PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä suosittelette maantiepyöräksi hintaluokassa 2000<>. .

lpjsalminen
07.07.2016, 20.11
Kuskin mitat pit. 190 paino 86

Lähetetty minun P01MA laitteesta Tapatalkilla

CamoN
07.07.2016, 21.14
Kiinnostaako

Pitkät matkat?

Lyhyet matkat?

Työmatkat?

Kilpaileminen?

Jokasään (ja vuodenajan) ajettavuus?

Mukavuus?

Levyjarrut?

Sähkövaihteet?

Hiilikuitu?

Teräs?

Alumiini?

Puu?

Muu komposiitti?

Huoltovapaus?

Huoltaminen?

Päivittäminen?

Pitkäikäisyys?

lpjsalminen
07.07.2016, 21.25
Hiilikuitu/alum. 30-150km/pv. Kesäajoa. Itselleni jäisi ainoastaan ajaminen.

kauris
08.07.2016, 07.39
Cannondale Caad12 Ultegra 58 tai 60 cm.

jii.haanpaa
08.07.2016, 11.11
Toivottavasti OP ei pahastu, jos kaappaan hieman ketjua, mutta otsikko osuu tarpeisiin.

Täälläkin siis etsitään maantiepyörää suurin piirtein samassa hintaluokassa (max ~2,5k€). Olen täällä google savuten yrittänyt seuloa vaihtoehtoja, mutta aina tuntuu jäävän joku kysymys auki. Tällä hetkellä poljen maantielenkkini aivan tyytyväisenä cyclocrossarilla, joka on ymmärtääkseni melko maantiepyörämäinen geometrialtaan (2015 jake the snake). Tästäkin huolimatta kuume on kova.

Tällaista speksilistaa olen päässäni pyöritellyt:
- hyvä kompromissi perinteistä maantiegeometriaa ja enduranssia, kunhan ei olisi liian pysty.
- hyvä kompromissi mukavuutta ja jäykkyyttä. Satulassa tulee yleensä viihdyttyä noin 1,5h-4h, kun lenkille pääsee. Kuskilla on painoa 90-100kg, mikä varmaan karsii osan vaihtoehdoista?
- Iso plussa, jos fillari mahdollistaisi 28-milliset renkaat, tai edes "ylikokoiset" 25:t. Tämä tuntuu olevan se vaikein kysymys googeloitavaksi.
- jarrutyypillä ei merkitystä.
- mielellään tuttua ja turvallista shimanoa ja ultegraa, 105:n menettelee.

Vaihtoehtoja, joita olen kyräillyt:
- Spessun Tarmac (sopiiko 28mm?) ja Roubaix (56:ssa 19-senttinen emäputki!?). Mitä käytännön eroa on spessun hiilareilla r8,r9 ja r10. Onko R8 tälle vartalolle liian löysä?
- BMC teammachine, rengasvara? Granfondo?
- Bianchit, sempret yms. Rengasvara? Infinito menee ohi budjetin.
- Feltin F4:sta olisi hyvä tarjous, mutta ilmeisesti jo vähän levähtäneet 25-milliset renkaat tekevät tiukkaa.
- ja monia muita...

Entä koko. Ukolla mittaa 180cm, jalat ja selkä välimallia. Lähinnä mietin Tarmacia. Spessun kokotaulukko väittää sopivan olevan 56:n, mutta Tarmac on kohtuu pitkä, joten 54:n olisi kaiketi yhtä turvallinen valinta. Muiden kokotaulukot suosittelevat 54/55:sta.

Hjälpa!

Bempster
09.07.2016, 00.06
Cervelo s2 shimano 105 hinta 2400 e

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mohkku
09.07.2016, 07.46
Mikä on se ominaisuus, jota haanpaan Konassa ei ole ja jota ei esim. uudella kiekkosatsilla voi paikata?

