PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä kauppatapa

felt66
07.09.2016, 11.01
Tässä päivänä eräänä huomasin fillaritorilla kaverin myymässä keulaa, josta kiinnostuneena laitoin myyjälle heti tekstarin jossa ilmoitin ostavani ja mistä voi noutaa.
Seuraavana aamuna myyjä laittoi viestiä, että nouto sopii parin päivän päästä illalla. Ilmoitin asian olevan ok.
Noh myyjä sitten iltapäivällä laittoi tekstarin, että keula on jo myyty, olin ensimmäinen joka siitä kysyi ja sovittu tapaaminenkin jo oli.

Pikkuisen vit,,feelutti siinä ja pistin myyjälle tekstaria asian tiimoilta. Mielestäni homma ei oikein rehdin kauppatavan mukaan kyllä mennyt.

Mites foorumilaisilla, onko vastaavia kokemuksia taikka muuta kieroa kaupankäyntiä...

Blackborow
07.09.2016, 11.02
Normisettiä. Viimeksi eilen joku *****naama ilmoitti fillaritorilla, että ei ostakaan, vaikka oli jo aiemmin lyönyt kaupat ns. lukkoon.

hcfreak
07.09.2016, 11.08
Jätä palaute.
Huuto.net on kyl paras näistä ku voi lukea aikasemmat palautteet myyjästä ja jättää omansa. Kannustaa rehtiin kaupankäyntiin.
Harmi vaan että aika harvoin menee siel mikään kaupaksi :)

Fat Boy
07.09.2016, 11.21
Joo, en myyjänä varaa mitään, kuin siksi aikaa, että kotoa lähtiessään ehtii paikalle. Iso osa varailijoista luultavasti lakkaa olemasta, koska varauksen tehtyään eivät ota yhteyttä, eikä heihin saa enää yhteyttä. Itse en siksi uskalla varata ostaessakaan, etten haihdu pois. Mieluummin pähkäilen asian valmiiksi, otan rahat matkaan ja käyn ostamassa.

nih..

Nassetäti
07.09.2016, 11.22
Itse myös myin tavaraa, tosin ei tuolla palstalla. Muutama yritti ensin tinkiä ja sanoi tavaran olevan liian kallista. Kun kysyin, että mikä sitten olisi oikea hinta, jolla ostat, niin ei vastauksia kuulunut. Mutta eräs ostajaehdokas perui kaupan, ja möin sitten kaverille vähän kalliimmalla. Silleen ne yksityisten väliset kaupat tehhään.

Mosse
07.09.2016, 11.35
Itse myin keväällä aimo läjän tavaraa Tori.fi:ssä ja kokemukset ihmisten käyttäytymisestä olivat kyllä todella huonoja. Todella usein kävi niin, että sovituista asioista ei pidetty kiinni. Sovitut kaupat peruuntuivat, sovittuun tapaamiseen ei kukaan tullut, jne. Oli hämmentävää nähdä kuinka paljon p*skapäistä porukkaa tuolla on liikenteessä, itse kun on tottunut pitämään sovituista asioista kiinni.

MacKonte
07.09.2016, 12.03
Moni haluaa varata tuotteen "niin ja niin monta päivää" ja sitten ilmeisesti löytää halvemmalla tai lähempää mieleisen. Oma periaate on, että "kun raha käteen kilahtaa niin tavara ostajalle vilahtaa". Ensimmäinen rahat käteen lyövä on ostaja. Samaa joutuu tietysti noudattamaan toisinkin päin, vaikka kuinka tekisi mieli varailla.

Kyselijöitä riittää, mutta joskus tuntuu, että pitäisi antaa ilmaiseksi ja vähän vielä korvausta päälle...

Sambolo
07.09.2016, 12.09
Joo sama asia joka myyntipalstalla ym. Mutta ymmärrän että ei varailla, 90% peruu. Mut enemmän ärsyttää jos joku myy jotain, haluat ostaa, mutta myyjään ei saa kontaktia, tai myyjän kanssa ei saa asiaa etenemään. Esimerkkejä, yhestä keulasta pistin meiliä, viestiä ja soitin, ei vastausta. Yhestä pyörästä kysyin lisätietoja kesäkuussa, viime viikolla tuli erittäin epämääräinen vastausviesti :D Yhestä kiekosts hieroin kauppaa ylsityisviestillä(ei muita yhteydenottotapoja ilmoitettu), sanoin ostavani, mut meniki sillä välin naapurille kuulema. Mut peli on raakaa sillo ku tavara on hyvää ja halpaa :D

Ite myyjänä ärsyttää tämä: hinnoittelen yleensä myymäni tuotteet valmiiksi edulliseksi koska haluan monesti vain päästä eroon, enkä tavoittele mitään voittoja, moni tulkitsee tämän sitten niin että tuotteen saisi tyyliin ilmakseksi.. Sit kun laittaa tinkivaraa, kukaan ei edes kiinnostu. Kerran olen itsekin feidannut epävarman ostajan joka tarjos alle pyynnin kun toinen ilmoitti heti ostavansa pyynnillä.

