PDA

Näytä tavallinen näkymä : fillariharrastusta tiukalla budjetilla -ketju

tommi2
24.04.2016, 12.02
kokeillaas nyt tällästä ketjua. idis tuli siitä, kun tykkään jauhaa fillareista siinä missä muutkin, mutta olen melkein joka ketjussa hinta-asioista eri mieltä. tiedostan harrastajien kiinnostuksen paremman pään pyöriin, enkä tuomitse sitä, kuitenkin olen itse saanut hyviä pyöräilykokemuksia "satulan hintaisilla pyörillä". sen sijaan että olisin kiusankappale joka ketjussa, voisin keskustella hintatietoisuudesta täällä.

onko kohtalontovereita, jotka haluaisivat tarinoida edullisista, mutta silti nautinnollisista ajaa, fillareista tai vaikkapa upeista löydöistä, tavoista säästää jne..?

omia ajatuksia (en väitä tosiksi, mietin vaan että voisiko olla näin):

- normaali ihminen (ei siis ammattilainen tai muu erikosryhmän jäsen) ei saa enää rahoilleen vastinetta tietyn summan jälkeen.
- jos täydellinen sokkotesti olisi mahdollinen, noin 50-90% täällä pyörivistä tyypeistä ei erottaisi kallista pyörää keskihintaisesta ajossa
- fillarin budjettirakentelu on tarjousten ja käytettyjen osien metsästämistä, mikä sinänsä on jo hauska harrastus
- kannattavimmat päivityskohteet ovat kumit, jousitus, jarrut ja runko tässä järjestyksessä
- uusille harrastajille heitot "sun täytyy sijoittaa ainakin 2000€" ovat vahingollisia

omille projekteille on vaikeaa laskea tarkkaa hintaa, koska osat tulevat yleensä aina vanhoista fillareista.. kuitenkin käytän "uuteen pyörään" yleensä noin 200-400€, sisältäen käytetyn rungon ja päivitettävät osat. syksyllä sijoitin yli tonnin ja ei siitä sen kummempi tullut.

orc biker
24.04.2016, 12.18
- normaali ihminen (ei siis ammattilainen tai muu erikosryhmän jäsen) ei saa enää rahoilleen vastinetta tietyn summan jälkeen.

Ajamisen kannalta ei se touhu siitä tosiaan pyörään satsaamalla olennaisesti muutu tietyn rajan ylityttyä. Minun ykköspyöräni maksoi 700 €. En keksi, mitä pitäisi olla paremmin. Olen vaihtanut siihen satulan, tangon, gripit, vanteet ja renkaat, mikä vie kustannuksen yli tuhannen euron, mutta toisaalta kolme ensimmäistä kiertävät minulla aina ykköspyörästä toiseen. Minä en sijoita pyörään enemmän kuin katson käyttökelpoisuuden vaativan, ja oma raja menee tuossa. Ei tuo nyt ihan halpa enää ole kuin pyöräilyharrastajien standardeilla. Aiempi pyörä maksoi reilut 500 €, ja ajoin sillä ihan onnellisena, joskin tekninen maasto oli sillä tosi teknistä, kun joustokeula toimi (huollon puutteessa ja muutenkin) niin huonosti.

- kannattavimmat päivityskohteet ovat kumit, jousitus, jarrut ja runko tässä järjestyksessä

Minusta tärkeimmät ovat ihmisen rajapinnat pyörään: satula, tanko ja gripit. Muuten noita on hankala laittaa järjestykseen. Kaiken pitää olla kunnossa, mutta ei se tarkoita, että se maksaisi kovinkaan paljon. Rungoissakin usein maksetaan pelkästä keveydestä.

kaiveli82
24.04.2016, 12.33
Mulla vois olla mielenkiintoa kokeilla pienen budjetin pyörää. Ajoa on pääasiassa asfaltit ja soratiet ja metsätiet koirien kanssa sekä arkiajot 5km päivä. Se mikä vähän haasteita asettaa on 135kg paino ja jonkinmoinen voimataso. Periaatteessa olen valmis ostamaan 2ke pyörän mutta siihen nyt menee aikaa.

tommi2
24.04.2016, 13.17
joku ohentamaton runko saattaa olla vahvempikin kun kallis ja kevyt. itse painan lähes 100kg ja kyllä noi meikäläisen alla kestää.. olen ajellut paljon dirt-henkisillä rungoilla, ei sovi kaikille, mutta ovat yleensä kestäviä. ajoin mm. Azonic DS-1:llä Brysseliin, ihan kelpo matkapyörä ;)

El-Carpaso
24.04.2016, 13.35
joku ohentamaton runko saattaa olla vahvempikin kun kallis ja kevyt. itse painan lähes 100kg ja kyllä noi meikäläisen alla kestää.. olen ajellut paljon dirt-henkisillä rungoilla, ei sovi kaikille, mutta ovat yleensä kestäviä. ajoin mm. Azonic DS-1:llä Brysseliin, ihan kelpo matkapyörä ;)

Jos teräksestä puhutaan niin todennäköisesti ei. Mun käsittääkseni runkoputkien ohentamisessa on vähän sama pointti kuin pinnojen ohentamisessa, eli ohennettu tuote on kestävämpi kuin tasapaksu johtuen teräksien elastisuusominaisuuksista.
Kevyt paino on ihan kiva lisäpointti. Ja tässä suljen keskustelusta pois kokonaan esim. rungot joiden putken päät on jotain 0.6/0.5mm seinämävahvuudella, vaan puhutaan ihan normijytkyistä 1/0.9mm putkenpäistä.

Tosin aloittelijan vinkiksi mulle on muotoutunut, että uutta hyvää pyörää ei saa alle 600e. Tosin jos on täysi aloittelija, eikä fillarin ole oltava maantiepyörä tai joku muu erikoiskäyttöinen rimpula, niin ei välttämättä tarvitse mennä juuri yhtään tuon 600e yli. Halvemmalla pääsee jos löytää hyväkuntoisen käytetyn. Mutta siinä on edellytyksinä, että pitää ensinnäkin olla oikean kokoinen ihminen, koska ääripäistä noita helmiä ei löydy, ja pitää jaksaa etsiä oikeasta paikasta oikeanlaista eli ei ehkä aloittelijan hommaa.

Tosta poikkeuksena mä olen ostanut kaksi aivan loistavaa peliä just vähän alle 600e (trek 7.3fx ja Pelago Bristol), mutta niissä vaikutti enemmän pyöräliikkeen hinnoittelu. Listahinnat noissa on kuitenkin yli 600e. Ja tietenkin molempiin tuli lisähintaa päivittelystä, mutta se on osa polkupyörä (ei polkupyöräily) harrastusta.

Mazza
24.04.2016, 13.36
Hep. Täällä yksi budjettirakentelija. Enimmäkseen osat hankitaan käytettynä tai pyöräpurkaamolta. Erikoisemmat osat ja kulutusosat sitten liikkeestä tai maailmalta. Pihassa on gravel grinder, retro-maantiepyörä sekä enskatäpäri. Yhteensä noihin on mennyt rahaa ehkä 500€ plus yhden vuosia sitten ostetun maasturin osat. Kaikilla pyörillä ajo on silkkaa nautintoa, ja osasarjat vähintäänkin riittävän hyviä. Ainoa jossain vaiheessa päivitystä kaipaava osa on täpärin keula.

Greycap
24.04.2016, 13.38

Samaa mieltä. Jos ei mennä yksityiskohtien viilaamiseen niin se mitä kaupasta saa tonnilla on aivan varmasti riittävän hyvä ja sen jälkeen maksetaan niistä yksityiskohdista. Niille jokainen sitten laskekoon arvoa oman tarpeensa mukaan.

- jos täydellinen sokkotesti olisi mahdollinen, noin 50-90% täällä pyörivistä tyypeistä ei erottaisi kallista pyörää keskihintaisesta ajossa

Samaa mieltä. Oma pyöräni on kahden tonnin (plus omat viritykset päälle) maasturi mutta välillä tulee lainattua uutena vähän reilu 600€ maksanutta eikä siinä ajaessa varsinaista eroa juurikaan ole. Aina kohkataan painosta, noissa painoeroa on neljä kiloa mutta kun ei sekään tunnu oikein missään.

Oma useimmin suoritettu järjestys on voimansiirto (vakiovälitykset on yleensä ihan seinästä revittyjä), renkaat ja jarrut. Satula, gripit ja polkimet oman maun mukaan mutta ne nyt ei sinänsä ole edes päivityksiä.

- uusille harrastajille heitot "sun täytyy sijoittaa ainakin 2000€" ovat vahingollisia

Valitettavasti niihinkin heittoihin joku onneton uskoo. Samoin kuin niihin joiden mukaan heti alkuun on ostettava puoli vaatekaapillista ajovaatteita ja ties mitä kun tosiasiassa ainoat tarvittavat asiat on pyörä, rengaspumppu ja kypärä sekä lukko jos haluaa säilytellä muuallakin kuin kotona. Kaiken muun ehtii hankkimaan siinä matkan varrella sitten kun tietää mitä tarvitsee. Todennäköisesti se puoli vaatekaapillista ajovaatteita jää loppujen lopuksi ostamatta.

tommi2
24.04.2016, 14.06
^ mä en yleensä välitä voimansiirrosta.. voi johtua siitä, että olen ajanut sinkuloilla vuodesta 2000 (vai oliko peräti 1999?) asti ja useampi vaihde on aina plussaa vaikka ne menisivät vähän huonomminkin päälle.

joo, mä olen kanssa kauhulla lukenut noita pakollisia varusteita... itse kävin tuon reitin läpi: oli ajohanskaa ja housua/paitaa/lasia/suojuksia .. lenkille pukeutuminen kesti.. nykyään ajelen verkkareissa ja kesäisin shortsit/t-paita setillä. on muutamia lidlin/tarjousvaatteita, mutta ainoa etu niissä on mielestäni, etteivät rupea haisemaan kestohielle..

^^^ sinänsä en kauheesti metalleista käy väittelemään ja saatat olla ihan oikeassakin, mutta just dirttipyörät luen kestäviksi ja olen miettinyt että onko niissä oikeasti mitään erikoista..muuta kun paljon metallia. jos tiedät, niin kiinnostaisi kyllä .
mulla oli Planet - x PitBull Pro runko.. painoko se nyt 4kg.. ei varmaan ollut ohennettua terästä ja voin sanoa että oli kestävä.. (itse en ajanut ko. fillarilla juuri yhtään, myin heti, mutta tuli ostohetkellä netistä katottua miten isot pojat ajaa).

