PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mummuskalla 400km

EE33
31.05.2016, 23.52
Ajattelin tehdä tämmöisen ketjun ihan kokeilumielessä koska tällä foorumilla on ihan liikaa sitä, että esim pitkiä matkoja ei voi polkea kuin vain jollain fitness viistonnisella tai kuuskiloisella hiilikuitu ekstrakevennetyllä pyörällä.

Viime kesänä pyöräilin noin 3500km josta taittui 2000km vanhalla yksivaihteisella jaguaari mummopyörällä. Ja oli muuten hyvä ajaa. Parhaimmillaan lyhyillä matkoilla (15km) keskivauhti ylti yli 30km/h ja ei se pidemmilläkään paljoa alle 25km/h mennyt. Pisin reissu oli 386km pitkä reissu, jolla nukuttiin kolme yötä. Ensimmäisenä päivänä ajettiin 170km, mukana oli siis minä mummuskallani, kaverini trekin maastopyörällä ja toinen kaverini feltin katupyörällä. Maasto oli vaihtelevaa, mentiin lyhyimmän reitin mukaan, ja mukava yllätys oli se että matkasta oli 60km soratietä jossa oli todella kovia nousuja. (joutui kävelyttämään mäkiä ylös). Pyörä painaa ilman lastia reilusti päälle 20kg, ja tarakalle oli ahdettu teltta yms. retkeilyvälineet & kalastusvälineet ja selässä vielä rinkka. 14 tuntia meni taukoineen tässä urakassa, mentiin siis tosiaan rennolla meiningillä. Palauduttiin yön yli 22 tuntia yhteensä, ja taas 80km matkaa ja yö välissä. Mummuskasta katkesi runko 90km ennen kotia, ja ajelin rikkinäisellä rungolla 40km. Oli hankalaa kun piti käsillä jännittää koko ajan ettei pyörä painunut kasaan. Sielä taas nukuttiin yö ja toinen kavereistani luovutti ja meni autokyydillä kotiin, ja itse sain polkea feltillä loppumatkan. Ja oli mukava reissu! Tämä kaikki vain siksi, että nekin joilla ei ole varaa sijoittaa 1800€ uuteen pyörään, niin pärjää niillä huonommallakin;) kiitti ja anteeksi kirjotusvirheet. Alle saa kommentoida omia vastaavia kokemuksia ynnä muita.

Läskimasa
01.06.2016, 00.03
Hienon kuulonen ja reipas reissu, peukkua siitä. 😃👍 Mutta että runko katkes mummuskasta, eikö tuo nyt vähän vihjaa että oli ko. reissu vähän liikaa sille? Eikä näin ollen kovin optimaalinen valinta tollaselle koitokselle.

orc biker
01.06.2016, 03.00
Hienon kuulonen ja reipas reissu, peukkua siitä.  Mutta että runko katkes mummuskasta, eikö tuo nyt vähän vihjaa että oli ko. reissu vähän liikaa sille? Eikä näin ollen kovin optimaalinen valinta tollaselle koitokselle.
Niinpä. Muuten hyvä pyörä, mutta hajosi noinkin iisillä reissulla. Suhtaudun myös vähän epäluuloisesti noihin keskinopeuksiin. Tuntuu vähän jokainen ajavan aina Jopolla kolmea kymppiä. Ihmetyttää, miten maassa on niin paljon niin hyväkuntoisia ihmisiä, koska kolme kymppiä on jo kova vauhti, johon saa jo tehdä töitä puhumattakaan, jos vedetään suoralla selällä ja yhdellä vaihteella.

missile
01.06.2016, 08.42
http://pappiskapartio.blogspot.fi/ Mummiksella ajamisesta oli puhe, mutta tuolla juttua parin hurjan pappispyöräilyistä. Ite oon ajellu vaan tommosia parin kympin kiepauksia tolla inttipyörällä ja faijan vanhalla 3-vaihteisella. Pitemmät sitten muilla.

Mutta samaa mieltä että ei sen pyörän tarvi olla niin perke#¤n kallis, että ajaminen on hauskaa.

Tauno
01.06.2016, 09.09
Pikkupoikana oli tilaisuus seurata, kun tuollaisilla pyörillä ajettiin Viialasta, tehtaan portilta Toijalaan viinakauppaan. Silloin ei tehtaalta lähdetty ennen pillin soittoa ja Alkon jonossa oli oltava ajoissa, jos meinasi jotain saada. Legendat kertoivat nopeimmista ajoista tuolla välillä, joka ol noin 9 km ja siihen sisältyi rankka Hirsikankaan nousu. Välitykset pyörissä oli aika tolkuttomia. Silloin ei kadensseja laskettu vaan tärkeintä oli, että pyörä kulki.

SotkuPekka
01.06.2016, 09.11
Tonni on se yleisesti hyväksytty kynnysraha, minkä maksamalla voi hankkia pyöräilynharrastajan statuksen. Vakavastiotettavan harrastajan leiman saa hankkimalla kolmesta tonnista ylöspäin maksavan hiilikuituhärpäkkeen tai vastaavan, ajokamppeet siihen päälle.
Tätä arvoasemaa et saa mummiksella tai muulla romulla vaikka ajaisitkin 400km kolmenkympin keskarilla. Asianmukaisilla varusteilla siihen riittää joka sunnuntainen 15km lenkki.

lansive
01.06.2016, 09.31
Ei retkipyörässä paino ole ikinä ollut mikään ongelma. Kestävyys on, kuten tässäkin nähtiin kun sisältä ruostunut jaguaari nitkahti kesken ajon. Muutenkin pyöräilyssä paremmin rullaavilla renkailla ja toimivilla laakereilla saa paljon enemmän etua kuin muutaman kilon kevyemmällä pyörällä.

marco1
01.06.2016, 10.01
Ei tälläkään foorumilla ole pakko notkua jos ahistaa. :)
Oikeasti hatunnoston arvoiset ajot on jo tehty muiden toimesta ( esim. https://timonoko.github.io/ ) ja minä olen ihan tyytyväinen ajaessani jätskille kerran viikossa. Pyörä on vahattu ja asu sekä asusteet ovat kohdallaan. Matkaa tosin tulee vähemmän kuin 15km.

hiekkaa succicsissa
01.06.2016, 13.59
Yli kolmenkympin keskareita mummiksella. Ok.

Jopo81
01.06.2016, 14.18
Tonni on se yleisesti hyväksytty kynnysraha, minkä maksamalla voi hankkia pyöräilynharrastajan statuksen. Vakavastiotettavan harrastajan leiman saa hankkimalla kolmesta tonnista ylöspäin maksavan hiilikuituhärpäkkeen tai vastaavan, ajokamppeet siihen päälle.
Tätä arvoasemaa et saa mummiksella tai muulla romulla vaikka ajaisitkin 400km kolmenkympin keskarilla. Asianmukaisilla varusteilla siihen riittää joka sunnuntainen 15km lenkki.
Riittääkö pyöräilyharrastajastatuksen saamiseen, jos ostaa tonnin pyörän allennetulla hinnalla ja vähän varusteita ja päivitysosia ko. Konkeliin[emoji12]

Jos ei niin en sit oo harrastaja[emoji16]

Siemenlinko
01.06.2016, 14.54
Tehtiinkös niitä Jaguar pyöriä Tampereella? Tietääkö joku?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
01.06.2016, 15.16
Kuvia....?

Kuntoilija
01.06.2016, 15.26
Tehtiinkös niitä Jaguar pyöriä Tampereella? Tietääkö joku?

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä tehtiin ja pyörät valmisti Kone ja Terä Oy

Markku Liitiä
01.06.2016, 15.52
Tuolta löytyy Kone ja Terä Oy:n lyhyt historiikki:

http://www15.uta.fi/koskivoimaa/tyo/1918-40/tera3.htm

Vuonna 1935 runkoja valmistettiin tekstin mukaan liki 10 000 kappaletta.

Kalevi Lepon kirjoittamasta kirjasta "Suomalaisia polkupyörämerkkejä" (kustantaja Vanhat Velot ry) löytyy lisää mielenkiintoista tietoa Suomen pyöräteollisuuden historiasta.

E-Cruiser
01.06.2016, 16.07
Olen polkenut 80-luvun alun kolmivaihteisella Tunturi-naistenpyörällä Helsinki-Kuusamo rinkan kanssa -98.
Takaisin tullessa joku pösilö vielä pölli sen Tikkurilassa parkista. Taloudellinen menetys minimaalinen, tunnearvo suurempi. Sellaisella kun sotkee 10vrk via kaikki Raatteentiet niin siihen jo lähes kiintyi.
Kinneritouhuun verrattunahan vakavakin pyöräilyharrastus on suht edullista. DIY-mies pääsee tietysti halvemmalla.

Y.stava
01.06.2016, 16.54
Maksoin retkipyörästäni sen verran, että ehdotan tälle ketjulle lukkoa ja aloittajalle bannia.

Mielestäni pyöräharrastajaa ei tee sijoitettu pääoma, vaan kämppään levitetty roina.

alteregoni
01.06.2016, 17.01
Nostan karvattomasta päästäni hattua, että joku harrastaa tälläisillä välineillä lajia, ja vielä rakastaa sitä. Tosin noihin keskareihin suhtaudun kanssa varauksella. Vauhdin on täytynyt olla hurjaa välillä jos on kerran ylämäkiä ylös työnnetykin. Verrokkina Giron keskari taulukko (http://www.bikeraceinfo.com/giro/giroindx.html) , ja nämä käsittääkseni aika kovaa sakkia pyörittään kampia.

tommi2
01.06.2016, 17.10
mä ajoin anopin nopsalla (classic, mummopyörä) yli 2 vuotta työmatkaa.. yht. noin 10 000 km. ei siinä mitään ongelmia ollut. kerran ostin uuden takakiekon kun "rihtasin itse ja säästin selvää rahaa" ja se meni pahemmaksi. poljin hajosi. muuta ei tainnut olla . sitten ostin ekan maastopyörän ja isot pojat kertoivat, että se ei ole oikea maastopyörä, siinä ei ole yli puolet STX-RC:tä tai parempaa.. siitä alkoi toivoton varustelukierre..

harrastaja olen ollut vasta viime syksystä, vahingossa laitoin yli tonnin pyörään. kadun sitä.

oppes
01.06.2016, 17.44
Hehe. Hetkeksi purkka pysähtyi kun luin noista >30 keskareista. Tällainen vajaan 10kk uusiopyöräilijä-kuntoilija (en lue itseäni harrastajaksi) runsaan 4000km:n kokemuksella joutuu tyytymään paljon vaatimattomampiin lukemiin Espoon kelveillä. Tosin kulkimina on tuollaisia parempia +1k€ hintaisia vekottimia ja ukko nyt on vanha paremmasta kunnosta ja toimivista polvista haaveileva raajarikko. Mutta hattu nousee korkealle jos päälle kolmenkympin keskarilla painat tuollaisella mummiksella. Siis todella korkealle.

