PDA

Näytä tavallinen näkymä : sram x7 takavaihtajan säätö

Masse69
21.06.2016, 14.42
Moi!

Ostin tuossa syksyllä käytetyn täysjouston ja nyt olen tässä yrittänyt sitä aloittelijana laittaa kuntoon. Ongelmaa on nyt ollut takavaihtajan säädössä. Ongelma tulee siinä kun olen säätänyt L ja H ruuvit kohdilleen niin että ketjut eivät putoa, niin kun yritän tiputtaa pienimmälle rattaalle niin eipä menekkään. Minusta se näyttää siltä että se L ruuvin säätö estää sen. Kun kuitenkin löysennän sitä niin että saisin isoimman vaihteen silmään niin ketjut menevät toisessa ääripäässä yli isoimman rattaan. Oisko jollain ideoita mikä voisi auttaa tähän tai mikä vialla?

Greycap
21.06.2016, 14.47
Eihän L-ruuvi vaikuta kuin toiseen ääripäähän, juurikin siihen isoimpaan rattaaseen jos nyt en ihan väärässä ole koska se kaiketikin on L kuten Low. Epäilisin vian olevan H-ruuvin säädöissä.

maalinni
21.06.2016, 14.49
Onko vaijeri tarpeeksi löysä, kun ketju on pienimmällä rattaalla. Siinä pitäisi olla ihan aavistus löysää.

maalinni
21.06.2016, 14.50
Eihän L-ruuvi vaikuta kuin toiseen ääripäähän, juurikin siihen isoimpaan rattaaseen jos nyt en ihan väärässä ole koska se kaiketikin on L kuten Low. Epäilisin vian olevan H-ruuvin säädöissä.

Just meinasin kirjoittaa saman. L vaikuttaa vain isoon rattaaseen ja H vain pieneen rattaaseen.

Masse69
21.06.2016, 14.54
No näin mäkin sen olen ymmärtänyt että ei pitäisi vaikuttaa kuin siihen isoon rattaaseen mutta kun siltä se nyt näyttää että nimenomaan se L-ruuvi estää sen vaihtumisen siellä pienemmässä päässä. Kun sitä löysää niin se mahdollistaa sen vaihteen vaihtumisen pienimmälle rattaalle.

SSGT-92
21.06.2016, 15.08
Tosta apuja ;https://www.youtube.com/watch?v=92Cu_jneQFw
Juu,on road-sarjaa,mut samat säädöt siin on.Vaijerin kireys säätö ehken vaan liipasin päässä...

nure
21.06.2016, 18.58
Juuri X7:n asensin ja meni heittämällä kohdilleen. Onko vaihtaja ollut siinä alkujaan?

Iglumies
21.06.2016, 19.08
Olen törmännyt samaan ongelmaan 9 pykäläisen X7:n kanssa, jos en ihan väärin muista, niin viilaamalla kolon vastepintaan ratkaisin ongelman.
Eli kyseessä suunnittelu-/valmistus-/toleranssivirhe vaihtajassa.

Masse69
21.06.2016, 19.09
Juuri X7:n asensin ja meni heittämällä kohdilleen. Onko vaihtaja ollut siinä alkujaan?

En osaa sanoa, tuli pyörän mukana. Tarkemmin nyt kun kattelin niin näyttäs vähän siltä että se vaihtajan korvake on vähän vääntynyt. En tiedä sitten johtuisiko siitä?

Masse69
21.06.2016, 19.11
Olen törmännyt samaan ongelmaan 9 pykäläisen X7:n kanssa, jos en ihan väärin muista, niin viilaamalla kolon vastepintaan ratkaisin ongelman.
Eli kyseessä suunnittelu-/valmistus-/toleranssivirhe vaihtajassa.

Kyseessä on nimenomaan tuo 9 pykäläinen. Pitääpä koittaa viilausta!

maalinni
21.06.2016, 19.27
Itse viilaisin sitä ruuvia tai hommaisin lyhyemmän ruuvin. Onkohan L ja H ruuvit yhtä pitkiä? Jos on mennyt kasaajalla väärinperin.

Iglumies
21.06.2016, 19.30
Ruuvin lyhennys ei kyllä auta yhtään, kun sen lyhennetyn pään pitää olla edelleen samalla kohtaa.

maalinni
21.06.2016, 19.34
^ heh, niinpä :D