PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oletko "pyöräilijä"?

Mika M
12.05.2016, 17.11
Meni tässä pari päivää sitten aamukahvit nenään kun luin hesaria: ”Puolan ulkoministeri Witold Waszczykowski (http://www.hs.fi/haku/?haku=Witold+Waszczykowski&lahde=nimilinkki) antoi vuoden alussa saksalaiselle Bild-lehdelle haastattelun, jossa hän kertoi edustamansa Laki ja oikeus -puolueen arvoista:
”Me haluamme vain parantaa maamme muutamista sairauksista. Edellinen hallitus toteutti vasemmiston toimintamallia, ikään kuin maailman pitäisi liikkua marxilaisittain vain yhteen suuntaan, kohti kulttuurien ja rotujen sekoitusta, pyöräilijöiden ja kasvissyöjien maailmaa, jossa käytetään ainoastaan uusiutuvia energianlähteitä ja taistellaan kaikkia uskonnon muotoja vastaan.”

http://www.hs.fi/blogi/kuolemantanssi/a1306029479693

Edelleen toimittaja Suvi Turtiainen lataa 10.5.: ” Ne, jotka (Puolassa) vastustavat hallitusta, leimataan herkästi väärämielisiksi. Tai ”kasvissyöjiksi tai pyöräilijöiksi”, joiden etujen ajamisen ulkoministeri Witold Waszczykowski (http://www.hs.fi/haku/?haku=Witold+Waszczykowski&lahde=nimilinkki) tulkitsi muutama kuukausi sitten olevan vastoin Puolan arvoja.”

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1462770732639

Tämähän on hupaisaa! En aikaisemmin koskaan ole törmännyt yhtä nuivaan suhtautumiseen pyöräilyyn. Yleisesti julkisessa keskustelussa pyöräilyyn suhtaudutaan korkeintaan kevyen huvittuneesti, eikä sitä oteta lainkaan vakavana mahdollisuutena liikkumiseen, ainakaan suurten massojen liikuttamiseen. Useimmiten suhtautuminen pyöräilyyn on varsin suopeaa, eri asia, miten se näkyy esim. julkisten varojen suuntaamisessa vaikkapa pyöräteihin. Ei kuitenkaan aivan huonosti minun mielestäni jos asiaa vertaa vaikka kolmekymmentä vuotta takaiseen tilaan. Pyöräteitä on tässä vähälumien kesän maassakin vedetty tuhansa kilometrejä jms. Paljon tietenkin vielä voisi tehdä..

Mutta että tällainen ”kasvissyönti ja pyöräily” olisi ihan oikea poliittisesti vastustettava asia, sellaista en ole tavannut. Mahtavan huvittavaa!

Oletko Sinä tällainen ”pyöräilijä”? Uhka isänmaalle ja yhtenäiskulttuurille sekä perinteisille arvoille? Oletko vieläpä ”kasvissyöjä ja pyöräilijä”? Kenties sivari, totaali, pilvenpolttelija, -hippi, hipsteri tms.?

Herää kysymys jos pyöräilyyn aletaan lisääntyvästi liittää tällaisia määreitä, ajaako se pyöräilyn etua? Entä edustavatko ilmoituksellaan pyöräilijöiden etuja ajavat järjestöt pyöräilijöiden laajaa mielipidettä? Esim. Helsingissä omasta mielestäni ansiokas ja järkeviä pyöräilypoliittisia kannanottoja tekevä Osmo Kivekäs on tunnettu "totaalikieltäytyjänä ja suoran toiminnan aktivistina. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Otso_Kivek%C3%A4s)" Tästä syystä en itse haluaisi profiloitua hänen kanssaan samaan viiteryhmään millään tavalla, vaikka se ei mitenkään näkyisikään toiminnassa, jos esim. liittyisin Pyöräliittoon.

Koska julkinen elämä yhä enemmän alkaa olla ja tulevaisuudessa yhä enemmän on erilaisten asenteiden ottamista ja niiden mukaisesti käyttäytymistä sen sijaan, että asioihin suhtauduttaisiin pragmaattisesti, on tässä mielestäni tietynlainen vaara. Jos pyöräilyyn aletaan suhtautumaan niin, että se on tietyllä edellä kuvatulla tavalla asennoituneiden puukäpyläläisten harrastus, ei tästä mielestäni seuraa mitään hyvää pyöräilylle.

Ja vastaus itse esittämääni kysymykseen: Itse olen vain pyöräilijä, en ”pyöräilijä” enkä ”kasvissyöjä”. Itseäni on aina haitannut ihmisten suhtautuminen esim. työmatkapyöräilyyni niin, että samalla kun olen taittanut keskipitkän työmatkani pyörällä kesät talvet, tämä edustaisi myös jollakin tavalla ajatuksiani. Ei edusta muuta kuin niin, että tietysti toivon mm pyöräteille hyvää tienpitoa ja muuta sellaista. En promotoi ”kasvissyöntiä ja pyöräilyä”. Syön lihaa. Olen hetero. Olen mies. Olen valkoihoinen. Omistan myös auton, mopedin, käytän bussiakin viikoittain. Silti pyöräilen.

PS. nopealla googlettelulla löysin myös, että Lontoolainen veteraanipoliitikko Jeremy Corbyn, 66, on Britannian työväenpuolueen eli labourin uusi johtaja ja samalla Britannian oppositiojohtaja. ”Corbyn on 66-vuotias labourin pitkän linjan kansanedustaja, vasemman laidan kulkija, rauhanaktiivi, kasvissyöjä ja innokas pyöräilijä.”

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1440905507432
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1442025269843

Jältti
12.05.2016, 18.08
Mä oon vissiin "pyöräilijä". En ole aikasemmin miettinyt, mutta olen kyllä vasemmistohenkinen. Kasvissyöjäkin olen lähes kokoaikaisesti. Kannatan kestäviä energialähteitä. Ajan pyörällä. Pitkä tukkakin on ja pilveäkin olen polttanut, saatana. Toisaalta tykkään kaikesta mikä toimii polttomoottorilla. Tilaan mobilistia. Juon kaljaa. En kierrätä.

Jotenkin en ole vain ajatellut niputtaa näitä yhteen. Olen varmasti "pyöräilijä". Ainakin jos unohtaa kaiken muun (niinkuin yleensä näissä ideologisissa lässytyksissä).

Leopejo
12.05.2016, 18.44
En aio taallakin ottaa osaa keskusteluun Puolan poliittisesta tilanteesta.

Kuitenkin sivumainintana, pari vuotta sitten paikallisen koulun seinalla luin tekstin 'Kwiatkowski nie pedałuj!', eli 'Kwiatkoski, ala pyoraile!'. Viesti oli kuitenkin suunnattu Dawid Kwiatkowski-nimiselle nuorelle puolalaiselle laulajalle, ja tarkoitti 'Kwiatkowski, ala homoile!', silla 'pedał', 'poljin', on yleisin vastine suomenkielen sanalle 'homo'.

YT
12.05.2016, 18.49
Eli se puolan konsonanttiministeri vastustikin homoja ja kasvissyöjiä? Sehän onkin sitten ihan toinen juttu.

Leopejo
12.05.2016, 18.56
Eli se puolan konsonanttiministeri vastustikin homoja ja kasvissyöjiä? Sehän onkin sitten ihan toinen juttu.
Ei ei, minun oli vain hauska (?) esimerkki sanasta, jolla on kaksi merkitysta. Kylla ministeri kaytti sanaa 'rowerzyści', 'pyorailijat'.

Reivi
12.05.2016, 19.20
No siinä mielessä olen pyöräilijä, että alkaa tuo henkilökohtainen verokertymä olemaan jo kohtalainen ja autoilun vähentäminen on helpoin paikka kaventaa tuota verokarhun kouran raapaisua. Kierrätän myös siinä mielessä, että rouva kerää roskat omiin läjiinsä ja usein sitten pääsen ne viemään omiin pönttöihinsä pihalle. Lihaa syön siinä missä rehujakin, koska molemmat on hyviä ja maistuvia. Pilvestä en välitä, kokeilut olen. Röökin vaihdoin sähköiseen ja viinaksia otan lähinnä saunassa ja silloinkin vain maksimissaan muutaman. Eli jos valtion kannalta ajatellaan, niin aika kurja tapaus olen, sillä näillä elintavoilla tulen mahdollisesti saavuttamaan eläkeiän ja jopa muutaman vuoden eläkettä, sikäli kun eläkettä reilun 30vuoden päästä vielä jaetaan.

brilleaux
12.05.2016, 19.43
Mä olen kai läskipyöräilijä. Myös välilyönnillä.
Kai sitten hipsterikin, kun IPA maistuu.
Ja sivari koska koen sodan kokonaisuutena täysin käsittämättömäksi asiaksi. Toki intti on käyty. Enää en kävisi. Eroaisin reservistä heti, jos sitä ei olisi tehty niin helvetin vaikeaksi vittuillessaan.
Kasvisyöntiä olen harkinnut pinnallisesti jo muutamaan otteeseen. En totaalivegaanilinjaa.

Luontoa en roskaa, enkä osta muovikasseja. Ja autosta luopumista on harkittu.
Vihreiden arvojen, sekä viimeisimmän ajoneuvoverolipun saapumisen jälkeen.
Kai musta on tulossa joku läskipyöräilevä hipsterihippi.

