PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hevoset poluilla

Kettu-Pekka
12.07.2016, 06.11
Meidän suunnalla on viime vuosina tullut uusi vitsaus maastopyöräpoluille: hevoset. Missä vain on vähänkään ajettava polku niin aina joku käy hevosineen mylläämässä sen ajokelvottomaan kuntoon. Kosteammat kohdat ovat kynnöspeltoa ja hiekkaiset kohdat myllätään pehmeäksi pöperöksi.

Onko muilla vastaavia ongelma?

Fat Boy
12.07.2016, 07.01
Niinhän ne myllää, mutta eipä sille minkä mahda niin en oo jaksanu asialla päätäni vaivata. Yleensä aivan reunasta löytyy ajettavaa pohjaa. Paikoin heposet on myös saaneet aikaiseksi uusia polkuja, kovapohjaisia, joissa on mukava ajella kun on vähän mutkikkaampia.

nih..

TemMeke
12.07.2016, 07.31
Ehdotan, että aidataan maastopyöräilijät pois sieltä.

brilleaux
12.07.2016, 07.33
Kyllä sinne metsään kaikki mahtuu. :)
Myllätty polkuhan antaa vaan lisähaastetta. Ei maastopyöräilyn tartte baanalla ajamista olla. ;)

nure
12.07.2016, 08.38
Onkos ne polut varattu vain pyöräilijöille? Jos ei niin sekaan vaan, kuten Brilleaux sanoo, kyllä metsään mahtuu!

VesaP
12.07.2016, 08.41
Asfaltit on pyöriä varten, metsät hevosia ja öttiäisiä varten.

J.Kottenberg
12.07.2016, 09.52
Naisia heppoineen liikkuu myös Vantaalla ja kyllähän ne tietysti jälkiä jättää mutta haitat on kyllä aika paikallisia. Ja olisi ne kurapaikat kuraisia sateen jälkeen ilman heppojakin. Toisaalta talvisin heppapolut on tamppautuneet koviksi ja ovat aika makeita tykityspaikkoja.
Maastopyörätkin jättää jalkiä joten olen samaa mieltä kuin Brillekin että kyllä sinne metsään kaikki mahtuu. Sitäpaitsi heppakuskit on useimmiten kivan näköisiä.

Smo
12.07.2016, 10.04
Talvella plussakelillä ja sitten jäätyneet lumeen tallautuneet 20-50cm syvät kavioreiät on kyllä haastavia jalan ja normirenkaillakin. Tämä tuossa Suomenojan lintualtaan kiertävällä luontopolulla/kevlillä. Onhan ne ihan visuaalisia heppa-ajoneuvoyhdistelmät joskus ..

jurpo
12.07.2016, 10.06
Esim Ylästön alueen polut on suurimaksi osaksi kylän (jo edesmenneiden) lehmien linjaamia joten kyllä ne hevostelijattaret sinne sopii. Pärräpöörääjä aikaansaa p1rusti pahempaa jälkeä mutakkoon kuin kaviot.. Hyvänä kakkosena tulee sit se maastofillaristi joka kiertää polkua leveämmäksi kun pelkää viistoputken kurastumista siinä 5cm syvässsä lätäkössä.
Meillä oli muutama vuosi sitten spektaakkeli poluilla kaupallista toimintaa harrastaneen tallin kanssa ja sekin hoitui ihan naamatusten pelisäännnöistä sopimalla.

JackOja
12.07.2016, 10.12
Olikos hevostelu muuten jm-oikeus vai vaatiiko maanomistajan luvan?

Jopo81
12.07.2016, 10.25
Ei meikäläistä ainakaan haittaa muut mettässäkulkijat. Mukavahan se on lenkin lomassa vaihtaa pari sanaa yleensä kauniimpaa sukupuolta edustavan ratsastajan kanssa[emoji12]

Blackborow
12.07.2016, 10.26
On jokamiehenoikeus.

Kettu-Pekka
12.07.2016, 10.39
On jokamiehenoikeus.

Käsittääkseni yksityishenkilön hevostelu on jokamiehenoikeus. Mutta jos aletaan kaupallisesti vetämään esim hepparyhmiä maastossa niin vaatii jo maanomistajan luvan.

Blackborow
12.07.2016, 10.40
Käsittääkseni yksityishenkilön hevostelu on jokamiehenoikeus. Mutta jos aletaan kaupallisesti vetämään esim hepparyhmiä maastossa niin vaatii jo maanomistajan luvan.
Tottakai ihan kuin maastopyöräilynkin suhteen.

J.Kottenberg
12.07.2016, 10.50
Vaihdevuosivaivojen kiukustuttamat hiihtäjäukkelit on kitinöineen oikeasti joskus haitta metsässä. Hymyilevät heppaleidit ei ole haitta. Niiden kanssa mielellään vaihtaa muutaman sanan.

Marsusram
12.07.2016, 10.51
Elikkä reittiä ei saa perustaa ilman lupaa toisen maille, mutta harhailla saa vapaasti, järjestetty tai kaupallinen toiminta vaatii maanomistajan luvan (esim. maastopyöräilytapahtumat).

Joskus pahastuin prätkällä paskotuista poluista, mutta sekin haitta kutistui pieneksi kun saapuivat metsän "hoitajat" koneineen..
Ei meilläkään päin ole erikseen maastopyöräpolkuja. Jos jossakin näkyy kuoppia, niin se on sen merkki että liian vähän tampattu fillareilla tasaiseksi.
Kuormitusta on hyvä hajauttaa jotta polkujen kestokykyä ei ylitetä. Samoin pehmeällä kelillä kannattaa kulkea siellä missä polku sen paremmin kestää ilman eroosiota.
Polkujen umpeen meno on yleisempi ongelma, hyvä vaan jos siellä edes joku kulkee.

Blackborow
12.07.2016, 11.00
Menipä pitkään, että saatiin hiihtäjäviha esiin.

J.Kottenberg
12.07.2016, 11.06
Samoin pehmeällä kelillä kannattaa kulkea siellä missä polku sen paremmin kestää ilman eroosiota.
Polkujen umpeen meno on yleisempi ongelma, hyvä vaan jos siellä edes joku kulkee.

Toi eroosiopointti on hyvä. Ei aina kannata joka paikassa ihan märällä kelillä ajaa. Sammalkallioilla ei ainakaan.

Monta vuosikymmenien takaista polkua on tosiaan hävinnyt. Osa "metsänhoidon" seurauksena ja osa käyttämättömyyden. Tuntuisi siltä että tieverkon parantuminen ja toisaalta kulkuneuvojen yleistyminen on johtanut siihen että ei enää ole paljoa tarvetta "oikaista" polkujen kautta.

Elikä on heppaharrastajilla samoin kuin koiranulkoiluttajilla hyviäkin vaikutuksia. Varsinkin talvella.

J.Kottenberg
12.07.2016, 11.10
Menipä pitkään, että saatiin hiihtäjäviha esiin.

Jos tarkoitat minun kommenttiani niin tulkitset väärin. Ei kysymys ole mistään vihasta. Kyse on joskus hiihtäjiltä aiheettomasti tulleesta kritiikistä.

Toivottavasti sinäkään et vihaa hiihtäjiä? Tai ketään muutakaan. Vihaaminen ei koskaan johda mihinkään hyvään.

