PDA

Näytä tavallinen näkymä : Paljonko on paljon

oppes
26.07.2016, 14.27
Tarkoitus ei ole aloittaa mitään "pisimmälle pissimis kisaa" tai muutakaan keskinäistä vertailua. Oikeasti vaan kiinnostaa paljonko a) kisaavat ja noihin harjoittelevat b) muuten tehopyöräilevät keräävät kilometrejä vuodessa? Aloitin itse tasan vuosi sitten säännnöllisen kunnon kehittämisen pyörällä ja nyt ensimmäisenä vuonna kilometrejä kertyi +200 ajopäivänä 5500. Uskon tietäväni, että tuo määrä tietty ehkä joku pieni osa paljon polkevien määristä, mutta kuinka moninkertaisesti tuohon verrattuna joku kerryttää - kiinnostaa oikeasti.

Seuraavan vuoden tavoitteeksi pistin 7500. Kilometrit kertyvät työmatkoista ja iltalenkeistä kolmella eri pyörällä (maasturi, hybridi ja tuollainen suoratankoinen fitness-pyörä - tiiä mikä hänen oikea luokituksensa on).

orc biker
26.07.2016, 14.35
Ajan 4-5 kuukautta ja 2000-2500 km (maasturilla, joten maantiemiehille tuo on noin x 1,5). Tuokin on turhan paljon tarkoituksiini nähden. Minusta on tosin mielenkiintoisempaa laskea tunteja ja tehoja. Kilometrit ovat minusta aika yhdentekeviä. Minulla ei ole tavoitteita olla huippu(kunto)pyöräilijä (eikä minulla olisikaan siihen riittävästi hitaita lihassoluja lyhyitä matkoja lukuun ottamatta), vaan aika hemmetin kova kaikessa.

brilleaux
26.07.2016, 14.39
N. 2500km tulee työmatkoja/vuosi, fiilistelyitä ehken saman verran/vähemmän(tänä vuonna reilut 1000km tähän mennessä). Fiilistelyt on pääsääntöisesti kaikki maastoajoa.
Vähänhän se on, mutta mun kalenteriin ei oikein enempää mahdu.

orc bikerin kanssa samoilla linjoilla: itse en kumarra niinkään kilometrejä. Nautinnon parissa vietetty aika saa suuremman painoarvon. :)

StantheMan
26.07.2016, 15.07
Minä ajan pelkästään kilometrejä eli maantiellä vietettyä aikaa. Pyöräily sinänsä on perusvittumaista puuhaa, mutta onpa sitä poissa jostakin muusta tekemisestä tai paikasta. Ajan lähinnä viikonloppuisin ja vältän hyötyajoa ja ns. harjoittelua. Kilometrejä kertyy vuosittain vähän yli 9 tuhatta. Minulle paljon (liian) on 10 000 km ja yli.

Jonttu.
26.07.2016, 15.39
Miten nuo maantiekilometrit vertautuvat maastokilometreihin? Kertaa kaksi? Parissa tunnissa tuntuu ajelevan usein 25km-35km maastoa, riippuen tietenkin teknisyydestä, maantiellä pääsee mukavasti 60-70km

Blackborow
26.07.2016, 15.41
Eikö se 40tkm ollut se foorumin virallinen mittari paljolle.

Matijas
26.07.2016, 15.43
Kyse on tosiaankin siitä, paljonko aikaa voit pyöräilylle järjestää. Kerro kyseinen aika keskinopeudellasi, joka riippuu alustasta ja kunnostasi. Korjaa arviota 5-10 % alemmaksi vikojen takia. Lähdin muutama vuosio 5-6 000 kilometristä vähitellen suuremmaksi. Onnistuneen työmatkavirityksen takia viime vuonna kilometrejä tuli yli 17 000.

Pyöriä tulee olla kaikille olosuhteille. Ajan myös talvella, mutta matkat ovat vähän rajoitetumpia 20-50 km kerralla ja 100 km kerran kuussa. Stan on pitkien matkojen mies myös talvella.

wanhus
26.07.2016, 15.45
287h 7,856.2km

+ kauppakasseilut, kalareissut yms. ilman seurantaa ajetut. Menisiköhän 10-12tkm väliin tänä vuonna.

wanhus
26.07.2016, 15.48
Miten nuo maantiekilometrit vertautuvat maastokilometreihin? Kertaa kaksi?

