PDA

Näytä tavallinen näkymä : kenen foorumilaisen mielipiteitä pidät totena?

tommi2
02.07.2016, 11.53
aika paljon itsekin kyselen juttuja täältä, uskon toisia foorumilaisia, toisia en. mielipiteitä ja omia totuuksiahan kaikki luettelevat, joten kenen jutut ovat mielestäsi eniten tosia? eipä kai tällainen kysely ketään loukkaa? voisihan tämä olla toisinkinpäin :P

itse luotan mm. seuraaviin (varmasti joitain jäi veke, sori jos kirjoitin väärin nimen... ulkomuistista):

nure, orc biker, nonniino, stenu, brillaux, zipo, nana, slow, omw, a.m., greycap, lansive... varmaan on monia muitakin.

mikä ilo tästä listauksesta on? en tiedä, ihan positiivisesti ajattelin että tämä on hatunnosto esim. yllä mainituille ( miten on näin vaikea jakaa kehuja, selittelen koko ajan :D), ehkä joku keksii jonkun luottohenkilön lisää itselleen?

Blackborow
02.07.2016, 11.55
Itseni, en muiden.

tommi2
02.07.2016, 12.15
mä en usko tota, et ollut mun listassa (vitsi vitsi) ;)

tempokisu
02.07.2016, 13.34
No yhtään en luota - anteeksi - kenenkään nimimerkillä esiintyvän sanoihin. Aika usein se suurin tarkoitus on vain ja ainoastaan kiusata ja ärtsyttää, kyllä se nyt huomattu on.
Nanan mielipiteistä katosi täysin pohja, kun hän ehdotteli minulle jonkun kurasadetakin hankkimista pitemmille pyöräretkille. Tyttöraukka, anteeksi, en mä tommoisia jaksa kuunnella.

Sen verta paljon pulisen, että paree puhua totta. Mielipiteet on tietysti aina mielipiteitä, mutta kyllä mä aina sen oman kantani rehellisesti laitan.

JackOja
02.07.2016, 13.38
Mielipiteitä totena?

Mielipiteethän ovat vain mielipiteitä eikä niillä edes teoriassa voi olla totuusarvoa.

J.Kottenberg
02.07.2016, 13.53
Kyllä mielipiteellä voi hyvin olla totuusarvo. Mutta silloin on oltava kyse hyvin selvästi rajatusta asiasta jonka kaikki osatekijät ovat eksakteja. Esimerkiksi matematiikassa voi asia olla näin.

Mutta foorumilla käsiteltävät asiat ovat usein isompia kokonaisuuksia joissa on monta yksityiskohtaa ja monet niistä ovat henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mieltymysten takia erilaisia. Näin lopputulos eli totuus voi vaihdella.

Totuutena voi minusta käytännössä pitää sellaista mielipidettä jossa ei tietoisesti valehdella ja joka kyetään perustelemaan tarvittaessa joko yleisemmillä perusteilla tai omilla henkilökohtaisilla perusteilla.
Tämä sitten juuri johtaa siihen että "totuudet vaihtelevat". Niistä sitten pitää valita se jossa on eniten yhtäläisyyksiä omien perusteiden kanssa.

Joten alkuperäiseen kysymykseen vastaaminen on oikeasti todella vaikea tehtävä. Siis niin että vastauksella olisi totuusarvoa.

HC Andersen
02.07.2016, 14.07
Mä olen yleensä omasta mielestäni oikeassa.

Blackborow
02.07.2016, 14.07
Kyllä mielipiteellä voi hyvin olla totuusarvo. Mutta silloin on oltava kyse hyvin selvästi rajatusta asiasta jonka kaikki osatekijät ovat eksakteja. Esimerkiksi matematiikassa voi asia olla näin.

No se ei kyllä silloin ole mielipide ja ei varsinkaan matematiikassa.

J.Kottenberg
02.07.2016, 14.23
No se ei kyllä silloin ole mielipide ja ei varsinkaan matematiikassa.

Jos keskustelun aiheena on matemaattinen asia niin kyllä minusta siinäkin keskustelijat esittävät mielipiteitä.

Voivathan ne tietysti olla oikeita tai vääriä. Niillä voi olla enemmän tai vähemmän totuusarvoa.

tommi2
02.07.2016, 15.13
mä en ole lukenut kun appron matikasta niin en käy siitä väittelemään.. mielipiteen ja totuuden ero näköjään puhuttaa... okei, eiväthän ne sama asia ole, mutta väitän että täällä suuri osa "faktoista" , varsinkin laadullisista on mielipiteitä, kuitenkin aika moni ostaa ne totuutena. minä ainakin.. joskus...joiltakin..

J.Kottenberg
02.07.2016, 15.38
Jonkin tavaran laatu on minusta usein juurikin varsin subjektiivinen juttu. Mielipiteen taustalla voi olla, ja usein onkin, niin monta muuttujaa, että toiselle hyvälaatuinen tavara on toiselle enintään keskinkertainen vaikka esittäjä puhuisikin täysin rehellisesti. (itsekin olen yhden varusteen arvioinut varsin hyväksi mutta toinen foorumilainen sanoi että on vähemmän hyvä ja arvioiden eron syyksi osoittautui äärimmäiset käyttöolosuhteet, joten tavallaan molemmat mielipiteet oli oikeita.)

