PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä, nöösipoika ja suomalaisen kesän sietämätön keveys!

vvkuitunen
17.06.2016, 10.03
Tervehdys!
Ensinnäkin kiitokset kaikille palstalaisille vinkeistä ja hyvistä näkemyksistä joita olen täältä saanut lukea. Nyt kun ostin ensimmäisen maantiepyöräni ja ”kärpänen”pääsi kevällä puremaan pahanlaisesti, päätin rekisteröityä jotta voin kysellä asioista tarkemmin ja ehkä itsekin osallistua vähän paremmin.

Olen siis maantiepyöräilyn parissa n00b, aloittelija, nöösipoika, enkä tunne kaikkea alan slangia, tekniikoista tai kalustosta puhumattakaan, eli pyydän ottamaan ystävällisesti huomioon.
Muutama kysymys aloittelijan näkökulmasta minulla nyt siis olisi, ja päätin rohkeasti perustaa uuden ketjun kun täysin sopivaa en ihan pienellä kaivamisella löytänyt:

Olen reippaasti ylipainoinen ja varsin pitkä, mutta löysin Pyörämestari Salomaan suosiollisella avunannolla itselleni aika sopivan oloisen pyörän. Cube Attain SL Disc on jämäkkä ja kiekot tuntuvat kestäviltä, joskin aika "rajoilla" mennään valmistajan ilmoittamien painorajojen kanssa. Mitä minun pitäisi tämä paino silmällä pitäen ottaa huomioon että saisin pidettyä pyöräni kunnossa? Kiekkojen kanssa varmasti tulee vielä ongelmia, olen jo alistunut tähän mahdollisuuteen, mutta toki haluaisin niitä välttää viimeiseen asti. Paino-ongelman ratkaisuhan mulla on tietenkin tuossa lenkillä mukana, mutta vie ruokavalion ohella aikaa että lukemat saadaan säällisiksi.
Tekstiilit kaltaiselleni isolle miehelle. Mistä? Ajopaidat ovat kaikki makkarankuoria meikäläisen rakenteella, takit myös. Pitääkö minun yksinkertaisesti pudottaa painoa ja kokeilla sitten uudestaan, vai saako jostain kilopäälliköiden kokoja? Ajohousuja minulla on muutama pari, nehän taitavatkin olla ne tärkeimmät, niitä sentään jonkin verran on saatavilla.

Olen melko huonokuntoinen. Urheillut vuosia sitten paljon, joten jonkinlainen käsitys liikunnasta on. Tämä on kuitenkin korvien välissä, kroppa ei näistä paljoa tietenkään voi muistaa. Olen nyt tuollaisen kuusi viikkoa ajanut tällä kaudella, ja kilsoja on tullut noin 1000. Lenkit ovat mitä ovat, kaikkea 20 km ja 83 km väliltä, vauhtia välillä enemmän ja välillä vähemmän. Yhden intervallilenkin tein ja luulin kuolevani. Eli aika alkutaipaleella ollaan. Miten minun nyt kannattaisi tässä edetä, jotta saisin a) paikat pysymään kunnossa b) kunnon kohoamaan tasaisesti c) painon laskemaan mahdollisimman tehokkaasti? Sen olen jo huomannut että juomista pitää varata mukaan paljon, ja huonoilla unilla lenkki ei kulje. Eli palautumisen tärkeys kestävyyslajien noviisille taitaa olla aika tärkeä ymmärtää. Mutta mitä muuta?

Vaikka alkutaipaleella ollaan, on kärpänen purrut tosiaan aika lujaa. Täällä Pyhtäällä ja lähialueilla on vielä mitä parhaat tiet ajamiseen, joten mikäpä on uutta lajia opetellessa! Saan itse asiassa psyykkisiä vieroitusoireita jos en pääse ajamaan. Tällä viikolla kilsoja nolla työmatkan takia, ja tuntuu että aivo repeää. Pieni vesisade ei haittaa, vastatuuli on vain lisää vastusta, ja rakeitakin on tullut naamalle kertaalleen tänä kesänä. Jotenkin nämä arkielämän harmit tuntuvat tuolla lenkillä aika... hyvältä...? What’s happening?

Joka tapauksessa, kiitos jo etukäteen kärsivällisyydestä ja neuvoista. Varmasti näistä kaikista on täällä vuosien varrella puhuttu jne., mutta keskustelupalsta ym.