Irocci
12.07.2016, 14.57
Nyt keväällä pyörällä ainut hevoskokemus on, kun oli nahkaformulan paskat keskellä polkua ja eihän siihen kerenny jarrutella niin lenti sit sitä ihteensä niskaan.
Onneks oli justiinsa tulossa mutalikko kohta niin joutu sitä tovin sahaamaan etes takas, jotta renkaat "puhdistuis".

J.Kottenberg
12.07.2016, 23.27
Tästä hevosenpxxxajutusta johtuu mieleen sellainen ajatus että on aina parempi mitä enemmän metsissä liikkuu eri lajien harrastajia, niin yhdessä isommalla joukolla pystytään tuloksellisemmin harrastuspaikkoja puolustamaan. Tämä tietysti onnistuu paremmin kun tullaan keskenämme toimeen niin ettei energiat kulu turhiin kiistoihin.
Jotenka vaikka eri harrastuksiin liittyvät jätökset ei nyt varsinaisesti mieltä ylennäkään niin koitetaan väistellä jos kohdalle sattuu ja yritetään kaikkien kanssa metsässä tulla hyvin juttuun.

orc biker
13.07.2016, 00.06
Hevoset eivät kuulu useimmille jalan tai pyörällä liikkujien poluille. Mössääminen voi olla yksi ongelma, mutta kuivalla kaviot tekevät maasta yhtä terävää töyssyä. On helvetillistä ajaa kovaa savimaata, josta hevosten kaviot ovat tehneet jatkuvan täristimen. Jos tuollaista ongelmaa ei ole, niin sitten ihan hyvä vain, että on enemmän ihmisiä/eläimiä pitämässä polkuja auki. Eli järki päässä tuossakin. Ratsastajan soisi itse katsovan, että mitä se toiminta ympäristölle ja muille polun käyttäjille tarkoittaa.

Läskimasa
13.07.2016, 00.24
On helvetillistä ajaa kovaa savimaata, josta hevosten kaviot ovat tehneet jatkuvan täristimen. Jos tuollaista ongelmaa ei ole
Ei ole ongelmaa kun on 5.05" kumit alla. Mukavasti menee eikä täryytä yhtään. 😃 Sorateillä tavan nimismiehenkiharoitakaan ei juurikaan huomaa kun paineet on kohdallaan.

orc biker
13.07.2016, 00.32
Ei ole ongelmaa kun on 5.05" kumit alla. Mukavasti menee eikä täryytä yhtään.  Sorateillä tavan nimismiehenkiharoitakaan ei juurikaan huomaa kun paineet on kohdallaan.
Uskon sen. Kyllähän nuo pehmenisivät minullakin jonkin verran, jos ajaisin vaikka jollain 1,2 barilla edessä ja 1,4 takana, mikä on mahdollista, mutta kun yleensä lenkkini koostuvat monenlaisista alustoista, niin tuollainen 1,8-2,0 baria on minulle aika tyypillinen kompromissi. Eikä noilla poluilla jalankaan ole mukavaa mennä. Kavio rikkoo tietyt alustat.

WetWillie
13.07.2016, 06.50
Hankkikaa oma elämä ruikuttajat.

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

orc biker
13.07.2016, 07.32
Hankkikaa oma elämä ruikuttajat.

Polkujen kunto pyöräni alla kuuluu minun elämääni, mutta sinun elämääsihän se asia ei taas kuulu, joten sanoisinpa, että sinä tässä sekaannut muiden ihmisten asioihin.

brilleaux
13.07.2016, 08.33
Pakko nyt kyllä ihmetellä tätä itkua ja hampaiden kiristystä polkujen kunnosta. Kai nyt puhutaan maastopyöräilystä? Pyöräilemisestä metsässä, maastossa?
Alusta saa(ja mieluusti pitääkin, imo) olla röykkyinen, kuoppainen, kivinen, juurakkoinen, mutainen jne. Mitä haastavampi ja mahdottomampi sen suurempi on funfactor.

Tasaisella alustalla pääsee pyöräilemään kun valitsee sen asfaltin. Tai vaikkapa hiekkatien.:rolleyes:

paaton
13.07.2016, 08.35
Pakko nyt kyllä ihmetellä tätä itkua ja hampaiden kiristystä polkujen kunnosta. Kai nyt puhutaan maastopyöräilystä? Pyöräilemisestä metsässä, maastossa?
Alusta saa(ja mieluusti pitääkin, imo) olla röykkyinen, kuoppainen, kivinen, juurakkoinen, mutainen jne. Mitä haastavampi ja mahdottomampi sen suurempi on funfactor.

Tasaisella alustalla pääsee pyöräilemään kun valitsee sen asfaltin. Tai vaikkapa hiekkatien.:rolleyes:

Kyllä taas pääsee läskikuskit keulimaan.

Mohkku
13.07.2016, 08.37
Hevoset eivät kuulu useimmille jalan tai pyörällä liikkujien poluille.

Mitä ovat jalan tai pyörällä liikkujien polut?

Tätä keskustelua lukiessa tulee mieleen keskustelut ulkoilureittien avaamisesta pyörille.

brilleaux
13.07.2016, 08.39
Kyllä taas pääsee läskikuskit keulimaan.
Tarkoitat mitä?

Ei maastopyöräilyyn läskiä tarvita. Tolla filosofialla olen elämäni ajanut. Täpäreillä, persjäykillä ja läskeillä.
Kaikilla niillä harrastetaan maastopyöräilyä.
Niillä voi myös ajaa asfaltilla ja hiekkateillä. Ihan missä itse tykkää. :)

Edit: vai tarkoititko oikeasti keulimista?:rolleyes:
Siinä mä oon aika avuton.

Edit2: ja ylläoleva ei tarkoita että olisin sen parempi maastossa. Mutta yritän ainakin.

nure
13.07.2016, 08.40
^Kuskin taidot kehittyy huomattavasti kun maasto on vaikeaa ja kalusto ei ole liian "Helppoa".
Tulee tästä ketjusta mieleen että Suomen poluilla ei muuta juoksekkaan kuin hevosia...

Blackborow
13.07.2016, 08.44
Taas tehdään väkisin pienestä ongelmasta suurta. Tältä seudulta tulee oikeasti mieleen yksi muutama satametriä pitkä polun pätkä, jossa on selvästi hevonen joskus kulkenut ja siitäkin on suurin osa niin kovaa, että vaurioita ei tule. Sitten on hevostallin hevosille tarkoitettu reitti, joka on talvella varsinkin möykkyinen ja jonne kuulopuheiden mukaan joidenkin maastopyöräilijöiden on silti pakko tunkea :rolleyes:

Itse en ole vajaan kymmenen vuoden mtb-harrastuksen aikana koskaan polulla hevosta nähnyt. Tiellä jokusen kerran.

Tätä keskustelua lukiessa tulee mieleen keskustelut ulkoilureittien avaamisesta pyörille.Täh. Kyllä täällä ulkoilureitit on pyöräiljöidenkin käytettävissä.

TemMeke
13.07.2016, 09.25
Kyllä täällä ulkoilureitit on pyöräiljöidenkin käytettävissä.

Turussa ainakin oli monella pururadalla pyöräily kielletty.

Eipä niillä nyt muutenkaan huvikseen pidempää ajelis, mut joissain kohdin ovat ihan käteviä siirtymiä..

J.Kottenberg
13.07.2016, 09.57
Itse en ole vajaan kymmenen vuoden mtb-harrastuksen aikana koskaan polulla hevosta nähnyt. Tiellä jokusen kerran.
.