Highlander
01.06.2016, 17.45
Köyhän kannattaa ostaa laadukasta käytettyä tai diy. Maantiepyörän runkosetin ostin kauden ajettuna. Kahdeksan vuoden aikana olen rakentanut siihen neljä eri setuppia. Rungossa on käytönjälkiä, naarmuja jne...se on elämää nähnyt.

Se on vähän kuin pitkä parisuhde naisen kanssa. Runko on sama eikä se tuota yllätyksiä. Ajoasentokin pysyy samana usein. Kuluvia osia ei tarvitse miettiä, mutta muuten voi räplätä. Vaihtaa ei enää kannata kun parempaa ei helposti löydy. Tähän loppuun useampi erilainen hymiö.

Sent from my iPad using Tapatalk

OneTen
01.06.2016, 18.54
Köyhän kannattaa ostaa laadukasta käytettyä tai diy. Maantiepyörän runkosetin ostin kauden ajettuna. Kahdeksan vuoden aikana olen rakentanut siihen neljä eri setuppia. Rungossa on käytönjälkiä, naarmuja jne...se on elämää nähnyt.

Se on vähän kuin pitkä parisuhde naisen kanssa. Runko on sama eikä se tuota yllätyksiä. Ajoasentokin pysyy samana usein. Kuluvia osia ei tarvitse miettiä, mutta muuten voi räplätä. Vaihtaa ei enää kannata kun parempaa ei helposti löydy. Tähän loppuun useampi erilainen hymiö.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ja oma on tietysti paras, mutta kyllä tuota naapurin omaakin vois vähä tyypata jos sellainen sauma eteen sattuisi...

mkp
02.06.2016, 00.44
Hehe. Hetkeksi purkka pysähtyi kun luin noista >30 keskareista. Tällainen vajaan 10kk uusiopyöräilijä-kuntoilija (en lue itseäni harrastajaksi) runsaan 4000km:n kokemuksella joutuu tyytymään paljon vaatimattomampiin lukemiin Espoon kelveillä. Tosin kulkimina on tuollaisia parempia +1k€ hintaisia vekottimia ja ukko nyt on vanha paremmasta kunnosta ja toimivista polvista haaveileva raajarikko. Mutta hattu nousee korkealle jos päälle kolmenkympin keskarilla painat tuollaisella mummiksella. Siis todella korkealle.

Ite oon samaa luokkaa pyörittelijänä kuin"oppes" ja kyllä nuo ketjun aloittajan lukemat on kovaa kauraa. Ite pääsen niihin kyllä hyvällä kalustolla, mutta aloittajan vermeillä vois vauhdit olla 20 huonommalla puolella. Täytyy hattua nostaa. Ei oo mulla riittävästi ruutia reisissä.

pirkkalalainen
02.06.2016, 09.35
Ite oon samaa luokkaa pyörittelijänä kuin"oppes" ja kyllä nuo ketjun aloittajan lukemat on kovaa kauraa. Ite pääsen niihin kyllä hyvällä kalustolla, mutta aloittajan vermeillä vois vauhdit olla 20 huonommalla puolella. Täytyy hattua nostaa. Ei oo mulla riittävästi ruutia reisissä.

Kun kaikki muutkin takertuu tähän keskariin, niin huomioidaan nyt vielä "tarakalle oli ahdettu teltta yms. retkeilyvälineet & kalastusvälineet ja selässä vielä rinkka." Ite jos pääsis moiseen ees pelkkä kånkkeni selässä pappissinkulalla :(

Mutta asiaan. Jutun pointti on kuitenkin varsin asiaa, Pääasia toivon mukaan olisi itse kullekin että on kivaa, se on sitten aivan se ja sama mistä sen kivansa harrastuksen parissa itselleen haalii. Toisilla se on ylivedetty kamahomostelu, toisille pelkkä foorumipyöräily, toisilla keskareiden mittaaminen ja toiset harrastaa vaan yksin tallissa vehkeitteinsä rukkaamista..

gnothi seauton
02.06.2016, 10.12
Ketjun aloitusviestin keskarijuttua en usko. Ilmassa jopa trollin makua.

(...) sama mistä sen kivansa harrastuksen parissa itselleen haalii. Toisilla se on ylivedetty kamahomostelu, toisille pelkkä foorumipyöräily, toisilla keskareiden mittaaminen ja toiset harrastaa vaan yksin tallissa vehkeitteinsä rukkaamista..

Niinpä :)

Lisäksi on vielä hurjapäitä jotka nauttivat ennen kaikkea ajamisesta.

Tauno
02.06.2016, 10.15
Ymmärsin tuon aloittajan keskinopeuden niin, että lyhyillä alle 15 km matkoilla päästiin yli 30 km/h keskinopeuksiin. Noilla pidemmillä reissuilla, joissa oli soratietä, ylämäkiä ja kamppeet mukana, keskarit jäivät alle 25 km/h. Erittäin kova ja kunnioitettava nopeus silti.

seppo_taalasmaa
02.06.2016, 11.35
Syö miestä kun täällä ollaan näin kovassa kunnossa. Viikonloppuna 110km lenkki cyclolla kahdessa osassa työkamppeiden kera ja 26km/h keskari tasaisesti pyörittäen kevlillä. Pitäiskö sun alkaa kisaamaan kun ajelet + 30 keskarilla kalustolla, jossa välityksetkin loppuvat lähestyttäessä 25km/h rajaa :DD Mahtaa olla kova kandenssi ja jäätävä vääntö-

Highlander
02.06.2016, 12.34
Syö miestä kun täällä ollaan näin kovassa kunnossa. Viikonloppuna 110km lenkki cyclolla kahdessa osassa työkamppeiden kera ja 26km/h keskari tasaisesti pyörittäen kevlillä. Pitäiskö sun alkaa kisaamaan kun ajelet + 30 keskarilla kalustolla, jossa välityksetkin loppuvat lähestyttäessä 25km/h rajaa :DD Mahtaa olla kova kandenssi ja jäätävä vääntö-
Mä olen ajanut Pirkan 132 km yksivaihteisella 30 km/h keskarilla, mutta eipä tullut mieleen että alkaisi kisaamaan. Nykyään hyvä jos yli kahtakymppiä pääsee jonkun vähän pidemmän pätkän:rolleyes:

VesaP
02.06.2016, 12.42
Mutta samaa mieltä että ei sen pyörän tarvi olla niin perke#¤n kallis, että ajaminen on hauskaa.

Kyllähän sitä nyt paskoo vaikka metsässä riu-ulla mutta on se vaan _kivempaa_ ilmastoidussa kopissa posliinin päällä istuen 4G:llä samalla surffaten.

Ja tottakai kaikki ajaa täällä palstalla mummiksilla 30K vauhtia kun oikeilla pyörillä mennään 35K vauhtia vähintään parin tunnin peekolenkit.

Kemmi
02.06.2016, 13.00
Yli kolmenkympin keskareita mummiksella. Ok.
Mä kuljin joskus nuorena poikana yhden kesän kesätyömatkat mummiksella (15,1km/suunta) ja kyllä loppukesästä kotimatkat töistä menivät puoleen tuntiin eli 30km/h keskarilla.
Mulla oli tosin mummiksessa polkaisuvaihteet eli raskas ja vähän raskaampi vaihde. Lisäksi pääsin töistä aina puolen yön aikaan jolloin ei ollut liikennettä, eikä tarvinnut välittää liikennevaloista ja muusta sen sellaisesta.

Vilhelm V
02.06.2016, 17.08
Pitäiskö sun alkaa kisaamaan kun ajelet + 30 keskarilla kalustolla, jossa välityksetkin loppuvat lähestyttäessä 25km/h rajaa :DD Mahtaa olla kova kandenssi ja jäätävä vääntö-

Joissain mummiksissa on muuten aivan jäätävä välitys. Kerran tuli tarkasteltavaksi vanhemmanpuoleinen tapaus, josta laskeskelin, että 90 rpm normikadenssilla keksintö menisi neljänkympin hujakoilla. Kovasti ihmettelin, että on niillä mummoilla ollut ruutia koivissa.

Jami2003
02.06.2016, 18.00
Äsken ajettiin hieman yli 30 keskarilla viidenkympin lenkki. Ohitettiin vajaa kymmenen mummoskaa/marketti pyörää. Aina ohitus nopeus yli tuplat. Olisi kyllä näky kun mummoska nousisi rinnalle ohitustilanteessa.

pirkkalalainen
02.06.2016, 18.38
Joissain mummiksissa on muuten aivan jäätävä välitys. Kerran tuli tarkasteltavaksi vanhemmanpuoleinen tapaus, josta laskeskelin, että 90 rpm normikadenssilla keksintö menisi neljänkympin hujakoilla. Kovasti ihmettelin, että on niillä mummoilla ollut ruutia koivissa.