Ilborg
24.04.2016, 14.25
Oma näkövinkkeli asiaan on että jätetään turhat hilavitkuttimet pois jos haluaa budjettipyörää. Toisekseen yleensä halvassa hintaluokassa kannattaa mahdollisuuksien mukaan satsata siihen että osat jotka on ikävä vaihtaa, vaikuttaisi asiallisilta ja kestäviltä. Juurikin tuo 600-800€ lienee hyvä suositus jollekkin joka haluaa hieman koskettaa enemmän tuota pyöräilyharrastusta, sillä tuossa hintaluokassa jos jätetään joustokeula kauppaan, niin on mahdollista rakentaa ihan asiallinen peli vaikkakin jonkin verran jotain tuntematonta osaa tuohon jääkin. Tuohon hintaan kuitenkin saa fillariin jo levyjarrut, voimansiirto on halvinta pykälän parempi ja runkokin on hieman kevyempi kuin halvimmissa vehkeissä. Laitteesta kuitenkin edelleen puuttunee jotain lokaria, poljinta ja muuta hilavitkutinta mikä helposti vielä tuo hieman hintaa lisää. Pomppukeppiä korvaamaan voi vaikka sitten hommata jotkut schwalben big benit tai -applet jos vain runkoon saa hieman leveämpää kumia mahtumaan.

Toki halvemmallakin saa pyörän, mutta tuo hintaluokka mielestäni on se rajanveto jonka jälkeen rahalle alkaa saamaan vastinetta merkittävästi vähemmän. Nuo halvemmat fillarit on ehkä suositeltavia ihmisille jotka aikoo lähinnä satunnaisesti polkea kauppaan ja takaisin kun ilma on tarpeeksi lämmin.

Halvassa hintaluokassa vaan helposti joutuu varautumaan siihen että joitakin kuluvia osia joutuu vaihtamaan melko nopeasti uuteen, mutta samalla voi sitten hieman päivittää osia paremmaksi.

Ilborg
24.04.2016, 14.40
^^^ Voimansiirto on ongelmana etenkin napavaihteisissa ongelma. Oletusvälitykset on aivan liian pitkiä kohderyhmälle. Käytännössä oikealla poljinnopeudella viimeistä vaihdetta tarvitaan lähinnä jyrkemmissä laskuissa, ja ylämäessä taas talutellaan.

^^ Pakollisia lisävarusteitahan ei sinänsä ole, mutta itse ainakin suosittelisin normaalin kypärän lisäksi hommaamaan ajohanskat ja -lasit. Lähinnä siis siksi että lasit suojaa kärpäsiltä ja hanskat jos kaatuu, niin onnistuu vielä näppiksen käyttö kivutta kun ei asfaltti-ihottumaa tule sormiin. Housuina yleensä kannattaa suosia jotain missä ei ole saumoja haaruksissa, koska pidemmällä matkalla ovat kovin epämukavat, ja lahkeet ei saisi lepattaa. Muutenhan mitään erityistä ainoastaan fillarointiin sopivaa kamaa ei juuri ole.

Budjettiluokassa en metalliseoksista muuten välittäisi kovin paitsi että kunhan kestää. Painoero tuossa hintaluokassa teräksen ja alumiinin välillä ei ole kovin suuri, mutta teräksen halpa hinta saattaa varmistaa että rungossa ei ole tingitty kestävyydestä, tai osasetti saattaa olla vastaavasti parempi. Vajaan kilon painoeron voi sitten kuljettaja vaikka itse laihduttaa rasvakerroksestaan.

tommi2
24.04.2016, 16.23
mä olen monta kertaa funtsinut, että ostaisi about 500€ maasturin ja siihen noin satasella käytetyn keulan.. ei sitten ole tullut ajankohtaiseksi, kun on tullut noita romuja kunnosteltua. tosin ostin uuden maantiepyörän (Vitus Razor) ja läskin (Verenti Indulgence) noin 500€/kpl, kumpikin mielestäni hyvä.

itselläni toiminut tuo "talonmerkkien" (Vitus on Chainreactioncyclesin ja Verenti Wigglen) ostaminen, kuin Pirkkaa ostaisi ;)

seppo_taalasmaa
24.04.2016, 17.27
Itse ostin tuossa työmatkatykiksi noin 550€ maksavan GT Grade AL Clariksen hyvästä alesta. Nyt pyörällä takana lähemmäs tuhat kilometria, joten voisin jakaa vähän fiilistä. Claris toimii sinäänsä ihan siinä missä edellisen bianchin 5600 sarjan 105 tai kaverin 5700 105. Runko on laadukas ja pyörän ostin juurikin laadukkaan runkopaketin vuoksi tulevaisuuden päivitysoptiolla. Suurin ongelma tuollaisessa budjettivoimansiirrossa on ketjun paksuus, joka kaventaa käytettävän takalehden vaihtelua, usein saa pelata pitkään, että löytää 50/34 combolla sopivan vaihteen tälläisen sunnuntaipyöräilijän tarpeisiin. Vaihteiston sujuvuus ja huoltomäärä on myös heikompaa kuin maasturin slx/xt tason voimansiirto. Ihan ajettava tuo on, mutta juuri laitoin tilaukseen 40t eturattaan, jotta paremmin löytyisi välitystä omaan käyttöön.

Aiempaa kokemusta cycloista löytyy esim meridoista, ja teräskeulaiset saman hintaluokan (600-700) ovat selkeästi kovempia ajaa ja tärisevät enemmän. Itsellä ainakin tuntuu siltä, että hyvä perusta runko/haarukka luo otolliset lähtökohdat harrastukselle. Myöhemmin pystyy sitten kulumisen myötä päivittämään järkevästi jos haluaa. Maasturipuolella on ainakin omalla tuntumalla merkittävämpää eroa pyörien laadussa kun hinta muuttuu. Useampaa kaverin jäykkäperää (500-700)e on tullut ajeltua ja kyllä se 14kg+ varusteet tuntuu ajossa kun maastossa ajelee. Kiekoissa ihan selkeää eroa kun vaijerikylkiset renkaat höyläsi kunnollisiin tlr renkaisiin ja molemmista kiekoista lähti kerralla 300g.

Yleisesti köyhänä opiskelijana ainakin tuntuu siltä, että hifistelystä luopumalla pystyy säästämään todella merkittäviä summia, mutta vääristä paikoista säästämällä usein maksaa enemmän pitkässä juoksussa. Esimerkiksi työkalut hankkimalla säästää huolloissa paljon pitkällä tähtäimellä. Perustason harrastuvälineet kuten hyvät ajohousut, ja hanskat ovat kuitenkin aika ehdottomia. Paljon tietenkin riippuu harrastusmäärästä. Jos pyöräilyä kertyy viikossa vaikka alle 5h niin ei tarvi erityisen huikeita varusteita, mutta jos vaikka ajaa työmatkaa jo 10h/vk + 5-10h/vk treenejä, niin alkaa varusteilla olla jo väliä. Perustason varusteilla treenaaminen on mukavaa ja sitä tulee siis tehtyä enemmän, mutta esim 200€ castelllin ja 50€ craftin ajohousujen välinen ero on melko mitätön verrattuna craftin ajohousujen ja collagehousujen väliseen eroon harrastettaessa.

Erityisen hyviä kokemuksia varustehankinnoista on tuonut tuo XXL ja heidän tapansa hinnoitella tuotteita aggressiivisesti, jolloin fiksu asiakas kykenee käyttämään hyödyksi esim päällekkäisiä alennuksia ja saamaan hyviä varusteita todella halvalla. Rahaa harrastus syö moninkertaisesti verrattuna vaikka kävelyyn, mutta kyllä se myös antaa aika paljon monipuolisempia kokemuksia.

Nana
24.04.2016, 21.53
Varusteiden tarve toki vaihtelee sen mukaan missä ja miten ajelee. Omiin tarpeisiini olen kokenut välttämättömiksi mm. kypärän, ajolasit, säärisuojat (jo pelkästään kiviä päin ajellessa sääreen pamahtavien poljintenkin vuoksi), ajohanskat, Five Tenit tai vastaavat ainakin kovempaa ajellessa, ajohousut ja takin.
Itse ostan vähintäänkin osan tavaroista aina second handinä, joko uusina tai hyvin vähänkäytettynä ja olenkin saanut mm. renkaita välillä huippuedullisesti. Ei ole pakko kuluttaa omaisuutta, vaikka pitäisikin useampia renkaita. Seuraa tarjouksia ja myös second hand-kauppapaikkoja ja ostelee sieltä mitä tarvitsee. Jos jotain ei löydy second handinä ostaa tarjouksesta järkihintaan.
En nyt tiedä onko oma pyöräni enää luokiteltavissa budjettimaasturiksi kiekkopäivityksen jälkeen, mutta olen varsin tyytyväinen siihen mitä olen tuohon kokonaishintaan saanut, toki huomioiden osien jatkokäyttömahdollisuuden muissa pyörissä. Kiekot teetin ja ne maksoivatkin jotakin, satulatolppa on edullisesti ostettu tarjouksesta ja hiilaritanko edullisesti uutena "second handinä" (paketissa vielä).

JackOja
24.04.2016, 22.00
Kaikki rahat pitää mennä, muuten ei harrasteta tosissaan.

Ainakin aikuisella miehellä.

paaton
24.04.2016, 23.37
Kaikki rahat pitää mennä, muuten ei harrasteta tosissaan.

Ainakin aikuisella miehellä.

Jep. Kun pyöräilyn vuoksi alkaa miettimään vakavasti muiden harrastuksien lopettamista, niin viimeistään silloin pitäisi tajuta homman lähteneen lapasesta jo ajat ovat sitten.

Blackborow
24.04.2016, 23.52

Miten tämä "vastine" määritellään? Eiköhän tuo ole kohtalaisen henkilökohtainen asia milloin tuntee saaneensa vastinetta sijoitetuille rahoilleen.

orc biker
25.04.2016, 00.21
Miten tämä "vastine" määritellään? Eiköhän tuo ole kohtalaisen henkilökohtainen asia milloin tuntee saaneensa vastinetta sijoitetuille rahoilleen.
Maalaisjärjellä tulkittavan tarkoituksenmukaisuuden kautta itse asiassa eli siinä pyöräilyssä. Totta kai jokainen kokee saavansa ainakin rahoja tiskiin latoessaan jotain vastinetta (ja sitten joko ilahtuu, pysyy neutraalina tai pettyy verratessaan lopputulosta odotuksiinsa), mutta tuossa selvästi viitataan sellaiseen käyttökelpoisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden käsitteeseen, jonka voi tunnistaa muualtakin, kuten esim. hifi-laitteista. Niissäkin voi nähdä jonkin hankalasti määriteltävän ja epätarkan, mutta selvästi olemassa olevan rajan, jonka jälkeen rahalle ei juurikaan tule vastinetta sen varsinaisen käyttötarkoituksen, eli hyvälaatuisen äänentoiston, kannalta.