Blackborow
07.09.2016, 12.23
Kyselijöitä riittää, mutta joskus tuntuu, että pitäisi antaa ilmaiseksi ja vähän vielä korvausta päälle...
Joo näinhän se on. Helpoimmalla pääsee kun työntää roskiin. Itse en enää ainakaan jaksa alkaa myymään mitään kovin halpaa tavaraa, jos ei ole itsellä käyttöä niin roskiin vaan.

paaton
07.09.2016, 18.47
Jätä palaute.
Huuto.net on kyl paras näistä ku voi lukea aikasemmat palautteet myyjästä ja jättää omansa. Kannustaa rehtiin kaupankäyntiin.
Harmi vaan että aika harvoin menee siel mikään kaupaksi :)

Huutonetti on hanurista. Jos jotain sieltä sattuu kerrankin löytämään, niin ei sitä saa kuitenkaan heti ostaa. Tarjoat 32e ja jännität viikon sattuisitko voittamaan satulan. Lopuksi tarjouksesi korkein, mutta #%/ku myyjä onkin laittanut 34e hintakaton etkä saakkaan satulaa tälle viikonlopulle. Ehkä ensi viikolla jo tärppää ja pääset ajamaankin.

Foorumit ovat parhaita kauppapaikkoja. Aina väliin sattuu sinnekkin niitä samoja #%/kuja, jotka myyvät heti satulasi, mikäli toinen tarjoaa jälkikäteen euron enemmän. Paras tapaus oli omalla kohdalla tekstiviestein käytävä huutokauppa tangosta, jonka olin jo ostanut. Yllättäen hävisin huudon, kun aloin vittuilemaan myyjälle. 99% kaupoista on kuitenkin onnistunut enemmän kuin hienosti. Vilkaiskaapa huviksenne paremman puolisonne harrastamia facebook kirppareita. Sitä touhua ei kyllä kolmejalkainen nauramatta katsele :)

paaton
07.09.2016, 18.51
Joo, en myyjänä varaa mitään, kuin siksi aikaa, että kotoa lähtiessään ehtii paikalle. Iso osa varailijoista luultavasti lakkaa olemasta, koska varauksen tehtyään eivät ota yhteyttä, eikä heihin saa enää yhteyttä. Itse en siksi uskalla varata ostaessakaan, etten haihdu pois. Mieluummin pähkäilen asian valmiiksi, otan rahat matkaan ja käyn ostamassa.

nih..

Minä en pähkäile. Aina välistä tehty ostotarjous alkaakin 30min päästä harmittamaan. Siksipä niitä satuloita onkin tuolla laatikossa käyttämättömänä useita :)

N-Man
07.09.2016, 18.55
Aloittajan tapaukseen viitaten (ja siihen mikä on ns. hyvää kauppatapa), minusta pitää erottaa kaksi eri tapausta. Ensimmäinen on se jossa myyjä kertoo milloin on ensimmäinen hänelle sopiva aika tulla tuotetta katsomaan ja tämä aika ostajalle sopii. Silloin minusta tuotetta ei myydä muille ennen tuota aikaa vaikka joku naapuri tai tuttu sattuisikin ilmaantumaan ostajaksi sitä ennen. Ihan toinen tapaus on se jos ostaja itse haluaa sopia ajan jonnekin monen päivän päähän vaikka myyjä voisi näyttää tuotetta vaikka heti. Silloin on toki ok myydä sille joka ensiksi tulee paikalle rahojen kanssa.

paaton
07.09.2016, 18.55
Ite myyjänä ärsyttää tämä: hinnoittelen yleensä myymäni tuotteet valmiiksi edulliseksi koska haluan monesti vain päästä eroon, enkä tavoittele mitään voittoja, moni tulkitsee tämän sitten niin että tuotteen saisi tyyliin ilmakseksi.. Sit kun laittaa tinkivaraa, kukaan ei edes kiinnostu. Kerran olen itsekin feidannut epävarman ostajan joka tarjos alle pyynnin kun toinen ilmoitti heti ostavansa pyynnillä.

Sama. Ymmärrän kyllä, että joillakin ihmisillä on tapa tinkiä kaikesta. Tiedän kuitenkin noin suunnilleen, jos myymäni tavara on jo oikeastti halpaa.
Napsakka kettuilu ostajalle lopettaa yleensä tinkimisen lyhyeen :)

N-Man
07.09.2016, 19.00
Sama. Ymmärrän kyllä, että joillakin ihmisillä on tapa tinkiä kaikesta. Tiedän kuitenkin noin suunnilleen, jos myymäni tavara on jo oikeastti halpaa.
Napsakka kettuilu ostajalle lopettaa yleensä tinkimisen lyhyeen :)

Minusta tinkiminen kuuluu käytetyn tavaran kauppaan eikä siitä ole myyjän syytä suuttua vaikka ei alennusta aikoisikaan antaa. Kuten vanha sanontakin kuuluu: "ei se ole tyhmä joka pyytää..."

hcfreak
07.09.2016, 19.02
Huutonetti on hanurista. Jos jotain sieltä sattuu kerrankin löytämään, niin ei sitä saa kuitenkaan heti ostaa

Kyllä sielä voi myydä osta heti periaatteellaki. Sillä itsekkin aina myyn jos tavaran arvo on tiedossa

veke
07.09.2016, 19.20
Minusta tinkiminen kuuluu käytetyn tavaran kauppaan eikä siitä ole myyjän syytä suuttua vaikka ei alennusta aikoisikaan antaa. Kuten vanha sanontakin kuuluu: "ei se ole tyhmä joka pyytää..."