Se olikin sitä aikaa kun miehet oli rautaa ja mummot oli rautaa ja hiilikuitukin oli rautaa! Ainoastaan laivat oli puuta, kaikki muu oli rautaa.

oppes
02.06.2016, 18.39

No tuohan selittää. Perus kadenssit ( 85 - 90 ) niin johan rupeaa keskari olemaan kohdallaan. Tissiposket tarvii pienempiä vaihteita :D ja hetihän siinä keskinopeus kärsii..

arctic biker
02.06.2016, 19.08
Tuossa joku vuosi meijän tuvan kahvipöydässä yks vanhempi mies retosteli kuinka yksvaihteisella miestenpyörällään oli matkaaa tehnyt. Minä kartan hain ja jotta tuolta lähdit ja tuonne ja tuon mutkan kautta iltauutisille ja kaikki alle 12 tunnin? Laskin matkat toki alakanttiin ja kerroin jotta 20 keskarilla 20 tuntia ilman pysähtymisiä reissu ois tehtävissä.

Ei kelvannut toinen kuppi, hälle tuli hoppu, autolleen.

tommi2
02.06.2016, 19.19
Se olikin sitä aikaa kun miehet oli rautaa ja mummot oli rautaa ja hiilikuitukin oli rautaa! Ainoastaan laivat oli puuta, kaikki muu oli rautaa.

kyllä! mä monesti mietin näitä "poljen-läpi-pakkasen-ja-helteen-ja-sateen"-mummoja, jotka arkikuteissaan mummopyörällä taittoivat matkaa... onkohan niitä enää? nykyään jos ei ole gore-texiä ja pehmustettuja housuja ja mitä lie hanskanlämmittimiä niin "ei voi ajaa". mummot oli ihmeellisiä.
yhdessä kesätyöpaikassa 80-luvulla oli vanhempi rouvashenkilö joka iltaisin ruumillisen työn jälkeen polki kaikki marketit läpi, joissa oli tarjouksia. sitten se roudasi esim. limua työpaikalle ja myi ihan samaan hintaan mitä oli itsekin maksanut.

alteregoni
02.06.2016, 20.11
Ja kun tää nyt meni ihan keskari (ei se) keskusteluksi, niin eikös se ole niin että keskari vauhtiin vaikuttaa myös pysähdykset ja niiden pituus ja se suhteessa ajettuun aikaan? Jos verrokkina katsoo vaikka auton ajotietokoneen keskituntinopeus lukemaa, niin ei se kovin suureksi nouse, vaikka autolla nyt vedetään sata ja ylikin lasissa välillä.

gnothi seauton
02.06.2016, 20.22
Autostop-asetuksilla yleensä lenkit taltioidaan joten kaffitauko ei keskaria tiputa, pikemminkin päinvastoin. :-)

Hebe
02.06.2016, 20.27
Kun matkaan lähdetään, ei aikaa stopata ennenkuin maalissa. Oli se sitten 10km tempo tai 600km brevetti. Eli jokainen tauko jokaisella lenkillä laskee keskinopeutta.

alteregoni
02.06.2016, 20.32
Eniveis, oli asia miten se nyt onkaan, niin jos on näin govakuntoinen veijari kyseessä ja fillarointi on The juttu, niin suosittelen kääntymistä jonkun pyöräilyseuran puoleen, varmasti kalusto hankinnoissa autetaan näin kovaa veijaria.

kyytimies
02.06.2016, 21.11
Meidän kylillä on hyvinkin iäkäs mies joka ajaa jokapäivä mummiksella hedelmäpeli / kahvila-reissut. Herran esiintyvyydestä eri paikoissa voi päätellä että hän ajaa joka päivä vähintään 20 km, todennäköisesti enemmänkin. Ajokamat on kelistä riippumatta kumisaappaat, suorat housut, kevyt-toppatakki ja korvaläppälippis. Arvostettavaa ja sitkeää huru-ukko pyöräilyä. Joskus tulee päivä kun ukkoa ei enää näy, sitten harmittaa.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

teräsrunko
03.06.2016, 07.37

Appiukolla on ikivanha pyörä joka on kauttaaltaan ruosteessa mutta kumminkin jotenkuten ajokelpoinen. Ymmärtääkseni pyörä on jostain 30-luvulta ja tietysti Suomessa tehty - merkinnöistä ei enää taida saada selvää. Ei se sillä mihinkään kauaksi koskaan lähde mutta liikkuu sillä toisinaan tiluksiaan tarkastelemaan. Joskus olen kokeillut ajaa sillä, ja siinä on kyllä aivan järjettömän pitkä välitys. Kyllähän sillä menee eteenpäin, jos ja kun alusta on kova eikä ole kovia ylämäkiä eikä hirveää vastatuulta. Selvää on, että konkelilla on tuotettu rautaiset reidet jo muutamalle sukupolvelle..

V-P.V
03.06.2016, 07.56
Täytyy tunnustaa että kyllä sitä ennenwanhaan oltiin ehkä sitkeämpiä kuin tänäpäivänä.
Erään herrasmiehen kanssa taannoin turistiin pyöräilyjuttuja, niin kertoi nuoruudessaan ajaneensa viikoittain tästä omalta kylältä naapukuntaan sukulaistensa luo kylään, vanhalla miestenpyörällä tietysti. Matkaa tulee "vain" 80km suuntaansa.
Ei siinä sinänsä mitään. Mutta kun matkassa oli monasti hänen pikkuveljensä joka istui koko matkan tarakalla :)

Hippo04
03.06.2016, 08.03
Ei siinä sinänsä mitään. Mutta kun matkassa oli monasti hänen pikkuveljensä joka istui koko matkan tarakalla :)

Pelkkä ajatus tuosta saa mun kermaperseen kiemurtelemaan tuskasta. Oli ne kovia ennen!

LUX
03.06.2016, 08.14
Hyvä juttu aloittajalta. Pakko kehaista rautaista kuntoasi. En itse pystyisi samaan. Kateellisten kyseenalaisista kommenteista ei kannata välittää. Vastaukset osoittavat jälleen kerran kuinka Suomi on kateellisten ihmisten luvattu maa. Jos itsellä ei lahjakkuus riitä tai työnteko ei maistu noihin suorituksiin pääsemiseksi niin heti ollaan väittämässä ettei siihen pysty kukaan muukaan. Ei muuta kuin kovalla tsempillä jatkossakin eteenpäin.

Tauno
03.06.2016, 09.24
Aika tietysti kultaa muistot, mutta kyllähän 60 -luvun puolella pyöräiltiin paljon ja kovaa. Autoja ei ollut kuin harvoilla ja pyörällä hoidettiin lähes kaikki kulkeminen. Palohälytyksetkin hoidettiin niin, että pilli soi ja sitten miehet eri puolilta kylää survoivat 1-vaihteisilla paloasemalle. Nopeimmalle oli tarjolla joku palkinto. Kyllä siinäkin kunto kehittyi.

Tiet olivat pääosin sorapintaisia, jossakin valtatiellä saattoi olla öljysoraa. Rengasasioihin ja ilmanpaineisiin panostettiin, samoin pyörän laakereita huollettiin ja viriteltiin. Välitykset olivat pitkiä ja silloin tosipolkijat pitivät vaihdepyöriä aivan lasten leluina. Silloinen 3 -vaihteinen Sturmey Archer ei monta polkaisua kestänyt tosimiehen alla.

tommi2
03.06.2016, 10.43
70-luvulla asuin muutaman vuoden maaseudulla. joka päivä piti (kesät talvet) pyöräillä kilometri suuntaansa koulubussille, kaverit asuivat 4-7km:n päässä, kirjastoon oli 5km... vapaa-aikakin meni "pyöräkrossin" merkeissä kun muuta tekemistä ei oikein ollut.

onko tämä ihannoitava tilanne? ei todellakaan. mutta paljon ajettiin ja 1-vaihteisilla. joillakin oli jo 5-vaihteiset tai peräti mopo.

Highlander
03.06.2016, 10.49
Ehkä noita vanhan kansan juttuja on vähän väritetty:rolleyes: Isoisäni oli sotaveteraani ja taistelulähetti...pikkupoikana sitä ihasteltiin, mutta myöhemmällä iällä selvisi, että eipä se ollut suolenpätkiä tai muuta actionia pahemmin nähnyt.
Enkä tällä nyt dissaa veteraaneja - kovia ukkoja kaikki sodan nähneet. Pappa oli Haminasta kotoisin ja kova syömään puuroa. r.i.p.

lansive
03.06.2016, 11.06
Jos ketjun aloittaja olikin postimies?

https://www.youtube.com/watch?v=iZwnrS7XAU4

tommi2
03.06.2016, 11.49
Ehkä noita vanhan kansan juttuja on vähän väritetty:rolleyes: Isoisäni oli sotaveteraani ja taistelulähetti...pikkupoikana sitä ihasteltiin, mutta myöhemmällä iällä selvisi, että eipä se ollut suolenpätkiä tai muuta actionia pahemmin nähnyt.
Enkä tällä nyt dissaa veteraaneja - kovia ukkoja kaikki sodan nähneet. Pappa oli Haminasta kotoisin ja kova syömään puuroa. r.i.p.

joo ja totuuden nimessä vaikka "kovasta lapsuudestani" kerron juttuja, nii ei ole mulla sellaista urheiluennätystä, jota ei oma poika pystyisi rikkomaan... eli ainakaan mulla se ei mitenkään tehnyt mitään supermiestä..

Mannavelli
03.06.2016, 11.57
Mummuska on uusi 29/27.5+/Gravel grinder tms. Ja tietty se pesee läskinkin.

tommi2
03.06.2016, 12.05
^haha.. toi on hyvä! mummuskalla ei voi ajaa hymyilemättä ja sillä voi ajaa kaikki ajot tahkosta tour de helsinkiin.. :D

seppo_taalasmaa
03.06.2016, 12.19
Mummuska on uusi 29/27.5+/Gravel grinder tms. Ja tietty se pesee läskinkin.

Mummuska levennetyillä haarukoilla, joihin mahtuu vähintään Snowshoe 5,05" renkaat. Silmiin sattuu.

Eilen 50km iltalenkillä noin 60v pappa pysyi aika mukavasti perässä vaikka keskari lenkiltä oli 29km/h paikkeilla. Ajoi huomattavasti hitaammin ennen ohitusta ja sen jälkeen kiihdytti siihen 32km/h vauhtiin hybridillä. Pari kilsaa ajeli mukana, jonka jälkeen kääntyi risteyksistä.