Olenko uhka isänmaalle? En usko.
Nykyhallitus on. Mitä suuremmassa määrin.

tommi2
12.05.2016, 19.54
en ole pyöräilijä, en vasemmisto-kasvisyönti, enkä ihan ajomielessä, vaikka kohtalaisen paljon ajankin ja fillareita harrastelen (jossain määrin). vastustan kaikkiin ihme lokeroihin lajittelua ja pyrin välttämään niihin kuulumista (en tosin niin vahvasti että olisin "lokerovastustaja" :P) ainakin siinä vaiheessa kun säännöt tulevat vastaan: "sinun täytyy pitää xxx kuteita ja yyy tukkaa, jos olet zzz". vaikuttaa teeskentelyltä, mutta mikäpä minä olen sanomaan.

joskus tein tälläisen "monta maapalloa sinun elintavoillasi tarvittaisiin" ja tulos oli joku 2.. siihen eivät päässeet lehdessä esitellyt ympäristöalan ihmisetkään, mutta se johtuu siitä että olen nuuka.

olisin mieluiten "ei mikään". ei taida olla mahdollista?

Liikuttava
12.05.2016, 20.33
No faktahan on se, että kaikki pyöräilijät ovat Kalliossa asuvia pitkätukkaisia hipsterihippejä, pössyttelijöitä, totaalikieltäytyjiä ja/tai luontoaktivisteja, jotka syövät raakavegaaniruokavalion mukaan ja äänestävät vihreitä. Pieni osa saattaa olla espoolaisia insinöörejä.

Mika M
12.05.2016, 20.35
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?34856-Leopejo)Leopejo. Sinä taidatkin sitten olla sitä kaikkein vastustettavinta porukkaa, johon Puolan hallitus viittasi. Puolalainen pyöräilijä. Ja vielä ulkomaalainen!

E-Cruiser
12.05.2016, 20.36
Erittäin hyvä avaus. Itseäni ärsyttää välillä paljon kun minut lokeroidaan automaattisesti Vihreiden äänestäjäksi siksi että pyöräilen sähköllä ja suhtaudun sähköön voimanlähteenä muutenkin positiivisesti. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin ovathan pyöräilyaktiivit käytännössä Vihreän Liiton katujaos, mutta olkoon. Itse näen pyöräilyn epäpuoluepoliittisena, samoin sähköilyn. Joitakin Vihreiden arvoja kannatan, joitain toisia en sitten ollenkaan. Äänestän ihan eri puolueita. Jonkun sortin konservatiivina kunnioitan aina henkilökohtaista selkärankaa ja omaa tahtoa, siksi minulle ei ole esimerkiksi Kivekkään sivarius mikään ongelma. Mies tekee mitä miehen täytyy tehdä, joskus nainenkin. Vanhan maailman ajattelua.

Pyöräily on eri ihmisille eri asioita. Itse suhtaudun luonnonsuojeluun positivisesti ja tykkään vain ajaa, löytää uutta maailmasta. En suhtaudu pyöräilyyn valtataisteluna arvokonservatismia vastaan, mitä se ehkä joillekin saattaa olla. Man, i just like to ride. Konservatiivit jotka näkevät pyöräilyn kulkumuotona jonkinlaisena uhkana itselleen ovat hieman huvittavia. Haluan maailman jossa pyöräilyä ei pidetä puoluepoliittisena kannanottona.

Mika M
12.05.2016, 20.42
Jotenkin en ole vain ajatellut niputtaa näitä yhteen. Olen varmasti "pyöräilijä". Ainakin jos unohtaa kaiken muun (niinkuin yleensä näissä ideologisissa lässytyksissä).

En minäkään ole aikaisemmin "ymmärtänyt" niputtaa näitä asioita Puolan hallituspuolueen tavoin yhteen. Mielenkiintoista olisikin tietää onko tässä jotain "suurempaa" takana. Ts. mikä on saanut ulkoministerin nostamaan "kasvissyöjät ja pyöräilijät" tikun nokkaan? Onko jonkinlainen julkinen keskustelu edeltänyt tätä linjanvetoa vai onko tämä pelkkä olkiukko, jota vastaan voi sitten hyökätä?

Hipsterit tekevät identiteettipolitiikkaa pyöräilyllään. Onko tämä pyöräilylle hyvä juttu? Eli kärjistäen saako hipsteröinti autoilevat kokoomuslaiset ja rasvanahkaduunarit entistä pyöräilyvastaisemmiksi? En tiedä enkä esitä. Minä vaan kysyn.

TemMeke
12.05.2016, 21.03
Eroaisin reservistä heti, jos sitä ei olisi tehty niin helvetin vaikeaksi vittuillessaan.

Yleensähän tuo tehdään pakollisen kertauskutsun jälkeen, jolloin se viiden päivän koulutus menee tavallaan ilmaiseksi.
(jos se nyt nykyään vielä on 5pv?)

Leopejo
12.05.2016, 21.48
Leopejo. Sinä taidatkin sitten olla sitä kaikkein vastustettavinta porukkaa, johon Puolan hallitus viittasi. Puolalainen pyöräilijä. Ja vielä ulkomaalainen!
Valitettavasti (onneksi?) en ole viela vegetariaani.

Laroute
12.05.2016, 21.59
Olen hetero lihaa syövä kapitalisti, joka on harrastanut pyöräilyä lapsuudesta asti. Tuo pyöräilijä ei tuossa contextissa tarkoita kaltaisiani, vaan kommunisteja, jotka pyrkivät määräilemään, pyöräilyyn ja sen saasteettomuuteen vedoten, ihmisten vapautta liikkua haluamallaan tavalla. Joudun mahdollisesti tulevaisuudessa pitkin hampain ottamaan Teslan työsuhdeautoksi, mutta eläkkeelle päästyäni siirryn järeään jenkki maasturiin.

J.Kottenberg
12.05.2016, 22.13
Kaikenlaisilla teemoilla politiikassa näköjään koetetaan edetä. Vanhassa Neuvostoliitossa aikoinaan voitiin joku tai jokin ryhmä julistaa kansanviholliseksi, ja silloin oli kohtelu sen mukaista. Vähän samalta kuullostaa pyöräilijöiden ja kasvissyöjien jahtaaminen.

JackOja
12.05.2016, 22.50
Autoon tulee kyllä vuosittain enemmän kilsoja kuin fillareihin eli en mä kai sitten ole :(

tvain
12.05.2016, 23.25
Tässä vähän analysoitu miten brittilässä suhtaudutaan "pyöräilijöihin" https://aseasyasridingabike.wordpress.com/2016/05/12/hooligans/
Ei ihan tuota kasvissyöjäkategoriaa kun siellähän tosipyöräilijä kaahaa trikoissa.

brilleaux
13.05.2016, 04.48
Yleensähän tuo tehdään pakollisen kertauskutsun jälkeen, jolloin se viiden päivän koulutus menee tavallaan ilmaiseksi.
(jos se nyt nykyään vielä on 5pv?)
No jos kertauskutsu vanhalle raakille sattuis tulemaan niin siinä tapauksessa "koulutukseen" menisin heti. :)
Eihän tässä onneksi ole montaa vuotta niin en enää edes kelpaa reserviin. ;)

akvavitix
13.05.2016, 09.46
Mä olen liki sanaton... Mitä voi ajatella ihmisestä, joka laukoo jotain tuollaista, kuin Puolen ulkoministeri?!? :D Noh, lokerointiin me syyllistytään varmaan kaikki. Tämän ihmispaljouden käsitteleminen yksittäisen ihmisen mielelle on aivan liian rankkaa ilman jonkinlaista viiteryhmäjaottelua.

Mutta joo, olen ehdottomasti puoluepoliittiselta kannalta vasemman laidan kulkija. Tukka on päässyt kasvamaan liian pitkäksi; pitäisi vissiin käydä parturissa. Partakin kasvaa. Juon olutta. En ole koskaan polttanut pilveä. En ole kasvissyöjä. Perheellämme on 2 autoa, joita molempia käytetään säännöllisesti työmatkoihin. Meillä on koira, ennen oli 2. Meidän perhe kierrättää ja kompostoi. Meidän talossa on maalämpöpumppu.

Vastustan kaikkien kemikaalien ml. tiesuolan käyttöä liukkaudentorjunnassa. Vastustan flexien käyttöä koirien ulkoilutusvälineenä. Todella todella vastustan nykyhallitusta ja halveksin sitä puolikasta Suomen kansasta, joka ne idiootit laittoi hallitusvastuuseen. Vastustan kapitalismia - joskaan en ole kommunisti tai marxisti. Minun mielestäni kaikilla kansalaisilla tulee olla hyvät oltavat ja riittävä perustoimeentulo Suomessa; työstä pitää ansaita riittävästi, jotta järkevä elintaso pystytään pitämään. Johtotason palkka saisi minun puolestani olla korkeintaan kolminkertainen yrityksen tai yhteisön heikoimmin palkattuun nähden. Tuloerojen kasvu on suurin uhka yhteiskuntarauhalle.

