PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pikaruoat urheilijalle

sledgehammer
02.06.2016, 11.21
Mistäs jengi hakee palanpainiketta, kun ei yksinketaisesti ole aikaa tai mahdollisuutta hoitaa eväspolitiikkaa asiallisesti ja mitään ihan p*skaa ei huvittaisi syödä. Alla muutama oma systeemi:

-Mcwrap grilled chiken salsalla ilman majoneesiä. Tää on oikeesti aika jees. Iso kahvi kylkeen ja selviää vähän yli 6 eurolla. Ei nyt suoranaisesti mitään terveysruokaa, mutta ei tuon takia ranteita tarvii viiltää auki :D

-Salaattipöydät kaupoissa. Periaattessa hyvä lähtökohta, mutta lihat usein jotain marinoituja ja sitten tietty kahvin joutuu usein hakemaan muualta. Ei selviä 6 eurolla. Cittarin annossalaatit taisi olla 7-8€, eli aletaan olla ihan lounashinnoissa. Suuri osa pelkkää salaatinlehteä.

-Lidlin valmissalaatit. 6e rahalla irtoaa hyvin salaatti, mehu ja rahka. Aika jees, mutta kahvi jää saamatta ja salaatissa (kana/nuudeli) oli palmuöljyä (on siis p*skaa).

Edit:
Tiedän, että oikeat urheilijat eivät paini näiden ongelmien kanssa. Ne ovat järjestäneet asiansa niin, ettei tartte :)

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

VesaP
02.06.2016, 11.55
Alkupalaksi protskut ja jälkkäriksi hiilarit?

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/06QAAOSwWTRWzIU~/$_35.JPG

Ja luonnollisesti vihreen EDin kanssa nautittuna vaikka noi ei nyt virallisesti nestettä seurakseen kaipaakaan. :)

Ernesti Kolpakko
02.06.2016, 19.41
Amatöörimäistä puuhastelua.

LJL
02.06.2016, 21.00
Ruokailin äsken ennen 1,5h seinäkiipeilysessioita työpaikkaruokalan kinkkujuustosämpylän 2,60€ sekä banaanin. Tätä ennen, eli 16:45, oli syötynä siis vain aamupala lounas 11:30. Riitti siihen hommaan ihan hyvin kun söi vielä tunnin kohdalla yhden banaanin, ja olisi riittänyt samanmittaiselle pyörälenkillekin. Sämpylä tai vastaava on mulle hyvä.

Pekka L
02.06.2016, 21.14
Päivittäiset valinnat on se mikä ratkaisee.
Sillä mitä joutuu joskus ja jouluna huitasemaan nälkäänsä pakon edessä, ei ole mitään merkitystä.

CamoN
02.06.2016, 21.24
Se Rainbown pähkinäsekoitus joka on ruskeassa pussissa. Ei varsinaisesti pikaruokaa vaan ehkä enemmänkin taskuruokaa. Ei jäädy, ei tarvitse lämmittää, hyvä säilyvyys, korkea energiatiheys. Makua voisi luonnehtia pikaruokamaiseksi - juuri sen verran epäterveellistä mukana että se muu pitää energiasisällön asiallisena.

Pate@
02.06.2016, 21.41
Pähkinäpussi, banaani, maitorahka, avokado.

Energiapitoista ja suht helposti sulavaa evästä, jota saa oikeastaan mistä vaan huoltoasemalta tai pikkukaupasta. Ei pitäisi olla "paskaa" millään mittarilla.

leppikallio
02.06.2016, 22.19
Ainoa hetki jossa moiseen tilanteeseen on tullut törmättyä on tosiaan jossain jonkin selän takana jossa ei joko ole kauppaa tai se on kiinni. Huoltoasemien hyllyissä toki onneksi kai poikkeuksetta on energia/protsku patukoita. Ainakin Leaderin Barebarit, erityisesti ne "organic" versiot ihan jees tällöin. Samoin tietty "So Lo Carb" patukat jotka pitävät nälän pidempään poissa. Sen sijaan jos kauppa löytyy niin silloinhan ollaan jo kuivilla eikä tuoltakaan tarvitse välttämättä saada ns. oikeaa ateriaa koottua. Mieluummin sitten syömään jonnekin jossa "salaattipöytä kuuluu hintaan" ja tarvittaessa listalta jotain "ruokavalioon sopivaa". Tai kotio syömään :P

Hämmentävän nokkelaksi tulee kumminkin askartelemaan eväitä aika äkkiä ja tuollaisiin tilanteisiin ei tosiaan lähtökohtaisesti joudu.

vuohi
02.06.2016, 22.39
Ruokakaupasta 300g raejuusto, vähärasvaisia karjalanpiirakoita kalori tarpeen mukaan ja tuohon päälle 500g kirsikkatomaatteja. Jos haluaa vähän paremman gurmee-elämyksen niin subwaysta 30cm subi kananrinnalla ilman juustoa ja majoneesia on ihan käypää ravintoa.

Itse en koe, että muuta ongelmaa on ravintola/einesruuassa kuin huono rasva/hiilari suhde. proteiinia tulee melkein mistä tahansa eines tai ravintola-annoksesta kaloreihin suhteessa ihan tarpeeksi.

sledgehammer
02.06.2016, 22.42
Itsellä ongelma tuppaa olemaan niinpäin, että nämä ongelmatilanteet ovat enemmän arkea. Työ nyt sattuu vaan olemaan sellaista. Toi avokaado oli hyvä vinkki, vaikka maku ei olekaan ehkä ihan mieleen. Sisältö ratkaisee. Kauppaan voi ehtiä livahtamaan aina välillä, mutta ruuan pitää olla sellaista, että sen voi vedellä sujuvasti autossa huiviin. Säilyykö avokaado repussa autossa? Voikkareista juustot tuppaa menemään "karrelle" jo parin kolmen tunnin päästä. Arlan proteiinirahkat on jees. Ei sisällä makeutusaineita, eikä kauheasti sokeria. Yleensä vaan tuppaa olemaan sitä profeel settiä (hirveästi sokeria) tai skyyriä (aspartaamia). Pähkinät olikin jees. Mieluusti kuitenkin söisi jotain ruoan omaista, eikä patukoita. Toki patukatkin hädässä menee.

