PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kun kuski ratkeaa

paskalokki
19.05.2016, 15.58
Itselle on nämä pitkäkestoiset raittiusputket uusi asia ja ensimmäisen totaaliraitistumisen koin vasta tänä keväänä. Kolme viikkoa tipattomalla ja kyllä kulki pyörä ja nousi puntti. Onko muilla foorumilaisilla ongelmia ratketa joskus ryyppäämään ja näin ollen ajot menee vihkoon tai niitä ei tule ryyppy- tai krapulaputken takia ollenkaan? Ajatteko kankkusessa ollenkaan? Jos lauantaina ottaa, jää sunnuntain ajot välistä ja maanantainkin ottaa pumpusta jos joutuu tempomaan?

Onko ajaminen vaikuttanut juomiseesi positiivisesti, ryyppäätkö nykyään vähemmän kun tulee morkkis siitä, että tuleva päivä menee vituiksi etkä pääse lenkille?

StantheMan
19.05.2016, 16.04
Meikäläisellä juominen ohittaa ajamisen. Jos on tilaisuus törppötelyyn, niin sitä sitten. Ajamaan pääse aina - juomaan harvemmin. Kahtasataa ennen pitää olla vähintään yksi dagen efter. 300 ja yli mielellään ei kännejä samalla viikolla. Kankkusessa en enää ajaa. Sitäkin on tullut useasti tehtyä.

Niin, lääkärihän kieltänyt nämä molemmat harrastukset minulta :(

Morpheus3
19.05.2016, 16.41
Eipä ole ratkeamisongelmia, kohta 5v mennyt niin että vuoden aikana nautitaan korkeintaan pari pulloa kuoharia. :-)

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

PuffySticker
19.05.2016, 17.44
Kyllä se tarve päästä ajamaan Kovaa Ajoa® aika usein voittaa meikällä tarpeen päästä mukittelemaan, onneksi näin. Meikäläisellä ei tuota viinapäätä juuri ole niin aika helposti tulee juotua rahtunen liikaa. Jos on mahdollisuus lähteä lenkille seuraavana päivänä niin on parempi motivaatio jättää juominen saunakalja-tasolle. Mutta sitten kun on pakko pitää taukoa pyöräilystä, kuten matkalla tai rasituksen takia, saattaa kippo kallistua vähän tiuhemmin.

Uskon vahvasti keski-eurooppalaiseen arkitissutteluun.

El-Carpaso
19.05.2016, 22.12
Ajan jotta voin juoda, vai miten se meni?

Eiku hyvät oluet on elinehto ja fillaroimalla saa niiden aiheuttamaa kaloritaakkaa pienennettyä. Darrassa fillarointi myös onnistuu, mutta esim. juoksemista en edes kuvittelisi.

OneTen
19.05.2016, 23.21
Nuorna miesnä oltiin tatamilla harjoittelemassa päähänlyöntiä ja kurmootusta joka lauantai 12.00. Ei vaikuttanut perjantain annostuksiin, kaasu pohjassa pilkkuun ja minkki kainalossa grillille. Jos oli saadakseen.

Ei onnistu vanhalta. Oikein niin mikään.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
20.05.2016, 08.02
...Onko muilla foorumilaisilla ongelmia ratketa joskus ryyppäämään...

Ei. Nautiskelen toki säännöllisesti oluita, viinejä ja viskejä.

...Ajatteko kankkusessa ollenkaan?

En muista koska olisin viimeksi juonut niin paljon, että olis tullut krapula, joskus 90-luvulla opiskeluaikoina kenties. Mutta en ajaisi jos olisi.

Onko ajaminen vaikuttanut juomiseesi positiivisesti...

En osaa sanoa. Tai ehkä siten kun karpaasi tuossa mainitsi, että voi huoletta juoda kaloreita kun tietää kuluttavansa ne sitten joskus :p

EsaJ
20.05.2016, 09.32
Yli vuoteen en ole pisaraakaan ottanut, eikä tee mieli. Alkoholitonta olutta napsin palautukseksi silloin tällöin, ihan maun vuoksi. Olen kuntoani kasvattavassa jatkumossa ja elämä on niin kaunis, että en halua päivääkään pilata krapulassa, kun voisi olla ajamassa...

Elämä on valintoja...... ;)

PatilZ
20.05.2016, 10.14
Aikaisin aamulla heitetyt lenkit pitävätedellisenä iltana poissa pahanteosta. Kun tietää, että ei aja aamulla, niin kieltämättä yksi annos liikaa tulee helposti otettua. Eilenkin. Nyt on kiva olla etätöitä tekemässä kotona.

