PDA

Näytä tavallinen näkymä : Viimeisin kehonhuoltosi?

Katila
04.08.2016, 10.44
Milloin ja miten huolsit kehoasi viimeksi? Venyttely, jooga, pilates, asahi, pilatesrullailu, hieronta, akupunktio... you name it.

Itselläni tämä osasto tahtoo jäädä aivan liian vähälle huomiolle ja ajankäytölle. Jospa tämä säie innostaisi tekemään....

Vastaan saman tien: method Putkisto, eka kokeilu eilen illalla. Olipas olipas. Ja seurauksena willi yö (tai ainakin unet) :D

Oatmeal Stout
04.08.2016, 10.54
Buranaa ja jäävettä iltaisin - vievät tuntoa turvonneesta jalkaterästä.

StantheMan
04.08.2016, 10.54
Kesäkuun alussa edellisen kerran kävin "viikottaisella" Pilates-tunnilla. Yhtä helvettiähän ne aina ovat ja aina olen lopettamassa, vaikka olen siellä kohta 10 vuotta käynyt. Kuukauden tauon jälkeen selkä paskana, joten enköhän Pilatesta taas kiltisti ensi viikolla jatka. Viimeisin kehonhuoltotoimenpide oli tänään aamulla 5 ylävartalon kiertoa seisten, kun selkä on sohvalla makaamisen ja tiistain kakssatasen jälkeen hieman jäykähkö ;)

mutanaama
04.08.2016, 11.34
Method putkistoa eilen. Taisi olla nyt viides kerta ja hissuksiin alkaa ukko taipua.

Sent from my iPhone using Tapatalk

JackOja
04.08.2016, 11.37
En muista... joskus kauan sitten putkirullailin.

edit: jaa mutta passiivinen huoltokin, niinku koipien hierotuttaminen kelpaa. Joskus ennen lomia kesäkuussa.

Juha Lehtinen
04.08.2016, 11.47
Venyttely tahtoo itsellekin jäädä vähemmälle, kuitenkin alaraajojen (pohkeet, etu- ja takareisien) venyttelyä . Hierojalla käyn 1-2 kertaa kuukaudessa. Hierojalla tehdään joko kokohieronta tai osahieronta joka tarkoittaa niska ja hartiaseudun että alaraajojen hierontaa.

zipo
04.08.2016, 11.47
Toissapäivänä vaihdoin öljyt joustokeulaan.

tempokisu
04.08.2016, 11.48
Oon käyny hierojalla joskus vuosituhannen alussa, mutta on siittä noin 15 vuotta ainakin.
Joskus lenkin jälkeen oon venytelly ja yrittänyt tehdä jotain lihaskuntoharjoitetta, mutta on jäänyt aika vähiin.

Harryupp
04.08.2016, 11.53
Kesäkuun ensimmäisenä päivänä kävin triple-bypass sydänleikkauksessa. Se oli kyllä sellainen kehonhuolto että hienosäätö on päällä edelleen. Toivottavasti tulee muutama tuhat kilometriä fillarilla ajettua ensi vuonna.

kuovipolku
04.08.2016, 12.12
^ Ongelmatonta kuntoutumista, kärsivällisyyttä ja tsemppiä!

Eilen kävelin tunnin semmoisilla paljasjalkatossuilla. Kyllä kai sitä voi kehonhuollon piiriin kuuluvana pitää. Muutenhan en ajokaudella tee juuri muuta kuin rullahieron luvattoman epäsäännöllisesti ja teen askelkyykkytreenin kun satun muistamaan ja viitsimään.

Smo
04.08.2016, 12.16
Venyttelin Saaristomeren melontaretkellä rantakallioilla pari viikkoa sitten, edellinen kerta taisi olla vuosi taaksepäin samassa tilanteessa. Siellä kun on joku venyttelijä matkassa.

kmw
04.08.2016, 12.31
Äsken uima-altaassa venyttelin etu- & takareidet ja pohkeet.

jurpo
04.08.2016, 12.46
Method putkistoa eilen. ... Siellä sitä ihmeteltiin että voi hengitellessä tulla kuuuma. Äsken sitä samaa jumppapallon ja rullan (https://dam.media.xxlsports.com/8949352300574_1106122_96835_jpg.jpg)avulla.

marco1
04.08.2016, 13.14
^ peukku tuleville notkeille :)
Pilates / jooga-tyyppisessä kehonhuollossa itsekseen tehdessä minulle tulee välillä semmoisia tilanteita että sitä ei vaan pysy asennossa ja alkaa kaatumaan aivan vastustamatta. Koita nyt siinä sitten olla vakavana.

