PDA

Näytä tavallinen näkymä : Merkkiranking

Stevie Wonder
06.08.2016, 00.30
Mites nämä pyörät oikein menee? Mikä valmistaja tekee mersuja, mikä toytotaa, mikä ladaa ja mikä bugattia?

Osaisiko joku laittaa merkkejä maine- tai mutupohjaiseen järjestykseen, tyyliin:

top:
Trek
Spessu
Canyon

middle:
Nishiki
Helkama

sakkaa:
Nakamura

maalinni
06.08.2016, 09.26
Tiedä noista, mutta Jamikset on huippupyöriä...

YocceT
06.08.2016, 09.30
Jokaisen mielestä oma on TOP ja ne muut ei.

kauris
06.08.2016, 09.33
Oikeaa totuutta ei toki ole ja ongelmana on kysymyksen laajuus. Edes vähän helpompaa olisi jonkinlaista omaa listaa yrittää keksiä, jos tekisi omat listauksensa erikseen maantiepyöristä ja maastopyöristä.
Lisäksi ongelmana on, että jotkut merkit tekevät vain hyviä kalliita malleja, jotkin isot merkit taas yli 10 000 euron hintaisia huippuvehkeitä mutta myös 500 euron halpismalleja joiden taso ei ole kovin hyvä.

Puskis
06.08.2016, 09.39
top:
Trek
Spessu
Canyon

middle:
Nishiki
Helkama

sakkaa:
Nakamura

Kyllä se tää on, topic lukkoon ja tiedotteeksi.

tapna
06.08.2016, 10.00
Kovin moni ei varmaan jäisi kaipaamaan, mikäli nämä merkkejä ja markkinamiehiä hännystelevät ketjut poistettaisiin systemaattisesti.

nure
06.08.2016, 10.09
Kyllä nuo nöösin ehdottama kärkikolmikko on valovuoden päässä todellisista huipuista joten Tapnan kanssa aivan samaa mieltä... Toisaaltaan, ei alkuperäinen Stevie Wonderkaan eroittanut mustia ja valkoisia koskettimia...

Marsusram
06.08.2016, 10.37
Lisäksi ongelmana on, että jotkut merkit tekevät vain hyviä kalliita malleja, jotkin isot merkit taas yli 10 000 euron hintaisia huippuvehkeitä mutta myös 500 euron halpismalleja joiden taso ei ole kovin hyvä.
Jotkin konsernit tuottavat useampaa merkkiä brändäten eri kohderyhmille.
Noista laajan skaalan tuottajien valikoimista sitten maahantuojat ja myyjät ottavat valikoimiinsa parhaan katteen tuovaa bulkkia, jonka edustavuus laadun suhteen voi olla kyseenalaista.
Jälleenmyyntiketjukin voi pilata muuten ok merkin maineen maassa, eikä merkki ole mikään ikuinen takuu laadusta.

JackOja
06.08.2016, 12.34
Jos otetaan vain nuo aloitusviestin brändit mukaan niin olkoon noin.

Stevie Wonder
06.08.2016, 13.22
Jotkin konsernit tuottavat useampaa merkkiä brändäten eri kohderyhmille.
Noista laajan skaalan tuottajien valikoimista sitten maahantuojat ja myyjät ottavat valikoimiinsa parhaan katteen tuovaa bulkkia, jonka edustavuus laadun suhteen voi olla kyseenalaista.

Jälleenmyyntiketjukin voi pilata muuten ok merkin maineen maassa, eikä merkki ole mikään ikuinen takuu laadusta.

Totta varmasti. Ajattelin kuitenkin asiaa esimerkiksi autobrändien mukaan. Pystyisin ainakin jonkinlaisen listan tekemään automerkeistä niiden antaman mielikuvan perusteella. Mutta ilmeisesti fillareissa asia on toisin ja fillaristeilta kysyessä aihe on tabu - mikä sinänsä on ihmeellistä, kun muuten viestit ovat pullollaan namiskoiden ja nippeleiden ja osasarjojen keskinäistä paremmuutta.

