PDA

Näytä tavallinen näkymä : Foorumin moderoinnista

zeppo
07.07.2016, 14.09
Saan takuulla "hienoisen" paskamyrskyn niskaani mielipiteestäni ja kehotuksen alkaa moderaattoriksi :-).

Kun tässä saikulla on ollut aikaa hakea tietoa täältä foorumilta niin olen huomannut että fillarifoorumi on kyllä huonoimmin moderoitu foorumi missä olen koskaan ollut. Tarkoitan tällä useiden ketjujen pituutta johon on ympätty kaikki saatavilla oleva tieto - yhtenä esimerkkinä mm "jousituksen pienet kysymykset" jossa on hyvää tietoa öljyjen viskositeetista ynnä muusta mutta täysin normaalin tietoa hakevan ihmettelijän saavuttamattomissa. Ketju on yli 100 sivua pitkä, kaikki keulat ja tiedot yhdessä heinäläjässä... Toisena esimerkkinä "virallinen fatbike tech-talk ketju" - 148 sivua jossa sielläkin haudattuna hyvää tietoa joka hajauttamalla osa-alueittain palvelisi käyttäjiä paljon paremmin. Esimerkkejä löytyy näistä ylipitkistä ketjuista useasta kohtaa.

Ihan sattumanvaraisesti törmää google haulla hyvään tietoon joka on haudattuna jonnekin pitkän ketjun keskelle, tosin hyvä että näinkin tietoa löytyy mutta tietoa hakevien käyttäjien kannalta puumaisempi ja yksityiskohtaisempi rakenne auttaisi kaikkia.

No niin, sadetakin huppu on nyt pään päällä - antaa tulla.

maalinni
07.07.2016, 14.15
Haulla en ole kyllä ikinä löytänyt mitään.

Luulis, että moderointi on aikaa vievää puuhaa, josta tuskin hirveästi maksetaan. Tässä lienee syy mainitsemiisi ongelmiin.

VesaP
07.07.2016, 14.22
Foorumin tärkein tehtävä on kertoa muille mitä juo nyt. Kaikki muu on epäoleellista joten siksi vain sikailut otetaan pois eikä muuta keskustelua moderoida.

kauris
07.07.2016, 14.24
fillarifoorumin haulla ei löydäkään mutta kirjoittamalla googleen hakusanan tai -sanat ja kirjoittamalla perään näin: site:fillarifoorumi.fi
löytää erittäin hyvin.

Nana
07.07.2016, 14.36
Tuo googlehaku toimii tosiaan melko hyvin. itse olen vain kirjoittanut aiheeseen liittyvän hakusanan ja perään Fillarifoorumi ja se antaa yleensä useampia tuloksia, joista voi valita parhaan.

zeppo
07.07.2016, 14.46
Joo tuo google auttaa. Mutta esimerkiksi jousituksen osalta voisi olla alaotsikointi merkeittäin joka osaltaa ohjaisi keskustelua oikeisiin paikkoihin. Keulaöljyt omassa thredissään ym. Ei todellakaan olisi iso vaiva moderaattoreilta vähän järkiperäistää foorumin rakennetta. Uskon että hyvä foorumi osaltaan auttaa uusia pyöräilijöitä harrastuksen pariin ja tieto löytyisi nopeasti. Ja monia hyviä aiheita voisi todella laittaa "stickyiksi".

Ymmärrrän senkin ettei moderaattoreille makseta hommasta mitään mutta toisaalta jos ottaa homman hoitaakseen niin voisi hieman edes panostaa.

Haun osalta jos voisi käyttää "and" termiä alkaisi haku toimia ihan toisella tavalla. Olen yrittänyt tuota mutta ei näytä toimivan - esim vaikka haku termillä "rockshox AND reba" jolloin vain tulokset näillä sanoilla tuottavat viestejä tuloksena. Mutta google tässä tosiaan auttaa.

Veivaaja
07.07.2016, 15.02
Hommaa auttaisi varmasti se, että viestien lähettäjät miettisivät otsikointia ja rajausta. Pitkää ketjua on varmasti toivotonta ja kohtuuttoman työlästä yrittää jälkikäteen jakaa eri ketjuihin.

zeppo
07.07.2016, 15.11
Hommaa auttaisi varmasti se, että viestien lähettäjät miettisivät otsikointia ja rajausta. Pitkää ketjua on varmasti toivotonta ja kohtuuttoman työlästä yrittää jälkikäteen jakaa eri ketjuihin.

Tismalleen näin. Tämä ja vielä järkevä puurakenne pääalueittain ja homma olisi ihan toisen näköistä. Jostain se pitää aloittaa ja ei kellään ole aikaa noita alkaa jälkikäteen työstämään. Mutta ei tuo muutoksia estä tekemästä, aika sitten paikkaa nuo ylipitkät sekoketjut jotka ovat vapaana rehottaneet ja tieto kulkeutuu oikeaan paikkaan.

TemMeke
07.07.2016, 15.42
Kun tässä saikulla on ollut aikaa hakea tietoa täältä foorumilta niin olen huomannut että fillarifoorumi on kyllä huonoimmin moderoitu foorumi missä olen koskaan ollut. Tarkoitan tällä useiden ketjujen pituutta johon on ympätty kaikki saatavilla oleva tieto - yhtenä esimerkkinä mm "jousituksen pienet kysymykset" jossa on hyvää tietoa öljyjen viskositeetista ynnä muusta mutta täysin normaalin tietoa hakevan ihmettelijän saavuttamattomissa. Ketju on yli 100 sivua pitkä, kaikki keulat ja tiedot yhdessä heinäläjässä... Toisena esimerkkinä "virallinen fatbike tech-talk ketju" - 148 sivua jossa sielläkin haudattuna hyvää tietoa joka hajauttamalla osa-alueittain palvelisi käyttäjiä paljon paremmin. Esimerkkejä löytyy näistä ylipitkistä ketjuista useasta kohtaa.