TemMeke
02.06.2016, 23.04
Itsellä ongelma tuppaa olemaan niinpäin, että nämä ongelmatilanteet ovat enemmän arkea. Työ nyt sattuu vaan olemaan sellaista. Kauppaan voi ehtiä livahtamaan aina välillä, mutta ruuan pitää olla sellaista, että sen voi vedellä sujuvasti autossa huiviin.

Jos autolla olet, niin tila ei liene mikään ongelma? Mut onko aika tosiaan niin kortilla, ettei edes edellisenä iltana ehdi tehdä eväitä mukaan? Ekan postin kuudella eurolla saa itse tehtynä vaikka hyvinkin kanaisan salaatin, jos ne maistuu.

Vähän hankala ehdotella tarkemmin, kun ei yhtään tiedä mikä toiselle yleensä maistuu, tai onko halukas näkemään yhtään vaivaa sen eteen..

hcf
02.06.2016, 23.26
jogurttirahkaa ja mysliä lidlistä. Loistava välipala

sledgehammer
03.06.2016, 00.12
Suurin ongelma on eväiden pitäminen kylmässä. Monesti käy niin, että konttorilla saa sitten 1530 vetää päivän eväät huiviin ja se ei oo oikein tarkoituksen mukaista. Kaipa tarttis joku pieni kylmälaukku keksiä.

rhubarb
03.06.2016, 00.36
Jos nyt sen verran tarkennettaisiin että pähkinäthän eivät todellakaan ole nopeasti sulavaa kamaa.

Jurpu
03.06.2016, 07.12
Jos nyt sen verran tarkennettaisiin että pähkinäthän eivät todellakaan ole nopeasti sulavaa kamaa.
Niistä saa ainakin energiaa aikas hyvin.

cobbo
03.06.2016, 07.33
Autossa pidettävä tupakansytyttäjäliitännästä virtansa saava kylmälaukku ei kauheasti kustanna, laittaisin tuossa tilanteessa sellaisen. Oma on claesohlsonilta tai biltsusta tms. kamakaupasta. Kestää aikansa, sellainen jossa ei ole tuuletinta hajoamassa luultavasti pidempään mutta on jäähdytysteholtaan vaatimattomampi. Toki kannattaa akunkeston kannalta miettiä onko auto parkissa pitkäänkin, ja antaako auto yleensä virtaa sammutuksen jälkeen. Vaikka ei antaisi, niin pahimpia kesähelteitä lukuunottamatta luulisi että rahkan / voikkarin kaltaiset ruoat pysyvät jokusen tunnin syötävänä kun kantta ei turhaan auo.

Itse ruokalajeista tärkeimmät on jo tulleet: pähkinät (Lidlin pähkinähunajapatukat on hyviä jos ei sokeria karttele), rahkat/skyr, hedelmät...

何殷傑
03.06.2016, 07.35
Mistä tuo majoneesin ja juuston välttely oikein juontaa? Onko se rasvan välttelyä? Miksi?

TemMeke
03.06.2016, 08.09
Ei tarvii edes sähköistä kylmälaukkua, wanha kunnon styroksilaukku ja muutama kylmäkalle, niin hyvin pysyy eväät päivän viileänä. :)

LUX
03.06.2016, 08.11

Ne ovat verratonta syömistä sisältäen runsaasti tarvittavaa proteiinia ja rasvaa. Vähähiilarisina siis erinomaista syömistä joiden avulla jaksaa pitkälle. Periaatteessa olen sitä mieltä että miehen tulee syödä päivittäin kunnon annos lihaa jaksaakseen mutta pähkinät ovat varmasti oiva lisä. Noin muuten olen katsonut urheilijoiden välipalojen syömistä töissä lähinnä säälivästi. Syödään jotain naposteltavaa kokoajan mutta ruokapöydässä sitten taas nirsoillaan eikä oikein oteta kunnolla mitään. Ilmeisesti kotikasvatus ruokapöydässä ei ole mennyt kohdalleen.

29er
03.06.2016, 08.51
Mistäs jengi hakee palanpainiketta, kun ei yksinketaisesti ole aikaa tai mahdollisuutta hoitaa eväspolitiikkaa asiallisesti ja mitään ihan p*skaa ei huvittaisi syödä.

En ymmärrä kysymystä. Palanpainike on ruokajuoma.
http://www.suomisanakirja.fi/palanpainike

leppikallio
03.06.2016, 09.03
Mistä tuo majoneesin ja juuston välttely oikein juontaa? Onko se rasvan välttelyä? Miksi?

Majoneesi ja juustohan ovatkin mitä parhainta materiaalia ravintoarvoltaan, järkevinä määrinä. Sen sijaan majoneesin tai juuston kaltaiset valmisteet eivät. Majoneesi ei tule tiivistysmassapuristinta muistuttavasta värkistä eikä se oikeasti säily kuin sen päivän jolloin se on valmistettu, tällöinkin vain kylmässä (no toki se seuraavana päivänä vielä on syötävää jos tietää että säilytys on ollut oikeaa). Juustoon taas ei kuulu mittava joukko e koodeja ja/tai kasvirasvaperäisiä tuotteita.

