaa vanhempain varteissa.

rjrm
16.09.2016, 15.16
Koulujen pyrkimys on typerää. Vaihtoehto on usein että.vanhemmat sitten kuljettavat ja sehän lisää vaaroja. Eikun tenaville ilmaa renkaisiin ja kouluun. Ja opettajalle ystävällinen viesti että lapsemme polokee kouluun aina kun sää sallii.

Oma kokemus on että koululaisten pyörät on keskimäärin karmeassa kunnossa. Kerran viikossa pyöräilen lapsiryhmän kanssa ja lähes joka kerta joltakin putoaa ketjut. Yksi kolari on huonojen jarrujen takia myös tullut. Tätä pitäisi viestittää koteihin eikä rajoittaa pyöräilyä.

TemMeke
16.09.2016, 15.39
Ei kait koululla ole paukkuja määrätä liikkumisvälinettä? Koulun alueelle tuomisen se voinee kieltää. Löytyykö koulun pihan ulkopuolelta paikkaa fillarille?

rjrm
16.09.2016, 15.41
Koulumatkalle on sitä paitsi voimassa vakuutus ja ajoneuvojen kanssa törmätessä yleensä vielä liikennevakuutuskin. Tuskinpa läytyy koulua joka kategorisesti kieltäisi pyörän tuomisen koulualueelle.

Tassu
16.09.2016, 15.42
Jos turvallisuus on huolenaihe niin koulu ottakoon yhteyttä niihin kaikkiin autoilijoihin jotka aiheuttaa sitä lisäturvattomuutta ajamalla sitä autoaan ihan julkisilla väylillä ja/tai viemällä lapsiaan kouluun.

Todella ala-arvoista toimintaa espoolaiselta koululta, kun Espoo kuitenkin laittanut tavoitteeksi pyöräilyn nostamisen. No, eihän se kyllä yhtään yllätä, että ajatuksista huolimatta tehdäänkin juuri päinvastoin.

Harmi kun omat lapset on jo "isoja" niin ei pääse taisteleen tästä.

nure
16.09.2016, 17.09
Omasta mielestä lapset saa kulkea koulussa millä luokalla vaan pyörällä kunhan vain joku kertoo idiootti vanhemmille että opettavat pienimmätkin liikennesäännöt kevyenliikenteen väylillä... Kolme rinnan höpöttäen kännykät kourassa, joskus tulee mieleen että näkevätköhän joulua edes hengissä?

noniinno
16.09.2016, 17.28
Koulussa toimii varmasti vanhempainyhdistys, jonka kautta asiaa voi ja kannattaa hoitaa. Erityisesti isät ovat merkittävänä vähemmistönä yhdistyksissä, ja rehtorit ovat erittäin avoimia ja myönteisiä isien esittämmille toiveille ja aloitteille. Näinä sukupuolineutraaleina aikoina varsinkin. Luultavasti toiminta vanhempainyhdistyksessä, viesti rehtorille ja vihjaus valtakunnallisesta "kolme tuntia päivässä" -liikuntatavoitteesta voisi antaa rehtorille keinoja asioiden hoitoon. Rehtori yksin ei näitä asioita päätä, vaan jonkinlaisissa tiimeissä asiaa pohditaan. Näissä tiimeissä saattaa istua totaalisen elämästä vieraantuneita ihmisiä, jotka eivät muista itse kosaan lapsia olleensa.

Tässä on huoltajillakin osansa. Jos piltti kaatuessaan lyö päänsä, ei ole tavatonta, että kotoa viestitetään koulun leveäperäisestä suhtautumisesta turvallisuuteen ja kuulutetaan valvontavastuuta. Sitten nämä samat huoltaja kuskaavat lapsensa kaikista kielloista ja suosituksista huolimatta koulun pihalle, jonne ei ole asiaa muilla kuin huoltoajoilla. Jos lapsella pyörä onkin, se on se jarruton ja lokasuojaton romu, jolla vanhemmat sisarukset ovat kulkeneet kouluun. Pyörät kun eivät saa maksaa. Mukaan mahtuu myös tapauksia, jossa lapsi on kaatunut "koulumatkalla". Tarkemmassa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että juttu on sattunut iskän kanssa mökkimopolla ajellessa. No kun on se koulumatkavakuutus...

Kannattaa ymmärtää, että koulu ei kiellä mitään ilman perusteluita ja keskustelua. Jos vasta-argumenttien esittäjiä ei ole, ovat päätökset usein sen mukaisia. Ylityöllistetty rehtori viime kädessä on vastuussa turvallisuudesta ja siitä, mitä tapahtuu koulupihan sisäpuolella, eikä työtaakkaa ainakaan helpota erilaisten sääntöjen keksiminen ja niiden valvominen. Koulujen pyrkimys ei ole matkustustapojen rajoittaminen, vaan koulunpidolliset seikat sekä turvallisuus ja tasa-arvo. Toisaalta koulua ei pidetä vanhempien takia, eikä kyseessä ole mikään palvelulaitos.

Kehoittaisin keskusteluun koulun kanssa. Asiat on helppo fillarifoorumilla tuomita mustavalkoisiksi. Koulu ei ole instituutti, joka pyrkii sanelemaan ja ohjaamaan ihmisten elämää. Säästäkää paukkunne vaikka keskustan parjaamiseen.

TuriMaas
16.09.2016, 17.32
Meillä oli koulussa sama juttu, mutta rehtori puki sen suositukseksi.

http://yle.fi/uutiset/osa_kouluista_kieltaa_pyorailyn_koulumatkalla__kie ltoon_ei_ole_valtuuksia/7441053

viivi
16.09.2016, 19.36
Kun juniori oli kolmannella luokalla koulusta oltiin yhteydessä kotiin ja tiedusteltiin onko poikanne pakotettu tulemaan kouluun pyörällä (tammikuussa).
No ei, se haluaa ajaa pyörällä mieluummin kuin kävelemään tai tulemaan bussilla ne vaivaiset pari kilsaa.
Sittemmin luokanopettaja tyytyi kysymään junnulta pahimpina pakkaspäivinä "onhan sulla pitkät kalsarit?".

Onneksi ei tarvinnut vääntää edes siitä pitääkö fillari laittaa siihen typerään telineeseen joka vääntää jarrulevyt kieroon.
Annoin ohjeeksi että et laita pyörää siihen telineeseen. Jos tulee sanomista niin soitakoot mulle.

noniinno
16.09.2016, 20.01
Onneksi ei tarvinnut vääntää edes siitä pitääkö fillari laittaa siihen typerään telineeseen joka vääntää jarrulevyt kieroon.
Annoin ohjeeksi että et laita pyörää siihen telineeseen. Jos tulee sanomista niin soitakoot mulle.

Nämä ovat juuri niitä asioita, joista on lupa keskustella etukäteen, eikä vasta sitten kun välituntivalvoja on lapselle asiasta mainnnut. Onhan se toki komeaa sanella valvojana toimivalle lukiolaissijaiselle, että mitä tehdään ja kuka määrää.

Santerius
16.09.2016, 21.36
Jossain vaiheessahan penskat pitää liikenteeseen päästää, ja pyöräilin itsekin kouluun ensimmäisellä luokalla. Olin kuitenkin jo tuolloin hyvin valveutunut tielläliikkuja. On se kuitenkin ihan hirmuista katsella, kuinka jotkut lapsoset tuolla sotkevat menemään - ei katsota minnekään, ja haahuillaan ihan miten sattuu. Tässä painottaisin sitä vanhempien vastuuta - pitää opettaa, miten liikenteessä liikutaan. Jos ei ole opetettu, niin sitten ei ajeta. Muutoin käy niin, että joku päivä se Sami-Petteri tuleekin kotiin ihan muulla välineellä kuin pyörällä, jos tulee ollenkaan.

Tämä ei tosin ole suuri ongelma - enemmänkin ongelma lie nykyään se, että lapset eivät liiku, vaan autolla kuljetetaan kaikki vähänkin pidemmät matkat. Siinä niitä ruumiita sitten tulee, kun äkäiset vanhemmat kuskaavat lapsia kouluun ja ajavat samalla työ- tai koulumatkapyöräilijöiden yli.

orc biker
16.09.2016, 21.43
En ole ikinä ajellut, minne sattuu. En edes alle kouluikäisenä. Jos en olekaan tiennyt kaikkia sääntöjä, niin en ole ajanut alle tai vähintään eteen. Sillä omalla säännöllä pärjää jo aika pitkälle. Muistan toki lapsuudesta, miten jotkut ajelivat kuin päättömät kanat, mutta en ole koskaan ollut yksi heistä, vaan siinä mielessä hyvin pikkuvanha.

Raumance
17.09.2016, 03.03
Ite kävin ala asteen 97-2002 tai jotain semmosta ja muistaakseni kolmannella luokalla sai alkaa tulla kouluun pyörällä. Voihan esim. se pyörän jättää sadan metrin päähän ja kävellä loppumatkan.

-jamo-
17.09.2016, 08.15
Ei koulu voi koulumatkapyöräilyä tai potkulautailua kieltää. Sen suuntaiset Wilmaviestittelyt ovat lähinnä koulun esittämiä toivomuksia joita vanhemmat noudattavat tai eivät noudata ihan oman harkintansa mukaisesti. Pois turha "herranpelko" ja vanhempana tekee ratkaisut sen mukaan minkä itse oikeaksi kokee. Koulun kanssa ei ole tarpeen lähteä asiasta neuvottelemaan tai mitään "lupia" pyytelemään. Fillarointikiellon tarkoitus on suojata rehtoria siltä varalta, että koulumatkalla jotain sattuu ja vähentää lasten onnettomuuksia.