Kertaa yksi. Kilometri on kilometri. Trainerilla ajettuja kilometrejä arvostan kertoimella nolla, ne lasketaan treenitunneiksi, ei kilometreiksi.

-30c ja tunnissa ei kovinkaan pitkälle aja, eikä ulkona juurikaan tuntia pidempään pärjää. Ai mistäkö tiedän.

CamoN
26.07.2016, 16.18
Oikeasti vaan kiinnostaa paljonko a) kisaavat ja noihin harjoittelevat

Urheilijat laskee harjoitustunteja, ei niinkään sitä matkaa. Muistaakseni huippu-urheilijan voi olettaa treenaavan 700h vuodessa, kuntoilijalle 300-400h lienee ihan kunnioitettava määrä. Ja jos se on yhtään suunnitelmallista/tavoitteellista, fyysisen suorituskyvyn kehittymistä on hankala estää.

oppes
26.07.2016, 16.31
Kiitokset vaan kommenteista. Poljettavaa siis piisaa! :) Oikeasti itse hurahdin tähän polkemiseen kun juoksua, hölkkää tmv. ei vaan polvet enää kestä ja painoa piti saada alas ja kuntoa ylös. Sivutuotteena se, että fillarilla näkee ja kokee paljon (enemmän). Painoa on karissut noin 40kg vuodessa ja haluan ajatella, että jokaipäiväisen, ympärivuotisen pyöräilynkin ansiosta vastustuskyky on sen verran kohdallaan, että ei ole ensimmäistäkään flunssaa tarvinnut potea. Hieno laji, hieno harrastus. :D

brilleaux
26.07.2016, 21.08
Pyöriä tulee olla kaikille olosuhteille.

Mulle onneksi riittää pyörä kaikille olosuhteille. Ajan ympäri vuoden yhdellä ja samalla. :)

Marsusram
26.07.2016, 21.31
"Paljon" on suhteellinen käsite. Ehkä voisi pitää määränä joka on jonkin verran vähemmän kuin "liikaa", mutta enemmän kuin "riittävästi".
Pitää ottaa huomioon oma pohja ja lisätä kerralla vain sen verran että kestää ilman takapakkia.
Isolla kilometrimäärällä pärjää vain kilometrikisassa (https://www.kilometrikisa.fi/), hauskaa sekin jos jaksaa motivoitua.
Kuten tulikin ilmi, kunnon parantamiseen määrä ei ole kuin yksi osatekijä.
Itse näkisin että sivutuotteena kunto kasvaa, mutta päämotivaatio tulee siitä että "fillarilla näkee ja kokee paljon (enemmän)".
Oma pyöräilyreittiverkosto kasvaa mahtavasti kun ei rajoita ihan lyhyisiin lenkkeihin, sallii eksyilyt löytöretkeilyn hengessä, eikä aja aina samaa reittiä.
Maastopyörällä polkuverkostoa löytyy asutulla seudulla usein lähinurkistakin.

Mattia
27.07.2016, 13.21
Suhteellista tosiaan. Tuttu mies ajanu viimesen reilun 35 v. aikana +700 000 km. Omasta mielestään ei mitenkää erityisen paljon, kuhan välillä käyny jossai kääntymässä. Enemmän tuo kuitenki ku moni ajaa eläissään autolla.

SamiMerilohi
27.07.2016, 13.24
Suhteellista tosiaan. Tuttu mies ajanu viimesen reilun 35 v. aikana +700 000 km. Omasta mielestään ei mitenkää erityisen paljon, kuhan välillä käyny jossai kääntymässä. Enemmän tuo kuitenki ku moni ajaa eläissään autolla.

Siis keskimäärin 55 km joka ikinen päivä 35 vuoden ajan... On tosiaan käynyt jossain vähän kääntymässä.

Mattia
27.07.2016, 13.31
En epäile miehen sanaa ja kaikki kuulemma löytyy kirjattuna "ruutuvihkoon". Tarkkaa aikaa/ kilsamäärää en tiedä, mutt ilmeisesti 12 v. alotti kirjaamisen ja alkaa nyt varmaan lähennellä 50 v. Saattaa siis olla esim. 37-38 v. tuo aika. Kilsoista oli viimeks puhetta ehkä 3-4 vuotta sitte ja sillo oli 660 000 ajettu.

weakman
27.07.2016, 15.38
Viime vuoden touko-lokakuu saldoa n. 285h hieman reilu 6000km. Kilsat maasturilla/kapearenkaisella maasturilla/retkipyörällä ajeltuna, kisaviritteinen maantieohjus puuttuu vielä varastosta.