Yksi hyvä, nopea ja helppo ratkaisu joka ei vaadi kylmäsäilytystä on "raakapuuro". Illalla desi tavallisia tai mieluummin höyryttämättömiä kaurahiutaleita, desi vettä, mitallinen maustamatonta heraprotskujauhoa ja ruokalusikallinen sitruunamehua sekaisin purkissa jonka aikoo ottaa eväsrasiana mukaan. Se sijoitetaan pöydälle kahvinkeittimen viereen niin että kun aamulla napsauttaa sen illalla ladatun kahvinkeittimen päälle voi puuron sekaan laittaa sopivan määrän suolaa ja haluamiaan maustehia (kuten kanelia). Sekoitus ja päälle esim. Bonnen lisäaineetonta ja makeuttamatonta hedelmäsosetta, vaikkapa sitten omenasosetta. Ja ton päälle jos energiatarpeet sitä edellyttävät mysli. Purkkiin lusikka pystyyn ja kansi kiinni ja purkki mukaan. Ei tarvitse kylmäsäilytystä ja tota pystyy taivuttamaan aikalailla moneen suuntaan jolloin tohon saa vaihtelua. Kasvikset jne "oikeat asiat" voi sitten hoitaa esim. aamiaisella, päivällisellä, illallisella kun syö muutenkin pöydän ääressä ja rauhassa.

Ongelmaa ei ole jos lounaan joutuu satunnaisesti joko skippaamaan tai hoitamaan jotenkin muutoin mutta jos tuo on säännönnöllistä ja normaali tilanne niin silloin on varmasti pakko tehdä kompromisseja ja/tai nähdä vaivaa.

sledgehammer
03.06.2016, 09.22
Toi oli hyvä! Menee heti käyttöön.

En mä hyviä rasvoja välttele, päinvastoin. Tyydyttymättömiä rasvoja olen lisännyt ihan tietoisesti ruokavalioon (hyvät öljyt ja maapähkinävoi). Mitään "kemianteollisuuden tuotoksia" ei huvita syödä. En pidä mausta, enkä sisällöstä. Jos näiden käyttöä pystyn helposti välttämään, teen sen. Mulla on semmonen funktionaalinen näkemys syömiseen, että pyrin syömään safkaa, jonka syömisestä mielummin hyödyn. Vaikka kulutankin paljon (kai?), se ei tarkoita sitä, että energiaksi kelpaa ihan mikä vaan. "Huonoja" rasvoja tulee se määrä, mikä ruuan mukana sattuu osumaan kohdalle, mutta en mä viitsi ihan tarkoituksella mättää niitä koneeseen. Painonhallintaa ei oo tarvinnut murehtia...

何殷傑
03.06.2016, 10.18
No mietinkin että mikä mahtaa olla syynä kun palmuöljykin oli pannassa. Kaloreista tämä nyt tuskin olikaan kiinni :)

Olen koittanut ruoasta ja ruokavalioista jotain lukea ja joutunut nostamaan kädet ilmaan. E-koodejakin luulin pahoiksi, kunnes näin kananmunan sisältämät e-koodit (kannattaa googlettaa, niitä oli paljon). Sama on käynyt rasvan ja kolesterolin kanssa.

Ja vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, hampurilaisateria oikeastaan mistä tahansa kaloritarpeen mukaan. Mäkkärissä oma suosikki on Big Mac ateria, ranskalaiset vaihdettuna omenaviipaleisiin.

Kiovan Dynamo
03.06.2016, 10.23
Oma suosikkini nopeaan energiantarpeeseen on Kebab riisillä. Saa yleensä joka kylästä ja riittää energiat. :)

leppikallio
03.06.2016, 10.26
Tohon majoneesiasiaan liittyen on pakko jakaa tämä vinkki, ihan siltä varalta että joku ei sitä tiedä. Toimii aivan satavarmasti ihan aina ilman niitä tyypillisiä ongelmia majoneesin valmistamiseen liittyen. Ja taas toisaalta tässä ei pääse tulemaan edes hiki :P

http://ruoka.ts.fi/tilli-pulla/kikka-kolmonen-eli-helpoin-majoneesi-ikina/

Mutta, en mä tota viikkoa säilöisi kuten tuossa mainitaan. Rypsiöljyn tilalla muuten toimii aivan yhtä hyvin se oliiviöljykin ja koska mä en naturellia majoneesia syö kuitenkaan koskaan niin oliiviöljyn maku toimii loistavasti.

vuohi
03.06.2016, 10.48

En tiedä minkälaisia urheilijoita täällä on mutta itsellä ainakin on tehokkaan reenin edellytyksenä se, että kehon glukoosivarastot ovat täynnä. Ja ne eivät täyty rasvalla vaan hiilarilla. Ja jos halutaan syödä vaikka 120g hiilaria aterialla viidesti päivässä niin kalorit karkaavat aika nopeasti turhan ylös jos joka kerta tulee vaikka 70 grammaa rasvaa hiilarien mukana kebab annoksesta. Tietenkin jos kerran päivässä syö sen sen kebab annoksen ja lopun päivän vetelee tosi vähillä rasvoilla niin tilanne voi olla ihan kohtuullinen vielä.

