PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvikipu

Zed
06.08.2016, 20.05
Missä mahtaa mättää, kun tänä kesänä on alkanut ilmetä kovaa kipua oikeassa polvessa. Kipu ilmaantui ensimmäisen kerran kun ajoin varmaan pisintä lenkkiäni tällä kaudella (90 km). Viimeisen kympin aikana polvilumpion alle (etupuolelle) tuli pistävä kipu joka tuntui myös erittäin kovana polven takana. Kipu ilmeni pyörittäessä ja vaimeni heti kun lopetti polkemisen ja oikaisi jalan suoraksi.

Tänään ajelin huomattavasti lyhyempää lenkkiä, mutta 40 km kohdalla sama homma. Kotiin oli matkaa vielä pari kymppiä ja hetken poljettuani oli pakko pysäyttää. Perinteisiä akilesjänteen ja pohkeen venytysliikkeitä hetken tehtyäni kipu hellitti ja matka jatkui, mutta kipu palasi parin kilometrin jälkeen. Loppujenlopuksi pääsin kyllä kotiin, mutta se vaati kolme venytystaukoa ja polkemista melkein pelkästään vasurilla.

Kotona olen jalkaa venytellyt ja se tuntuu kohtuu ok:lta, ehkä polven takaa hieman aralta. Oma analyysi on että polvessa ei ole mitään vikaa, vaan ongelma on ehkä pohkeen ja reiden kireydessä tai jotain? Onko muilla ilmennyt vastaavia ja millä olette vaivasta päässet, venyttelyt yms yms. Entä onko esim klossin kohdalla jotain merkitystä siihen että tällainen vaiva syntyisi?

orc biker
06.08.2016, 20.19
Kireyttä. Lihakset väsyvät ja jumittuvat pitkällä lenkillä. Kipu on siinä pinnalla, eikä varsinaisesti edes usein polvessa, vaan ehkä siinä ympäristössä. Lihaskalvot ja lihasten kiinnityskohdat polven ympärillä yms. Voi olla, että jalka ei mene viimeisen päälle hyvin ajaessa, mutta joka tapauksessa tuo rasitus näyttelee siinä olennaista roolia. Ei ole sattumaa, että se alkoi pisimmällä lenkillä tuntua. Se on nyt siitä ärtynyt. En usko, että siinä on mitään hajonnut. Venyttelyä, putkirullausta. Etureiden sivut kannattaa avata hyvin. Alaselästä asti menee lihaskalvoja ihan tuonne polven tienoille ja alemmaskin, joten kannattaa aloittaa venyttelyä jo sieltä.

Klossien asento vaikuttaa. Mutta jos on vaikka nilkan nivelsiteissä löysää ja nilkat antavat periksi, niin tuhansia ja taas tuhansia kertoja jalkaa edes takaisin vatkatessa ei ole ihme, jos välillä vähän kolottaa, koska nilkkahan sitä polvea ohjaa. Harvalla on tsänssiä edes saada sitä jalkaa menemään ihan täydellisesti. Ei tuo kampien armottoman suora liike minusta ole edes ihan ihmisille tarkoitettu lähtökohtaisesti, se on minusta vähän luonnoton ainakin käytännössä, kun harva ihminen on niin suora. Mutta kyllä se tuosta varmaan, kun haet sitä jalan asentoa, panostat lihashuoltoon ja kunhan jalat vahvistuvat siten, että tuo 80 km ei ole niille suhteessa niin kova rasitus.

Konaman
06.08.2016, 22.01
Moro,
Itse kärsin alkukesästä pistävästä polvikivusta oikeassa polvessa, joka tuli matkan myötä, jo 30km jälkeen. Syy löytyi juuri cleatin (mtb) väärästä sijainnista, se oli liian takana. Siirsin eteenpäin niin koko ongelma hävisi samantien. Oli helpottavaa huomata, että polvessa ei ollutkaan mitään vikaa joka rajoittaisi pyöräilyä.

nure
06.08.2016, 22.04
Paljonkos kilomertejä yleensä takana? Uusi pyörä tai uudet polkimet/kengät?