Kovin moni ei varmaan jäisi kaipaamaan, mikäli nämä merkkejä ja markkinamiehiä hännystelevät ketjut poistettaisiin systemaattisesti.

Onneksi otit asiaksesi kantaa kortesi kekoon tähänkin teemaan.

Kyllä nuo nöösin ehdottama kärkikolmikko on valovuoden päässä todellisista huipuista joten Tapnan kanssa aivan samaa mieltä... Toisaaltaan, ei alkuperäinen Stevie Wonderkaan eroittanut mustia ja valkoisia koskettimia...

Hyvää lauantaita sinullekin! Puss och kram!

Kyllä se tää on, topic lukkoon ja tiedotteeksi.

Vittuiletsie?

Jos otetaan vain nuo aloitusviestin brändit mukaan niin olkoon noin.

Eikä mitään lisättävää?

TemMeke
06.08.2016, 13.27
Pystyisin ainakin jonkinlaisen listan tekemään automerkeistä niiden antaman mielikuvan perusteella.

Ja enemmistö olis eri mieltä siitäkin listasta.

YT
06.08.2016, 13.30
Jotta pyöriä voitaisiin käyttää egonjatkeina, niin totta mooses ne olisi jotenkin rankattava.

tommi2
06.08.2016, 13.58
no helevata... ollaan tässä ajettu harrastukseksi jo 18 vuotta ja vaikka en oikeasti mistään tiedä mitään niin tässä oma rankking:

"custommerkit" kuten Jones Bikes (onko toi custom? no anyway) ym. ja kalliit ja hyvänä pidetyt sarjavalmisteet kuten Colnago

middle

tähän valuu oikeastaan 80-90% merkeistä mitä meillä foorumilaisilla on.. just Trekit, Spessut, Konat, Canyonit... toki voisi laittaa enemmän osastoja, osa näistä olis olisi top-middle ja osa sitten low-middle

sakkaa

Bilteman fillarit ja suurin osa marketeista saatavista pyöristä.

helppo jako on katsoa hintaa. mielestäni ei merkkaa kaikkea, mutta tapahan sekin on. heittäsin esim.

top yli 5000€ fillarit

middle 700-4999

kuraa alle 700 . tässä on sanottava että kuten joku tietääkin, olen itse budjettimiehiä, tämä raja on "alin mitä luulen foorumilaisten hyväksyvän", itselläni menisi tuo varmaan 300 tai allekin.

mutanaama
06.08.2016, 14.32
No jotta tämmöistä voidaan laittaa järjestykseen, niin ensin on listattava kaikki pyörämerkit aakkosjärjestyksessä.
Aloitan listan omistamistani fillareista.

Crescent
Cube
Favorit
Nicolai
Nishiki
Reeb
Salsa
Surly

Fat Boy
06.08.2016, 14.49
No jotta tämmöistä voidaan laittaa järjestykseen, niin ensin on listattava kaikki pyörämerkit aakkosjärjestyksessä.
Aloitan listan omistamistani fillareista.

Jo vain, avitan listan venymistä tunkemalla omat fillarit listasi väliin..
Carraro
Crescent
Cube
Favorit
Giant
Nicolai
Nishiki
Nopsa
Norco
Peugeot
Reeb
Rossin
Salsa
Scott
Surly
Timeless
Trek
Tunturi

nopsako
06.08.2016, 15.01
Mä löydän melkein jokaiselta merkiltä sellaisen pyörän, jota rakastaisin ja paijaisin.

