PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sormet puutuu, peukaloa kivistää.

jogo3000
02.06.2016, 09.16
Mikähän mahtaa olla vikana kun runsaan maantiepyöräilyn seurauksena vasemman käden etusormi on alkanut puutumaan? Ongelma jatkuu pitkälle ajamisen jälkeenkin ja on oikeastaan muuttunut melkolailla jatkuvaksi. Toistaiseksi vaiva ei ole kuitenkaan sen kummemmin pahentunut. Sormea kihelmöi ja pistelee vähän samaan tyyliin kuin jos on istunut pitkään jalkojen päällä ja siitä liikkeelle lähtiessä "veri alkaa kiertää". Samaan aikaan oikean käden peukalo on kipeytynyt niin että etusormen ja peukalon pihtiote on vähän kivulias.

Olen aloitanut maantiepyörän kanssa ajamisen toukokuun alkupuolella ja ajanut päivittäin aika runsaita määriä. Käytössä on sormettomat ajohanskat. Onkohan tämä vaan aloitteluun liittyvää pikkukremppaa? Pystyykö puutumista ja kipuilua jotenkin ehkäisemään?

o55i
02.06.2016, 10.00
http://www.hughston.com/hha/a_15_3_2.htm

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

jogo3000
02.06.2016, 10.11
Liekö sitten käsien otteet jotenkin erilaiset kun molemmissa käsissä ei ole samaa ongelmaa? Voikohan se vaikuttaa että kaikenlainen säätäminen tapahtuu useimmiten juuri oikealla kädellä vasemman käden pysyessä kiinni ohjaintangossa? Tuon perusteella vissiinkin apua voisi saada myös ajamalla alasarvilta. Kämmenen ulkosyrjälle tuo paino kyllä enimmäkseen ajaessa asettuu.

Metsänpeikko
02.06.2016, 11.06
Mitä jos ajaisit yhden, vaikka lyhyenkin, lenkin ilman tankonauhoja, jotta voit matkan aikana säätää kahvojen asentoa. Ihan kokeilumielessä laitat niitä eri säätöihin. Ainakin itsellä auttoi paljon, kun vielä maantiellä tuli ajettua.

The flying Chocobo
02.06.2016, 12.01
Minulla puutui jossakin vaiheessa nimenomaan oikean käden pikkurilli ja joskus nimetönki. Itsellä vaivaa helpotti se kun erityisesti kiinnitin huomiota siihen että käsien asentoa vaihtelee riittävästi. Säädin myös hiukan ohjaustangon asentoa, ettei ote kahvoilta ajaessa olisi niin "törmäävä". Stemmikin tuli hiukan lyhempään vaihdettua. Ja varmaan tottumuskin on auttanut, mutta vaivaa ei juuri ole. Poikkeuksena se kerta kun ajoin noin 3 tunninlenkn ilman mitään käsineitä.

jogo3000
02.06.2016, 12.34
Mitä jos ajaisit yhden, vaikka lyhyenkin, lenkin ilman tankonauhoja, jotta voit matkan aikana säätää kahvojen asentoa. Ihan kokeilumielessä laitat niitä eri säätöihin. Ainakin itsellä auttoi paljon, kun vielä maantiellä tuli ajettua.

Kun noita kuvia katsoo, niin oiskohan mulla ranteet vääntyneenä ylöspäin silloin kun kädet on tangon yläasennossa. Tuo ranteen vääntyminen vissiin puristaa sitä hermoa.

PatilZ
02.06.2016, 14.26
Aaargh!!! Eikö näihin ole olemassa esim. terveyskeskus.net foorumi. Kyllähän fillarifoorumilta saa diagnooseja joka lähtöön, mutta ..... Eli mars lääkäriin. Jos mahdollista, niin valitse fysiatri tai vielä mieluummin ortopedi.

Mutta osallistunpa minäkin veikkaukseen niin ei tarvitse laittaa rahaa Eurojackpottiin:
Vasemmassa kädessä rannekanavaoireyhtymä (karpaalikanavasyndrooma) lievänä -> lääkäriin, lähete ENMG-tutkimukseen ja koska oireet ovat lievät (vain tuo etusormi) ei ehkä löydöstä tule -> itsehoitona yöksi rannetuki
Oikeassa kädessä peukalon tyvinivelen ongelma, joka joko traumaperäinen tai sitten nivelrikkoa -> lääkäriin -> lähete röntgentutkimukseen -> riippumatta tuloksesta tulehduskipulääkettä

Lainaanpa säiettä: mikä on kun mua vituttaa? https://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU :p

jogo3000
02.06.2016, 14.37
Sellainenkin ajatus tuli, että kenties mun ajohanska on kuitenkin inasen ahdistaa. Kokeilen tänään varmaan ilman hanskoja ajamista kun on muutenkin kevyen lyhyen palauttavan lenkin paikka. Pitää samalla katsoa kiertyykö ranne johonkin suuntaan siinä sarvilla.

PatilZ
02.06.2016, 14.53
^ nääh. Älä nyt loukkaannu. Hanskassa on ihan syystä pehmusteet tietyissä kohdissa ja ne tulee olla napakat. Ranteiden kiertymiseen vaikutus on marginaalinen. Lääkäriin.