Laroute
07.08.2016, 07.04
Voi olla myös eturistisiteen rasitusvamma. Itse pari kertaa vaivasi aktiivi aikoina, kun kilometrejä tuli oikeasti paljon. Lepoa, kylmää ja siihen sopivaa voimaharjoittelua. Salilla siihen jalkapenkkiin, missä istutaan ja nostetaan jalkaa eteenpäin. Jos tämä niin jätä pyöräily kokonaan viikoksi ja seuraavallakin viikolla ihan pienellä välityksellä, että mummot menee rollaattorilla ohi.

EsaJ
07.08.2016, 09.27
Pyöräilyssä polvessa harvoin vielä mitään vikaa, kun vihoittelut alkaa. Polven kynnys toleroida ympäristön virheitä on vaan loppunut, eli kipu polvessa on seuraus, ei paikka, missä syyllinen on. Fokus on siirrettävä polvesta syylliseen. Syyllinen voi olla polven virheellinen linjaus poljettaessa, virhesäädöt (klossit, satula yms), tai lihasten voima/aktivaatio/elastisuus epätasapaino (pakarat, etureidet, takareidet, pohkeet).

Miten sulla menee kyseisen jalan polvilinja poljettaessa. Kulkeeko se optimilinjassa ajokengän päällä (about ison varpaan viereisen varpaan päältä), vai lähellä vaakaputkea optimilinjan sisäpuolella? Mikä on jalkaterän sivukulma poljettaessa, jalkaterä osoittaa suoraan, sisäänpäin, ulospäin ? Muuttuuko jalkaterän linjaus suorituksessa kuormituksen (kesto, rasitus) kasvaessa?

wekkuli
07.08.2016, 10.00
Kipu ilmeni pyörittäessä ja vaimeni heti kun lopetti polkemisen ja oikaisi jalan suoraksi.

Määmistäänmitääntiiä, mutta jos kipu vaimenee jalan oikaisemalla, helpottaisiko, jos satulaa inan verran nostaisi? Jalka ojentuisi suoremmaksi. Mulla oireili joskus kanssa polvi ja helpotti kun vähän nostin satulaa. Oli ihan sellainen fiilis, että liikerata ei ole riittävä.

CamoN
07.08.2016, 10.39
Ajan maantiepyörällä mielestäni keskimääräistä korkeammalla satulalla. Tämä sama vaiva on tuttu parilta edellisvuodelta kevään harjoitusleirin jälkeen, kun on tullut ajettua viisi tuntia päivässä useita päiviä putkeen sekä elokuulta, kun kauden kilometrit kasautuvat parhaille kesäkuukausille. Viittä vaille tohtorina olen diagnosoinut itselleni polven nivelsiteiden ylirasituksen, joka taas johtuu pakara/takareisiosaston kiristymisestä, joka taas johtuu liian vähäisestä lihashuollosta suhteessa rasitukseen. Eikä klossin asentoa tai paikkaa voi poissulkea osasyyllisenä. Vaiva ahdistaa ainoastaan ajaessa ja tyypillisesti vain toista polvea, lenkkien jälkeen on hankala saada samaa kiputilaa esiin.

Zed
07.08.2016, 11.52
Kiitos kaikille vastauksista. Todella paljon hyviä vinkkejä tuli ja ei tuohon taida ihan yksiselitteistä vastausta ollakaan. Minulla on toisessa pyörässä uudet polkimet, joten sieltä voi löytyä syytä. Lisäksi olen itsekkin miettinyt tuota satulan nostoa. Luulen, että minulla on oikea jalka hieman pidempi kuin vasen ja tästä syystä voi olla että se ei oikene tarpeeksi nykyisellä säädöllä. Täytyy hieman myös pelata noilla klossien paikoilla ja hakea mahdollista parannusta myös sieltä. Minulle ehkä se suurin parannettava on tuo lihashuolto, aivan liian vähän tulee venyteltyä lenkkien jälkeen. Sitä on parannettava.