Tämä kaikki siitäkin huolimatta, että olen ns. suht hyväosainen, eli olen rakennuttanut itselleni ja perheelleni omakotitalon, ansiot ovat ovat keskimääräistä paremmat ja muutenkin tuntuu menevän hyvin tällä hetkellä. Tulkitsen olevani siis vain pyöräilijä.

tvain
13.05.2016, 11.21
No entäpä mitä pitäisi ajatella Ryanairin toimitusjohtajasta Michael O'Learystä, jonka mukaan pyöräilijät pitäisi ampua (http://www.bicycling.com/culture/news/ryanair-chief-michael-oleary-take-the-cyclists-out-and-shoot-them)?

Oatmeal Stout
13.05.2016, 11.35
Olen varmaan vihannes, koska vastustan sekä pyöräilijöiden että homojen syömistä.

Kugelschreiber
13.05.2016, 12.26
Sellaista ajattelin, että kun "talkoot" alkaa, niin ajattelin fillaroida suoraan lähimmän saunan taakse. Helpommalla pääsee kuin sillä että pakenee metsään, kitkuttelee kesän miten kuten ja sitten talvella paleltuu kuoliaaksi

Ilborg
14.05.2016, 12.02
Voihan autoiluun myös liittää erilaisia stereotypioita. Möhömaiset, laiskat ja vihaiset perässä roikkuvat perussuomalaiset. Rekkamieheksi pääsemiseen tarvitaan vähintään lääkärintodistus ylipainosta. Todellisuudessa kuitenkin lähinnä yhteistä on se, että on liikkumassa ajoneuvolla paikasta toiseen.

Ehkä sitä on "pyöräilijä". Autoon taitaa omasta toimesta tulla nykyään vähemmän kilsoja kuin pyörään. Enkä edes asu kalliossa, enkä ole vihreä tai vasemmiston kannattaja. En edes aina nauti pyöräilystä (etenkin kun renkuttaa sitä samaa reittiä päivästä toiseen), mutta vielä vähemmän julkisesta liikenteestä ja autoilukin on niin kallista (eikä saa liikuntaa) että välttelen sitäkin.

brilleaux
14.05.2016, 19.00
^Itsellä ei muuten taida olla muistissa hetkeä jolloin en olisi nauttinut pyöräilystä.
Nyt eletään hetkeä ettei pyörää ole, huomaan kuinka tärkeä se mulle on.
Kulku- sekä harrastevälineenä.

tommi2
14.05.2016, 19.16
^minnes sun pyörä(t) on kadonneet?

brilleaux
14.05.2016, 19.28
Fatboy meni kaupaksi nopeammin kuin oletin, nyt sitten odotellaan uutta jo tilattua saapuvaksi. :)
Mullahan ei läskiin yhtymisen jälkeen ole ollut kuin yksi yleispyörä.

Smo
14.05.2016, 19.50
brille menee kyllä aika riskillä .. mulla on aina pari ajokuntosta romuu varalla kun joku on kuitenkin rikki tai väärässä paikassa .. mä varmaan sit oon "pyöräilijä" kun auto on rikki edelleen ja korjausmotivaatio ollut ailahteleva kun laina-autokin on tarvittaessa käytössä.

ellmeri
14.05.2016, 20.04
Autoon tulee kyllä vuosittain enemmän kilsoja kuin fillareihin eli en mä kai sitten ole :(

No niin tulee mullekin autoon enempi mutta muija ja lapset lainaa autoa,willarilla tulee vähän kilsoja mutta paljon tunteja kun hissukseen ajelee.

brilleaux
14.05.2016, 20.34
brille menee kyllä aika riskillä ..
Persaukisen elämää. ;)
Ja onhan tässä nyt saanu tekosyyn hölkkäillä töihin.
Ja ajoin mä perjantaina pakon sanelemana vaimon markettipyörällä töihin. Olihan kokemus.
Mutta ei siinäkään pyöräily tympiny. Käytetty laite kyllä ehken hiukan. :D

E-Cruiser
14.05.2016, 21.25
Uusiutuvat energianlähteet ovat upea juttu. Tuolla eräällä jenkkifoorumilla eräs aurinkopaneeli-guru rakensi juuri sähköpyörätriken, joka cruisaa 40 km/h pelkällä auringonvalolla. Se on jo mahdollista ihan kohtuuhintaan. Saatan kohta itse rakentaa sellaisen. Minusta tuollaisessa on jotain upeaa, lennät eteenpäin pelkällä auringonvalolla. No, hän asuu Arizonassa, mutta kuitenkin.
Pyöräilyn identiteettipoliittinen ulottuvuus on vähän kaksipiippuinen juttu, se myös lisää pyöräilyn suosiota. Se saa pyöräilijät kokemaan olevansa osa ikään kuin jotain uutta. Länsimaiden jatkuva tasainen köyhtyminen pelaa sen pussiin. Jos johonkin ei ole varaa niin sen kansansuosio laskee, autoilun siis. Siitä mihin ei ole varaa irroittaudutaan identiteettipoliittisesti, aletaan puolustaa sen arvoa mihin on varaa.

Tulevaisuus on erityyppisten sähkökulkuneuvojen, tiukka kahtiajako pyörät-autot vähenee. Tulevaisuus on siinä välissä, millä en tarkoita sitä etteikö pyöräilyn suosio jatkaisi kasvuaan. Sen se tekee. Tavallinen polkupyörä on niin yksinkertainen ja edullinen käyttää, ettei sen menestyskulkua pysäytä mikään. Hiukan enemmän liikkumisestaan maksava porukka alkaa käyttää eri tyyppisiä sähkömoottorisia kolmipyöriä. Autot jäävät sitten hyvin toimeentuleville ja niille jotka todella tarvtsevat sitä kuljetuskapasiteettia. 1-2 hengen siirtämiseenhän sähköauto on täysin järjetön ratkaisu. Kahden tonnin massan liikuttelu bensalla on luontoa kuormittavaa pröystäilyä, sähköllä se on sulaa hulluutta. Joku 300kg trike ajaa saman asian viidesosan akkumäärällä ja hinnalla.
Sähkökinnerillä 100km ajo maksaa 6 centtiä, jos ei polje. Teslalla vajaat 2 euroa. Jollain nopealla trikellä pääsisi jonnekin 30 centtiä 100km 100 km/h nopeudella.

usko juntunen
14.05.2016, 21.38
Mites sitten, jos ja kun auton kilsat kertyy villarin kuskaamisesta pelipaikoille?
Kyselee nimimerkki; lähes kymppitonni vuodessa autolla villarin kuljetusta.

Ohiampuja
14.05.2016, 21.56
Taidan olla enemmän ja enemmän pyöräilijä kun ikää kertyy. Joku vastuullisuus tai vastaava ihmetys nostaa päätään. :)

TemMeke
14.05.2016, 22.04
Autot jäävät sitten hyvin toimeentuleville ja niille jotka todella tarvtsevat sitä kuljetuskapasiteettia. 1-2 hengen siirtämiseenhän sähköauto on täysin järjetön ratkaisu. Kahden tonnin massan liikuttelu bensalla on luontoa kuormittavaa pröystäilyä, sähköllä se on sulaa hulluutta. Joku 300kg trike ajaa saman asian viidesosan akkumäärällä ja hinnalla.
Sähkökinnerillä 100km ajo maksaa 6 centtiä, jos ei polje. Teslalla vajaat 2 euroa. Jollain nopealla trikellä pääsisi jonnekin 30 centtiä 100km 100 km/h nopeudella.

Näyttääkö asia Helsingistä katsoen tosiaan tuolta? :)

Täällä maalla ei oikein osaa nähdä sähköfillaria auton korvikkeena, eikä autoa vain rikkailla. Ehkä sitten, kun fillareillakin pääsee sataa, ettei kaikki vapaa-aika mene siirtymiin. Tietenkin myös talvisin, nykyfillarit on vähän kömpelöitä talvisella maantiellä, kun ei täällä kelvejäkään piisaa. Muinakin vuodenaikoina olis tietty kiva selvitä kastumatta, mutta umpikoppejahan sentään onkin jo.

Tietty, jos olis niin hyvin toimeentuleva, ettei tarttis käydä töissä, niin jäis paljon paremmin aikaa fillarilla liikkumiseen. :)

E-Cruiser
14.05.2016, 22.26
Näyttääkö asia Helsingistä katsoen tosiaan tuolta? :)

Täällä maalla ei oikein osaa nähdä sähköfillaria auton korvikkeena, eikä autoa vain rikkailla. Ehkä sitten, kun fillareillakin pääsee sataa, ettei kaikki vapaa-aika mene siirtymiin. Tietenkin myös talvisin, nykyfillarit on vähän kömpelöitä talvisella maantiellä, kun ei täällä kelvejäkään piisaa. Muinakin vuodenaikoina olis tietty kiva selvitä kastumatta, mutta umpikoppejahan sentään onkin jo

En puhunut sähköfillareista ollenkaan, enkä maaseudusta. Puhuin auton ja fillarin välimuodoista, moottoripyöräluokan ajoneuvoista. Joku Messerschmitt KR 200 olisi sähköisenä vähän siihen suuntaan noin ajatuksena. Sellaisesta moderni versio.