Ja onhan se tietysti ihan selvä, että jos suuri joukko 7-8v ipanoita parveilee fillareilla/potkulaudoilla päivittäin kouluun, niin vahinkoja ja onnettomuuksia sattuu huimasti enemmän kuin kävellen. Kannattaa asettautua mielessään rehtorin asemaan ja miettiä, että miten itse siinä tilanteessa toimisi. Kannustaisiko pikkukoululaisia tulemaan fillareilla vai kävellen? Vaikka oma piltti poikkeuksellisen fiksu olisikin, niin muut lapset ei sitä ole.

Eli asiassa on kaksi puolta, mutta vanhempi tietysti sen lopullisen päätöksen tekee.

Patrik
17.09.2016, 08.16
Minä opettajana oon puhunut erittäin paljon oppilaille liikennesäännöistä ja yrittänyt selittää miltä se liikenne näyttää autoilijan silmissä ja minkälaisia idiootteja rattien takaa voi löytyä. Ollaan käyty oppilaiden koulumatkoja läpi ja huomioitu vaaranpaikkoja ja oon muistutellut vanhempia että käyvät lapsiensa kanssa monta kertaa ajamassa nuo vaaralliset risteykset sun muut läpi jotta lapsi tietää miten toimia. Oon muistutellut vanhempia huoltamaan lapsien pyöriä ja itsekin kiristellyt ketjuja ja säädellyt jarruja oppilaille.

Aika moni vanhempi on päättänyt että lapsi saa pyöräillä kouluun vasta tokalla luokalla. Yksi oppilas ei saanut vielä kolmannellakaan pyöräillä kouluun, ja häntä luokkakaverit vähän kiusasi siitä.

Meidän koulussa ekaluokkalaiset saavat aina bussikuljetuksen alkusyksystä pidettäviin yleisurheilu"kilpailuihin" muutaman kilometrin päähän koulusta, tokaluokkalaisten ja sitä vanhempien kanssa pyöräillään. Se on jännä kokemus johtaa parinkymmenen kahdeksanvuotiaan joukkoa pyörien päällä liikenteen läpi, mutta yksi vääntynyt lokasuoja on pahin mitä tähän asti on sattunut.

maalinni
17.09.2016, 08.20
Hyvä viesti Patrikilta. Itsekin näen usein kuinka alakoululaiset ajelevat v-jarrun vaijeri irti, kun muuten ilmeisesti laahaisi palat vannetta.

Omilla tytöillä toki fillarit kunnossa, kun ne on meidän ainoa kulkumuoto. Mutta aika monella luokkakaverilla on aivan hirveässä kunnossa oleva tsygä.

tvain
17.09.2016, 08.38
Alastarossa paikallinen VPK lahjoitti pyöräilykypärät ekaluokkalaislle... ilmeisesti ihan pyöräilyä varten eikä vaan hyllyn koristeeksi. :)

http://alasatakunta.fi/neo?app=NeoDirect&com=6%2F2%2F87564%2F829d42fc95&t=Kyparat_ekaluokkalaisille (http://alasatakunta.fi/neo?app=NeoDirect&com=6%2F2%2F87564%2F829d42fc95&t=Kyparat_ekaluokkalaisille)

Tassu
17.09.2016, 09.41
Minä opettajana oon puhunut erittäin paljon oppilaille liikennesäännöistä ja yrittänyt selittää miltä se liikenne näyttää autoilijan silmissä ja minkälaisia idiootteja rattien takaa voi löytyä. Ollaan käyty oppilaiden koulumatkoja läpi ja huomioitu vaaranpaikkoja ja oon muistutellut vanhempia että käyvät lapsiensa kanssa monta kertaa ajamassa nuo vaaralliset risteykset sun muut läpi jotta lapsi tietää miten toimia. Oon muistutellut vanhempia huoltamaan lapsien pyöriä ja itsekin kiristellyt ketjuja ja säädellyt jarruja oppilaille.

Aika moni vanhempi on päättänyt että lapsi saa pyöräillä kouluun vasta tokalla luokalla. Yksi oppilas ei saanut vielä kolmannellakaan pyöräillä kouluun, ja häntä luokkakaverit vähän kiusasi siitä.

Meidän koulussa ekaluokkalaiset saavat aina bussikuljetuksen alkusyksystä pidettäviin yleisurheilu"kilpailuihin" muutaman kilometrin päähän koulusta, tokaluokkalaisten ja sitä vanhempien kanssa pyöräillään. Se on jännä kokemus johtaa parinkymmenen kahdeksanvuotiaan joukkoa pyörien päällä liikenteen läpi, mutta yksi vääntynyt lokasuoja on pahin mitä tähän asti on sattunut.
Juuri näin!

Mä olen harrastanut lasten kanssa (eskari) kierrätysretkiä. Samoilla reisuilla ollaan tutkittu liikennemerkkejä ja puhuttu siitä, miten noilla väylillä kuljetaan. Vaikka 6-7 vuotias ei pysty vielä ihan kaikkea vastaanottamaan ja muistamaan niin tavoite on se, että heillä on pieni tuntuma oikeanlaiseen toimintaan ja ennen kaikkea se, että kun/jos siellä koulussa näistä puhutaan niin olis jo jonkinlaista käsitystä aiheista. Eli jatkumoa jatkumoa tarvittaisiin.

Ilborg
17.09.2016, 10.36
Itselläni on vähän asenne että tekemällä oppii. Osa vanhemmistakaan ihmisistä ei osaa käyttäytyä liikenteessä niin hyvin kuin osa pienistä lapsista, kenties kokemusta niin vähän liikenteestä että näkemys ei ole kovin avara.

Mielestäni on vanhempien tehtävä arvioida että kykeneekö muksu itsenäiseen ajamiseen, mutta koulu voi auttaa vanhempia arvioimaan asiaa. Muutenkin koulusta voisi antaa infoa että mitä pyöräilevän lapsen vanhempien tulee ottaa huomioon, eli kaluston seurailua, ja käydään reittejä lävitse sekä muuta liikennekasvatusta. Koulussa voisi kyllä opettaa myös muutaman tunnin liikennesääntöjä ja että miltä asiat näyttää toisista osapuolista, koska monella vanhemmallakin asiat on hakusessa.

Itselläni ala-asteen puolen välin jälkeen voisi sanoa että oli jopa pyöräilymyönteistä koulun puolelta. noin 15km lenkki oli liikuntapäivän optiona, ja oli jotain pyöräilypajaakin vaihtoehtona (molempiin osallistunut). Oli pyöräkisoja ym myös. Taisi pajaa pitänyt opettaja ollakkin ihan kunnon fillaristi jolla voi olla osuutta asiaan:)

orc biker
17.09.2016, 20.03
Alastarossa paikallinen VPK lahjoitti pyöräilykypärät ekaluokkalaislle... ilmeisesti ihan pyöräilyä varten eikä vaan hyllyn koristeeksi. :)

http://alasatakunta.fi/neo?app=NeoDirect&com=6%2F2%2F87564%2F829d42fc95&t=Kyparat_ekaluokkalaisille (http://alasatakunta.fi/neo?app=NeoDirect&com=6%2F2%2F87564%2F829d42fc95&t=Kyparat_ekaluokkalaisille)
Kypäräpropagandaa jo lapsille. Tuo on kuin antautumista sille, että kolahtaminen on vain ajan kysymys, mikä on huono lähtökohta ajamiseen. Minun mielestäni pyöräilyn pitäisi tuntua luonnolliselta kuin kävelyyn tai juoksuun pyrähtämisen, eikä olla jotain pelottaa suojavarusteita vaativaa.

-jamo-
17.09.2016, 20.38
Nyt Orkki hillitse kypärävihapropagandaasi. Miksi sitä on pakko tunkea jokaiseen viestiketjuun. Joku raja pitäisi fanaattisuudellakin olla. Pyöräillessä kolahtaminen on todellakin vain ajan kysymys ja lasten kohdalla se aika on pikemmin lyhyempi kuin pitempi. Ainoa oikea lähtökohta ajamiseen on se, että jossain vaiheessa kolahtaa vaikka pyöräily yhtä luonnollista onkin kuin kävely tai juoksuun pyrähtäminen. Suojavarusteiden käyttäminen ei ole pelottavaa vaan pelkästään järkevää.

orc biker
17.09.2016, 21.10
Nyt Orkki hillitse kypärävihapropagandaasi. Miksi sitä on pakko tunkea jokaiseen viestiketjuun.

Määrittele viha ja jokainen. Jos joku tuo, kuten teki, tähän ketjuun kypäräjutun, niin mielestäni minulla on täysi oikeus sitä kommentoida ihan asialliseen tyyliin. Minä en silloin sitä aihetta avannut ja tähän ketjuun "tunkenut".

Joku raja pitäisi fanaattisuudellakin olla.
Tuo ei ole sitä asiallista tyyliä. Laitan sinut ignoreen, kuten jokaisen tuollaiseen sortuvan, koska ei kiinnosta tuhlata aikaa ihmisiin, jotka käyttäytyvät huonommin kuin ketjussa puhutut ala-asteelaiset. Jos ei kykene olemaan solvaamatta toisia, niin kannattaa olla hiljaa. Jos ei onnistu siinäkään, niin tästä lähtien on turha edes odottaa vastausta minulta, vaan laitan suoraan ignoreen. Pitää näköjään vetää tällaisia rajoja, kun ihmiset eivät itse osaa pitää käyttäytymistään asiallisen rajoissa. Ei minulla ole intressejä lukee jatkuvasti tällä palstalla yleistyvää loanheittoa minua kohtaan. Ei minua kiinnosta osallistua, kun joku aina jossain ketjussa pitää hyvänä ideana yrittää luonnehtia minua tai tulla ihan puhtaasti vinoilemaan minulle. Voin olla osallistumattakin.

Mohkku
18.09.2016, 05.51
Mutta aika monella luokkakaverilla on aivan hirveässä kunnossa oleva tsygä.