Mitä ajomääriini tulee niin aloitin harrastuksen 2015 heinäkuulla ja tämä kesä on ensimmäinen kokonainen jonka ajan. Pyrin ajamaan 150-200 km viikossa yleensä jakautuen 4-6 päivällä. Keskimäärin lenkit eivät ole siis kovinkaan pitkiä.

Ski
07.08.2016, 21.11
Kokeile päästää oikean jalan kantapäätä sisemmälle kääntämällä klossia. Tämä auttoi minulla sekä maastoon että maantielle.

Zed
07.08.2016, 23.20
Kokeile päästää oikean jalan kantapäätä sisemmälle kääntämällä klossia. Tämä auttoi minulla sekä maastoon että maantielle.

Mulla on spd klossit cyclossa ja fatbikessä aina löysimmällä säädöllä, joten jalkojen kulmat liikkuu aika vapaasti. Maantiepyörässä taas spd-sl klossit jotka ei tietysti liiku yhtä paljon. Polvikivut on tulleet nimen omaan cyclossa/arkipyörässä. Voiko tuolla klossin löysyydellä olla jotain tekemistä tuon kipuilun kanssa?

orc biker
08.08.2016, 00.30
Voi, mutta sanoisin, että yleensä vapaa liike ei tuota niin herkästi kipuja. Esim. flättipolkimet, koska silloin jalka pääsee liikkumaan aika luonnollisesti sinne, minne haluaakin. Luonnollinen ei toki ole aina oikein, koska harvan jalat ovat täydelliset, mutta siltikin usein jalan pakottaminen johonkin asentoon on huono idea.

wekkuli
08.08.2016, 09.09
Saako maantiepyörää ajaa fläteillä? Mikä on rangaistus?

Äijä
08.08.2016, 09.49

Saa. Rangaistuksena on fundalistimaantiepyöräilijäkansalaisten halveksunta ja pyöräilyn muotipoliisin pamputus tms.

marco1
08.08.2016, 10.13
Mulla on spd klossit cyclossa ja fatbikessä aina löysimmällä säädöllä, joten jalkojen kulmat liikkuu aika vapaasti. Maantiepyörässä taas spd-sl klossit jotka ei tietysti liiku yhtä paljon. Polvikivut on tulleet nimen omaan cyclossa/arkipyörässä. Voiko tuolla klossin löysyydellä olla jotain tekemistä tuon kipuilun kanssa?
Kaikki vaikuttaa, klossien kuluminen ja löysyys vähentävät tukea, toisaalta useimmiten kivut tulee määrän lisääntyessä keväällä tai kesälomien aikaan. Lisääntyvä jumitus tulee pikkuhiljaa kunnes joku kynnys ylittyy.

Pikakorjauksena Phil Burtin Bike fit-kirja vinkkaa että polven etuosan kipu voi liittyä liian edessä ja / tai liian matalalla olevaan satulaan. Toki venyttely voisi olla se tärkein asia.

-jamo-
08.08.2016, 10.32

Itse kokeilin huvikseni ajaa pari lenkkiä fläteillä eikä se mitenkään vastenmielistä ollut. Voisin hyvin kuvitella ajelevani fläteillä enemmänkin etenkin jos on odotettavissa pysähdyksiä liikennevaloihin ym. mitkä on lukkojen kanssa rimpuillessa aika hankalia. Ylämäkiä putkelta veivatessa tuntuu lukoista olevan minulle iloa, mutta muuten flätit kyllä ajaa asiansa ihan hyvin. Muutenkin hyvä tehdä asioita vähän eri lailla kuin yleensä. Ja täytyy kyllä myöntää, että maantiefillarissa oli mielenkiintoisella tavalla varsin räyhäkäs ilme kun sirot ultegran lukkopolkimet oli vaihtuneena isoihin alamäkipyörän flätteihin.

Matijas
08.08.2016, 20.41
Vaikka on osin off-topiccia, kuvataan polvikipujen syitä ja lieventämistä ainakin jonkin verran Bikeradarin artikkelissa (http://www.bikeradar.com/gear/article/how-to-fix-5-most-common-causes-of-bike-pain-27605/).