Joo, kannattaa laittaa ilmoon, jotta "Ei myyvä köyhille; tinkaajien ei tarvii vaivautua!" :D

tempokisu
07.09.2016, 19.30
Pääosin ( aina ei) hyvää kokemusta huutonetistä ( osta heti)- toki ärsyttää ostaja jolle joutuu laittaan noottia että voisitko ystävällisesti maksaa...Toki annan aina maksuaikaa, kun se pääasia on päästä turhasta tavarasta kohtuuhinnalla kuitenkin eroon. Ite maksan aina heti. Samoin postitan maksetun tuotteen heti.
Olen laittanu niin edullisen hinnan, että otan ruksin pois kohdasta "myyjä saa ehdottaa hintaa" - eikä siihen siis tarvitse edes suostua.
Fillaritorilta vain hyvää kokemusta, asiallisia viestejä ja kauppoja. Itse asiassa on tuntunu että olisi pitäny olla sitä tuotetta 3 samaa...mutta ensimmäiselle kysyjälle ja maksajalle se meni.

Se mikä on huutonetissä ärsyttänyt, ostaja kyllä maksaa - mutta eipä maksa ihan koko summaa. Jää joko pari euroa vaille, tai ne postikulujen sentit.
Kysyy palautustilinumeroa, niin ei anneta - mitä silloin tehdä? Kerran laitoin tuotteesta ( 4 nukkea) vain kolme kun koko hintaa ei suostunut maksaan, eikä palautusta. Sentit ole sinänsä tärkeitä, mutta periaate se että maksetaan koko summa on tärkeä. Jos ei tätä viitti, niin korkeintaa sitten neutraali palaute.

Olen kyllä harkinnut että jatkossa laittaa pahoittelujen kera että maksu 3 arkipäivään mennessä ja painottaa että postimaksu on sentilleen se minkä ilmoitan.
Kun tässä ei mistään tuhansistä euroista ole kyse, ja kuitenkin harrastustavarasta, niin en ymmärrä miksi ostaa jos ei ole varaa maksaa heti?

-jamo-
08.09.2016, 07.18
Itseäni ärsyttää se, että usein kun ostaja sanoo ostavansa ja hinta on sovittu, niin sitten tavaran noutotilanteessa aletaan ehdottamaan halvempaa hintaa. Kaupathan on jo sovittu ja usein hintakin on puhelimessa tingitty pyyntiä alemmas niin ei silloin noudettaessa pitäisi enää yrittää tingata hintaa alaspäin. Tietysti eri asia on, jos sanoo tulevansa katsomaan tavaraa, silloin voi tinkiä halunsa mukaan mutta jos selkeästi sanoo puhelimessa ostavansa, niin sen jälkeen ei tinkimiselle ole enää sijaa.

Itse ostaessani tingin hinnan etukäteen jos tuntuu, että pyyntihinta on vähän yläkanttiin. Ikinä en noudettaessa yrittäisi vedättää hintaa alaspäin. Tietysti jos tavaran kunto poikkeaa oleellisesti luvatusta niin jää kyllä ostamatta.

Tosi paljon olen tavaraa käytettynä ostanut ja 95% ollut tyytyväinen kauppoihin. Pieniä kusetuksia on toki omalle kohdalleni tullut mutta eipä noista isoja rahallisia tappioita ole koitunut. Myydessä hinnoittelen kamat sen verran alhaiseen hintaan, että Torissa myyntiaika on aina tunteja tai max. päivä-pari. Koskaan en postittele vaan aina nouto. Täällä pk-seudulla se onnistuu hyvin.

Pekka L
08.09.2016, 08.25
Mä myin keväällä kelkan telamattoa. Hinnaksi laitoin sellaisen että menee. Ja meni, samana päivänä tuli viesti että voiko maksaa heti ja hakea juhannukseen mennessä. Toki käy, vastasin. Maksoi heti, ei vielä ole hakenut. Pitäiskö pyytää varastoinnista korvaus...

Yhtä perämoottoria yritin ostaa, puhelinnumeroa ei ollut. Koskaan myyjä ei vastannut ja edelleen on myynnissä. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.

Läskimasa
08.09.2016, 08.34
Viimeks ku ostin halvan auton, sovittiin kans tapaaminen samalle illalle (myyjän ehdotus). Myyjäpä oli kerinny jo myydä auton ennen kuin kerkesin paikalle. Seuraava (ehkä vielä parempi) oli tullu myyntiin sillä välin nettiautoon houkuttelevalla hinnalla. Kampesin "väkisin" edes päällisin puolin katsomaan samana iltana vaikka myyjä esitti huomista. Kävin koeajollakin ja sovittiin alustavasti kaupat seuraavalle päivälle (auto vaimonsa nimissä). No niinhän siinä sit kävi että jo kotiin ajellessa soitteli että otanko varmasti kun 4 muutaki halukasta oli jo ilmaantunu. Olisinkohan kerinny ekaks seuraavana iltana?

Ite en tykkää varailla pitkäks aikaa, just sen että ostaja kerkee hakemaan tai lähettämään rahat. Tarpeeks monta oharia tullu ja ehkä missannu parit kaupatkin sen takia. Fillaritorilta pelkästään hyviä kokemuksia. Huutonetin kautta en jaksa nykyään mitään katella/myydä, siellä eniten omakohtaisia ongelmia.