SSGT-92
17.06.2016, 12.41
Maltti on valttia,tuol toises topicis joku mainitsi "et ennemmin ilometrejä kuin kilometrejä",muista myös lihashuoltoon käyttää aikaa.
Mtb puolen ajokamat paitojen osalta ovat löysempi mitoituksellisia,ei kaikki,mut sielt vois löytyy...

Muista sit se pyärän ensihuolto ja et sit kans tarkistavat kiekkojen rihtauksen kunnolla,auttaa siihen kiekkojen kestävyyteen.

jeijei
17.06.2016, 12.45
Ajoa hombre! Ainakin Izumilla (Pearl Izumi) ovat koot yläkeristerissä aika isoja.
Itselläni ollut Castellin L/M paitoja ja izumin M:t ovat yllättävän pieniä, eli sieltä voisi löytyä.

Silloin, kun itse aloitin, niin housut olivat tärkeimmät. Muuten sitten keksi jotain mikä sopivalta tuntui. Mielestäni järkevämpää löytää itselleen funktionaaliset vaatteet ja joskus se perus tekninentakki ajaa asian enemmän kuin mainiosti.

Mitä tuohon ajamiseen tulee, niin kunto nousee ajamalla. Varmaan helpointa vain ajaa jos painonpudotus on se suurin prioriteetti. Mielenkiintoa saa helpoiten lisää vaihtamalla maisemaa ja vauhtia. Erilaiset ärsykkeet ovat must, ettei jämähdä samaan matkaan/vauhtiin.

Kiekoista en juuri osaa ottaa kantaa. Kai nuo valmistajien antamat max kilot ovat jonkinlaisella varalla mitoitettu?

EsaJ
17.06.2016, 14.25
Jotta valjastetaan kroppaa kehittymään, niin hisuverisuonston rakentamisen sekä sydämen tilavuuden kasvatuksen kannalta suosittelisin näkemättä ja juttelelematta turvallisen lähestymistavan aloitta niistä PK lenkeistä, eli PPP (Pystyy Puhumaan Puuskuttamatta) lenkeistä. Parissa kolmessa kuukaudessa alkaa tulla jo muutoksia, joita voi todentaa keskinopeuden kasvulla samalla sykkeellä. Onko sulla mitä apulaitteita (sykemittari yms)?

Levon ja ravitsemuksen merkitystä ei voi väheksyä, koska silloin se kehitys tapahtuu. Väsyneeseen kroppaan/lihakseen ei kunto/voima tartu. Liian tattis kuntoon ei kannata alussa itseän ajaa, että tulee useamman päivän lepojaksoja. Maltti alussa ja maltillinen nousujohteisuus takaa kehityksen. Eri tehoisia viikkoja suosittelen,

Kevyt viikko, joka sisältää palauttavaa PK1stä sekä kuormittavampaa PK2sta,
Keskiraskas- jossa on PKta 90% ja 10% vauhtikestoa
Raskas viikko, jossa on PKta70% ja Vauhtikestoa 30% näin alkuun.

Kevyt viikko on palauttava viikko, eli siellä lepopäiviä myös ajojen välissä ja lenkkejä, missä ei edes hengästy PK1 (alussa voivat tuntua, että ei mee minnekään). Keskikovassa haetaan hieman Max hapen oton kehitystä ja Kovassa viikossa enenevissä määrin. Näissä kannattaa sitten kuunnella ja levätä, että ei tule alussa takapakkia ylikuormituksen kanssa. Jos Kevyt-Keskiraska-Raskas ei toimi, tonen hyvä on Kevy-Keskiraskas-Kevyt-Raskas, se on kevyempi, mutta takaa silti kehityksen kannalta tärkeät elementit.

Mitä rarvitsemukseen tulee, niin tekisin www.fineli.fi sivulla useamman päivän ravintoseurannan, niin näkisi, mikä on hiilari, rasvat sekä proteiinin nykyinen suhde ja vrk kalorisaanti. Seurannalla varmistetaan myös, että kehityksen kannalta mukana on riittävästi hiilaria, proteiinia sekä rasvoja oikeassa suhteessa kokonaiskaloreihin nähden. Runsailla miinuskaloreilla kun ei oikein kehity kunnolla.

Lihashuoltoon venyttelyt sekä fasciarullaus auttavat palautumisessa. Ennen ajoa suorittavien lihasten lyhyet venytykset 5-10sek, lenkin jälkeen 20-30sek keskipitkät, jotka palauttavat lihakset lepopituuteen ja nopeuttavat palautumista, sekä erikseen tehtävät venyttelyt, joilla lisätään liikertataa 30sek-120sek. Venyttelyt olisi hyvä tehdä PK sykkeillä lämmitetyille lihaksille, ei kylmille, eikä rääkätyille.