Reno
09.08.2016, 19.20
Voi olla myös eturistisiteen rasitusvamma. Itse pari kertaa vaivasi aktiivi aikoina, kun kilometrejä tuli oikeasti paljon. Lepoa, kylmää ja siihen sopivaa voimaharjoittelua. Salilla siihen jalkapenkkiin, missä istutaan ja nostetaan jalkaa eteenpäin. Jos tämä niin jätä pyöräily kokonaan viikoksi ja seuraavallakin viikolla ihan pienellä välityksellä, että mummot menee rollaattorilla ohi.
Jos tarkoitat tällä reiden ojentajia harjoittavaa laitetta, niin sitä ei tule käyttää. Sillä ei saada aikaan kuin lisää polvivaivoja.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

MTB Fillaristi
09.08.2016, 22.18
Pyöräilyssä polvessa harvoin vielä mitään vikaa, kun vihoittelut alkaa. Polven kynnys toleroida ympäristön virheitä on vaan loppunut, eli kipu polvessa on seuraus, ei paikka, missä syyllinen on. Fokus on siirrettävä polvesta syylliseen. Syyllinen voi olla polven virheellinen linjaus poljettaessa, virhesäädöt (klossit, satula yms), tai lihasten voima/aktivaatio/elastisuus epätasapaino (pakarat, etureidet, takareidet, pohkeet).

Miten sulla menee kyseisen jalan polvilinja poljettaessa. Kulkeeko se optimilinjassa ajokengän päällä (about ison varpaan viereisen varpaan päältä), vai lähellä vaakaputkea optimilinjan sisäpuolella? Mikä on jalkaterän sivukulma poljettaessa, jalkaterä osoittaa suoraan, sisäänpäin, ulospäin ? Muuttuuko jalkaterän linjaus suorituksessa kuormituksen (kesto, rasitus) kasvaessa?

Juuri näin. Usein syy on muualla, missä kipu on. Mitä olen katsonut, moni polkee esim. niin, että polvi aukeaa ulos jokaisella pyöräytyksellä ylös tullessa ja siitä sitten menee sisään kun jalka menee alas. Tuossa tulee sitten polvelle koko ajan sivuttaista kiertoliikettä. Osa taas polkee ns. reidet liian auki, jolloin taas polvi myöskin liikkuu vinossa jalkaterään nähden. Liike kähtee lonkasta ja sen, polven ja jalan pitäisi työskennellä samansuuntaisesti ja yhdessä koordinoidusti. Jos lonkankoukistaja ei ole tukossa, jalka luonnostaan on myös hieman sisäänpäin, jolloin linja lonkasta polven kautta menee niin, että polvi liikkuu putken paikkeilla melko läheltä putkea. Kireys ko. alueella taas aiheuttaa helposti sen, että jalkaterä pyrkii kääntymään ulospäin, joka sitten aiheuttaa toki myös polvelle virheliikkeen. Jalka on siis kokonaisuus, jonka liikerataan toki vaikuttaa myös selän liikkuvuus ja kunto, ei pelkät jalat ja alaselkä tai pakarat. Kaikki osa-alueet pitää saada liikkumaan yhdessä ja luontaisesti suoraan, ilman sivuttaiskiertoa tms. Tuota kannattaa miettiä pyöräillessä. Sama pätee juoksemiseen. Juoksukin on tekniikkalaji vaikka kaikki luulee osaavansa juosta, oikeasti vain harva niin tekee.