Ahven
08.09.2016, 09.44
Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Oikeastaan kaikki myynti ja osto tapahtuu Tori.fin kautta.

Kaikista vähiten on ongelmia, kun laittaa ilmoituksen Torin Annetaan -palstalle. Mikä tahansa tavara menee saman tien, kun sen antaa ilmaiseksi. Vanhat laminaatit, muurauslaastisäkin jämät, suksiboksi etc...

Cyclooppi
08.09.2016, 15.51
^Tuo on kyllä totta. Pitää vaan muistaa, ettei turhaan lähde kuskaamaan tavaraa jäteasemalle.

Fat Boy
08.09.2016, 15.56
Mun kokemukset ilmaiseksi annettavista on melkein samat, paitsi varaajia tuntuu olevan vielä enemmän, joista ei sitten mitään kuulukkaan.

nih..

Jartsu01
08.09.2016, 16.28
Huutonetti on itsellä toiminut erinomaisesti kun ensin laittaa hinnan kohdilleen ja osta heti myyntiin. Toimitusehtona käteinen ja nouto.

Useamman kerran olen myynyt ostajalle muutakin tavaraa.

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

Blackborow
12.10.2016, 18.51
Päätin lomien jälkeen tyhjentää vähän varastoa fillarikamasta ja kaikki mille en nähnyt lähitulevaisuudessa omaa käyttöä sai lähteä.

Kaikenlaisia tyyppejä sitä kyllä tuli vastaan.

- Kuvien kyselijät. Jos joku kysyy kuvia eikä mitään muuta niin ihan turha lähettää. Niiden kuvien lähettämisen jälkeen näistä tyypeistä ei kuulu koskaan mitään. En tiedä enkä halua tietää mitä ne niillä kuvilla tekee.
- Kauppojen sopijat, jotka eivät joko ilmaannu noutamaan tavaraa sovittuna aika tai sitten peruvat viime tipassa jollakin tekosyyllä.
- Tinkaajat. Aletaan noutotilanteessa tinkaamaan. Eräskin sankari ajoi jostain kymmenien kilsojen päästä ja alkoi tinkiä 15 euron rengasparista noutaessaan. Mietin hetken, että kannan takaisin kämpille ja heitän roskiin, mutta kävi niin sääliksi, että annoin mennä sillä kympillä mitä se tarjos.
- Jämptit miehet ja naiset. Pidetään mitä sovitaan ja hoidetaan homma. Onneksi näitäkin vielä riittää.

Jatkossa harkitsen kyllä tarkkaan mitä kehtaa enää laittaa myyntiin.

hcfreak
12.10.2016, 19.04
- Tinkaajat. Aletaan noutotilanteessa tinkaamaan.

Joo liikaa katottu huutokauppakeisaria. Kaikesta pitää alkaa tinkaamaan. Olen nykyää lisänny ilmotukseen että ei tinkausvaraa.

Tori.fi:stä tulee myös monesti kalasteluviestejä boteilta. Keräävät sähköpostiosotteita jonnekki roskapostituslistalle. Kannattee käyttää jotai vähemmän tärkeetä sähköpostia jos epäilyttää vastata.

Herman
12.10.2016, 22.37
Olen nykyää lisänny ilmotukseen että ei tinkausvaraa.

Enskan eväs Levillä käytti hinnoittelussaan mainintaa "Ainoastaan varakkaille". Liian kalliiksi moittijoiden määrä oli romahtanut minimiin :p.

Teemu H
12.10.2016, 22.49
Tuollainen ehdottomuus vie kaiken ilon kaupankäynnistä ja on oikeastaan epäkohteliasta. Tinkiminen eli hintaneuvottelu kuuluu hyvään kauppatapaan.

kuovipolku
12.10.2016, 23.05
Tuollainen ehdottomuus vie kaiken ilon kaupankäynnistä ja on oikeastaan epäkohteliasta. Tinkiminen eli hintaneuvottelu kuuluu hyvään kauppatapaan.

Hyvään kauppatapaan kuuluu myös se että kun hinnasta on sovittu - ja sitähän se tarkoittaa kun on jo sovittu maksun ja tavaran luovuttamisen ajankohdasta ja paikasta - ei enää aleta purkaa sopimusta kummankaan osapuolen toimesta.

Asia voi tietenkin olla toinen silloin jos tilanteessa ilmenee tavarasta jotain oleellista minkä takia se ei vastaa kuvausta tms

Mä en ole kovin paljon kauppaa tehnyt, mutta Blackborown listasta ykköset ovat tuttuja ja yhden kakkosenkin kanssa olen aikaani tuhlannut. Mutta nelosia on ollut selvä enemmistö (mihin on ehkä ollut osasyynä se että minussa on niin vähän kauppamiestä että mielummin asetan hinnan alakanttiin.)

maalinni
13.10.2016, 07.30
Itse kyllä myyn kanssa sille, joka ilmestyy ensimmäisenä ovelle tuohet kourassa. Niin monta kertaa on jäänyt ostaja tulematta ja tavara sillä kertaa myymättä. Ärsyttää koodailla niitä myynti-ilmoituksia uudestaan.

Suosin myös myyjänä postitusta juurikin näiden tinkaajien vuoksi. "Miulla on nyt vaan tää 20€ mukana" kun hinnaksi sovittiin 30€.