Korreloi varmaan vanhempien tapojen ja tottumusten kanssa. Elleivät itse ajele pyörillä kuin korkeintaan baarista kotiin, ei lasten liikennekasvatuksen merkitystä ja pyörän kunnon merkitystä ymmärretä. Etenkin poikien pyöräthän tarvitsee huoltoa runsaasti, mutta täysin ruostuneita, kuivana kitiseviä ketjuja usein näkee ja sehän on jonkinlainen ulospäin näkyvä indikaattori asiasta. Tältä pohjalta on helppo ymmärtää koulun halua rajoittaa pienimpien valvomatonta koulumatkojen pyöräilyä. Kun vanhempien passiivisuuden takia ei pyörää pidetä kunnossa, eikä pyöräilemättömyyden takia myöskään liikennekasvatusta ole mahdollista tehdä, jää tehtävä käytännössä koulun harteille ja siihen tarvitaan aikaa se pari vuotta, minkä jälkeen pyöräily uskalletaan sallia.

Surullista on, että tästä kärsii koko luokka. Kuten myös se, että lapsia kuskataan autolla lyhyitäkin matkoja, jolloin elämäntavat vinoutuu, arkiliikunta jää vähiin ja tulokset näkyy luokkakuvissa. Ylipainoisia on nykyään huikea osuus oppilaista. Omissa luokkakuvissa sellaisia oli enintään muutama ja niistäkin vain harva reilusti ylipainoinen. Eli vaikka koulumatkojen kävely on yhtä hyvää liikuntaa kuin pyöräilykin, pyöräilykielto kaipaisi tuekseen liikunnan ja omaan esimerkkiin nojaavan liikennekasvatuksen merkityksen sekä autokuljetusten haitallisuuden korostamista. Tälle olisi tarvetta, koska monet vanhemmista tuskin ovat tulleet ajatelleeksi koko asiaa ja siksi autolla kulkemisesta on tullut itsestään selvä asia. Valitettavasti välillä totean pyörällä liikkeellä olemisen herättävän huomiota ("ai, sä tulit pyörällä"), vaikka kyse on alta parin kilsan matkasta.

Olennaista on kuitenkin se, että vastuu tilanteesta on täysin vanhemmilla ja koulun halulla kieltää ekaluokkalaisten pyöräily koulumatkoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, eikä vastuuta pidä paeta koulun ja sen pyöräilykiellon taakse. Ei varmaankaan ole ongelma tämän palstan porukoiden keskuudessa, kun meillä on edellytykset nähdä metsä puilta toisin kuin pahasta liikunnan puutteesta kärsivillä vanhemmilla, jolloin pyöräilykielto saattaa ärsyttää. Siksi meidän pitäisi ehkä pyöräilykiellosta purnaamisen sijaan/sen rinnalla viedä kouluun tätä tärkeämpääkin viestiä, koska mikään itsenäinen, muista asioista riippumaton juttu ei pyöräilykielto ole.

Fuuga
18.09.2016, 08.31
No, vedetään jonkinmoinen 'alustajan loppupuheenvuoro' tälle säikeelle.

Kouluhan tietää kuten mekin, ettei sillä ole natsoja määrätä lasten kulkutapaa. Kirjoitin Wilmaan vastineen ja rehtorin kanssa hyvässä hengessä käytiin lyhyehkö viestienvaihto ja lopputulos oli yhteneväinen näkemys siitä miten kouluun kuljetaan ja millä. Pohjimmainen syy sapetuksellehan oli yksipuolinen ja vähän yläviistosta tiedottaminen, jossa vain kategorisesti pyrittiin tuomaan julki, ettei tietynlainen siirtyily kouluun ja takaisin ole suotavaa. Rehtori huomasi puutteen viestinnässään ja minä - jälleen kerran - kyvyssäni hillitä itseäni :).

Syyt, seuraamukset ja kaikki niihin liittyvä on tullut hienosti esiin käytetyissä puheenvuoroissa ja jatkamme taas avoimin mielin polkien ja potkien koulumatkojamme :).

haedon
18.09.2016, 08.47
Täällä on eka- ja tokaluokkalaisilta rajoitettu pyörällä kouluun tuloa. Ja vasta tuossa vähän aikaa sitten paikallislehdessä uutisoitiin miten yhden koulukeskuksen ajoväyliä aletaan suunnittelemaan paremmiksi, kun kouluunkyysäysliikenne on lisääntynyt:D.

MacKonte
18.09.2016, 08.58
Rakentavia kirjoituksia ja vähemmän rakentavia....moniko teistä on liikkunut kodin ja koulun väliä koululaisten kanssa samaan aikaan? Ihan eri asia polkea lasten kanssa vapaalla kuin liikenne koulumatkoilla. Vaaranpaikka ei välttämättä ole se autoilija, vaan se koululaisten oma liikennekulttuuri. Useamman pojan isänä olen oppinut, että pojat käyttää joukossa ollessaan vain yhden järkeä, joten "joukossa tyhmyys tiivistyy" - aletaan keulia, kiihdytellä, kiilailla ja siinä ei aina huomata pientä ekaluokkalaista fillarilaan. Sitten kun kolahtaa, sitten itketään ja kirjoitellaan koululle ja vaaditaan koulua puuttumaan asiaan. Koska eihän meidän poika tai tyttö vaan ne muut...

Naapurin rouva kehui, kunka heidän poika ajaa sääntöjen mukaan kypärä päässä. Ensimmäisen mutkan jälkeen kotoa lähdettyä kypärä siirtyi reppuun, fillari keuli ja ajo kulki ihan missä ja miten sattuu. Selitä siinä sitten, miksi pojalle sattuu ja tapahtuu...Oma poika tuli verta vuotavana kotiin, kun fillari kaatui. Totuus oli, että koetettiin ajaa etupyörän varassa ja meni vähän yli...

TemMeke
18.09.2016, 09.07
Ja vasta tuossa vähän aikaa sitten paikallislehdessä uutisoitiin miten yhden koulukeskuksen ajoväyliä aletaan suunnittelemaan paremmiksi, kun kouluunkyysäysliikenne on lisääntynyt:D.

Tää aihe on ollu Suomessa(kin) esillä jo muutaman vuoden. Ehkä se tästä vielä kääntyy parempaan ja alkaa löytyä muitakin vaihtoehtoja ku ajoväylien parantaminen, jos asia pysyy esillä.

"20.11.2014

Saattoliikenne on noidankehä. Vanhemmat haluavat suojella lapsiaan liikenteen vaaroilta, mutta samalla aiheuttavat niitä autoillessaan koulun lähelle. Koulu on yrittänyt vähentää saattoliikennettä rytmittämällä koulun alkamisaikoja, kertoo luokanopettaja Jouni Tikkanen.

– Siitä huolimatta ruuhkaa on koulun portilla. On koetettu haastaa vanhempia, että entä jos lapsi kävelisi viimeiset parisataa metriä? Mutta tuntuu olevan suomalaisille hyvin tyypillistä, että portille pitää tuoda. Se on haastava yhdistelmä, kun samaan aikaan siihen tulee satoja lapsia pyörällä ja jalan, niin se on melkoisen hankala paikka."
http://yle.fi/uutiset/koulun_saattoliikenteesta_noidankeha_vanhemmat_huo lissaan_viedaan_lapsi_autolla_kouluun_liikenne_lis aantyy/7642093

E-Cruiser
18.09.2016, 09.21
Seitsemän vuotta poljin kouluun kesät talvet väliä Rudolfintie-Yliskylän ala/yläaste, ilman kypärää ja usein vielä korvalappustereot täysillä:) Kerran jouduin jonkinlaiseen vesiliirtoon ja kaaduin kun ajoin sateella sellaiseen vettä täynnä olleeseen painanteeseen lujaa. Se oli ainoa kaatuminen tuona aikana jonka muistan. Talvella oli nastarenkaat. Koulun pyörätelineet olivat aina täynnä pyöriä, kellään ei ollut kypärää. Yhtä poikaa isä toi välillä autolla, oppilaita oli koulussa satoja. Nykyajan silmin taisimme harjoittaa vaarallista toimintaa. Ei sitä silloin sellaiseksi mieltänyt.

maalinni
18.09.2016, 09.23
Töissäkin etenkin naistyökaverit kertovat kuinka lapsi piti viedä tänään autolla kouluun, kun oli luvattu sadetta/aamulla satoi. Nämä vetää aina sanattomaksi, ei viitsi edes kommentoida, että meidän tytöillä on vedenpitävät kuteet. Sitäpaitsi sateella koulumatka tuntuu olevan paljon hauskempi, kun parin sadan metrin metsäosuudella voi bongata sammakoita.

noniinno
18.09.2016, 09.44
Kaikilla ihmisillä ei elämänhallinta ole yhtä hyvällä tolalla kuin fillarifoorumilaisilla. Osalla se lapsen kouluun saaminen on jo työn ja tuskan takana. Ei kaikilla siihen polkupyörään ole varaakaan. Vuorotyörä tekevän neljän lapsen yksinhuoltajalla voi olla muutakin päänvaivaa, kuin pyörien huolto tai goretexien hankkiminen lapselle. Myöskään kaikki ylipainoiset lapset tai aikuiset eivät ole ylipainoisia liikunnan puutten tai epäterveellisten elämäntapojen seurauksena, monilla voi olla myös jokin sairaus, josta liikalihavuus on oire. Myös aspergerin oireet ym. muut saattavat vaikuttaa siihen, että lapsen kouluun saaminen polkupyörällä tai kävellen ei vaan onnistu tai on kohtuuttoman hankalaa/hidasta. Jos ei ole diagnoosia, ei tule koulukuljetustakaan. Diagnooseja ei tule kuin manulle illallista, ja jotkin huoltajat eivät halua erityiskohtelua. Että ymmärrystä ja empatian kykyä voi käyttää. Steroptypia Mersulla lapsiaan kouluun kuskaavasta päällikkötason ihmisestä sopii paremminkin iltalehden klikkihuorausotsikoihin.

maalinni
18.09.2016, 09.55
Kaikilla ihmisillä ei elämänhallinta ole yhtä hyvällä tolalla kuin fillarifoorumilaisilla. Osalla se lapsen kouluun saaminen on jo työn ja tuskan takana. Ei kaikilla siihen polkupyörään ole varaakaan. Vuorotyörä tekevän neljän lapsen yksinhuoltajalla voi olla muutakin päänvaivaa, kuin pyörien huolto tai goretexien hankkiminen lapselle. Myöskään kaikki ylipainoiset lapset tai aikuiset eivät ole ylipainoisia liikunnan puutten tai epäterveellisten elämäntapojen seurauksena, monilla voi olla myös jokin sairaus, josta liikalihavuus on oire. Myös aspergerin oireet ym. muut saattavat vaikuttaa siihen, että lapsen kouluun saaminen polkupyörällä tai kävellen ei vaan onnistu tai on kohtuuttoman hankalaa/hidasta. Jos ei ole diagnoosia, ei tule koulukuljetustakaan. Diagnooseja ei tule kuin manulle illallista, ja jotkin huoltajat eivät halua erityiskohtelua. Että ymmärrystä ja empatian kykyä voi käyttää. Steroptypia Mersulla lapsiaan kouluun kuskaavasta päällikkötason ihmisestä sopii paremminkin iltalehden klikkihuorausotsikoihin.