Zed
10.08.2016, 08.38
Juuri näin. Usein syy on muualla, missä kipu on. Mitä olen katsonut, moni polkee esim. niin, että polvi aukeaa ulos jokaisella pyöräytyksellä ylös tullessa ja siitä sitten menee sisään kun jalka menee alas. Tuossa tulee sitten polvelle koko ajan sivuttaista kiertoliikettä. Osa taas polkee ns. reidet liian auki, jolloin taas polvi myöskin liikkuu vinossa jalkaterään nähden. Liike kähtee lonkasta ja sen, polven ja jalan pitäisi työskennellä samansuuntaisesti ja yhdessä koordinoidusti. Jos lonkankoukistaja ei ole tukossa, jalka luonnostaan on myös hieman sisäänpäin, jolloin linja lonkasta polven kautta menee niin, että polvi liikkuu putken paikkeilla melko läheltä putkea. Kireys ko. alueella taas aiheuttaa helposti sen, että jalkaterä pyrkii kääntymään ulospäin, joka sitten aiheuttaa toki myös polvelle virheliikkeen. Jalka on siis kokonaisuus, jonka liikerataan toki vaikuttaa myös selän liikkuvuus ja kunto, ei pelkät jalat ja alaselkä tai pakarat. Kaikki osa-alueet pitää saada liikkumaan yhdessä ja luontaisesti suoraan, ilman sivuttaiskiertoa tms. Tuota kannattaa miettiä pyöräillessä. Sama pätee juoksemiseen. Juoksukin on tekniikkalaji vaikka kaikki luulee osaavansa juosta, oikeasti vain harva niin tekee.

Taas tuli hyviä vinkkejä ja asiaa, mutta vaikka tuo luettuna tuntuu ihan helpolta niin ei se ajaessa sitä välttämättä ole. Täytyy koittaa kiinnittää enempi huomiota tuohon jalan liikkeeseen ja sen linjaan. Välillä pitäis kuitenkin koittaa nauttia ajostakin;)

Eilen ajoin ensimmäisen lenkin polven kipeytymisen jälkeen ja kesti ihan hyvin 40 km matkan. Loppumatkasta vähän alkoi kipua tuntua, mutta ei yltynyt. Toivottavasti riesa pysyy jatkossa poissa. Tässä välissä olen kovasti jalkaa rullaillut ja venytellyt ja siitä on selvästi ollut apua.

Sanokaapa vielä viisaammat mitkä ovat hyviä sali tai ihan kotona tehtäviä liikkeitä joilla noita jalan asennolle tärkeitä lihaksia voisi vahvistaa. Muutamia on jo tullutkin.

MTB Fillaristi
10.08.2016, 08.58
Taas tuli hyviä vinkkejä ja asiaa, mutta vaikka tuo luettuna tuntuu ihan helpolta niin ei se ajaessa sitä välttämättä ole. Täytyy koittaa kiinnittää enempi huomiota tuohon jalan liikkeeseen ja sen linjaan. Välillä pitäis kuitenkin koittaa nauttia ajostakin;)

Eilen ajoin ensimmäisen lenkin polven kipeytymisen jälkeen ja kesti ihan hyvin 40 km matkan. Loppumatkasta vähän alkoi kipua tuntua, mutta ei yltynyt. Toivottavasti riesa pysyy jatkossa poissa. Tässä välissä olen kovasti jalkaa rullaillut ja venytellyt ja siitä on selvästi ollut apua.

Sanokaapa vielä viisaammat mitkä ovat hyviä sali tai ihan kotona tehtäviä liikkeitä joilla noita jalan asennolle tärkeitä lihaksia voisi vahvistaa. Muutamia on jo tullutkin.

Aluksi toki huomion kiinnitta4minen asiaan, jota haluaa muuttaa saattaa tuntua siltä, että ei ole aikaa nauttia pyöräilystä. Tuolla kuitenkin tavoitellaan sitä, ettei jatkossa asiaa tarvitse enää miettiä, vaan siitä tulee automaattinen osa suoritetta. Toistoja, toistoja ja toistoja.

