PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hollowtech2 kestoikä?

LauriA
03.05.2016, 11.12
Kuluuko muillakin HT2 laakereita tahtia 1 / vuosi?

Ensimmäisenä vuonna meni FSA MegaExo vuodessa vaihtokuntoon, sen jälkeen keskiö feissattiin ja silti Ultegran laakeri on taas vuodessa vaihtokunnossa.

Ajoa on tietty vuoden ympäri sateessa, loskassa etc, syökö se noin paljon laakereita?

JackOja
03.05.2016, 11.41
Ei mulla. XT:n lakrut (silloinkunvieläolisefillari) kesti 3-4 vuotta.

Mitä tuo sun vuosi tekee kilometreissä, sehän olisi oleellisempi tieto?

CamoN
03.05.2016, 12.09
Jokasään läpi kulkemassa arkipyörässä olettaisin keskiölaakereiden vaihdon kerran vuoteen perusolettamus. Harrastemaasturissa samoin, jos sillä ajetaan paljon. Muissa harrastepeleissä luottaisin vähän pidempään.

paaton
03.05.2016, 12.40
Taitaa laakerin suojaus ratkaista keston, jos pyörällä ajetaan loskassa. Alle vuodessa meni fsan orginaali laakeri. Race facen moitittu keskiö oli talven jälkeen vielä hyvässä rasvassa, kun sen äsken käytin auki.

Olisi varmaankin viisasta rasvata laakerit talven aikana.

TERU
03.05.2016, 13.03
Kahdessa pyörässä Ultegra HT2 omin käsin asennettuna ilman kummempia rungon silotteluja, arkikulkineessa joka säässä, toinen kesäkulkineessa, ei mitään kestävyyden kanssa kummassakaan. Joka sään pyörässä kilsojakin runsaasti. Pesuainevedellä pesua vältetty kuin ruttoa eikä putkeltarunttaustakaan edes puolta matkasta. Mikä mättää, jotain vikaa laakerissa?

rjrm
03.05.2016, 15.06
Shimanon HT2 meni muistaakseni vaihtoon noin kymppitonnin kohdalla. Uusi on kestänyt jo tuplat. Kahdesti olen avannut huuhdellut rasvannnut tän uudemman. Välystä ei ole yhtään. Eli Do Not Open tarkoittaa oikeasti Huollettava Vuosittain.

arctic biker
03.05.2016, 16.09
rjrm kirjoittaa järkeviä.

Marsusram
03.05.2016, 17.01
FSAn ja RaceFacen laakereilla on ollut maastopyörissä suht. lyhyt elinikä. Yleensä ovat tulleet kampien mukana. Sitten olen vaihtanut halvempaan Shimanoon, joista Deore ja XT kestävät edellisten tapaan tai vähän paremmin. Saintista en osaa sanoa kun ei ole hajonnut vielä..

juakko
03.05.2016, 18.16
Jäykkäperän Deore-keskiö sanoi sopimuksen irti parin tonnin jälkeen. Tosin pyörä on ollut varsin lujilla vuoden ympäri. Ja kyllähän se vielä teoriassa toimi, laakerin suojamuovi vain halkesi ja päästi scheisset sisään.

LauriA
03.05.2016, 19.32
Olisikohan noin 4000 per vuosi mitä ne on kestäneet.

Ei oo painepesurilla tai muillakaan huiskittu, kai se on varauduttava vuotuiseen laakerinvaihtoon tai kestettävä rutinaa pidempään.

orc biker
03.05.2016, 22.23
Itse ostan niin halpoja keskiöitä, että en tosiaan yritä huoltaa niitä. Jos tulee ongelmia, niin uutta putkeen. Jos tulee halu ennakoida ongelmia, niin uutta putkeen. Toistaiseksi ainoa HT2-keskiöni (SM-BB51) on kestänyt 4000 km ilman ongelmia. Tuon uusi versio SM-BB52 näyttää maksavan 10-12 € suosikkikaupoissani.

maalinni
04.05.2016, 05.56
Itse ostan niin halpoja keskiöitä, että en tosiaan yritä huoltaa niitä. Jos tulee ongelmia, niin uutta putkeen. Jos tulee halu ennakoida ongelmia, niin uutta putkeen. Toistaiseksi ainoa HT2-keskiöni (SM-BB51) on kestänyt 4000 km ilman ongelmia. Tuon uusi versio SM-BB52 näyttää maksavan 10-12 € suosikkikaupoissani.

Samoilla linjoilla, noin halpoja osia ei viitsi huoltaa. Tosin ymmärrän, jos joku harrastuksen vuoksi noita rassailee puhumattakaan kalliimmista osista.

rjrm
04.05.2016, 06.50
Minkä tahansa metalliesineen käyttöiän pidentäminen pikkuhuollolla auringonpaisteella on ympäristöteko. Ajatelkaa sitä kuopan kokoa, joka bauksiitin takia joudutaan louhimaan yhden laakerikupin takia.

maalinni
04.05.2016, 09.11
^ voihan ne vanhat kierrättää, ettei tarvii aina louhia. Ympäristöteko on myös välttää huollon aiheuttama kiroilu ja hammastenkiristely ja suosiolla laittaa uudet tilalle :D