Jältti
27.07.2016, 22.08
Miten nuo maantiekilometrit vertautuvat maastokilometreihin? Kertaa kaksi? Parissa tunnissa tuntuu ajelevan usein 25km-35km maastoa, riippuen tietenkin teknisyydestä, maantiellä pääsee mukavasti 60-70km

Itse olen ajatellut tämän kertoimen olevan suuripiirtein:
Maantiepyöräily 1
Kevyt maastopyöräily 1.5
Rankka/tekninen polku 2

Ski
27.07.2016, 22.31
Tarkoitus ei ole aloittaa mitään "pisimmälle pissimis kisaa" tai muutakaan keskinäistä vertailua. Oikeasti vaan kiinnostaa paljonko a) kisaavat ja noihin harjoittelevat b) muuten tehopyöräilevät keräävät kilometrejä vuodessa? Aloitin itse tasan vuosi sitten säännnöllisen kunnon kehittämisen pyörällä ja nyt ensimmäisenä vuonna kilometrejä kertyi +200 ajopäivänä 5500. Uskon tietäväni, että tuo määrä tietty ehkä joku pieni osa paljon polkevien määristä, mutta kuinka moninkertaisesti tuohon verrattuna joku kerryttää - kiinnostaa oikeasti.

Seuraavan vuoden tavoitteeksi pistin 7500. Kilometrit kertyvät työmatkoista ja iltalenkeistä kolmella eri pyörällä (maasturi, hybridi ja tuollainen suoratankoinen fitness-pyörä - tiiä mikä hänen oikea luokituksensa on).

Ei kai täällä kukaan paljasta kuka on kuka ja kuka sitte ajaa kuinka paljon, ja miten pärjää kisoissa. :)

Kuten vastauksista näkee, aletaan viemään asiaa eri suuntiin ja jopa aletaan vertaamaan onko spinninki kilometrit oikeita vai ei....

Mää ajan noin kolmatta vuotta 15000km vuodessa ja sitä ennen vähemmän. Kisaan maantiellä ja maastossa, ja yhen kisan oon ajanu Wattbikelläkin.
Edelleenkään en oo voittanut yhtään SM-titteliä, ja olen varma, että moni tosi paljon vähemmän ajava, on.

Kilometrit auttaa harjoittelun laadussa (pk) ja sitten määrä ja laatu yhdessä , sekä ihmisen oma kapasiteetti ja aika tuo tulosta.
Mutta jotta kaiken tämän jälkeen pärjää "kisoissa", pitää mennä paikalle ja ajaa maaliin.

Niin ja mun kilometreistä suurin osa tulee perus työmatka-ajoista. Kaikki pois auton mittarista, jossa kyllä on jo 422tkm.... :)

hcfreak
27.07.2016, 22.32
Turhaapa nuita laskemaan. Hyvä harrastaa välillä jotai muutaki ku istua fillarin selässä kilometrejä keräämäs. Sanoisin että paljon on liian paljon.

tunkkari
28.07.2016, 09.27
Pyöräilyn aloitin 2011 loppukesästä ja seuraavat on saldot sen jälkeen.
2012 4786km
2013 7155km
2014 12169km
2015 13059km.
2013 ajattelin, että tulipa paljon kilometrejä ja seuraavan kerran enempi pystyn ajamaan eläkkeellä.
2014 cyclo kurakeleille ja aloin ajamaan enempi työmatkaa ja 10tkm tuli itsestään ja loputkin helposti :) Viime vuosi osittain tuli jo vähän ahnehdittuakin kilsoja. Tänä vuonna vähän edellä viime vuoteen... Ei tosin ole paineita lopputuleman suhteen, tulee mitä tulee kasaan tänä vuonna.
Viime vuoden kilsoista tuli työmatkoista 7275km ja loput lenkeistä. Tänä vuonna työmatkaa 4343km ja lenkkiä 3624.
Omasta mielestä tämä on jo paljon, mutta ehken ei kuitenkaan vielä liikaa ;)