Vahvistavista liikkeistä toki joku kyykky tangon kanssa tai aluksi vaikka ilman tankoakin, niin, että polvikulma tulee noin 90 asteen kulmaan, etureisi siis myös aktivoituu, on hyvä. Jos ei ole tullut kyykättyä niin sitten vaikka jalkaprässistä voimaa reisiin ja palakoihin. Toki kaikkein tärkeintä on vahvistaa vatsaa ja selkää jotta oikea asento yleisesti kestää kasassa satulassa istuttaessa. Lihaskuntoliikkeissä on myös tärkeää oppia tekemään liike oikein ja koordinoidusti, niin, että kulloinkin oikea lihas työskentelee ja liikkuu oikeaan suuntaan. Yksi hyvä asia on myös se, että jos paikkakunnalla on joku aikuisten ns. yleisurheilukoulu tai personal trainer, joka tarjoaa vaikka henkilökohtaista valmennusta muuten kuin kuntosalissa. Tuollaisesta voi hakea yleisesti esim. apuja kehon koordinaatioon. Esim. juoksussa on todella yleistä se, että harjoitellaan koordinaatiota todella paljon, koska juoksukin on kokonaisvaltainen suorite ja koko kehon pitää toimia, ajattelematta asiaa, koordinoidusti oikealla tavalla.
Esimerkiksi polvennostokävely rauhallisesti tehtynä opettaa liikuttamaan ja nostamaan polvea poikein ja toki samalla siinä kehittyy luontaisesti myös jalan voimataso. Tuossa on toki tärkeää että aluksi joku katsoo liikettä ja opettaa tekemään sen oikein.

Tuo kaikki on kuitenkin osa urheilua ja harrastusta, jota haluaa tehdä. Aluksi kaikki vaatii enemmän miettimistä, mutta kyllä se siitä ajan kanssa muuttuu. Myöhemmin sitten riittää kun aika-ajoin keskittyy tekniikkaan. Minua tosin auttaa esim. pahassa paikassa, väsyneenä, kun pitää vielä puristaa se, että mietin liikettä tekniikan kautta.
Silloin ei tule keskityttyä itse tuskaan tai happoihin.

Yksi asia pyöräilyssä voi myös aiheuttaa painetta polvenseudulle ja tuon myötä kipua on se, että jalalla tulee ns. painettua liiaksi ja liian aikaisin sekä vaihde on liian suuri.
Tehdään siis ensinnäkin väärään aikaan väärällä lihaksella töitä ja samalla vastus on liian suuri voimatasoon nähden.

Pyörälyssä toki tärkeään on myös se, että kiinteät osat, satula, tanko ja polkimet - kengät ovat oikeassa linjassa ja kohdissa toisiinsa nähden, jotta edes edellytykset oikealle asennolle ja liikeradalle olisi olemassa.

marco1
10.08.2016, 10.50
Tuo on sitten jo eilispäivän tietoa että se polven liike pitäisi vääntää väkisin vertikaaliseksi.

Lihasjumit pois ja vähän lihasta tukemaan, klossit neutraaliin asentoon (omalle kropalle) ja pyörän säädöt kuntoon niin kyllä ne polvet sieltä oikenee sen verran kuin tarvitaan.
Lisäksi se huomioitava että ajoasento ei ole pysyvä, se muuttuu kauden edetessä ja sen mukaan miten on pyörän päällä.

MTB Fillaristi
10.08.2016, 12.02
Tuo on sitten jo eilispäivän tietoa että se polven liike pitäisi vääntää väkisin vertikaaliseksi.

Lihasjumit pois ja vähän lihasta tukemaan, klossit neutraaliin asentoon (omalle kropalle) ja pyörän säädöt kuntoon niin kyllä ne polvet sieltä oikenee sen verran kuin tarvitaan.
Lisäksi se huomioitava että ajoasento ei ole pysyvä, se muuttuu kauden edetessä ja sen mukaan miten on pyörän päällä.

Joskus se eilispäivän tieto on pätevää myös nykyään. Liikeradat nyt on yksi tärkeä osa-alue jokaisessa nivelessä. Ota vaikka metallinen nivel, joka on tarkoitettu liikkumaan ees taas ja aja sitä väkisin liikeradassa, joka on vino. Voit sitten katsoa, kuinka kauan tuo nivel toimii, ennen kuin se alkaa joko kulumaan väärin tai rikkoutuu. Sama asia, jos polvi pyöräillessä liikkuu sivuttais suunnassa merkittävästi kelauksen eri kohdissa. Ei tuo nyt ole hyväksi polvelle. Itseasiassa polvi liikkuu pyöräillessä melko vähän mihinkään, jos lonkankoukistaja osallistuu oikein liikkeeseen. Laajeman liikeradan polvi tekee vaikka juostessa, jos nyt ei aivan laahusteta menemään.
Toki en ainakaan itse sanonut, että liikke pitäisi vääntää väkisin vertikaaliseksi. Lihasjumit muuten vääntää ja aiheuttaa suurelta osin kaikki virheliikkeet, jos liike on joskus opittu tekemään oikein. Jos taas liikettä ei osaa tehdä oikein, siinä ei auta lihasjumien avaaminen eikä lihasten vahvistaminen pätkääkään. Tai no nyt jotain voidaan saada aikaiseksi lihaskunnon parantamisella, kuten esim. nyt näissä nivelkierukkaleikkauskissa on todettu se, ettei leikkaus ole parantanut tilannetta pelkkään kuntoutukseen ja lihasvoimaharjoitteluun verrattuna.

