PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pakollisen tauon vaikutus kuntoon?

Wilgios
30.04.2016, 08.58
Takareisivamman takia olen pakotettu min. 2 viikon taukoon fillaroinnissa, ehkä kuukaudenkin tauko. (maanantaina erikoislääkärille)

Minkälainen vaikutus tällaisilla tauoilla on maantiellä n. 28 km/h itsekseen (ei peesiä) ajavalle... Vuosi sitte mentiin jotain 27 km/h... Välissä pisimmät tauot ovat olleet n. 4 viikkoa eli talvi menty trainerilla. Eli minkä verran treeni ottaa takapakkia?

Eli koetan hakea tasapainoa taukoon verrattuna siihen, että päätavoite TahkoMTB on 2.7.2016... Nyt jos laskisi niin kahden viikon tauolla mulle jäisi 8 viikon treeni ennen tahkoa, kuukauden tauolla 6 viikon treeni. Kesäkuussa yksi viikon lomamatka, jolloin fillaria en voi ajaa.

Tällä tasolla toki pitäisi tiedostaa, että en kilpaile kuin itseäni vastaan. Asiaan on kuitenkin panostettu omaan lähtötilanteeseen nähden ja tämä on aika hyvää vastapainoa omalle työlle. Tällä hetkellä tuntuu ihan samalta, kun akillesjänne tulehtui juoksuharrastuksessa... kamat myyntiin.

En ole ihan nuori (40 lähestyy) eli mulla näistä vammoista toipuminen ei ole kovin nopeaa. Toki varmaan pitäisi ajatella, että onhan se kesä vuoden päästäkin.

Kaikki ajatukset tervetulleita...

CamoN
30.04.2016, 09.12
Juuri nyt en jaksa kaivaa lähteitä tueksi, mutta muistaakseni kuukauden tauko tiputtaa funktionaalista tehokynnystä 10-20%. Peruskunto, harjoittelutottumukset ja henkilökohtaiset ominaisuudet tietysti määrää sen tarkan tiputuksen ja toisaalta suorituskyvyn palauttamiseen kuluvan ajan.

Mielestäni "pakolliset" tauot aiheuttaa pahimpia vaurioita henkisellä puolella, mikäli harjoitteluun on syntynyt vahva rutiini ja se toimii samalla mm. arkistressin laukaisijana. Tervein lähestymiskulma on suhtautua pakkolepoon siten, että kerrankin on "lupa" levätä kunnolla. Levolla on kuitenkin aina myös positiivisia vaikutuksia suorituskyvyn kannalta, erityisesti jos takana on pitkä harjoitusjakso.

Nana
30.04.2016, 14.43
Vammat on aina ikäviä, mutta etenkään lievemmät lyhyine toipumisaikoineen eivät välttämättä vaikuta juuri millään tavoin lopputulokseen.
Käytä aika esim lepoon, lihashuoltoon (urheiluhierojalla käyntiä) niille kehonosille, joita saa hieroa, toipilaan raajan voi jättää hieromatta.
Samoin, mikäli vamman laatu sen sallii voi tuona aikana tehdä valikoiden erilaisia lihaskuntoharjoitteita muulle kropalle, jättää toipilaan raajan vain rauhaan.
Eri asia olisi jos tuon ajan olisi kuumeessa tmv., eikä kykenisi tekemään mitään ja palautuminen taudista veisi myös aikaa, mutta periaatteessa tällaiset lyhyemmän toipumisen vaativat pienemmät vammat eivät välttämättä haittaa valmistautumista.

JaniM
30.04.2016, 16.59
Takareisivamman takia olen pakotettu min. 2 viikon taukoon fillaroinnissa, ehkä kuukaudenkin tauko. (maanantaina erikoislääkärille)

Minkälainen vaikutus tällaisilla tauoilla on maantiellä n. 28 km/h itsekseen (ei peesiä) ajavalle... Vuosi sitte mentiin jotain 27 km/h... Välissä pisimmät tauot ovat olleet n. 4 viikkoa eli talvi menty trainerilla. Eli minkä verran treeni ottaa takapakkia?

Eli koetan hakea tasapainoa taukoon verrattuna siihen, että päätavoite TahkoMTB on 2.7.2016... Nyt jos laskisi niin kahden viikon tauolla mulle jäisi 8 viikon treeni ennen tahkoa, kuukauden tauolla 6 viikon treeni. Kesäkuussa yksi viikon lomamatka, jolloin fillaria en voi ajaa.

Tällä tasolla toki pitäisi tiedostaa, että en kilpaile kuin itseäni vastaan. Asiaan on kuitenkin panostettu omaan lähtötilanteeseen nähden ja tämä on aika hyvää vastapainoa omalle työlle. Tällä hetkellä tuntuu ihan samalta, kun akillesjänne tulehtui juoksuharrastuksessa... kamat myyntiin.

En ole ihan nuori (40 lähestyy) eli mulla näistä vammoista toipuminen ei ole kovin nopeaa. Toki varmaan pitäisi ajatella, että onhan se kesä vuoden päästäkin.

Kaikki ajatukset tervetulleita...

Tee core-harjoitteita ja terveellä kintulla jumppaa. Hyvä puoli kuntoilussa on että saavutettu kuntotaso saadaan noin lyhyen paussin jälkeen nopeasti kiinni kun pääset treenaamaan.