Ja jotkut kuulema jaksavat riehua jollain pähkinöilläkin menemään ihan hyvin eli varmaan vähän tapauskohtasia nämä jutut :D

Ohiampuja
03.06.2016, 12.22
Itsellä ongelma tuppaa olemaan niinpäin, että nämä ongelmatilanteet ovat enemmän arkea. Työ nyt sattuu vaan olemaan sellaista. Samoja kokemuksia, ensi viikolla maanantai on ainut tavallinen konttoripäivä. Sitten ollaankin kolme päivää autossa pitkin etelä Suomea. Ja perjantaista vielä puolet. Itse olen kokenut eväät aika huonoksi vaihtoehdoksi kun autoni on musta ja ulkona +27 C. :)

Monet ABC-huoltamot on tullut kierrettyä ja aina sieltä jonkun terveyssetin saa buffet-pöydästä kaavittua. Vai pitääkö koestaa sellainen vanhan liiton saku-turisti meininki ja kaapia hotellin aamiaispöydästä eväät matkaan. Jotka sitten nahistuu pilalle jo ennen iltapäivää. :)

leppikallio
03.06.2016, 13.49
Niin siis "jokaisesta" paikasta josta nyt ylipäätään ruoka-annoksia saa löytää myös jotain oikeasti riittävän hyviä vaihtoehtoja. Lautasta ei myöskään ole aivan pakko syödä tyhjäksi jos lautasmalli on ns. perinteinen ja 4/5 lautasesta on ranskalaisia, pastaa tms... Onneksi ABC:t, Shellit jne mahdollistaa sen että ne perunat/valkoisen riisin tai valkoisen pastan vaihtaa johonkin kasvisvaihtoehtoon. Viitaten siis lista-annoksiin. Valintoja ja kompromisseja... Pahimpia pommeja huoltoasemaruokinnassa ovat ne valmiit leivät tiskissä, joko "ruis" tai vehnähötöt. Varsin jäätävine margariinimäärineen jne. Mutta, onko sitten aina viisasta syödä Viisaasti, ei minusta. Eiköhän se kokonaisuus ratkaise kuitenkin eikä poikkeustilanteet.

Ohiampuja
03.06.2016, 14.52
Kuinka syödään terveellisesti rekkakuskin tai vaikka poliisin ammateissa? Eikö se mene aina tuollaiseksi huoltsikka ja kahvila tyyppiseksi.

Sitten monessa tehtaassa on hyvät lounasravintolat, mutta ne ovat auki vain virka-aikana. Iltavuorot ja viikonloput menee sitten eväillä.

kolistelija
03.06.2016, 15.14
Isommalla autolla ajaessa ongelma on siinä ettei sitä saa parkkiin oikein mihinkään, paitsi pahimpien motarigrillien tjsp. pihalle..

Eikä sillä että sitä jollain välipalalla pärjäisi koko työpäivää. Kunnon aterian syön aina töissä, joskus se vaan on vähän huonolaatuisempaa, vaikkei sentään mitään grillisapuskaa tule syötyä. Yleensä lounasruokaloiden laatu korreloi käänteisessä suhteessa parkkipaikkojen kokoon.

Urheilija en sentään ole ja välillä syön mäkkärissäkin kun ei vaan osu muuta taukopaikkaa johon pääsisi syömään ilman parkkisakon uhkaa.

sledgehammer
03.06.2016, 15.50
Kuinka syödään terveellisesti rekkakuskin tai vaikka poliisin ammateissa? Eikö se mene aina tuollaiseksi huoltsikka ja kahvila tyyppiseksi.

Tähän kategoriaan se munkin touhu menee. No nyt on jo tullut ihan hyviä vinkkejä joilla saa laajennettua sitä valikoimaa.

Juputti
03.06.2016, 16.09
Mansikka skyrissä ei ainakaan ole aspartaamia, on käytetty steviaa ja sokeria makeutukseen. En tiedä onko 7,7g/100g liikaa sokeria sledgehammerille. Profeelissä on pari grammaa enemmän.

Satunnaisille kurssipäiville olen yleensä ottanut mukaan itse tehtyä mysliä. Paahdan uunissa isoja kaurahiutaleita, kurpitsansiemeniä, pellavansiemeniä, erilaisia pähkinöitä, hunajaa ja rypsiöljyä. Paahtamisen jälkeen lisään jäähtyneeseen mysliin vielä kuivattuja karpaloita. Pikku purkki soijamaitoa mukaan ja lusikka. Lisänä vielä purkki mansikka skyriä, se on ollut kylmäkallen kanssa samassa pussissa, hyvin on säilynyt.

golfer
03.06.2016, 16.40
Hesburgerin kanatortilla-ateria ja ranskikset vaihdetaan aina minisalaattiin! Sprite tai kokis ilman nopeita hiilareita huuhteluun!

sledgehammer
03.06.2016, 16.43
Ei tuo 7,7 oo liikaa. Mä olen itse vedellyt näitä, jos on ollut saatavilla:

http://www.arla.fi/tuotteet/arlaprotein/jogurttikombo-kaneli-laktoositon-200g-435738/

Juputti
03.06.2016, 18.14
Täytyy kokeeksi ostaa Arlan komboa, eipä ole tullut maistettua koskaan.

Pekka L
04.06.2016, 08.57
Autojääkaappi kannattaa kyllä hommata. Siitä on kisoissakin iloa, jos skabat on jossain hevonkuusessa.
Lähdössä on urheilujuomat kylmänä ja kisan jälkeen eväät ja palkkarit sun muut kuosissaan vaikka olisi millainen helle.
Ja pidemmällä lomareissullakin on kiva kun autossa on ainakin kylmää juomaa.

Nana
05.06.2016, 01.18
Tee ihmeessä useamman päivän ruoat etukäteen jääkaappiin/pakkaseen. Sieltä senkun ottaa mukaan, kun on se kylmäkaappi. Esim Chili con carne on itsellä usein tämmöinen, mitä teen useammaksi päiväksi, hyvää ja ravitsevaa.
Sitten jos haluaa lisäksi jotain välipaloja niin esim. Rukiinen puolukka Vispis-purkillinen maidon kera syötynä on oiva välipala, joskaan ei pienenä ruoasta käy.