Tämähän se tuolla liikenteessä pelottaakin.

TemMeke
18.09.2016, 09.55
Seitsemän vuotta poljin kouluun kesät talvet väliä Rudolfintie-Yliskylän ala/yläaste, ilman kypärää ja usein vielä korvalappustereot täysillä:) Kerran jouduin jonkinlaiseen vesiliirtoon ja kaaduin kun ajoin sateella sellaiseen vettä täynnä olleeseen painanteeseen lujaa. Se oli ainoa kaatuminen tuona aikana jonka muistan. Talvella oli nastarenkaat. Koulun pyörätelineet olivat aina täynnä pyöriä, kellään ei ollut kypärää. Yhtä poikaa isä toi välillä autolla, oppilaita oli koulussa satoja. Nykyajan silmin taisimme harjoittaa vaarallista toimintaa. Ei sitä silloin sellaiseksi mieltänyt.

Mä oon kyllä kaatunu monta kertaa, milläs niitä rajojaan muuten olis löytäny? Nastarenkaitakaan ei ollu, samoilla mentiin vuoden ympäri. Matkaa oli reilu 3km/suuntaa ja kyllä meilläkin "kaikki" fillaroi, ilman kypärää.

Vaarallista oli, eikä leikkipuistotkaan ollu EU-hyväksyttyjä. Tai oikeastaan niitä ei edes ollut, mut oppipahan kiipeilemään puissa. Ala-asteella koulun pihalla oli kiipeilytelineitä, hyvin kestäviä malleja, kun rautakehikot oli porattu suoraan kallioon ja siinäkin oppi äkkiä, ettei kannata pudota alas. Telineistä taas ei ollut montaa metriä kallionseinämään, missä oli muutaman metrin suora pudotus ja sitäkin oppi varomaan. :)

Vaan kyllähän pumpulissa kasvatus toki tilanteita vähentää, kun isompia massoja tarkastellaan. Asia erikseen, että koska ylivarovaisuus alkaa mennä yli..

haedon
18.09.2016, 10.02
Tää aihe on ollu Suomessa(kin) esillä jo muutaman vuoden. Ehkä se tästä vielä kääntyy parempaan ja alkaa löytyä muitakin vaihtoehtoja ku ajoväylien parantaminen, jos asia pysyy esillä. ...
Kyllä sitä "parannetaan" niitä klv:kin koulumatkoilla. Täällä mm Vappulantielle Virkkalan päähän tulee uusi pätkä klv:ää, mutta taas eri puolelle kuin edellinen pari vuotta sitten tehty osuus. Mm erään tutun poliisipäällikön lapset joutuvat nyt koulumatkalla ylittämään tämän saman tien neljään kertaan, kun klv vaihtaa puolta kolmeen kertaan. Tästä voisi päätellä että sitä ei ole tehty kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi vaan siksi että ne saadaan pois autojen tieltä:D. Onnettomuuksia yhteisillä tieosuuksilla ei ole sattunut tietojeni mukaan - ainakaan vakavia, mutta pari vuotta sitten jalankulkija kuoli juuri tämän tyyppisessä paikassa Virkkalassa, missä klv vaihtaa puolta ja suojatie ylityksessä tietty.

TemMeke
18.09.2016, 10.43
Kyllä sitä "parannetaan" niitä klv:kin koulumatkoilla.

Justiin kattelin Guuglesta wanhan koulun kuvia, on sielläkin näköjään myllätty aika uusiks koko paikka. Ennen siellä kulki vaan yks kelvi koulunpuoleisella laidalla, nyt on melkosia virityksiä. Koulu siis tuossa vasemmalla, vaikka kuvissa näyttääkin lähinnä työmaalta. Mahtaa tuossa olla vilskettä ja vilinää, kun parikymmentä luokallista muksuja siirtyy kouluun ja pois aamuinilloin ja lisäks tuosta kuljetaan vieressä olevaan kauppakeskus Myllyyn. :)

Tässä on vissiin oikealla puolen ensin joku vanhempien koulukyytien pysäytyspaikka/levennys? "Saattoparkki 10min"
https://www.google.fi/maps/@60.4878465,22.1944928,3a,75y,170.08h,83.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3m-81Xc7BGzUkWuMpdaMfw!2e0!7i13312!8i6656

Siitä eteenpäin on tie kavennettu kaistan levyseksi ja molemminpuoliset bussipysäkit näkyy olevan just siinä samassa. Oikealla puolen näkyvä tolppa viitannee, että siinä on ollut ennen tolppaa myös suosittu "saattoparkki" kelvillä. Vaan mikähän on tuo keskellä pysäkkiä oleva kolmen viivan suojatie, onko siinäkin tosiaan suojatie?
https://www.google.fi/maps/@60.4876359,22.1946921,3a,75y,179.97h,84.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sErBDfP2vC9sGY-8VW1jWsw!2e0!7i13312!8i6656

Samainen "saattoparkki" myös toisesta suunnasta tulijoille.
https://www.google.fi/maps/@60.4874036,22.1949423,3a,75y,136.75h,77.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOESOqNOMJutvsfehWHAung!2e0!7i1 3312!8i6656

Tämä kelvi alkaa kyllä olla aika umpeenkasvanut. :)
https://www.google.fi/maps/@60.4865719,22.1958547,3a,75y,230.05h,68.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1smqnmmqv17yF_UXqQnmb0mg!2e0!7i1 3312!8i6656

Täällä mm Vappulantielle Virkkalan päähän tulee uusi pätkä klv:ää, mutta taas eri puolelle kuin edellinen pari vuotta sitten tehty osuus. Mm erään tutun poliisipäällikön lapset joutuvat nyt koulumatkalla ylittämään tämän saman tien neljään kertaan, kun klv vaihtaa puolta kolmeen kertaan. Tästä voisi päätellä että sitä ei ole tehty kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi vaan siksi että ne saadaan pois autojen tieltä:D.

Nuo kyllä hyppii monesti käsittämättömän tuntusesti. Monessa kohtaa ihmetelly, että eikö ois järkevämpi vaikka "leventää" tietä sinne kelvikoukkauksen puolelle, tehdä uudet tiemaalaukset ja jatkaa kelvi kulkemaan tien vanhaa pohjaa pitkin jollain korotuksella/erotuksella. Mut kaipa se on halvinta siirrellä kelviä miten sattuu.

Ilborg
18.09.2016, 11.49
Puolelta toiselle vaihteleva kelvihän on se ikävin toteutus etenkin koululaisten kannalta. Tuon ikäiset ei keskity liikenteeseen täysillä, ja ovat väistämisvelvollisia fillareillaan jos joutuu vaihtamaan puolelta toiselle. Parempi olisi laittaa se ajorata merkintöjen avulla hieman mutkittelemaan jos se tie on vedettävä juuri tiettyä tilaa käyttäen, ja pitää se klv yhdellä puolella. Tuolloin ei tarvitsisi arpoa ainakaan niin usein että osaako muksu väistämissäännöt vai ei.

Mika A
18.09.2016, 11.58
"Saattoliikenne on noidankehä. Vanhemmat haluavat suojella lapsiaan liikenteen vaaroilta, mutta samalla aiheuttavat niitä autoillessaan koulun lähelle. Koulu on yrittänyt vähentää saattoliikennettä rytmittämällä koulun alkamisaikoja, kertoo luokanopettaja Jouni Tikkanen..."

http://yle.fi/uutiset/koulun_saattoliikenteesta_noidankeha_vanhemmat_huo lissaan_viedaan_lapsi_autolla_kouluun_liikenne_lis aantyy/7642093

Nyt kun on toista kuukautta viettänyt sairaslomaa, on pystynyt hyvin havainnoimaan itäuusmaalaisen pikkutaajaman koulumatkakäytäntöjä.

Asun saikkuaikana ala-asteen lähellä, ja tontin editse kulkee pistokatumainen kaavatie, joka jatkuu koululle kevyen liikenteen väylänä. Tuota reittiä käytää varmaan ainakin puolet taajaman koululaisista, ynnä pari vuotta sitten lakkautetun naapurikylän koulun oppilaat, jotka jäävät bussista läheisellä pysäkillä (linja ei kulje suoraan koulun edestä, koulu on hieman etäänpänä haarautuvan toisen maantien vareella). Koulujen alkamis- ja loppumisaikaan tienpätkämme on täynnä aika levottomasti liikkuvia koululaisryhmiä ilman mitään käsistystä ympäröivästä liikenteestä. Silti muutama vanhempi kokee asialliseksi kuskata (ainakin ulospäin havainnoituna ihan terveet) lapsensa tämän vajaan sadan metrin mittaisen piston perille. Kaavatien päässä ei ole mitään kääntymispaikkaa, vaan vanhemmat sitten pakittavat keskellä vastaan vyöryvää lapsihärdelliä. Mielipuoliselta vaikuttavaa touhua. Vaihtoehtona olisi lasten jättäminen hiukan kauemmas maantien varteen bussipysäkille, tai pieni lisäkoukkaus koulun viralliselle pysäköintipaikalle, tai pääportista etupihalle, josta on 90-luvulla istutuksin rajattu selvä jättöpaikka. En tiedä koulun määrittämistä käytännöistä, mutta ilmeisesti koululaisilta on kylttien mukaan kielletty pääparkkipaikan ylittäminen, ja vanhemmilta vastaavasti etupihan kääntymis-/ jättöpaikan käyttäminen.