Tuo kohtaamistiheys on pitkälti kiinni siitä onko lähellä ratsutiloja ja -talleja. Sopivissa paikoissa jos ajelee niin kyllä ratsastajia aika usein kohtaa. Ja tietty hevosen jälkiä näkee aina kun on liikkeellä.

Mutta minäkin sanoisin ettei tästä tosiaan kannata ongelmaa tehdä. Siihen ei oikein löydy perusteita.

Ja minulla on myös sellainen käsitys että omilla kulmilla mm kaatuneiden puiden raivaamista ovat tehneet, joten ihan suoranaista hyötyäkin on ollut heppaharrastajista. Muutamat kaatuneet puut aika tehokkaasti katkoo ajamista.

Läskimasa
13.07.2016, 10.11
Minuu ei tosiaan konin jäljet ja ite konit haittaa, mut joskus on poluilla melkosia kasoja hevonpskaa joita ei aina kerkee väistämään jos ei oo sellaseen varautunu. Sen putsailu pyörästä ja vaatteista laittaa ottaa kurttuun. Mut pitää oppia varomaan ja väistämään jos näyttää että saattaa tuoreita köntsäkasoja tulla vastaan.

YT
13.07.2016, 10.14
Joskus hevostelijat tekee risuista polulle maastoesteitä hyppimistä varten. Ne voi viskata syrjään. Kaikki saa siitä vähän taukojumppaa.

Blackborow
13.07.2016, 10.32
Tuo kohtaamistiheys on pitkälti kiinni siitä onko lähellä ratsutiloja ja -talleja. Sopivissa paikoissa jos ajelee niin kyllä ratsastajia aika usein kohtaa. Ja tietty hevosen jälkiä näkee aina kun on liikkeellä.

Yksi vakioreiteistäni menee hevostallin ohi.

orc biker
13.07.2016, 10.53
Vaikea ja epämiellyttävä eivät ole synonyymejä. Ei sillä, että välittäisin ajamisen vaikeudesta. Ajan, koska se on mukavaa, ja pelkäksi tärisyttäväksi kärripoluksi muuttunut polku ei ole mukava ajaa. Enkä kyllä ymmärrä, mitä mielekästä haastetta se ajamiseen tekee. Laittakaa nasta satulan ja pakaran väliin, niin tulee epämukavuutta, jos se on jonkun mielestä kerran tekee ajamisesta haastavampaa, ja kyllähän se tavallaan tekeekin. Miten kuskit taidot kehittyvät tylsästä tärinästä, jonka kavioiden pilaava maa aiheuttaa? Ei siinä tarvitse tehdä yhtään mitään normaalista poikkeavaa liikettä, mutta se vain tuntuu paskemmalta. Jos joku haluaa simuloida tuota, niin pumpatkaa maastureihinne 5 baria ja menkää vaikka raviradalle ajamaan, niin saatte sitä haastetta.

En ole kovin moneen ratsastajaan pilaamaan polkuun törmännyt, mutta enhän minä siitä puhunutkaan, vaan niistä, mihin olen törmännyt ja mitä tapahtuisi, jos useammin noita pilattaisiin kavioilla. Pahin näkemäni pilattu polku on muuten sellaisessa maastossa, jossa on ratsastuskielto. Kyltti on selvästi näkyvillä, mutta ei joitain kiinnosta, joten se on pyöräijöille tärr täärr tär tär tär tääär tär tär. Tosi nautinnollinen reitti muuten kauniissa maastossa. Ja haastava. Juuri näin.

hannupulkkinen
13.07.2016, 11.24
Toivottavasti sinäkään et vihaa hiihtäjiä? Tai ketään muutakaan. Vihaaminen ei koskaan johda mihinkään hyvään.
Entäs nimittely? Nimim. Hiihtäjäukkeli.

J.Kottenberg
13.07.2016, 12.51
Entäs nimittely? Nimim. Hiihtäjäukkeli.

Mielestäni ilmaisuni ei kovin hyvin täytä nimittelyn tunnusmerkistöä. Luomani yhdyssanan alkuosa on yleisesti käytössä, ja niin on tietääkseni loppuosakin. Jos joku sanoisi minua pyöräilijäukkeliksi, en kokisi sitä loukkaavana. Jos ajan pyörällä niin minua voi sanoa pyöräilijäksi ja koska olen keski-ikäinen vähätukkainen mies ja ei aivan pyykkilautavatsainenkaan niin minua voi hyvin sanoa myös ukkeliksi osumatta kovin paljoa harhaan.

Lehdestä luin talvella yhden laturaivotapausta tutkivan poliisin näkemyksen ja hän sanoi syiksi asumisen tiivistymisen yhä pienemmille alueille ja toisaalta itsekeskeisyyden lisääntymisen.
Asumisen tiivistymiselle ei voi mitään mutta itsekeskeisyyttä voimme varmaan kaikki vähän säätää. Siitä olisi hyötyä muuallakin kuin metsässä.

Pahoittelen jos loukkasin sinua. Ja tottahan se on että tietysti pitäisi aina käyttää yleiskielen mukaisia täysin korrekteja nimityksiä. Silloin ei tulisi tulkintaeroja.

paaton
13.07.2016, 13.05
Vaikea ja epämiellyttävä eivät ole synonyymejä. Ei sillä, että välittäisin ajamisen vaikeudesta. Ajan, koska se on mukavaa, ja pelkäksi tärisyttäväksi kärripoluksi muuttunut polku ei ole mukava ajaa. Enkä kyllä ymmärrä, mitä mielekästä haastetta se ajamiseen tekee. Laittakaa nasta satulan ja pakaran väliin, niin tulee epämukavuutta, jos se on jonkun mielestä kerran tekee ajamisesta haastavampaa, ja kyllähän se tavallaan tekeekin. Miten kuskit taidot kehittyvät tylsästä tärinästä, jonka kavioiden pilaava maa aiheuttaa? Ei siinä tarvitse tehdä yhtään mitään normaalista poikkeavaa liikettä, mutta se vain tuntuu paskemmalta. Jos joku haluaa simuloida tuota, niin pumpatkaa maastureihinne 5 baria ja menkää vaikka raviradalle ajamaan, niin saatte sitä haastetta.

En ole kovin moneen ratsastajaan pilaamaan polkuun törmännyt, mutta enhän minä siitä puhunutkaan, vaan niistä, mihin olen törmännyt ja mitä tapahtuisi, jos useammin noita pilattaisiin kavioilla. Pahin näkemäni pilattu polku on muuten sellaisessa maastossa, jossa on ratsastuskielto. Kyltti on selvästi näkyvillä, mutta ei joitain kiinnosta, joten se on pyöräijöille tärr täärr tär tär tär tääär tär tär. Tosi nautinnollinen reitti muuten kauniissa maastossa. Ja haastava. Juuri näin.

No just näin. Ihme jeesustelua ketjussa. Jos sillä mukavalla ja nopealla polulla on yhtäkkiä täynnä koloja ja pskaa, niin saa olla melko mooses joka tuosta tykkää.
Varsinkin cyclolla nuo ovat oikein nautittavia ajaa. Mieluummin tunkkaan siellä rehellisessä suossa, kuin polulla jota voisi muuten ajaa kovaa.

Mutta noin niinkuin oikeasti ei itseäni ole hevoset häirinneet pätkääkään. Tallien ympäristössä on koneille omat polut ja jossain sipoonkorvessa on niin paljon mettää, että kyllä sinne muutamakin hevonen sekaan mahtuu.

brilleaux
13.07.2016, 13.59
Ihme jeesustelua ketjussa.