JunnuTonni
14.05.2016, 23.53
E-Cruiser. Esittelen itseni. Olen oikeistolainen reservin kapteeni, pääasiassa paljon punalihaa, ei rehuja, juon alkoholia, en tupakoi, olen hetero ja ajan jatkuvaa ylinopeutta keskiluokkaa kalliimmalla autolla. Tällä viikolla työajoa autolla noin 1000 km ja filsulla sen päälle 600 km. Kesässä menee filsulla 12000 km.

E-Cruiser en pidä sinua pyöräilijänä lainkaan. Haluat ladata akun täyteen ja makaat jossakin naurettavasa kopissa? Itse tykkään ladata akut täyteen nimenomaan raaalla pyöräilyllä.

Tämä sähköpyöräily keskustelu jonnekin muullalle kiitos.

E-Cruiser
15.05.2016, 07.53
E-Cruiser. Esittelen itseni. Olen oikeistolainen reservin kapteeni, pääasiassa paljon punalihaa, ei rehuja, juon alkoholia, en tupakoi, olen hetero ja ajan jatkuvaa ylinopeutta keskiluokkaa kalliimmalla autolla. Tällä viikolla työajoa autolla noin 1000 km ja filsulla sen päälle 600 km. Kesässä menee filsulla 12000 km.

E-Cruiser en pidä sinua pyöräilijänä lainkaan. Haluat ladata akun täyteen ja makaat jossakin naurettavasa kopissa? Itse tykkään ladata akut täyteen nimenomaan raaalla pyöräilyllä.

Tämä sähköpyöräily keskustelu jonnekin muullalle kiitos.

En minäkään sinua kovin vakavasti otettavana pidä, ahdasmielisenä narsistisena olkiukkona lähinnä kun en sähköpyörästä puhunut edelleenkään.
Näyttää että oletat minun olevan vihreiden äänestäjä, mikä on huvittavaa. Ihan hirveästi ei kiinnosta, minä sinä minua pidät jos totta puhutaan.
Eikö tuo nyt ole vähän naurettavaa?

TemMeke
15.05.2016, 07.54
Messerschmitt KR 200 olisi sähköisenä vähän siihen suuntaan noin ajatuksena.

Niin kauan kun Suomessa verotetaan täysillä jokasta pihalla seisovaa kulkinetta jo ennen ostoa, niin harva niitä viittii montaa pitää rivissä. Jos sitä autoa tarvitaan edes kerran viikossa, kun pitää saada koko perhe kamoineen siirtymään kaupan kautta mökille, niin sittenhän sillä kannattaa ajaa kaikki ajot, jopa se ruuhkassa yksin töihin ajo.

Toivottavasti joskus siirryttäis siihen, että ajaminen maksaa, eikä pelkkä olemassaolo. Sen jälkeen vois uskoa erilaisten kulkineiden yleistyvän, itseäkin kiinnostais, mut nykyrahastuksella ei.

E-Cruiser
15.05.2016, 08.20
Niin kauan kun Suomessa verotetaan täysillä jokasta pihalla seisovaa kulkinetta jo ennen ostoa, niin harva niitä viittii montaa pitää rivissä. Jos sitä autoa tarvitaan edes kerran viikossa, kun pitää saada koko perhe kamoineen siirtymään kaupan kautta mökille, niin sittenhän sillä kannattaa ajaa kaikki ajot, jopa se ruuhkassa yksin töihin ajo.

Toivottavasti joskus siirryttäis siihen, että ajaminen maksaa, eikä pelkkä olemassaolo. Sen jälkeen vois uskoa erilaisten kulkineiden yleistyvän, itseäkin kiinnostais, mut nykyrahastuksella ei.

Ymmärrän ajatuksesi. Polttonesteiden osaltahan me tavallaan jo ollaan tuossa, eli ne ovat kalliita. Sähköajoneuvojen suhteen tuo olisi taas vaikeampaa, kun niillä ajaminen ei käytännössä maksa juuri mitään. Vérottaja varmasti yrittää niihin iskeä jotenkin jos ne yleistyvät. Sähkön hintaan sinänsä on vähän kyllä vaikea iskeä, kun se vaikuttaa sitten kaikkeen teollisuudesta lähtien ja sähköä voi valmistaa myös itse. Sähköajoneuvo on verottajan painajainen. Mutta joo, eiköhän tämä tästä taas.
En minäkään itseäni minään The Pyöräilijänä pidä, vaikka poljen niin perkeleesti. Enkä autoilijana. Joillekin se on ehkä ongelma, minulle ei. Olen identiteettipoliittisella ei-kenenkään maalla.
En tiedä mitä Puolan pääministeri olisi mieltä minusta. Ehkä hän päästäisi syvän huokauksen.

TemMeke
15.05.2016, 08.31
Vérottaja varmasti yrittää niihin iskeä jotenkin jos ne yleistyvät. Sähkön hintaan sinänsä on vähän kyllä vaikea iskeä, kun se vaikuttaa sitten kaikkeen teollisuudesta lähtien ja sähköä voi valmistaa myös itse. Sähköajoneuvo on verottajan painajainen.

Sillähän ne sitä kilometripohjaista verotusta onkin puuhaamassa, kun nykytekniikalla ei osata värjätä sähköä, että ratsiassa vois tarkistaa ajoneuvossa olevan vain liikennekäyttöön verotettua sähköä. Ja sähköllä liikkuminen tulee varmasti yleistymään jollain vauhdilla, mut verotulot ei sais tippua, vaikka ne paperilla päästöperusteisia onkin.. :)

Ohiampuja
15.05.2016, 12.11
Harmi kun en löydä sitä vanhaa keskustelua "Mitä pyöräily sinulle merkitsee".

Siinä oli muistaakseni paljonkin tarinaa pyöräilyn eri lähestymiskulmista. Osalle se on äärimmäistä kilpailuvietin tyydytystä, ja toiselle rentoa kuntoilua.

Ja jollekin se on ainoastaan käytännöllinen liikenneväline. Ja käy se myös käsitöiden ja rakenteluintoilun kohteeksikin. Niin ja vielä retkeilyvälinekin pyörä on. Ja ainoastaan yksi vaihtoehto on se kannanotto ympäristön puolesta.

Että mikä nyt on se The Pyöräilijä. :)

TemMeke
15.05.2016, 12.58

Se mitä aikanaan juttelin paikallisen kaverin kanssa aiheesta, niin herra taitaa tarkottaa yleensäkin ihmisiä, jotka haluaa muunkin maailman elävän tavallaan. "The pyöräilijä" meuhkaa, että kaikkien pitäis pyöräillä ja muut liikkumisvälineet pitäis kieltää. "The kasvissyöjä" puolestaan kouhkaa, että maailman pitäis syödä vain rehuja, koska liha on murhaa. Jne. yms.

Eniten kaveria ihmetytti, että nouseeko tuo tosiaan ulkomailla otsikoihin vain tuollaisen heiton takia. :D

En mäkään kyllä välitä "the pyöräilijöistä" tai "the kasvissyöjistä". Sen enempää ku mistään muustakaan omaa valintaansa kaikille pakottavasta, oli kyse sitten liikkumisvälineestä, safkasta, tai vaikka uskonnosta. Jokanen menköön omillaan ja antakoon muitten mennä millä haluaa.

E-Cruiser
15.05.2016, 13.34

Huumorilla ihan heitin tuon. En ole määritellyt sitä tarkasti edes itselleni. Jotkut polkevat kunto/spinningpyörää. Sähköpyörähän on kuin kuntopyörä, joka liikkuu jos sen sellaisena ottaa. Toisessa on säädettävä vastus olohuoneessa, ja toisessa on säädettävä vastus lentäessäsi läpi kesäisen maaseudun. Jos sähköpyörän ottaa noin niin se on hieno laite. Puhtaaseen mopoiluun klassinen mopo toimii paremmin.
Pyöräilystä on hyvin moneksi loppujen lopuksi.

TPP
15.05.2016, 15.14
Puolustusvoimien komentajakin on "pyöräilijä":

http://nyt.fi/a1305867798936

Ohiampuja
15.05.2016, 19.18
Olipas hieno juttu. Nythän tuon Airaksisenkin jutut kuulostaa pykälää paremmalta. Ei vaan kyllä ysäri muzakki uppoaa muutenkin. ;)

Itse kun on ihan tavallinen tavis eikä pyöri mediassa, niin on kiva miettiä että onko joku foorumin tutuista hahmoista joku julkkis. Joku yritysjohtaja tai TV tähti. :)

Mika M
15.05.2016, 19.46
Uusiutuvat energianlähteet ovat upea juttu. Tuolla eräällä jenkkifoorumilla eräs aurinkopaneeli-guru rakensi juuri sähköpyörätriken, joka cruisaa 40 km/h pelkällä auringonvalolla. Se on jo mahdollista ihan kohtuuhintaan. Saatan kohta itse rakentaa sellaisen. Minusta tuollaisessa on jotain upeaa, lennät eteenpäin pelkällä auringonvalolla. No, hän asuu Arizonassa, mutta kuitenkin.

Eikös sähkön itse tekeminen ole kuitenkin todettu moneen kertaan kannattamattomaksi markkinahinnan töpselisähköön verrattuna? Tietenkin jos tästäkin haluaa maksaa, hipströidä itsellen omat aurinkosähköt niin mikäs siinä. Mutta silloin puhutaan taas arvovalinnoista, ei niinkään siitä, että haettaisiin edullisempaa liikkumismuotoa.