Onnea hienon lajin löytämiseen ja onnellisia kilometrejä. ;)

r.a.i
17.06.2016, 21.17
http://www.aerotechdesigns.com/big-and-tall-cycling-apparel.html

Tuolta ainaskin löytyy isojen poikien vaatteita.

vvkuitunen
17.06.2016, 22.28
Mahtavaa!! Kiitos kaikille vinkeistä! :)

Mohkku
18.06.2016, 07.17
Kiekkojen kestävyys selviää kilometrien myötä. Ensihuolto ja sen jälkeen rihtaus tarvittaessa on ajotapaan liittyvän hölmöilyn (kuoppiin, reunakiviin yms täräyttäminen keventämättä) välttämisen lisäksi ehkä ainoa, mitä voi asialle tehdä. Rihtaus täytyy vaan jättää osaavan kaverin tehtäväksi ja kaikki pyörähuollot ei valitettavasti tästä kunnialla selviydy. Hyvä kysymys onkin, kuka homman osaa.

Itselläni on pinnoja katkennut, kun pyörää olen kuormattuna ajanut. Toistaiseksi kuitenkin jatkan nykyisillä kiekoilla, mutta tilannetta täytyy seurata. Jokin retkipyörän takakiekko voi tulla joskus hankittavaksi.

1000 kilsaa kuudessa viikossa ja jopa 80 kilsaa kerralla ei viesti poikkeuksellisen huonosta kunnosta, vaikka paino menoa varmaan hidastaakin. Minusta aiheesta ei kannata ottaa stressiä, vaan ajat sen mikä kivalta tuntuu. Muuten jatkuvuus on vaarassa.

Tuollainen pyöräilymäärä vaatii jo lihashuoltoa, itse sain aikanaan jalat ahkeralla pyöräilyllä jumiin, kun venyttely jäi tekemättä. Siitä palautuminen oli yllättävän hidas prosessi. Nykyään koitan pitää laajaa lajivalikoimaa, se osaltaan auttaa tähän asiaan. Itse pidän uinnista ja hiihdosta pyöräilyn lisäksi. Lajikohtaiset määrät on minulla pieniä, joten tuloksia, kuten pyöräilyn kovia keskinopeuksia ei tule. Kokonaisliikuntamäärä on kuitenkin kohtalainen ja sehän on tärkeintä.

Painon hallintaan osaan antaa vain yhden neuvon. Ensiarvoisen tärkeätä on pitää mieli virkeänä. Väsyneenä ja huonotuulisena ei ainakaan minulla itsekuri säily siihen, että söisin enintään sen verran, mitä kulutan. Liikunta auttaa mielen hallinnassa, mutta paino pudotetaan säätämällä syömisen määrä ja ruoan laatu oikeaksi. Liikunnalla sinänsä on vaikea painoa pudottaa. Mutta jos liikuntaa käyttää ns. rasvan polttoon, perinteinen käsitys pk-lenkin erinomaisuudesta ei pidä paikkaansa. Rauhallisessa liikunnassa rasvan polton osuus on suhteessa energialähteenä suurempi kuin kovemmassa suorituksessa, mutta jälkimmäisessä absoluuttinen kulutus on kuitenkin isompaa ja sehän nyt kiinnostaa.

Velogi
18.06.2016, 09.36
Hyviä vinkkejä jo olet saanutkin, kannustaisin kanssa pikemminkin toppuutteemaan isompaa intoa kuin rehkimään liikaa. Tuossa vaiheessa kunto nousee joka tapauksessa kun pysyt aiempaa enemmän liikkeessä. Ja sekös motivoi kun huomaa kehitystä tapahtuvan. Tähän tilanteeseen mulla on ihan täsmävideokin: https://youtu.be/SbnxcDnAnLQ

JayRay
19.06.2016, 03.55
Kaluston osalta kiekot ovat kovimmalla rasituksella, seuraile niiden kuntoa tasaisesti ja tee/teetätä tarvittavat kiristelyt heti vilppiä huomatessa. Hyvin kasatut kiekot on kestänyt minulla +150kg alla (=ukko, kamat ja pyörä) 24/28 pinnaisia, eikä mitään retkikamaa.