Mutta noin muuten tämä arkitissuttelukin syö kyllä miestä - sen huomaa kun ei ota yhtään. Uni on sillon laadukkaampaa ja ei toi puoli viiden aikaan herääminen ole niin auvoista ja lepo tuntuu erittäinkin vaillinaiselta. Äärimmäisen harvoin sentään krapulassa on tarvinnu lähteä ajamaan. Nekin kerrat kylläkin ovat liikaa. Mutta on tässä vähän tietenkin liikakäytön makua. Vaan punkkulasi illalla, pitemmän lenkin ja remonttisession jälkeen huurteinen ja gin and tonic kotiterassilla ... aah... kyllä siinä vaan jotakin on.

lastumaki
20.05.2016, 15.41
Väärin juotu, jos aamulla pystyy ajamaan.

erkkk
23.05.2016, 14.23
Pari hyvin paljon ajanutta ja toisinaan hyvin paljon dokannutta tuttua on heittänyt lusikan nurkkaan kesken lenkin. Tunnen myös kaverin joka vaihtoi krapulapäivät hippeilyyn ja on edelleen elossa ja hyväkuntoinen (ylläri), en kuitenkaan suosittele totakaan kun ongelmakäyttäjien prosentti on vähän turhan suuri ja bonuksena on myös touhun laittomuus.

sledgehammer
23.05.2016, 16.53
Vaan punkkulasi illalla, pitemmän lenkin ja remonttisession jälkeen huurteinen ja gin and tonic kotiterassilla ... aah... kyllä siinä vaan jotakin on.
No näinhän se on. Saattaa tuosta yöuni vähän häiriintyä, mutta toisaalta, nimenomaan tämmöinen alkoholin "oikeinkäyttö" on kuitenkin omiaan pitämään yllä sitä mentaalista puolta. Kun on kunnon lenkki takana, suihku käytynä, safkat syötynä ja olo semmonen mukavan raukea, niin kyllä kylmä laadukas olut on aika jumalten juomaa takapihan fatboyssä köllötellessä. Siinä sielu ja ruumis lepää. Ei sitä voi kyllä mitenkään korvata hanavedellä tai millään muullakaan. Enkä kyllä usko siihenkään teoriaan, että lenkki meni kaivoon, kun joi kaljaa... bullshit.

Moska
23.05.2016, 17.04
Väittäväthän tutkijat semmoistakin, että keppana on erinomainen palautusjuoma. Ei varmaankaan tarkoiteta että lavatolkulla pitäisi ottaa. Ainakaan joka lenkin jälkeen :-D

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

J.Kottenberg
23.05.2016, 18.18
Yli vuoteen en ole pisaraakaan ottanut, eikä tee mieli. Alkoholitonta olutta napsin palautukseksi silloin tällöin, ihan maun vuoksi. Olen kuntoani kasvattavassa jatkumossa ja elämä on niin kaunis, että en halua päivääkään pilata krapulassa, kun voisi olla ajamassa...

Elämä on valintoja...... ;)

Ei todellakaan ole väärin olla juomatta alkoholia. Tai olla tupakoimatta. Tai jotain muuta juomatta tai syömättä. Ja onhan varsin kiistatonta että alkoholin liiallinen käyttö on erittäin haitallista niin käyttäjälle itselleen kuin hänen lähellä olevilleenkin.

Mutta ei asia kyllä ihan niin ole että vaihtoehdot ovat: a) Ei pisaraakaan. b) Krapulaan johtava nauttiminen.

Kyllä noiden kahden välilillä on muitakin vaihtoehtoja.

Mutta tietysti absolutismi on varminta. Silloin ei ala maistumaan liikaa eikä myöskään mitään turvarajoja lähestytä. Joten ei täydellinen alkoholista kieltäytyminen mitenkään huono vaihtoehto ole.

Janu
23.05.2016, 23.41
Mä dokaan aina kun huvittaa, siihen ei phillarointi tai punttijuNppa vaikuta pätkääkään. Viimeksi huvitti joskus 90-luvun loppupuolella.

Jami2003
23.05.2016, 23.46
Vaihdoin tämän vuoden alussa oluen alkoholittomaan ja siihen loppui alkoholin nauttiminen. Itellä toi alkoholiton korvaa tavallisen oluen täysin ja kun mausta tykkää mutta humalaan ei ole tarkoitus tulla niin täydellinen vaihtoehto.