Pyöräilyn identiteettipoliittinen ulottuvuus on vähän kaksipiippuinen juttu, se myös lisää pyöräilyn suosiota. Se saa pyöräilijät kokemaan olevansa osa ikään kuin jotain uutta. Länsimaiden jatkuva tasainen köyhtyminen pelaa sen pussiin. Jos johonkin ei ole varaa niin sen kansansuosio laskee, autoilun siis. Siitä mihin ei ole varaa irroittaudutaan identiteettipoliittisesti, aletaan puolustaa sen arvoa mihin on varaa.

Mielenkiintoinen näkökulma. Pyöräilyyn kun voi suhtautua niin monella tapaa. Muistan kuulleeni, että Espanjassa pyöräilyyn suhtaudutaan niin, että vain köyhät kulkevat polkupyörällä. Jos siis et halua identifioida itseäsi kurjalistoon, ajat jollain muulla. Kilpapyöräilyä kuntoilumielessä harrastavat tietenkin sitten eri juttu sielläkin. Näin myös varmaan USA:ssa. Pyörä on esisijaisesti kuntoiluväline, joka viedään jonnekin suljetulle alueelle, vuoristoon tms. autolla ja sitten kuntoillaan.

Siksi halusinkin avata tämän ketjun. Polkupyörä identiteettipolitiikan välikappallena. Polkupyörä oman elämäntavan manifestointina ulkomaailmaan. Hyvä vai huono juttu?

Nimittäin kun tulevaisuudesa yhä enemmän ihmiset miettivät näitä asioita oman identiteettinsä kautta ja suhtautuvat asioihin ottamiensa asenteiden mukaisesti. Mietin mitä tämä kaikki merkitsee pyöräilylle.

Esimerkkejä tällaisten asenteiden ottamisesta: Yhdysvaltain oikeisto on ottanut asenteen, että ilmastonmuutos on humpuukia. Tämä asenne estää ryhtymästä ilmastonmuutoksen vastaisiin toimiin jos ko. porukka saisi päättää. Otetusta kannasta ei voida enää perääntyä koska se on osa oikeiston identiteettiä ja mahdollisuus erottua liberaaleista.

Toinen esimerkki: Vihreät ovat tehneet ydinvoiman vastustamisesta oman identiteettinsä rakennuspuun. Näin ollen ydinvoiman käyttöön missä tilanteessa, esim. siirtymävaiheessa kohti saasteettomampia energiantekotapoja ei voi suhtautua kuin tuomitsevasti. Koska kielteinen kanta on osa omaa identiteettiä.

Jos pyöräilyä aletaan vastaavasti pitää jonkun porukan, "pyöräilijöiden" identiteetin määrittäjänä, saattaa se muissa herättää Puolan ulkoministerin kaltaisia reaktioita. Eli jakolinjat vain jyrkkenevät. Pyöräilyn aktivistit Suomessa ovat vahvasti Vihreät/De gröna-puolueeseen kallellaan. Pyöräliiton pj on tunnettu "aktivisti" ja totaalikieltätyjä (ei siis sivari) sekä aseistakieltäytyjäaktiivi. Eikä siinä mitään. Mutta selittää ehkä jos joku suhtautuisi tähän porukkaan epäluuloisesti. Tällaisia me ihmiset olemme. Myrkytämme kaivon jo lähtökohtaisesti. Eli emme voi kuunnella järkevääkään mielipidettä jos sen sanoja on väärä.

Mika M
15.05.2016, 19.51
Puolustusvoimien komentajakin on "pyöräilijä":

http://nyt.fi/a1305867798936

PV:n komentaja tuskin on "pyöräilijä" sellaisena kuin mihin Puolan ulkoministeri viittasi: ”ikään kuin maailman pitäisi liikkua marxilaisittain vain yhteen suuntaan, kohti kulttuurien ja rotujen sekoitusta, pyöräilijöiden ja kasvissyöjien maailmaa, jossa käytetään ainoastaan uusiutuvia energianlähteitä ja taistellaan kaikkia uskonnon muotoja vastaan.”

Mika M
17.05.2016, 19.43
Pyöräilyn identiteettipoliittinen ulottuvuus on vähän kaksipiippuinen juttu, se myös lisää pyöräilyn suosiota. Sesaa pyöräilijät kokemaan olevansa osa ikään kuin jotain uutta. Länsimaidenjatkuva tasainen köyhtyminen pelaa sen pussiin. Jos johonkin ei ole varaa niinsen kansansuosio laskee, autoilun siis. Siitä mihin ei ole varaairroittaudutaan identiteettipoliittisesti, aletaan puolustaa sen arvoa mihin onvaraa. Tulevaisuus on erityyppisten sähkökulkuneuvojen.

Toisaalta sähkökulkuneuvo ainakin vielä maksavat aika paljon. Jotain Teslaa tai Fisker Karmaa nyt ei minään jokamiehen ajoneuvona voi pitää. Ja kuten toisessa ketjussa kirjoitinkin, on sähköpyörienkin kilometrikustannus vielä varsin korkea. Riippuu tietysti mihin vertaa. Perheen kakkosauton,kauppakassin korvaaminen sähkö-laatikkopyörällä taas saattaa ollakin kannattavaa, jos se ajaa sen asian.

Sekin tuli mieleeni että onko tässä Puolan ulkoministerin lohkaisussa jokin Itä-Eurooppalainen sävy, jota emme tässä ymmärrä? Eli kun Itäblokin maat olivat niin pitkään länsimaisen elintason ulkopuolella, edustaa yksityisautoilu siellä kaikkea kannattavaa edistystä laajoille kansanryhmille. Vapaaehtoinen downshiftaaminen pyöräilyyn on siis jotakin muutakin kuin vain vaihtoehto liikkumiseen: Epäisänmaallisuuta! Kerettiläisyyttä! Putinismia! (???)

Hippo04
17.05.2016, 19.54
Sekin tuli mieleeni että onko tässä Puolan ulkoministerin lohkaisussa jokin Itä-Eurooppalainen sävy, jota emme tässä ymmärrä? Eli kun Itäblokin maat olivat niin pitkään länsimaisen elintason ulkopuolella, edustaa yksityisautoilu siellä kaikkea kannattavaa edistystä laajoille kansanryhmille. (???)

Kehittyvissä talouksissa oma auto on se juttu. Pyöräily on köyhyyden merkki. Baltian vapaudenhuumassa hieno auto ajoi jopa kämpän edelle nuorten miesten keskuudessa, eli asusteltiin sitten mersussa kun rahat eivät enää riittäneet kattoon pään päällä.

Ulkorengas
17.05.2016, 21.09

Kun katsotaan myydyimpien autojen listaa, joukossa on mm. Avensis, Passat, pari Audia, kolme Volvoa, C- ja E-sarjan Mersu, useita katumaastreita yms. kuljetuskykyynsä verrattuna ei niin edullista kalustoa. Toki Octavia ja Golf ovat kärjessä, mutta silti autoihin laitetaan Suomessa mielestäni huikeita summia rahaa. Pienen henkilöauton hintaiset mopoautotkaan eivät ole nuorilla harvinaisia ja rahaa riittää niillä pöristelyyn iltaisin kylillä. Kaiken tuon rinnalla ei muutaman pyörän hankinta tunnu enää missään. Ehkä asiaa lasketaan eri tavalla, kun uudehkoilla 30-50 k€:n autoillakin ajavat pitävät 1500 euron pyörää työpaikan kahvipöydässä huikean kalliina.

Toki kun autojen keski-ikä on jossain 11-12 vuoden paikkeilla, se pudottaa sitoutuneen rahan määrää. Toisaalta itse rälläköin edellisen pyöräni metallinkeräykseen hieman yli 20 vuotiaana eli suunnilleen samanlainen elinkaari sillä oli kuin henkilöautolla. Syy oli pikemminkin vanhentunut tekniikka (vanhanaikaiset, ominaisuuksiltaan uutenakin surkeat maantiekahvojen jarrut sekä rungossa olevat vaihtajan vivut) kuin kuluneisuus. Tällä hetkellä perheen käytössä on uudempien lisäksi 23- ja 22-vuotiaat pyörät, joka pelaa kohtuullisesti ja joita kannattaa edelleen tarvittaessa korjata.

En siis pidä perusteltuna väitettä, että erilaisten kulkineiden yleistymisen esteenä on ajamisen kustannusten sijasta olemassa olon kulut. Kyllä autolla ajaminen maksaa aivan älyttömästi jo nyt, silti monilla on varaa laittaa rahaa kalliisiin autoihin. Kyse esim. pyöräilyn suosion kasvun jarruista on pikemminkin mukavuudenhalu. Autolla on helppo liikkua nopeasti paikasta toiseen ja siihen on totuttu niin perusteellisesti, ettei moni pidä pyöräilyä realistisena vaihtoehtona lyhyilläkään matkoilla. Vajaan kymmenen kilsan/suunta kauppamatkakin pyörällä herättää ihmetystä ja kun lasten kanssa käydään pyörällä torilla (suunnilleen saman verran matkaa/suunta) jätskillä, sitäkin pidetään melkoisena urheilusuorituksena.