Itse kun suuntaan lenkille pyrin maksimoimaan nautittavuuden hyvällä ravinnolla ja riittävällä levolla ennen ja jälkeen. Uskallan väittää että osa kehityksestä tapahtuu korvien välissäkin.

Se "perus puurtaminen" pyörän kanssa kehittää vielä kauan aikaa (=painoa alas ja kuntoa ylös), mutta ainakin itse tykkään välillä tarjota keholle ja nupille erilaisia ärsykkeitä. Toisinaan muutaman kilometrin lenkki viidellä täysillä ajetulla mäkivedolla tuo saman euforian, kuin pitempi lenkki. Välillä ajelen pidemmän lenkin, josta 98% todella hitaasti ja nuo 2% vaikka "irtiotto" harjoitteita. NAUTI.

vvkuitunen
19.06.2016, 07.42
Kiitos kaikille tsemppauksesta.

Jäsen Velogin videot olenkin katsonut kaikki. Niistä paistaa leppoisa tekemisen meininki, ja ne inspiroivat suuresti lähtemään baanalle ja sillä tavalla ovat suuresti vastuussa oman kipinän roihahtamisesta. Iso kiitos niistä sinulle.

Kylillä asuu pätevä pyöräkorjaaja, kiitos vinkistä JayRay, vien hänelle kiristeltäväksi heti jos jotain huomaan. Itsellä on painoa 115 kg, ja vanteiden valmistaja antaa maksimiksi 109 kg. Lähellä ollaan.

En ole asettanut ensisijaiseksi tavoitteekseni painonpudotusta vaan nautinnollisen liikuntaharrastuksen. Koen että pyöräilyssä yhdistyvät nämä hienosti. Ja suurkiitokset kaikille noista treenivinkeistä, tästä se lähtee!

EsaJ
19.06.2016, 10.22
Kiitos kaikille tsemppauksesta.

Jäsen Velogin videot olenkin katsonut kaikki. Niistä paistaa leppoisa tekemisen meininki, ja ne inspiroivat suuresti lähtemään baanalle ja sillä tavalla ovat suuresti vastuussa oman kipinän roihahtamisesta. Iso kiitos niistä sinulle.

Kylillä asuu pätevä pyöräkorjaaja, kiitos vinkistä JayRay, vien hänelle kiristeltäväksi heti jos jotain huomaan. Itsellä on painoa 115 kg, ja vanteiden valmistaja antaa maksimiksi 109 kg. Lähellä ollaan.

En ole asettanut ensisijaiseksi tavoitteekseni painonpudotusta vaan nautinnollisen liikuntaharrastuksen. Koen että pyöräilyssä yhdistyvät nämä hienosti. Ja suurkiitokset kaikille noista treenivinkeistä, tästä se lähtee!

Sä olet etuoikeutetussa asemassa, kun näet asian juuri oikein päin. Jos painonpudotus on ensisijainen tavoite, moni siihen tavoitteeseen tähtäävä liikuntasuorite on tavalla tai toisella pakkopullaa. Jos paino ei putoakaan halutulla tavalla, jatkuuko liikunta... tuskin... Liikunnan ilon löytyminen ja varsinkin sen lajin, mikä tarjoaa sen ilon, vain taivas on rajana....

E

Moska
19.06.2016, 10.34
Itellä ei ollut painon pudotukseen tavoitteita ollenkaan, mutta 8-9 kiloa kadonnut ja sapuskaa määrää ja laatua koittanut lisätä jatkuvasti.
Olen vain pyrkinyt kehittymään pyöräilijänä ja parantamaan yleiskuntoani ja jonkinlaista kehitystä ilmeisestikin on tapahtunutkin :-)

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

JaniM
20.06.2016, 12.06
Tervehdys!

Tekstiilit kaltaiselleni isolle miehelle. Mistä? Ajopaidat ovat kaikki makkarankuoria meikäläisen rakenteella, takit myös. Pitääkö minun yksinkertaisesti pudottaa painoa ja kokeilla sitten uudestaan, vai saako jostain kilopäälliköiden kokoja? Ajohousuja minulla on muutama pari, nehän taitavatkin olla ne tärkeimmät, niitä sentään jonkin verran on saatavilla.