Molemmille heitän ehdotuksena Felt V85 tai jos rahaa pitää saada kulumaan enemmän, V55 on myös tarjolla. Geometria muistuttaa Feltin endurace-pyöriä, mutta tilaa on 33-35 mm renkaille, osat linjassa hinnan kanssa, ajoasento enemmän pysty kuin matala ja rungossa kierteellinen keskiö. Kiinnikkeiden ansiosta soveltunee jopa kevyeen retkeilyyn ja muutenkin pyörä sen oloinen, ettei 4 h pitäisi olla ongelma.

http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/road/adventure.aspx

huotah
09.07.2016, 08.21
- Spessun Tarmac (sopiiko 28mm?) ja Roubaix (56:ssa 19-senttinen emäputki!?). Mitä käytännön eroa on spessun hiilareilla r8,r9 ja r10. Onko R8 tälle vartalolle liian löysä?

Ei omaa kokemusta Spessun kuiduista, mutta siirtymällä korkeampaan luokkaan Tarmacissa saa ensisijaisesti lisää mukavuutta ja Roubaixissa vähemmän painoa. Rungon paino tippuu 100-150 grammaa jokaisella hyppäyksellä seuraavaan luokkaan. r10 oli Spessun huippumateriaali joskus vuonna 2009-2011 tjsp., nyt sillä paikalla on r11.

- BMC teammachine, rengasvara?

Lehtitietojen mukaan rengasvara on 28mm eli varmasti ainakin läskit 25 milliset mahtuvat pyörimään, ehkä myös nimellisesti 28 milliset?

- Feltin F4:sta olisi hyvä tarjous, mutta ilmeisesti jo vähän levähtäneet 25-milliset renkaat tekevät tiukkaa.

Oman kokemuksen mukaan sekä Contin GP4kSII että Schwalben One V-Guard 25 millisinä mahtuvat pyörimään ihan hyvin F4:ssä.

Entä koko. Ukolla mittaa 180cm, jalat ja selkä välimallia. Lähinnä mietin Tarmacia. Spessun kokotaulukko väittää sopivan olevan 56:n, mutta Tarmac on kohtuu pitkä, joten 54:n olisi kaiketi yhtä turvallinen valinta. Muiden kokotaulukot suosittelevat 54/55:sta.

Olen sinua sentin tai pari pidempi, jalan sisämitta 86cm ja pitkät kädet. Feltin 56 on itselleni erittäin passeli. Tarmacin geometria on hyvin lähellä Feltiä, itse ottaisin ehdottomasti 56:n.

paaton
09.07.2016, 08.29
Mikä on se ominaisuus, jota haanpaan Konassa ei ole ja jota ei esim. uudella kiekkosatsilla voi paikata?

Molemmille heitän ehdotuksena Felt V85 tai jos rahaa pitää saada kulumaan enemmän, V55 on myös tarjolla. Geometria muistuttaa Feltin endurace-pyöriä, mutta tilaa on 33-35 mm renkaille, osat linjassa hinnan kanssa, ajoasento enemmän pysty kuin matala ja rungossa kierteellinen keskiö. Kiinnikkeiden ansiosta soveltunee jopa kevyeen retkeilyyn ja muutenkin pyörä sen oloinen, ettei 4 h pitäisi olla ongelma.

http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/road/adventure.aspx

Tuossahan se ongelma juurikin on. Jos cyclolla ajetaan myöskin maastossa, niin ajoasennon pitää olla tuollainen kuten kerrot felt v85:ssa olevan.
Maantielle ajoasennon kuuluu olla pidempi ja matalampi.

Maantiepyöräksi säädetty cyclo on kohtuu vaarallinen maastossa. On siinä paljon muutakin säätämistä ja säheltämistä, joka puoltaa cyclon pitämistä cyclona ja erillisen maantiepyörän ostamista kaveriksi.

huotah
09.07.2016, 08.33
Maantiepyöräksi säädetty cyclo on kohtuu vaarallinen maastossa. On siinä paljon muutakin säätämistä ja säheltämistä, joka puoltaa cyclon pitämistä cyclona ja erillisen maantiepyörän ostamista kaveriksi.

Esim. 46/36 eturattaat cyclossa ja 52/36 maantiepyörässä on jotain mitä en mielelläni vaihtaisi 50/34:ään.