Kerran yksi suuttui kun hänen piti tulla "katsomaan" 15€ polkimia parin päivän päästä ja ehdin myymään ne ennen sitä. Ilmoitin asiasta edellisenä päivänä. Mielestäni "tulen katsomaan" ei ole sama kuin "tulen ostamaan" ja hinnoittelen myös oman aikani melkoisen arvokkaaksi, jota en hevillä anna näille renkaan potkijoille.

maalinni
13.10.2016, 07.33

Kuuluu ehkä, mutta sille on aikansa ja paikkansa. Ja se ei ole enää noutohetki, vaan sitä edeltävä puhelu tai muu keskustelu.

Blackborow
13.10.2016, 09.13
Tinkiä voi, mutta siinä vaiheessa kun kauppaa tehdään. Ei siinä vaiheessa kun on ensin kertonut ostavansa ja tulee hakemaan tavaroita.

Fat Boy
13.10.2016, 09.15
Kuuluu ehkä, mutta sille on aikansa ja paikkansa. Ja se ei ole enää noutohetki, vaan sitä edeltävä puhelu tai muu keskustelu.
Jaa.. Vaan kun monen myyjän mielestä se on nimenomaan se noutohetki, mainitaan jopa ilmoituksessa, jotta tinkimiset paikanpäällä.

Tosin, mimä skippaan noi täysin jos on vähänkään kauempana. Eli sovin hinnan etukäteen, jos tavara on mitä pitää, kauppa syntyy nopeasti.

Toki, pyörien kohdalla ei voi luvata ostaa, jos ei samanlaisella fillarilla ole ajanut, eikä siten etukäteen voi tietää, onko pyörä itselleen sopiva.

nih..

Pekkaki
13.10.2016, 10.05
Huutonetissä oli ainakin joskus hauska botti, joka tarjoutui ostamaan ihan mitä tahansa ja halusi kamat lähetettävän Liettuaan.. heti kun olisin maksanut paypalilla jonkun hassun transit kulun, koska se olisi mukamas minun halvempaa maksaa ja heppu kyllä summan olisi lisännyt loppuhintaan.

Laitan aina ilmoituksiin 'VAIN NOUTO' ja paikka noudolle, mutta joka ikinen kerta se tavara halutaan puoleen hintaan ja postitettavaksi jonnekin satojen kilometrien päähän.
Juurikin tuota postitusta pyydettiin kun olin myymässä kahta kajakkia pakettina.
Sitten yksi kyseli kajakki myyntiilmoituksen perusteella kattotelineitä.. ööh.. kertoi vielä olevansa insinööri, ilmeisesti sen olisi sitten pitänyt selittää paljonkin.

Sambolo
13.10.2016, 10.28
Ehkäpä juurikin nämä katsomaan tulevat, ovat sitten tulossa tinkaamaan, eivätkä siksi sovi kauppoja etukäteen?

ahuji
13.10.2016, 10.36
Pyörätavaroille pitäisi olla jonkinlainen oma Fida jonne voi vaan tunkea toimivat osat jotka ovat liian halpoja ettei niiden myymisestä jaksa nähdä vaivaa mutta silti edelleen toimivia ettei niitä halua heittää poiskaan... Pääsisi eroon näistä osista joiden myynnistä ei halua nähdä vaivaa

Blackborow
13.10.2016, 10.53
Ehkäpä juurikin nämä katsomaan tulevat, ovat sitten tulossa tinkaamaan, eivätkä siksi sovi kauppoja etukäteen?
Niin siinä on vissi ero ilmoittaako että voisin tulla katsomaan kuin että ilmoittaa, että ostan nuo tulen hakemaan. Jälkimmäisessä kohdassa luulisi ettei aleta enää tinkaamaan?

Muutenkin niin kokonaisten pyörien ja muun kalliimman tavaran tapauksessa on vähän eri juttu kuin jonkun parin kympin palikoiden kanssa. On ihan ok tulla katsomaan ja kokeilemaan pyörää, jonka jälkeen sovitaan hinta sitten kohdalleen, jos miellyttää.

JackOja
13.10.2016, 11.00
Pyörätavaroille pitäisi olla jonkinlainen oma Fida jonne voi vaan tunkea toimivat osat jotka ovat liian halpoja ettei niiden myymisestä jaksa nähdä vaivaa mutta silti edelleen toimivia ettei niitä halua heittää poiskaan... Pääsisi eroon näistä osista joiden myynnistä ei halua nähdä vaivaa

Kompsis. Tälläinen olisi hyvä.

Bansku81
13.10.2016, 11.00
Mm. kamera-ja mönkijäfoorumeilla kun olen tehnyt kauppaa niin homma toimii erittäin hyvin, koska kauppaa käyvien nimimerkit on tuttuja, eikä kukaan harrastaja halua pilata nimeään/mainetta muiden harrastajien parissa. Tällä foorumilla on toisaalta hyvä se että foorumi ei ole tukossa myynti-ilmoituksista, mutta toisaalta täältä olisi mukava ostaa fillari romua muilta harrastajilta, koska kauppa todennäköieseti sujuisi paremmin kuin noissa toisissa kauppapaikoissa.

JackOja
13.10.2016, 11.07
...täältä olisi mukava ostaa fillari romua muilta harrastajilta, koska kauppa todennäköieseti sujuisi paremmin kuin noissa toisissa kauppapaikoissa.