Tuossa +30km/h ajossa on aikamoinen vetomies kun ajelee yksin pitkää siivua mummiksella.

SotkuPekka
03.06.2016, 13.23
Mihinkäs aloittajan vastine tästä ketjusta hävisi? Kaverihan oli valmis lähtemään viivalle ja todistamaan kykynsä epäilijöille. Tais olla jollekin liikaa. Kyllähän tällaiset jutut olisi hyvä jättää tuleville harrastajille kannustaviksi esimerkeiksi. Luin jokin aika sitten palstalta, olikohan nimimerkin "larvalate" saavutuksista, 36km:n keskari oli paperia kun Late tempoi menemään Nopsa Piknikin puikoissa. Kun todellinen tekijämies on asialla, on vauhti hurjaa, siitä voi tällainen tavallinen peruspolkija vain nähdä unia.

tommi2
03.06.2016, 13.46
jostain hyvästä "naistenpyörämummorungostahan" saisi väsättyä melkoisen sinkulan... onko mummiksessa pakko olla jalkajarru? ajatus tällaisen rakentamisesta kiehtoo, vaikka ite olenkin hidas ajaja.

Tauno
03.06.2016, 13.47
Larvalatehan on näitä työmatkapyöräilijöitä ja mainitsee selityksenä, että oli kiire, kun sade painoi päälle. Kyllähän silloin kampi pyörii.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29284-Ty%F6matkapy%F6r%E4ily/page6

Pohjanmaalla tapahtui pari vuotta sitten, että 70 -vuotias mies oli pyöräilemässä ja havaitsi karhun juoksevan tiellä vastaan. Käänsi pyörän ympäri ja arveli polkeneensa kohtalaisen lujaa pakoon.

JackOja
03.06.2016, 14.03
Mäkin oon ajanut tolla mun mökkipyörällä yli kolmeekymppiä

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=1475&d=1256051505

Highlander
03.06.2016, 14.29
Mäkin oon ajanut tolla mun mökkipyörällä yli kolmeekymppiä

Valokin on kääntynyt ilmanvastuksen myötä :cool: Kehtaako tuollaisella ajaa muuten ilman hametta?

LJL
03.06.2016, 14.33
Lauttasaaressa on hyvin maaseutumainen tunnelma. Hame korvissa ja skikkeli vilkkuen mummuskalla yli kolmeakymppiä painava raavas mies on tämän päivän uusi fiksihipsteri

EE33
03.06.2016, 18.07
Itellänihän on nyt "päivitetty varustus" , merida matts xc 400 johon vaihdettu ilmakeula, sekä nishiki road master. Niskahiki on itelle uus pyörä vaikka oikeesti onki vanha. Eilen illalla kävin sitä kokeilemassa ja 43km matkalla keskari oli päälle 35km/h. (1 kahvitauko oli välissä). Olihan sillä mukavampi ajella kuin tuolla mummuskalla, täytyy se myöntää. Ja edelleen korostan että tuolla mummuskalla ajaessa se oli maksimisuoritus tuo päälle 30km/h keskari tuolla vartin matkalla. Ps. Haluaako joku kertoa miten puhelimella lisäät tähän ketjuun kuvan;)

sisurisampsa
03.06.2016, 18.42
Itellänihän on nyt "päivitetty varustus" , merida matts xc 400 johon vaihdettu ilmakeula, sekä nishiki road master. Niskahiki on itelle uus pyörä vaikka oikeesti onki vanha. Eilen illalla kävin sitä kokeilemassa ja 43km matkalla keskari oli päälle 35km/h. (1 kahvitauko oli välissä). Olihan sillä mukavampi ajella kuin tuolla mummuskalla, täytyy se myöntää. Ja edelleen korostan että tuolla mummuskalla ajaessa se oli maksimisuoritus tuo päälle 30km/h keskari tuolla vartin matkalla. Ps. Haluaako joku kertoa miten puhelimella lisäät tähän ketjuun kuvan;)

Millä kusetusohjelmalla mittaat keskareita? Varmaan sports trackerilla? Se näytti mullekkin hiljattain n. 200kmh max nopeutta..

Fat Boy
03.06.2016, 18.53
Maksimin näytöllä ei ole mitään tekemistä keskinopeuden kanssa. Siihen tekee virhettä joko väärin mitattu matka tai aika, ei muu. Ja mainittu sports tracker mittaa matkan kohtuu hyvin ja eikö lie ajankin. Maksimiin tulee joskus kuten myös sykkeisiin.

nih..

oppes
03.06.2016, 19.02

En ole mikään pyöräilyn "harrastaja" mutta yritän olla itselleni rehellinen. Keskari kait mitataan ajon alusta matkan loppumiseen - laskien aikaan mukaan tauot. Tai sitten keskari ilmoitetaan vain siltä hyvältä legiltä kertoen matkan pituus... Karrikoiden: On varmasti eri asia vetää varttitunti nupit kaakossa +30km/h keskinopeudella kuin pidempi jotos. Kun lähden lenkille, niin fillarin kompuutteri ja SportsTracker menevät päälle ja pysähtyvät kun palaan tallille. Yleensä pyörän laskin näyttää parempaa keskinopeutta - se kun eliminoi pysähdykset liikennevaloihin (tai vaikka kaffeelle). Sportstracker puolestaan ei. Se taas on on ainakin minun Androidissani ihan pa#ka. Huippunopeudeksi olen parhaimmillaan saanut 423km/h (kuva todisteena :D ) ja vakiolenkillä matka heittelee päivästä toiseen parhaimmillaan kilometrin.

Fat Boy
03.06.2016, 19.13
Trackkeriin voit myös laittaa asetuksista, että pysäyttää kellon jos nopeus on alle 2km/h tms. Ja taas noi tolkuttomat nopeudet tai matkavirheet taitaapi johtua enemmän puhelimen gepsin tarkkuudesta kuin ohjelmasta. Mitä tiheämpi metsä ja mutkaisempi baana, sen vähemmän kilsoja näyttäis kertyvän verraten todelliseen.

Mutta keskinopeudesta, kyllä siitä mun puolesta tauot saa vähentää, koska ajamisen nopeuttahan siinä mitataan ja näin sen tekee fillarimittaritkin.

nih..

oppes
03.06.2016, 19.28
Trackkeriin voit myös laittaa asetuksista, että pysäyttää kellon jos nopeus on alle 2km/h tms. Ja taas noi tolkuttomat nopeudet tai matkavirheet taitaapi johtua enemmän puhelimen gepsin tarkkuudesta kuin ohjelmasta. Mitä tiheämpi metsä ja mutkaisempi baana, sen vähemmän kilsoja näyttäis kertyvän verraten todelliseen.

Mutta keskinopeudesta, kyllä siitä mun puolesta tauot saa vähentää, koska ajamisen nopeuttahan siinä mitataan ja näin sen tekee fillarimittaritkin.

nih..

Joo. Toki toi ST nojaa elimen gepsiin ja virheet tietty aiheutuvat sen huonoudesta tai signaalin vaihtelusta. Mitä tulee keskinopeuden laskentaan, niin jokainen sitten tyylillään.

JackOja
03.06.2016, 20.51
Valokin on kääntynyt ilmanvastuksen myötä...

No niinpä on! Ens kerralla pitää ottaa meisseli käteen!

Fat Boy
03.06.2016, 21.23
No niinpä on! Ens kerralla pitää ottaa meisseli käteen!
No juuri ton lampun aerodynaaminen asento mahdollistaa suuret nopeudet.. Aika-ajoasento

nih..

Pumppu
03.06.2016, 22.57
Aikonaan (15v sitten) ajelin lenkkejä Helkama Kulkurilla, 7vaihetta, oli muuten hyvä kulukunen peli vaikkei hiilikuiduista tai alumiineistä ollut tietoakaan, ei mitään haisua millaset osat oli.. Elävästi muistan vieläkin kun olin töistä lähteny ajamaan kotia päin, muutaman kilsan olin ehtiny polokia kun rupesin ihmetteleen takana kuuluvaan rahinaa ja kolinaa, katoin et mikä hitto sieltä tulee niin The Mummis sieltä tuli ja pyyhkäs ohitte meikäläisestä, mulla mittarissa oli vauhtia 27km/h, eihän se auttanu kun peesiin, yli kolomen kympin mentiin muutama kilsa ja kaveri käänty sitte eri suuntaan niin en tiijä kuin kauan tuota vauhtia meni, mutta sai siinä Helkamallakin vintata ihan tosissaan että pysy kyyvissä..

marmar
03.06.2016, 23.08
Aikonaan (15v sitten) ajelin lenkkejä Helkama Kulkurilla, 7vaihetta, oli muuten hyvä kulukunen peli vaikkei hiilikuiduista tai alumiineistä ollut tietoakaan, ei mitään haisua millaset osat oli.. Elävästi muistan vieläkin kun olin töistä lähteny ajamaan kotia päin, muutaman kilsan olin ehtiny polokia kun rupesin ihmetteleen takana kuuluvaan rahinaa ja kolinaa, katoin et mikä hitto sieltä tulee niin The Mummis sieltä tuli ja pyyhkäs ohitte meikäläisestä, mulla mittarissa oli vauhtia 27km/h, eihän se auttanu kun peesiin, yli kolomen kympin mentiin muutama kilsa ja kaveri käänty sitte eri suuntaan niin en tiijä kuin kauan tuota vauhtia meni, mutta sai siinä Helkamallakin vintata ihan tosissaan että pysy kyyvissä..

Kyllähän noitten vanhojen mummiskojen välitykset yleensä vauhtiin riittää, mutta ongelmaksi tulee painavalla se, että energia menee eteenpäinviemisen sijaan rungon taivutteluun, jos polkee kovempaa. Siksi minäkin rohkenen hieman epäillä noita keskareita. Toki tuuliolosuhteilla ja maastolla on iso merkitys.

Toisaalta rungon katkeaminen noin lyhyellä reissulla viittaisi juurikin siihen, että jerkkua on ollut sen verran reisissä, että runko tuli taivuteltua poikki.