Eilen venyttelyä (trad), kesäkuussa hieronnassa ja muuten vähän vaihtelevasti putkirullausta, jännitys-rentoutus-venytystä, muutamaa jooga-tyyppistä venytystä jne. Ei riitä, nipin napin pysyy toimintakuntoisena.

ellmeri
04.08.2016, 13.32
Tulee päivittäin venyteltyä tilanteen niin vaatiessa,90-luvulla tuli käytyä kuntovalmentajakoulutus.

Siitä ne wenyttelyt on jatkuneet,talvisin tulee keskitettyä paremmin joogaan.

wanhus
04.08.2016, 16.47
Kasvuhormonia taisi mennä viimeksi, sitähän erittyy ensimmäisen kolmen tunnin ajan kun nukkuu. Toimii!

nure
04.08.2016, 18.12
Venyttely, mitä se on? Nuo loput kuulostaakin sitten pizzalistalta.

Dr TuKo
04.08.2016, 20.50
Toissapäivänä vaihdoin öljyt joustokeulaan.

Onko zipo kyborgi?

haedon
04.08.2016, 21.56
Kävely, kalja ja sauna, siinäpä ne. Kaksi kertaa käynyt hierojalla, kun ilmaiseksi sai, mutta en kokenut saavani siitä kummoista hyötyä. Joskus tulee venyteltyä jos ennen kisaa odottelu käy pitkäksi. Joskus olen saanut sellaisen selkärangan rusautuksen (mikä lienee virallinen termi) ja siitä on ollut parin päivän ilo kerrallaan.

Petteri Ellilä
05.08.2016, 00.06
Söin just massun täyteen. Hyvä ruoka, parempi keho, paras mieli.

brilleaux
05.08.2016, 11.49
Kaliaa nauttimalla huollan temppeliäni. Se rentouttaa kehon ja mielen.

Il ciclista di Roine
07.08.2016, 12.14
25 minuuttinen aamujumppa ma-pe ajastaikaan. Nojaa, lankkua, lootusta, kyykkää.

Toisella Naapurivaaran pohjoisrinteen nousulla jokin alkoi pistämään sydämen kohdalla ja totesin seuraavana aamuna olevan in-validi suorittamaan tuon raajojen herkistelymaneerin, FY16.
Onneksi tässä lomakämpillä on matot, puhtaat matot lattialla voidakseni ylläpitää rangan liikkuvuutta, UKK-instituutin työmaatesti mairitteli minua posetiivaristi ikäisexeni.

Katila
12.08.2016, 12.46
Toinen Method Putkisto keskiviikkona. Kyllä tämä tai vastaava jatkuu koko kauden. Kroppa huutaa, mutta kiittää.

Ai niin, jalkahoito eilen :) Ihana.

Lisään, koska muisti palailee pätkittäin:
tiistaina annoin pitkästä aikaa hieroa jalkojani. Prkl, kun vasen etureisi oli niin kipeä, että nauruksi pisti.

JackOja
12.08.2016, 12.53
Eilen 45 min jalkojen hierotusta.

brilleaux
12.08.2016, 13.47
Jäätelöä, kahvia, suklaata.

Edit: ai niin, paksulla kelviä 30km PK-sykkeillä.

Keho on siis huollettu. Illalla vielä hivenaineet.

Santerius
12.08.2016, 16.52
http://nyymichan.fi/fit/src/128247763296.png

Toisin sanoen on taas jäänyt viime aikoina aika vähälle, ja sen huomaa. Aikoinaan jostakin vaurioitunut oikea reisi on niin tiukalla, että kipiää tekee melkein mikä tahansa venytys. Taas on tuskallisia kuukauksia edessä sitä vetristäessä. Mitenköhän se pakollinen liikkuvuutta ylläpitävä venyttely aina unohtuu?

tempokisu
13.08.2016, 15.27
No olen kyllä huomannut että herätessäni ja noustessani sänkystä, venyttelen kyllä jäsenet ihan äärimmilleen :D ja sitten vasta voi nousta jalkeille!
Lienee kehonhuoltoa sekin että nukkuu tai makoilee aamuseitsemään asti ilman stressiä lähteä lenkille, sateen mukavasti ropistessa ikkunaan.