Eikö Fillaritori mielestäsi toimi? Mun kamat on aina mennyt suunnilleen viimeistään puolessa vuorokaudessa kaupaksi. Eilen meni yks takki alle tunnissa ja jonossa oli muitakin ottajia.

Samat nicitkin siellä pörrää. Sikäli tuttuja sielläkin.

paaton
13.10.2016, 11.19
Minä muuten karsastan ilmoituksia, joissa ei kerrota tuotteen kunnosta tarkemmin. Mainitaan vain, että mielellään nouto, jotta ostaja voi todeta tavaran kunnon itse.

Miksei porukka voisi olla sen verran rehellistä, että kertoisi ongelmakohdat etukäteen? Laitetaan vaan se vajavaisesti toimiva kampe kiertoon ja rahat omaan taskuun.

Highlander
13.10.2016, 12.15
Mä myyn yleensä puoli ilmaiseksi niin jää kaikille hyvä mieli ;) Yksi minkä tässä vanhemmiten on oppinut, niin turhan tavaran paljous on kyllä sellainen syöpä...pääsisi vaan kaikesta eroon:rolleyes: Nytkin olisi vaaleanpunaiset renkaat ja vaihdossa kelpaisi olutölkki...ei mee kaupaksi:eek:

Sambolo
13.10.2016, 12.35
Kuvien pyytelystä.. Mun mielestä kuva pitää aina olla, koska kuva kertoo mahdollisesti enemmän kuin tuhat sanaa ja monesti (varsinkin)kuvattomissa ilmotuksissa miitä sanoja ei ole liikaa säästelty.. Monesti myös tiedot on hyvin puutteellisia eikä myyjä edes osaa kertoa tietoja, vaikka ne saattaa päällepäin nähdä. Esim, kun etsin keulaa tuli vastaan ilmoitus "myydän rock shox keula" ei kuvaa ei mitään muuta tietoja, hinta halpa joten se kiinosti minua silti, mut enmä sen takia lähde ajamaan 50km et selvii mitä siel on vaikka ois löyty voinu ollakki. Kuvaa ja vastausta ei ikinä tullut ja taitaa olla vieläki myynnissä. Varsinkin pyörän osissa kun on eri standardeja kokoja ym niin ärsyttää kahlata ilmotuksia missä ei kunnon tietoja tai kuvia.

Mohkku
13.10.2016, 13.30
Miksei porukka voisi olla sen verran rehellistä, että kertoisi ongelmakohdat etukäteen? Laitetaan vaan se vajavaisesti toimiva kampe kiertoon ja rahat omaan taskuun.

Muutamaa halvempaa pyörää ostaessani olen ihmetellyt sitä, miten myyjä ylipäätään suhtautuu ostajaan. Vaikka kohteliaasti esittelen itseni kerron asiani, monesti olen saanut vastaukseksi vain jotain epäystävällistä murahtelua, saati täsmällisiä tietoja pyörästä. Ainakin minun osaltani on kaupanteko jäänyt siihen vaiheeseen. Kertooko tuo yleisestä käytösnormien rapautumisesta vai mistä?

Kyde
13.10.2016, 13.46
Eikö Fillaritori mielestäsi toimi? Mun kamat on aina mennyt suunnilleen viimeistään puolessa vuorokaudessa kaupaksi. Eilen meni yks takki alle tunnissa ja jonossa oli muitakin ottajia.

Fillaritori on kyllä toiminut omalta osalta hienosti. Ite oon aina ostajan roolissa ollu. Vajaat kymmenen kauppaa sitä kautta tehny ja aina on toiminut moitteettomasti. Myyjät on postittanu nopeesti ja tavara on ollu luvattua.

cobbo
13.10.2016, 15.54
Aloittajan tapaukseen viitaten (ja siihen mikä on ns. hyvää kauppatapa), minusta pitää erottaa kaksi eri tapausta. Ensimmäinen on se jossa myyjä kertoo milloin on ensimmäinen hänelle sopiva aika tulla tuotetta katsomaan ja tämä aika ostajalle sopii. Silloin minusta tuotetta ei myydä muille ennen tuota aikaa vaikka joku naapuri tai tuttu sattuisikin ilmaantumaan ostajaksi sitä ennen. Ihan toinen tapaus on se jos ostaja itse haluaa sopia ajan jonnekin monen päivän päähän vaikka myyjä voisi näyttää tuotetta vaikka heti. Silloin on toki ok myydä sille joka ensiksi tulee paikalle rahojen kanssa.

Just näin. Varauksia en minäkään pidä, mutta jos ostajalle sopii samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle aika jolloin tulee noutamaan tavaran, en myy sitä muille. No-showin jälkeen samantien lähtee maili jonossa seuraaville...ainoa tapa myydä tavarat jokseenkin järkevässä ajassa ja niin että omaa kallista aikaa ei kulu sähköpostisäätöön.

orc biker
13.10.2016, 16.16
Asiassa on vain yksi olennainen juttu: mitä on sovittu. Jos sovitaan, että tehdään kaupat aikana t, niin silloin ne tehdään silloin. Jos myyjä haluaa pidättää (moraalisen) oikeuden myydä tuote sitä ennen, niin sehän pitää sopia sitten niin: "Pidän tätä siihen asti, mutta jos joku on valmis ottamaan tämän ennen sitä, niin myyn hätäisemmälle." Sillä selvä.