Naulan kantaan.

OJ
13.07.2016, 15.41
Hevosten ruopimat polut ovat varmasti jonkun mieleen, ajavathan jotkut läskipyörilläkin...tosin omalla kohdalla mönkijöiden tai moottoripyörien tuhoamat polut sylettävät vähän enemmän. Kun täällä suunnalla on baanaa moottorivehkeille vähintään 10 kertaa enemmän, kuin lihasvoimalla liikkuville, niin ihmetyttää miksi pitää silti puskea maastopyöräpoluille.

hevosen kohtaaminen polulla on ehkä vähän toinen asia ainakin silloin kun hevonen on säikympi ja vähemmän ratsastajan hanskassa.

artzi
13.07.2016, 16.09
Kuka väistää jos tavataan polulla, pyörä + mies = 85kg < -- > hevonen + pienehkö nais/mies/muu ihminen = 450kg? Kyllä minä vältän hevostallien läheisyyttä jos vaan jossain metsässä muuta polkua löytyy :rolleyes:

Turusta Kuhankuonolle mennessä tosin pitää vähän ottaa hevosten tekemään kuoppauraa että pääsee yhden laavun kautta merkittyä retkeilyreittiä pitkin.

PS
Mitä ne maastopyöräpolut on? Syötteellä on joo, mutta...

Blackborow
13.07.2016, 16.17
Mitä ne maastopyöräpolut on? Syötteellä on joo, mutta...
Eikä oo. Ne on ihan kaikkien käytössä olevia vaellusreittejä samalla.

Mohkku
14.07.2016, 00.07
Täh. Kyllä täällä ulkoilureitit on pyöräiljöidenkin käytettävissä.

Esimerkiksi Ylläksellä on nykyään osa poluista sallittu maastopyörille, kun aiemmin ei mikää ollut. Täällä tämän suuntaisesta kehityksestä iloitaan, eikä ymmärretä joidenkin näkemystä siitä, että pyöräilystä olisi haittaa. Joidenkin mielestä hevoset ei kuitenkaan mahdu samoille poluille pyöräilijöiden kanssa. Tätä astelmaa peilasin kommentillani.

En ole kovin moneen ratsastajaan pilaamaan polkuun törmännyt, mutta enhän minä siitä puhunutkaan, vaan niistä, mihin olen törmännyt ja mitä tapahtuisi, jos useammin noita pilattaisiin kavioilla.

Joskus kavion jälkiin olen törmännyt, mutta kertaakaan niistä ei ajamista haittaavia kuoppia ole syntynyt. Tai kerran oli, jos olisi pitänyt ajaa metsäautotien keskilinjaa pitkin pehmeällä, heinittyneellä kohdalla. Eli koska haitta ainakin minun kokemuseni mukaan on hyvin harvinainen, spekulointi haitoilla lienee turhaa. Varsinkin kuvitteellisella tilanteella, jos jälkiä olisi nykyistä enemmän.

äss
14.07.2016, 02.10
Hevosiin poluilla minulla ei ole mitään sanottavaa, en ole törmänny enkä ikinä moista edes ajatellut (kerran taisin jossain luukin mtb-reittiä ettiessäni ajautua semmoseen tärräävään polkuun kyllä ehkä jos hämärästi oikein muistan...:)).
Mutta sitä täytyy taas vaan ihmetellä, että mikä hinku ihmisillä on aina tulla pätemään. Jos jonkun mielestä on kivaa ajaa ei kuopalla olevaa trailia, niin vaikka sinusta olisi kuinka ihmeellistä se ettei kaikki halua vetää röllipolkua tai fättärillä, niin silleen se vaan menee, että meitä on joka lähtöön ja siihen ei paljoo auta se, että mistä sinä tykkäät tai mikä sun mielestä on oikeaa maastoajoa.

brilleaux
14.07.2016, 07.04
Mitä tulee muuten hevosiin poluilla, pari kertaa olen törmännyt. Suosittelen hyvin nöyrää käytöstä.
Ensimmäisellä tapaamisella ohjastaja ei kaiketi ollut oikein tilanteen tasalla, enkä minäkään. Kavio kävi hyvin lähellä nuppia.

paskalokki
14.07.2016, 08.12
Liian usein on tullut törmättyä tapauksiin, missä hevoset tai lähinnä niiden ulkoiluttajat tulevat vastaan aika ylimielisellä asenteella. "Hei hiljennätkö!" "Voitko väistää!" Miksi ei pysäytetä sitä pollea ja käännetä sen nuppia vaikka pensaaaseen heinää syömään siksi ajaksi kun me muut liikutaan tuolla ulkona? Nuo ovat kuitenkin aika marginaaliryhmä mitä tulee kaikkiin maastossa ulkoilijoihin. Monesti myös varoitellaan, ettei kelloa saisi soittaa merkiksi, että takaa tullaan. No milläs sitä sitten itsestään ilmoittaa?

Kommuutteri
14.07.2016, 08.22
Tota noin. Liikun itse myös hevosilla, pyörän lisäksi. Hevonen on varsin iso, voimakas ja herkkä eläin, ja sitä kannattaa kunnioittaa. Ajoneuvoja kohdatessa ehdottomasti turvallisinta on, että kaikki hiljentävät ja tekevät kohtaamisen niin rauhalliseksi ja ennakoitavaksi kuin mahdollista. Yleensä koneavusteisesti liikkuville on helpompi/varmempi väistää joten sitä voi suosia lähtökohtana. Toki tilanteen vaatiessa hevoskuskinkin pitää tehdä väistö ja jopa tulla alas satulasta. Kellon Kilkattelun sijaan puheääni on hyvä ilmoitustapa. Rauhallisuus ja rauhanomaisuus ennen kaikkea.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
14.07.2016, 08.33
Turun maantielenkkien viestiketjusta poimittua. Koska itse ei voi vaikuttaa siihen, miten ratsastaja toimii, kannattaa ohjakset tilanteessa pitää itsellä. Kaikkein typerintä on keskittyä siihen, että miksi minun pitää väistää, eikä ratsastajan.

HEVOSEN JA PYÖRÄILIJÄN KOHTAAMINEN

Torstaina 28.4.2016 oli viikkolenkillämme vakava vaaratilanne ratsukoiden ja ryhmämme kohtaamisessa. Ylikylän talli otti minuun yhteyttä ja hyvässä yhteistyössä heidän kanssaan saimme aikaan seuraavan ohjeistuksen.

Lue se ja ymmärrä ohjeistus. Hevonen on iso, voimakas ja arka eläin. Se voi vauhkoontuessaan aiheuttaa vakavia vauriota niin ratsastajalle kuin ympäristölle.

… ________________________________________________
Hevonen on saaliseläin ja pelästyy helposti. Pakoreaktio on vaaratilanne ja hevonen voi potkaista kohti olettamaansa vaaraa.

