PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä XC kilpailuun ja muuhunkin.

mikkol82
15.08.2016, 22.12
Uuden pyörän hankinnan edessä on joutunut vakaumukset koetukselle. Haussa on pyörä XC kisoihin ja omiin ajeluihin jotka sisältää kaikkea ylä- ja alamäen väliltä. Vanha kapistus oli 27,5" Scott Spark, uudeksi olin jo alustavasti valinnut 29" 2017 RC Sparkin. Merkkiuskolliseksi en itseäni tunnusta, uusi malli vaan vaikutti mielenkiinoiselta. Pyörättömänä kun olen hetken ollut, olen saanut koeajoon muutamiakin erilaisia pyöriä, jotka sekoittivat suunnitelmia.

Ensimmäisenä alle tuli Whyten T-129 RS, reilu 13kg kelkka joka pienen totuttelun jälkeen osoittautui todella mahtavaksi pyöräksi, niin myötä- kuin vastamäessä, vaikkakin painoi 3.5kg enemmän kuin oma vanha. Jos ei olisi sitä pientä kilpailukärpästä takaraivossa, olisin ostanut Whyten heti siltä koeajoreissulta. Viimeisimpänä alla on ollut reilu 9.5kg 29" jäykkäperä, joka sekin on kaikin puolin mukava ajaa maastossa kuin maastossa. Mutta kaksi tuntia kovaa ajaminen kivikossa ja juurakossa ei vaan toimi omalle kropalle jäykkäperällä. Eli jos en kulkisi silloin tällöin kilpailuissa, pärjäisin varsin hyvin myös jäykkäperällä.

Marakisat tuntuvat siirtyvän vuosi vuodelta teknisempään suuntaan, suuntaan joka saa minulta täyden kannatuksen. Mutta teenkö ajamisesta itselleni turhan vaikeaa vuoden parin päästä, jos hommaan nyt alleni ~70asteen ohjauskulmalla ja 100mm joustoilla olevan pyörän(esim. top fuel)? Josko hankkisin kuitenkin 29" ~120mm joustavan kevyehkön pyörän kevyillä kiekoilla, olisinko paperilla kuitenkin nopeampi vaikka kuljettaisin mukana kahden vesipullon verran "ylimääräistä" painoa? Vai kramppaisivatko reidet tahkolla jo Eskolan suoralla? Foorumin viisaat oraakkelit voisivat antaa sen oikean vastauksen ja helpottaa speksaavan iltoja. Cyclo on jo tallissa, sitä kuitenkin joku ehdottaa. Kiitos ja olkaa hyvät..

velib
15.08.2016, 22.48
Miten olisi Konan Hei Hei? Puhtaaseen XC:hen Race-versio tai monipuolisempaan menoon pelkkä Hei Hei (tänä vuonna vielä Hei Hei Trail). Vanhempia malleja löytyy vielä alennuksella.

Edit: myös Santa Cruzin uusi Tallboy olisi kova, jos ei haeta puhdasta xc-vehjettä

kexxi
16.08.2016, 07.00
Vähän on samantyylinen speksailu käynnissä, tosin oma painotus on enemmän siinä muussa kuin kilvanajossa. Kisakireä laite on toki nopein kun mennään viivalle, mutta uskoisin että hieman loivempi ja pidempijoustoinen laite antaa enemmän ajamisen iloa muina päivinä, etenkin jos kisoissa ajaminen menee osastoon ynnämuut ja osallistuneet.

Yllämainittu Kona, YT jeffsy, canyon spectral 29 (jahka niitä 2017 malleja saa), specialized stumpjumper 29 nyt ainakin tulis vaihtoehdoista mieleen mitä on itse tullut pyöritelleeksi.

Pumafi
16.08.2016, 07.54
Omaa pyörää pakko mainostaa - Pivot Mach 429 SL tai 429 Trail. Itse olen 120 mm joustolla pärjannyt niin XC-kisat kuin kallio/juurakkorymistelyt esim. Keskuspuistossa.

leecher
16.08.2016, 08.10
Omaa pyörää pakko mainostaa - Pivot Mach 429 SL tai 429 Trail. Itse olen 120 mm joustolla pärjannyt niin XC-kisat kuin kallio/juurakkorymistelyt esim. Keskuspuistossa.
Onhan tuo ylivoimaisesti paras pyörä tällä hetkellä, mihin tahansa ;)

orc biker
16.08.2016, 09.31
Josko hankkisin kuitenkin 29" ~120mm joustavan kevyehkön pyörän kevyillä kiekoilla, olisinko paperilla kuitenkin nopeampi vaikka kuljettaisin mukana kahden vesipullon verran "ylimääräistä" painoa?
Painavampi pyörä on lähtökohtaisesti heikommilla. Säästääkö takajousitus enemmän voimaa kuin hukkaa sitä? Enemmän kuin hukkaa pyörän painon takia? Se varmaan riippuu maastosta. Jos tärskähtelee koko ajan paljon, niin ehkä siitä on enemmän hyötyä, muuten ei varmastikaan. Sitten toinen puoli on sen vaikutus tekniseen suorittamiseen, mikä myös on sidoksissa tuohon maastoon. Siihen ei oikein voi vastata kukaan muu kuin sinä itse, miten se ajo luonnistuu. Jos pitäisi arvata sen enempää sinusta tai kisoistasi tietämättä, niin jäykkäperä on nopeampi. Mutta onko nopeus kaikki kaikessa sinulle vai miten paljon ajosta nauttiminen vaikuttaa, vaikka kisaa ajatkin? Ei näihin oikein ulkopuolinen voi sanoa mitään.

velib
16.08.2016, 10.10
Vähän on samantyylinen speksailu käynnissä, tosin oma painotus on enemmän siinä muussa kuin kilvanajossa. Kisakireä laite on toki nopein kun mennään viivalle, mutta uskoisin että hieman loivempi ja pidempijoustoinen laite antaa enemmän ajamisen iloa muina päivinä, etenkin jos kisoissa ajaminen menee osastoon ynnämuut ja osallistuneet.