Kertoo mielestäni jotain monien halusta rajoittua tirkistelemään maailmaa avaimen reiästä. Niin, ja en äänestä vihreitä, boikotoi punaista lihaa, enkä ole "pyöräilijä". Autoni olen ostanut uutena, nyt mittarissa on 283 tkm ja lisää tulee keskivertoon verrattuna kaksinkertaisella tahdilla.

TemMeke
17.05.2016, 21.29
En siis pidä perusteltuna väitettä, että erilaisten kulkineiden yleistymisen esteenä on ajamisen kustannusten sijasta olemassa olon kulut. Kyllä autolla ajaminen maksaa aivan älyttömästi jo nyt, silti monilla on varaa laittaa rahaa kalliisiin autoihin. Kyse esim. pyöräilyn suosion kasvun jarruista on pikemminkin mukavuudenhalu. Autolla on helppo liikkua nopeasti paikasta toiseen ja siihen on totuttu niin perusteellisesti, ettei moni pidä pyöräilyä realistisena vaihtoehtona lyhyilläkään matkoilla.

Niin, mähän oon siis tuosta ihan samaa mieltä, että ei kustannukset oo fillaroinnin este, vaan ihan muut syyt. Lainaan vielä itseäni, jos tuo meni ohi? :)

Täällä maalla ei oikein osaa nähdä sähköfillaria auton korvikkeena, eikä autoa vain rikkailla. Ehkä sitten, kun fillareillakin pääsee sataa, ettei kaikki vapaa-aika mene siirtymiin. Tietenkin myös talvisin, nykyfillarit on vähän kömpelöitä talvisella maantiellä, kun ei täällä kelvejäkään piisaa. Muinakin vuodenaikoina olis tietty kiva selvitä kastumatta, mutta umpikoppejahan sentään onkin jo.

Tuon jälkeenhän tuli puhe moottoroiduista perusautoja pienemmistä kopeista. Eikö niissä "mopoautoissa" juokse kaikki kulut siinä kun "oikeassakin" autossa? Mua nimittäin kiinnostais kyllä pitää jotain halpaa liikkumisvälinettä kakkoskulkineena, jota vois käytellä tarpeen mukaan. Mut aina kun yritän laskeskella jotain järkevän olosta laitetta, ni päädyn lopputulokseen, että se tulee kalliimmaksi ku hoitaa kaikki ajot autolla. Tässä siis oletuksena, että se auto pitää kuitenkin olla, eikä sitä voi kokonaan jättää pois.

Olen avoin konkreettisille ehdotuksille. Mistä löydän kakkoskulkineen, jolla voi heitellä niitä reissuja, missä autolle ei ole tarvetta? Vuoden ympäri ja maantiellä liikenteen tahdissa pysyen, motarivauhteja ei tarvitse. :)

Ulkorengas
17.05.2016, 22.08
Autosta luopumista ei mielestäni tarvitse tavoitella. Riittää, kun ne matkat, joilla auto ei ole välttämätön tms. määritelmän mukaan paras mahdollinen kulkumuoto, valitaan jokin muu. Tällöin auton haitat vähenee ja auton elinkaari pitenee. Tässä tosin autolobbarit alkaa puhua autokannan uusiutumisen eduista, mutta itse en pidä sitä tuollaisen kehityksen myötä olennaisena asiana. Päästöjen alenemisestakin 2/3 perustuu labramittausten optimointiin.

Jos elämä pyörii kaupunkikeskustan tuntumassa, autosta luopuminenkin saattaa olla mahdollista. Tuollaisen ilmiön yleistyminen on tuskin moneen vuoteen realistinen ennuste.

Siihen saakka, kun tavallisen tai sähköavusteisen pyörän lisäksi kakkoskulkinetta ei löydy, mielestäni kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviian asioihin:
- Millainen auto ykkösenä pitää olla. Alkoi hiljattain oksettaa, kun tuttava selitti vaatimattomaan tapaansa, että 50 kilsan työmatkaan motarilla tarvitaan ylemmän keskiluokan auto. Kuulemma alemman keskiluokan kipoilla (5-10 k€ halvempi kuin ylemmän luokan autot) ei tuollaista kestä ajaa. Perheen kakkosautona on ylemmän keskiluokan tila-auto. Pyörillä ajelee vain lapset ja nekin pihapiirissä.
- Milloin kannattaa ajaa omalla autolla ja milloin on mahdollista käyttää julkisia tai kulkea pyörällä. Ongelmaksi julkisten kanssa tulee herkästi aikataulujen lisäksi pitkähköt kävelymatkat pysäkille ja pysäkiltä. Säännöllisessä liikenteessä (työmatka) tuohon voi jonkinlaisen pyörävirityksen rakentaa, mutta selkeä markkinarako olisi pienikokoisella, kokoontaitettavalla ja siten junaan tai linja-autoon mukaan otettavalla kulkupelillä. Tässä tarvittaisiin kyllä liikennöitsijöiltäkin vastaantuloa, jotta tilaa laitteelle olisi enemmän kuin nykyään juuri ja juuri läppärilaukulle riittävä tila. Yhdellä napsautuksella kokoontaitettava potkulauta tulee ekana mieleen ja se sähköistettynä täydentäisi loistavasti julkisten puutteita.

Moottoriajoneuvojen vauhdissa pysyvää laitetta tuskin on markkinoilla kohtuulliseen hintaan, mutta kinneriä jalostamalla sellainen saattaisi olla mahdollista kehittää. Jos nopeudet nousee 80 km/h luokkaan, alkaa ajettavuuden ja kolariturvallisuuden vaatimukset varmaan jarruttaa laitteen potentiaalia. Lyhyemmillä matkoilla 50-60 km/h tarjoaisi jo melkoiset mahdollisuudet korvata autoa.

TemMeke
18.05.2016, 08.06
Enpä osaa luokitella käyttisautoa sen tarkemmin, mutta tollanen 90-luvun vajaa nelimetrinen ja alle tonnin pikkukippo pikkukoneella. Seka-ajossa kulutus vitosen molemminpuolin. Ei oo erityisen mukava motarilla, eikä oo tilaakaan. Toisaalta yhden ihmisen siirtelyyn ihan liian iso.

Julkisilla ei oikein pääse, jos ei takseja lasketa. Bussit alkaa kulkea vasta kun tarttis jo olla töissä. Ihan joka päivä ei jaksais fillaroidakaan sataa kilsaa, ainakaan kelistä ja vuodenajasta riippumatta. :/

Millaisia vaihtoehtoja 60 kmh:lla alkaa löytyä?

Smo
18.05.2016, 11.57
Osaa se Soinikin :D

"Haastetaan fillarikommunismi, pakolliset kasvisruokapäivät, tarpeettomat kaupunkibulevardit, tuhoisat tietullit, turpeenkäytön rajoitukset, turkistarhauksen tuhoamisvimma, kotiäitien kyykyttäminen, pakkopaitafeminismi"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051821583590_uu.shtml

CamoN
18.05.2016, 12.03
Timo kävi hakemassa Trumpilta vauhtia populismiinsa - menee taas yksi vaalisykli mukavasti.

ilmora
18.05.2016, 12.04

"Haastetaan fillarikommunismi, pakolliset kasvisruokapäivät, tarpeettomat kaupunkibulevardit, tuhoisat tietullit, turpeenkäytön rajoitukset, turkistarhauksen tuhoamisvimma, kotiäitien kyykyttäminen, pakkopaitafeminismi"

Jaa? Ja mitäköhän siellä hallituksessa Bernerin avustuksella oikein puuhataankaan tuon autoliikenteen suuntaan? :D

E-Cruiser
18.05.2016, 12.09

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016051821583590_uu.shtml

Soini on kuolevan puolueen tuuliviiri. Sekä konservatiivien että liberaalien mielestä nykyään. Ukko tajua pyöräilystä hevon helvettiä, olisi hiljaa.
Mitä ajoneuvoihin tulee, niin puhun aina siitä mitä ei vielä ole. En olemassaolevista vaihtoehdoista. Tulevaisuus on aina tehtävä, sitä ei saa kaupasta.

dreamer
18.05.2016, 14.08
Autosta luopumista ei mielestäni tarvitse tavoitella. Riittää, kun ne matkat, joilla auto ei ole välttämätön tms. määritelmän mukaan paras mahdollinen kulkumuoto, valitaan jokin muu.

Autosta luopumista ei välttämättä tarvi tavoitella, mutta jos lyhyille matkoille valitaan auton sijaan parempi kulkumuoto niin voi olla että päädytään helposti tilanteeseen jossa oman auton omistaminen ei ole kannattavaa. Satunnaisen henkilöauton tarpeen pystyy täyttämään vuokra-autolla tai vaikkapa kaverilta lainaamalla tms.

Ulkorengas
18.05.2016, 14.44
Ukko tajua pyöräilystä hevon helvettiä, olisi hiljaa.

Minä en tiedä, mitä on fillarikommunismi. On vaikea ottaa kantaa sen haastamiseen. Samaa mieltä olen Soinin kanssa siitä, että tarpeettomat kaupunkibulevardit, tuhoisat tietullit jne. on syytä haastaa. Ensin pitäisi kuitenkin määritellä, mikä on tarpeetonta tai tuhoisaa ja mikä tarpeellista tai hyödyllistä.