Katoppa Sportsdirectin valikoimat. Löytyy 6XL kokoon asti kaikenlaista: http://fi.sportsdirect.com/cycling/cycling-clothing/mens-and-boys-cycling-clothing#dcp=1&dppp=100&OrderBy=rank&Filter=ACSIZE%5E3XL,4XL,5XL,6XL

Jeesu
20.06.2016, 20.31
Mielestäni Raphalla oli joihinkin ajopaitoihin lisätty mukava porkkana jos sattuisi paidan koko matkan varrella pienenemään. Olikohan -50% thsp jos haluaa vaihtaa käytetyn paida uuteen pienempään. Toki lähtöhinta taivaissa, mutta laatukamaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SSGT-92
20.06.2016, 21.36
Tuo nousi joskus pintaa , http://www.trikotexpress.de/en/size-chart/ ,kjoku taal kyseli tosimonixl kokoisia ajokamoja.

MTB Fillaristi
20.06.2016, 22.13
Mielestäni Raphalla oli joihinkin ajopaitoihin lisätty mukava porkkana jos sattuisi paidan koko matkan varrella pienenemään. Olikohan -50% thsp jos haluaa vaihtaa käytetyn paida uuteen pienempään. Toki lähtöhinta taivaissa, mutta laatukamaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

On joo; http://pages.rapha.cc/service/jersey-downsize-offer

Muutenkin voin suositella tuotteita. En tosin ole varma riittääkö koot? Raphalla paidat ilmeisesti XXL saakka. Vaikka ne on hinnakkaita, kestävyys on todella hyvä. Samoin muitakin etuja kuten tuo koon muuttuminen, kaatumisen johdosta vaatteen rikkoutuminen http://pages.rapha.cc/service/repair-service , samoin hyvitys uuden hankintaan ja sitten vielä 90 päivän tyytyväisyystakuu tuottille, Jos et pidä siitä, saat rahat takaisin palauttaessasi tuotteen tai voit vaihtaa sen toiseen.

Jyri K
01.07.2016, 09.11
Täytyy kyllä sanoa, että on kova kuntoisia aloitteijoita palstalla. Toisessa ketjussa yli 40 km lenkkiä 26km/h keskinopeudella ja täällä 80 km lenkkejä. Omalla aloittelijan kunnolla minua vietäisiin kyllä ruumisautolla loppumatkan jos tuollaisia lenkkejä edes yrittäisin. :)

jyri

Tauno
01.07.2016, 10.48
Kyllähän tämänkin ketjun aloittaja totesi, että intervallilenkin jälkeen meinasi kuolema tulla. Ei tasainen rauhallinen vauhti välttämättä tapa.

Ronde79
01.07.2016, 13.27
Kyllähän se vauhti on mikä tappaa, ei matka... ainakaan jos puhutaan vähänkään inhimillisistä matkoista. Itseäni pidän täysin aloittelijana ja toissa päivänä tuli heitettyä 72km lenkki 27km/h keskarilla jonka aikana keskisyke oli 130bpm (maks pyörällä ~190bpm), toki 30km tienoilla oli reilun 20 minuutin tauko... Omat mitat tällä haavaa 192/115 joten ei todellakaan mikään atleetti kyseessä.

Ensimmäisen pyöräni (Focus Mares cyclo) kun ostin, niin papereissa hirvitti juurikin tuo "ajajan maksimi paino" joka oli lappusten mukaan 100kg... Tuolloin liikuttiin ehkä jopa hieman pienemmissä lukemissa kuin tällä hetkellä (105-110kg), eikä pyörä kyllä ollut moksiskaan niiden rapian 2000km aikana jota pyörää ulkoilutin 3 kesän aikana. Nykyinen White tuntuu myös kestävän ihan kivasti vaikka olen opetellut jopa hieman ajamaan tangolta jolloin kiekot huutaa hoosiannaa kun "voima" välittyy tiehen.

Tähän vartaloon löytyy vielä ihan kivasti kampetta, ja varsinkin Lidlin paidat (XL) on suhteellisen sopivia; toki hiukan tiukahkoja edestä, mutta niinhän pyöräilypaidan kuuluukin olla. Tavoitteena olisi tietysti tiputtaa kiloja mieluusti vaikka alle sataan, mutta kokemuksesta voin kertoa että liikunnan määrää lisäämällä tuo ei tule tapahtumaan. Ainoa keino on alkaa tarkemmin katsomaan mitaä suuhunsa pistää ja kuin paljon.

Jyri K
01.07.2016, 16.43
No jos neljättä kesää nyt aktiivisesti polkee, niin kyllä siinä nyt voisi alkaa jo varovaisesti puhua harrastajasta. :) 72 km 27 km/h keskinopeus ei ole mikään aloittelijan matka eikä varsinkaan vauhti. Tai jos on, niin sitten on kovalla urheilutaustalla.