EsaJ
24.05.2016, 08.59
Ei todellakaan ole väärin olla juomatta alkoholia. Tai olla tupakoimatta. Tai jotain muuta juomatta tai syömättä. Ja onhan varsin kiistatonta että alkoholin liiallinen käyttö on erittäin haitallista niin käyttäjälle itselleen kuin hänen lähellä olevilleenkin.

Mutta ei asia kyllä ihan niin ole että vaihtoehdot ovat: a) Ei pisaraakaan. b) Krapulaan johtava nauttiminen.

Mutta tietysti absolutismi on varminta. Silloin ei ala maistumaan liikaa eikä myöskään mitään turvarajoja lähestytä. Joten ei täydellinen alkoholista kieltäytyminen mitenkään huono vaihtoehto ole.

Joo, maailma ei ole musta valkoinen, mutta jos pää tulee kipeeksi jo yhdestä alkoholi annoksesta, niin parempi olla ottamatta sitä ensimmäistäkään ;)

Esa

Highlander
24.05.2016, 09.30
Onko ajaminen vaikuttanut juomiseesi positiivisesti, ryyppäätkö nykyään vähemmän kun tulee morkkis siitä, että tuleva päivä menee vituiksi etkä pääse lenkille?
Ei ole vaikuttanut tai no nykyään en lähde yleensä ajamaan satasen lenkkiä klo 10 aamulla jos olen juonut jonkun normaalisetin eli 6 annosta alkoholia, mutta iltapäivällä ehkä jo.. Ei mullakaan ole krapulaa ollut sitten teini-iän enkä ole sen jälkeen ollut kännissäkään kertaakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Muttapa mutta toleranssit kasvaa ja kyllähän siinä pahasti viilaa itseään linssiin jos käyttää pelkkää krapulakorttia mittarina. Alkoholistina pyrinkin olemaan juomatta mitään arkipäivisin tai siis ennen perjantaita - yleensä onnistuu joskus ei :rolleyes: Lisäksi olen pyrkinyt pitämään annosmäärän samalla tasolla vuosia.

J.Kottenberg
24.05.2016, 11.21
Jos pitää oluen mausta niin arkikäyttöön on Lidlin 2,8% vahvuinen ihan soiva vaihtoehto. Pysyy alkoholimäärät helposti normikeskiolutta pienempinä. Makuasia tietty mutta jos ei ole maistanut niin ehkä kannattaa. Olen nimittäin kotimaisena ykkösoluena sellaista oluttynnyrin huuhteluvettä joskus saanut että Lidlin ykkönen on siihen verrattuna jopa ihan oluen makuista.

sledgehammer
24.05.2016, 11.25
Ei oo krapulaa ollut täälläkään, kun sellaisen saamiseksi pitäisi juoda ihan mielipuolen lailla. Oikeastaan juuri se asia kolkuttelee takaraivossa sillä tavalla, että tiedostan riskin olevan tuosta syystä olemassa. Mä oon vain väsynyt krapulassa, ei muuta. Alkoholin nauttiminen omalla kohdalla on muutenkin vähentynyt vuosi vuodelta. En mä silti kykene selvänä humalaisten seurassa olemaan. Se olisi jo liikaa. Toisaalta mun dokailu on nykyään sixpäkki. Enempää ei oikein jaksa eikä viitsi. Urheilu vaikuttaa kyllä sillä tavalla, että mitä kovemmat treenit on menossa, sitä vähemmän huvittaa ottaa mitään. Monesti sitä lenkillä haaveillee iltaviskistä tai kaljasta, kun kersat ovat menneet nukkumaan ja talo on hiljentynyt. Sitten kun se hetki tulee, huomaan, ettei huvitakkaan. Juon sitten kupin teet ja kömmin punkkaan koisaamaan.

Ärsyttää, kun niin moni hyvä olut myydään puolen litran tölkeissä/pulloissa. Ei huvittaisi juoda niin paljon. Se 0,3L annoskoko on mulle oikein passeli. Yks semmonen kelpaa välillä kympin uutisten aikana nautittavaksi tai sitten sen 4cl viskiä. Noissa itse annosteltavissa viinoissa voi kyllä kusettaa itseään, jos semmoseen on taipumusta...

hannupulkkinen
24.05.2016, 12.27
Minä olen hoitanut alkoholisteja kuusi vuotta ja ollut viinikouluttajana yli 20 vuotta. ;) Kunnon känniä en ole ottanut kymmeniin vuosiin, mutta kerran kuussa viiniseuran tapaamisessa menee illassa ruuan kanssa ehkä pullollinen viiniä kun lasketaan yhteen kaikki maisteluviinit.
Tapaamisen jälkeen olo ei muutamaan päivään ole normaali. Palautumien kestää nykyään.