Juputti
05.06.2016, 07.48
^ Miten sen chili con carnen saa autossa lämmitettyä vai onko tarkoitus syödä kylmänä?

leppikallio
05.06.2016, 12.33
Itseasiassa (mutta mä nyt olen mä) minä olen syönyt chili con carnea kylmänä. "leivän" täytteenä. Vaikkapa nyt sitten taco/pitaleipä tyyppisissä ratkaisuissa. Ei kai sitä chiliä ole pakko syödä riisin kanssa (kylmänä ainakaan).

ilmora
05.06.2016, 13.14
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että chili con carnea syödään riisin kanssa. Itse aina tottunut siihen, että se itsessään on jo niin tuhti ruoka ja kunnon muhennos, että lisukkeena on vain leipää. Japanin reissuista jäi onigirin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Onigiri) ikävä - ne olivat loistavia välipaloja. Ehkä vois itsekin opetella tekemään?

Juputti
05.06.2016, 13.18
Voisiko nämä vaellusretkille tarkoitetut pussikamat olla ratkaisu autossa syömiseen? Ottaa termariin keitettyä kuuma vettä, autossa leikkaa pussin suun auki ja kuumaa vettä sekaan, muutaman minuutin päästä on lämmin ruoka valmis. Eriasia sitten onko nuo hyvänmakuisia.

Juputti
05.06.2016, 13.22
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että chili con carnea syödään riisin kanssa. Itse aina tottunut siihen, että se itsessään on jo niin tuhti ruoka ja kunnon muhennos, että lisukkeena on vain leipää. Japanin reissuista jäi onigirin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Onigiri) ikävä - ne olivat loistavia välipaloja. Ehkä vois itsekin opetella tekemään?

Oletko sinä tottunut chili con carnen myös syömään kylmänä leivän kera?

ilmora
05.06.2016, 13.33
Oletko sinä tottunut chili con carnen myös syömään kylmänä leivän kera?

En ole tottunut, mutta kyllähän se varmasti menisi.

Juputti
05.06.2016, 13.46
Olen hernekeittoa ja maksalaatikkoa syönyt kylmänä. Ei siinä, kyllähän ne meni, totuuden nimissä täytyy kyllä sanoa että mieluummin syön ne lämpimänä.

TemMeke
05.06.2016, 15.53
Miten sen chili con carnen saa autossa lämmitettyä vai onko tarkoitus syödä kylmänä?

Miten ruokia nyt yleensä lämmitetään? Keittiössä varmaan sähkölaitteilla? Autoon saa 12V uuneja, kattiloita, patoja, kahvinkeittimiä ja vaikka mitä. Suosittelen, jos oikeasti viettää aikaa autossa niin paljon, että siellä syöminen on jatkuvaa. Ei noi oo mitään rekkamiesten yksinoikeuksia. :)

Jos auto on ajossa, niin konehuoneessa on ihan riittävästi lämpöä lämmitykseen ja jopa kokkailuun. Riippuu taas ihan millaisia matkoja ajelee. Aiheesta löytyy jopa useita kirjoja, jos ei oma mielikuvitus riitä, engine cooking on varmaan hyvä hakusana.

Varmaan sinne autoon kaasugrillikin mahtuu, jos on sen vertaa aikaa. Tosifillaristi tietty menee pelkällä Trangialla autossakin. :)

...mut ei se lämmitys nyt oikesti oo ongelma autossa, vaikkei siellä mikroa oliskaan. Sekin kyllä onnistuu, kilowatin invertteri riittänee pikkumikroille.

Pekka L
05.06.2016, 16.03
Isommilla huoltiksilla on mikroja vauvanruuan ja tuttipullojen lämmitykseen. Hakee vaan noutopöydästä haarukan ja lyö eväät mikroon:D

Nana
05.06.2016, 16.08

Itse pidän riisistä ja käytän sitä monen ruoan kanssa, mutta chilinsä voi toki syödä ihan miten haluaa. Itsehän tuunaan chili con carnet vähän vielä tuhdimmiksi ja värikkäämmiksi herne-maissi-paprikalla.
Chilicc maistuisi varmasti hyvin myös jonkun tacorullan sisällä ja miksei leivän päälläkin. Itse pyrin suosimaan leivän sijasta riisiä, joka mielestäni leipää parempi. Leipä kun tuppaa olemaan niin valmis elintarvike usein säilöntäaineineen yms.

Lämmityksestä: ihminen lämmitti ruokansa jo ennen autoja ja mikroja. Tänäpäivänä lämmittämiseen on vaihtoehtoja jo monenlaisia, senkun valitsee itselleen sopivimman.

Juputti
05.06.2016, 16.30
Minulle tuo rekkamieselämä on niin vierasta etten ole noista auton sisällä pidettävistä ruuan lämmityslaitteista selvillä.

sledgehammer
05.06.2016, 16.56
Tuosta minäkin olen samaa mieltä. Makukin sinänsä toissijaista, kunhan nyt ei ihan p*skalta maistu. Ei sen lämmintä tarvii olla, enkä todellakaan ala raahaamaan kaiken muun varustuksen lisäksi jotain mikroa, saati lämmittele kyrsää punahehkuisen pakokaasuahtimen lämmössä. Haussa lähinnä kätevää ja säilyvää evästä ja niitä vinkkejä on kivasti tullutkin. Ensi viikolla pääsee taas soveltamaan. Kerran on jo tullut "pylly-yskä" ruispaloista, jotka olivat saaneet vähän liikaa lämintä kesäkelissä. Sitä en halua uusia.