Jonttu.
28.07.2016, 10.18
Pyöräilyn aloitin 2011 loppukesästä ja seuraavat on saldot sen jälkeen.
2012 4786km
2013 7155km
2014 12169km
2015 13059km.
2013 ajattelin, että tulipa paljon kilometrejä ja seuraavan kerran enempi pystyn ajamaan eläkkeellä.
2014 cyclo kurakeleille ja aloin ajamaan enempi työmatkaa ja 10tkm tuli itsestään ja loputkin helposti :) Viime vuosi osittain tuli jo vähän ahnehdittuakin kilsoja. Tänä vuonna vähän edellä viime vuoteen... Ei tosin ole paineita lopputuleman suhteen, tulee mitä tulee kasaan tänä vuonna.
Viime vuoden kilsoista tuli työmatkoista 7275km ja loput lenkeistä. Tänä vuonna työmatkaa 4343km ja lenkkiä 3624.
Omasta mielestä tämä on jo paljon, mutta ehken ei kuitenkaan vielä liikaa ;)

Kyllä tuo hyötyliikunta tuntuu olevan aika ehdotonta kovan kilometrimäärän kartuttamiseksi. Kuinka pitkää siivua ajat päivittäin cyclolla töihin?
Puuduttavaahan se työmatka-ajo välillä on, mutta uskomattoman hyvää pk treenia kun matalalla sykkeellä painaa päivästä ja kelistä toiseen.

tunkkari
28.07.2016, 10.49
Kyllä tuo hyötyliikunta tuntuu olevan aika ehdotonta kovan kilometrimäärän kartuttamiseksi. Kuinka pitkää siivua ajat päivittäin cyclolla töihin?
Puuduttavaahan se työmatka-ajo välillä on, mutta uskomattoman hyvää pk treenia kun matalalla sykkeellä painaa päivästä ja kelistä toiseen.

Työmatka lyhintä reittiä on 32km sivu. Nyt kesäkelillä olen "oikaissut" aamulla ja aikataulun salliessa myös kotimatkalla, Aamulla 45 ja takaisin 32 - jotain ;) Vähintään se 77km per päivä.
Cyclola ajelen kurakelit ja nyt hyvillä keleillä maantipyörällä työmatkatkin. Ilman työmatka ajoja jäis kilsat aika paljon vähäisemmiksi. Pelkästään lenkkiajona samoja kilometrejä tavoitellessa sais viikon jälkeen jo vaihtaa nukkumapaikkaa varastoon :)

Jonttu.
28.07.2016, 12.33
Työmatka lyhintä reittiä on 32km sivu. Nyt kesäkelillä olen "oikaissut" aamulla ja aikataulun salliessa myös kotimatkalla, Aamulla 45 ja takaisin 32 - jotain ;) Vähintään se 77km per päivä.
Cyclola ajelen kurakelit ja nyt hyvillä keleillä maantipyörällä työmatkatkin. Ilman työmatka ajoja jäis kilsat aika paljon vähäisemmiksi. Pelkästään lenkkiajona samoja kilometrejä tavoitellessa sais viikon jälkeen jo vaihtaa nukkumapaikkaa varastoon :)

Pitää olla varmaan kohtalaisen hyvä kalusto, että kestää tuollaisia ajomääriä? Aika nopeasti nuo "normi" pyörän hintaiset vehkeet on solmussa jos joka päivä hakkailee 60-70km. Miten tuollaisella matkalla on varusteet, eväät jne mukana? Arvatenkin menee varmaan noin tunti per suunta.

tunkkari
28.07.2016, 14.29
Ihan normi alurunko cyclo. Maantiepyörä kuitua. Säännöllinen huolto... Lähtiessä puuro ja perillä evästä. Päivällä ruoka ja ennen takasin lähtöä eväsleivät. Joskus kovempaa, yleensä iisimmin. Jkv risteyksiä yms. matkalla ja alkumatka hitaampaa kaupunkia, eka kymppi. 1h5min tyypillinen suoran matka aika, cyclolla kauemmin... Nastarenkailla 1,5h...

Blackborow
28.07.2016, 14.52
Työmatka-ajot on kyllä hyvä tapa kartuttaa kilsoja. Itse en ole taas pariin vuoteen saanut siitä kiinni. Tuntuu, että aamuisin menee liikaa aikaa ajamiseen.

Totaalikilsat jäänee nykyisellään johonkin 4000km paikkeille. Maastokilsoja suurin osa, kun maantiellä ajaminen tuntuu nykyään niin vaaralliselta harrastukselta, että en oikein välitä harrastaa.