SammyB
11.08.2016, 08.17
klossit neutraaliin asentoon (omalle kropalle)

Menepäs istumaan johonkin niin, että jalkasi roikkuvat vapaana (eivät kosketa maata). Tästä näkee suunnilleen, mihin suuntaa ne omat räpylät luonnollisesti suuntaavat.
Minulla jalkaterät kääntyvät hieman sisäänpän ja joskus hoksasin säätää klossit tämän mukaan. Tämä muutos yhdessä muutaman muun kanssa lopettivat polvioireet minulta kokonaan.

Toki ihmiset ovat yksilöitä jne. jne. mutta mitään ei menetä jos kokeilee.

paskalokki
17.08.2016, 11.04
Taas on alkanut vasemman polven "sisäsyrjä" oireilla ja pahasti. Käytössä Lookin punaiset klossit 9 asteen vapaaliikkeellä ja kuukausi sitten jalkaterä heilui niin paljon, että jalan asentoa piti korjata useaan kertaan maantielenkin aikana. Nyt se tuntunut pysyvät paremmin suorassa, mutta silti suunnitelmissa on tilata uudet klossit 4,5 asteen vapaaliikkeellä.

Noin viikon tauon jälkeen sunnuntaina 2,5 h ja maanantaina 3,5 h ajoa ja nyt on tuo polven sisäosa pirun kipeä. On venytelty, Buranaa syöty ja Voltaren Fortea hierottu. Samoilla lenkeillä on satulaa tullut säädettyä, niin korkeus- kuin pituussuunnassa sekä kulmaa myöskin. Viikonlopun kelit näyttäisivät vain melko aurinkoisilta ja nyt mennään jo keskiviikossa..

marco1
17.08.2016, 11.58
Jaa täällä oli jäänyt vastaamatta.

Joskus se eilispäivän tieto on pätevää myös nykyään. Liikeradat nyt on yksi tärkeä osa-alue jokaisessa nivelessä. Ota vaikka metallinen nivel, joka on tarkoitettu liikkumaan ees taas ja aja sitä väkisin liikeradassa, joka on vino.
Steve Hogg ja Phil Burt ainakin taitavat painottaa sitä että polvi ei juurikaan ole tuollainen jäykkä nivel vaan sen luonnollisessa liikkeessä useimmilla on enemmän liikettä kuin saranassa.
Tuolta (https://www.stevehoggbikefitting.com/blog/) ja tuolta (https://www.amazon.co.uk/Bike-Fit-Optimise-performance-avoidance/dp/1408190303) lisätietoa ja sitten soveltamaan.

Menepäs istumaan johonkin niin, että jalkasi roikkuvat vapaana (eivät kosketa maata). Tästä näkee suunnilleen, mihin suuntaa ne omat räpylät luonnollisesti suuntaavat.
Minulla jalkaterät kääntyvät hieman sisäänpän ja joskus hoksasin säätää klossit tämän mukaan. Tämä muutos yhdessä muutaman muun kanssa lopettivat polvioireet minulta kokonaan.