Nämä nakamura, yosemite, dungit js bungit on sit pois mun listalta [emoji23]

Puskis
06.08.2016, 15.33
top yli 5000€ fillarit

elikkäs FinnPower pyörien Bugatti

tommi2
06.08.2016, 15.36
jos olet yhtään mun pakko-oireisia jorinoita täältä lukenut, niin tätä ajattelutapaa vastaanhan meikäläinen taistelee. monet tuppaavat ajattelevan näin, jatkavat vielä "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa". mutta en ole yhtään FinnPowerin omistajaa tavannut joka ei tykkäisi pyörästään ;)

toi on yksi tapa lajitella kylläkin.

nopsako
06.08.2016, 15.41
jos olet yhtään mun pakko-oireisia jorinoita täältä lukenut, niin tätä ajattelutapaa vastaanhan meikäläinen taistelee. monet tuppaavat ajattelevan näin, jatkavat vielä "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa". mutta en ole yhtään FinnPowerin omistajaa tavannut joka ei tykkäisi pyörästään ;)

WOORD!!

Tää menee samaan ku Suomen kaunein koti.. Asuntojen pitää maksaa vähintään Xmiljoonaa ja siitäkin huolimatta ne ovat ihan vtun hirveitä. Ei se hintalappu tee laatupyörää.. Toisen laatupyörä on toiselle ongelmajätettä.

Puskis
06.08.2016, 16.03

Joo, tiiän kyllä ja arvostan nuukailuasi. Ei ollut vaan ketään muuta lainattavaksi. :D

Tässäpä vielä pyörien mersu:
http://mercedes.miniatures.free.fr/bike/pics/mb_hb_a.jpg

Jeep:
http://www.seymourauctions.com/gallery/data/267/1auction-01-28-157-0-med.jpg
Ferrari:
https://65.media.tumblr.com/6e4bdb35d87785c13eb723b0a8d312b9/tumblr_n6m3ffZUIE1qkmu1uo1_500.jpg

Hyvin jotenkin tavoitettu jokaisessa se mielikuva, jonka autovastineestakin saa.

viivi
06.08.2016, 16.11
Kun pyörä maksaa enemmän kuin X euroa niin ei tarvitse kuunnella muiden "itse en olisi ostanut tuollaista vaan esim..."-jorinoita. Voi vain todeta että ostin pyörän itselleni enkä välitä v****akaan siitä mitä mieltä olet hankinnastani.
Mutta kuinka paljon on X?

Irocci
06.08.2016, 16.20
Jo vain, avitan listan venymistä tunkemalla omat fillarit listasi väliin..
Carraro
Crescent
Cube
Favorit
Ghost
Giant
Insera
Kuwahara
Nicolai
Nishiki
Nopsa
Norco
Peugeot
Reeb
Rossin
Salsa
Scott
Surly
Timeless
Trek
Tunturi

Lisätty Ghost, Kuwahara ja Insera

ilmora
06.08.2016, 16.33
Carraro
Crescent
Cube
Favorit
Focus
Ghost
Giant
Insera
Kuwahara
Lapierre
Nicolai
Nishiki
Nopsa
Norco
Peugeot
Reeb
Rossin
Salsa
Scott
Surly
Timeless
Trek
Tunturi

MacKonte
06.08.2016, 16.38
Missä Cannondale, Pinarello, Jamis, S-Works, Raleigh, Bianchi, Felt... ja sitten eri merkkien mallit, eikö niin ��

tommi2
06.08.2016, 16.39
asiahan ei minulle kuulu, mutta eikös esim. http://www.fillari-lehti.fi/Linkit.aspx tuolla ole aika kattava merkkiluettelo?

nure
06.08.2016, 16.44
Tommi puhuu asiaa, tusinapyörät voi unohtaa ja hakea tuolta sellaisia mitä listalta ei tosiaan löydy... Nössö, kyss fitta!