Pappiska on jo paljon parempi. Tuon jäykkyyden suhteen.

EE33
04.06.2016, 07.41
Millä kusetusohjelmalla mittaat keskareita? Varmaan sports trackerilla? Se näytti mullekkin hiljattain n. 200kmh max nopeutta..

Käytössä garmin eTrex 30 tähän hommaan ;)

Jami2003
04.06.2016, 07.57
Kannattaa tosiaan ottaa osaa kisoihin. Tuollaisilla mummoska keskareilla yli 50 kmh keskarit aika-ajo pyörällä on pala kakkua :)

EE33
04.06.2016, 08.09
Kannattaa tosiaan ottaa osaa kisoihin. Tuollaisilla mummoska keskareilla yli 50 kmh keskarit aika-ajo pyörällä on pala kakkua :)

En kyllä tiiä minkälainen on semmosella ajella. Varmaan pääsee kovaa, luulisin. Mää luulin että tällä foorumilla on kovia jätkiä jokka ajaa mummuskalla kovempaa ku mää😂täälä oliki vaa suurimmaksi osaksi epäilijöitä. No, mikäs siinä. Ei mua yhtään haittaa vaikka joku fitnespyöräilijä ei usko mun keskinopeuksiin. Ittellenihän mää ajan.

ilmora
04.06.2016, 09.08
Vähän samanlaisen keskustelun kävin siskon miehen kanssa viime viikolla - ei ole urheillut vuosiin, ylipainoa on reilusti ja kaivaa kellarista esiin vanhan, huoltamattoman mtb-Giantin ja napsauttaa Samsungin sporttiohjelman päälle. Huippunopeus suoralla oli kuulemma ollut 45,7 km/h mitä vahvasti epäilin ja sain vain kehotuksen, että ehkä voin itsekin päästä samaan jos lähden jonnekin suoralle kokeilemaan. Just. :D

Nassetäti
04.06.2016, 09.38
Kyllä meilla ainakin sotavoimissa polkupyöräkalustolla menee helposti 50 km/h rikki. Ei se vaadi kuin sopivasti viettävän tien ja pienen myötäisen. Hyväähän niissä on tosiaan erityisen vakaa kulku, ei turhanpäiväisiä vaihteita, ja huoltovapaita. Sen kun vaan ajelee vaikka vähän pidempääkin marssia. Siihen kun tottuu, niin moni joutuu tunnustamaan, että siitä ei kulkupeli enää paremmaksi muutu.

pätkä
04.06.2016, 11.32
En kyllä tiiä minkälainen on semmosella ajella. Varmaan pääsee kovaa, luulisin. Mää luulin että tällä foorumilla on kovia jätkiä jokka ajaa mummuskalla kovempaa ku määtäälä oliki vaa suurimmaksi osaksi epäilijöitä. No, mikäs siinä. Ei mua yhtään haittaa vaikka joku fitnespyöräilijä ei usko mun keskinopeuksiin. Ittellenihän mää ajan.

Ajovideo olisi kiva nähdä.

EE33
04.06.2016, 11.49
Pakko kommentoida tähän SotkuPekka nimimerkin kommenttiin. Väitätkö tosiaan, että en harrasta pyöräilyä, jos poljen melkein viikoittain päälle 100km lenkkejä alle tonnin pyörällä. Omasta mielestä se on harrastus minulle itelleni. Enkä tiiä ketään mun tuttavapiiristä joka kyseenalaistais tämän mun harrastuksen sen takia että mulla ei oo 1000€ hiilikuitumaantiepyörää. Ne on niitä välineurheilijoitten värkkejä;) saa nähä milloin väitetään että mulla on väärän merkkinen pyörä että olisin pyöräilyn harrastaja.

EE33
04.06.2016, 12.07
Ajovideo olisi kiva nähdä.

Eipä tullu videjä otettua. Osaakos joku neuvoa miten tänne lisäillään kuvia kun ei omat aivot riitä :D

Poy
04.06.2016, 12.30
Eipä tullu videjä otettua. Osaakos joku neuvoa miten tänne lisäillään kuvia kun ei omat aivot riitä :D
Puhelimen tapatalk ohjelmalla tai sitten dropboxin kautta. Lähes yhtä helppoa kuin keskinopeuden mittaus.

EE33
04.06.2016, 12.51
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160604/25f852286599e1437c4f20a04c699645.jpg

Näkyykö kuva?

Lähetetty minun LG-D405 laitteesta Tapatalkilla

Fat Boy
04.06.2016, 13.03

Näkyykö kuva?

Näkyy..

nih..

EE33
04.06.2016, 13.04
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160604/af8671834148fa72c1368a18208b3aaf.jpg

EE33
04.06.2016, 13.06
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160604/7fe75d50e798671f2626582b8a50322d.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160604/3f5a30ded9aa5c1b2cf50ac9a041800a.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160604/c78a11cdd3002d57ab2b11a6d11deb96.jpg

EE33
04.06.2016, 13.07
Siinäpä muutama kuva reissulta. Sateista tahto olla kuten kuvasta näkyy.

SotkuPekka
04.06.2016, 13.26
Pakko kommentoida tähän SotkuPekka nimimerkin kommenttiin. Väitätkö tosiaan, että en harrasta pyöräilyä, jos poljen melkein viikoittain päälle 100km lenkkejä alle tonnin pyörällä. Omasta mielestä se on harrastus minulle itelleni. Enkä tiiä ketään mun tuttavapiiristä joka kyseenalaistais tämän mun harrastuksen sen takia että mulla ei oo 1000€ hiilikuitumaantiepyörää. Ne on niitä välineurheilijoitten värkkejä;) saa nähä milloin väitetään että mulla on väärän merkkinen pyörä että olisin pyöräilyn harrastaja.

En väitä, se kirjoitukseni oli sarkasmia.:p
Nostan hattua, jos tuollaisia lenkkejä teet ja olet vielä alaikäinenkin. Taisin kommentoida toisessa ketjussa sitä Nishikin hankintaasikin.
Oma maantiepyörä on reilun 30 vuoden ikäinen Peugeot, ostin sen keväällä satasella ja sillä on ollut ilo ajella. Kymmenen vuotta ajelin hybridin romulla, eikä se minua intoa pyöräilyyn vienyt. Samalla tavalla huonompaakin poljetaan, linnut laulaa ja tuuli tuivertaa kasvoja ja sade kastelee vaikka olisi kalliimpikin, eteneminen vain saattaa olla hiukan hitaampaa ja raskaampaa huonommalla. Harrastaa voi monella tapaa.

EE33
04.06.2016, 13.40
En väitä, se kirjoitukseni oli sarkasmia.:p
Nostan hattua, jos tuollaisia lenkkejä teet ja olet vielä alaikäinenkin. Taisin kommentoida toisessa ketjussa sitä Nishikin hankintaasikin.
Oma maantiepyörä on reilun 30 vuoden ikäinen Peugeot, ostin sen keväällä satasella ja sillä on ollut ilo ajella. Kymmenen vuotta ajelin hybridin romulla, eikä se minua intoa pyöräilyyn vienyt. Samalla tavalla huonompaakin poljetaan, linnut laulaa ja tuuli tuivertaa kasvoja ja sade kastelee vaikka olisi kalliimpikin, eteneminen vain saattaa olla hiukan hitaampaa ja raskaampaa huonommalla. Harrastaa voi monella tapaa.
No kuudestoista kesä alkamassa eli alaikäinen vielä oon:) ja hieno homma jos oli sarkasmia:D oli niin vahvaa etten vaa tajunnu.

Nassetäti
04.06.2016, 14.36
Ei olis kyllä vielä kannattanut lyödä kuvia tiskiin. Tää koko homma lässähti.

V-P.V
04.06.2016, 14.50
Hienot harrastukset nuorella miehellä ja asenne kohdallaan. Pidä se!

EE33
04.06.2016, 15.25
Ei olis kyllä vielä kannattanut lyödä kuvia tiskiin. Tää koko homma lässähti.
Oliko tääki sitä kuuluisaa sarkasmia;)

TemMeke
04.06.2016, 15.32
Oliko tääki sitä kuuluisaa sarkasmia;)

Nasse on vaan foorumin virallinen trolli, moni tainnut jo blokata sen, eikä näe sen juttuja kun toisten lainauksissa..

Peukut kuvista! Mukava lueskella vaihtoehtosistakin harrastustyyleistä, kun ei itsekään ole raaskinut ostaa yli tonnin fillaria. Täytyy kyllä peukuttaa, jos joku jaksaa tuollaisellakin kerätä kilsoja, vaikka kyyti varmasti onkin lepposaa. :)

janne kuivakangas
04.06.2016, 16.36
Iso peukku sulle ja hyvää reissua 👍☺

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
04.06.2016, 17.14
Hyvän näköistä meininkiä kuvissa :)

EE33
04.06.2016, 17.44
Kiitän kehuista, mukava huomata myös positiivisia kommentteja!

marmar
04.06.2016, 23.23

Näkyykö kuva?

Ei taida lasti olla suora syy pettämiseen, vaan liika voima 😊

Mummuskan heikko puoli on tuo aikaisemmin mainitsemani rungon joustaminen. Noissa kuvan maastoissa kun vääntää tuolla lastilla, niin runko taipuu joka polkaisulla ylämäessä ja lopputulos näkyy kuvasta.

👍👍👍 retkestä.

Nassetäti
05.06.2016, 07.59
Tuollainen pikku murtuma on kyllä helppo korjata melkein missä vaan. Pätkä puuta sisään. Tai jos sattuu olemaan landella, niin aina löytyy sopivaa rautaakin.

Juha Jokila
05.06.2016, 15.59
Talvella toi on helppo korjata. Paskantaa putkeen ja odottaa jäätymistä. Melkein kuin mun ekat sivureput solmulla tarakkaan kiinni. Kesti viikon just ja just.

nikobiker
05.06.2016, 19.24
Kyllä minä arvostan tuollaista mummuska-sissimeininkiä...virvelit ja kaikki! Tosin rinkka selässä pyöräillen 170 km päivässä, huh? Itsellä olisi selkä paskana jo 50 km jälkeen. Jo ajomukavuuden takia kaikki ylimääräinen pois kuskin harteilta ja pyörän päälle.