Toki ihmiset ovat yksilöitä jne. jne. mutta mitään ei menetä jos kokeilee.
Tuo on juuri se neutraalin asennon määritelmä klossille jota tuossa postissa esitin. Tuosta voi kuitenkin joutua säätämään jonkin verran omista ominaisuuksista (omituisuuksista) riippuen ja kengän + polkimen yhdistelmä voi myös vaikuttaa siten että asentoa pitää säätää ideaalista.

scf_
17.08.2016, 12.21
Taas on alkanut vasemman polven "sisäsyrjä" oireilla ja pahasti. Käytössä Lookin punaiset klossit 9 asteen vapaaliikkeellä ja kuukausi sitten jalkaterä heilui niin paljon, että jalan asentoa piti korjata useaan kertaan maantielenkin aikana. Nyt se tuntunut pysyvät paremmin suorassa, mutta silti suunnitelmissa on tilata uudet klossit 4,5 asteen vapaaliikkeellä.

Noin viikon tauon jälkeen sunnuntaina 2,5 h ja maanantaina 3,5 h ajoa ja nyt on tuo polven sisäosa pirun kipeä. On venytelty, Buranaa syöty ja Voltaren Fortea hierottu. Samoilla lenkeillä on satulaa tullut säädettyä, niin korkeus- kuin pituussuunnassa sekä kulmaa myöskin. Viikonlopun kelit näyttäisivät vain melko aurinkoisilta ja nyt mennään jo keskiviikossa..
Tulihan satula sivuttaissuunnassa suoraan muiden säätöjen jälkeen. t. epähuomiossa kerran satulan hieman vinoon jättänyt

paskalokki
17.08.2016, 12.33
Tulihan satula sivuttaissuunnassa suoraan muiden säätöjen jälkeen. t. epähuomiossa kerran satulan hieman vinoon jättänyt
Suht koht ilmeisesti, kun ei ainakaan kumpaakaan sisäreiteen hierrä häiritsevästi. Pitää varmaan koittaa katsoa uudestaan kun kotiin pääsee.

Kronreif
17.08.2016, 13.14
Jos ne jalkaterät kovastikin elävät polkiessa, kuulostaisi ennemmin olevan lihasepätasapaino / jumiongelma, johon ei varmaankaan kireempi klossi jeesaa. Näin ainakin omien tuntemuksieni perusteella. Nilkan liikerata ei riittävä tms.

paskalokki
17.08.2016, 15.19
Shimanon 6 asteen klosseilla ei ollut mitään ongelmaa, kun meni tuurilla oikein heti polkimien pohjaan. Pienempi vapaaliike oli selkeästi parempi.

Peräjää
17.08.2016, 20.47
Itsellä alkoi myös tänä kesänä sattumaan vasempaan polveen. Ajattelin jo, että ikä tekee tehtävänsä. Mies sitten yhdellä lenkillä ajoi enemmän mun perässä ja syynäs miltä se polkeminen näytti ja huomasi, että vasemman jalan kantapää sojottaa enemmän ulospäin kuin oikea. Ja eipäs se klossi antanutkaan kääntää niin sisäänpäin. Käänsin vähän klossia ja nyt kantapää pääsee inasen sisäänpäin. Eipä ole polveen sattunut.
Poljen kyllä enemmän maastossa.

Sent from my iPad using Tapatalk

orc biker
18.08.2016, 01.56
Jos ne jalkaterät kovastikin elävät polkiessa, kuulostaisi ennemmin olevan lihasepätasapaino / jumiongelma, johon ei varmaankaan kireempi klossi jeesaa. Näin ainakin omien tuntemuksieni perusteella. Nilkan liikerata ei riittävä tms.
Sanoisin, että yleensä päinvastoin. Kun katsoo ihmisten kävelyäkin, niin monella on selvästi löysät nilkat. Ne antavat periksi sisäänpäin, kun pistää painoa.

SammyB
19.08.2016, 15.22
monella on selvästi löysät nilkat. Ne antavat periksi sisäänpäin, kun pistää painoa.
Pronaatio ei aina ole merkki huonosta lihaskunnosta. Pronatointi voi olla myös ominaisuus.

orc biker
19.08.2016, 15.42
Pronaatio ei aina ole merkki huonosta lihaskunnosta. Pronatointi voi olla myös ominaisuus.
En sanonut mitään lihaskunnosta. Eihän lihaskunto liity nilkkojen nivelsiteisiin mitenkään olennaisesti.