Vaikka oletkin aloitellut vasta muutama viikko sitten, ei tällaiset vaivat häviä tottumisen myötä. Mulla on molemmissa käsissä samankaltaisia vaivoja. Viime suven Styrkeprövenin (+550 km/ Trondheim - Oslo) jälkeen mulla oli pari viikkoa oikeassa kädessä parikin viikkoa peukalo, etusormi ja keskisormi tunnottomia. Oikeassa kädessä vain pisteli. Vaivoja oli ollut jo aikaisemmin ja ... olin käynyt lääkärissä ja sitä kautta tutkimuksissa. Tiedän itsehoidon mahdollisuudet (rannetuki yöksi on oikeasti hyvä) ja tiedän, että ongelmaan auttaa sitten myös leikkaus, kun on sen aika. Mulla on ollut myös peukalon tyvinivelen sekä repeämä (ns. hiihtäjän peukalo, laskettelijan peukalo - tosin en ole harrastanut kumpaakaan) että nyt alkavaa nivelrikkoa. On ollut monta muutakin terveysongelmaa, joka on meinannut pysäyttää harrastamisen kokonaan. Nytkin on peräpukamat siinä kunnossa, että ajoa haittaa. Ja tiedän, että ei auta, kun mennä lääkärille nojamaan plinttiä vasten niin, että lähete hirttojuhliin irtoaa.

Ei se nyt niin kamalaa ole käydä oikeasti hakemassa asiantuntevaa apua terveysongelmiin.

tapna
02.06.2016, 15.17
Peukalo, etusormi ja keskisormi puutuvat -> mediaani- tai radiaalihermo tukossa
Pikkusormi ja nimetön puutuvat -> ulnaarihermo tukossa

Lisätietoa muualta

Nicco
02.06.2016, 15.21
Oireilu kuulostaa tulevan värttinä (n.radialis) ja keskimäisen (n.medialis) hermon alueelle. Voisi olla lähtöisin kämmeneen kohdistuvasta paineesta tai ranteen asennosta tai niskasta c5-6 nikamien paikkeilta. Fysiatri tai fysioterapeutti voisi tarkentaa arvailuja.

jogo3000
06.06.2016, 19.15
Otteiden vaihtelu mahdollisuuksien mukaan, CTS-venyttely ja bassonsoitto (??!) ovat tuntuneet auttavan ongelmiin suhteellisen nopeasti. Luulisi että etenkin tuo bassonsoitto olisi vain lisännyt kuormitusta mutta kenties siinä on kuitenkin sopivasti jumppaa ranteille. Onhan noita konttorirotan työasentojakin tullut vähän otettua tarkempaan tarkasteluun samalla.

mkp
06.06.2016, 22.13
Otteiden vaihtelu mahdollisuuksien mukaan, CTS-venyttely ja bassonsoitto (??!) ovat tuntuneet auttavan ongelmiin suhteellisen nopeasti. Luulisi että etenkin tuo bassonsoitto olisi vain lisännyt kuormitusta mutta kenties siinä on kuitenkin sopivasti jumppaa ranteille. Onhan noita konttorirotan työasentojakin tullut vähän otettua tarkempaan tarkasteluun samalla.

Mulla alkaa vasemman käden peukalo-etusormi-keskari puutua myös pikku hiljaa reilun tunnin ajon jälkeen. Riippuen vähän siitä, kuinka tasaista/epätasaista asfalttia kulloinkin pääsee ajelemaan eli paljonko täristää. Usean tunnin lenkeillä pitää otetta siis vaihdella useasti. Loppua kohti aina vaan enemmän. Nyt oon hommannu aero-kahvat ja niissä saa lepuutettua ainakin meikäläinen käsiä ja ranteita niin hyvin, että taidanpa jättää ne pyörään. Huomattavasti on tehny helpompia ja mukavampia pitemmistä lenkeistä.

Venyttelyä sitte tietenkin päälle ja mulla ainakin häipyy toi puutuminen samantie ajon jälkeen. Ja mulla taas toi skeban veivaus on hyvää jumppaa ranteelle ja sormille.

Puutuu mulla myös oikean jalan "etuvarvas" samoissa aikahavinoissa käden kanssa, mutta puutuminen lakkaa heti, kun pyöritys loppuu ja pyörän päältä hyppää pois. Ajaessa täytyy vaan muistaa yrittää liikutella oikean jalan varpaita, niin puutuminenkin helpottaa.

Skier
03.07.2016, 22.26
Itse laskin satulaa aivan pikkasen ja säädin sitä eteenpäin. Sormien puutumistaipumusta ei tule enää reilun satasen matkalla. Kyllä kohtuu yleistä kun pirkan pyöräilyssäkin kaveri valitti. Toinen homma on paksumman pehmeemmän tankonauhan ja kunnon geelipyörähanskojen käyttö jotka ovat arvokkaita. mutt köyhällä ei ole varaa ostaa huonoja.