• jos lähestyt hevosta takaapäin hidasta ja ilmoita tulostasi mieluiten puhumalla, hevonen voi säikähtää pyörän kellon ääntä ja huutamista.
• tarvittaessa anna ratsastajalle mahdollisuus pysähtyä ja kääntää hevonen sinua kohti
• kun ohitat hevosen, kierrä se kaukaa ja puhu rauhallisesti ohittaessasi
• jos hevosta talutetaan, ohita hevonen aina taluttajan puolelta hitaasti ja rauhallisesti
• jos hevonen säikähtää, pysähdy ja juttele ratsastajalle ja hevoselle
• noudata ratsastajan ohjeita. Ratsastaja nostaa käden ylös = pysähdy äläkä lähesty ratsukkoa. Ratsastaja viittilöi ohittamaan = ohita mahdollisimman kaukaa ja toimi rauhallisesti.
Kun iso pyöräilijäryhmä kohtaa hevosen yllä olevat säännöt pätevät. Ryhmän pitää hyvissä ajoin hiljentää vauhtia ja tarvittaessa pysähtyä. Iso ryhmä on hevoselle paljon pelottavampi kohtaaminen kuin yksittäisen pyöräilijä kohtaaminen. Kärjessä ajavien pitää toimia näiden ohjeiden mukaisesti ja vähentää vauhtia käsimerkein. Käsi ylös vaaran ja mahdollisen pysähtymisen merkiksi. Huutaa ei saa.
kts. myös
https://www.youtube.com/watch?v=xAV1wy8udOI

paskalokki
14.07.2016, 08.35
Kuten monesti kelvillä jalankulkijat ja muutkaan eivät kuule edes kelloa saati sitten puhetta, on tähänkin törmätty hevosten kanssa kun lenkittäjät juttelevat keskenään niin takana olevia ei kuulla kuin vasta kohdalla. Onneksi ei ole heppoja tullut hetkeen vastaan, vaikka niitä vastaan itsessään ei mitään olekaan. Eikä varsinkaan niiden lenkittäjiä.

Hääppönen
14.07.2016, 09.06
Yhä edelleen terävä vislaus riittävän kaukana ohitettavasta toimii parhaiten. Tähän mennessä jokainen ratsastaja on kuullut ja joko kääntänyt hevosta niin, että kopukka näkee lähestymisen tai sitten ratsastaja on käsimerkillä näyttänyt olevansa ohitukseen valmis. Kellolla ei ole mitään käyttöä tässäkään tilanteessa.

ReissuReino
14.07.2016, 09.11
Eipä noista ratsukoista isompaa riesaa ole. Liikkuvat tallien lähellä kun taas pyöräilijällä ajettavaa polkua jatkuu kilometritolkulla kauempanakin eikä kohtaamisesta kannata tehdä isompaa numeroa. Jos polulla on tuoreita kavionjälkiä voi varautua jo ainakin henkisesti kohtaamaan hevosia. Moni polle aistii ratsastajan sielun tilan joten jos säikytät ratsastajan ensin niin saattaapa elikkokin hermostua. Hevosessa suurin vaara-alue on nimenomaan siellä takapuolella. Edestäpäin kohdatessa on parempi antaa hevosen mennä ensin ja jutella vaikka sen ratsastajan kanssa. Takaa päin kohdatessa sama höpinä. Tässä vaiheessa valveutunut hevostelija kääntää pollen ympäri polulla jotta se näkee kunnolla mitä sieltä takaa on tulossa. Hevosia on tullut kohdattua polkupyörällä ja eri moottorivehkeillä, kaikesta huolimatta olen vieläkin ehjänä.

Nassetäti
14.07.2016, 09.21
Tuota en tiennytkään, että hevonen on saaliseläin.

Blackborow
14.07.2016, 09.38
Mielestäni ilmaisuni ei kovin hyvin täytä nimittelyn tunnusmerkistöä. Luomani yhdyssanan alkuosa on yleisesti käytössä, ja niin on tietääkseni loppuosakin. Jos joku sanoisi minua pyöräilijäukkeliksi, en kokisi sitä loukkaavana. Jos ajan pyörällä niin minua voi sanoa pyöräilijäksi ja koska olen keski-ikäinen vähätukkainen mies ja ei aivan pyykkilautavatsainenkaan niin minua voi hyvin sanoa myös ukkeliksi osumatta kovin paljoa harhaan.

Entä jos joku sanoisi sinua vaihdevuosivaivaiseksi pyöräilijäukkeliksi kuten itse nimitit hiihtäjiä?

orc biker
14.07.2016, 09.43
Eipä noista ratsukoista isompaa riesaa ole. Liikkuvat tallien lähellä kun taas pyöräilijällä ajettavaa polkua jatkuu kilometritolkulla kauempanakin eikä kohtaamisesta kannata tehdä isompaa numeroa.
Noinhan se yleensä on. Minä en mene edes tallien läheisille poluille, koska siitä yksinkertaisesti tulee vaaratilanteita. Hevonen on aina sen verran arvaamaton etenkin arvaamattomissa kohtaamisissa. Enemmän pelkään ratsastajien puolesta kuin itseni. Minä tiedän kyllä, mihin suuntiin niitä kavioita pitää välttää ja miten kauas, joten minä en niille alueille ajaudu mistään hinnasta. Yleensä nuo ratsastavat "omia" polkujaan pitkin, eli ne kiertelevät talleja aika pienellä alueella, eikä sinne varmaan monella muulla ole mitään hinkua tai tarvetta mennä.

Blackborow
14.07.2016, 09.51
Liian usein on tullut törmättyä tapauksiin, missä hevoset tai lähinnä niiden ulkoiluttajat tulevat vastaan aika ylimielisellä asenteella. "Hei hiljennätkö!" "Voitko väistää!" Miksi ei pysäytetä sitä pollea ja käännetä sen nuppia vaikka pensaaaseen heinää syömään siksi ajaksi kun me muut liikutaan tuolla ulkona? Nuo ovat kuitenkin aika marginaaliryhmä mitä tulee kaikkiin maastossa ulkoilijoihin. Monesti myös varoitellaan, ettei kelloa saisi soittaa merkiksi, että takaa tullaan. No milläs sitä sitten itsestään ilmoittaa?
Ihan oikeasti nyt. Pitäisikö nyt vähän löysätä sitä kypärän remmiä tai vaihtoehtoisesti laskea kusta pois päästä. Se hevonen on perusluonteeltaan säikky saaliseläin ja niiden ulkoiluttajat yrittää vain välttää vaaratilanteita. Siinä voi olla ratsastajan henki kyseessä kun joku paskalokki kaahaa ohi minä en ainakaan väistä asenteella.

Historic
14.07.2016, 10.12
Tuolla aikaisemmin viitattiin mm. kaupungistumiseen ja itsekkyyden lisääntymiseen. Just.

Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi. Minulla ainakin on aikaa ja kärsivällisyyttä odotella hetki tottumattomampaakin hevosen ulkoiluttajaa. Siellä päässä naruahan se komento on, yleensä.

Nojapyörällä oppii muutenkin suhtautumaan asioihin vähän varovaisemmin. Jostain syystä mitä pienempi koira, sitä varmemmin se valitsee hyökkää tai pakene -refleksinä sen hyökkää-vaihtoehdon. Jos silloin siellä narun toisessa päässä ei olla ajan tasalla, minun on pakko olla. Lain mukaan toki eläintä tiellä kuljettavalla on omat velvollisuutensa, mutta se ei paljon lohduta jos ajaa sen Fifin yli tai saa sen hampaillaan roikkumaan käsivarteensa...

Mieluummin siis hiljennän, kierrän tai pysähdyn nähdessäni tilanteen, josta ei voi olla varma.

