PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reittisuunnittelu ja navigointiohjelmat (Android)

cokekola
01.06.2016, 10.15
Olen koettanut kaivella arkistoja ja selvittää KVG:llä, mutta en saa tolkkua, mikä olisi hyvä, joustava ja helppokäyttöinen systeemi reitin suunnitteluun ja navigointiin Android-kapulalla. Halpa tai ilmainenkin sen pitäisi olla.

Olen ymmärtänyt, että moni käyttää Ride With Gps:ää, mutta oma pihiys ei taivu maksamaan viittäkymppiä vuodessa, joka on hinta, että saa mm. navigointiominaisuuden toimimaan :-(

Ei haittaa, vaikka reittisuunnittelu ja navigointi olisivat eri palikat, kunhan molemmat toimisivat hyvin ja "intuitiivisesti".

Eli suosituksia ja esimerkkejä, miten itse menettelette? Kiitoksia etukäteen.

JackOja
01.06.2016, 10.22
GoogleMaps?

hcfreak
01.06.2016, 10.25
Fiilistely ketjusta lainaten pari vinkkiä. En ole viel joutanu testaan.

Tästä offline karttaohje http://nekkiplusnakki.blogspot.fi/2013/03/oruxmapsilla-tarkat-vektorikartat.html
Ja mielestäni parempi online kartasto ohjelma androidille, ei tarvii kikkailla osotteitten kanssa.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swampsend.maastokartat

^ Jos on Android-puhelin niin tästä suunnistusapuja:

http://blog.kapsi.fi/2013/02/09/peruskartta-android-mobiililaitteilla/comment-page-1/

Kartta osotteeksi ylläolevaan http://tiedostot.kartat.kapsi.fi/peruskartta? eikä tiles.

lansive
01.06.2016, 10.45
RideWithGps:n ilmaisversiolla (selaimella) reittisuunnittelu ja sitten navigointi jollakin muulla, joka tukee gpx-tiedostoja (esim. Oruxmaps).

JackOja
01.06.2016, 10.48
Kaipaakohan kysyjä pelkkää viivan seurausta kehittyneempää, opastavaa navigointiominaisuutta, oliko sellainenkin nykyään Oruxmapsissa?

lansive
01.06.2016, 10.59
Kaipaakohan kysyjä pelkkää viivan seurausta kehittyneempää, opastavaa navigointiominaisuutta, oliko sellainenkin nykyään Oruxmapsissa?

Ei ole, mutta eipä tarvitse käyttää rahaa ja saa myös maastokartan näkyviin. Jos tietä pitkin ajaa niin Google Maps on varmasti edullisin.

cokekola
01.06.2016, 11.07
Opastava navigointi olisi tosiaan tavoitteena. Googlemaps ok, jos ajaisin vain teitä, mutta kokemuksen mukaan kelvit eivät ole sille aina aivan selkeitä, saati polut, vaikka olisivatkin osa pyörätieverkkoa...

P.S. Onko oikein muuten "kelvi" vai "kevli"?

Esa S
01.06.2016, 11.16
ridewithgps:llä suunnittelee reitin ja lataa sen vaikka osmand:iin. Se osaa opastaa ladattua reittiä pitkinkin, ja osaa kyllä reitittääkin itse offline, mutta RWG on paras reitin suunnitteluun, tietsikalla tai tabletilla.
En kyllä niin kaipaa opastavaa navigointia, vaan reittiviiva riittää, joka löytyy esim. ipBike softasta, joka kertoo samalla sykkeet ja tehot ja keskinopeudet yms.

Esa S
01.06.2016, 11.22
Opastava navigointi olisi tosiaan tavoitteena. Googlemaps ok, jos ajaisin vain teitä, mutta kokemuksen mukaan kelvit eivät ole sille aina aivan selkeitä, saati polut, vaikka olisivatkin osa pyörätieverkkoa...

P.S. Onko oikein muuten "kelvi" vai "kevli"?

Kelvihän se. RWG osaa käyttää OSM karttoja, joissa kelvit ja osa poluistakin löytyy. Sitten jonkun pätkän voi piirtää vapaalla kädellä, jos kartalta joku polku puuttuu, vaikka satelliittikuvaa käyttäen. Ja OSM karttaan voi käydä lisäämässä polun, niin seuraavalla kerralla onnistuu helpommin.

Niin ja osmand ei muuta osaakaan kuin OSM kartat. Ja androidin.