Kenno
25.04.2016, 00.49
Omasta mielestäni on henkilökohtainen asia mikä on sijoitetun rahan ja saadun hyödyn suhde. Jossei paremmasta ole tietoa niin halvalla pääsee. Ne on tietyissä asioissa pienet yksityiskohdat jotka ovat mielestäni perusteltuja sijoittamaan suuremman rahan kun aluksi oli suunniteltu, tämä siis tilanteessa jossa rahaa on varaa käyttää mutta haluaisi päästä halvemmalla. Itselläni on miltein aina takaraivossa ajatus että kannattaako tässä asiassa säästää? Esim. elektroniikka kuten televisiot, puhelimet ja tietokoneet. Uskon pyöräilyssä olevan sama asia, vaikkei se esim. sähkövaihteet tai kuitukiekot itsessään vaikuta pyörän toimintaan merkittävästi, tekee se silti pyöräilystä mielekkäämpää kun siinä on jotain uutta tai "parempaa".

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Vilhelm V
25.04.2016, 07.16
Kokemusta on sekä hifistelystä että budjettirakentelusta. Edullisimmat budjettivehkeet löytää roskalavoilta. Hyvä aihio on tyypillisesti keskihintainen tai hieman sitä parempi pyörä, josta on melko pian tuoreeltaan käyttöönoton jälkeen hajonnut jokin tavalliselle ropaajalle haasteelliselta vaikuttava paikka. Tämän jälkeen laite on seissyt kuivassa pyöräkellarissa likaisena 5-10 vuotta. Yleensä tarvitaan vain perusteellinen puhdistus ja muutamalla kympillä varaosia. Sen jälkeen budjettipeli onkin valmiina käyttöön. Ongelma näissä on lähinnä se, että tilaa uusille pyörille on liian vähän, joten rakennelmat pitää saada syötettyä eteenpäin aika nopeasti.

tommi2
25.04.2016, 09.50
^ aivan totta. minulla on itselläni nyt "päällä" maantiepyörä, 2 maantie/city sinkulaa, 29er jäykkäperä, 27.5 jäykkäperä, 26er jäykkäperä, läski. ongleman ratkaisu olis myynti, mutta teen itse siten että kasaan mahdollisimman hyvät setit muutamaan fillariin, loput osat menevät myyntiin/kaatopaikalla/pahan päivän varalle (ps. joku vaihtopörssi voisi olla kiva idis)

Blackborow: orc biker tossa hyvin vastasikin.. korostan vielä että en ole syyllistämässä hifistejä, budjettirakentelu on vaihtoehto

se mikä kuitenkin on tosi ikävää, on halpojen fillareiden ja kokonaisten merkkien mollaaminen, usein ilman syytä. itse aloittelevana harrastepyöräilijänä 90-luvulla häpesin Kuwaharaani, varmaan pohja sille etten aja ikinä missään ajoporukassa rakentui tuon pohjalle. vieläkin tykkään merkkipyöristä (ne vaan on saatava halvalla) ja tossa hetki sitten omistamani Nishiki tuntui kamalalta, vaikka oli paras pyörä mitä olen omistanut, pesten Konan täysjouston. Myin sen äkkiä, koska takaraivossa koko ajan jyskytti "tää hajoaa kohta, tää on Nishiki". luultavasti ei olisi hajonnut, duunikaverille myin ja ei ainakaan ole sanonut että olisi palasina. pidän että minulla ei ole maailman heikoin itsetunto ja en ole kauheasti muodin orja tai vietävissä mihinkään suuntaa, mutta jos tämä nykymeno vaikuttaa jo allekirjoittaneeseen näin paljon, mitä se tekee harrastuksen pariin hakeutuvalle?

ajofiilis on kaukana todellisuudesta, siihen vaikuttaa oma päänuppi aika vahvasti. ajoin itse läskillä hiekkakuopalla, sen jälkeen samoissa paikoissa normikumisella maasturilla.. kapeat renkaat tuntuivat pelottavilta. kuvittelin että alla onkin läski ja tunsin kuinka renkaat levenivät. ei, ei ole ainakaan diagnosoitua mielenhäiriötä ;) , sain vain psyykattua tällaisen fiiliksen. tämän jälkeen ei ole kysettäkään, että jos sijoittaisin monta tonnia fillariin, ettenkö psyykkaisi sitä "maailman parhaaksi".

jos se että ei ole paremmasta tietoa saa nauttimaan nykyisistä fillareista, onko se paha? ihan oikeasti mietin joskus että onko se näin.. enkö vain tiedä mikä on hyvä fillari? jos en, haluanko tietää? sitten kaikki on pilattu. minullahan on ollut uutena lähes 3000€ maksavia fillareita, mutta ne on ostettu käytettyinä runkoina ja ties mitä Biltema-palikkaa pultattuu kiinni, tarjoavatko nämä edes vähän sitä fiilistä mitä aito ja uusi kallis fillari? paha sanoa, mutta kallein sijoitukseni, runko ja kiekot yli tonnin, ei todellakaan ole sen parempi kuin nuo muutkaan..

meni jo filosofiseksi, mutta niinkun sanottu, en ole täällä kisaamassa kuka on oikeassa. funtsin että voisi budjettirakentelusta tarinoida. kuuluuko tohon nyt se että jotkut tulevat sanomaan että "harrastuksenne on väärä".. kai se kuuluu? no joo, huumoria mukana ja ei tätä niin vakavasti kannata ottaa. se on hyvä että jotkut ostavat niitä meidän tulevaisuuden kirpparilöytöjä :D

nure
25.04.2016, 15.53
Komps, Jack!!! Budjettirakentelu kuin vertaisi makkarakastikkeen ja Filet Mignonin syömistä... Toisaaltaan joku varmaan pitää makkarasoosista enemmän...

adelaine
25.04.2016, 16.08
ajofiilis on kaukana todellisuudesta, siihen vaikuttaa oma päänuppi aika vahvasti. Tämä on ehkä se, mitä eniten saa kalliimmasta pyörästä. Paitsi itseluottamus myös ajohalut voivat nousta. Pyöräily on monilla aika vahvasti kokemushakuista ja välineet voivat olla osa sitä.

lansive
25.04.2016, 16.38
Onhan tämä budjettiväkerrys tullut tutuksi. Lapsille kun pitää olla harrastusvälineet ja niiden lisäksi vielä koulumatkapyörät, niin aika äkkiä on rahat loppu jos lähtee kaikki laittamaan uutta. Käytännössä siis harrastepyöriin on laitettu uudet osat ja koulumatkaohjukset sitten tehty käytetyistä.

Ilborg
25.04.2016, 17.26
Kyllähän jos harrastus vie mukanaan niin helposti uppoaa kaikki ylimääräiset tulot harrastukseen. Ihan tiukallakin budjetilla voi vetää, mutta sitten kannattaa siirtyä joko käytettyihin ja/tai yksinkertaisiin ja varmoihin ratkaisuihin. Todennäköisesti fillarinkin pystyy rakentaa hyvinkin edullisesti kohtalaisen kestäväksi, mutta sitten missään ei ole mitään hifiä. Jos mopo voidaan myydä suomessa 700€ hintaan, niin kyllä toimivan pyöränkin voi teoriassa myydä 200€ hintaan. Ongelma vain on että nimettömistä osista asiakas ei voi tietää juuri mitään, ja on aika harvinaista että valmistajaa kiinnostaa muutenkaan tuotteen laatu niin paljoa että jokainen osa olisi testattu ja hyväksi todettu.

Mutta jos taas ajatellaan sellaista kaveria joka haluaisi kokeilla miltä "oikea" pyörä tuntuu, niin kyllä tälle jossain cyclo-kategoriassa voi ehdottaa että jos budjetti antaa myöten, kannattaa katsoa jotain kohtuu simppeliä 600-1000€ vehjettä, ellei sitten käytettynä saa oikeaa kokoa. Tuon alle ei tahdo mitään kokonaista cycloa edes saada, vaan mennään hybrideihin. Tuon hinnan jälkeen tuntuu lähinnä että pyöritellään pitkälle hieman arvokkaampia osasettejä fillarissa ja sitten vasta lähempänä 2k€ hintaa aletaan tunkemaan jotain nimekkäitä kiekkoja nimekkäillä navoilla (tokihan nimi ei varsinaisesti takaa laatua tai nimettömyys huonoa laatua).

Eniten markettivalmistajissa itseä nyppii että speksataan ja myydään pyöriä niin että asiaan vihkiytymätön saa väärän käsityksen oikeanlaisesta fillarista ostaessaan fillarin joka on väärällä runkokoolla ja paskalla joustokeulalla. Nk. oikeat valmistajat sortuu vähemmän siihen että myydään yhtä runkokokoa 140-190cm kavereille ja tungetaan mahdollisimman paljon hajoavaa hilavitkutinta sen sijaan että rakennettaisiin tavoitehintaan nähden järkevä kokonaisuus.

oppes
25.04.2016, 17.47
Mikäs toi hintaero cyclon ja hybridin välillä on? Tanko / kahvat?

Kenno
25.04.2016, 18.03
Itse ajan työmatkat nishikin hybridillä, vm. 2011 täys alumiini. En ollut kesän jälkeen käyttänyt pyörää huollossa kun työt loppuivat ja helmikuussa menin töihin. Ajattelin että paska mikä paska että ostetaan maantiepyörä missä on suht hyvä osasarja ja vaihdetaan se hybridiin ja maantiepyörään kalliimpi. No nyt keväällä kun käytin pyörän huollossa niin kyllä se ajo muuttu aivan totaallisesti, tuntui kuin olisin uuden pyörän saanu. Tosiaan kun olen terästehtaalla töissä niin tuppaa rattaat ja ketju keräämään normaalia enemmän tavaraa. Eli kunhan pyörästä pitää vaan huolta niin kyllä sitä ajaa halvemmallakin, tosin pitkää matkaa en enään ajaisi hybridillä kun on tottunut ajamaan täyskuitu maantiepyörällä. Mun mielestä kannattaa panostaa laatuun, mutta halvemmallakin pärjää. Jos ajat paljon ja pitempiä matkoja sijoita enemmän jos tarvit pyörän lyhyelle kauppa- tai työmatkalle, niin ihan perus pyöräkin käy. Tosin hybridillä olen oppinut arvostamaan suht matalaa ajoasentoa kun kun elää rannikolla ja aina tuulee.

Jos pyörä on mielestäsi hyvä ajaa ja palvelee tarpeitasi niin se on sinulle riittävä, työnjohtajakin osti viime kesänä teräsiipi merkkisen citypyörän ja sanoi että todella hyvä työmatkoille. Itsehän en sellaista ostaisi, mutta jos se hänen mielestään on hänelle riittävä, niin kuka minä olen sanomaan ettei ois kannattanut ostaa.

seppo_taalasmaa
25.04.2016, 19.06
Mitenkään hifistelemättä painolla, perustason maasturin päivittäminenkin on suhteellisen edullista. Hankin joulualesta mavicin crossonet 90€/pari ja siihen lauantaina uudet spessun fast trakit. Roottoreilla ja uudella pakalla hintaa kertyi 200e. Ostin kiekot, koska stockeissa jo merkittävää kulumaa (laakeripesät urilla) enkä usko niissä olevan jäljellä uusien laakereidenkaan kanssa enää yhtä syksyä enempää elämää, joten kiekot saavat jäädä kesäksi varastoon ja syksyllä märillä keleillä sitten uudestaan käyttöön. Samalla vaihtui kulumisen myötä uusi ketju ja heivasin 40t ja 22t eturattaat, vaihtajan ja liipasimen mäkeen, kun ei niille ole oikein ollut käyttöä omassa ajossa.