Muuten juon viikolla saunaoluen kaksi kertaa ja viikonloppuna lasillisen viiniä ruuan kanssa.
Talvella olin kolme kuukautta ilman mitään viinejä tai viskiä ja en niitä edes kaivannut. Saunaoluita kaipailin parilla ekalla saunakerralla, mutta jäätee korvasi sen helposti. Minustakin oluttölkit ovat liian isoja. Jos haluaa jotain erikoisempaa niin se on paintin tölkissä. Talvella mökillä tulee otettua sinkula mökkinaapurin kanssa kerran kahdessa viikossa kun hän poikkeaa juttelemaan.

Muuten menee hyvin, mutta noissa viininmaistajaisissa tulee siis vähän liikaa. Pitäisi opetella sylkemään, mutta kun on usein erinomaisia viinejä niin ei jotenkin osaa. Tuo allekirjoitukseni kuitenkin on hyvänä mottona.

Santerius
25.05.2016, 20.04

Se riippuu vähän henkilöstä. Itse olen sellainen tuurijuoppo, että helposti karkaa, jos makuun pääsee. Lukemattomat lenkit ovat jääneet ajamatta sen vuoksi, että lauantaina ei ole mitään portaita kiipeämistä raskaampaa uskaltanut ajatellakaan.

Tosin nyt kun on alkanut ikää kertymään, on tuo into pikkuhiljaa karissut, muutos on tapahtunut ihan hiljan. Krapulaväsymys kestää niin kauan, että aivan liiaksi asioita jää tekemättä. Tämä on siinä mielessä loistava tilanne, että en ole oikein koskaan kokenut tarpeelliseksi saattaa itseäni välimallin humalaan; joko on juotu saunakaljat, tai sitten on vedetty Pohjanmaan kautta. Siispä nykyään jää useimmiten niihin saunakaljoihin tai vastaaviin.

Nykyisin ryyppään silloin kun on pakko. Ei ole ollut hetkeen, ja se alkaa näkyä myös vauhdissa - toivottavasti positiivinen kehitys ei pysähdy. :)

Ulkorengas
26.05.2016, 05.43
Tämän keskustelun aloituksessa puhuttiin ratkeamisesta, ryyppäämisestä ja krapulasta, ei kohtuukäytöstä.

Itse koen vapaa-ajan niin tärkeäksi, etten halua pilata sitä juopottelun seurauksien paikkaamiseen. Mikä onkaan hienompaa, kuin esim. tähän aikaan vuodesta nauttia vapaapäivinä aamujen raikkaudesta. Kontrasti kasvaa huikeisiin mittasuhteisiin, kun aamulenkillä näkee pitkäksi venahtäneen illan jäljiltä kotiin hoipertelevia tyyppejä. Osittain siksi en ole krapulaa kokenut ehkä 10 vuoteen. Niin syvälle on syöpynyt tällainen ajattelutapa, etten enää osaa nauttia edes nousuhumalasta ja siksi tuotakaan tunnetta en ole aikoihin kokenut. Lisäksi baareissa en muutenkaan viihdy, useinhan metelikin on niissä sitä tasoa että juttelemisesta ei tule mitään. Paremman vaihtoehdon löysin aikanaan tanssilavoilta, jossa hauskaa osataan pitää selvinpäin. Ja noiden suhteen mielikuvat vanhusten humppatansseista kannattaa unohtaa sitten heti alkuunsa.
https://www.youtube.com/watch?v=BAhdsBxILsY

gnothi seauton
26.05.2016, 10.47
Ulkorengas on ytimessä.

Koskaan en ole aamulla harmitellut että "voivoi kun ei tullut viinaa (riittävästi) eilen otettua".

Xterra
27.05.2016, 11.31
Itselleni alkoholi on vähintään orastava ongelma, oikeastaan pidän pienestä noususta ja kun sitä harrastaa usein niin silloin toleranssit nousee ja pieni nousu alkaa vaatimaan sen +10 annosta, joka on kyllä liikaa ja josta usein lipsahtaa vielä sinne noin 15 annokseen. Hiihtokauden loputtua on tullut otettua jo enemmän ja vuorotöitä tekevänä on liki jokaisella pitkällä vapaalla mennyt 4 päivään se 2-3 laatikkoa olutta. Tämä kyllä näkyy sekä aerobisen että salireenin määrässä, vaikka varsinainen krapula tai edes kohmelo vaatiikin sen +20 annosta. Aika tympivä fiilis vaan mennä salille kahden jälkeen, kun siellä olisi voinut olla vaikka 9 aikoihin.