Itse ajelin muinoin 7-vaihteisella "Tunskalla" rinkka tarakalla pitkähköjä reissuja mm. 700 km reissu Suomen lapissa ja Norjassa ja useampia lyhyempiä reissuja. Koskaan ei tullut rengasrikkoja kummempia teknisiä, vaikka lastia oli varmaan 20 kiloa kuskin lisäksi pyörän päällä:

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0B4A-VxfLKx6CcVRENHFveFFDR2M

Vaikka kivoja reissuja olivatkin, niin en nykyistä kalustoani tuohon enää takaisin vaihtaisi. Toisaalta, ehkä Bob Yakin voisi viritellä pappapyörän perään, silloin pyöräkin kestäisi ehkä paremmin ...

EE33
05.06.2016, 22.49
Tuollainen pikku murtuma on kyllä helppo korjata melkein missä vaan. Pätkä puuta sisään. Tai jos sattuu olemaan landella, niin aina löytyy sopivaa rautaakin.

Trollollollol. Hitsattiin ja putkea sisään mutta särki se on taas.

marmar
06.06.2016, 07.55
Toisaalta, ehkä Bob Yakin voisi viritellä pappapyörän perään, silloin pyöräkin kestäisi ehkä paremmin ...

Tai sitten ei. Kun runko lähtee poljettaessa joustamaan, niin se väsyy poikki lastin sijainnista huolimatta. Pappapyörässä toki tukevampi runko, kuin mummuskassa, mutta silti epäilen kestävyyttä, jos tosissaan alkaa lastin kanssa polkemaan.

Portti
06.06.2016, 18.19
Ai tännekö voi heittää vanhoja pyöräilymuisteloja.

Noh, minä olin ikävuosien 14-18 välillä viikonloppupostin/lehdenkantaja. Postia jaoin paksurenkaisella Rahti-Jopolla, yksivaihteisella luonnollisesti. Elävästi on jäänyt mieleen se kerta kun pakkasta oli -38C. Keskivauhti ei ollut huimaava tuolla(kaan) kerralla. Rahti-Jopo ei ollut ihan kevyin pyörä polkea ja kun etutelineen päälle laittoi yhden postisäkin verran hesareita yms. lehtiä + tarakan molemmille puolille vielä lisäsatsit, niin kyllähän siinä vääntää sai jotta etenemään pääsi...varsinkin tuollaisilla rapeilla pakkaskeleillä.

Sunnuntain jakoreitillä taisi olla pituutta n. 50 km, lauantaina oli helpompaa kun silloin oli myös Postin vakityöntekijöitä töissä ja oma reittini taisi olla luokkaa 30 km lauantaisin. Sunnuntaisin meitä oli vain kaksi viikonloppukantajaa ja reitti siis lauantaita pidempi. Se oli hassua myöskin, että vakityöntekijöillä oli oikeus jakaa postit taksilla jos pakkanen laski alle -15C, mutta meillä viikonloppukantajilla ei ollut vastaavia etuisuuksia eli me liikuimme pyörällä kelillä kuin kelillä.

Niin ja vakityöntekijät saivat myös jakaa postinsa työsuhde-Posti-Jopoilla. Meidän piti hommata oma kalusto ja minä ostinkin tuon Rahti-Jopon, joka oli muuten kuin perinteinen Posti-Jopo, mutta väriltään vihreä ja etutelineessä ei ollut korkeita reunoja. Pyörä löytyy vieläkin varastosta, muutamaan vuoteen sillä ei ole enää ajettu. Vaatisi pienen kunnostuksen ennen uutta käyttöönottoa. Ikää pyörällä reilut 30 vuotta.

Ah niitä aikoja!

orc biker
06.06.2016, 19.27
Pyöränromuilla ei tee mitään. Pyörän kuuluu olla tarkoitukseen sopiva, oli se halpa tai kallis. Minä en näe mitään hienoa, että ajaa jollain vanhalla yksivaihteisella romulla pitkiä matkoja tarpeettoman vaivalloisesti.

walto
06.06.2016, 21.19
Kuulostaa just hyvältä eli aika samalta kun omat ekat pidemmät reissut: aivan liian isolla itsetehdyllä Nopsa Finlandia jalkajarrusinkulalla Kerimäeltä Espooseen kolmessa päivässä, joista viimenen jopa ilman porukoiden turvaverkkoa. Ikää juurikin se 16 ja yöpymiset tarakalla kulkeneessa teltassa Mikkelissä ja Lahdessa. Hitosti oli turhaa tavaraa mukana, sähläys oli eeppistä ja reissu oli kaikinpuolin niin onnistunut että jäi kipinä ajaa enemmänkin noita vähän pidempiä retkiä. Onhan tässä tällekin kesälle jo hankintoja tehty.

EE33
07.06.2016, 08.53
Pyöränromuilla ei tee mitään. Pyörän kuuluu olla tarkoitukseen sopiva, oli se halpa tai kallis. Minä en näe mitään hienoa, että ajaa jollain vanhalla yksivaihteisella romulla pitkiä matkoja tarpeettoman vaivalloisesti.

Harmi jos jollain ei oo tullu minkäänlaisia mukavia muistoja joita voi sitten vanhana kertoa omille lapsenlapsilleen;) ei kaiken aina tarvi olla nii helppoa.. Vähä sisu kasvaa;)

MTB Fillaristi
07.06.2016, 09.27

Ei kait kukaan suoranaisesti ole kritisoinut harrastustasi tai sitä, etteikö pyöräily sitä sinulle olisi. Suurin osa ei nyt vaan jaksa uskoa tuota 30km/h keskinopeutta edes noin lyhyellä matkalla rojut tarakalla ja reppu selässä. Jos noin on tapahtunut, niin sitten olet todella kova kaveri. 25km/h nopeuskin on melko mahdoton ylläpidettävä mummuskalla tavarat tarakalla. Itse mittaan Polarin V800 matkaa ja nopeutta, sama lenkki on melkolailla saman pituinen, joten uskon mittaustulokseen. Silti
maantiellä Cross country racing pyörällä, 29er jäykkäperä ja etujousitus lukittuna, pääsen n. 30km lenkillä noin 30km/h keskinopeuteen. Jos katson yksittäisiäkilometrejä niin vastatuulipätkillä keskinopeus on n. 25km/h (jos en aja hampaat irvessä) ja myötätuulipätkillä sitten 30-33km/h, parhaat kilometrit noin 37 - 39km/h ja jo hetkellisessä +45km/h vauhdissa loppuu vaihteiden väitykset tai maksimi pyöritysnopeus jaloissa tulee vastaan. Jyrkissä alamäissä toki nopeus nousee tuotakin kovemmaksi, mutta vain hetkellisesti ja juurikin johtuen alamäestä. Itsellä Polarissa käytössä auto stop toiminto, mutta siinä on viivettä se pari sekunttia pysähtyessä. Tarkoituksellisesti en pysähdy lenkillä, mutta joskus autot tuohon pakottaa ja alkumatkan liikennevalo. Keskinopeuden kuitenkin mittaan kotoa kotiin.

oem
07.06.2016, 10.33
Aika turha miettiä mitä muut ajattelee. Jatka vaan samaan malliin. Säästyy aikaa muulle elämälle.
Ajaa sillä mitä on ja piste. Pyörä on kuitenkin vain väline.

Tauno
07.06.2016, 12.46
Kyllähän tuolla kalustolla ja noilla teillä (kuvissa) pääsee eläytymään aikaan, jolloin polkupyörä oli Suomessa vielä todellinen hyötyajoneuvo. Kyllä se on ihan hienoa. Toisaalta, kun vetäisee mummopyörällä tuommoisen lenkin, osaa sitten paremmin nauttia siitä kalliimmasta kalustosta.

oppes
07.06.2016, 17.47
Viime viikonloppuna tuijottelin kaverin kesämökillä ladossa paria vanhaa Pyrkijä-sinkulaa, jotka olivat alkuperäiskunnossa vaijeri-mittareineen, dynamoineen. Kerkesin jo kysyä "myytkö" kunnes vaimo totesi, ettei "eikö no kolme sun nykyistä jo riitä?" eli hallitus jyräsi :) Toisaalta kaveri totesi, että on noita kunnostamassa "mökkipyöriksi". Varoitin pilaamasta.

Jami2003
07.06.2016, 18.29
Kyllähän noilla pääsee kun vaan polkee. Tuolta vähän lisää luettavaa.

http://pappiskapartio.blogspot.fi/

MTB Fillaristi
07.06.2016, 20.40
Kyllähän noilla pääsee kun vaan polkee. Tuolta vähän lisää luettavaa.

http://pappiskapartio.blogspot.fi/

Jaa, uskoisiko tuotakaan. Taitaa nämä keskinopeudet olla pyöräilypiireissä vedetty arvalla? Jos nopein kierros on ollut reilu 30km/h ja 24 tunnin keskinopeus reilu 25km/h niin en usko, ellen itse näe. Halua ensinnäkin nähdä henkilön, joka pystyy ko. pyörällä polkemaan tauotta 24 tuntia 610km ja sitten vielä vanhalla vaihteettomalla pyörällä niin entistä mahdottomampaa. Jos pidät vessa tms paussi. matkalla tai syöt tms. niin henkilön pitäisi ajaa koko ajan lähes tuota maksimikierroksen vauhtia.