Että joo, persut jatkaa omalla linjallaan, vaikka puskasta räksyttäjän roolista vastuulliseksi joutuminen pudotti kannatuksen kolmasosaan.

Oatmeal Stout
18.05.2016, 15.40
Pariisin bulevardit ja Tukholman tietullit ovat tarpeettomia ja tuhoisia, mutta tarpeellista ja hyödyllistä on rajoittaa pyöräilykeskusteluun osallistuvia.

Ulkorengas
18.05.2016, 17.50

Ei mene tuohon raamiin, mutta uusimmassa Tekniikan Maailmassa testattiin jalankulkijan sähkökuljettimia. Yllättävän monenlaisia niitä on ja jopa ideani sähköistetystä potkulaudasta olikin jo markkinoilla vakiintunut laite. Ilokseni se vaikutti artikkelia nopeasti silmäiltynä joukon käyttökelpoisimmalta. 15 kilon segwayt yms. laitteet ovat varsin tympeitä kuljetettavia, kun virta loppuu.

TemMeke
18.05.2016, 18.20
Ei mene tuohon raamiin, mutta uusimmassa Tekniikan Maailmassa testattiin jalankulkijan sähkökuljettimia. Yllättävän monenlaisia niitä on ja jopa ideani sähköistetystä potkulaudasta olikin jo markkinoilla vakiintunut laite. Ilokseni se vaikutti artikkelia nopeasti silmäiltynä joukon käyttökelpoisimmalta. 15 kilon segwayt yms. laitteet ovat varsin tympeitä kuljetettavia, kun virta loppuu.

Itsellä ei oikein ole käyttöä moiselle, täytynee jatkaa satunnaista etsiskelyä. Kiitos kuitenkin. :)

Liikuttava
18.05.2016, 18.34
....Tässä tarvittaisiin kyllä liikennöitsijöiltäkin vastaantuloa, jotta tilaa laitteelle olisi enemmän kuin nykyään juuri ja juuri läppärilaukulle riittävä tila. Yhdellä napsautuksella kokoontaitettava potkulauta tulee ekana mieleen ja se sähköistettynä täydentäisi loistavasti julkisten puutteita...

Aiemmin tällä viikolla tuli vastaan (oletettavasti) sähkökäyttöinen potkulauta. Sitä ei tosin varmaan saanut kasaan, koska laudan pohjassa taisi olla moottori ym. tavaraa. Kyllä se vehje ihan hyvää vauhtia kulki.

Ainakin yhdeltä osin autoilu vie voiton pyöräilystä 100-0 työmatkakäytössä. Autossa istuessa on suojassa huonolta säältä. Jos meinaa lähteä märällä kelillä pyöräilemään töihin/opiskelemaan/minne ikinä, niin yleensä pitää olla vaihtokamppet mukana. Jos pyörässä ei ole riittävän kokoisia lokasuojia (ja vaikka olisikin), niin kengät ja muut vaatteet + naama menevät aika helposti kuraan. Tietenkin voi ostaa kengänsuojat ja vaihtokamppeet kulkevat ihan ok:sti mukana, jos työ- tai opiskelupaikalla on mahdollisuus vaatteiden vaihtoon, mutta läheskään kaikissa työ- ja opiskelupaikoissa ei ole tähän mahdollisuutta. Lisäksi ei-niin-hengittävissä sadekamppeissa naama kurassa ajamisen jälkeen olisi varmaan kiva käydä suihkussa, mutta tämäkään ei ole läheskään aina mahdollista. Ja vaikka pukeutumis- ja peseytymistilat olisivatkin olemassa ja kengänsuojat ynnä muut varusteet olisi hommattu, niin vaivaahan siitä tulee verrattuna siihen, että hyppää auton kyytiin ja pääse määränpäähän kuivana ja ei-hikisenä.

Edit: Jos työ vaatii pukeutumiseltaan esim. pukua (tai muuten vaan itse haluaa pukeutua sellaiseen), niin sitähän ei oikein viitsi repussa kuljetella töihin/opiskelupaikalle. Kaikilla ei ole mahdollisuutta säilyttää vaihtovaatteitta myöskään lokeroissa tms.

Ulkorengas
18.05.2016, 19.27
Jos työ vaatii pukeutumiseltaan esim. pukua (tai muuten vaan itse haluaa pukeutua sellaiseen), niin sitähän ei oikein viitsi repussa kuljetella töihin/opiskelupaikalle. Kaikilla ei ole mahdollisuutta säilyttää vaihtovaatteitta myöskään lokeroissa tms.

Muotia ja käyttäytymisnormeja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että urheiluvaatteet olisivat sallittuja tilanteissa, joissa nykyään edellytetään siistiä pukeutumista. Edellyttäisi tietenkin, että perinteisen tuulipuvun yms. ulkoilu- tai urheiluvaatteiden rinnalle kehitettäisiin hieman toisenlaisia liikuntaan soveltuvia vaatteita.

Liikuttava
18.05.2016, 19.35
Muotia ja käyttäytymisnormeja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että urheiluvaatteet olisivat sallittuja tilanteissa, joissa nykyään edellytetään siistiä pukeutumista. Edellyttäisi tietenkin, että perinteisen tuulipuvun yms. ulkoilu- tai urheiluvaatteiden rinnalle kehitettäisiin hieman toisenlaisia liikuntaan soveltuvia vaatteita.
Niin no, ehkä joskus voidaan olla tilanteessa, että urheiluvaatteet ovat sallittuja tilanteissa, joissa edellytetään siistiä pukeutumista. Mutta ei kai sekään mikään mahdottomuus ole, että haluaa pukeutua siististi ihan vapaaehtoisesti :D? Enkä usko että niin siistejä ulkoilutakkeja voitaisiin tehdä, että ne muistuttaisivat ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan vaikkapa normaalia bleiseriä. Myös esim. nahkakengät on aika vaikea korvata vesisateen kestäviksi ainakin nykyteknologialla. Kaikennäköisiä kompromisseja voi toki tehdä, mutta tällä osa-alueella pyöräily häviää autoilulle (toki julkiset ovat myös hyvä vaihtoehto).

tvain
18.05.2016, 20.42
Jos työ tai matkakohde muuten vaatii pukeutumista, niin osaahan ihmiset kävellä junallekin sateella yms. puku yllään, päällystakin alla jne. joten ei se pyöräilykään niin vaikeaa ole. Se vaan vaatii vähän erityyppistä pyöräilyä kuin mihin foorumilaiset ovat tottuneet. Googlatkaa vaikka kuvia jostain Kööpenhaminasta.

Liikuttava
18.05.2016, 21.12
Sateella kävellessä voi olla ihan normaalit kamppeet päällä + sateenvarjo. Pyöräilessä pitää olla sadetakki- ja housut, kengänsuojat ja jos käyttää kypärää niin lämpötilasta riippuen kypärälakki, ja jos haluaa ettei kypärä mene kuraan niin kypärähuppu. Jos näitten alla on vielä aluspaita, kauluspaita ja puvuntakki niin väitän että siinä tulee kyllä kuuma vaikkei olisikaan työmatkatempoilija :)

Ulkorengas
18.05.2016, 21.20
jos haluaa ettei kypärä mene kuraan niin kypärähuppu.

Tai lokarit?

tommi2
18.05.2016, 22.05
niitä on jo muuten fillarointiin tarkoitettuja siistejä housuja ja pikkutakkeja.. tilasin Urban Cyclist lehteä vuoden ja siinä oli joka toisessa numerossa tällaisia testattu.

PuffySticker
18.05.2016, 22.54
Oletko Sinä tällainen ”pyöräilijä”? Uhka isänmaalle ja yhtenäiskulttuurille sekä perinteisille arvoille? Oletko vieläpä ”kasvissyöjä ja pyöräilijä”? Kenties sivari, totaali, pilvenpolttelija, -hippi, hipsteri tms.?

Kiitos, kysymästä, tuollainen ihminen juuri olen. Tai no, en totaali kuitenkaan. Vastustan yhtenäiskulttuuria siinä vaiheessa kun se tarkoittaa yhteisen peruskoulupohjan ja julkisen terveydenhuollon sijaan ulkonäkö- sukupuolirooli- ja kuluttamiskeskeistä yhdysvaltalaista TTIP-yhtenäiskulttuuria.

Ketjulle inspiraatiota antanut taannoinen Puolalaisen ministerin lausunto sai minut kerta kaikkiaan riemastumaan siitä luettuani.

Mika M
18.05.2016, 23.59

E-Cruiserhan kirjoitti näistä polkupyörän ja auton väliin sijoittuvista kulkuneuvoista. -40 - -50-luvulla tehtiin köyhyyttään ihan lihasvoimalla eteneviä kinnereitä. Lisäksi uskottiin jossakin määrin myös kääpiöautojen (https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4%C3%A4pi%C3%B6auto) ajoneuvoluokan jonkinlaiseen yleistymiseen. Kaikki kun oli kallista, niin kaikkien teollisuustuotteiden valmistus kuin polttoaineetkin.