Voisiko nämä vaellusretkille tarkoitetut pussikamat olla ratkaisu autossa syömiseen? Ottaa termariin keitettyä kuuma vettä, autossa leikkaa pussin suun auki ja kuumaa vettä sekaan, muutaman minuutin päästä on lämmin ruoka valmis. Eriasia sitten onko nuo hyvänmakuisia.

Voisi ollakin. Retkeilykaupoista voisi saada sopivia eväitä, joista saattaisi saada oikeasti käyttökelpoista energiaakin. Intin kombo olis kova sana myös :D Niitä tuli vedettyä Kosovossa oikein urkalla. Italianpata porisi pasin katolla :D

CamoN
05.06.2016, 17.29
Huutelenpa vähän itsestäänselvyyksiä - retkimuonat on tehty pääasiassa energiavajeen paikkaukseen pitkäkestoisessa suorituksessa, joka etenee tasaisella & matalalla intensiteetillä. Saa olla aika vilkas päivä autossa, että sille tyypilliselle retkimuonan energiamäärälle (vähintään 600kcal / ateria tjsp.) olisi käyttöä. Samalla saattaa tulla aika rapsakka määrä suolaa.

TemMeke
05.06.2016, 17.51
Makukin sinänsä toissijaista, kunhan nyt ei ihan p*skalta maistu. Ei sen lämmintä tarvii olla

Tuleehan sieltä vähän tarkennusta, kun potkii. Tässä nyt vielä jotain, mitä ei kait ollu vielä mainittu..?

Kuivaliha? Helppo tehdä, säilyy päivän ihan missä vaan ja voi syödä vaikka ajellessa tai kävellessä. Säilykepurkit kestää kanssa hyvin autossa, tonnikalaa saa kaiken makusena ja jälkkäriks vaikka ananasta. Raejuustoakin voi sotkea melkein kaiken sekaan, eikä avaamaton purkki tunnu menevän mikskään, mut avaamatonta en autossa pitäis.

Jos leivät maistuu, ni älä tee niitä valmiiks, ei ne kestä kuumassa. Mut erillispakatut juustoviipaleet ei mee mikskään ja metwurstit sunmuut suolasemmat säilyy kanssa erikseen, kunhan ne lyö kasaan vasta syödessä.

Jos jaksat nähdä vähän enempi vaivaa, itte tehdyt protskupatukat on kanssa hyvää evästä. Ohjeita on netti täynnä, mut vaikka tosta nyt tyrkyks muutama:
http://dailyburn.com/life/recipes/homemade-protein-bar-recipes/

pikkupoika
05.06.2016, 18.39
^ Miten sen chili con carnen saa autossa lämmitettyä vai onko tarkoitus syödä kylmänä?

Asennat siihen autoon Inventterin, niin se muuttaa aukunvirran sähkölaitteelle sopivaan muotoon. Sen jälkeen voit viskata vaikka farmarin takaosastolle mikron ja lämmitellä sen chili con carnen niin kuumaksi, jotta kielipalaa kun rupeat nauttimaan siitä.

Monissa työkoneissa on tuolla maailmalla nykyään sellainen pieni uuni/grilli mihin mahtuu just maksalaatikko paketti, sillä saa kätevästi ruuat lämpimiksi.

leppikallio
05.06.2016, 18.52
Chilicc maistuisi varmasti hyvin myös jonkun tacorullan sisällä ja miksei leivän päälläkin. Itse pyrin suosimaan leivän sijasta riisiä, joka mielestäni leipää parempi. Leipä kun tuppaa olemaan niin valmis elintarvike usein säilöntäaineineen yms.

Viemättä topiccia tämän pahemmin leivonta/kokkaus suuntaan niin ne leivät/sämpylät/pitaleivät/taco asiat syntyy järjettömän nopeasti ja todella pienellä vaivalla. Sisällön ollessa juuri niin täysjyvää ja säilöntäaineetonta kuin haluaa. Eilen illalla sotkin sämpylätaikinan tekeytymään yöksi jääkaappiin ja aamulla kun odottelin että puuro ehtii sulaa hiukan vatsassa ennen pitkää juoksulenkkiä lusikoin taikinan könteiksi pellille ja paistoin. Taikinan valmistelu noin 5min ja paistokahinat 20min. Ja noi siis pysyy pakastamattakin mainioina kolme päivää nyt kuitenkin. Tällä kertaa sämpylöissä keitettyjä ohrasuurimoita eiliseltä sapuskalta, ruis, ohra ja spelttijauhoja täysjyväversioina. Hiukan oliiviöljyä, suolaa, ab piimää ja vettä nesteenä.

mutta siis mä toisaalta tykkään tehdä ruokaa ja toisaalta saa juuri sitä mitä sattuu tulemaan ;D

TemMeke
05.06.2016, 19.16
Viemättä topiccia tämän pahemmin leivonta/kokkaus suuntaan

Tällä kertaa sämpylöissä keitettyjä ohrasuurimoita eiliseltä sapuskalta, ruis, ohra ja spelttijauhoja täysjyväversioina. Hiukan oliiviöljyä, suolaa, ab piimää ja vettä nesteenä.