Jokin tuossa mättää, koska laskennallisesti se ei voi pitää paikkaansa. Jos noin olisi, Suomen tulisi lähettää ko. pyöräilijät Rioon joukkueena. Sieltä tulisi sitten kultaa ja kunniaa. Tainnut toimitsijatkin nukkuneet välillä ja kierrostenlaskija vetänyt mutulla kierrokset, toista sataa enemmän kuin vain jokusen tunnin nukkuneilla...

orc biker
07.06.2016, 20.48
Ihmiset liioittelevat urheilusaavutuksiaan jatkuvasti. Minä en usko mitään, en edes omia juttujani. Samalla lähtöviivalla nähdään vasta todellisuus järjestäjien mitatessa aikaa ja ettei kukaan oikaise.

rjrm
07.06.2016, 20.53
Jos pappiskapartiolainen ajoi talvella yksvaihteisella Oulusta Jyväskylään yön aikana, en pidä 600km ajoa kesällä moottoriradalla mahdottomana ollenkaan.

marmar
08.06.2016, 06.46
Jaa, uskoisiko tuotakaan. Taitaa nämä keskinopeudet olla pyöräilypiireissä vedetty arvalla? Jos nopein kierros on ollut reilu 30km/h ja 24 tunnin keskinopeus reilu 25km/h niin en usko, ellen itse näe. Halua ensinnäkin nähdä henkilön, joka pystyy ko. pyörällä polkemaan tauotta 24 tuntia 610km ja sitten vielä vanhalla vaihteettomalla pyörällä niin entistä mahdottomampaa. Jos pidät vessa tms paussi. matkalla tai syöt tms. niin henkilön pitäisi ajaa koko ajan lähes tuota maksimikierroksen vauhtia.

Jokin tuossa mättää, koska laskennallisesti se ei voi pitää paikkaansa. Jos noin olisi, Suomen tulisi lähettää ko. pyöräilijät Rioon joukkueena. Sieltä tulisi sitten kultaa ja kunniaa. Tainnut toimitsijatkin nukkuneet välillä ja kierrostenlaskija vetänyt mutulla kierrokset, toista sataa enemmän kuin vain jokusen tunnin nukkuneilla...

On ihan eri asia ajaa pappiskalla tasaisella radalla reilu 25 km/h, kuin pitää mummuskalla 25 keskinopeutta mäkisella hiekkatiellä raskas lasti päällä.

Pappiskasuoritukseen liittyen pappiskan tekniikka kestää tuon kuormituksen helposti, eli rungon joustaminen ei syö merkittävää määrää tehosta. Jos ajaisi 30 km/h, niin vessassa voisi asua liki 4 tuntia...

a) Mihin tasaisella radalla vaihteita tarvitaan?
b) Peesaaminen ei ole kiellettyä
c) Syödä voi vauhdissa

Jos et usko mahdolliseksi, niin kohta on taas juhannus ja http://ratareisi.blogspot.fi/. Sinne radan viereen vaan laskemaan itse, jos ei usko asiaa.
Tuskin taso niin paljoa laskee, että kukaan ei ajaisi yli 220 kierrosta, jos viimeksi niitä oli neljä (http://ratareisi.blogspot.fi/p/tulokset.html). Jos näin käy epäilyksesi järjestäjien laskutaidosta saa ehkä oikeutuksen :)

En näe mitään syytä epäillä hurjaa pappiskasuoritusta. Toiset ne vaan jaksaa ja pää kestää. Itse ei voi, kuin nostaa kypärää suoritukselle.

Sprintrs
08.06.2016, 07.54
Hei px! Sua epäillään huijariksi....😎
Vaan tuskinpa epäilee kukaan, joka tuntee herran. Hilmu äijä!

px
08.06.2016, 15.25
Heh. Epäilijät epäilee ja senkus epäilee. Jos ei GPS-data ja sähköinen ajanotto riitä todisteeksi niin kai tässä täytyy pyytää joskus mukaan jollekin leppoisalle Pappiskalenkille ;)

Ratareiden 24h-Pappiskasetistä: Stravasta pääsee näkemään jokaisen 224 kierroksen kierrosajan. Voi vaatia kirjautumisen, evt.
https://www.strava.com/activities/407110931

Ajoajan keskinopeus oli 26,58km/h ja koko 24h keskari tauot mukaanluettuna 25,40km/h. Pidin taukoja yhteensä 1h 1min ja 10s. Kun kerran nopeudessa ei pärjännyt niin piti nipistää tauoista ;)

Hei px! Sua epäillään huijariksi....
Vaan tuskinpa epäilee kukaan, joka tuntee herran. Hilmu äijä!

Pappiskasuoritukseen liittyen pappiskan tekniikka kestää tuon kuormituksen helposti
a) Mihin tasaisella radalla vaihteita tarvitaan?
b) Peesaaminen ei ole kiellettyä
c) Syödä voi vauhdissa

...nostaa kypärää suoritukselle.

Kiitos. Itse asiassa Pappiskan tekniikka ei ihan täysin kestänyt. Rungosta kuluivat keskiön kierteet ja haarukassa on murtuma, rungossa toinen. Nämä ovat tosin saattaneet ilmaantua lukuisten maastolenkkien myötä *whistle*. Keskiökupit on nyt pistehitsattu kiinni, joskopa ne kestäisivät taas toiset 70 vuotta. Haarukkakin hitsattiin kasaan, mutta se ei kestänyt ja murtui uudestaan samasta kohdasta. Rungon murtuma ei ole kriittisessä paikassa mutta ehkäpä sekin olisi hyvä joskus korjailla.. :)

a) Nimenomaan
b) Ei ole ei. Ensimmäisen 20 tunnin aikana peesiapua ei kyllä ollut tarjolla käytännössä ollenkaan, pikemminkin toisinpäin. Pappiskan perässä on hyvä peesi :)
c) Ja vieläpä suhteellisen helposti. Sitä tosin hankaloitti se, että haarukka on (kiitos erään autoilijan) hieman kiero, eikä pyörällä pahemmin kykene ajamaan ilman käsiä ohjauksen puoltaessa.

Ja lopuksi Partio nostaa hattua ketjun aloittajalle. Mainio ja oikea asenne, jatka samaan malliin! :)

EE33
08.06.2016, 16.16
Ei kait kukaan suoranaisesti ole kritisoinut harrastustasi tai sitä, etteikö pyöräily sitä sinulle olisi. Suurin osa ei nyt vaan jaksa uskoa tuota 30km/h keskinopeutta edes noin lyhyellä matkalla rojut tarakalla ja reppu selässä. Jos noin on tapahtunut, niin sitten olet todella kova kaveri. 25km/h nopeuskin on melko mahdoton ylläpidettävä mummuskalla tavarat tarakalla. Itse mittaan Polarin V800 matkaa ja nopeutta, sama lenkki on melkolailla saman pituinen, joten uskon mittaustulokseen. Silti
maantiellä Cross country racing pyörällä, 29er jäykkäperä ja etujousitus lukittuna, pääsen n. 30km lenkillä noin 30km/h keskinopeuteen. Jos katson yksittäisiäkilometrejä niin vastatuulipätkillä keskinopeus on n. 25km/h (jos en aja hampaat irvessä) ja myötätuulipätkillä sitten 30-33km/h, parhaat kilometrit noin 37 - 39km/h ja jo hetkellisessä +45km/h vauhdissa loppuu vaihteiden väitykset tai maksimi pyöritysnopeus jaloissa tulee vastaan. Jyrkissä alamäissä toki nopeus nousee tuotakin kovemmaksi, mutta vain hetkellisesti ja juurikin johtuen alamäestä. Itsellä Polarissa käytössä auto stop toiminto, mutta siinä on viivettä se pari sekunttia pysähtyessä. Tarkoituksellisesti en pysähdy lenkillä, mutta joskus autot tuohon pakottaa ja alkumatkan liikennevalo. Keskinopeuden kuitenkin mittaan kotoa kotiin.

Jos ei usko niin eipä tuo paljoa haittaa. En mää niitä lenkkejä ja nopeuksia nuille epäilijöille aja, vaan ittelleni.

EE33
08.06.2016, 16.36
Heh. Epäilijät epäilee ja senkus epäilee. Jos ei GPS-data ja sähköinen ajanotto riitä todisteeksi niin kai tässä täytyy pyytää joskus mukaan jollekin leppoisalle Pappiskalenkille ;)

Ratareiden 24h-Pappiskasetistä: Stravasta pääsee näkemään jokaisen 224 kierroksen kierrosajan. Voi vaatia kirjautumisen, evt.

Ajoajan keskinopeus oli 26,58km/h ja koko 24h keskari tauot mukaanluettuna 25,40km/h. Pidin taukoja yhteensä 1h 1min ja 10s. Kun kerran nopeudessa ei pärjännyt niin piti nipistää tauoista ;)

Kiitos. Itse asiassa Pappiskan tekniikka ei ihan täysin kestänyt. Rungosta kuluivat keskiön kierteet ja haarukassa on murtuma, rungossa toinen. Nämä ovat tosin saattaneet ilmaantua lukuisten maastolenkkien myötä *whistle*. Keskiökupit on nyt pistehitsattu kiinni, joskopa ne kestäisivät taas toiset 70 vuotta. Haarukkakin hitsattiin kasaan, mutta se ei kestänyt ja murtui uudestaan samasta kohdasta. Rungon murtuma ei ole kriittisessä paikassa mutta ehkäpä sekin olisi hyvä joskus korjailla.. :)

a) Nimenomaan
b) Ei ole ei. Ensimmäisen 20 tunnin aikana peesiapua ei kyllä ollut tarjolla käytännössä ollenkaan, pikemminkin toisinpäin. Pappiskan perässä on hyvä peesi :)
c) Ja vieläpä suhteellisen helposti. Sitä tosin hankaloitti se, että haarukka on (kiitos erään autoilijan) hieman kiero, eikä pyörällä pahemmin kykene ajamaan ilman käsiä ohjauksen puoltaessa.

Ja lopuksi Partio nostaa hattua ketjun aloittajalle. Mainio ja oikea asenne, jatka samaan malliin! :)

Kiitän! Ehkä sitä pitää joskus tulla juhannukseksi peesiin;) ei taitais mulla ihan kunto riittää mutta olishan tuotakin mukava testata!

usko juntunen
08.06.2016, 20.53
Heh. Epäilijät epäilee ja senkus epäilee. Jos ei GPS-data ja sähköinen ajanotto riitä todisteeksi niin kai tässä täytyy pyytää joskus mukaan jollekin leppoisalle Pappiskalenkille
:)

Sen mitä olen nähnyt ko. Pappiskakuskin edesottamuksia tuolla "romulla" esim. Rokualla niin uskallan väittää, että sen lepposan Pappiskalenkin jälkeen monella epäilijällä on vieteri oikosena.