Kettu-Pekka
14.07.2016, 10.25
Hevostelijoiden keskuudessa on kyl nähtävissä valitettavan paljon sitä asennetta että muut väistäkööt, mää omistan nää polut. Ymmärrän kyllä että heppa on jäykempi väistämään kuin pyörä mutta pitäis sielläkin kauramoottorin ohjaimissa olla se asenne että maastoissa on muillakin ihan samanlainen oikeus liikkua.

brilleaux
14.07.2016, 10.35
Entä jos joku sanoisi sinua vaihdevuosivaivaiseksi pyöräilijäukkeliksi

Mun kohdalla osuu ja uppoaa. En katso pahalla. ;)

J.Kottenberg
14.07.2016, 10.36
Ihan oikeasti nyt. Pitäisikö nyt vähän löysätä sitä kypärän remmiä tai vaihtoehtoisesti laskea kusta pois päästä.

Monille varsin kannatettava tuo lauseen loppuosan ohjeen mukainen toiminta. Kylläkin harmiksi koko kansakunnalle, mitään ohjeistusta tuon toimenpiteen suorituksesta ei ole tietääkseni olemassa. Voisitko ystävällisesti kertoa miten ko toimenpide suoritetaan. Tästä olisi varmasti mittaamattoman paljon hyötyä keskinäisessä kanssakäymisessä. Varmasti näkyisi tällä foorumillakin. Puhumattakaan koko maailman muuttumisesta rauhallisemmaksi ja miellyttävämmäksi kaikille.

snowfake
14.07.2016, 10.38
Kyllähän sitä tosiaan varoitellaan aina että miten se hevonen pitäs ohittaa jne jne ja mitä pitäs tehdä. Ihan kuin se olisi muiden liikkujien vika että joku on tullut niin säikyn eläimen kanssa metsään/tielle että ei pärjää sen kanssa normaalin liikenteen seassa. Silloin ehkä on väärällä kulkineella väärässä paikassa.

paskalokki
14.07.2016, 10.39
Ihan oikeasti nyt. Pitäisikö nyt vähän löysätä sitä kypärän remmiä tai vaihtoehtoisesti laskea kusta pois päästä. Se hevonen on perusluonteeltaan säikky saaliseläin ja niiden ulkoiluttajat yrittää vain välttää vaaratilanteita. Siinä voi olla ratsastajan henki kyseessä kun joku paskalokki kaahaa ohi minä en ainakaan väistä asenteella.

Saaliseläin? :D Että mitähän vittua, sinäkö niitä saalistat?

Hevostelijoiden keskuudessa on kyl nähtävissä valitettavan paljon sitä asennetta että muut väistäkööt, mää omistan nää polut. Ymmärrän kyllä että heppa on jäykempi väistämään kuin pyörä mutta pitäis sielläkin kauramoottorin ohjaimissa olla se asenne että maastoissa on muillakin ihan samanlainen oikeus liikkua.

Olen kyllä vähän samaa mieltä ja jotenkin tuntuu tuossa yllä näkyvän ihan mustana valkoisellakin. Jokainen on vastuussa itse siitä millä tai minkä kanssa siellä ulkona liikkuu. Oli se sitten koira, polkupyörä, prätkä, täysperävaunu, hevonen tai omat jalat. Hevonen on kulkuneuvo.

On näitäkin nähty, että metsäautotiellä tulee kaksi hevosta rinnakkain vastaan ja yksinäistä pyöräilijää pyydetään ajamaan lähestulkoon ojaan ja pysäyttämään, koska hevoset.

Blackborow
14.07.2016, 10.41
Saaliseläin? :D Että mitähän vittua, sinäkö niitä saalistat?

Voi hyvän tähden. Hevosiahan ei ollut olemassa ennen kuin ihminen sellaisen loi ratsukseen.

Blackborow
14.07.2016, 10.58
Monille varsin kannatettava tuo lauseen loppuosan ohjeen mukainen toiminta. Kylläkin harmiksi koko kansakunnalle, mitään ohjeistusta tuon toimenpiteen suorituksesta ei ole tietääkseni olemassa. Voisitko ystävällisesti kertoa miten ko toimenpide suoritetaan. Tästä olisi varmasti mittaamattoman paljon hyötyä keskinäisessä kanssakäymisessä. Varmasti näkyisi tällä foorumillakin. Puhumattakaan koko maailman muuttumisesta rauhallisemmaksi ja miellyttävämmäksi kaikille.
En tiedä kun en ole vielä onnistunut toimenpiteessä vaan olen edelleen vaihdevuosivaivojen takia kitisevä hiihtäjäukkeli enkä rento läskipyöräilijä.

brilleaux
14.07.2016, 11.32
Ei sitä kusta sieltä päästä pois saa. "Pääasia" on tiedostaa oma kusipäisyytensä.
Kyll se siitä.

Edit: Jotain hymiöitä kai perään.

harmis
14.07.2016, 11.52
Hevonen on sorkkaeläin, kasvissyöjä, laumaeläin eli tyypillinen saaliseläin pedoille. Aikoina jolloin ihmisiä ei vielä ollut, tai kun ihmisiä oli vielä hyvin vähän, hevonen laidunsi villinä ja vapaana lajikumppaniensa kanssa ja noilta ajoilta niiden aivoihin on geeniperimän myötä syöpynyt pakorefleksi jota vieläkin käyttää jos jotain uhkaavaa tai pelottavaa tapahtuu. Ihminen, tuo tyypillinen oman edun tavoittelija, kesytti ja koulutti hevosen omiin tarkoituksiinsa sopivaksi mutta hevosella on edelleen samat geenit ja refleksit kuin vuosituhansia sitten. Tänä päivänäkin jossain maailman kolkissa elää vielä pieniä populaatioita villihevosia, ja kyllä, ne välttää ihmistä kuin ruttoa, ihan niin kuin esi-isänsä aikoinaan.
Jos hevonen säikähtää esim. pyöräilijää ja päättää paeta ja kyydissä on ratsastaja, niin aika suuri riski on että ratsastaja tipahtaa selästä, kuolee tai loukkaantuu. Kyllä siinä vaiheessa poliisisetä on kiinnostunut myös pyöräilijän edesottamuksista kohtaamishetkellä. Että fiksuinta on vaan kunnioittaa hevosta ja sen ohjastajaa väistämällä vaikka pikkuisen keskinopeus laskeekin sen takia. Kyllä meille kaikille on tilaa niin tiellä kuin maastossa.
Ps. minua ei haittaa kavionjäljet/kolot poluilla :-)

Nassetäti
14.07.2016, 12.11
Eikös hevonen ole turvallinen eläin? Siis turpa-eläin. Mutta jos taas joskus näette oikein kunnon oriin, jolla on vehjes juhlakunnossa, niin siinä on sitä jotain.

YT
14.07.2016, 12.23
Sata vuotta sitten hevoisilla ajettiin suurkaupunkien vilkkailla kaduilla. Ei ne silloin mitään hirveän säikkyjä olleet, koska hevosia oli jalostettu sellaisiksi vuosituhansien ajan. Sitten keksittiin auto ja hevosia on jalostettu ulkonäköseikkoja painottamalla. Sadassa vuodessa pilattiin vuosituhansien työ ihmisen turhamaisuuden takia.