Katila
05.09.2016, 15.50
Akupunktio ja teippaus. Not jee.

Katila
21.09.2016, 21.30
Maanantaina alkoi aikuisopston jooga- ja putkirullaustunnit. Jooga oli "joogaa", helppoja perusliikkeitä. Tekee kropalle hyvää. Lopussa putkirullausta ja aivan ihana rentoutus. Kylläpä löytyi kipeitä paikkoja ihmisen kehosta (ullatuuus). Tästä on hyvä aloittaa.

jurpo
21.09.2016, 21.35
Maanantaiehtoona sitä putkistelua ohjattuna. Mokomaa tulee tehtyä jo duunipäivienkin aikana sillai ominpäin..
*puuuuuhhhhhhhhh*

HC Andersen
21.09.2016, 22.48
Pohkeiden auki rullaaminen kyyneleet silmissä.

Katila
22.09.2016, 12.13
lasketaankohan niistäminen ja nenähuuhtelukannuttelu?
You name it :D

Offarii Jurpolle: ehkä lauantaina läskeilyä ja suntaakina rävel raindinkii keskarissa. Kiinnostaako? Veli Kmw puuhamiehenä.

macci
22.09.2016, 23.07
Venyttelin oikeaa olkapäätä. Venyttelin sitä myös eilen. Tuntuu auttavan.

fob
24.09.2016, 07.31
viikottain annos äijäpilatesta. Pahalta tuntuu, mutta hyvää tekee. Pilatesta seuraavana päivänä taojooga/chi kung -annos. Oudolta tuntuu, mutta hyvää tekee. Viimeksi keskiviikkona.

kauris
24.09.2016, 09.26
Tavallisen särkylääkkeen lisäksi kolmiolääke.

alli
25.09.2016, 23.36
Käsittelin kipukoukulla niska-hartiaseutua eilen. Olipa siellä monenlaista kipupistettä, mutta ehkäpä tuo painelu jonkin verran auttoi.

hannupulkkinen
26.09.2016, 07.34
Joka aamu ennen safkaa Asahiharjoitus ja venyttelyä n. 20 minuuttia. Nyt pari viikkoa täynnä. Yritän tehdä läpi lopun elämääni. Sen verran hyvä olo tuosta tulee ja ainakin niska hartiaseudun vaivat ovat jo mennyttä aikaa.

fob
27.09.2016, 22.40
Kolmekymppinen soratiepyöräilyä illalla ja kroppa kiittää!

ipik
01.10.2016, 21.09
torstaina hierojalla,jalat hiero kuntoon.

Kommuutteri
01.10.2016, 21.12
Kanuunoiden pyöräilijäjoogaa tiistaina. Joka viikko.

Sent from my iPad using Tapatalk

Moska
01.10.2016, 21.51
Kuntopiiri eilen illalla, jatkuisi kertaviikko koko talven

LJL
01.10.2016, 22.56
Tämmöinenkin topic. Noh, rullailin selän foamrollerilla ja sen jälkeen venyttelin äsken 45s venytyksillä palauttelulenkin mukavasti pehmittämät takareidet (kahdella eri liikkeellä), alaselän, kyljet (hyvin kursorisesti), etureidet, pakarat, nivuset (1,5min, koska istumisen jäljiltä takareisien ohella eniten jumissa) ja pohkeet. Periaatteessa jokailtainen rutiini, mutta välillä jää laiskuuttaan tekemättä jos tietää ettei seuraavana päivänä urheile.

HC Andersen
01.10.2016, 23.19
Sauna ja venyttelyä.

Katila
18.10.2016, 21.16
Eilen hathajoogaa. Tänään sauna.

kauris
18.10.2016, 21.24
Pääkipu alkoi taas vaivaamaan aamupäivällä. Tuntuu, että niska ja hartiat ja lapaluun välit kireät. Ennen lounasta buranaa, ei auttanut. Loppuiltapäivästä 10-15 minuuttia käsien pyörittelyä ja venyttelyä, ei auttanut. Kotona toista lääkettä jossa lihasrelaksanttia. Ei auttanut. Lisää buranaa tunti sitten. Ei ole auttanut. Nukkumaan tästä kai sitten seuraavaksi, josko se kehonhuolto auttaisi.
Niin ja saunassakin kävin illalla. Juu, ja ei auttanut siis.

Smo
18.10.2016, 21.47
Sauna eilen ja hampaat pesin aamulla

tommi2
18.10.2016, 21.48
^^käys kokeeks hierojalla? mulla on ponnistuspäänsärkyä silloin tällöin ja se yleensä lähtee niska-hartiahieronnalla.