JackOja
01.06.2016, 11.32
...Sitten jonkun pätkän voi piirtää vapaalla kädellä, jos kartalta joku polku puuttuu...

Toi on muuten tosiaan mainio juttu RWG:ssa, juuri huomasin kun kesäreissun reittiä suunnittelin! GoogleMaps vastaavasti persiistä kun se ei "anna kulkea" kuin teitä ja kelvejä pitkin.

Hippo04
01.06.2016, 12.49
Mä käytän puolestani reitin suunnittelluun gpsies.com. Makuasiahan millä noista tykkää reittiä piirrellä, gpsies on mukava käyttää myös reittiarkistona kun reittejä voi tallennella erilaisiin ryhmiin.

Itse suunnistuksessa on käytössä Osmand (josta löytyy nykyään myös iPhone versio - mitään kokemusta kyseisestä ei kuitenkaan ole).

J-uge
01.06.2016, 23.38
Kelvihän se.

Kelyen viikenteen väylä?

Faucon
02.06.2016, 01.42
Locus voisi olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Sillä onnistuu reitin suunnittelu (joskin parempiakin sovelluksia tähän voi olla), se osaa navigoinnin ja maastokartatkin löytyy. Ohjelmasta on ilmaisversiokin, mutta minulla on käytössä maksullinen versio, kun ei se kovinkaan montaa euroa maksanut. Tuohon ojelmaan löytyy myös aika paljon laajennoksia Google playsta, joilla siihen saa lisää ominaisuuksia.

Pyöräilykäyttöön hyvät offline-kartat (IMO parhaat, jotka minulle on vastaan tulleet) löytyy esim. täältä:http://www.openandromaps.org/en/

Fillaritimo
31.05.2017, 18.13
Tein reitin GoogleMapsilla kun ei muutakaan ollut eikä maastoon ole tarkoitus.

No, sitten lähetin sen puhelimeeni (Huawei 8 Lite). Sinne ilmestyi lyhyin matka lähdöstä loppuun eli hyvin lyhyt reitti: -) Kaikki muu katosi. Samoin kävi tabletilla. Ksverini kokeili Jollalla, siinä näkyi koko reitti.

Kun saman linkin avastin s-postista tietokoneella, koko reitti näyyy moittteetta.
Olisko apuja?

Istumatyöläinen
02.06.2017, 13.01
Reitin suunnittelu RideWithGPS:llä ja reitin importtaus gpx-tiedostona kännykän OsmAndMaps:iin. Ei maksa mitään, ei tarvitse ylimääräisiä laitteita tietokoneen ja kännykän lisäksi ja toimii riittävän hyvin.

triggewrfish
05.08.2017, 13.16
Tein reitin GoogleMapsilla kun ei muutakaan ollut eikä maastoon ole tarkoitus.

No, sitten lähetin sen puhelimeeni (Huawei 8 Lite). Sinne ilmestyi lyhyin matka lähdöstä loppuun eli hyvin lyhyt reitti: -) Kaikki muu katosi. Samoin kävi tabletilla. Ksverini kokeili Jollalla, siinä näkyi koko reitti.

Kun saman linkin avastin s-postista tietokoneella, koko reitti näyyy moittteetta.
Olisko apuja?

Juu, lähettää vaan lähtö-ja määränpään, avatessa rakentaa lyhimmän reitin.

Lisäämällä pysähdyksiä, olisko 8 max, voi tehdä lenkin, mut auta armias jos missaat vaikka viereistä katua ajamalla jonkun pysähdyksistä. Google molottaa koko lenkin loppuun ohjeita ajamaan alkupisteeseen ja siitä uudestaan. Todella rasittava.

Sent from my iPad using Tapatalk

FillaRilla
05.08.2017, 18.52
Ei ilmainen, mutta halpa, 25€ vuodessa on kotimainen Sport-Traccer premiumversio. Sillä voi suunnitella reitin MML:n kartalle myös maastoon. Siitä saa ilmaisen kokeiluversion kuukaudeksi käyttöön ilmaiseksikin. Viimeksi sillä ajettiin pari päivää sitten yli sadan kilsan GG-ja polkuretki ja hyvin pelasi, ainakin kun oli kartanlukutaitoinen opas. Google Playsta löytyy. Siellä voi myös seurata mitä tahansa kavereiksi hyväksyttyjen, tai julkiseksi määriteltyjä aikaisemmin ajettuja reittejä.