Muistan jostakin lukeneeni, että valtaosa autolla tehtävistä matkoista on alle viiden kilometrin matkoja (siis matkojen absoluuttisesta lukumäärästä) ja että valtaosa ajoista ajetaan yksin. Tämä antaisi kyllä aihetta pohtia vaihtoehtoja autolla ajamiseen. Kun sitä autoa ei saa välillä kutistettua, pitää keksiä jokin muu tapa liikkua. Tässä mielessä suuren osan autoilun tarpeesta täyttäisivät ne paljon parjatut mopoautot. Ehkä joskus tulevaisuudessa tosiaa nähdään E-Cruiserin mainitseman Messerschmitt KR 200 :sen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_KR) sähköversio laajasti käytössä.

Jos halunasi on kulkea n 60km/h, oletko ajatellut kevaria? Sähköpyörällä kun tuskin noihin vauhteihin päästään. Downshiftaamisen ja cityhenkisyyden nimissä joku (aikanaan) huippusuosittu Vespahan 125-250-kuutioisena voisi olla soiva peli jolla ei jäisi cityliikenteessä liikenteen jalkoihin. Koskahan saadaan sähköllä toimivia moottoripyöriä?

Mutta kuten todettu on, laskevat kiinteät kulut aina kaikkien vaihtoehtoisten kulkuneuvojen kilpailukykyä, jos lähdetään siitä, että auto pitää kuitenkin olla. Jos kiinteät kulut saisi korvattua rajusti korotetulla polttoaineverolla, olisi vaihtoehtoisilla saumaa. Ja katsastukset vaikka kilometrimääräisiksi. Vakuutukset seisontaan vaikka päiväkohtaisesti. Ja toisaalta taas tulee vastaan jos oikein autolla ajoa vähentää kannattaako sitä autoa sitten enää hankkiakaan muutaman tuhannen km:n ajoja varten? (kiinteät kulut, ml pääomakulut+arvon aleneminen) Siinäpä laskemista!

mkpaa
19.05.2016, 00.10
Tässä on ongelma, että sitä ei oikein saa itse valita. Jos kaikki sanoo pyöräilijäksi niin kai sitten on sellainen. :)

E-Cruiser
19.05.2016, 07.44
E-Cruiserhan kirjoitti näistä polkupyörän ja auton väliin sijoittuvista kulkuneuvoista. -40 - -50-luvulla tehtiin köyhyyttään ihan lihasvoimalla eteneviä kinnereitä. Lisäksi uskottiin jossakin määrin myös kääpiöautojen (https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4%C3%A4pi%C3%B6auto) ajoneuvoluokan jonkinlaiseen yleistymiseen. Kaikki kun oli kallista, niin kaikkien teollisuustuotteiden valmistus kuin polttoaineetkin.

Muistan jostakin lukeneeni, että valtaosa autolla tehtävistä matkoista on alle viiden kilometrin matkoja (siis matkojen absoluuttisesta lukumäärästä) ja että valtaosa ajoista ajetaan yksin. Tämä antaisi kyllä aihetta pohtia vaihtoehtoja autolla ajamiseen. Kun sitä autoa ei saa välillä kutistettua, pitää keksiä jokin muu tapa liikkua. Tässä mielessä suuren osan autoilun tarpeesta täyttäisivät ne paljon parjatut mopoautot. Ehkä joskus tulevaisuudessa tosiaa nähdään E-Cruiserin mainitseman Messerschmitt KR 200 :sen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_KR) sähköversio laajasti käytössä

Messerschmitt, ja ajoneuvot joita tarkoitan ovat kai lähinnä moottoripyöräautoja. Messerschmittikin kulkee vakiona alkuperäisellä 10hv kaksitahtimylllään vajaata satasta.
Sähköllä joku 120 km/h matkanopeus on helppo nakki. Eihän se että joku on pieni ja kevyt ja halpa tarkoita sitä että se olisi hidas. Tuollaisen luokan idea olisi lähinnä se että se vie paljon vähemmän tilaa liikenteessä, eikä sellaisella ajaminen maksa yhtään mitään, mitä nyt renkaat kuluvat tietysti. Sähköä menisi 100 km/h nopeudella joku 30 centtiä/100km. 10hv teho riittää siihen.
Sähkömoottoripyörä on kuollut ajatus, ilmanvastus on suuri. Koppa ja kolme pyörää, siinä on järkeä sähköllä. Akkutekniikan on vielä aavistus kehityttävä, että nuo yleistyvät, että ajamisesta tulee todellakin lähes ilmaista. Kohta nuo tulevat.

kukavaa
19.05.2016, 11.51
Soini vs fillatikommunismi
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/fillari-50625

TemMeke
19.05.2016, 15.43
Jos halunasi on kulkea n 60km/h, oletko ajatellut kevaria? Sähköpyörällä kun tuskin noihin vauhteihin päästään. Downshiftaamisen ja cityhenkisyyden nimissä joku (aikanaan) huippusuosittu Vespahan 125-250-kuutioisena voisi olla soiva peli jolla ei jäisi cityliikenteessä liikenteen jalkoihin. Koskahan saadaan sähköllä toimivia moottoripyöriä?

Se perimmäinen halu siis olis kulkea maantiellä vähintään 80kmh, vuoden ympäri. Vespa oli kyllä sitissä asuessa ketterä peli, mut nyt en osaa nähdä moista talvikulkineena maaseudun maantiellä. :)

60kmh voisi menetellä, tai ainakin sitä voisi harkita, sillä kysäisin mitä vaihtoehtoja sinne löytyisi..

Aiheeseen liittyen, tämäkin saattaa kiinnostaa, ainakin joitain. :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/31754150/ehonda_speedo01.jpg
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/275029-Projekti-eHonda-s%C3%A4hk%C3%B6moottoripy%C3%B6r%C3%A4

Mika M
21.05.2016, 00.27
Soinin sodanjulistus fillarikommunismia vastaan on aiheuttanut parissa päivässä aikamoisen myrskyn sosiaalisessa mediassa aka vesilasissa. Modernia somesanontaa mukaellen: popkornit esiin!

E-Cruiser
21.05.2016, 08.42
Soinin sodanjulistus fillarikommunismia vastaan on aiheuttanut parissa päivässä aikamoisen myrskyn sosiaalisessa mediassa aka vesilasissa. Modernia somesanontaa mukaellen: popkornit esiin!

Soini esittää nykyään jotain hyvin toimeentulevien asiaa ajavaa amerikkalaista republikaania, eikä se toimi Euroopassa. Surullinen tapaus. Monelle persujen ex-äänestäjälle fillari ei ole mikään polittinen manifesti vaan ainoa ajoneuvo johon on varaa ja jolla voi pitää jonkinlaista kuntoa yllä. Soini kertoo puolelle hyvinkin isänmaallisesta äänestäjäkunnastaan että he ovat kommunisteja.
Monien pyöräilijöiden mielestä en ole pyöräilijä, autoilijoiden mielestä en ole autoilijakaan. En taida kuulua edes sähköpyöräilijöihin. Sähköpyöräilijöistä on nopeasti muodostumassa sellainen viiden tonnin kaupan pyörillä ajava porukka. Onks pakko olla joku?:) Suhtaudun liikennepoliittiseen identiteettiini leikillisen välinpitämättömästi, ei tässä oikein muutakaan voi. Kadunmiesten kanta on että joku tarttis olla.

Kyllähän sitä käytännössä pitkälti pyöräilijöiden maailmassa elää, samojen olosuhteiden armoilla. Nyt se uusi mahtava kelvinpätkä Toukolassakin on menty pilaamaan repimällä asfaltti auki ja paikaten se huonosti. Se pätkä mikä menee Mäkelänkadun uimahallin takaa Arabiankadulle, ja sen yli Lahden moottoritielle. Kelvit ovat nykyään pelkkää paikkaa paikan perään. Ihmettelen, miksi ajoradat eivät ole läheskään samalla tiheydellä. On selvästi päätetty, että aina kun jotain tarttee korjata niin se tehdään kelvin kautta. Kunnallistekniikka on ilmeisesti linjattu kelvien alle. Kelvinhän voi aina repiä auki ja paikata miten sattuu, who cares.

Mika M
21.05.2016, 15.30
Onkohan missään koskaan tavattu uudelleenasfaltoitua pyörätietä? Samoilla pinnoilla mennään jotka on vedetty joskus -80-luvun hulluina vuosina kun niihin vielä oli varaa..

TemMeke
21.05.2016, 16.14
Onkohan missään koskaan tavattu uudelleenasfaltoitua pyörätietä? Samoilla pinnoilla mennään jotka on vedetty joskus -80-luvun hulluina vuosina kun niihin vielä oli varaa..

Siinä 2000 molemminpuolin noita tuli vastaan. Nyttemminhän ei oikein asfaltoida edes huonompikuntoisia maanteitä, paikataan vain pahimmat reiät.

Paikallislehti tosin justiin viikolla uutisoi, että Imatralla asfaltoidaan.
"Imatran kaupunki päällystää uudelleen katuja 900 000 eurolla. Pintaa tulee noin 10 hehtaaria.
— Päällystysohjelman painona on keskusta-alue, pääväylät ja pyörätiet, sanoo kaupungininsinööri Lassi Nurmi."
http://www.esaimaa.fi/Online/2016/05/14/Imatra%20asfaltoi%20kymmenen%20hehtaaria/2016520753333/4

Mika M
29.05.2016, 20.23
HS teki ison jutun fillarikommunismista (http://www.hs.fi/ihmiset/a1464323681075)