Pyörä painoi tehdaskokoonpanolla 12,7kg . Schwalben 950g painavat vaijerikumit vaihdettuani pyörä keveni vajaa puolisen kiloa ja nyt noilla uusilla kiekoilla, renkailla ja litkuilla vieläkin enemmän. Tänään pyörää punnitsin niin painoa on 11,4kg pullotelineillä ja ajotietokoneella. Tosiaan nuo päivitykset on tehty minimibudjetilla ja luonnollisen kuluman vuoksi hankittu. 1300g lähti hyvästä perustason maasturista ilman minkäänlaista hifistlyä ja tästä yli 800g lähti pyörivistä massoista.

Tarkoituksena tässä oli vain sanoa, että kun peruspyörän aihio on kunnossa, niin tuollaisia ikäviä huonoja osia pystyy päivittämään sitten myöhemmin. Jos heikkoudet olisi ollut vaikka jarruissa tai keulassa, niin päivittäminen olisi ollut huomattavasti kalliimpaa puuhaa.

Tuosta mikä on hyvä hintalaatu suhde harrastajalle pohdinnasta voisi sanoa, että maalaisjärki on sallittua. Jos itsellä on parinkymmentä kiloa ylimääräistä painoa, ei liene järkevää ostaa 200g kevyempiä kiekkoja vain painon vuoksi, kun parilla lenkillä saa vastaavan vaikutuksen ja vaikka vitosen pudottamalla merkittävästi suuremman. Kai tuo päivittäminen yleisesti riippuu taloustilanteesta ja kiinnostuksesta, itse ainakin pidän pyörän hiplaamisesta, eikä samalla uusien asioiden opettelu ole minulle epämiellyttävää, päinvastoin. Harrastaa voi niin monella tapaa, voit myös käydä vaihtamassa uuden ketjun kivijalassa kun vanha likastuu.

nure
26.04.2016, 06.17
^Peruspyörästä yleensä lähtee helposti kilo pikkurahalla esim. juuri renkaat vaihtamalla mutta kun lähdetään menemään alle kympin niin silloin miehet (Ja kukkaro) punnitaan. Samalla rahalla saa korkeintaan muutaman kymmenen grammaa pois ja siinä on sitä saavuttamisen riemua!

tommi2
26.04.2016, 09.55
^mä näkisin että toi on ihan oma/eri harrastus, toi on hieno harrastus tuokin... ittelleni tuottaa iloa ajaa hyvällä (suhteellista toki) fillarilla pikkurahalla, paha sanoa miksi.. meinasin kerran ostaa vajaan parin tonnin fillarin, rahat oli, vaimolta lupakin.. en vaan pystynyt ostamaan niin kallista.

sama pätee muuallekin elämään, täytän ensi keväänä 50 ja vaimo kerran kysyi että "haluatko sä jonku Rolexin".. mietin tätä, laatukello (okei, tiedän että Rolexi ei ole läheskään paras, mutta se on nyt tässä esimerkkinä) houkutteli, sen omistamiseen liittyi mielikuvia. toisaalta se ei ole kauhean tarkka, ei kestä tunnotonta käsittelyä, naarmu laskee sen arvoa. ranteeseen jää Luminox ja Casio.. fillareissa vähän sama, haen Casiota: jonkunlainen merkki, tarkka, vahva, halpa, ei kauheasti ilmaa hinnassa.

Blackborow
26.04.2016, 10.09
Itse ostin tuossa työmatkatykiksi noin 550€ maksavan GT Grade AL Clariksen hyvästä alesta. Nyt pyörällä takana lähemmäs tuhat kilometria, joten voisin jakaa vähän fiilistä. Claris toimii sinäänsä ihan siinä missä edellisen bianchin 5600 sarjan 105 tai kaverin 5700 105. Runko on laadukas ja pyörän ostin juurikin laadukkaan runkopaketin vuoksi tulevaisuuden päivitysoptiolla..Minkäslaisella hinnalla tuota saa ilman aleja ja mistä? Oma Claris sarjainen halpiscrossari on kyllä osasarjoiltaan ja muilta osiltaan ihan riittävän hyvä, mutta runko on kauhea alumiinikanki ja ikävän tuntuinen ajaa, kun on tottunut parempaan. Ei tuolla tee mieli lähteä lenkille ollenkaan.

janne kuivakangas
26.04.2016, 10.23
Hyvä ketju 👌😊Itsellä kanssa Halpoja fillareita Tunturi 29er Ja hyvin on toiminut ja ajettu seka maastot. .Uusin Tulokas Fat Rambler PRO läski pyörä Olen tykästynyt siihen mitä nyt renkaat vaihtanut tanko ja Satulaputki. .Tarkoitus on ajella maastot sillä kesät talvet 👌😊Sit on edullisesti rakennettu cyklokross /retkipyörä. .Näillä mennään ✌😁Ja seuraan tiiviisti kyl ..trendit sun muut. .-janne

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

juliusT
26.04.2016, 13.43
Budjettirakentelussa on kyllä tiettyä hohtoa, ehkäpä se tunne kun tietää ajavansa hintaansa paremmalla pyörällä :rolleyes: Mutta vielä enemmän hohtoa on kyllä siinä, että pyörä ensinnäkin sopii omaan ajoon ja toiseksi vielä kestääkin sitä. Kyllähän me kaikki tiedetään mitä niille halvoille keuloille, komponenteille ja vaikka renkaille käy kun vähän rankasee. Edullinen ja kestävä mahtuvat usein samaan pakettiin ainakin jos on aktiivinen ja osaa hieman käydä kauppaa, mutta keveyden perään turha suuremmin sitten haikailla. Tarkoitan siis sanoa, että omasta mielestäni budjettirakentamisen ensimmäinen sääntö ei ole osta halpaa, vaan osta paras mahdollinen niin että kipuraja vähän ylittyy. Aiempien kommentoijien tavoin en usko, että on mitään tiettyä rajaa jonka alle ei hyvää pyörää saa, mutta on myös hyvä tiedostaa se taso, jonka alle rahat menee lopulta hukkaan. Osta halpa, osta kahdesti.

Kestävyyteen vaikuttaa tässä tietenkin suuresti ajotyyli, vaan uskaltanen silti väittää että ainakin maastossa huonolla pyörällä ei kehity niinkuin hyvällä. Kallis/hyvä pyörähän ei itsessään tee kenestäkään parempaa kuskia, mutta kun tiedät että voit oikeasti luottaa pyörääsi eikä se myöskään ole koko ajan telakalla, voit keskittyä olennaiseen eli ylittämään rajojasi :cool:

Pyörien lisäksi kiinnostava kysymys on myös ajovaatteet ja niiden hinta. Monille harrastajille fressi kitti on joka keväinen välttämättömyys vaikka vanhatkin vielä menisivät, toisia hirvittää jo panostaa 100e kypärään ja ajohanskoihin, koska puutarhahanskatkin menevät ja kypärät tulee syksyllä alennukseen. Mielestäni molemmissa mennään metsään tuon ajovaatteen todellisen tarkotuksen kanssa: toimia niin hyvin ettet oikeastaan edes huomaa niitä. Tässäkin kohtaa kannattaa panostamaa laatuun, jolloin ei tarvita kuin muutama hyvä vaatekappale kattamaan monta eri kelialuetta. Puuvillapaitojen ja cargoshortsien kanssa kikkailusta saa ajonautinnon sijasta enemmänkin rappioromantiikkaa ja flunssaoireita ;)

Oikeastihan kyllä jokainen itseään kunnoittava pyöräilijä laittaa kaiken rahan harrastukseensa. Tässä onkin pohdittu lähinnä sitä kuinka käyttää siihen kaikki VÄHÄT rahat ja saada vastineeksi yhtä hyvin pelittävää tavaraa kuin niillä massimiehilläkin on :o

Ari H
26.04.2016, 13.57
Tulkitsen budetti-pyöräilyn siten, että ostetaa nin hyvä pyörä kun voidaan vetyttämättä oma budettia tiukaksi. Ja sitten pidetään pyörää hyvn vuosia.

Läskimasa
26.04.2016, 14.43
Ymmärrän kyllä budjettirakentelun, sitäkin on toki monenlaista. Itse vertailen kyllä aina kaikki hinnat ympäri maapallukan kun alan jotain osaa vaihtamaan tai pyörää hommaamaan. Uutta käyttämätöntä/koekäytettyä osaa jos sattuu löytymään niin säästöä syntyy väkisin, joskus reilustikin. Poitsun budjettipikkuläskipyörää päivittelin myös kevennysmielessä pikkubudjetilla viime kesänä, kiinakuitu ei maksa juuri mitään: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53785-Mongoose-Logan-24-quot-pikkul%E4ski Mutta kyllähän Mongoosesta se halpuus paistaa läpi joka paikasta, enkä luota siihen että montaa vuotta kestää jo uutena pykältäneillä laakereilla.

Mut vaikka budjetilla rakennetaan niin silti rahaa palaa joskus reilustikin, mut kyseessä ei ole silloin "tiukka budjetti" sanan varsinaisessa merkityksessä. Taitaa nyky-Salsa olla jo maksanut päivittelyineen lähemmäs 3t€, mut uusia/uudehkoja osia oon saanu myytyä myös muutamalla satasella pois. Mut elämä on, halusin tollasen rungon johon sopii isoimmat kumit, silloin ei käytettynä löydy runkoja eikä paljon muutakaan. Mutta koen saaneeni vastinettakin rahoille, eroa tonnin Lite-Whiteen kun on joka saralla reilusti, painoa on tosin nykykuosissa enemmän.

Vähän samastahan tässä on kyse kuin auton hommaamisesta; 500€:lla voit saada katsastetun tötterön jolla ajelee siinä missä uudellakin, kestää aikansa ja korjaamalla saa elvytettyä (liiankin) pitkään. Miksi ostaa uutta tai edes kalliimpaa? Syitä tietysti löytyy kasapäin, kauheeta kompromissin tekoahan se on, pyörän valinta siinä mielessä paljon helpompaa ja pelimerkit riittää paljon helpommin.

Dog
26.04.2016, 16.27
Voihan sitä ostaa hyvin pidetyn 20-30 vuotta vanhan aikansa huippupyörän 200-300 eurolla.
Ei pitäisi olla laadussa valittamista.