Petri Väisänen
09.07.2016, 09.02
Ljpsalminen: ehdotukseni on tosin vähäisellä kokemuksella:
Canyon https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0-sl.html ja etsi hyvä paikallinen huolto joka osaa tehdä muutakin kuin antaa valohoitoa. Ei nämä imho tarvi mitään merkkikohtaista erityisosaamista. Itse käytän paikkaa nimeltään Kempeleen Kyläkauppaa :). Tuosta jää varaa vielä kunnon vaatteisiin ja maantiekenkiin. Koko sun täytyy mitata ja syöttää tuolla olevaan laskuriin ja soita ihmeessä tuonne Suomen numeroon vastaavat ihan suomeksi ja auttavat todella hyvin. Oma vast. AL tuli 3 päivässä tuolta.

Bumbabambuee
09.07.2016, 09.41
Mä ostin vuosi sitten tällasen ennen kun nostivat hintoja 8% kaikissa pyörissä: https://www.rosebikes.fi/bike/x-lite-crs-3000/

Oon ollu kyllä todella tyytyväinen. Ja tohon mahtuu nyt ainaki 25mm renkaat. 28 en osaa sanoo. Ajoasento on kyllä melko matala, et ehkä endurance versio vois toimii sulle paremmin. Sitä on ainaki monessa arvostelussa kehuttu, mm. fillarilehti.

CamoN
09.07.2016, 10.54

Minulla taitaa tulla tänä vuonna Tarmacin matkamittarissa 15tkm täyteen. Olen tykännyt, ei ole pystynyt vaihtamaan. Omat mitat 180/84 (76-80kg), pyörä 56 + 100mm -17° stemmi, kompaktitanko ja suora satulaputki. Ihanteellinen mitoitus olisi varmaan 5mm lyhyempi, mutta tämäkin istuu urheilullisessa ajossa erinomaisesti. 54 on sitten lyhyempi ja selvästi matalampi - stemmin alle jää väkisin korotinrenkaita. Ja putkelta ajaessa pyörä voi tuntua ahtaaksi. Cyclona minulla on Kona Private Jake 54, jossa putkiosamitat on samat kuin Spessussa ja toteutuva ajoasennon pituus tarkoituksella noin sentin lyhyempi. Joka tapauksessa Tarmacit on kisapyöriksi suunniteltuja, eli sellaisia endurance-vivahteita ei juurikaan ole. Roubaix on uskoakseni selvästi rennompi ja mukavampi ajaa ultrapitkää siivua. Sitten jos se vaikuttaa paperilla liian korkealta, kannattaa kääntää katse johonkin toiseen valmistajaan jonka geometria on samanlainen, muut runkokoot 53/55/57.

Oman Tarmacin runko on r10-kuitua (mallitarkenne SL3 Pro) ja ostaessa 2012 syksyllä koeajon saman vuosimallin alempaa versiota, joka oli r8 tai r9. Vaikka ajotuntumassa runkoa suurempi merkitys on mielestäni kiekoilla ja renkailla, uskaltaisin väittää että r10-runko tuntui kovemmalta tai terävämmältä ajaa, ei välttämättä jäykemmältä. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt Spessun kuiturunkojen erot niin, että mikäli valikoimassa on kolme eri tasoa, alin on pehmein. Keskimmäisessä materiaalivahvuudet on suunnilleen samat mutta kuitu on osin jäykempää (tai eri jäykkyyksiä on käytetty monipuolisemmin), jolloin lopputulos on jäykempi ja paino suunnilleen sama. Korkeimmalla tasolla (käytännössä S-Works) materiaalivahvuudet on ohennettu ja käytetyt kuidut on jäykimpiä, lopputuloksena jäykin ja kevyin runko.

Onko isojen miesten pyöräily oikeasti noin hankalaa, että pitää huolehtia erikseen rungon löysyydestäkin? Mielestäni nykyaikaisten isojen valmistajien maantiehiilikuiturunkojen kanssa tuollaisesta ei pitäisi kantaa huolta. Mielummin kiinnittää huomiota vaikka siihen, että alle eksyy ennemmin tai myöhemmin kiekot hiilikuituisilla kehillä ja vähän reilummalla (24/28, jopa 28/32) pinnauksella.

jii.haanpaa
09.07.2016, 22.25

Tämä on kieltämättä osuva kysymys ja juuri tästä haluaisin nyt ottaa selvää :) Vaimolle voi aina sanoa, että "se on sellainen inversio", mutta en mä harrastepalstalla edes yritä perustella tätä sen enempää, koska ei siitä mitään tulisi.

