PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajoasennon säätöä

mk94
21.05.2016, 15.26
Olen nyt ostanut maastopyörän ja aikaisemmin oli normi kaupunki pyörä, jossa oli myös ajoasento etukeno, mutta nyt tullut se ongelma maasturin kanssa, että paino tuntuu olevan liikaa käsillä kun kämmenissä tuntuu jo liikaakiin. Kädet on pyörässä aika suorassa ajaessa ja penkki on vähän korkeammalla kuin tanko. Liikkeessä oli, että penkkiä voi säätää eteen ja taakse, mutta stemmikin voisi olla lyhyempi. Olisiko siis lyhyemmän stemmin hankinta korjaava tekijä? Tangon nostoakin olen miettinyt, mutta vaikuttaa maastopyörissä olevan vähän kinkkisempi juttu kuin vaan kuuskoloavaimella löysyttää ja siirtää kuten edellisessä pyörässä on liekö vaikuttaisi ongelmaan?
Olen miettinyt myös pyörän kokoa nyt kun ajellut jonkinverran 18.5virtual ja actual oli 17.5 kun jalan pituus on minulla 86cm noin kun mittauksesta osaa sanoa kuinka huomioida se satulan paine vähän kirjalla kun mitannut niin nostanut ylemmäs :D ja pitkä olen noin 178cm. Voisiko siis penkin liika korottaminen viedä painoa eteen liikaa ja lisätä matkaa tangolle? Oli liikkeessä, että hyvä koko kun matkaa tangolle olisi seuraavassa koossa jo tullut lisää.

hannupulkkinen
21.05.2016, 15.35
Katso netistä jokin säätöohje. Niitä on siellä vaikka kuinka. Vaikka tämä.https://www.youtube.com/watch?v=xxifl9JTeYA
Jos satulan nokka on alaspäin, tulee painoa käsille. Siispä vesivaaka esille ja jos munat puutuu niin satula pari milliä alemmaksi tai vaikka viis. Satulan korkeus tulee olla sellainen, että jyrkissä alamäissä pääsen sen taakse takapyörän päälle roikkumaan. Jos on hissitolppa niin silloin satula voi tietenkin olla vähän korkeammalla.

TERU
21.05.2016, 21.26
Tätäkin voi lueskella.

http://www.fillari-lehti.fi/Fillarilehti/Jutut/Yhdentoistakohdansaatomtb.aspx

SSGT-92
22.05.2016, 12.13
Kroppasi mittojen 86/178 suhteen sulla on liian pitkä/iso runko.Omilla mitoilla 85/186 21.5 felt q920, samalla 620mm vaakaputken mitalla on hyvä.
Koeajoithan pyörän ja kokeilit eri kokoja vai luotitko myyjän sanaan ?

adrianus
22.05.2016, 15.41
Satulaa ei siirretä sen takia, että päästään lähemmäksi tai kauemmaksi ohjaustangosta. Satulan paikalla säädetään jalat oikeaan kohtaan polkimien suhteen. Ensin siis satula kohdilleen ja sitten kannattimella ohjaustangon etäisyys...

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommuutteri
22.05.2016, 15.48
Jos mitat pitää kutinsa, sulla on melko pitkät jalat suhteessa muuhun kroppaan. Lyhyempi stemmi on tässä tapauksessa hyvä vaihtoehto, samoin tangon kavennus lyhentää todellista reachiä.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

mk94
22.05.2016, 16.17
Joo pitääpi laittaa se lyhyempi stemmi ja tarvittaessa kapeampi tanko. Onko kulmaa säädettävissä stemmeissä järkeä? Kyllä kokeilin kokoa vähän ajaessa, mutta siinä ei minusta paljoa selville saanut näin ekoja kertoja maastopyörällä kun ajoin edes :D

hcfreak
22.05.2016, 17.50
Liian leveän tangon kyllä huomaa käytännössäki ku käet haluaa mennä keskemmäs. Tankoa voi lyhentää ihan rautasahalla. Ainaki suoraa tankoa. Jos haluaa vähä tankoa ylemmäs niin ostaa tangon jossa on korotusta