Reippailija
11.07.2016, 18.12
Pikkusormi ja nimetön on puutunut ja kipeytynyt. Ajellut olen sekä kippura- ja suoratankoisella. Pirkanpyöräily kippuratankoisella meni ok mutta Ratareisi tapahtumassa rupes em sormet oireilemaan. Ratareisi tapahtumassa ajoin aluksi 100km suoratankoisella, ja toiset 100km kippuratankoisella. Jotain lenkkejä olen ajanut enään suoratankoisella ja sormet puutuvat yhä helpommin ja pahemmin. Sitä tässä ihmetellään tuleeko oire (ilm ulnar-hermo) käsistä, kyynärtaipeesta vai kaularangasta?

PatilZ
12.07.2016, 08.54
Pikkusormi ja nimetön on puutunut ja kipeytynyt. Ajellut olen sekä kippura- ja suoratankoisella. Pirkanpyöräily kippuratankoisella meni ok mutta Ratareisi tapahtumassa rupes em sormet oireilemaan. Ratareisi tapahtumassa ajoin aluksi 100km suoratankoisella, ja toiset 100km kippuratankoisella. Jotain lenkkejä olen ajanut enään suoratankoisella ja sormet puutuvat yhä helpommin ja pahemmin. Sitä tässä ihmetellään tuleeko oire (ilm ulnar-hermo) käsistä, kyynärtaipeesta vai kaularangasta?

Sitten kun et enää jaksa ihmetellä, menet lääkäriin, joka tekee lähetteen ENMG-tutkimukseen. http://www.diacorturku.fi/getfile.php?id=812
-> ongelma selviää
-> voidaan tehdä hoitosuunnitelma
-> voidaan toteuttaa se
-> saadaan apu vaivoihin
-> ajo maistuu, kun vaivoja ei ole

-jamo-
12.07.2016, 11.16
Sormien puutuminen voi juontua myös melko korkealta olkavarresta saakka. Pitempään ajellessa kantsii irrottaa välillä ote tangosta ja vähän verrytellä sormia, rannetta, kyynärpäätä ja pyöritellä olkapäätäkin niin veri kiertää ja hermot elpyy.

tempokisu
12.07.2016, 17.50
^^ tuolla oli jo vastaus. Vaikka oon jo kokenut vanha kuski, sormet puutuu säännöllisesti. Sitten vaan ravistelen tai pidän hetken kättä "vapaana". En pidä tätä minään ongelmana.

Santerius
12.07.2016, 18.53
Itselläni vasen käsi puutuu ajoittain ajaessa, ja tuo ravistelu auttaa.

Aikanaan kun aloittelin harrastusta, en tietenkään säädättänyt ajoasentoa kuntoon tai lukenut minkäänlaista ohjeistusta siihen liittyen. Tästähän seurasi se, että säädin pyörän aivan väärin, ja tämän vuoksi tuli usein ajettua alaotteelta (luulin tuolloin, että runko on vääränkokoinen, mutta paskanmarjat se oli, säädöistä vain kiinni). Se teki niskalle ja käsille hallaa, ja yhdessä kuntosaliharrastuksen kanssa ilmeisesti pisti paikat jumiin. Molempien käsien sormet alkoivat puutua öisin siten, että parhaimmillaan - tai pahimmillaan - niissä ei ollut lainkaan tuntoa kun heräsi. Tämä vaivasi pidemmän aikaa, ja joidenkin kuukausien jälkeen kyllästyin, ja lähdin tutkituttamaan asiaa.

Vaivaa tutkitiin fysiatrilla asti, mutta mitään ei tietenkään löytynyt (ENMG-testikin tehtiin). Venyttelyä ja erilaisia harjoitteita pienillä painoilla suositeltiin, ja ne toteutin. Mikään ei kuitenkaan auttanut. Sitten kyllästyin, ja jätin urheilut vähäksi aikaa kokonaan pois lämmitellen vanhaa olutharrastustani. Ja kas, vaivat katosivat! Sittemmin olen säätänyt ajoasennon kuntoon, eikä tällaista ikäviä vaivoja enää ole ollut.

Missään vaiheessa ei selvinnyt, missä jumi oli. Niskaa ainakin epäiltiin, ja olkavartta. Sittemmin olen noudattanut tätä samaa hoitokeinoa (lepo) kaikkiin urheilusta seuranneisiin vaivoihin, ja tähän asti on onneksi auttanut.

Jältti
12.07.2016, 21.42
...

lämmitellen vanhaa olutharrastustani. Ja kas, vaivat katosivat!

...

Nonni, siinä siis lääke.

Nojoo, mulla on sama. Sormet puutuu ja nykyään jalkasyrjäkin. Pieni verryttely auttaa yleensä. Nyt on ollut jo kolmatta viikkoa tunnoton vasen pikkurilli ja puolet nimettömästä. Uskoisin että vika löytyy niskasta jos ne joskus arvauskeskuksessa tutkisivat. Pari kesää sitten oli sama ja silloi en edes pyöräillyt. Kesti jonkun pari kk niin tunto palautui. Yritti ne jotain pilipalitreenejä ohjeistaa joista meni vaan ranne kipeäksi (taivuttelin varmaan liikaa). Pitänee lähteä taas valittamaan lomien jälkeen.