Kiitos omalta osaltani kaikille erittäin hyvistä vinkeistä! Kävin myös hieman potkimassa renkaita ja asiantuntevat myyjät osasivat antaa ajateltavaa. Mun haaramitta/pituussuhde on sittenkin enemmän jalkavan puolella. Mittaa on 180cm ja inseam on noin 86 ja satulan korkeutta on Konassa 76+. Tämä tekee pienestä kisarungosta näin jäykälle kaverille liian matalan ja toisaalta isommasta rungoista liian pitkän. Kuulemma tyypillinen ongelma, jonka voi ratkaista joko pinoamalla speiserirenkaita pienempään tai sitten lyhentämällä stemmiä isommassa rungossa. Tarmac oli tästä hyvä esimerkki. TAI sitten pitää metsästää endurance-rungosta sopivasti pienehkö eli matalampi koko, jota voi sitten tarvittaessa viilata kohdalleen esim stemmiä venyttämällä. Onhan tässä olevinaan jonkinlainen logiikka.

Meni taas kalkuloinnit uusiksi, mutta nyt osaa ehkä paremmin seuloa vaihtoehtoja. Seuraavaksi testaamaan Bianchin C2C-runkoja.

TERU
10.07.2016, 09.04
C2C koossa 55 vois olla ihan passeli peli tuollaiseen välitilaan. Minulla mittasuhteet lähelle samat 174/83 ja koko 53 tehtaan putkiosin on sopivaksi osoittautunut. Täysin kisavapaata ajoa kauniina kesäsunnuntaina, kuudes kesä menossa. Rinkuloita 10 cm stemmin alla hyvin kohtuullisesti. Yhtenä vaihtoehtona saattaisi olla, vaikka arvostus ei korkealla olekaan. Rengastilakin noissa on ollut riittävä, jopa 28 on mennyt.

lpjsalminen
11.07.2016, 20.12
Canyon https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0-sl.html ja etsi hyvä paikallinen huolto joka osaa tehdä muutakin kuin antaa valohoitoa. Ei nämä imho tarvi mitään merkkikohtaista erityisosaamista. Itse käytän paikkaa nimeltään Kempeleen Kyläkauppaa :). Tuosta jää varaa vielä kunnon vaatteisiin ja maantiekenkiin. Koko sun täytyy mitata ja syöttää tuolla olevaan laskuriin ja soita ihmeessä tuonne Suomen numeroon vastaavat ihan suomeksi ja auttavat todella hyvin. Oma vast. AL tuli 3 päivässä tuolta.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160711/6a91d46b7aa9483a621fe1fc3351046d.jpg
Petri,miksei tämä?

Tuossahan se ongelma juurikin on. Jos cyclolla ajetaan myöskin maastossa, niin ajoasennon pitää olla tuollainen kuten kerrot felt v85:ssa olevan.
Maantielle ajoasennon kuuluu olla pidempi ja matalampi.

Minulla taitaa tulla tänä vuonna Tarmacin matkamittarissa 15tkm täyteen. Olen tykännyt, ei ole pystynyt vaihtamaan. Omat mitat 180/84 (76-80kg), pyörä 56 + 100mm -17° stemmi, kompaktitanko ja suora satulaputki. Ihanteellinen mitoitus olisi varmaan 5mm lyhyempi, mutta tämäkin istuu urheilullisessa ajossa erinomaisesti. 54 on sitten lyhyempi ja selvästi matalampi - stemmin alle jää väkisin korotinrenkaita. Ja putkelta ajaessa pyörä voi tuntua ahtaaksi. Cyclona minulla on Kona Private Jake 54, jossa putkiosamitat on samat kuin Spessussa ja toteutuva ajoasennon pituus tarkoituksella noin sentin lyhyempi. Joka tapauksessa Tarmacit on kisapyöriksi suunniteltuja, eli sellaisia endurance-vivahteita ei juurikaan ole. Roubaix on uskoakseni selvästi rennompi ja mukavampi ajaa ultrapitkää siivua. Sitten jos se vaikuttaa paperilla liian korkealta, kannattaa kääntää katse johonkin toiseen valmistajaan jonka geometria on samanlainen, muut runkokoot 53/55/57.