Leivonta/kokkaushan tuottaa mitä mainiointa pikaruokaa urheilijalle, eli ihan aiheessa ollaan. Heitelkää ihmeessä enemmänkin ohjeita, jos jaksatte. :)

Tää on jääny omaks sämpyläsuosikiks, tulee oikein sopivasti oluen, hunajan ja speltin maut esiin.
http://www.ruokala.net/resepti/speltti-olutsampylat

Nana
05.06.2016, 20.01
Viemättä topiccia tämän pahemmin leivonta/kokkaus suuntaan niin ne leivät/sämpylät/pitaleivät/taco asiat syntyy järjettömän nopeasti ja todella pienellä vaivalla. Sisällön ollessa juuri niin täysjyvää ja säilöntäaineetonta kuin haluaa.

Niin, minähän en hyvälle leivälle sylje ja nostan hattua kaikille sellaista itse tekeville. Suurin osa vain ostaa leipänsä valmiina ja saa pahimmillaan niitä testien mukaan suurimpia myrkkypitoisuuksia sisältäviä ruisjauhoja e-koodeilla höystettynä. ja jopa valkean leivän on todettu säilyvän toisinaan ihan epäinhimillisen pitkään, siihen on varmasti syynsä, eikä se liene äärimmäinen puhtaus raaka-aineissa.

Tölkitetty ruoka on sitten oma aiheensa. Tässä siitä pari sanaa
http://www.seattleorganicrestaurants.com/vegan-whole-foods/avoid-canned-food/

Juputti
05.06.2016, 20.20
Testien mukaan maissi on pahin torjunta-ainejäämiltään. Ihme juttu kun osa jengistä laittaa kauppakärryynsä herne-maissi-paprikaa pakastealtaasta. Paprikassa samoin korkeat myrkkypitoisuudet, ei tosin maissin veroiset.

TemMeke
05.06.2016, 20.31
Testien mukaan maissi on pahin torjunta-ainejäämiltään.

Onko maissi tosiaan pahin? EWG:n likaiseen tusinaan ei mahdu maissia ja täydestäkin listasta se löytyy ihan häntäpäästä.

https://www.ewg.org/foodnews/dirty_dozen_list.php

Juputti
05.06.2016, 20.35
^ " Eniten torjunta-aineita löytyi persikoista, omenoista ja paprikoista. Pakasteista pahin oli maissi. " http://www.kauppalehti.fi/uutiset/jarjesto-varoittaa-hedelmien-myrkyista-voit-vahentaa-80-prosenttia/JQjJgqpd

Pekka L
05.06.2016, 20.39
EWG:n listalla ekana mansikat. Päteekö Suonenjokilaisiin? Entä kotimaisiin (oman pihan) omenoihin?

TemMeke
05.06.2016, 20.43
^ " Eniten torjunta-aineita löytyi persikoista, omenoista ja paprikoista. Pakasteista pahin oli maissi. " http://www.kauppalehti.fi/uutiset/jarjesto-varoittaa-hedelmien-myrkyista-voit-vahentaa-80-prosenttia/JQjJgqpd

Harmi, kun jutussa oleva linkki ei johda minnekään, enkä Googlellakaan löytänyt jutun lähdettä. Taisi se maissi kuitenkin pakasteenakin olla kaukana pahimmasta, kun ei mahdu edes top-12 listalle.

"12 vaarallisinta hedelmää, vihannesta ja juuresta:
persikat
omenat
paprikat
sellerit
nektariinit
mansikat
kirsikat
lehtikaalit
salaatit
viinirypäleet
porkkanat
päärynät"

Jos se orkkisjuttu löytyy jostain, niin linkatkaa ihmeessä tänne. :)

TemMeke
05.06.2016, 20.44
EWG:n listalla ekana mansikat. Päteekö Suonenjokilaisiin? Entä kotimaisiin (oman pihan) omenoihin?

Se lukee netissä, se on totta. ;)

sledgehammer
05.06.2016, 20.51
Täällä tietysti halutaan antaa semmonen kuva, että keskieuroopassa myrkytetäännja täällä ei. Totuus taitaa olla varsin toisenlainen. Kyllä täälläkin se homma osataan ja onhan nuo nikotiinipohjaiset "kasvinsuojeluaineetkin" käytössä poikkeusluvalla ainoastaan täällä. Suomalainen puhdas ruoka tuntuu olevan tuottajille pelkkä vitsi ja luomutuotannolle lähinnä nauretaan siinä missä esimerkiksi Saksassa se on kovaa bisnestä.

Juputti
05.06.2016, 20.51
Tuo kauppalehden juttu taitaa käsitellä tuotteita joita Suomessa myydään ja käytetään. EWG:n raportti taas käsittää koko maapallon?

roadking
05.06.2016, 20.55
http://www.puhtikaura.fi/

Miten olis tollasta ja lisäksi vaikka heraa sheikkeriin?

Juputti
05.06.2016, 21.01
Suomihan on saanut EU:lta poikkeusluvan myydä dioksiinikalaa kansalaisille.

Kalan hyvistä ravitsemuksellisista ominaisuuksista huolimatta Itämerestä, etenkin Pohjanlahdesta ja Suomenlahdesta pyydettyä lohta tai taimenta ja silakkaa syömällä voi altistua tavanomaista suuremmille määrille terveydelle haitallisia dioksiineja ja PCB-yhdisteitä. Tästä huolimatta syön kalaa joka viikko 3-4krt. vaihdellen kalalajia.

TemMeke
05.06.2016, 21.39
Tuo kauppalehden juttu taitaa käsitellä tuotteita joita Suomessa myydään ja käytetään. EWG:n raportti taas käsittää koko maapallon?

"Äänekäs ja vaikutusvaltainen Environmental Working Group on selvittänyt Yhdysvalloissa, mistä hedelmistä kuluttaja voi saada elimistöönsä eniten kasvinsuojeluaineita ja muita myrkkyjä. Testissä olivat perinteisillä menetelmillä tuotetut elintarvikkeet, ei siis luomutuotanto."