Tekisi mieli puuttua asiaan, mutta kun asia saattaa pudota koulun käytäntöjen ja kunnan puuttellisten liikennejärjestelyjen patterinväliin, ja asiaan ei ole muuta henkilökohtaista intressiä kuin se, etten halua nähdä (nykymenolla ennakoitavissa olevaa) onnettomuutta oman pihan edessä.

Mohkku
19.09.2016, 05.14

Kummasti nuo perusteet ovat yleistyneet vuosien mittaan. Tosin omassa lähipiirissäni ei ole yhtään tuollaista perustetta, silti monen lapset kulkee autolla alta kilsankin matkoja, ketjut kitisee jne. Tulokset näkyy myöhemmin armeijassa, kun alokkaiden keskipaino on noussut 20 vuodessa lähes 10 kiloa ja cooperin testin tulokset ovat romahtaneet.

lliuhto
19.09.2016, 09.00
Todella ala-arvoista toimintaa espoolaiselta koululta, kun Espoo kuitenkin laittanut tavoitteeksi pyöräilyn nostamisen. No, eihän se kyllä yhtään yllätä, että ajatuksista huolimatta tehdäänkin juuri päinvastoin.

Tytär aloitti esikoulun Espoossa tänä syksynä, ja vaikka käytännön syistä (myönnetään - osittain helppous ja laiskuus) kuljetaankin henkilöautolla, oli mukava huomata että ainakin yksi koulu suhtautui fillarointiin positiivisesti. En nyt muista oliko kirjallista materiaalia vai henkilökunnan suusta kuultua, mutta erityisesti kannustivat koulumatkapyöräilyyn. En sanatarkkaan muista mikä viesti oli, mutta ideana että liikenteessä oppii toimimaan olemalla osa sitä. Ja toki toivottiin että lasten kanssa käytäisiin reitit ja mahdolliset erityiset vaaranpaikat läpi.

Ehkä Espoossakin on toivoa :)

fezder
19.09.2016, 11.41
Tälleen taas kun on koulut alkanut niin tosiaan on ollut auton ratissa kuumottavaa aina suojateiden kohdilla miten sieltä penikat sotkee. Ja ottaen huomioon että polkupyöristä ei pidetä huolta, mäkin vasta nytten olen havahtunut miten retuperällä olen fillaria pitänyt, mutta laakereiden rasvauksen yms huollon jälkeen kulkee kuin uusi. No okei, takavaihteet vieläkin säätämättä...
Eniten pelottaa nämä jipot ja jopot jotka on järestään säädetty liian korkealle, ketjut väärän pituiset ja ruosteessa. Milläs niillä jarruttaa jos ketjut menee poikki kun ei ole käsijarruja eikä jalat yllä maahan? (tosin tätä korkeusjuttua huomaa myös skoottereissa...)

Huollon opettelu myös auttaa tienpäällä sattuville tilanteille, esmerkiks jos ketjut tipahtaa, rengas puhkeaa jne.

Harrastus pitäis lähteä kunnostuksesta, sillä pitäähän niitä kalliitakin pyöriä huoltaa. Ymmärrän toki sen että kaikilla ei aika ja kärsivällisyys siihen riitä....ja toisilla on vaan sitä rahaa sen verran enemmän että voi huoltoon viedä :). Veisin itsekkin mutta aina olen autonkin huoltanut itse jos ei 4-piste tunkkia tarvii tjms.
Varmaan tän fillarirempan jälkeen alan kulkemaan kouluun pyörällä, säästää jonkin verran bensassa olettaisin...ja kuntoahan on hankala ostaa rahalla.

Mohkku
19.09.2016, 11.59
Tytär aloitti esikoulun Espoossa tänä syksynä, ja vaikka käytännön syistä (myönnetään - osittain helppous ja laiskuus) kuljetaankin henkilöautolla, oli mukava huomata että ainakin yksi koulu suhtautui fillarointiin positiivisesti.

Eihän eskariin saa mennä eikä sieltä lähteä ilman, että on aikuinen mukana.

lliuhto
19.09.2016, 12.02
Eihän eskariin saa mennä eikä sieltä lähteä ilman, että on aikuinen mukana.

Juuei. Olin viestissäni epäselvä. Kyseinen esikoulu on siis koulun yhteydessä, ja koululaisia kannustettiin fillarointiin.

Ilborg
19.09.2016, 17.43
Aika paljon on vaan vanhempia jotka ei osaa noita pyöriä laitella. Kun muutaman kerran kesässä ajetaan, niin ei se pyörä välttämättä hajoa ihan muutamassa vuodessa, vaikka muuten voisikin olla järkevä vähän useammin tarkistaa perusasiat. Ei tällaisilla vanhemmilla kovin paljoa ole saumaa edes kunnostaa tai ylläpitää muksujensa fillareita saatikka opettaa muksua.

Olen tosiaan kuullut tarinoita että käytetty fillari on saatu naapuriperheeltä ilmaiseksi kun ollaan kuviteltu että renkaan puhkeaminen olisi joku iso juttu korjata.

fezder
19.09.2016, 17.59
Totta Ilborg. Varmaan vanhemmille on myös jonkinlainen kynnys kertoa muksulle ettei osaa korjata sitä fillaria. Nykysin on vaan netti pullolaan toistaan parempia ja selvempiä ohjeita *miten* tehdä melkeinpä kaikki huollot. Onhan se kuminkin korjaaminen haastavaa jos monta kertaa peräkkäin rupeaa fuskaamaan korjattu kohta. Tulikin mieleen, en ole vähään aikaan joutunut paikkaamaan tien varressa kumeja, olis hyvä verestää sitäkin taitoa. Tästä päästäänkin siihen että nykyisin uudet kumit on niin halpoja verrattuna paikkasarjaan :D. Hullunkurista...

Ja en mäkään muutama viikko sitten osannu pyörää laittaa/kunnostaa, oon vaan hanakka oppimaa kiinnostavia asioita joista voi olla hyötyä. Tuskin oppisin astrologiaa yhtään vaikka opettelisin sitä vuoden päivät...

Dude
20.09.2016, 08.59

Haluaisin nähdä pyörätelineessä vääntyneen jarrulevyn... Meillä on kotiin ostettuna http://www.playdo.fi/sites/default/files/imagecache/product_full/polkupy%C3%B6r%C3%A4teline%204770_0.jpg
Tällaisia 2kpl ja olleet käytössä nelisen vuotta. Lapsilla on ollut tona aikana pelkästään levareilla varustettuja pyöriä (1kpl 24" ja 2kpl 26" renkailla). Pyörät joka päivä telineissä ja yhtään levyä ei ole vääntynyt. Ja kyllä, levy ottaa telineeseen välillä kiinni (telineestä maali lähtenyt levyn kohdalta). Levyinä Shimanoa, Avidia ja Formulaa....

MacKonte
20.09.2016, 11.21
En ole aiemmista teksteistä huomannut, onko sellainen näkökulma vielä tullut esille, että kouluilla on vakuutus oppilaiden tapaturmien varalle. Vakuutus kattaa koulupäivän tapahtumien lisäksi myös suoraan kuljetut matkat koulun ja kodin välillä. Vakuutuksen voimassaolo lakkaa, jos koululainen poikkeaa matkalla vaikka kaverin luokse leikkimään tai viettää aikaansa vaikka kaupan kulmalla kulkematta suoraan kotiin tai polkaisee ylimääräisen lenkin maasturilla läheisellä soramontulla.

Tämä vakuutusturva luonnollisesti maksaa ja antaa myös koululle tiettyjä valtuuksia ohjeistaa koulumatkan kulkemisessa.

ahuji
20.09.2016, 14.45
Kahden osapuolen välinen sopimus asettaa velvollisuuksia sopimuksen ulkopuolisille tahoille, jotka eivät ole olleet mukana sopimuksen (epä)onnistuneissa neuvotteluissa. Jep.

noniinno
20.09.2016, 14.51
^^ Ihan yhtä paljon valtuuksia kuin omalla työnantajallasi, jos päättäisi ilmoittaaa, että MacKonte jatkossa tulee bussilla duuniin ja pyörä jää kotiin. Suositellahan aina voi. Samanlaisesta vakuutusturvasta tässä hyvinvointivaltiossa nauttivat kaikki duunarit. Myös duunarin vakuutus katkeaa, jos sipaisee lenkin kautta kotiin.

ahuji
20.09.2016, 14.55
Toisaalta, kouluilla on tod näk standardivakuutussopimukset, joiden neuvotteluissa koulujen henkilökunnalla ei liene olevan osaa tai arpaa. Eli kouluilla ole edes mahdollisuutta märehtiä korkeammista vakuutusmaksuista kun sopimusten pitää kattaa myös lapsien pyöräily

orc biker
20.09.2016, 15.06
Ihminen ei ole koulun omaisuutta omalla ajallaan, vaikka sitten olisi matkalla kouluun. Koulu ei voi määrätä sitä, miten ihminen liikkuu alueensa ulkopuolella. Ei työnantajakaan voi määrätä, että tulet sitten, saakelin hippi taksilla, etkä millään fillarilla. Etkä mene kiskan kautta, vaan tulet suoraan. Ja kypärä päässä, etkä sitten ota juoksuaskelia, ettet nyrjäytä nilkkaasi. Ei noin voi vain vaatia. Koulu voi kieltää pyöräilyn omalla alueellaan, mutta ei mitenkään määrätä ihmisten liikkumista muualla. Sanoohan sen jo järkikin. Harmi, että lapsena ei tajunnut näitä asioita, eikä tietysti ollut päättäväisyyttäkään sanoa vastaan, kun aikuinen auktoriteetti uhkailee ja painostaa. Minua uhattiin jälki-istunnolla. Miten joku voi määrätä jälki-istuntoa siitä, mitä teen omalla ajallani ennen koulun alkua tai sen jälkeen? Ei mitenkään, paitsi tekemällä niin, kun puolustuskyvytön lapsi ei osaa sanoa vastaan. Teini ehkä jo osaisi. Tai vanhemmat, jos heidät vetäisi mukaan asialleen. Mutta pieni ihminen vain hyväksyy, kun vihainen tantta sanelee ehtoja.