Jos ostaja on sanonut, että ottaa tuotteen, ja on jo noutoaika sovittu, niin sitten ei myydä sitä ennen sitä, vaikka tulisi uusia ja parempiakin tarjouksia. Silloin sanotaan sille toiselle ostajakandidaatille, että eräs tyyppi on tulossa sitä hakemaan hetkellä t, mutta jos se kauppa jostain syystä peruuntuu viime metreillä, niin otan yhteyttä.

Muu on ihan sontaa. Jos joku ei tule hakemaan, niin se on perseestä, mutta niin on myös myyjän tekemät oharitkin. Kaikenlaisia limanuljaskoja näissä jutuissa liikkuu, mutta kenenkään on turha selitellä mitään sille, että rikkoi sanansa. Mies pitää sanansa. Sillä selvä.

Bansku81
13.10.2016, 16.34

Kommentti oli lähinnä liittyen foorumeilla käytävään kauppaan. Fillaritori ok.

maalinni
13.10.2016, 16.40
Muutamaa halvempaa pyörää ostaessani olen ihmetellyt sitä, miten myyjä ylipäätään suhtautuu ostajaan. Vaikka kohteliaasti esittelen itseni kerron asiani, monesti olen saanut vastaukseksi vain jotain epäystävällistä murahtelua, saati täsmällisiä tietoja pyörästä. Ainakin minun osaltani on kaupanteko jäänyt siihen vaiheeseen. Kertooko tuo yleisestä käytösnormien rapautumisesta vai mistä?

Luultavasti myyjä ei vaan osaa kertoa mitään.

paaton
13.10.2016, 17.19

En tiedä... Minä olisin kyllä kohtuullisen tarkkana, jos ostaisin käytettyä fillaria.
Murahtelu ja alepan takapihalla tehtävät kaupat maalatusta canyonista saavat kyllä minut pyörähtämään aika äkkiä toiseen suuntaan.

Muutenkin parhaat ostokset tulee yleensä tehtyä toisen harrastajan kanssa, joka ei siis ole tekemässä tiliä myymällään välineellä ja tietää oikeasti mitä on kauppaamassa.

paaton
13.10.2016, 17.21
Mm. kamera-ja mönkijäfoorumeilla kun olen tehnyt kauppaa niin homma toimii erittäin hyvin, koska kauppaa käyvien nimimerkit on tuttuja, eikä kukaan harrastaja halua pilata nimeään/mainetta muiden harrastajien parissa. Tällä foorumilla on toisaalta hyvä se että foorumi ei ole tukossa myynti-ilmoituksista, mutta toisaalta täältä olisi mukava ostaa fillari romua muilta harrastajilta, koska kauppa todennäköieseti sujuisi paremmin kuin noissa toisissa kauppapaikoissa.

Niin juu, fillaritori on tosiaan foorumi, mutta tästä asiasta olen täsmälleen samaa mieltä. Nyt se on vain erillinen kauppapaikka, jossa tuntemattomat huijaavat toista tuntematonta.

Blackborow
13.10.2016, 17.25
Itse kyllä skippaan suosiolla ne ilmoitukset, joissa myydään fillaria tai osia eikä ole edes oleellisimpia tietoja kerrottu.

oppes
13.10.2016, 18.20
En tiedä... Minä olisin kyllä kohtuullisen tarkkana, jos ostaisin käytettyä fillaria.
Murahtelu ja alepan takapihalla tehtävät kaupat maalatusta canyonista saavat kyllä minut pyörähtämään aika äkkiä toiseen suuntaan.

Muutenkin parhaat ostokset tulee yleensä tehtyä toisen harrastajan kanssa, joka ei siis ole tekemässä tiliä myymällään välineellä ja tietää oikeasti mitä on kauppaamassa.

Kaksi noita olen ostanut. Molemmissa tapauksissa ei tarvinnut edes kysellä kuitteja vaan myyjä tarjosi noita heti todisteeksi omistusoikeudestansa ja tavarasta aiemmin maksetusta hinnasta. No problem. Jos ei myyjä todistele omistusoikeuttaan, kysyn sitä. Jos ei järkevää/uskottavaa tarinaa/todisteita, niin kauppa jää heti siihen.

Sirkkeli
13.10.2016, 18.49
Kuvien pyytelystä.. Mun mielestä kuva pitää aina olla, koska kuva kertoo mahdollisesti enemmän kuin tuhat sanaa ja monesti (varsinkin)kuvattomissa ilmotuksissa miitä sanoja ei ole liikaa säästelty.. Monesti myös tiedot on hyvin puutteellisia eikä myyjä edes osaa kertoa tietoja, vaikka ne saattaa päällepäin nähdä. Esim, kun etsin keulaa tuli vastaan ilmoitus "myydän rock shox keula" ei kuvaa ei mitään muuta tietoja, hinta halpa joten se kiinosti minua silti, mut enmä sen takia lähde ajamaan 50km et selvii mitä siel on vaikka ois löyty voinu ollakki. Kuvaa ja vastausta ei ikinä tullut ja taitaa olla vieläki myynnissä. Varsinkin pyörän osissa kun on eri standardeja kokoja ym niin ärsyttää kahlata ilmotuksia missä ei kunnon tietoja tai kuvia.