Läskimasa
26.04.2016, 16.57
^ No joo, mut tekniikka/geometria on kehittynyt pyörissäkin huimasti viimeisen 20 vuodenkin aikana. Aikalailla eri kampe esmes. ysäri-MTB vs. tämän päivän, eroo kuin yöllä ja päivällä.

tommi2
26.04.2016, 17.26
jousitus on kehittynyt, totta, mutta kaikki eivät tarvitse tätä etua, esim. täysjäykät ovat aina jotenkin läsnä, nyt esim. läski/plussafillareina, puhumattakaan sinkuloista ja fikseistä.. osa ei tunne tarvitsevansa esim. tosi hyvää jousitusta maastoa pehmittämään. tutut maastotkin muuttuvat hardcoreksi, kun ajaa täysjäykällä. voishan sitä ajaa mopolla asfaltilla jos haluaa helpon elämän...

täytyy totuuden nimessä kuitenkin sanoa, että itse omistaisin mieluusti hyvä täysjoustopyörän, 3 ollutkin, joista 1 vissiin lasketaan hyväksi (Kona Stinky Dee-lux). yksikään ei ollut vuotta, ei vaan jaksanut sitä huoltoa... simppeliys kiehtoo.

znood
26.04.2016, 17.34
Itse olen melkein sitä mieltä että jos tiukalla budjetilla pitää harrastaa niin sitten vaan käytettyä fillaria alle.
Käytettyjä saa hyvin kun liikkuu piireissä ja laittaa osto/huolintailmoja seurojen omille palstoille.
Käytetty pyörä on usein vähän niinkun käytetty kortonki ettei sitä oikein kukaan halua vaikka puoli-ilman myyt. Tämä siis vaikka pyörässä ei olisi mitään vikaa.

Konamies
27.04.2016, 17.27
Komppaan znoodia, käytetyn hyvän pyörän ostaminen on varmasti järkevintä budjettipyöräilyä. Foorumit on täynnä hyviä todella vähän ajettuja hyviä pyöriä. Kun on sitten kerran ostanut hyvän pyörän, ei siihen perusjampan tarvitse koskaan laittaa muuta rahaa kuin satunnaisten kuluvien osien vaihto. Perusjamppa ei aja pyörää niin loppuun, että sitä pitäisi vaihtaa. Toki jos polkee älyttömiä määriä sekin muuttuu.
Ostaminen ja kaikenlainen päivittäminen on vaan tehty osaksi harrastusta johon jengi lähtee mukaan. Nykyään on muotia päivittää vaihteistoja 1x10 tai 1x11. Mitä järkeä on sijoittaa siihen rahaa. Eihän sun ole pakko vaihdella vaihteita vaikka niitä olis 30. Ajelet vaan yhdellä. Markkinamiehet on viekkaita, ne luo meille tarpeita joita on vaikea vastustaa.

Marsusram
27.04.2016, 21.56
Harvempi kokenut pyöräilijä kai menee muodin mukana. Ennakkoluulottomimmat tosin kokeilevat kaikkea ennen kuin siitä tulee muotia.

Budjettilinjalla on paras miettiä miten yksinkertaisella pärjää. Onneksi 1x voimansiirrot ovat osoittautuneet toimiviksi NW eturattailla.

Aika paljon saa hankkia kokemusta ennen kuin osaa bongata sen oikean käytetyn joka on itselle paras valinta.
Elikäs budjettipyöräily vaatii tarpeiden tiedostamista ja markkinoiden hinta/laatu tarjonnan seuraamista kavereiden avustuksella kunnes sopiva hankintatilaisuus osuu kohdalle. Harrastus sekin, oikotiet onneen maksavat enemmän.
Eka oma maasturi oli 50% listahinnasta vähän käytetty ja uuden veroiseksi liikkeessä huollettu kaverin vinkin mukaan löytynyt laatupyörä.

Hissitolppa
28.04.2016, 20.00
Käytetty pyörä on usein vähän niinkun käytetty kortonki ettei sitä oikein kukaan halua vaikka puoli-ilman myyt. Tämä siis vaikka pyörässä ei olisi mitään vikaa.

Mielenkiintoinen näkemys. Omat kokemukset ovat olleet täysin päinvastaisia fillareiden suhteen. Menee kuin kuumille kiville ja arvo tuntuu pysyvän mystisen hyvin verrattuna muihin harrastelaitteisiin.

Ohiampuja
06.05.2016, 10.50
Kaikki rahat pitää mennä, muuten ei harrasteta tosissaan. Ainakin aikuisella miehellä.
Tässä on totuus jonka monen firman markkinointiosasto on kanssa hoksannut.

On ihmisiä joilla on varaa ja halua sijoittaa harrastukseen rahaa ihan kunnolla, niin kyllä sille rahalle ostettavaa saadaan keksittyä. Ja yksi mielenkiintoinen esitys on vaikkapa urheiluvaatteet. Tietysti joka lajiin omat kamat, ja nekin vielä eri värisävyillä. Kelin ja alle valitun pyörän värisävyn mukaan otetaan kaapista päälle Castellit tai Raphat. :)

Itsekin harrastin tuota jonkin aikaa, mutta nyt krääsän määrään kyllästyneenä olen ottanut päinvastaisen kannan ja huomannut että aika hyvin kestävyysliikuntaan tehdyt vaatteet toimivat ristiin monessakin lajissa.

Ja sama maasturin renkaiden kanssa. Joskus niitäkin oli nurkissa monta erilaista, mutta nyt mennään Ardentilla joka paikassa. :)

Veivaaja
06.05.2016, 13.59
Ääniä käytetylle. Taitaa pyöräilylajista riippumatta komponenttien hinnat esimerkiksi kympeille olla edullisempia kuin yhdelletoista. Ja käytetyssä - jos tosissaan harrastaa, tulee vaihdettavia osia. Nyt alkaa kympin osia olla välillä ulosheittotuotteina verkkokaupassa(kin). Hankintojen (pyörät, varaosat, komponentit) ajoittaminen syksyyn on myös monesti kukkaroa hellivä ajatus. Kohtuutasoiset osat riittävät monesti hyvin harrastukseen ja kestävät paremmin, kuin edullisimmat osat.

Tarjouksista huolimattaa pitää muistaa tietenkin se, että menopelin ja osienkin tulee olla itselle sopivia.

tommi2
06.05.2016, 15.11
mä ajan vielä seiskalla ja kasilla... ja ykkösellä ;) . tästä johtuen tulee Aliviota ja Aceraakin käytettyä ja eipä nuo mitenkään todella huonoja ole, näyttävät vielä ainakin meikäläisen käytössä kestävänkin.

Ohiampuja
06.05.2016, 20.21
Itse aloitin maastopyöräilyn 90-luvulla ja silloin oli kiva seurata tekniikan kehitystä. Teräsrunko alumiiniseksi, cantit levareiksi ja jäykkäkeula joustavaksi. Ja olenko kovasti väärässä jos sanot että silloin hinnat olivat jotenkin kohtuullisemmat ja sama koski myös kehityksen nopeutta.

Mutta sitten pikkuhiljaa tajusin että ei ne lenkit sen hauskempia olleet vaikka välineet kallistuivat. Ja sitten tuli 29" maasturit ja löysin ns. oman juttuni. Ja nyt onkin ajettu 4 vuotta samalla pyörällä. Ja hauskaa on vaikka se painaakin 12.5 kg. :)

tommi2
06.05.2016, 20.44
^paha sanoa hinnoista oikeasti, mutta itse mietin 90-luvulla, että hyvä jäykkäperä maksaa alkaen 6000 markkaa ja täysjousto 10000.. ei tullut ostettua tuollaisia. taitavat olla jostain fillari-lehden testeistä noi rajat? nyt kun muuntaa 1000€ ja 1666€ niin kyllähän inflaatiosta huolimatta noilla irtoaa ihan hyvät vekottimet. mutta tosiaan tuosta 90-luvun hinnoittelusta voidaan olla montaa mieltä. oma "paras aika" oli 2000-luvun alku.. silloin tuntui tapahtuvan, keuloja ilman elastomeereja rupesi saamaan kohtuuhintaan, levyt tulivat kaikkien ulottuville, Suomessa riehunut dirt -ja freeridekuume jotenkin nappasivat mukaan. vaikka en koskaan oppinut ajamaan em. lajeja.

-jamo-
06.05.2016, 22.00
Aika paljon saa hankkia kokemusta ennen kuin osaa bongata sen oikean käytetyn joka on itselle paras valinta.
Sama ongelma se on uuden kanssa. Minun mielestäni aloittelijan on fiksuinta hankkia käytetty ja ajella sillä vuosi. Sen jälkeen jo vähän tietää mitä haluaa ja kokeilufillarin saa myytyä lähes samaan rahaan kuin mitä itse siitä on maksanut. Enempi harmittaa ostaa kallis fillari, ajaa vuosi-pari ja ostaa sitten se itselle hyvä ja sopiva sekä myydä se ensin ostettu puolella hinnalla pois.

jame1967
07.05.2016, 10.14
Minä ajelen käytetyillä , tosin osilla parannellut nekin yleensä käytettyjä .

jperala
07.05.2016, 10.47
Viime kesänä rakentelin wanhan rungon ympärille fillarin, toimii vieläkin :) tekee sen minkä pitääkin eikä kukaan ole naureskellut kylillä.

Sirkkeli
07.05.2016, 12.48
Täällä harrastetaan myös budjettipyöräilyä, satasissa on fillareiden hinnat pysynyt aina. Toki bongailen aina käytettyjä/halpoja 'parempia' osia sieltä täältä ja kokoan fillarit itse. Mutta ei ole halpuus estänyt harrastuksesta nauttimista :-)

oppes
07.05.2016, 15.24
Käytettynä / hinta mielessä olen omatkin pyöräni (Spessu & LaPierre) ostanut, mutta tällä kertaa kaverin asialla. Oli bongannut XXL:stä hybridin 750€. En tiedä olenko nyt ihan hakoteillä, mutta eihän tuo nyt ihan mahdottomilla osilla ole ja hinta-laatusuhde on mielestäni ehkä aika kohdallaan? Vai olenko ihan hakoteillä? Ja tuosta puuttuu vielä se turha "Aurinkomatkojen" joustokeula.