CamoN
06.08.2016, 17.32
Joskus foorumilla on tehty aika kattava autobrändi vs. polkupyöräbrändi -vertailu. Silloin keskusteltiin myös brändiarvon muodostumisesta - vaikuttaako siihen eniten tosiasiallinen rakenteellinen laatu, tekninen edistyneisyys, haluttavuus vai joku muu. Mielestäni vastasin siihen jonkun oman hajanaisen mielikuvani. Voisi olla ihan kiinnostavaa kaivaa se naftaliinista ja verrata nykyiseen mielikuvaan, eli tulkamoida brändien arvomuutosta, joko siellä auto- tai pyöräpuolella. Arvojärjestykset on mitä
on, veikkaisin että jokaisella harrastajalla on omansa.

maalinni
06.08.2016, 17.54
elikkäs FinnPower pyörien Bugatti

Onko muuten Finnpowerista mitään uutta, kukaan edes nähnyt livenä?

fiber
06.08.2016, 18.02
Totta varmasti. Ajattelin kuitenkin asiaa esimerkiksi autobrändien mukaan. Pystyisin ainakin jonkinlaisen listan tekemään automerkeistä niiden antaman mielikuvan perusteella. Mutta ilmeisesti fillareissa asia on toisin ja fillaristeilta kysyessä aihe on tabu - mikä sinänsä on ihmeellistä, kun muuten viestit ovat pullollaan namiskoiden ja nippeleiden ja osasarjojen keskinäistä paremmuutta.

Esimerkiksi maantiepuolella isommat merkit kaikki pystyvät tekemään runkoja, jotka kelpaavat pro-tason parhaille talleille. Olennaista on nimenomaan ne namiskat, nippelit ja osasarjat. Niitä sitten kiinnitellään eri pyörämerkkien tuotteisiin sen mukaan, että tukee myyntiä markkinasegmenteissä rikkomatta haluttua tavoitebrandiä.

Tosiaan alkuperäinen listasi on ihan riittävä, ja kaikki yritykset rakentaa erilaisia listoja ovat ihan samanlaisella mutupohjalla. Sen lisäksi nuiva vastaanotto voi johtua siitä, että tämäntapaisia kyselyitä foorumilla aina aika ajoin ponnahtelee pintaan.

tommi2
06.08.2016, 18.20
^ offtopic: tuli itseasiassa tänä kesänä lentokoneen vessassa mieleen toi sun signature.. tarkoitatko todella tolla sitä lentokoneen vessajuttua vai jotain muuta?

nure
06.08.2016, 19.36
Todelliset merkit tulee just tuolta tasolta mitä tuollainen nössö ei edes ikinä ole edes kuullut. Kysyjän kokemus rajoittuu juuri tuolle tasolle mitä ehdottaa eikä ymmärrä kokonaisuudeden totaalista merkitystä.
Toisaaltaan joka valmistajalta löytyy hienoja pyöriä, myös nössönkin listaamilta mutta kokonaisuutena huiput tosiaan löytyy aivan toisista merkeistä.
Siis taitaa olla tautofoniaa koko homma ;-)

Blackborow
06.08.2016, 19.41
Minulla on Genesis joten se on paras.

fiber
06.08.2016, 20.15
^ offtopic: tuli itseasiassa tänä kesänä lentokoneen vessassa mieleen toi sun signature.. tarkoitatko todella tolla sitä lentokoneen vessajuttua vai jotain muuta?
Jaa-a, pitäisikö vastata ja millähän tavalla... Totuutta ei moni tiedä, ehkä vain tasan kaksi henkilöä ;)

Voisi tietysti olla coolia laittaa Kahden kymppikerhon jäsen...

tommi2
06.08.2016, 20.25
onko niitä muitakin kun tämä mitä epäilin? se itseasiassa on se kysymykseni tavallaan.. jossei jotain levottomia lisäkysymyksiä lasketa... no ei niistä sen enempiä.

palikka
06.08.2016, 21.05
pari paskaa nakamuran pyörää:
http://www.nakamura.no/sykler-2016/terrengsykkel/grade-29-team/
http://www.nakamura.no/sykler-2016/landevei/pursuit-8-0/

