PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täpäristä vuosien jälkeen jäykkäperään

N-Man
03.08.2016, 09.24
Tulipa tässä tehtyä radikaali veto ja kuuden täpärillä ajetun vuoden jälkeen vaihdoin maastopyöräni 29" tuumaiseen jäykkäperään. Valintaan vaikuttivat osittain budjettisyyt mutta myös se että olen vähitellen huomannut olevani enemmän sileämpien polkujen mies ja pidempi lenkkeily samalla pyörällä myös hiekkateilla ja sorapintaisilla ulkoiluteillä houkutti aina vain enemmän (noita maastoja löytyy paljon kesämökin läheltä, polkuja sitten ei niinkään). Halusin siis vähän täysjoustoa kevyemmän ja menevämmän pyörän joka silti olisi kuitenkin myös ihan oikea maastopyörä. Varastoon siis mahtuu vain kaksi pyörää ja minulla ne ovat maantiepyörä ja maastopyörä. Jotain kompromisseja siis pitää tehdä. Optimaalista olisi toki ollut ostaa vaikka joku cyklokrossari noiden vanhojen kaveriksi.

26" täysjoustolla siis on tullut käytännössä lajiin opeteltua vaikka sitä ennen pari vuottta jäykkäperän omistinkin. Mutta se oli sellaista rimpuilua silloin että siitä ei kauheasti jäänyt käteen ajotaidollisesti. Nyt kuitenkin ajattelin ottaa härkää sarvista ja opetella näin nelikymppisenäkin vielä ajalemaan jäykkäperällä. Kuulisin siksi mielellään muiden mahdollisia kokemuksia siitä, miten tällainen siirtymä on onnistunut. Miten se on vaikuttanut ajotaitoihin ja -tottumuksiin, oliko siirtymä helppo vai vaikea jne.? Mistä vanhoista tavoista pitää oppia pois että ajo alkaa sujumaan? Miten kävi ajovauhdin?
Laittelen myös tänne omia kokemuksiani kunhan niitä tulee. Nyt uusi pyörä kiiltelee vasta eteisessä mutta pitää lähteä jo tänään sitä vähän ulkoiluttamaan ja viikonloppuna sitten vielä enemmän ja parempiin maastoihin.

Blackborow
03.08.2016, 10.22
Olen toteuttanut juuri tuon 26" täysjouskarista 29" jäykkäperään siirtymisen aikoinaan. Vannekoon suureneminen helpotti IMO siirtymää. 29er ei tökkää niin helposti ja rullaa pienten esteiden yli paremmin, mutta ei se joustoa korvaa, joten pyörää piti teknisemmässä maastossa ajaa enemmän, kun ei voinut vaan istuskella satulassa ja cruisailla menemään eli kuskilta vaadittiin aktiivisuutta lisää. Nopeuteen ei tainnut olla vaikutusta juurikaan. Ei vaan jaksanut paukuttaa niin pitkään kuin täysjoustolla. Ajotaidosta niin sitten tiedä kehittyikö se yhtään mihinkään. Ehkäpä vähän. Mutta koska viihdyn edelleen parhaiten poluilla niin nykyään minulla on 29er täpäri. Näin jälkikäteen kun ajattelee asiaa niin ei olisi ehkä kannattanut ostaa silloin niin kisakireää XC-jäykkäperää vaan joku rennompi traili-tyylinen pyörä, joiden saatavuus silloin oli kyllä heikko, mutta nykyään vaihtoehtoja on siihen kategoriaan paljon paremmin.