Hyvinhän tuo jäi mieleen, kun vieläkin muistan sen opettajan puhuttelun. Se tuntui niin väärältä. Se oli niin väärin. Ei hänellä ollut oikeutta puuttua minun omiin asioihini, mutta silloin 7-vuotiaana ei sitä osannut tietenkään sanoiksi pukea.

MacKonte
20.09.2016, 15.54
En minäkään hyväksy sitä, että koulussa puututaan vapaa-aikana tehtäviin typeryyksiin ja annetaan jälki-istuntoa iltaisin edesvastuuttomia puuhasteleville jannuille.

Mutta koulumatka on koulumatka vaikka tehdäänkin koulun alueen ulkopuolella. Ihmeesti se koulumatkan tapahtuma muuttuu koulun asiaksi, jos lapselta koulumatkalla viedään omaisuutta tai lasta kiusataan koulumatkalla. Silloin huudetaan koulua puuttumaan asiaan ja sitä suurempaan ääneen, mitä enemmän vaaditaan koulua olemaan puuttumatta lapsen vaikkapa koulumatkapyöräilyyn tai kypärän käyttöön. Miksi ihmeessä koulun pitäisi asialle jotain tehdä? Sehän on "lapsen omaa aikaa"? Vanhemmat hoitakoon asian keskenään, eikö?

Joillekin vain on vaikea hyväksyä minkäänlaisia auktoriteetteja, edes perusteltuja sellaisia...

Nassetäti
20.09.2016, 15.57
Kyllähän toki ala-ikäisen asioihin saa ja pitääkin puuttua. Olen kuullut karmaisevia tarinoita ajoilta, jolloin lain kirjain ei yltänyt koluihin asti. Jopa saatettiin pienestä siviilirikkeestä erottaa koulusta. En tiedä onko sellainen mitenkään nykyisin mahdollista.
Mutta itse asiaan, niin ainakaan meillä ei koskaan, ei koskaan koulusssa eikä työpaikallakaan kielletty polkupyörän käyttöä. Ei niitä ole koskaan millään muotoa edes kiinnostanut miten kouluun tai työpaikkaan on saavuttu. Ajasta on kyllä oltu tarkemmanpuoleisia.

orc biker
20.09.2016, 16.01
Mutta koulumatka on koulumatka vaikka tehdäänkin koulun alueen ulkopuolella.

Mitä sitten? Se on ihmisen omaa aikaa. Sehän voi vaikka kestää 2 h, eikä koululla ole mitään sanomista. Koulu alkaa silloin, kun ihminen saapuu kouluun, vaikka kiertäisi Ivalon kautta. Ei koulu voi sitä estää.

Ihmeesti se koulumatkan tapahtuma muuttuu koulun asiaksi, jos lapselta koulumatkalla viedään omaisuutta tai lasta kiusataan koulumatkalla. Silloin huudetaan koulua puuttumaan asiaan ja sitä suurempaan ääneen, mitä enemmän vaaditaan koulua olemaan puuttumatta lapsen vaikkapa koulumatkapyöräilyyn tai kypärän käyttöön.

En ole huutanut, joten tuo ei kosketa minua. Minä soittaisin poliisille varkauksista ja pahoinpitelyistä yms.

Miksi ihmeessä koulun pitäisi asialle jotain tehdä? Sehän on "lapsen omaa aikaa"? Vanhemmat hoitakoon asian keskenään, eikö?

Kyllä. Koulun ulkopuoliset tapahtumat eivät tosiaan ole koulun asia. Miksi yrität leimata minun juttujani kaksinaismoralismiksi hakien ristiriitaisia näkemyksiä joiltain ihan toisilta ihmisiltä?

Joillekin vain on vaikea hyväksyä minkäänlaisia auktoriteetteja, edes perusteltuja sellaisia...

No, annapa tulla niitä perusteluja. Mikä oikeus koululla on puuttua ihmisten omaan koulun ulkopuoliseen elämään? Kuka sen antaa ja millä perusteella?

MacKonte
20.09.2016, 17.03
Oho, nyt tekisi mieli kirjoitella koirasta, joka älähtää, kun kalahtaa, mutta olkoon. Jos jollekin kolahti niin kolahtakoon. Rautalankakin loppui juuri... :/

maalinni
20.09.2016, 17.14
No, annapa tulla niitä perusteluja. Mikä oikeus koululla on puuttua ihmisten omaan koulun ulkopuoliseen elämään? Kuka sen antaa ja millä perusteella?

Koululla on jopa velvollisuus puuttua "koulun ulkopuoliseen" elämään laissa määritetyissä tapauksissa. Koskee lähinnä lastensuojelutapauksia, kiusaamista, väkivaltaa, onnettomuuksia jne. Tarkemmin voi lukea perusopetuslaista.

Pyöräilyä koulu ei voi kuitenkaan lakiin vedoten estää.

rjrm
20.09.2016, 17.30
Asia on juuri kuten jo sanotiinkin että.suorinta reittiä.... kokemusta on tapauksesta jossa lapsen perna repesi kun ajeltiin koulumatkalla fillarilla maastoreittiä joka ei kuulunut koulumatkaan. Ei korvattu mitään.

orc biker
20.09.2016, 17.57
Oho, nyt tekisi mieli kirjoitella koirasta, joka älähtää, kun kalahtaa, mutta olkoon. Jos jollekin kolahti niin kolahtakoon. Rautalankakin loppui juuri... :/
Hyvä, että jätit pois, paitsi, että et kuitenkaan jättänyt. Tuo on typerä sanonta etenkin, kun tuskinpa sinä täällä ihan vain itsellesikään kirjoitat. En yllättynyt, että ei niitä perusteluja sinulta sitten löytynytkään, vaikka miten kuulemma perusteltua auktoriteettia olikin kyseessä.

orc biker
20.09.2016, 18.00
Koululla on jopa velvollisuus puuttua "koulun ulkopuoliseen" elämään laissa määritetyissä tapauksissa. Koskee lähinnä lastensuojelutapauksia, kiusaamista, väkivaltaa, onnettomuuksia jne. Tarkemmin voi lukea perusopetuslaista.

Pyöräilyä koulu ei voi kuitenkaan lakiin vedoten estää.
Näytätkö kohdan? Siellä puhutaan ilmoitusvelvollisuudesta vanhemmille koulumatkaa koskien, mutta jos tiedät, että missä siellä laajemmin tuollaista esitetään vapaa-aikaa koskien, niin anna pykälät, niin voin tutustua. Minusta koulut ovat osoittaneet, että niiden puuttumiseen tai asioiden hoitamiseen ei kannata kenenkään luottaa. Aina vähän väliä uutisoidaan jostain kiusaamistapauksista, joissa koulu on tiennyt pitkään tilanteesta, mutta ollut täysin kyvytön hoitamaan yhtään mitään, eikä niistä kukaan ketään rankaisekaan, vaikka siis puhutaan ihan kouluajalla tapahtuneista asioista. Parasta on hoitaa itse tai pyytää virkavallan apua, jos kyse on vakavasta fyysisestä kiusaamisesta.

-jamo-
20.09.2016, 20.11
Ei kannata olla liian nöyrä kuviteltuja tai itse asetettuja auktoriteetteja kohtaan. Ei ole tarpeen antaa omaa päätäntävaltaa jollekin sellaiselle taholle, jolle se ei kuulu.

juhapoika
20.09.2016, 20.45
Muutama fakta
koulumatkat:
-koululaiset ovat vakuutettuja koulumatkan ajan (todettu jo moneen kertaan)
-koululla ei ole valvontavelvollisuutta koulumatkaa koskien
-koulu selvittää mahdollisuuksien mukaan koulumatkalla tapahtuneet konfliktit, kiusaamiset ym.
-koulun ojentamis- ja kurinpitorangaistukset eivät kohdistu koulumatkalla tapahtuneisiin rikkomuksiin
-koulu voi suositella polkupyörällä kulkemisen rajoittamista pienillä koululaisilla. Kyseessä on suositus. Itse aiemmin kannatin suositusta. Nyt näen, että ekaluokkalainen voi olla varsin varma ajaja ja kuudesluokkalainen vaara itselleen ja muille. Tässä kodilla on kokonainen vastuu, ei koululla.
-koulu voi edellyttää pyöräilykypärän käyttöä koulun toiminta-aikana tapahtuvien siirtymien aikana, ei koulumatkoilla. Liikennevalistusta kyllä koulun tehtäväkin on antaa.

orc biker
20.09.2016, 20.49
Nyt näen, että ekaluokkalainen voi olla varsin varma ajaja ja kuudesluokkalainen vaara itselleen ja muille. Tässä kodilla on kokonainen vastuu, ei koululla.

Tuo on hyvä havainto. Minä itse ajoin pyörällä jo kauan ennen koulua ihan samalla alueella ja ilman valvontaa. Toki ajat olivat muutenkin toiset. Elämä oli rennompaa. En minä ajanut yhtään sen huonommin kuin vuosia sen jälkeen. Se on ihmisestä kiinni. Sanoisin, että tärkein tekijä lienee luonne. Jotkut ovat sellaisia kouhottajia, että ei siihen ikäkään meinaa auttaa ainakaan ennen aikuisuutta.