Mun vaihtoehdot tässä taitaa olla 0-linja tai sitten sama meno jatkuu. Valitettavasti vaan esim kalareissut vaatii aika tukevaa selkärankaa, kun kaverit kuitenkin maistelee ja mökki-iltoina saunotaan ym. Omalle heikolle luonteelle noi on kyllä aika vahvoja houkutuksia ottaa "muutama". Edellisen tekstin perusteella voisin melkein sanoa, "Olen Xterra ja olen alkoholisti". Taidankin kiertää korkin kiinni, oluethan onkin sopivasti loppu tästä taloudesta.

Highlander
27.05.2016, 21.12
^Hyvä. Parantuminen alkaa siitä, että myöntää asian tai sitten ei [emoji481][emoji6]

Sent from my iPad using Tapatalk

Jami2003
27.05.2016, 23.22
Suosittelen alkoholitonta olutta kala ja sauna reissulle. Ei sitä tosin pirukaan juo laatikko tolkulla mutta ihan hyvää sijaistoimintaa kaveri porukassa.

E-Cruiser
28.05.2016, 08.42
Itsellä on aika hyvä toleranssi vaikka en käytännössä edes juo enää. Tuossa vähän tuli otettua, niin kaksi pulloa punkkua näkyi menevän enkä ollut vielä mitenkään vakavasti kännissä.
Puolentoista pullon jälkeen kävin ostamassa viereisestä Alkosta vielä puolikkaan, eikä myyjällä ollut kuntoon mitään huomauttamista. Edellisestä kerrasta oli taas monta viikkoa.
Kyllä sitä joskus on hyvä vähän kostuttaa, kun ei vaan ota päivittäiseksi rutiiniksi. Kännissä olen maailmaahalaava humanisti, kuuntelen musaa. Musa kuulostaa kännissä helvetin hyvältä.

janne68
28.05.2016, 10.01
Itsellä on aika hyvä toleranssi vaikka en käytännössä edes juo enää. Tuossa vähän tuli otettua, niin kaksi pulloa punkkua näkyi menevän enkä ollut vielä mitenkään vakavasti kännissä.
Puolentoista pullon jälkeen kävin ostamassa viereisestä Alkosta vielä puolikkaan, eikä myyjällä ollut kuntoon mitään huomauttamista. Edellisestä kerrasta oli taas monta viikkoa.
Kyllä sitä joskus on hyvä vähän kostuttaa, kun ei vaan ota päivittäiseksi rutiiniksi. Kännissä olen maailmaahalaava humanisti, kuuntelen musaa. Musa kuulostaa kännissä helvetin hyvältä.

Sama juttu->nousussa olen mitä myönteisin ihminen,vitutukseen en dokaa koskaan.Baareissa en viihdy,muki maksaa sen verran,ettei tällanen sniidari viitti tuhlaa rahojaan moiseen.Nousuhumalassa musiikki on terapiaa sielulleni!O`le-Tänään aamulla kävin putsaa duuniautoa Vantaalla.Ajaessani Hiekkaharjun golfkentän ohi,oli joku jantteri just lyömässä (draiverilla?)aloituslyöntiään.Sopivasti stereoista tuli ACDC:n :Play ball.Golfarin ilme oli näkemisen arvoinen ,kun vedin nupit kaakkoon ja ikkunat auki :)

Xterra
30.07.2016, 17.24
Suosittelen alkoholitonta olutta kala ja sauna reissulle. Ei sitä tosin pirukaan juo laatikko tolkulla mutta ihan hyvää sijaistoimintaa kaveri porukassa.

Jamille kiitoksia toimivasta vinkistä, uusi elämä tuntuu hyvältä, vaikka asiaa ja oman otteen muuttumista joutuukin selittämään kavereille. Liki aina tulee komentiksi, että kait sitä voi yhden ottaa, mutta ei vaan voi. Sitä riskiä en tule ottamaan, että homma karkaisi uudestaan. Johan tuohon meni kokonaisuutena se 5 vuotta elämästä, välillä enemmän välillä edes jokseenkin kohtuulisesti. Nyt voi sanoa, etten käyttänyt alkoholia, alkoholi käytti mua hallitsemattomasti...

Monesti addiktiot kai kääntyy uuteen osoitteeseen. Toivottavasti menee kestävyysurheiluun addiktion suunta.

Itse dokasin kai osittain vitutukseen, mutta kummasti vitutus loppui parissa viikossa raittiuden alkaessa.