LJL
18.10.2016, 22.35
Venyittelin ja rullailin

brilleaux
19.10.2016, 06.55
Iisalmennipa ja KaamosKalle ennen nukkumaan menoa.

Katila
23.11.2016, 12.49
Kyllä se oli maanantain rentoutusjooga ynnä putkirullailu. Tuo hupi loppuu viikon päästä ja jotain uutta ja parempaa pitää kehittää tilalle. Tänään menen salille bodybalance-tunnille ekaa kertaa sitten kevään. Siitäköhän se sitten lähtis? Toisaalta tykkään, että olisi joku vakiopäivä ja -kellonaika kalenterissa jumpalle, niin kuin noissa aikuisopiston jutuissa.

Juha Lehtinen
23.11.2016, 14.23
Tänään olin hierojalla, vuorossa oli kokovartalohieronta.

Katila
16.01.2017, 13.02
Tänään alkaa taas jooga. Hyvä! Mikä hitto siinä on, ettei itsestään saa irti minkään valtakunnan venyttelyä? Eilisen lenkin jäljiltä olo on kuin halolla piesty, mutta kun ei vaan, niin ei.

Pääsin vielä syyskautta parempaan joogaryhmään. Täällä tehdään eikä lepsuilla. Prkl :D

Katila
22.03.2017, 10.01
Ostin Liitelin kaupasta sellaisen pienen kovan rullausjutskan. Sillä nyt rullailen jalkapohjia samalla (auts!), kun seison sähkötyöpöydän ääressä hörppimässä aamukahvia. Kai tämäkin on jonkinlaista kehonhuoltoa.

kaakku
23.03.2017, 00.07
Takareisiä venytin äsken.

bici74
23.03.2017, 01.22
Otin punkkua naapurin kanssa, huomenissa ihmetellään heti aamusta jotta mitä nyt taas...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

PatilZ
23.10.2019, 12.52
Nostetaanpa aihetta ylös.

Vanhemmiten on käynyt yhä vaikeammaksi välttää kehonhuollollisia toimia. En ole koskaa erityisemmin pitänyt hieronnasta, venyttelyistä, rullauksista eli en niin mistään. Pakkopullaa on ollut. On vaan ollut pakko pitää selkää kunnossa, avata lonkkaa, rullata ITB:tä.

Traineriharjoittelussa mulla on ollut softana käytössä Trainerroadia, Sufferfestiä, Tacxin videoita, Kurt Kineticin softaa ja Zwiftiä. Nyt muutaman viime vuoden aikana noista on jäänyt käyttöön Sufferfest ja Zwift. Sitten tapahtui outoja, Sufferfest integroi pakettiin oman kehon painolla tapahtuvaa voimaharjoittelua, joogaa ja psyykkistä harjoittelua käsittävät kokonaisuudet. Oma keho harjoittelusta ja psyykkisestä tykkäsin heti, täydensivät kivasti jo tekemääni kuntosali- ja mentaaliharjoittelua. En suonut ajatustakaan joogalle. Olen aina pitänyt (ja edelleen pidän) uskonnollisia ja semiuskonnollisia riittejä huuhaana. Ja näin joogaan sisäänrakennettujen pelastusopillis-elämänkatsomuksellisten elementtien vuoksi olen sivuuttanut koko jutun. Mutta alkuvuodesta kokeilin yhtä treeniä. Ja sitten toista. Sufferfestissä ei joogan liikkeitä liitetty mihinkään muuhun kuin siihen, miten ne edesauttavat kovempaa treenaamista.

Ja kas. Olen ihan koukussa. Liikkuvuus on parantunut, selkävaivat hävinneet (vaikka rakenteelliset muutokset ovat siellä edelleen) ja palautuminen on nopeutunut. Noin vartin yksittäisessä sessiossa ei ehdi pitkästyä. Joskus vedän kaksikin treeiä: ensin aktivoiva, väliin varsinainen fillaritreeni ja päälle palautumisen nopeutumiseen tähtäävän treenin. Voimaharjoittelupäiviin on tullut mukaan joogaa, jossa tuetaan keskivartalon voimatasojen parantumista.

Näin anonyymisti netissä tän voi tunnustaa. Kasvokkain kiellän kaiken.

