PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kaivataan opastusta fillarin huollossa

Torre
29.05.2016, 23.52
Hei

Olen viime vuonna aloittanut työmatkapyötäilyn ja tällä viikolla ostin ensimmäisen täysjouston tarkoituksena ajaa maastopolkuja.

Jos ja kun pyöriä alkaa kertyä tulee myös paljon huollettavaa. Olen yleisellä tasolla suht kätevä käsistäni, mutta noi pyörän osat on ihan uusia ja ihmeellisiä. Työmatkapyörän ostaessani purin vaihtajat auki ja jouduin viemään sen huoltoon, jota en haluaisi tehdä. Nyt tein saman homman töysjouston kanssa ja pyörä on taas aivan pois säädöistä. Joitain youtube vidoita olen katsonut, mutta en halua oppia tekemään mitään vaihevaiheelta, vaan haluan sisäistää ja ymmärtää vaihtajien toiminnan.

Tarkoituksena olisi pystyä tekemään kaikki pyörän huollot itse tulevaisuudessa.

Kysynkin, että olisiko jollakin tai joillakin aikaa ja innostusta opastaa uutta harrastajaa pyörän huollossa. Mikä tahansa muoto asian suhteen sopii. Tänne luokseni Taliin voi tulla tekemään tai voin tulla jonnekken pääkaupunkiseudulle tekemään (mieluiten länsihelsinki). Myös jonkun pyöräilyseuran tai harrastajan pajalla olisi kiva käydä tutustumassa ja tässä turhautumisen keskellä voin vaikka luvata tulevani muutamaksi tunniksi ilmaiseksi töihin pyörähuoltamoon, jos minulle opetetaan vaihtajien säätö ja nestejarrujen ilmaus vastineeksi.

Eli kaikenlainen apu ja neuvonta kelpaa.

Viestiä näin aluksi vaikka yv:llä.

Niin ja hyvää pyöräilykesää kaikille!

akvavitix
30.05.2016, 01.08
Pääsääntöisesti sekä etu- että takavaihtajassa on kaksi lähekkäin olevaa ruuvia, josta säädät vauhtajan ääriasennot. Näillä rajoitat siis vaihtajien liikeratoja molemmissa ääripäissä.

Lisäksi vaijerin kireyden hienosäädössä käytettävät ruuvit ovat avainasemassa. Etuvaihtajan osalta säädät tästä ruuvista vaihtajan häkin siten, että se ei osu ketjuun ko. eturattaan suhteen sopivilla takarattailla.

Takavaihtajan vaijerin kireyden säätö on sikäli helpompaa, että riittää kun vaihtajan rissat ovat samassa linjassa rattaiden kanssa. Samalla on toki hyvä tarkistaa että vaihteet vaihtuvat sujuvasti.

Ainakin Shimanon ohjeet ovat sen verran yksinkertaiset, että suosittelen niitä lueskelemaan. Vaihtajien säätö on yllättävän yksinkertaista puuhaa.

nure
30.05.2016, 17.33
Tekemällä oppii, ei kukaan mestari ole aloittaessa mutta joka kerta kun jotain tekee niin aina jotain uutta oppii.

oem
30.05.2016, 19.01
Ajastaan täältä forumilta löytyy korjaus- ja huoltoaiheisia kysymyksiä ja ohjeita. Kun niitä lukee "varastoon", niistä saa oppia siihen kun asia tulee itselle eteen. Aina niistä jotain jää mieleen ja kuten nure kirjoittikin, tekemällä oppii. Paras ohje on "ehjää ei kannata korjata" ja "ihan kaikkea ei kannata tehdä itse". Ajaminen on kuitenkin tärkeämpää.

speedypete
30.05.2016, 20.02
Youtubesta löytyy paljon ihan kädestä pitäen opastusta.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLXWBBaEdFtbInJIh9tjZPFn2guv-A2_JT Nuo tyypit ainakin käy läpi kaikkea.

Torre
31.05.2016, 00.17
No nyt on taas yksi ilta väännetty täysjousyon vaohteiston parissa.

Takavaihtajan sain jokseenkin kohilleen, mutta isoimmalla rattaalla vaijeria on jäljellä hyvin vähän ja vaihtaja näyttäisi olevan aika kummassa asennossa. Pienemmillä rattailla taas vaihtaa vähän äänekkäämmin.

Etuvaihtaja sitten ihan juttu erikseen. Ylä ja ala limitin ruuvit on niin kamlassa paikassa, että sopivan kulman ruuvarin saamiseksi jokseenkin työskenneltävään asentoon vei tovin. Tällä hetkellä ei meinaa tiputtaa kolmesta rattaasta pienimmälle. Ongelmana on se, että jos löysään vaijeria, niin ketju tippuu pienimmälle, mutta ei oikeen nouse isommalle. Luonnollisesti sitten sama toisinpäin eli tällä nykysellä kireemmällä vaijerilla ei sitten oikeen suostu laskemaan ketjua pienimmälle.