Tuotetiedot:
- Runkokoko: White SC Alloy IS Disc and K-mount
- Ohjainlaakerit: FSA No.10
- Haarukka: White Alloy Rigid
- Ohjaustanko: White Alloy 660 mm
- Tankotupit: Ritchey MTN XC Comp Grips 130 mm
- Ohjauspylväs: White Alloy 100 mm
- Satulatolppa: White SP-341 Alloy 27.2X400 mm
- Satula: Selle Italia Q-Bik
- Vaihteenvalitsin: Shimano Deore SL-M610
- Etuvaihtaja: Shimano Deore FD-T611 30spd Down-Swing
- Takavaihtaja: Shimano SLX RD-M670 SGS 30-spd
- Jarrut: Shimano BR-M355 w/Rotor SM-RT30 160mm
- Jarrukahvat: Shimano BL-M355
- Kasetti: Shimano CS-HG50 10-spd 11-36T
- Ketju: Shimano CN-HG54
- Kampi: Shimano FC-T521 48-36-26T
- Kampilaakerit: Shimano BB-ES300 Octalinc
- Vanteet: Jalco Disc X320 32H
- Napa: Shimano HB-RM35 / FH-RM35
- Pinnat: SR 15 G Black Brass nipples
- Renkaat: Continental Cityride II (C312) 66tpi 700x37C Wire Bead
- Paino: 11,0 kg

tommi2
07.05.2016, 15.48
jos nyt katoin oikein niin noi renkaat painavat 740g kappale.. tossa saisi mukavasti kevenneltyä budjettitietoisesti. vertasin tuota "suosikkiini" vitus mach 3:een ja ei toi oikeastaan kauheasti hinnaltaan häviä, vituksessa olisi hiilarihaarukka http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-mach-3-disc-city-bike-2016/rp-prod135375 joku muu voinee kommentoida muita osia. toinen suosikkini, jonka olen oikeasti omistanut on dew http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus/ekauppa/pKODWP/ joka hävinnee osien puolesta ja muutenkin on kasvattanut hintaansa (maksoin omasta 2008 muistaakseni alle 500€)

mä ostasin ite tän https://www.xxl.fi/dbs-dbs-logic-k320-hybridbike-16-hybridipyora/p/1118334_1_style jos budjetti on se mikä ratkaisee.

tommi2
12.06.2016, 16.19
raportoidaan nyt tähän harmittavasti hiipuneeseen ketjuun ajokokemuksia:

keväällä/kesällä on tullut ajeltua kahdella eri pyörällä maastoajoa: noin 1200 (siis pelkkä runko ja kiekot) maksaneella 27.5+/27.5 sinkulalla ja 500e läskistä viritetyllä ihmepyörällä (27.5+ joustoetupää). halvempi on parempi. huomattavasti parempi, vaikka kalliimpi ei ole huono sekään. se vaan ei ole yhtään sen kummosempi kuin käytettynä noin 300e maksaneet jäykkäperäni.

tästä viisastuneena karttelen kyllä uutena hankittua kallista osaa/pyörää ja jatkan käytettyjen runkojen ja osien kyttäämistä, ehkä jonkun halpismerkin kokonaisenkin fillarin joskus lunastaen. meinaan, tässä oli ajatuksissa että voisi 50-vuotislahjaksi itselleen ostaa jonkun vähän paremman (ajattelin tämän olevan synonyymi kalliimmalle) fillarin. en usko että näin käy, pistetään vaikka matkusteluun säästyneet rahat.

en tiedä muista, mutta käytetyn osan metsästys on jo harrastus harrastuksen sisällä minulle, siinä on sellaista "metsästyksen fiilistä" ja "hyvistä kaupoista iloitsemista".

aina silloin tällöin herää ajatus "viimeisen all-rounderin" tekemisestä, siis pyörä loppuiäksi, huokeus tulisi vuosien varrella johtuen pitkästä käyttöiästä. todennäköisesti se varastettaisiin ekana vuonna tai muuten vaan kyllästyisin. millainen pyörä tämä edes olisi? 29er jäykkäperä tulee ekana mieleen, mutta ko. pyörätyyppi ei herätä kyllä mitään tunteita ja katsoisin että tämä viimeinen pyörä täytyisi olla jotenkin erityisen hieno ja klassinen

Mohkku
13.06.2016, 09.04
No joo, mut tekniikka/geometria on kehittynyt pyörissäkin huimasti viimeisen 20 vuodenkin aikana. Aikalailla eri kampe esmes. ysäri-MTB vs. tämän päivän, eroo kuin yöllä ja päivällä.

Riippuu täysin siitä, mihin pyörää aikoo käyttää. Itselläni on kaksi tuon aikakauden maasturia, molemmat täysjäykkiä. Toinen on ajettavuudeltaan surkea, toinen erinomainen. Kummastakaan ei ole varsinaiseen maastoajoon, koska täysjäykkä 26" ei siellä mielestäni vaan toimi. Sen sijaan kaikkeen muuhun käyttöön tuo on erinomainen vaihtoehto ja hyötyajossa vanhalla pyörällä on muitakin etuja.

Nyt kuitenkin nälkä on kasvanut syödessä, koska vaikka pyörä periaatteessa toimiikin, hyvän pyörän ajettavuus alkaa houkuttaa isomman remontin tekoon. Vanha 3x8 Altuksen voimansiirto metallikeräykseen ja uutta tilalle. Ongelmana on vain se, että tietoa ei ole siitä, mikä palikka tuohon sopii, kun keskiöstä ja kammista alkaen on monenlaista standardia, kierrettä ja mittaa. Saksalaisia nettikauppoja selaamalla näyttää siltä, että kovin suurta vaikutusta hintaan ei ole sillä, laittaako etuvaihtajan vai jättääkö sen pois. Jostain syystä sopivat 1xkammet maksaa herkästi enemmän kuin Alivion tai Deoren 3xkammet. Aceraa saisi jo puoleen hintaan noista, joten se olisi ehkä halvin ratkaisu. Silti muutama väärä hankinta oppirahojen maksuna veisi pohjan tiukan budjetin noudattamiselta. Ehkä toisen pyörän voisi purkaa ja samalla tutustua tekniikkaan?

Muuta varsinaista uusittavaa ei tällä hetkellä ole, mutta johan tuolla tavalla pyörän hinta kasvaa yli kaksinkertaiseksi ja edelleen on navat, kiekot ja moni muu osa suunnilleen museoikäistä tavaraa. Aika tarkkaan pitää siis laskea, mikä vähänkään pitemmällä tähtäimellä oikeasti kannattaa.

latuman
13.06.2016, 10.41
Työmatkapyörä maksoi uutena 500 euroa, toiminut moitteetta pari vuotta. Maantiepyörä maksoi uutena alle 500, teknisesti samanlainen kuin kalliimmatkin (Shimano Soraa läpeensä, runko sama kuin kahden tonnin mallissa), vähän vain painavampi. Toimii moitteetta. Kyllä halvalla hyvää saa.

Nyt on vaan semmonen juttu että haluan maastopyörään ne läpiakselit koska ne on kuuminta hottia, eikä tahdo alle tonnin pyöristä semmoisia löytyä. Kai mää sit yritän venyä.

Käytettyjä en ole kyllä vielä ostanut. Ajan mittaan vaan tuppaa haluamaan tietynlaista pyörää ja vaihtoehdot käy vähiin, niin joskus joutuu upottamaan enemmän, niinkuin nyt saattaa käydä.

tommi2
13.06.2016, 11.00
^^ mulla on kaikissa fillareissa 1 eturatas.. ja olen vain poistanut 2 ratasta 3:n rattaan kammista. huomio: saatat joutua ostamaan lyhyemmät pultit tai askartelemaan prikkojen kanssa. olen myös itse sijoittanut narrow wide rattaaseen, vanha etuvaihtaja toimii ihan ookoo ketjunohjurina kyllä todellisella budjetti/ghettovirittelijälle.

meitä on moneksi. musta taas 26 jäykkäperä on mitä parhain maastopyörä. voi johtua lyhyydenstä ja siitä että opettelin sellasella ajamaan maastossa. en mä osaa esim. keulia millään muulla.

Mohkku
13.06.2016, 12.52
26" jöykkäperä varmaan hyvä onkin, mutta täysjäykkänä se mielestäni hakkaa liikaa käsille, eikä ajettavuuskaan jousittamattomuudesta parane. Itse tosin ajan maastossa jäykkäperäisellä ilmajousitetulla 29:llä (tonnin pyörä menee tämän keskustelun ulkopuolelle), joten 26 voi tuntua turhan tekniseltä juurakossa ja kivikossa.

Triplan muuttaminen yhden rattaan järjestelmäksi voikin olla hyvä ajatus. Aceran kampisarja on varmasti aivan käyttökelpoinen, eikä maksa kuin vajaat 50 €. Ongelmana on vaan se, että keskimmäinen ratas on todennäköisesti liian pieni (n. 30 hammasta), ja mahtaako olla edes vaihdettavissa, joten vähänkin reippaammassa ajossa välitykset loppuu kesken varsinkin 26" pyörässä. Vipu + etuvaihtaja maksaa n. 30-40 €, joten se voi olla toimivin ratkaisu. Mielummin laittaisin kahden rattaan systeemin, mutta ne tahtoo olla arvokkaampia, eikä triplasta taida sellaista saada muokattua.

Mikä on narrow wide-ratas tai miten se poikkeaa tavallisesta?

alteregoni
13.06.2016, 14.17
Hyvä ketju. Ja tässäkin näkee juuri sen mikä on kellekin tiukka budjetti. Sosioekonominen :) asema vaikuttaa ja myös genre mitä harrastaa. Itseni koen tiukan budjetin harrastajaksi. Oma maksimi summa on 2500 euron paikkeilla, uudesta pyörästä. Ihan senkin takia, ettei alle 2000 euron yksinkertaisesti saa omaan ajoon sopivaa pyörätyyppiä (trail/enska), mikä täyttää omat osa ja kestävyys kriteerit.
Ketjun aloittajalla oli kyllä todella hyviä pointteja. Allekirjoitankin niistä kyllä monet. Ja tietyn hintarjan/osa-/runkotason ylittyessä, minun taidoillani en saisi pyörästä enempää hyötyä irti. Vaan ajotaidot olisivat rajoittava tekijä. MUUUUUTTA jos kylpisin rahassa niin kiusausta olisi vaikea kestää....:eek:. Mutta erinomaisen hieno harrastus tämä, tässäkin ketjussa näkee hyvin kuinka jokainen meistä saa ne kiksit niistä omista jutuista.

tommi2
13.06.2016, 14.54
^mä ihan avoimesti myönnän että ostaisin kalliita pyöriä, jos rahaa olisi niinsanotusti "liikaa". nytkin ostan, mutta just käytettyinä ja halvalla. 5 vuotta vanhaa runkoa saa yllättävän huokeasti. okei, toisilla osilla ja käytettynä fillari ei ole "se mikä se olisi ollut uutena" mutta näin saa ainakin maistiaisia siitä. mulla on sellanen kirjoittamaton lista pyöristä, mitkä haluaisin. 5 sellaista on jo tullut hankittua. nyt vaikka rahaa olisi, ei kuitenkaan pysty sijoittamaan fillarointiin niin paljon, kun tulee mieleen mistä muusta se on pois.

^^ juu just, täysjäykkä. samaa mieltä kanssasi. narrow-wide rattaassa on piikit muotoiltu siten että ketju tippuu huonommin. toimii ilman ohjureita. normirattaista olen tykännyt maastoajossa 32:sta ihan ja kahden rattaan systeemin saa tehtyä ihan hyvin kanssa.. esim. 42/32/22 rattaista voi valita 2 vierekkäistä mitkä haluaa jättää. itellä ollut noita 32/22 systeemejä, mitkä maastoajoon hyviä. jos ostan rattaan, valkkaan 36-38 piikkisen, se on sopiva kompromissi vauhtia ja kiipeämistä. en ole kauheen innokas ylämäkiajaja, talutus on sallittua. tulee varmaan single speed ajeluistani tämä filosoria.

vuohi
13.06.2016, 15.45
Omien kokemuksien ja tuntemuksien mukaan kadulle saa tonnilla 90% siittä mitä 5000€ pyörä antaa. Maastoon pitää laittaa ehkä noin tuplat, että ollaan siellä 90% kohdilla. Molemissa rahalla saa tietenkin painoa pois, mutta itse haluaisin jousto pyörään ainakin erikseen meno- ja paluuvaimennuksen säädöt mikä tuppa maksamaan. Toisaalta jos tykkää läskeistä niin sitten taas jo pärjääkin noin tonnilla.