Yllämainittu Kona, YT jeffsy, canyon spectral 29 (jahka niitä 2017 malleja saa), specialized stumpjumper 29 nyt ainakin tulis vaihtoehdoista mieleen mitä on itse tullut pyöritelleeksi.

Meillä on sama speksailu menossa melko tarkalleen samoilla vaihtoehdoilla :)

2016 Kona Hei Hei Trailia pääsin testaamaan, ja sillä varmasti sujuu myös XC-hommat (kisakireistä XC-täpäreistä ei ole kokemusta). Kivikoissa ja juurakoissa tuli kuitenkin sellainen olo, että joustoa saisi olla enemmänkin. Toisella puolella vaa'assa painaa vaatimus siitä, että myös helpommilla poluilla pitäisi olla hauskaa. Mitenhän Spectral, Jeffsy ja Stumpjumper pärjäävät sen suhteen? Canyonin Nerve tippui pois omista vaihtoehdoista, Hei Hei Trail tuntui sitä paremmalta oikeastaan kaikilla osa-alueilla, ellei nyt pelkästään tiellä halua maastopyörällä ajaa.

Pivot Mach 429 Trail himottaisi, mutta hinnan takia ei tarvitse edes haaveilla.

kauris
16.08.2016, 11.47
Ehdotetut Jeffsyt ja Spectralit kuulostavat kyllä aivan liian järeiltä/pitkäjoustoisilta alkuperäisen kysyjän tarpeeseen.

velib
16.08.2016, 12.45
Joo, nuo menivät jo offtopiciksi. Joku "uuden sukupolven" XC-pyörä voisi kysyjälle sopia, eli esim. Hei Hei tai Tallboy, en ole itse kovin hyvin perillä mitä muilla valmistajilla on. Joustoa ei välttämättä tarvitse kovin paljoa, jos geometria on hyvä. Itse en ostaisi 70 asteen keulakulmalla olevaa fillaria jos myös alamäissä haluaa pitää hauskaa. Konaa saa ainakin Bikeshopista testiin.

Antti Kuitto
16.08.2016, 13.50
Tän kauden BMC:llä ajaneena voin suositella FS-sarjan pyöriä, vaikke ehkä osaltaan puolueellinen olenkin. Pitkä vaakaputki, lyhyt stemmi ja hieman loivempi ohjauskulma ovat sopivat aika monenlaiseen käyttöön, aina kisahommista normaaliin metsäajoon ja runko on todella kevyt, eli hyvä aihio rakentaa fiksun painoinen, mutta ajoa kestävä fillari. Itse olen ottanut iskareista lukitukset pois, eikä perä silti keinu häiritsevästi. Demopyöriä pitäisi tulla tonne allekirjoituksen liikkeeseen tässä loppukesästä, eli testiajolle pääsee ihan metsään asti.. :) Myös toi eräs muutamia DH:n siniristipaitoja voittanut kaveri on kehunut takapään toimintaa kovasti, eli en ihan yksin olen ajatuksieni kanssa.. :D

mikkol82
18.08.2016, 09.37
Kiitos hyvistä ehdotuksista. Osaa ehdotetuista kamppeista olen ehtinyt speksailemaan, osalla olen ehtinyt ajelemaan lenkkejä jo useampaan kertaan. Tällä hetkellä voitolla on edelleen 100mm XC pyörä, tarkemmin Top Fuel SL, josta sain vielä melko hyvän tarjouksen lähikaupasta( pisteet vielä paikallisesta kauppiaasta). Malleja mitä vakavasti harkitsin pykälän "järeämmistä" pyöristä olivat 429SL ja Trail ja Fuel EX. Tarkistelimpa siinä paperilla myös muutamia plus koon pyöriä ;)

Syyt miksi taidan päätyä edelleen kevyemmän pään pyörään ovat pitkälti tottumuksista ja omista ajotavoista kiinni. Vaikka ajankin melko karkeassa maastossa omilla lenkeillä, niin koen pärjääväni siellä hyvin myös jäykällä pyörällä. Mutta tilaus ei ole vielä sisässä, tässä ehtii mieli muuttumaan vielä moneen kertaan ;)

Arttuwer
18.09.2016, 19.37
Saman tapaisen ongelman edessä. Olen viime vuodet ajanut läskillä kaikki maastoajot, kilpailuja myöten, mutta jotenkin jousitus + keveys on alkanut kiinnostamaan. Nyt läskin myynnin jälkeen haku oikeasti alkaa. Pyörä tulee ensisijaisesti XC-ajoihin/kilpailuihin. Tarkoitus on panostaa kunnolla. Vaihtoehdoiksi olen katsonut/miettinyt joko Ghostin Lector 8 tai 7 =
http://www.ghost-bikes.com/en/bikes/hardtail/hardtail-bikepage/ghostbike/bikes/Details//lector-8-lc/

tai Cuben Elite c68 =
https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/elite/cube-elite-c68-sl-29-1x-teamline-2017/

Sitten villinä korttina uutta Trek Stache 9.8 =
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/stache/stache-9-8/p/2025000-2017

Mielipiteitä? Olen noin 100kg kaveri, joten noi hi-end vanteet mietityttää kestävyydeltään. En ole kivikoissa ryskääjä, mutta silti. Kiitos etukäteen!