Ihan sattumanvaraisesti törmää google haulla hyvään tietoon joka on haudattuna jonnekin pitkän ketjun keskelle, tosin hyvä että näinkin tietoa löytyy mutta tietoa hakevien käyttäjien kannalta puumaisempi ja yksityiskohtaisempi rakenne auttaisi kaikkia.

Oothan kuitenkin huomannu, että "Kehittyneempi haku" -> "Haku vain yhdestä sisältötyypistä" ja "Näytä tulokset: Viestit" antaa hakuosuman just oikeaan postiin. Tuolleen haettuna ei oo mitään väliä onko postit yhdessä isossa topikissa, vai sadassa pienemmässä.

zeppo
07.07.2016, 16.04
Olen kokeillut. Ihan malliksi - miten haen jos minulla on kaksi avainsanaa, vaikka "rockshox ja öljy". Tuloksia en ole onnistunut saamaan siten että vain ne viestit haetaan jossa on molemmat avainsanat. Eli että haettavasta viestistä pitää löytyä molemmat sanat.

Tämä haku on tietysti yksi asia mutta ei tässä ole kysymys haun tekemisestä vaan tämän foorumin rakenteesta ja moderoinnista. Milään tavalla jäsentämätön keskustelu tuottaa vaan loputtoman määrän kysymyksiä samasta aiheesta ja tärkeä tieto jää usein saamatta joka makaa puolessävälissä satasivuista keskustelua.

mutanaama
07.07.2016, 17.09
googleen [rockshox ja öljy Site:Fillarifoorumi]
antoi heti jotain tulosta

maalinni
07.07.2016, 17.24
Eikä se puurakennekaan niin yksinkertainen ole, koska moni viesti vertailee useita tuotteita keskenään. Niin mihin nämä "reba, recon vai kenties fox" -tyyppiset viestit sitten laitetaan?

mutanaama
07.07.2016, 22.06
Yhden sivun lukemisessa menee pari minuuttia jos siinä on asiaa, jos ei niin puolikas. Sata sivua selaa tunnissa. Tietysti sellainen laatureittaus, jossa voisi antaa postaukselle täpän sen mukaan, onko tieto relevanttia tai ei, antaisi mahdollisuuden tiivistää lukemaansa entisestään.
Sitten taas jos threadit ei rönsyilisi, niin aika nopeasti kuivuisi jutut kasaan saati sitten niitä jaksaisi edes seurata.

YT
08.07.2016, 06.01
Eikös tämä ole keskustelupalsta eikä polkupyöräwikipedia?

orc biker
08.07.2016, 06.03
Eli toisin sanottuna kaivataan siis enemmän erikoistuneita ketjuja. Kannatan. Ei se varsinaisesti ole moderaation ongelma, vaan sen kun joku aina vain tekee uuden ketjun, kun on asiaa johonkin tiettyyn jousitukseen kohtaan liittyen.

JackOja
08.07.2016, 08.17
Tämän foorumin ongelma ei ole moderoinnin puute vaan käyttäjät.

Onneksi meitä on vähän ja foorumi on hiljainen niin eipä tuo iso ongelma ole. Mitä siitä tulisikaan jos käyttäjiä olisi tuhansia.

nopsako
08.07.2016, 12.21

Onneksi meitä on vähän ja foorumi on hiljainen niin eipä tuo iso ongelma ole. Mitä siitä tulisikaan jos käyttäjiä olisi tuhansia.

Tapatalk näyttää melkein 7000seuraajaa tälle palstalle, joten ei tämä kovin hiljainen ole..

Teemu H
08.07.2016, 12.42
Olen eri mieltä aloittajan kanssa.

Tämä on paras foorumi, koska pitkä ketjut sallitaan. Kaikki tarvittava tieto löytyy yhdestä paikasta, eikä tietoa etsiessä tarvitse käydä läpi lukemattomia pikkuketjuja.

Sitten vielä esim. joku "Uudet kiekot maantiepyörään" on mukava lukaista läpi ihan ajanvietteenä :D

LJL
08.07.2016, 12.55

Itse myönnän avoimesti olevani osa ongelmaa. En kuitenkaan aio lopettaa, sillä kuten jo monessa yhteydessä aiemmin todettua, foorumilla käynti on se hetki päivästä, jolloin ei tarvitse ollenkaan käyttää aivoja. Äärimmäisen terapeuttista :cool:

JackOja
08.07.2016, 23.59
Tapatalk näyttää melkein 7000seuraajaa tälle palstalle, joten ei tämä kovin hiljainen ole..
Niimut niistä pari sataa on joskus kirjoittanut tänne jotain.

Ja ne kirjoittajat olivat se ongelma kun sotkevat topicit kirjoittamalla tyhjänpäiväisistä ongelmistaan tai muuten vaan aiheen vierestä tai kehuvat omia valintojaan.

JackOja
09.07.2016, 00.01
Itse myönnän avoimesti olevani osa ongelmaa...

Kompsis.