SotkuPekka
05.08.2017, 20.29
Tuossa Sport-trackerissä on tainnut moni toiminto viimeaikoina muuttua ilmaiseksi, itselläni on tuo ilmainen versio käytössä ja olen testannutkin tuota reitinsuunnittelua sillä. Toinen mitä käytän on http://brouter.de/brouter-web/ sillä voi vetää reitin ja tallentaa koneelle siitä gpx - ja muinakin tiedostomuotoina ja lataan siitä sitten kännykkään.

aarnivalkea
09.08.2017, 02.00
Olen tässä jo muutaman vuoden etsinyt hyvää pyöräilynavigaattorisysteemiä maastoon, soralle ja asfaltille. Garmin Edge ja Wahoo ELEMNT ovat minulle liian pieninäyttöisiä.

Muutaman vuoden käyttelin Maastokartat.fi:tä Win luurilla, mutta kun Win tuki loppui, on pakko etsiä uusi systeemi. Vanhaan Lumiaan olin suht tyytyväinen, sillä akku kesti jopa 5 navigaatiokäyttöä, kun taas uudella vesijäähdytteisellä Microsoft Win-luurilla enää vajaa 2h. Tosin kumpikaan niistä ei kestänyt sadetta ja kirkkaus oli myös huono päivänvalossa. Eli siinäkin mielessä pitäisi saada enempi RUGGED älypuhelin.

Luulen vihdoin löytäneeni ratkaisun: Etukäteissuunnitteluun RideWithGps ja laitteeksi Samsung Galaxy S8+ johon Locus Map Pro sovellus.

Jokaisella on tietysti omat vaatimukset, tässä omani:
- suuri näyttö vähintään 5", jotta reitin suunnittelu (waypointeilla) onnistuu ikänäköiseltä myös ajon aikana
- pitää löytyä maastokartat ja tiekartat, tiepinnoitetieto olisi bonusta
- globaali heat map
- tavoitteena olisi vain yksi laite, pelkkä älypuhelin (minulle kaikki muu data suorituksesta on toisarvoista, paitsi reittiviiva ja syke - toistaiseksi olen nuo tallentanut vanhalla mutta toimivalla Garmin 310XT:llä, mutta siitäkin olisi kiva päästä vihdoin eroon)

Talisker
09.08.2017, 09.02
Kelyen viikenteen väylä?
KevyenLiikenteenVäylä = klv= kelvi

aarnivalkea
27.08.2017, 12.19
Nyt olen pari viikkoa testannut uutta navisysteemiäni Locus Map Pro (7,49€) + Samsung Xcover4 [IP68] (238€) yhdistelmää, joka toimii hienosti, niin auringonpaisteessa kuin sateella. Akkukin kestää pitkään: Eilsen 6h mtb ajon jälkeenkin vielä 45% jäljellä. Kaikenkaikkiaan onnistunut vaihto pois maastokartat.fi ja Windows phone yhdistelmästä. Ja kun tyydyin pienempään näyttöön 5" (Samsung S8+:n 6,2" näytön sijasta), säästin 600€, eikä tarvitse huolehtia, jos puhelin vaikka hajoaa kaatumisen yhteydessä. Voin suositella em yhdistelmää.

aarnivalkea
27.08.2017, 12.33
RideWithGPS toimii riittävän hyvin sekin, mutta tietääkö joku, mistä saisi tiepinnoitekartan tai -layerin? Olisi kiva kun maantielenkkiä ei tarvitsisi erikseen tarkistaa G Street Viewstä ennen ajoa, se on nimittäin hidasta...

Esa S
27.08.2017, 13.10
^ Paikkatietoikkuna.fi
karttatasot - haku: päällyste

Tuon kun saisi vielä valittua ridewithgpssän kartaksi.

telipyörä
28.08.2017, 08.27
kurakartta.netistä näkee tien päällysteen.

aarnivalkea
28.08.2017, 12.20
Kiitos nopeista vastauksista Esa S ja telipyörä!
Juuri testasin Strava Route Builder (beta) mtb reitin tekoon ja yllätyin positiivisesti miten paljon löytyi tuttuja ja pieniäkin polkuja (ainakin Nuuksion karttalehdiltä). Ja Manual modella voi merkata myös ne kohdat, joissa Stravan käyttämä kartta ei polkua tiedä olevan. Tällä teen ensi viikonlopun mtb-reittisuunnitelman!