Tästä saa kyllä kuvan, että Kauppalehden jutulla ei ole mitään tekoa Suomen kanssa, vaan viitataan johonkin EWG:n viimevuotiseen rapsaan. Linkki vaan osottaa niitten uutishuoneeseen, missä sisältö vaihtuu jatkuvasti..

(ja miksi puhuvat hedelmistä, kun listalla on muutakin, haisee vähän hätäseltä käännökseltä koko juttu)

MTB Fillaristi
15.06.2016, 06.17

Onigiri nyt on helppo tehdä. Yksi vinkki noriin, älä laita sitä riisin ympärille valmistuvaiheessa, vaan pakkaa se erilliseen minicrip pussiin mukaan ja kääräise riisin ympärille vasta kun syöt sen. Näin nori säilyy rapeana, eikä siis vety kumimaiseksi riisin ympärille. Riisi kannattaa kääräistä kelmuun.

Japanissa toki on hieno systeemi tuohon pakkaamiseen valmiiden onigirien kohdalla. Miten ne saakin sen norin ja riisin pakattua niin hienosti, että yhdellä kääreellä riisin ja norin välissä ja koko onigirin päällä oleva kääre poistuu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Onigiri

Tuossa perusvalmistuksen ohje: http://www.japanesecooking101.com/rice-ball-onigiri-recipe/

Itse teen niitä niin, että sisälle laitan esim. lohta - kypsennetty, tonnikalaa purkista - hieman majoneesia kostukkeeksi tai sitten maustan riisin erilaisilaa furikake sekoituksilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Furikake

http://www.thekitchn.com/portable-lunch-idea-onigiri-ja-144190

Sitten toki on ratkaisuja ruuan kuljetukseenkin tai kylmänä pitämiseenkin. Esim. Japanilainen Bento box on hyvä. Niitä on sellaisiakin, joissa on eristyksen lisäksi myös paikka kylmgeelipussille, joka pitää ruuan viileänä useamman tunnin. Jos sitten autolla liikkuu töissä, niin autojääkaappi on todella mainio.

MTB Fillaristi
15.06.2016, 06.40
Onigiri nyt on helppo tehdä. Yksi vinkki noriin, älä laita sitä riisin ympärille valmistuvaiheessa, vaan pakkaa se erilliseen minicrip pussiin mukaan ja kääräise riisin ympärille vasta kun syöt sen. Näin nori säilyy rapeana, eikä siis vety kumimaiseksi riisin ympärille. Riisi kannattaa kääräistä kelmuun.

Japanissa toki on hieno systeemi tuohon pakkaamiseen valmiiden onigirien kohdalla. Miten ne saakin sen norin ja riisin pakattua niin hienosti, että yhdellä kääreellä riisin ja norin välissä ja koko onigirin päällä oleva kääre poistuu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Onigiri

Tuossa perusvalmistuksen ohje: http://www.japanesecooking101.com/rice-ball-onigiri-recipe/

Itse teen niitä niin, että sisälle laitan esim. lohta - kypsennetty, tonnikalaa purkista - hieman majoneesia kostukkeeksi tai sitten maustan riisin erilaisilaa furikake sekoituksilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Furikake

http://www.thekitchn.com/portable-lunch-idea-onigiri-ja-144190

Sitten toki on ratkaisuja ruuan kuljetukseenkin tai kylmänä pitämiseenkin. Esim. Japanilainen Bento box on hyvä. Niitä on sellaisiakin, joissa on eristyksen lisäksi myös paikka kylmgeelipussille, joka pitää ruuan viileänä useamman tunnin. Jos sitten autolla liikkuu töissä, niin autojääkaappi on todella mainio.

Niin ja jäi sanomatta, että todella hyvä kylmälle/kuumalle juomalle oleva pullo on Zojirushin pullo; http://www.zojirushi.com/app/product/smsa
Niissä säilyy juoma kylmänä kutakuinkin koko päivän. Korkin saa myös kätevästi lukittua, joten se ei vahingossa aukea nappia painamalla laukussa tms.

Onhan noilla myös sitten ruuallekin kylmä/kuumasälytykseen rasioita, astioita ym. Joihin voi siis pakata kunnon lounaan ja se säilyy kyllä sen päivän ainakin lounastaukoon saakka syömiskuntoisena (ei pitäisi tuon jäken olla muita kuin tekosyitä oman ruuan mukaan ottamiseen) : http://www.zojirushi.com/app/category/stainless-steel-lunch-jars

(http://www.zojirushi.com/app/category/stainless-steel-lunch-jars)

LUX
19.06.2016, 09.06
Ja jotkut kuulema jaksavat riehua jollain pähkinöilläkin menemään ihan hyvin eli varmaan vähän tapauskohtasia nämä jutut :D

Se on täysin totta yksilölliset erot ovat kaikessa suuria. Sitä vain ei tässä tasapäistämsen luvatussa maassa hiffata vaan yksilöllisyyttä tunnutaan pitvän suorastaan kirosanana.

Olisit kuitenkin voinut viisastelusi sijaan kertoa mikä sitten on olevinaan pähkinää parempi vähähiilarinen ruoka aine silloin kun jostain syystä ei ole mahdollista nauttia kunnon liha-ateriaa alle tai mitä ottaa lenkille mukaan. Itsellen ei ainkaan tule mieleen mitään ja niistä saatavalla runsaalla protskulla jaksaa helposti vaikka lenkki venyisikin aiottua pidemmäksi.

Reippailija
22.06.2016, 07.03
Onko Lidlin hedelmämysli sopivaa ruokaa? Sitä pystyy reissussa nieleskeleen veden kanssa kivuttomasti.