Oman Tarmacin runko on r10-kuitua (mallitarkenne SL3 Pro) ja ostaessa 2012 syksyllä koeajon saman vuosimallin alempaa versiota, joka oli r8 tai r9. Vaikka ajotuntumassa runkoa suurempi merkitys on mielestäni kiekoilla ja renkailla, uskaltaisin väittää että r10-runko tuntui kovemmalta tai terävämmältä ajaa, ei välttämättä jäykemmältä. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt Spessun kuiturunkojen erot niin, että mikäli valikoimassa on kolme eri tasoa, alin on pehmein. Keskimmäisessä materiaalivahvuudet on suunnilleen samat mutta kuitu on osin jäykempää (tai eri jäykkyyksiä on käytetty monipuolisemmin), jolloin lopputulos on jäykempi ja paino suunnilleen sama. Korkeimmalla tasolla (käytännössä S-Works) materiaalivahvuudet on ohennettu ja käytetyt kuidut on jäykimpiä, lopputuloksena jäykin ja kevyin runko.

Onko isojen miesten pyöräily oikeasti noin hankalaa, että pitää huolehtia erikseen rungon löysyydestäkin? Mielestäni nykyaikaisten isojen valmistajien maantiehiilikuiturunkojen kanssa tuollaisesta ei pitäisi kantaa huolta. Mielummin kiinnittää huomiota vaikka siihen, että alle eksyy ennemmin tai myöhemmin kiekot hiilikuituisilla kehillä ja vähän reilummalla (24/28, jopa 28/32) pinnauksella.

Kuskin mitat pit. 190 paino 86

jii.haanpaa
14.07.2016, 16.10
C2C koossa 55 vois olla ihan passeli peli tuollaiseen välitilaan. Minulla mittasuhteet lähelle samat 174/83 ja koko 53 tehtaan putkiosin on sopivaksi osoittautunut. Täysin kisavapaata ajoa kauniina kesäsunnuntaina, kuudes kesä menossa. Rinkuloita 10 cm stemmin alla hyvin kohtuullisesti. Yhtenä vaihtoehtona saattaisi olla, vaikka arvostus ei korkealla olekaan. Rengastilakin noissa on ollut riittävä, jopa 28 on mennyt.

Ensimmäinen 100 kilometrinen menty Bianchilla. Intenso/Infinito-geometria oli paperilla hyvä vaihtoehto ja nyt uskaltaa jo varovasti sanoa, että pätee myös satulassa. Fillari osuu ruotoon sellaisenaan, droppia tuli ehkä noin 10cm, vielä voi yhden speiserin verran tiputtaa ja pituus alkuperäisellä stemmillä tuntuu olevan justiinsa. Ehkä 1000 kilometrin jälkeen voi sitten jo arvailla, että kannattiko oikeasti, mutta nyt on hymy herkässä :)

TERU
14.07.2016, 18.34
Hienoa, onnea uudelle pelille! Hymyä tulee riittämään pidempäänkin, uskoisin.

Vaikka kaikki koon ja ajon puolesta olisikin kunnossa, pientä säätöä riittää, loppuneeko ihan kokonaan koskaan. Juuri tämän päivän lenkillä ajattelin, että pitää siirtää satulaa pari milliä taaksepäin. Kun kesä etenee ja ajoa enempi maantiepyörällä, niin huomaa jotain pientä vaikka isot jutut olisikin jo kohdallaan. Pyörällä kuin pyörällä on ilo ajaa kun koko on oikea ja säädöt omiin mittoihin sopivat.

lpjsalminen
14.07.2016, 23.26
Canyonin ostin cf 9.0. Paikka Turku/apilakatu ja palvelu asiallisen hyvää.Saman katon alla myös huolto. Kiitos Petri kun vinkkasit.

Hiilikuitu/alum. 30-150km/pv. Kesäajoa. Itselleni jäisi ainoastaan ajaminen.