Kommuutteri
14.07.2016, 12.36
Oijoi. Hevosen käyttötarkoituksia on aina ollut monia. Hetken aikaa niitä oli kaupunkihevosinakin ja silloinkin niiden rauhallisena pitäminen vaati paitsi jalostusta, myös järeitä apukeinoja. Lajin perusolemus on aina ollut kuitenkin petoja pakeneva kasvissyöjä ja se määrittää paljon siitä, miten niiden kanssa tulee toimia.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Malamuutti
14.07.2016, 12.58
Sata vuotta sitten hevoisilla ajettiin suurkaupunkien vilkkailla kaduilla. Ei ne silloin mitään hirveän säikkyjä olleet, koska hevosia oli jalostettu sellaisiksi vuosituhansien ajan. Sitten keksittiin auto ja hevosia on jalostettu ulkonäköseikkoja painottamalla. Sadassa vuodessa pilattiin vuosituhansien työ ihmisen turhamaisuuden takia.

Eiköhän hevosmiestaitojen harvinaistuminen ole parempi selitys kaakkien* säikähtämiselle kohtaustilanteissa etc. kuin sadan vuoden jalostus.

Ja kyllähän myös ennen wanhaan varsin sähäköitä kilpahevosia jalostettiin, 1600 metriä mahdollisimman nopeasti laukkaavalta kaakilta vaadittavat ominaisuudet poikkeavat huomattavasti kaupunkiliikenteessä vossikkaa vetävän kylmäverisen ihanteellisista ominaisuuksista.

*Ammattitermi, täällä ranchilla asustaa eräitäkin ko. eläinlajin edustajia. Itse en noilla otuksilla kyllä ratsasta.

Nassetäti
14.07.2016, 14.29
Miten pitkään mahtaa mennä polku pyöräilijän jalostamiseen, jottein hevosta pelästy? Tahi jotta osaisi noudattaa lain mukaisia liikennesääntöjä, puhumattakaan Raamatun opeista?

Mohkku
15.07.2016, 07.30
Eiköhän hevosmiestaitojen harvinaistuminen ole parempi selitys kaakkien* säikähtämiselle kohtaustilanteissa etc. kuin sadan vuoden jalostus.

En osaa ottaa kantaa hevosten käytökseen entisajan kaupungeissa, mutta hevosmiestaitoja kai poluilla opetellaan. Ihan kuten myös pyöräilytaitoja yms. Harva meistä on hevosmieheksi, -naiseksi tai maastopyöräilijäksi syntynyt. Lisäksi entisaikojen hevosten käytöksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kannattaa toimia kohdatessaan hevosen. Tärkeintä on itse toimia oikein. Lisäksi oma käytös on se, mihin voi vaikuttaa. Muuten ollaan samanlaisen keskustelun parissa, kuin facebookin ajoradalla klv:n sijaan pyöräily.

J.Kottenberg
15.07.2016, 10.39
^Noin asia pitkälti on.

Uskon että esimerkiksi omien ajomaastojen monille alueille on heppatallit hankkineet maanomistajan luvan joten periaatteessa ei ratsasteluun ole juurikaan mitään sanomista.

Ei tietysti myöskään jätökset ole aina mukavia mutta aika nopeasti ne sateisilla keleillä häviää ja useimmiten onnistuu niiden väistäminen joten ainakaan oman kokemuksen mukaan tämä haitta ei ole todellakaan merkittävä.

Ja tietty jos ratsuja tulee vastaan niin pysähtymään ja polun sivuun joutuu hakeutumaan ja tietysti ajo keskeytyy mutta ei niitä heppoja nyt ihan yhtenään vastaan tule joten tämäkin haitta on sen verran vähäinen ettei siitä ongelmaa saa. Ja jos haluaa ehdottomasti olla niitä kohtaamatta niin ei ne kivisemmille ja teknisemmille poluille tule.

On totta että kuoppia polun pintaan tulee kavioista helposti mutta kun luultavasti luvallisesti ovat liikkeellä niin ei siinä muilla ole paljon sanottavaa. Läskipyörällä ajellessa ei ole ollut haitta. Olen nähnyt hiihtoladulla useamman hevosen jälkiä ja se varmasti on toinen juttu.

En myöskään ole kuullut että kukaan pyöräilijä olisi loukkaantunut heppojen toimesta. Itsellä ei ole ollut vaaratilanteita. Siirtymillä autot on paljon vaarallisempia.

Toivon että tullaan hyvin toimeen hevosharrastajien kanssa. Olisi tosi ikävää lukea maastopyöräraivoajista.

puppy
15.07.2016, 14.58
Kerran kun junanradan ali lähdin kohti Petikkoa parin hevon perään niin olivat edellä päin pysähtyneet ja päästivät takaa eteen... Ei hevosista ole haittaa ollut, mietityttää vain jos tulee sellainen mutkan takaa äkkinäinen nokkikkain tulo, pelästyykö siinä mies ja hevonen liikaa...

jurpo
15.07.2016, 15.07
Hevonen on sorkkaeläin ...Kaviot (ja rautakengät) sillä on, p1rulla on sorkat ninQ lehmällä.:)
Arkipäivän aritmetiikkaa:
jos 85kg massainen fillaristi pelästyy ja ryntää kolmeen eri suuntaan niin jälki on vähemmän pahaa kuin
jos 580kg hevonen (kevyt) pelästyy ja ryntää kolmeen eri suuntaan.

Taikasanat: tilannenopeus ja -taju.

YT
15.07.2016, 15.41
Kypärä ja lasit päässä näytän jättiläispaarmalta, jota hevonen pelkää kuollakseen. Kun otan ne pois, niin hevonen rauhoittuu mutta ratastajatar säikähtää.

harmis
15.07.2016, 19.34
Kaviot (ja rautakengät) sillä on, p1rulla on sorkat ninQ lehmällä.:)
Oho. Olen aina kuvitellut että sorkka ja kavio on sama asia mutta aina oppii uutta :-) Wikipedia selvensi tätäkin asiaa. Valitettavasti aiempää viestiä ei voi enää muokata joten olkoon sorkkaeläin jatkossakin.

FillaRilla
15.07.2016, 21.09

On eikä vaadi.

"Hevosella ratsastaminen on jokamiehenoikeutta mm. metsissä ja teillä. Ratsastusoikeus koskee myös yksityisiä teitä. Sillä, että toimintaa harjoitetaan kaupallisessa mielessä, ei ole merkitystä jokamiehenoikeuksien kannalta."

Kohtuullisuudesta tien kulutuksessa mainitaan.

Suunnistuksesta:

Maanomistaja voi halutessaan poistaa suunnistajan rastit mailtaan. Varsinaista lain rikkomista ei rasteista aiheudu, jos rasteista ei aiheudu vähäistä suurempaa haittaa ja rastit poistetaan heti käytön jälkeen. Käytännössä on välttämätöntä sopia maaomistajan kanssa rastien pitämisestä, koska maanomistaja voi poistaa rastit. Suunnistajien tulisi muutoinkin olla puheväleissä tärkeimpien maanomistajien kanssa.

Sama koskenee myös maastopyöräilyä, Eli alla oleva ei pidä paikkaansa.

Tottakai ihan kuin maastopyöräilynkin suhteen.

Edellä olevat lainauksia ympäristöministeriön sivuilta: http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehenoikeu(17111)
joihin kannatta maastopyöräilijänkin tutustua, että tajuaa kuinka laajoja oikeudet pyöräilyyn ovatkaan. Vastaajana ympäristöneuvos Pekka Tuunanen.