JackOja
23.10.2019, 12.56
...uskonnollisia ja semiuskonnollisia riittejä huuhaana. Ja näin joogaan sisäänrakennettujen pelastusopillis-elämänkatsomuksellisten elementtien vuoksi olen sivuuttanut koko jutun....

Ja kas. Olen ihan koukussa....

Harjoititko myös tuota semiuskonnollista hengellistä puolta ja riittejä? Pääsikö kertaakaan ommmm-hyminän tapaista ääntä tai sanoitko "namaste" kenellekään? Joitko chai-lattea? Nuuhkitko suitsukkeita?

Joskus joku äijäjooga on kiinnostellut, mutta rituaalit ja muu ao. pakkopulla ei lainkaan.

EDIT: tjaa mutta kuuluuhan putkirullaukseenkin AUUUU-A-AUUU-huutelu ja harjoituksen päätteeksi joku kiva portteri tai imppi vaikka.

tommi2
23.10.2019, 13.00
Mä olen joogannut melkein 20 vuotta, kertaakaan en ole käynyt missään "salilla". Aloittelin kirja/netti/lehti-pohjalla ja sitten hokasin, että tunnen joogaohjaaja koulutuksen käyneen henkilön, jolta voin kysellä/näyttää meneekö sinnepäin. Mulla on alusta asti ollut se linja että se on venyttelyä hengittelyllä. Auttaahan se, mutta ei tuokaan ihmeitä tee. Tai mistä sitä tietää millasessa kunnossa olisi ilman tuota, mutta ei ole poistanut kaikkia vaivoja.

PatilZ
23.10.2019, 14.31
Harjoititko myös tuota semiuskonnollista hengellistä puolta ja riittejä? Pääsikö kertaakaan ommmm-hyminän tapaista ääntä tai sanoitko "namaste" kenellekään? Joitko chai-lattea? Nuuhkitko suitsukkeita?

Joskus joku äijäjooga on kiinnostellut, mutta rituaalit ja muu ao. pakkopulla ei lainkaan. .

Ei ku nimenomaan nämä semi-chai-latte-suitsuke-ommmit on mun tekemisistä pois. Mä teen vaan niitä liikkeitä ja pääosin Sufferfestin videoiden opastuksella/ tahdissa. Eivät sisällä yhtään tätä hymistelypuolta. Tai no, se hymistely on kieltä, jota ymmärrän: tekemällä näin, voit treenata kovempaa, useammin tai kumpaakin. "Alaspäin katsova koira" on toiselle energisoiva ja ahdistusta lieventävä liike, mulla se venyttää takareisiä ja vahvistaa jalkoja, käsivarsia, vatsaa sekä hartioita eli kehonhuoltoa.

Kun riitit ottaa pois, jää olennainen. Ja siinä koukussa sätkin. Niinkus tommi2 tuossa yllä kirjoittaa: venyttelyä hengittelyllä, mutta vielä sen lisäksi dynaamisemmin kuin venytellen.

Kaikkein lähimpänä ollaan suitsukkeita mun treenissä hengitysharjoituksissa, jotka on täältä: https://www.freecodecamp.org/news/a-navy-seal-breathing-technique-you-can-use-to-keep-calm-when-coding-f05a66da8067/

marco1
23.10.2019, 16.09
Tämä on aika hyvä jooga/venyttely-setti selkään ja jalkoihin: https://www.youtube.com/watch?v=ok-OupCTyK4
"This program is a distilled, non-spiritual form of yoga designed to be accessible to newcomers. I focus on alignment, breathing and achieving clearly-defined objectives." Noin se kertoo mutta pari vaikeammista poseista jää tekemättä, niille on kuitenkin vaihtoehdot. Parasta tietysti se että kun laittaa videon pyörimään niin siitä alkaa jo rentotuminen kun on muutaman kerran tehnyt.

PatilZ
23.10.2019, 19.52
Tämä on aika hyvä jooga/venyttely-setti selkään ja jalkoihin:

Video

”This program is a distilled, non-spiritual form of yoga designed to be accessible to newcomers. I focus on alignment, breathing and achieving clearly-defined objectives." Noin se kertoo mutta pari vaikeammista poseista jää tekemättä, niille on kuitenkin vaihtoehdot. Parasta tietysti se että kun laittaa videon pyörimään niin siitä alkaa jo rentotuminen kun on muutaman kerran tehnyt.

Sufferfestissä on 40 samaisen naisen joogasessiota. No-nonsense.

Sent from my iPad using Tapatalk