Mut kyllähän tämänkin valmistajan maine tulee niistä markettipaskeista, joten ei ehkä kannattaisi laidasta laitaan saman brändin alla olla pyörät.

misopa
06.08.2016, 21.10
Niin no, kyllä minäkin kelpuuttaisin tämän itselleni vaikka Nakamuran läski onkin:
http://www.nakamura.no/sykler-2016/fatbikes/big-bob-ltd/

ilmora
06.08.2016, 21.17
Aika paljon kyse on myös mielikuvista - eihän Spessukaan halunnut luopua Peter Saganista (http://cyclingtips.com/2016/08/sagan-confirmed-for-bora-hansgrohe-specialized-announces-3-year-deal-with-team/). Loppu on myös tunnepuolta - oma pyörä on aina juurikin se oma ja tarkoin valittu ja rakas.

Harryupp
07.08.2016, 12.25
Minulla on näitä merkkejä:
Avanti
Basso
Battaglin
Bianchi
Cannondale
Carrera
Crescent
Colnago
Dahon
Nishiki
Nopsa
Peugeot
Raleigh
Schauff
Scott
Thorn
Trek
Tosetto
Tunturi
ViSom (Daccordi)

Parhaimpia merkkifillareita joilla olen ajanut tai olen omistanut ovat Serotta titaani maantiepyörä, Battaglin Ghost alurunko maantiepyörä, Raleigh Team issue teräs maantiepyörä ja Conti/Ciocc teräs maantiepyörä. Mutta pyörän ominaisuuksiin vaikuttavat paljon mitkä osat siinä on ja mihin käyttöön on tehty.

brilleaux
08.08.2016, 08.50
Listalle ei kuulu ainakaan spessu. Iso S tuo mukavan hinnanlisän ei muuta. Tai no, tuohan se hintaan nähden kelvottomia komponentteja ja velttoja runkoja.
Ja kaiketi valmistajan ylimielisen asenteen.
Mulle riitti 2 S:n fillaria. Ei tule ikinä enää.
Mitään sen kummempia rankkauksia on turha tehdä. Jokaisen oma killuu tietty siellä korkeimmalla korokkeella. Ainakin mulla. ;)

Fjälle
08.08.2016, 09.06
Jopo
Dbs
Favorit
Alan
Rossin
Paletti
Gt
Sunn
Cycle Pro
Steppenwolf
Fort
Pinnacle
Isaac
Cannondale

Onhan noita ajossa ollut...kaikki hyviä aikanaan.

VeeVee
08.08.2016, 11.11
onko niitä muitakin kun tämä mitä epäilin? se itseasiassa on se kysymykseni tavallaan.. jossei jotain levottomia lisäkysymyksiä lasketa... no ei niistä sen enempiä.

Jännä homma miten erilainen ihmismieli on. Johtunee kai siitä, että ollaan fillarifoorumilla, koska itse olen ajatellut 10K-kerhon koostuvan yli 10 000 km vuodessa ajavista pyöräilijöistä.

Jos lentokoneessa vieressä istuva nainen puhuisi samasta asiasta, niin mieleeni ei tulisi pyöräily.

Niin ja itse aiheeseen. Riittääkö luokitteluun kolme kategoriaa? Autoissakiin on premiumia johon kuuluu Audi, Mersu jne. mutta premiumin yläpuolella on vähintään yksi luokka.

Se ylin luokka sisältää usein pieniä valmistajia joista suuri osa ihmisistä ei ole koskaan kuullutkaan, että ajopelit tehdään käsityönä ja hintalapussa on yksi nolla enemmän.
Joskus oli kiinnostusta ostaa Passonin titaanipyörä, mutta se haave on jäänyt unholaan, koska en ole valmis maksamaan pyörästä niin paljoa. Ei mitään hajua pyörien laadusta, mutta omissa mielikuvissa laatu on hyvää ja runko miellyttää silmää. Tietämässä paljoakaan esim. Passonista listaisin sen korkealla pelkästään mielikuvan (ja osittain hinnan) perusteella.