MacKonte
20.09.2016, 20.49
Ei kannata olla liian nöyrä kuviteltuja tai itse asetettuja auktoriteetteja kohtaan. Ei ole tarpeen antaa omaa päätäntävaltaa jollekin sellaiselle taholle, jolle se ei kuulu.

Valta ja vastuu kuuluvat yhteen. Jos katsotaan, että koulu on vastuussa koululaisen koulumatkasta, koululla on valta myös antaa ohjeita sen kulkemisessa. Jos koulu ei ole vastuussa, ei sillä ole myöskään valtaa antaa ohjeita. Jos koululla ei ole valtaa antaa määräyksiä koulumatkan suhteen, sillä ei myöskään ole siitä vastuuta. M.O.T.

Tässä ei olla minkään nöyryyden tai kuvitelmien äärellä. On vain ilmeisesti liian monta muuttujaa.

juhapoika
20.09.2016, 20.53
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kenen-vastuulle-koulumatkojen-turvallisuus-kuuluu/605112/

orc biker
20.09.2016, 20.53
Valta ja vastuu kuuluvat yhteen. Jos katsotaan, että koulu on vastuussa koululaisen koulumatkasta, koululla on valta myös antaa ohjeita sen kulkemisessa. Jos koulu ei ole vastuussa, ei sillä ole myöskään valtaa antaa ohjeita. Jos koululla ei ole valtaa antaa määräyksiä koulumatkan suhteen, sillä ei myöskään ole siitä vastuuta. M.O.T.

Tässä ei olla minkään nöyryyden tai kuvitelmien äärellä. On vain ilmeisesti liian monta muuttujaa.
Olet faktisesti väärässä. Jopa uutistoimittajat ovat osanneet kertoa meille, että sellaista päätösvaltaa koulumatkoista kouluilla ei ole. Miksi tästä pitää turhaan vängätä? Toki, jos tarkkoja ollaan, niin onhan aina valta antaa ohjeita. Minullakin on valta antaa ohjeita pääministerille, mutta harmikseni hän ei kuuntele minua. Epäilen vahvasti, että sitä et kuitenkaan tuolla tarkoittanut, koska silloin viestistäsi olisi tullut vieläkin tyhjempi sisällöltään. Eli saavat antaa vaikka mitä ukaaseja, mutta niitä ei ole pakko noudattaa.

MacKonte
20.09.2016, 21.10
Tuossakin ajatuksessa oli siis liikaa muuttujia ymmärrettäväksi. Totesin, että valta ja vastuu kuuluvat yhteen - jos on valtaa, on vastuuta. Jos ei ole valtaa, ei ole vastuuta. Mikä tässä on vänkäämistä? Kalevan kirjoitus selvittää asiaa koulun ja kunnan vastuunjaosta. Opetusneuvoshan siinäkin kai vänkäsi...?

Kannattaisi pyrkiä lukemaan viestit kokonaan ja ajatuksella....

Mitenhän on, jos kunnan sivistystoimenjohtaja antaa rehtoreille ohjeen oppilaiden koulumatkapyöräilystä? Kun kunta on kerran vastuussa koulumatkasta...? Saako rehtori silloin totella kunnan sivistystoimenjohtajaa ja laatia tuollaisen ohjeen vai onko hänen oltava tottelematon esimiehelleen?

orc biker
20.09.2016, 21.24
Tuossakin ajatuksessa oli siis liikaa muuttujia ymmärrettäväksi. Totesin, että valta ja vastuu kuuluvat yhteen - jos on valtaa, on vastuuta. Jos ei ole valtaa, ei ole vastuuta. Mikä tässä on vänkäämistä? Kalevan kirjoitus selvittää asiaa koulun ja kunnan vastuunjaosta. Opetusneuvoshan siinäkin kai vänkäsi...?

Kannattaisi pyrkiä lukemaan viestit kokonaan ja ajatuksella....

Mitenhän on, jos kunnan sivistystoimenjohtaja antaa rehtoreille ohjeen oppilaiden koulumatkapyöräilystä? Kun kunta on kerran vastuussa koulumatkasta...? Saako rehtori silloin totella kunnan sivistystoimenjohtajaa ja laatia tuollaisen ohjeen vai onko hänen oltava tottelematon esimiehelleen?
"Koulu ei kuitenkaan voi koululaisten pyöräilyä suoraan kieltää, vaikka se perusteltua olisikin.

– Suoranaisesti koulu ei voi kieltää kouluun tulemista pyörällä, mutta tietysti koulun alueella pyöräily voidaan järjestyssäännöissä kieltää, sanoo opetusneuvos Eero Niemi Opetushallituksesta."

http://yle.fi/uutiset/osa_kouluista_kieltaa_pyorailyn_koulumatkalla__kie ltoon_ei_ole_valtuuksia/7441053
(http://yle.fi/uutiset/osa_kouluista_kieltaa_pyorailyn_koulumatkalla__kie ltoon_ei_ole_valtuuksia/7441053)
Huomaa myös, kuka tuossa puhuu verrattuna edelliseen juttuun. Ja on aika ironista, että sinä mussutat toisille lukemisesta, kun tuossa vetoamassasi uutisessakin lukee vieläpä lisäksi, että: "Elokuun lopussa sastamalalaisen koulun rehtori sai apulaisoikeuskanslerilta huomautuksen oppilaiden koulumatkoihin puuttumisesta. Apulaisoikeuskansleri katsoi, ettei koulumatka kuulu koulun järjestyssäännön piiriin." Ja huomaa myös, mitä tämä Niemi sanoo siitä puhumastasi vastuusta: "Koulumatkasta ei voi antaa sanktioita, koska koulu ei ole vastuussa koulumatkasta." Eli tosiaan vetoamasi uutinen selitti asiaa, mutta päinvastoin kuin sinä esitit. Tai en tiedä, mihin maalitolpat olet jo siirtänyt, mutta kai tuolla filosofoinnillasi vallasta oli jotain tuon suuntaista ajatusta takanaan.

MacKonte
20.09.2016, 21.46
Ei valtaa - ei vastuuta. Ei vastuuta - ei valtaa. Ymmärsitkö? Loppui taas rautalanka....

orc biker
20.09.2016, 21.51
Ei valtaa - ei vastuuta. Ei vastuuta - ei valtaa. Ymmärsitkö? Loppui taas rautalanka....
Yritähän käyttäytyä. Jos olet kerran niin fiksu, niin sinun pitäisi ymmärtää, että et sano mitään vaikeaa. Näin ollen erimielisyytemme ei ole siitä kiinni. Sinä voit toistella tuota loputtomiin, ja minä ymmärrän, mitä yrität sanoa, mutta minä en vain hyväksy sitä tässä asiassa pätevänä argumenttina. Tuo on vain sinun filosofointiasi, joka ei tätä asiaa ratkaisee, koska tämä on lainopillinen kysymys. Jos sen sijaan vain toistelet tuota ilman yhteyttä asiaan, niin sitten täytyy ihmetellä, että miksi ihmeessä. Kovasti sinä kuitenkin aloitit soittamalla suutasi, joten varmaan sen jotenkin oli tarkoitus liittyä asiaan. Puhuit auktoriteettien hyväksynnästä ja siitä, miten jotkut eivät hyväksy, vaikka olisi miten hyvät perustelut. Edelleenkään niitä perusteluja ei ole sinulta kuultu, eikä selvästikään tulla kuulemaan, joten siinähän vänkäät.

noniinno
20.09.2016, 21.57
Koulu ei ole koulumatkalaisia vakuuttanut, vaan kunta. Jos jotain sattuu, ei reksi lähde asiaa tutkimaan normaalien selvittelyiden lisäksi. Asian hoitaa vakuutusyhtiö. Viime kädessä poliisi, jos on vakava tapaus tai epäillään vakuutuspetosta.

MacKonte
20.09.2016, 22.00
Montakos lasta sulla, orc biker, olikaan kouluikäisiä tai peruskoulunsa käyneitä?

orc biker
20.09.2016, 22.08
Montakos lasta sulla, orc biker, olikaan kouluikäisiä tai peruskoulunsa käyneitä?
Että näin pysytään asiassa ja tarjotaan niitä perusteluja. Tuo on vänkäämisen määritelmä. Sinä varmasti jo tässä vaiheessa itsekin tiedät olleesi väärässä, mutta sinä vain jatkat ja jatkat, etteivät nimimerkin kasvot mene, kuten itäisissä maissa konsanaan. Parempi on siis varmaan minun lopettaa tämä turhuus.

MacKonte
20.09.2016, 22.23
Palataan aiheeseen, kun omat mahdolliset lapsesi ovat kouluiässä ja haluavat pyöräilä kouluun. Silloin saatat ymmärtää, miksi tästä keskustellaan ja miksi joskus on hyväksi sopeutua koulunkin auktoriteettiin ja sieltä tuleviin ohjeisiin.

Jokaisella meillä on omalta kouluajalta ikäviä muistoja ja traumoja. Ihmisiä ne opettajat ja rehtoritkin ovat, mutta pyrkivät parhaansa tekemään vaikka joskus virheitäkin sattuu. Aina roiskuu, kun rapataan.

Öitä vaan...

Istumatyöläinen
20.09.2016, 23.00
Sitä vaan tulin sanomaan, että MacKontella on harvinaisen vastenmielinen tyyli keskustella. Argumentointia ei pitkään voi korvata ylenkatsomisella ja jankkaamisella. Jatkakaa.

Hippo04
20.09.2016, 23.30
Palataan aiheeseen, kun omat mahdolliset lapsesi ovat kouluiässä ja haluavat pyöräilä kouluun. Silloin saatat ymmärtää, miksi tästä keskustellaan ja miksi joskus on hyväksi sopeutua koulunkin auktoriteettiin ja sieltä tuleviin ohjeisiin.