Joten, niinkuin sanoit, monet sanotut "faktat" ovat tosiaan loppupelissä vain mielipiteitä, on sitten kyse positiivisista arvioista tai negatiivisista arvioista, ja erityisesti halventavien näkemysten kohdalla tämä on hyvä muistaa.

tommi2
02.07.2016, 15.48
totta puhut. myös jos haluaa uskoa jotain hyväksi/huonoksi/joksikin, se tuntuu siltä. keksityin kerran lenkillä kuvittelemaan, että minulla oli läski alla (2.1 kumit oli) ja tunsin kuinka kumit paksunivat... joo, ei ole mitään ainakaan diagnosoitua mielenhäiriötä, onnistuin vain uskottelemaan että asia on näin, itselleni. tämä pisti miettimään että ainakin minulla "raudan lujat faktat" ovat enempi vähempi potaskaa, ei mitattavissa asioissa.

nure
02.07.2016, 16.29
Kiitti, Tommi luottamuksesta. Itse kyllä (periaatteessa) pysyn faktoissa ja vahvoissa mielipiteissä vaikkakin provosoin herkästi. Itse arvosta vanhempia veteraaneja jotka ei aina välttämättä ole kajahtaneet kaiikkin hetkellisiin trendeihin ja katsovat koko pyöräilygenreä muullakin linjalla kuten "miten ollaan voitu pyöräillä ennen tätä"...
Kaikesta ajoittaisesta insinöörijutusta huolimatta esim. Orc puhuu usein vakuuttavasti asiaa ja Nana jaksaa nöösien kanssa.

Nana
02.07.2016, 18.11
Kiitos, minäkin arvostan kovasti kaikkia, jotka kerrasta toiseen jakavat kokemuksiaan. Pidempää, joskaan ei täydellistä, listaa taisin jo laittaakin äänestystopikkiin.
Iso peukutus heille 👍

TemMeke
02.07.2016, 18.31
sellaista mielipidettä jossa ei tietoisesti valehdella ja joka kyetään perustelemaan tarvittaessa joko yleisemmillä perusteilla tai omilla henkilökohtaisilla perusteilla.

Mä ostan tän. Jotenkin outo ajatus, että pitäis ottaa jonkun henkilön kaikki mielipiteet faktoina. Jos semmonen joskus tulee vastaan, ni pitänee kosia. :)

Mut perusteltuja mielipiteitä arvostan. Oli ne sitten samoja ku omat, taikka ihan vastakkaisia. Parhaat keskustelut yleensä syntyy siitä, kun ollaan eri mieltä asiasta ja perustellaan omia kantoja. Ja jos nyt vaikka joku on eri mieltä jostain EU-asiasta, ni ei se minusta tee sen henkilön mielipiteestä yhtään huonompaa vaikka Lidlin pöksyistä kertoessa (ja sama toisinpäin).

Santerius
02.07.2016, 19.07
Sisältyykö tähän nyt sellainen olettama, että mielipidekysymyksiin on olemassa oikea vastaus? :rolleyes:

TemMeke
02.07.2016, 19.26
Sisältyykö tähän nyt sellainen olettama, että mielipidekysymyksiin on olemassa oikea vastaus? :rolleyes:

Kaikki mielipiteet on oikeita. Ehkä tässä kysyttiinkin, että kenen kanssa olet eniten samaa mieltä? :)

kuovipolku
02.07.2016, 20.03
Otsikko on tosiaan huono. Eihän kukaan itseään suurin piirtein fiksuna pitävä ihminen pidä kenenkään mielipiteitä totena, mielipiteet ovat mielipiteitä ja faktat faktoja. Mutta jos kysyttäisiin kuka mielestäsi esittää asiantuntevia, harkittuja, perusteltuja, punnittuja ja/tai kokemuksen kautta hankittuja mielipiteitä ja vain niitä, niin silloin vastausta voisi hetken miettiäkin.

Tai jos haluttaisiin hieman ilkeillä ja kysyttäisiin kuka mielestäsi esittää omaan asiantuntemukseen pohjautumattomia vahvoja mielipiteitä tai toistaa kritiikittä jostain lukemaansa ja hyvin usein puutteellisesti ymmärtämäänsä, niin voisin hymähtää mielessäni ja jättää sitten vastaamatta.

