PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eri pyörien ja eri ajosentojen vaikutus lihasryhmiin yms.

Wilgios
15.05.2016, 19.26
Koetanpa uudelleen omaan ketjuun, tuossa toisessa ketjussa meinasin syntä sota. Jos kysymys on hevonhumppaa niin poistakee.

Eli, miten isoja vaikutuksia lihaksistoon on eri pyörillä ja sitä myötä eri ajoasennoilla? Se lienee selvää että thriathlonistin kannattaa ajaa tri pyörällä. Mutta esim. Itselläni kun päälaji on mtb niin kannattaako optimitilanteessa ajaa pelkästään mtb:tä, meneekö harjoituksen vaikutus maantiepyörällä ns. eri paikkaan jaloissa jne... sama juttu kun talvella ajaa trainerilla maantiepyörällä. Erohan tulee, ainakin minun mielestäni, selän kulmasta ajoasennossa ja painosta käsille/hartioille. Mulla on maasturissa melko mukavuuden haluinen ajoasento.

Tykkään vaihtelun vuoksi ajaa pitkiä lenkkejä maantiepyörällä maasturin sijasta, siksi tätä kyselen.

Siis täysin puuhastelija olen ja lähinnä mietin voinko käyttää vähät harjoitustuntini tehokkaammin.

CamoN
15.05.2016, 21.13
Vaikutusten suuruudesta en osaa sanoa yhtään mitään, mutta alalajeilla on ehdottomasti erilaisia vaikutuksia ja näkisin että ensisijaisesti pyöräilyn eri alalajit tukevat toisiaan. Jos tarkastellaan asiaa vaikka voimantuoton näkökulmasta; yksinkertaistaen maantieajo kehittää voimakestävyyttä, sillä pitkät jaksot ilman keskeytyksiä pyörityksessä kohtalaisen tasaisella teholla ovat lajille ominaisia. Maastopyöräilyssä on paremmat edellytykset kehittää maksimivoimaa, kun ryömintänopeuksinen erittäin hitaan kadenssin runttaus jyrkissä nousussa on tyypillisempää. Toki maantie- ja maastopyörää voi ajaa myös kuin Jopoa, jolloin harjoitusvaikutukset lienee molemmilla välineillä samat kuin Jopolla.

Ajoasennon vaikutuksesta rohkenisin yleistää sen verran, että matalampi asento kuormittaa alavartalon takapuolta suhteessa enemmän etupuoleen verrattuna. Eli aika-ajajille voi olettaa kehittyvän parhaat kestovoimaominaisuudet alaselkään, pakaroihin ja takareisiin. Saatan olla ihan väärässäkin, tämä perustuu pelkkään kuulopuheeseen.

Ari H
16.05.2016, 12.41
^ Komppaan CamoN'ää ajoasenossa. Minulla on hyvin pysty ajoasento (fitness-pyörä) ja kyllä jyrkemmät ylämäet ja pitemmät lenkit tuntuvat etureisissä juuri polven yläpuolella.

hannupulkkinen
17.05.2016, 18.39
Maantiepyörällä on huomattavasti helpompaa ajaa pk-sykkeillä kuin maastopyörällä. Siksi pitkät lenkit kannattaisikin tehdä sillä. Jos laji on maastopyöräily niin tientenkin taitoharjoittelu, lajivoima ja vetoharjoittelu pääosin maastossa.

Api76
19.05.2016, 22.41
No oli mulla syklo tohon pk ajoon mutta viime kesänä sillä 150km ja täpärillä 3800km.... onnistuu pm ajo maasturilla mutta pitää kiinnittää huomio reittiin. Latupohjat helpot polut ja hiekkatiet sopii pk lenkeille. Ajattelinpa ajaa Pirkanpyöräilynkin Läskillä tai täpärillä pm lenkkinä maisemia katsellen....

Wilgios
21.05.2016, 08.32
Kiitos vastauksista.

Itsellä helpompi pitää sykkeet matalammalla maasturilla. Helposti maantiepyörällä karkaa...

mtb mun ns. pääharrastus mutta maantiepyörällä kivempi ajaa pitkät treenit reittivalintojen takia. Tosiaan sitä olen pohtinut että minkä hyödyn saan talven traineritreeneistä kun keväällä siirryn maastoon, eli mihin lihasryhmiin olematon voiman kasvu menee. Sen verta mukavuuden haluinen olen etten talvella ulkona aja.

Tauno
21.05.2016, 08.54
Monesti kuulee tosiaan tuon väitteen, ettei maastopyörällä pysty tekemään pk:ta. Samaa väitetään myös hiihtämisestä talvella.

Aika paljon kyllä tuolla baanoilla näkee sitä, että ylämäkeen ryysitään täysillä. Talvella suksilla ilmeisesti sen takia, että suksi ei oikein pidä muuten. Kesällä maasturilla varmaan sen takia, että takarengas ei pidä muuten.