Samaa mieltä. Kun selailen myyntipalstoja, skippaan katsomatta kaikki joihin ei ole myyjä vaivautunut kuvaa laittamaan.

29er
14.10.2016, 09.44

Kompsis. Tälläinen olisi hyvä.

Kyllä paikallinen Kierrätyskeskus on ottanut kaikki sinne kuskaamani osat ja yhden pyöränkin. Siirtävät ne sitten semmoiseen myymälään, joka myy pyöriä ja niiden osia. Fidaan en ole yrittänyt.

Sambolo
14.10.2016, 10.06
Joo ja kierrätyskeskus pyytää sitten ihan järkyttäviä hintoja järkyttävistä romuista, yhtää alle 100e pyörää nähny ja yleensä melko viallisia

Mohkku
14.10.2016, 11.35
Mahtaako olla yhtään huonompi ratkaisu se minkä tein eli pilkkoa pyörä paloiksi ja laittaa metallinkeräykseen. Renkaat voi ottaa talteen, jos ei ole ihan loppu

Blackborow
08.08.2017, 07.58
Vaihteeksi tuli taas munapää vastaan fillaritorilla. Tyyppi oli vissiin tarjoillut useammasta tuotteesta aikomuksenaan ostaa vaan yksi eli perui kaupat maksuvaiheessa kun oli kuulemma saanut tarjouksensa läpi toiseltakin myyjältä.

Fat Boy
08.08.2017, 09.31
Eikö se oo käytetyn tavaran kanssa normaali tapa, että kauppaa tehdään useammasta mielenkiintoisesta laitteesta ja itselle paras kauppa toteutetaan? Jos niitä alkaa yksi kerrallaan hieromaan ja vastauksia odottelemaan, on toinen vaihtoehto jo myyty.

Huutokaupat tietty eri asia, jos huuto voittaa, liikkuu rahakin. Mutta fillaritorilla ei liene siitä kyse.

nih..

Blackborow
08.08.2017, 09.35
No tämä sankari tarjosi. Sanoin että ok tehdään kaupat. Pyysi tilinumeroa maksaakseen, mutta peruikin sitten hetken päästä. Minusta jos jotain tarjotaan ja myyjä hyväksyy tarjouksen niin silloin suoraselkäiset kanssa tekee sen kaupan.

YocceT
08.08.2017, 09.48
Netin kauppapaikoilla asiat ovat sovittuja vasta kun raha ja tavara vaihtavat omistajaa. Siihen asti kaikki on pelkkää tyhjänpuhumista. Kaikenlaisia renkaanpotkijoita ja tyhjien tarjouksien tekijöitä piisaa, vastaavasti itse toimin myyjänä niin että tavara on aidosti myynnissä siihen asti kun rahat on kourassa: ei varauksia, ei alustavia varauksia, paitsi korkeintaan siihen asti minkä matka ostajan kotoa meille kestää.

paaton
08.08.2017, 10.39
Netin kauppapaikoilla asiat ovat sovittuja vasta kun raha ja tavara vaihtavat omistajaa. Siihen asti kaikki on pelkkää tyhjänpuhumista. Kaikenlaisia renkaanpotkijoita ja tyhjien tarjouksien tekijöitä piisaa, vastaavasti itse toimin myyjänä niin että tavara on aidosti myynnissä siihen asti kun rahat on kourassa: ei varauksia, ei alustavia varauksia, paitsi korkeintaan siihen asti minkä matka ostajan kotoa meille kestää.

Ja päivystät kotona aina odottamassa ostajaa?

Minä olen kyllä varaillut kamaa vaikka viikkoja, jos aikataulut eivät sovi yhteen ja ostaja on ilmoittanut tulevansa käymään.

En ala tosin paljoakaan muuttelemaan menojani, enkä pahoita mieltäni jos ostaja peruukin kaupat.

Yksi vaihtoehto on tietenkin toimia niinkuin espoolainen kaverini. Kaikki vanha tavara vaan ämmänsuolle, niin ei tarvitse nähdä myymisen vaivaa tai asioida rahvaan kanssa :)

H. Moilanen
08.08.2017, 11.00
Jos ostaja on oikeasti kiinnostunut tavarasta, aikatauluksi yleensä sopii mikä tahansa myyjän ilmoittama tai ehdottama aika. Muussa tapauksessa joku muu saattaa ehtiä ensin.

paaton
08.08.2017, 11.04
Jos ostaja on oikeasti kiinnostunut tavarasta, aikatauluksi yleensä sopii mikä tahansa myyjän ilmoittama tai ehdottama aika. Muussa tapauksessa joku muu saattaa ehtiä ensin.

Ja tämä tietystikkin riippuu myytävänä olevasta tavarasta. Jos kauppaat ebayn rihkamaa huutonetissä tai käytettyjä hivenen rikkinäisiä kahvakumeja fillaritorilla, niin kannattaa varautua ihmeellisiin ostajiin.

YocceT
08.08.2017, 21.21

Juurikin näin: tosiostaja järjestää aikaa noudolle. Tai jopa maksaa etukäteen ja sillä tavalla varaa tavaran itselleen. Joskus kun olen kalliimpaa tavaraa kaupitellut, olen pyytänyt käsirahan (10%) ja sanonut että loput noudettaessa käteisellä ja jos et nouda sovittuun hetkeen mennessä, pidän tämän rahan itselläni.