Kumpikohan on parempi arvioimaan lapsen kykyä pyöräillä kouluun, lapsen vanhemmat vai koulun varman päälle tehty ohje?

Mohkku
21.09.2016, 05.15
Vaikea sanoa. Vanhempia on monenlaisia, koulun ongelmana taas on sallia yhdelle jotain ja kieltää se toiselta.

tapna
21.09.2016, 05.15
Sivuaa varmaan tätä aihetta osittain http://yle.fi/uutiset/palkittu_erikoislaakari_yleistynyt_lasten_ylipaino _on_aikapommi/9179302

Kun on päästy puhumaan koulun vastuusta, niin tuohon viitaten voi todeta olevan koulun puolesta täysin vastuutonta pyrkiä edes vihjailemalla rajoittamaan lasten omatoimista liikkumista kouluun.

Mohkku
21.09.2016, 05.50
Totta tuokin. Toisaalta kuten tämän ketjun viestissäni #26 totesin, mielestäni pyöräilykielto ei ole kovin iso ongelma liikkumattomuuden kannalta. Suurin osa lapsista, joilla ei ole bussikuljetusta eli ovat ekaluokkalaisena potentiaalisia pyöräilijöitä, varmaan asuu kävelymatkan päässä koulusta ja kävelyhän on liikuntaa siinä missä pyöräilykin. Tällöin ongelmana ei ole pyöräilykielto, vaan aikuisten kyky ohjata lapsia liikkumaan. Hiukan karrikoiden voisikin sanoa, että tarvetta olisi asettaa kävelymatkan päässä oleville vanhemmille kielto tuoda lapset kouluun autolla. Lasten päivittäisestä kolmen tunnin liikuntasuosituksesta koulumatkaan saa helposti ujutettua 0,5-1 h. Autolla lapset kouluun kuskaava kasaa melkoisen suorituspaineen koulupäivän jälkeiseen ajankohtaan.

maalinni
21.09.2016, 08.01
Näytätkö kohdan? Siellä puhutaan ilmoitusvelvollisuudesta vanhemmille koulumatkaa koskien, mutta jos tiedät, että missä siellä laajemmin tuollaista esitetään vapaa-aikaa koskien, niin anna pykälät, niin voin tutustua. Minusta koulut ovat osoittaneet, että niiden puuttumiseen tai asioiden hoitamiseen ei kannata kenenkään luottaa. Aina vähän väliä uutisoidaan jostain kiusaamistapauksista, joissa koulu on tiennyt pitkään tilanteesta, mutta ollut täysin kyvytön hoitamaan yhtään mitään, eikä niistä kukaan ketään rankaisekaan, vaikka siis puhutaan ihan kouluajalla tapahtuneista asioista. Parasta on hoitaa itse tai pyytää virkavallan apua, jos kyse on vakavasta fyysisestä kiusaamisesta.

En sanonut, että siellä mitään laajoja oikeuksia olisi. Vaan erittelin tapaukset, joissa koulun on oltava yhteydessä huoltajiin ja/tai muihin viranomaisiin.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L7P29

En rupea jokaista kohtaa sinulle poimimaan. Etsi vaikka hakusanalla 'ilmoittaa' niin löytyy jo monta kohtaa

edit: myös lastensuojelulaki koskee opettajia http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

edit2: poistettu asiaton kommentti.

orc biker
21.09.2016, 14.48
En sanonut, että siellä mitään laajoja oikeuksia olisi. Vaan erittelin tapaukset, joissa koulun on oltava yhteydessä huoltajiin ja/tai muihin viranomaisiin.

Laajemmin kuin mainitsin eli ihan yksinkertaisesti alkuperäisen väitteesi mukaan.

En rupea jokaista kohtaa sinulle poimimaan. Harjoittele sisälukutaitoa, etsi vaikka hakusanalla 'ilmoittaa' niin löytyy jo monta kohtaa

Tätä näyttää olevan liikkeellä, kun kysyy perusteluja... eli niitä ei taaskaan löytynyt. Todistustaakka on ilmeisen merkityksetön käsite valitettavan useille kirjoittajille. Ei pitäisi olla toisten velvollisuutena etsiä perusteluja sinun väitteillesi. Katsotaanpa, mikä oli väitteesi:

Noin. Tuossa noita on listattu. Nyt siirsit maalitolpat vanhempiin yhteydessä olemiseen, joka on ihan eri asia kuin puuttuminen, ja aloit nurkua minun lukutaidostani. Ei ole rehellistä keskustelua tuollainen, ei sitten ollenkaan. Muistettakoon myös, mikä oli keskustelun konteksti: se, ettei kouluilla ole oikeutta määrätä koulumatkasta. Jos siihen esittää ajatuksia koulun "jopa velvollisuudesta puuttua koulun ulkopuoliseen elämään", niin silloin lähettää kovasti erilaisen viestin kuin pelkkä ilmoitusvelvollisuus.

maalinni
21.09.2016, 17.26
@orc biker. Pahoittelen nurkumistani. Pointtini on siis lähinnä, että koulun on velvollisuus puuttua koulun ulkopuoliseen elämään tietyissä tilanteissa. Se puuttuminen on siis lähinnä asian viemistä eteenpäin seuraavalle viranomaiselle (tämä koetaan usein pompotteluna, mutta näin se vain pykälien mukaan menee). Raskauttavin syy taitaa olla tuo pykälä:

"Tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä hoitavalla on salassapitovelvollisuuden estämättä oikeus ilmoittaa poliisille henkeen tai terveyteen kohdistuvan uhkan arviointia ja uhkaavan teon estämistä varten välttämättömät tiedot, jos hän tehtäviä hoitaessaan on saanut tietoja olosuhteista, joiden perusteella hänellä on syytä epäillä jonkun olevan vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. (20.3.2015/272) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#a20.3.2015-272)"

Pykälää voi tulkita aika laajasti, esim. jos opettaja saa tietoon tavalla tai toisella koulun ulkopuolella tapahtuvaa esim. huumeiden käyttöä, niin on hänellä velvollisuus viedä asia eteenpäin.

Laista löytyy myös muutamia vastaavia kohtia.

edit: Se vanhempiin yhteydessä oleminen on mielestäni asioihin puuttumista. Muuta koulu ei oikein voi tehdä.

-jamo-
21.09.2016, 19.02

Omalta osaltani voin tähän sanoa, että minulla on kouluikäisiä lapsia. Kun he olivat 1-2 luokkalaisia en antanut heidän mennä pyörällä kouluun, koska katsoin, että jalan kulkeminen on heille turvallisempaa. Mutta se päätös oli yksin minun, ei koulun. Jos olisin ollut sitä mieltä, että lapseni olisivat fillarilla kouluun voineet mennä, niin tottahan he olisivat menneet koulun "määräyksistä" huolimatta. Mutta edelleenkään koululla ei ole auktoriteettia päättää koulumatkapyöräilystä. Vanhemmat sen päättävät. Koulumatka-asiassa koululla on vastuu mutta ei valtaa. Niin se vain on.

p bonk
24.10.2016, 16.38
Aika lailla niin kuin on yllä kirjoitettu. Minä kuljen aika paljon yhtä matkaa tokaluokkalaisen kanssa, koska kahdeksan aamuina on muuta seuraa vaikea saada (meillä kävellään, moni muu saa autokyydin). Jatkan sitten itse siitä fillarilla. Olisimme ottaneet pyörän käyttöön, mutta käveleminen on ollut vielä mieluisampaa - siinä kun voi vapaammin jutella ja höpöttää kaikenlaista. Keväällä sitten alkaa koulumatkapyöräilyn harjoittelu. Ensin yhdessä. Koululle se on OK, vaikka suositus onkin, etteivät lapset kulkisi pyörällä ennen kuin kolmannella luokalla.

Jami2003
24.10.2016, 18.54
Omalta osaltani voin tähän sanoa, että minulla on kouluikäisiä lapsia. Kun he olivat 1-2 luokkalaisia en antanut heidän mennä pyörällä kouluun, koska katsoin, että jalan kulkeminen on heille turvallisempaa. Mutta se päätös oli yksin minun, ei koulun. Jos olisin ollut sitä mieltä, että lapseni olisivat fillarilla kouluun voineet mennä, niin tottahan he olisivat menneet koulun "määräyksistä" huolimatta. Mutta edelleenkään koululla ei ole auktoriteettia päättää koulumatkapyöräilystä. Vanhemmat sen päättävät. Koulumatka-asiassa koululla on vastuu mutta ei valtaa. Niin se vain on.
Taitaa olla niin että juridisesti koululainen on koulun vastuun alla koulumatkalla (kuten työntekijä työmatkalla) ja esim onnettomuudet menevät koulujen vakuutuksen piikkiin. Joten siinä mielessä ymmärrän että koulut haluavat sanoa miten kuljetaan.

Kolmen about kouluikäisen isänä olen sama mieltä kuin täkäläinen koulu: ykkösluokalla jalkaisten, kakkosesta eteenpäin pyörällä. Ja kouluna valvoisin huomattavasti tarkemmin valojen, heijastimen ja kypärän käyttöä.

Krabba
25.10.2016, 10.30
Kun lukee ketjuja vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylällä ja liikenteessä, niin lienee parempi, että ekaluokkalaiset harjoittelevat ruuhkaliikennettä kävellen.

Fuuga
25.10.2016, 13.10
Ekaluokkalaiset ja tokaluokkalaisetkin ovat niitä vähiten ongelmallisia ruuhkakulkijoita. Ne sentään osaavat keskimäärin pelätä nopeampiaan ja isompiaan ja pysyä kohtuullisen sivussa. Toisin kuin siitä vanhemmat, joiden edesottamuksia on saatu seurata muissa yhteyksissä kun 'meillä on oikeus' tehdä sitä sun tätä miten huvittaa.