Maastossa paras €/hyötysuhde on mielestäni tubelesskumeilla. Varsinkin isommista renkaista lähtee niin paljon painoa pois, että saisi käyttää aika paljon rahaa jos sen haluaisi tiputtaa muualta.

oppes
13.06.2016, 18.35
Yksi mauste tähän tiukalla budjetilla pyöräilyyn on (ehkä) ristiriitaisesti hieman useamman "budjettipyörän" hankinta. Parilla kolmella tarkoitukseen sopivalla budjettipyörällä ajelee saman kuin yhdellä kalliilla. Paitsi että noilla budjetti-vekottimilla voi rajoittaa talvi-/suolakelin ajelut yhteen siihen tarkoitukseen vihittyyn vekottimeen. Omassa taloudessa on pari hybridiä - yksi lokasuojilla, toinen parempiin keleihin. 29" Maasturi taas talvea ja maastolenkkejä varten. Tarkemmin ajatellen toisen Hybridin voisi vaihtaa Cyclo crossariin, mutta muuten tuo setti tuntuu hyvältä. Kolmella pyörällä (ja hieman edullisemmalla osasarjalla) ajelee sen 5000 - 6000km / v ongelmitta. Tuon asetelman hyvä puoli on vielä se, että "varapyörä" löytyy jokaiseen tilanteeseen. Ei kaikkein elegantein ja uskottavin ratkaisu, mutta toimii... :) Ei olla ilman pyörää missään tilanteessa :D

Sambolo
15.06.2016, 17.20
Tunsin itseni vähän orvoksi lukiessa muita topicceja mutta tää Vaikuttas olevan mulle sopiva :D Itse pyöräilin aktiivisesti noin 15 vuotta sitten kunnes pyörä taas varastettiin ja siirryin jopoiluun ja autoiluun. Nyt olen pikkuhiljaa herättämässä harrastusta mutta budjetti on erittäin pieni, vähän tätä lankaakin lukiessa tuntu summat isoilta :D Alkutöikseni ostin tuon 2001 vuoden k2 flying monkey pyörän 90 eurolla, pyörä jota nuorena en ikinä saanut on nyt mulla jes! :D Meinasin aluksi sijoittaa parikin sataa hieman tuoreempaan pyörään, mutta päätin että tuo on minulle riittävä, eikä takaisku ole ainakaan tässä vaiheessa niin suuri jos pyörä varastetaan. Pyörässä pientä fiksailua, mutta ajokuntoon sain sen jo samana päivänä. Kaiken maailman romuilla ajettua tuokin tuntuu jo minulle pyörien porschelta, oli erittäin mukava ajaa, kevyt polkea, hyvän asennon sai, rullaa paremmin kun helkama naistenpyöräni, ei juurikaan nitise tai natise saatika rutise, vaihteet vaihtaa nätisti. Keulana on rock shox judy xc 100mm joustolla, säädin joustoa jäykimpään asentoon(olen vähän vajaa 100kg) mutta vielä hieman mietityttää onko keula minulle liian löysä. Tosin kokemusta ei vähänkään paremmista(juu tiedän että ei ole kummonen keula tämäkään) joustokeulista ole, hyvin kyllä nielee epätasaisuuksia ja pohjaamaan en saanut. Näihin on joskus saanut jousia kuljettajan painon mukaan, enää tuskin löytyy näin vanhaan? Päivityksiä on haaveissa pyörälle ja ajattelin aloittaa renkaista, suunnitelmissa contin x king 2 renkaat 2,4 leveänä, toivottavasti mahtuu. Nyt edessä orkkis geax blade 2,25 ja takana kendan 2,35 joka näyttää kuitenkin etuista kapeammalta. Kiekot olisi mukava vaihtaa joskus järeämpiin ja samalla levyjarrut haaveissa, vaikka erittäin hyvin tuntuu nuo v jarrutkin tässä pelaavan. Mahdollisesti keulakin tulee vaihtumaan joskus tuoreempaan, katsotaan nyt miten ton kanssa pärjää.

Tässä mennään siis ihan minimibudjetilla kun muutkin harrastukset syö varoja kohtuu hyvin, mutta kyllä tästä vielä jotain tulee. Jos on vinkkejä mitä näin vanhaan ja etenkin tähän pyörämalliin kannattaisi tehdä, otan ne kiitollisena vastaan. Käyttötarkotuis on aika lailla kaikkea mahollista, matka-ajoa, mettää, mäkiä, pientä kikkailua mutta kaikkea noita vain kevyellä otteella, tai katsotaan nyt miten homma etenee, vasta tässä opetellaan taas ajamaan :D

tommi2
15.06.2016, 18.07
tervetuloa budjettijengiin !!

mulla on ollut k2 disco monkey, joka käsittääkseni on hyvin paljon sama raami.. siinä takahaarukan pääakselin laakerit menivät huonoon kuntoo ja en lähtenyt enempiä korjailemaan vaan myin pilkkahintaan eteenpäin.

jos keula ei pohjaa, ei se kauhean löysä ole (tai sitten se on rikki muuten vaan, eikä käytä koko joustomatkaa). jos satasen sijoitat, saat ihan mukiinmenevän käytetyn, tosin vannejarrupaikka on harvassa nykyhaarukoissa ja levyihin päivittäminen vaatii uuden kiekon (mutta sitten sulla on seuraavaan projektiin ne jo valmiina, jos tälle tielle lähdet ja tästähän puhuitkin).

Sambolo
15.06.2016, 18.26
Runkoa oli suhteellisen paljon ulkomaan foorumeilla aikoinaan suitsutettu niin rohkenin pyörän ostaa, varalla on myös roskiksesta dyykattu gary fisherin runko, kampineen ja takavaihtajalla.

Juu mietinki tota keula-asiaa et siitä lähtee semmone pyörivä kivi, mutta eilen renkaita tutkailessa huomasin että etukiekko on vaihdettu ja näyttäisi tukevan myös levyjarruja. Pyöristä en paljoakaan vielä ymmärrä tosin :D Takakiekko siis vain alkuperäinen ja siinä näyttäs pientä heittoakin olevan. Uusia osia tutkailtuani ulkomaisilla sivuilla yllätyin vähän hinnoista, osa halvempia kuin kuvittelin ja osa taas paljon kalliimpia. Esim uusi varmaan tätä nykyistä vastaava rock shokin xc keula oli noin satasen luokkaa tarjouksessa.

nopsako
15.06.2016, 22.31
Huikee ketju [emoji106]

Oma jäpärin oon rakennellu hinta/laadulta itselle parhaaksi.

Runko: RCZ race 29"
Voimansiirto: 1x10(xt vaihtaja, slx kammet, RF n/w 30t ratas ja deore vipu.
Kiekot: Bontragerin laadukkaat kiekot ja saman merkin nopeat kumet 2.20".
Keula: Reba 100mm
Jarrut: sram DB5.

Asiaan. Aika monta pyörää on tullut poljettua felt q220- trek fuel ex 4500€ täysjoustoon. Mut nyt on sellainen pyörä joka on täydellinen itselle. Nopein, kiikkuu tolkuttoman hyvin jyrkätkin mäet, mäet joita en aiemmin päässy päälle, mutta erittäin ketterä laskea. Huonoahan jäykkäperässä on se, että 4-6h juurakko/kivikko jumppa tuntuu perseessä vaikka olis hyvät housut ja satula [emoji23]

Pyörään olen ostanut uutena jarrut ja joitain pieniä yksityiskohtia, tanko, gripit yms. Runko, kiekot, keula käytettynä. Tällä hetkellä en enää keksi mitä ois järkevä vaihtaa pyörään. Mikään ei ainakaan paranna ajoa niin merkittävästi, että pikku rahalla enää pärjäis. Kuiturunko, mut sit haluaisin SID:n keulankin ja 1x11 [emoji23] Tolla nyt ajetaan mahtavia kilometrejä hymyssä suin.

Se missä itse olen huomannut merkittävimmät erot edullisten ja kalliiden välillä ovat varusteet ja cyclot. Varusteissa etenkin housuissa halvalla ei saa hyvää, paitsi xxl tarjouksissa. Kaikki lidl yms kamat polttaa ainakin mun hanurin parin tunnin lenkillä todella heikkoon kuntoon.

Cycloissa oon huomannut, että noin 1000€/+ ovat mukavampia ja nopeampia kuin nykyinen budjetti Tunturin cyclo. Kyllä tollakin ajaa, mut keskinopeudet ovat ihan muuta kuin noilla edes vähän paremmilla. Pyörä ei vaan tunnu vievän eteenpäin yhtä hyvin kuin esim. feltin vastaava.

Lassard
15.06.2016, 23.07
Budjettifillaroinnissa tärkeintä lienee, että on aidosti sujut asian kanssa. Jos jurnuttaa halvemmilla peleillä olosuhteiden pakosta, ei omana valintana, niin onhan se mälsää. Hyvää on se, että saattaa saada X-euromäärällä mukavan laivueen aikaiseksi ajan kanssa, kunhan näkee vaivaa ja kyttää myyntipalstoja.

Pari tuntia sitten tulin lenkiltä yleispelin eli GT Peace Tourin kanssa. Rungon hain Pirkkalasta ja kiekot/vaihtajan otin Marlinista, jonka ostin 2011. Laite vie mua ukon kapasiteettiin nähden ihan sopivasti, ainoa uusi osa on Truvativin hinnat-alkaen sinkulakammet, kun tein 1x8-setin

tommi2
16.06.2016, 09.55
^toi on kyllä totta. miten paljon olosuhteet ja oma valinta tohon vaikuttavat, on tietty tapauskohtaista. esim. itsellä on tilanne että voisin ostaa kalliinkin pyörän, toki se olisi jostain muusta pois, mutta jos se olisi ykkösprioriteetti, niin onnistuisi, mutta nimenomaan tämä "en halua luopua tästä ja tästä pyörän takia" on seikka mikä pitää halvoissa.
toinen on kuvailemani ilmiö että kun hankkii varsinkin käytettyä ja rakentelee itse, ero hieman kalliinpaan on aika marginaalinen. se on itseasiassa sama pyörä, mutta vanhan malli ja käytetty. tämä pitää myös minut budjettirakentelussa kiinni.
henkilökohtaisesti olen vielä nuuka. minulla on ajatus mitä mikäkin tuote saa maksaa ja koskaan fillari ei ole ollut yli 1000€ saati 2000+ € hintaluokassa tässä. vaikka rahaa jäisi säästöön, tuntuisi pahalta laittaa sitä "ylihintaan" kiinni pyörään.

eli jonkun sortin sekoitus pakkoa ja valintaa minulla. joku voisi sanoa että sehän on vasta elitististä köyhäillä rikkaana.. ehkä halpapyörät on seuraava buumi? kalliita myydään halvan näköisinä ja valmiiksi naarmutettuina? Acera tarroja saa ostaa peittämään laadukkaammat osasarjat?

okei, mutta ehkä hinta/laatusuhde on se juttu allekirjoittaneelle. mahdollisimman vähällä mahdollisimman hyvä.