Aika uskomaton on ketjun aihepiiri. On koittamassa aika, kun maastopyöräilyynkin saatetaan alkaa suhtautua kriittisesti. Silloin ei ole hyväksi, jos meitä vastaan ovat myös hevosihmiset.
Jos on olemassa tiukkapipoisuuden hallintakursseja, aloittajan ja kannattajiensa kannattaa sinne ehdottomasti hakeutua

puppy
15.07.2016, 21.12
Hei, tuli yllä olevasta mieleen, näkeekö jostain mitkä tiet on oikeasti suljettu, kun alkaa olla kaikenlaisia lappuja ja kylttejä... En tietysti tarkoituksella lähde ajalemaan mutta kun on osa valtaväylistä suljettu mielivaltaisesti, mielestäni....

FillaRilla
15.07.2016, 21.27
Lue noi sivun jutut, niin tajuat, ettei oikeastaan mitkään tiet ole suljettu laillisesti fillarilta. Käytännössä fillareilta voidaan kieltää ajoa vain tieliikennelain perusteella. Ei mikään syy, että "tää on mun maata" ole kestävä. Pihapiiriä lukuunottamatta... Itse olen ajatellut, että jos joku tulee meuhkaamaan, soitan hätäkeskukseen. Syy: laiton kielto ja laiton uhkaus.

Keskellä metsää olevat "pääsy kielletty, yksityisalue"-kiellot ei ole päteviä. Pelkkä "yksityisalue"-kyltti on laillinen, koska se ei kiellä mitään. Tämäkin löytyy tuolta Ympäristöministeriön sivustolta jostain.

äss
15.07.2016, 21.40
Jos onlemassa tiukkapipoisuuden hallintakursseja, aloittajan ja kannattajiensa kannattaa sinne ehdottomasti hakeutua

Minkä aloittajan?

Ja eikös maastopyöräilyyn ole kyllä suhtauduttu kriittisesti jo aikapäiviä sitten, pikkuhiljaa ehkä lientyny ilmapiiri vaan voin olla täysin väärässäkin, oma mutu tuo ja varsinkaan täältä eteläisemmästä Suomesta ei hyvää omaa kokemusta, kun liian vähän aikaa asunu.

Ja eikös hevosihmiset ole tääläkin ajaneet jotain vuosia sitten sitä ettei niitä maastopöristelijöitä(pyöräilijöitä) tarvisi ihan kaikkialla olla säikyttelemässä hevosia.

Mutta edelleenkään, henkilökohtaisesti ei ole kyllä mitään mielipidettä tähän aiheeseen eikä ainakaan negatiivista varsinkaan kun ei ole ollut ongelmia eikä kohtaamisia ja jos lukee ensimmäisen postauksen, en tiedä haluttiinko edes olevankaan mitää mieltä.

FillaRilla
15.07.2016, 21.44
Keskusteluketjun aloittajan.

Onko maastopöristelijä fillaristi? Tuskin. Motoristista lie kyse ja heidän pöristely maastossa on oikein lailla kielletty, jos et satu tietämään. Eikä niiden villiä ajelua kait kukaan puolusta. Eivät edes valistuneet motoristit itse.

Kotikaupungissa kuulemma on kriittisesti XC-radan perustamiseen suhtautuvia, kun perustettiin oikein urheilualueelle.

Nimim. EX- maastomotoristi.

äss
15.07.2016, 21.49
Noh korjasin perään pyöräilijöitä, sitä kyllä hain, pahoittelut huonosta sanavalinnasta. :) Mutta hyvin on keskustelu pursunnu siitä mitä aloittaja lopulta kirjoitti, jos jollaki on oikeasti ongelmia heppojen kanssa niin sitte on, huonopa siihen on muiden mennä sanomaan mitään..tai voi sanoa, mutta eipä tuo kait tilannetta mihinkää muuta.

Ja tosiaan, ymmärtääkseni tuo on tosiaan yksi syy maastopyöräkriittisyyteen tuo mielikuva siitä, että me pöristellään ihan miten sattuu omia polkuja sinne tänne aivan kuten nuo motoristit, mutta tämä nyt ainakin meni isosti jo OT:n puolelle.

FillaRilla
15.07.2016, 21.54
Korjasin ekaa postaustani lainaamalla aloittajan myöhempää kommenttia

FillaRilla
15.07.2016, 22.48
Ja eikös hevosihmiset ole tääläkin ajaneet jotain vuosia sitten sitä ettei niitä maastopöristelijöitä(pyöräilijöitä) tarvisi ihan kaikkialla olla säikyttelemässä.

Aiheessa ei oikeastaan ole kyse tästä. Jos hevonen on pelästynyt, se on pelästynyt. Asiaa ei voi kiistää. hevostelija on ainut, joka sen oikeesti tietää. Itsellä- ja kaikilla valistuneilla ja kohteliailla kavereillani- on tapana hepan nähdessämme heittää vauhti pois. Vastaan tullessa vaikka pysähdymme ja jos tarve vaatii, ohittaessamme hepoa huudellaan ja vihellellään takaa lähestyessä, että voimme turvallisesti ja rauhassa ohittaa. Ei ikinä ole tällä metodilla ollut vaikeuksia. Ekalla kerralla parikyt V sitten oli, kun en tajunnut mistä oli kyse ja kuinka toimia. Emme todellakaan ole vastapuolia hevosihmisten kanssa.

slow
15.07.2016, 23.06
Aina on ollut aikaa tehdä ratsukoille tilaa jos samalle kapealle polulle on satuttu.
Usein on ollut ystävällistä kommunikaatiota eri lajien harrastajien välillä siinä samalla.

J.Kottenberg
15.07.2016, 23.28
^Joo. Ei kait siellä metässä niin kiire ole. Ei ainakaan saisi olla. Kilpailut on erikseen mutta ei heppoja vissiin Tahkolla tule vastaan?
Keskustelun alussa kai hevosten paxxxja kritisoitiin. Sanoisin että noita mahtollisesti naamaan lentäviä kakkeliineja enemmän saa monessa paikassa varoa silmäänkusemista. Siis ihan muiden kuin heppojen taholta;-)

äss
16.07.2016, 01.59
Aiheessa ei oikeastaan ole kyse tästä.
Aivan, ei ollut ei, siksi sanoinkin sen vastineeksi sinun aikaisempaan tykitykseen. =) Mutta eiköhän tämä väärinymmärtämisten kisailu ole minun osalta tässä, otsikon aloituksessakin mainittiin vaan ravitetut polut tms ja siihenkään minulla ei ole edelleenkään mitään sanottavaa.

e-tracker
16.07.2016, 10.14
Synkästä keski-iästäni muistan kaahailut viissatasella ykspyttysellä nelarienskalla maastoliikennelain rajamailla, tämän kulkuneuvon ääntä hevoset kammoavat jostain syystä aivan erityisesti, ehkä se muistuttaa sapelihammasleijonan kehräystä tai jotain. Nykyiseen sähkömaasturiini suhtautuvat jotenkin lempeän ymmärtäväisesti, kuten minäkin.

Pexxi
16.07.2016, 11.00
Tarkoituksellinen väärinymmärtäminen ja loukkaantuminen tuntuu olevan päivän sana. Tai se, että ainoastaan minun mielipiteeni on se oikea kun perustelen sen niin hyvin.
Kyllähän hepat välillä jännittää kun polut omalla suunnalla on melko peitteisiä mutta jäljistä pystyy onneksi pikkasen ennakoimaan jos ovat liikkeellä. Kyllähän noi pahaa jälkeä tekevät paikoin mutta luulen että haittaavat enemmän jalkaisin liikkuvia, ei ole kovin mukava juosta tai kävellä kun on tosiaan semmosia 20-30-senttisiä reikiä sopivassa maassa suht tiheään.