Jos ei usko niin eipä tuo paljoa haittaa. En mää niitä lenkkejä ja nopeuksia nuille epäilijöille aja, vaan ittelleni.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Hieno meininki nuorella miehellä. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png Noita reissuja passaa muistella sitten kiikkustuolissa. Nimimerkillä: kiikkustuoliukko.

https://www.youtube.com/watch?v=aM8zUDnqoq4

MTB Fillaristi
08.06.2016, 21.27

a) Nimenomaan

Uskottava se kait sitten on, vaikka uskomattomalta kuullostaakin, siis 600km 25km/h vauhdilla.

Sitä en tosin usko, että mummiksella on vedetty 25km/h tunnissa keskivauhdilla teltta tarakalla ja rinkka selässä 400km. Uskon toki, että 400km matka on taitettu ja pyöräkin on siinä samalla painon vuoksi taipunut. Sellaista ukkoa ei tuskin kuitenkaan ole, joka katkenneella mummiksella vetää 25km/h rinkka selässä ja teltta tarakalla noin pitkän matkan. Jos tapaan lenkillä moisen, lupaan tarjota kaffet, olusen tai vaikka molemmat, sekä nostan kyllä kypärän päästä ja kumartaa syvään.

EE33
08.06.2016, 22.32
Uskottava se kait sitten on, vaikka uskomattomalta kuullostaakin, siis 600km 25km/h vauhdilla.

Sitä en tosin usko, että mummiksella on vedetty 25km/h tunnissa keskivauhdilla teltta tarakalla ja rinkka selässä 400km. Uskon toki, että 400km matka on taitettu ja pyöräkin on siinä samalla painon vuoksi taipunut. Sellaista ukkoa ei tuskin kuitenkaan ole, joka katkenneella mummiksella vetää 25km/h rinkka selässä ja teltta tarakalla noin pitkän matkan. Jos tapaan lenkillä moisen, lupaan tarjota kaffet, olusen tai vaikka molemmat, sekä nostan kyllä kypärän päästä ja kumartaa syvään.

Mielestäni missään ei niin väitettykkään, jos minuun viittaat.

EE33
08.06.2016, 22.35
^Tietenkin tuota juuri tehtiin mutta keskari ei ollut tuo 25km/h. Välistä kuitenki nopeus oli tuokin.

MTB Fillaristi
09.06.2016, 05.25
Mielestäni missään ei niin väitettykkään, jos minuun viittaat.

Ensimmäisessä viestissä kerroit seuraavaa: "Parhaimmillaan lyhyillä matkoilla (15km) keskivauhti ylti yli 30km/h ja ei se pidemmilläkään paljoa alle 25km/h mennyt"

Highlander
09.06.2016, 08.25
Pop cornit esiin :D
http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/29/2012/03/popcorn1.jpg

Tämähän on vähä sama kuin, että ei autolla niin väliä ole kunhan sillä vaan pääse paikasta A paikkaan B. Itse lopettaisin autoilun siihen paikkaan jos ainoa vaihtoehto olisi vaikka ilmainen uusi jaaris 1.2 kymmenen vuoden sponsorisopimuksella :D:rolleyes:

oem
09.06.2016, 08.35
Voithan kokeilla myymällä auton pois.;)

StantheMan
09.06.2016, 08.42
Se, että px ajaa jollakin jonkun matkan jollakin keskarilla, ei tarkoita, että jokainen jantteri pystyy samaan. Luultavasti ei juuri kukaan muu ;) Huipulla on yksinäistä.

nopsako
09.06.2016, 09.43
Tämä topikki siis tappoi eettisen dilemman [emoji35]

Kypärä päästä aloittajalle ja px:lle. Uskon tapaan Rokualla todistanut px:n menoa. [emoji106]

Smo
09.06.2016, 09.45
Ei taida lasti olla suora syy pettämiseen, vaan liika voima 

Mummuskan heikko puoli on tuo aikaisemmin mainitsemani rungon joustaminen. Noissa kuvan maastoissa kun vääntää tuolla lastilla, niin runko taipuu joka polkaisulla ylämäessä ja lopputulos näkyy kuvasta.

 retkestä.

Säädin jotain vanhaa mummista, ylösalaisin oli ja pyöräytin käsin polkimista takakiekon vauhtiin että voisi testata jarruja .. jarrut meni lukkoon ja taka"haarukka" vääntyi solmuun :rolleyes:

EE33
09.06.2016, 14.13
Ensimmäisessä viestissä kerroit seuraavaa: "Parhaimmillaan lyhyillä matkoilla (15km) keskivauhti ylti yli 30km/h ja ei se pidemmilläkään paljoa alle 25km/h mennyt"

Juurikin näin. Eli alle 25 km/h mentiin. Tosin välistä yli sen, mutta keskari jäi alle tuon.

Esa S
09.06.2016, 14.57
Alle 25 km/h on melko helppoa mennä pyörällä kuin pyörällä, tosin maantie- ja varsinkin aika-ajopyörällä se vaatii jonkin verran itsehillintää, tai mäkistä reittiä ;) Riittävän pitkä matkakin auttaa...

EE33
09.06.2016, 15.06
Alle 25 km/h on melko helppoa mennä pyörällä kuin pyörällä, tosin maantie- ja varsinkin aika-ajopyörällä se vaatii jonkin verran itsehillintää, tai mäkistä reittiä ;) Riittävän pitkä matkakin auttaa...

No voihan sen nuinki aatella ;)

oppes
09.06.2016, 17.36
^Tommosella Mummon mankelilla varmaan keskariin vaikuttaa kyllä sitten jo tuulen voima ja suunta + mäkisyys ihan eri tasolla kuin "tarkoitukseen tehtyyn". Kunnon vastatuuli peltoaukealla mummuskalla täydessä lastissa käy jo työstä. Tätä kirjoittaessa tulee armeija mieleen... Pari kertaa joutui kruunun rattaalla polkumarssimaan ja kyllä siinä kaukana oltiin 25km keskinopeudesta mutta ##tutus oli lähellä satasta :D Noista reissuista jäi mieleen kun kärkipyöränä joutui puskemaan peltoaukeaa sellaisessa tukevassa vastatuulessa. Silloin taisin itselleni luvata "että tästä kun selviän en pyörään koske ikinä". No se lupaus on moneen kertaan syöty.

EE33
09.06.2016, 23.22
^Tommosella Mummon mankelilla varmaan keskariin vaikuttaa kyllä sitten jo tuulen voima ja suunta + mäkisyys ihan eri tasolla kuin "tarkoitukseen tehtyyn". Kunnon vastatuuli peltoaukealla mummuskalla täydessä lastissa käy jo työstä. Tätä kirjoittaessa tulee armeija mieleen... Pari kertaa joutui kruunun rattaalla polkumarssimaan ja kyllä siinä kaukana oltiin 25km keskinopeudesta mutta ##tutus oli lähellä satasta :D Noista reissuista jäi mieleen kun kärkipyöränä joutui puskemaan peltoaukeaa sellaisessa tukevassa vastatuulessa. Silloin taisin itselleni luvata "että tästä kun selviän en pyörään koske ikinä". No se lupaus on moneen kertaan syöty.

Kuulosti samalta kuin takaisin tullessa yksi pätkä oli :D Aika kuitti sitä illalla oli kun petiin pääsi. Sillä hetkellä ei välttämättä se hohdokkain hetki, mutta yli siitäkin ollaan päästy;)

arctic biker
10.06.2016, 17.28
Ai tännekö voi heittää vanhoja pyöräilymuisteloja.

Noh, minä olin ikävuosien 14-18 välillä viikonloppupostin/lehdenkantaja. Postia jaoin paksurenkaisella Rahti-Jopolla, yksivaihteisella luonnollisesti. Elävästi on jäänyt mieleen se kerta kun pakkasta oli -38C. Keskivauhti ei ollut huimaava tuolla(kaan) kerralla. Rahti-Jopo ei ollut ihan kevyin pyörä polkea ja kun etutelineen päälle laittoi yhden postisäkin verran hesareita yms. lehtiä + tarakan molemmille puolille vielä lisäsatsit, niin kyllähän siinä vääntää sai jotta etenemään pääsi...varsinkin tuollaisilla rapeilla pakkaskeleillä.

Sunnuntain jakoreitillä taisi olla pituutta n. 50 km, lauantaina oli helpompaa kun silloin oli myös Postin vakityöntekijöitä töissä ja oma reittini taisi olla luokkaa 30 km lauantaisin. Sunnuntaisin meitä oli vain kaksi viikonloppukantajaa ja reitti siis lauantaita pidempi. Se oli hassua myöskin, että vakityöntekijöillä oli oikeus jakaa postit taksilla jos pakkanen laski alle -15C, mutta meillä viikonloppukantajilla ei ollut vastaavia etuisuuksia eli me liikuimme pyörällä kelillä kuin kelillä.

Niin ja vakityöntekijät saivat myös jakaa postinsa työsuhde-Posti-Jopoilla. Meidän piti hommata oma kalusto ja minä ostinkin tuon Rahti-Jopon, joka oli muuten kuin perinteinen Posti-Jopo, mutta väriltään vihreä ja etutelineessä ei ollut korkeita reunoja. Pyörä löytyy vieläkin varastosta, muutamaan vuoteen sillä ei ole enää ajettu. Vaatisi pienen kunnostuksen ennen uutta käyttöönottoa. Ikää pyörällä reilut 30 vuotta.

Ah niitä aikoja!
En ole koskaan ollut lehdenjakaja mutta jotain kokemusta on noista postijopoista. Niitten runko ruukasi ratketa sieltä keskiönseudulta. Ohutta peltiä niin vattumainen hitsata. Eikä nää rungonjigit aina Helkamalla olleet olleenkaan kohdilaan. Jos työpyöränä raskasta lastia joutuisin moisilla kuskaamaan niin heti työterveyshuollolle tekisin kantelun.