Fillarifoorumissa on kuitenkin parasta että hyvin monilla kirjoittajilla on ainakin jokin pyöräilyyn liittyvä asia jonka he tuntevat hyvin tai jota he ovat kokemuksensa pohjalta miettineet eli heillä on siitä mielipiteitä jotka kannattaa lukea vaikka olisi eri mieltä useassa muussa asiassa.

paaton
02.07.2016, 20.09
Internetti on totuus, eli kaikki tänne kirjoitettu on mitä suuremmissa määrin totta. Ei kai kukaan nyt oikeasti kyseenalaista muiden kirjoituksia?

tommi2
02.07.2016, 20.17
kyseenalaisti tai ei, niiden perusteella ollaan valmiita pistämään tonneja kiinni fillariin. onko se mielipide vai fakta, jos jotain kehutaan hyväksi/parhaaksi/halvaksi.. ? vaikka tosiaan ekassa viestissä kuvailen ketjun tarkoitusta, ihan hyvässä hengessä ajattelin että joku saa vähän kunniaa, niin onhan tässä juuri se puoli että nämä "faktat" ovat kovin kyseenalaisia, mielestäni juurikin enempi mielipiteitä.

silti, ehkä filosofinen keskustelu kysymyksenasettelusta sallii vierelleen, vaikka juuri omaan tyyliin "mielestäni asiaa puhuu" "mielestäni harkittuja mielipiteitä esittää" perustellun listauksen ko. foorumilaisista? eikö?

Fat Boy
02.07.2016, 21.06
Mä en kyllä pistäis kenenkään tarinoiden perusteella tonneja kiinni pyörään. Itse pitää päästä ajamaan.

Viimeisen parin kuukauden aikana on tullut tavattua kaikenlaisten lehtien koeajoja ja foorumitotuuksia kaikenmaailman täpäreistä ja niistäkin (osasta lehtitestejä) on vaikea löytää "totuutta" kun mainostulojen himoissaan mitään ei oikein saisi haukkua.. Voi tietty olla, että ne kaikki vaan oli niin hyviä..

Lopulta ajelin pitkin metsää parilla vaihtoehdolla, joita vertasin omaan pyörääni. Molemmissa pyörissä piti olla erinomaimen jousitus, ei notku, kiipeää melkein ittekseen, on herkkä jne. Samat lätinät kolmesta erilaisesta ratkaisusta. Kuitenkin jopa mun leikkiajeluilla noista löytyi selkeitä eroja. Osa eroista selittyy eri ajotekniikalla, joten siksikin, on enemmän kuin yksi oikea mielipide moiseenkin asiaan.

nih..

puppy
02.07.2016, 22.31
naureskelen suurimalle osalle ja pysyn poissa suurimmasta osasta ketjuja.... ketään en usko mutta suodatan suurimmalta osalta ne totuuden jyvät, kuten olen interneetissä tehnyt vuosikymmenen....

bici74
03.07.2016, 00.54
No bici74 noin yleisesti on ollut mun kanssa samoilla linjoilla ja mielipiteetkin yhtyvät joten ääni hälle!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

paaton
03.07.2016, 01.03
No bici74 noin yleisesti on ollut mun kanssa samoilla linjoilla ja mielipiteetkin yhtyvät joten ääni hälle!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Aika perusteetonta kehua toisia ilman mitään faktaa. En luota enää ollenkaan sinun kommentteihisi.

J.Kottenberg
03.07.2016, 01.15
Mä en kyllä pistäis kenenkään tarinoiden perusteella tonneja kiinni pyörään. Itse pitää päästä ajamaan.

Viimeisen parin kuukauden aikana on tullut tavattua kaikenlaisten lehtien koeajoja ja foorumitotuuksia kaikenmaailman täpäreistä ja niistäkin (osasta lehtitestejä) on vaikea löytää "totuutta" kun mainostulojen himoissaan mitään ei oikein saisi haukkua.. Voi tietty olla, että ne kaikki vaan oli niin hyviä..

Lopulta ajelin pitkin metsää parilla vaihtoehdolla, joita vertasin omaan pyörääni. Molemmissa pyörissä piti olla erinomaimen jousitus, ei notku, kiipeää melkein ittekseen, on herkkä jne. Samat lätinät kolmesta erilaisesta ratkaisusta. Kuitenkin jopa mun leikkiajeluilla noista löytyi selkeitä eroja. Osa eroista selittyy eri ajotekniikalla, joten siksikin, on enemmän kuin yksi oikea mielipide moiseenkin asiaan.

nih..

Minä tunnustan olevani niin ajattelematon että olen usean henkilön perusteltujen kehujen mukaisesti ostanut nettikaupasta pyöriä. Eli olen ottanut riskiä. Useammalla tonnilla. Ehkä vähän hölmöä.

Olen myös ottanut paljon suurempiakin riskejä. Olen ostanut tontin ja pitkälti muiden kehujen perusteella valinnut talopaketin jonka toimitti firma jota en tuntenut ja jonka valitsin muiden kehujen perusteella. Kävin katsomassa saman firman taloja kylläkin mutta ei niistä maallikko päältäpäin paljoa näe. Tämän pitäisi olla sitten jo erittäin suurta hölmöyttä.

Toivottavasti muut osaavat toimia paremmin ja vältää riskejä, varsinkin suuria riskejä.

ps. edellämainitut toimet onnistuivat varsin hyvin. Mutta tietysti on ollut huomattava mahdollisuus epäonnistua.