Hyvillä merkeillä on myös markettitason pyöriä ja niitä ei kai yleensä lasketa high end-merkiksi, vaikka tekevät pyöriä myös ammattilaisille, mutta imagoon vaikuttaa alle 1000 euron pyörät ja valmistajaa ei välttämättä luokitellu huippupyörien valmistajaksi. Sun Tourin maine joustohaarukan suhteen on aika surkea, vaikka tekevät myös todella hyviäkin, ainakin foorumin mukaan. Itse en ymmärrä niistä mitään.

Joskus taisi olla sellainenkin keskustelu missä porukka sai kertoa muille millaisen pyörän ostaisi, jos olisi rajaton budjetti. Sehän on käytännössä lista parhaista tai halutuimmista merkeistä ja malleista.

kolistelija
08.08.2016, 11.54
Canyon, Castelli ja Cerava. Kolme kovaa koota!

Suurin osa on varsin laadukkaita vehkeitä siinä hintaluokassa jossa omat fillarit pyörii. Vähän saatan olla jäävi sanomaan, mutta on Ridley, Giant ja Canyon kaikki tuntunu ihan premiumilta kun eivät halvimpia malleja ole ollut.

tommi2
08.08.2016, 12.52
Jännä homma miten erilainen ihmismieli on. Johtunee kai siitä, että ollaan fillarifoorumilla, koska itse olen ajatellut 10K-kerhon koostuvan yli 10 000 km vuodessa ajavista pyöräilijöistä.

Jos lentokoneessa vieressä istuva nainen puhuisi samasta asiasta, niin mieleeni ei tulisi pyöräily.

nimenomaan! mäkin olen vuosia (?) ollut huomaamatta koko signaturea, mutta lentokoneen vessassa se alitajunnasta putkahti mieleen...

fiber
08.08.2016, 13.26
Mahdoitko siellä lentokoneen vessassa miettiä fillarointia vai... :rolleyes:

Totuus on tylsä: Lisäsin sigun ylpeänä silloin, kun ekan kerran ylitin kymppitonnin vuodessa.

Merkkirankingiin vaikuttaa tietysti nykybrändäyksen lisäksi harrastajan ikä ja se milloin on pyöräilyn seuraaminen tullut aloitettua. Esim. Bianchi on Pantania seuranneille ihan eri fillari kuin niille, joille Il Pirata on vieras.

tommi2
08.08.2016, 13.58
^mistä lie haaveilin ;) ..

vähän muka asiaakin: merkeistä olen itse huomannut, että niistä tosiaan jää joku mielikuva, jota on vaikea huuhtoa myöhemmin. esim. meikäläiselle Planet X on aina radikaali dirttifillarimerkki..

Kiituri
08.08.2016, 19.41
Listalta taitaa puuttua yksi oikein hyvin myyvä pyörä nimittäin Jopo. Siinä on jonkinlaista premiumlisää oikein runsaasti.

Fillarit on ollut sikäli hieno laiteharrastus että merkki ei ole ollut esteenä mihinkään ja hyvä niin. Hienoa että on vielä asioita mitä arvioidaan oikean hyvyyden mukaan ja joiden ympärillä on täysin hyväksyttyä ja toisten ymmärtämää että vekottimet hankitaan itselle ja että jokaisella on oma makunsa.
Autoissa peli on jo menetetty. Siellä jyrää merkkikäsitykset enemmän kuin missään. Olet tietynlainen ihmistyyppi niin kauan kuin sinulla tietyn merkkinen auto. Hieno on että Omaa yhteiskunnallista statustaan ja älykkyyttään voi vaihtaa helposti, vain ajamalla autokauppaan ja vaihtamalla toisen merkkiseen. Siinä automaattisesti muuttuu käytös , älykkyys ja varallisuus.