On kyllä turhauttavaa, mutta Oikeessa ootte ei kukaan oo osannu syntyessään säätää noita vaihtajia kohilleen.

Kohta on säätöruuvit pyöreinä ja runko täynnä naarmuja ruuvarin iskuista, mutta en luovuta.

Videoita ja ohjeita oon käyttänyt paljonkin apuna, mutta niillä ne aina menee just ohjeiden mukaan kohilleen. Ite ku tekee saman perässä, nii kaikki on ihan perseellään. 😂

nopsako
31.05.2016, 08.01
No nyt on taas yksi ilta väännetty täysjousyon vaohteiston parissa.

Takavaihtajan sain jokseenkin kohilleen, mutta isoimmalla rattaalla vaijeria on jäljellä hyvin vähän ja vaihtaja näyttäisi olevan aika kummassa asennossa. Pienemmillä rattailla taas vaihtaa vähän äänekkäämmin.

Etuvaihtaja sitten ihan juttu erikseen. Ylä ja ala limitin ruuvit on niin kamlassa paikassa, että sopivan kulman ruuvarin saamiseksi jokseenkin työskenneltävään asentoon vei tovin. Tällä hetkellä ei meinaa tiputtaa kolmesta rattaasta pienimmälle. Ongelmana on se, että jos löysään vaijeria, niin ketju tippuu pienimmälle, mutta ei oikeen nouse isommalle. Luonnollisesti sitten sama toisinpäin eli tällä nykysellä kireemmällä vaijerilla ei sitten oikeen suostu laskemaan ketjua pienimmälle.

On kyllä turhauttavaa, mutta Oikeessa ootte ei kukaan oo osannu syntyessään säätää noita vaihtajia kohilleen.

Kohta on säätöruuvit pyöreinä ja runko täynnä naarmuja ruuvarin iskuista, mutta en luovuta.

Videoita ja ohjeita oon käyttänyt paljonkin apuna, mutta niillä ne aina menee just ohjeiden mukaan kohilleen. Ite ku tekee saman perässä, nii kaikki on ihan perseellään. [emoji23]

Jos vaihteet on ennen toimineet moitteettomasti äärisäätöjen suhteen niin ruuveihin ei tarvi koskea. Kaikki tapahtuu vaijerin kireyttä säätämällä, jos ei niin vika on yleensä vaijerissa/kuorissa, pakassa tai ketjussa.

Tauno
31.05.2016, 08.41
Laita tänne hyviä kuvia niistä vaihtajista ja rattaista, joku taatusti kertoo alta aikayksikön, mikä on pielessä.

yannara
31.05.2016, 19.47
Ajele Myyrmäkeen niin mä voin kattoo siinä samalla kun säädän omaa. Privaa vaan jos on halua.

Torre
31.05.2016, 23.47
Noniin kiitos yannara, että tarjouduit jeesaamaan. Laitoin yv:tä. Kiitos myös muille vinkeistä.

Voin vaikka sitten laitellä tänne kuvia, jos ei saada tota kahdenkaan miehen voimin kuntoon. 🚲😂

yannara
01.06.2016, 09.49

Mä voin tosiaan jeesata, samalla kun toi oma vekotin kaipailee säätöä ja en löydä siihen motivaatiota. Voidaan vaikka purkaa toi mun oma ensin atomeiksi niin näet miten homma lähdetään tekee alusta lähtien.

Mutta noihin sun viimeisiin kirjoituksiin, niin niillä ruuveilla on edelleen se sama merkitys kuin takavaihtajalla, eli ne asettaa vain ääriasennot. Nyt kun olet säätänyt niitä edes takaisin, niin irroita vaijeri kokonaan, ja kokeile, liikuttaako itse vaihtaja ketjua kaikkien kolmeiden rattaiden välillä, vai etstääkö ne ruuvit nyt liikerataa. Jos estävät, niin ruuvaa ne auki. Ensin pitää saada vaihtaja toimimaan ilman vaijeria kunnolla.

Ja noi säätöruuvit kannattaa nyt vaihtaa, koska olet kusessa kohta jos ne oikeasti pyöristyy loppuun asti.

Voin toki auttaa täällä jos saadaan aika mätchäämään yhteen.

yannara
01.06.2016, 09.53
Jos vaihteet on ennen toimineet moitteettomasti äärisäätöjen suhteen niin ruuveihin ei tarvi koskea. Kaikki tapahtuu vaijerin kireyttä säätämällä, jos ei niin vika on yleensä vaijerissa/kuorissa, pakassa tai ketjussa.

Juuri näin, ne ruuvit on tarkoitettu siihen, että jos sama takavaihtaja siirretään vaikka 9-lehtisestä 10-lehtiseen pakkaan niin liikerataa voidaan avata laajemmin yms.