Jyri

vvkuitunen
03.07.2016, 10.26
Kyllä minä koen itseni aloittelijaksi, tämä on ensimmäinen kesä pyörän satulassa noin säännöllisemmin. Joskus tullut vähän työmatkaa ajettua hybridillä ja vanhalla Helkamalla, mutta siinäpä se. Teininä olin kolmiloikan piirinmestari täällä Kymenlaaksossa, mutten usko sillä olevan vaikutusta tämän kesän keskariin nyt 39-vuotiaana ;)

Oma vauhti vaihtelee, ajan nyt täällä saatujen vinkkien mukaisesti erilaisia lenkkejä. Perustekeminen on pk-vauhtia ja pitkään, pisimmillään viikko sitten 115 km joka oli ensimmäinen satku. Keskari oli 22 km/h joten aika hissukseen mentiin. Tasaista rauhallista tahtia. Kyllä melko aloittelijakin näihin pystyy kun aidosti kuuntelee vinkit ja tekee niiden mukaan. Ei lähde liian kovaa ja muistaa käydä siellä lenkillä. Kunto nousee kohisten tässä alussa, kuten Risto tuossa kirjoittaa, ja se motivoi lähtemään baanalle. Eilen kävin heittämässä 68 km reilun 26 km/h keskarilla, ja olisi mennyt kovempaakin ilman äkillistä sään muuttumista tuuliseksi. On kivaa ajaa myös lyhyttä 30-40 km lenkkiä periaatteessa täysiä. Se on mukavaa vaihtelua tuollaiselle pitkälle ja rauhalliselle satasen vedolle.

Alku aina hankalin, sanotaan, mutta kyllä se on tietyssä mielessä varmasti myös ihanin. Kaikki on uutta, jatkuvasti oppii, kunto kasvaa, hiki virtaa.

Ronde79
03.07.2016, 18.54
No jos neljättä kesää nyt aktiivisesti polkee, niin kyllä siinä nyt voisi alkaa jo varovaisesti puhua harrastajasta. :) 72 km 27 km/h keskinopeus ei ole mikään aloittelijan matka eikä varsinkaan vauhti. Tai jos on, niin sitten on kovalla urheilutaustalla.

Jyri

En valitettavasti itsestäni harrastajaa saa vaikka kuinka yritän... Silloin tällöin tulee pyörälenkillä käytyä, ehkä keskimäärin kerran viikossa, 30-50km kerralla ja vain kesäaikana. Urheilutaustakin loppuu 12 vuotiaana saatuun polvivammaan ja/tai jalkapallojoukkueen loppumiseen, joten siitäkään tuskin hirveästi on enää jäljellä näin vajaa 40v iässä. Toki on tullut tässä viimeisen 5 vuoden aikana jonkin verran liikuttua, pääasiassa hidasta hölkkää (6:30-7:30 / km) sellaisia 5-10km pätkiä... suunnistusta iltarasteilla kerran pari viikkoon (tänä kesänä yhteensä ehkä 5 kertaa) perus kävelylenkkiä, muutamia kertoja vuodessa eksyn jopa uimahalliin vetelemään mummorinulia ehkää 1000m kerralla ja tuleehan sitä pertsaa sivakoitua talvisin kelien salliessa.

Kauhulla ihmettelen muutamia kavereita jotka samalla pyöräilymäärällä ja ehkä jopa vähemmälläkin vetelevät 50km lenkkiä 35km/h keskarilla, toki siellä sitä kestävyysurheilutaustaa löytyy sitten enemmän ja liikuteltava elopainokin on melkeen 50kg vähemmän. Kyllä mielestäni tuollainen 25-27km/h on aika peruskestävyysvauhtia jos pyörää on edes jokusen kerran aikaisemmin ulkoiluttanut, toki siihen vaikuttaa painot yms. Ja eiköhän harrastuneisuuden raja kulje kuitenkin jossain yli 1000km vuodessa. :o

Myönnettäköön että tänä kesänä pyöräily tuntuu aikaisempaa mukavammalta, liekö johtuu tuosta uudesta menopelistä, niin josko sitä syksyllä voisi "harrastusluetteloon" lisätä pyöräilyn... tulihan sitä tuonne Botniapyöräilyynkin ilmottauduttua sille lyhyelle matkalle. ;)