Mohkku
16.06.2016, 10.05
Yksi syy köyhäilyyn on pyörän käyttö hyötyajossa. Silloin ei kylläkään puhuta otsikon mukaisesti fillariharrastuksesta muuten kuin korkeintaan rakentelun osalta. Halvan näköinen, mutta yksinkertaista ja toimivaa tekniikkaa sisältävä pyörä on tavoitteena, kuitenkin varastetuksi tulemisen riski huomioiden eli kustannuskuria noudattaen.

Se on minun roolini tiukan budjetin pyöräilyssä.

skuikka
16.06.2016, 10.49
Minulla taitaa budjettipyöräilyn suurin syy olla pihi luonne ja se että tumppaan mieluummin pääosan rahoistani moottoripyöriin.
Homman jujuhan on kärsivällisyys ja iso bonus jos on riittävästi työkaluja ja ne pysyy käsissä.
Tämän hetken ykköstykkinä on Commencal Meta 55 -2010. Rungon ostin satasella kun satulaputki oli murtunut klämpin juuresta. Suurinpiirtein ajamaton runko. Itseasiassa sehän on meta 6, mutta laitoin edesmenneen Meta 55:ni linkut ja takaiskarin siihen. 55:n rungosta maksoin keppeineen 250€ viitisen vuotta sitten
Keula/etukiekko-settejä on kaksi. 150mm Fox ja kevyt kiekko jollain Hopen pro-navalla kevyempään ajoon. Keula oli ilmainen, kun ostin sen pakettina yhden rungon kanssa halvalla ja myin pelkän rungon samaan hintaan, kiekko rihtaustarpeisena 50€.
Järeämpänä settinä Marsu Bomber 66, lyhensin jouston 155 mm:iin ja modasin ilmajoustoiseksi. Sen kaverin tukevampi Bontragerin kiekko, sekin 50€.
Takavaihtaja Shimpan Joku Shadow+, alesta 50€, kahva Sramin X9, kahvalla kolmas runko menossa.
Takakiekko tuli sen 250€ 55 Metan mukana, siihen olen joutunut navan vaihtamaan, laitoin kalliin, 125€.
Hissitolppa on Ice V8, kolmatta tai neljättä vuotta ajossa, suurin osa osista tehty itse uudelleen. Satulan ostin kauan sitten kolmellakympillä, sillä nyt ei paljon väliä ole, metsässä vanha enskapena ajaa seisaaltaan.
Stonga Commencal Meta am:n orkkis, 20€ käytettynä. Lukkogripit pummin vaimolta, sai ne jostain naisten DH-leiriltä.
Jarruina Magura Louiset 20€, myytiin rikkinäisenä, tuumasin että ei voi paha vika olla kun ei vuoda mutta ilmaaminen ei kuulemma onnistu. No ei ollut iso vika, lisäsin nestettä ja ilmasin.
Tarkkaa hintaa on paha laskea kun osa osista on jo kolmannessa rungossa, mutta halpa se on.
Hyvänäkin pidän. Ajan enimmäkseen keskuspuiston kivikko ja droppipelleilyjä, välillä pitempää retkeilylenkkiä, silloin tällöin Kokonniemessä roiskimista.
Jäykempää runkoa kaipaan kun painan melkein 100kg, mutta joustaa tuo vaimokkeen Alpinekin kun antaa voimaa ylämäkikivikossa.
Kampina oikealla taivaan vanha RF alupässillä, tuli yhden murtuneen SC Hecklerin mukana, korjasin sen ja möin pois toisilla kammilla. Vasen kampi on jostain kympillä ostettu Shimppa XT, vaihdoin kun RF hajosi.
Pedaalit on Saintit, niistä ja kulutusosista en säästä.
Eihän tuossa tuntipalkoille pääse, mutta kun itse tekee, oppii uutta. Sitä ei vie kuin Alzheimer. Aikaa ja vähän tuuria, sekä hirveä määrä tiedonhakua.
Iskarit tietty huollan itse. Alipaineilmauslaitekkin on jääkaapin kompurasta tehty.

Ohiampuja
16.06.2016, 12.52
Eihän tuossa tuntipalkoille pääse, mutta kun itse tekee, oppii uutta. Sitä ei vie kuin Alzheimer. Aikaa ja vähän tuuria, sekä hirveä määrä tiedonhakua.
Iskarit tietty huollan itse. Alipaineilmauslaitekkin on jääkaapin kompurasta tehty.
Tässä olikin hyvä kirjoitus, hatun nosto tälle. Noin minäkin tekisin jos aika riittäisi ja olisi kunnon remppatilat.

nopsako
16.06.2016, 13.24
Tässä olikin hyvä kirjoitus, hatun nosto tälle. Noin minäkin tekisin jos aika riittäisi ja olisi kunnon remppatilat.

Taitaa meillä pihistelijöillä mennä kaikki rahat kunnon työkaluihin, telineisiin ja tiloihin [emoji23] ei jää enää rahaa pyöriin, mut onneksi on ihmisiä jotka eivät viitsi, osaa tai halua maksaa huolloista, joten näiden pyörät/osat saa järkihintaan myyntipalstoilta [emoji106]

Vielä ku oppis rihtaan ja rakentaan kiekkoja sekä huoltaan takaiskarit. Muuten on hommat aika hyvällä mallilla.

kkyy93
16.06.2016, 13.26
Itse rakentelin 08-09 Vm gt avalanche rungon ympärille toimivan paketin rahaa palanut vähän vajaa 300e. Paras osa löytö poliisin huutokaupasta tektro xiuriga neste jarrut + kiekot joille hintaa tuli 6e. Todella ketterä pyörä johon olen tykästynyt ja tulen jatkossa päivittämään paremmilla osilla.

Malamuutti
02.07.2016, 15.52
Omalle budjettiviritykselle (ilmainen täydellinen vanha maasturi, johoin vaihdoin uudet vaihde-/jarruvivut, keskiön ja renkaat) kävi nyt näin:

https://lh3.googleusercontent.com/-HCpiP2ZDjcQ/V3e2a4agtWI/AAAAAAAATFI/j0Hsa47fZOUCP7Ov94-7T6XCowr-LBCmACCo/s800/DSC_1459.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-UfVEG5ITv3A/V3e2bi_gxLI/AAAAAAAATFE/PivxxYZjZlgGzoMQ1nwDtEHaXLv5OjouQCCo/s800/DSC_1460.jpg

Takavaihtajan korvake vääntynyt ja se näyttää olevan rungon osa, ei erillinen kilke. Taitaa olla tämä runko aika lailla tässä.
Ei aavistustakaan, miksi tuo korvake otti noin itseensä. Rajoitinruuvin säädöstä ei oikein voi olla kyse, kun ei ollut suurin takaratas käytössä. Olisiko sitten pöpelikössä jokin oksa osunut sopivasti ja päässyt siirtämään vaihtajaa sisäänpäin.
Onneksi tämä tapahtui kuitenkin oikeastaan kotipihalla eikä muutaman kilometrin päässä metsäteillä/poluilla, joilla olin juuri käynyt.
Pitäisi kai hankkia jostain kampisarjan ulosvedin nelikanttikeskiölle, että saisi käytännössä uuden kampisarjan talteen muiden käyttökelpoisten osien kanssa.
Sen verran hupaisiin paikkoihin karkeat renkaat/hidas välitys -kombolla kuitenkin pääsi, että jokin kippurasarvista täysalumenttista jokapaikanhöylää maastokelpoisempi härpäke pitänee vielä hankkia.

Two-Shoes
02.07.2016, 15.58
Itsellä sellainen fiilis että ne hauskimmat projektit on aina niitä niukalla budjetilla rakenneltuja.

Viimeisinpänä tuli taas ties kuinka monennen kerran herätettyä rakas ysäri Chebicin maasturi henkiin kommuutteriksi varaston perältä. On tätä hitsailtu/vahvistettu ja maalattu moneen kertaan [emoji2]

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160702/2205c926fe7540f96ed7e2cc81ba9637.jpg

tommi2
02.07.2016, 16.00
^hyvännäköinen :D

Two-Shoes
02.07.2016, 16.03
^hyvännäköinen :D
Kiitos [emoji4] Tää oli aika pitkälti nolla budjetin projekti. Kylläpä tota roinaa kertyy tonne kaappeihin vuosien varrella [emoji2]

tlaukkar
05.07.2016, 23.28
Onneksi löyty tällainen ketju, niin tuli vähän realismia tuohon pyörähifistelyyn. Innostuin vuosi sitten pyöräilystä pitkän tauon jälkeen ja talven aikana on ehtinyt unelmoimaan vaikka minkälaisesta cyclosta (kun maasturilla ei oo järkeä ajaa tiellä, ju nou). Kroonisen rahanpuutostilan vuoksi heräsin kuitenkin päivittelemään vanhaa Cannondalea (F400, reilu 10 vuotta sitten ostettu) ja kiekkojen, jarrujen, voimansiirron, tangon, ajoasennon ja huoltotaidon päivityksen myötä tajusin muutama päivä sitten, että mulle on kertynyt pirun hyvä pyörä alle! Samalla vanha MTB-innostus palasi. Asioista tietämättömänä siihen meni tietenkin monta satasta, mutta lasken homman kuitenkin budjettivirittelyksi, koska uutta en laittanut. Koska tuolla ajaminen on nyt hauskaa, uskottelen itselleni, että 27,5“, 29“, takaiskari tai parin tonnin cyclo ja mitä näitä muita nykyään on, ei tuo rahalle tarpeeksi vastinetta. Uskon, että tuo roplaaminen on kuitenkin palkitsevampaa, entä se ostokrapula, mikä siitä pyöränvaihdosta eittämättä iskisi.
Totuus kuitenkin on, että kestää vielä pitkään, ennenkuin pyörän rajat tulee ennen kuskin rajoja vastaan ;)

marmar
06.07.2016, 07.11
Takavaihtajan korvake vääntynyt ja se näyttää olevan rungon osa, ei erillinen kilke. Taitaa olla tämä runko aika lailla tässä.
Kyllä teräs aika hyvin kestää. Jos tuo oli eka kerta, niin jakari käteen ja suoraksi. Kyllä sen vääntäessä tuntee miten kestää oikaisua ja jos lujuus liian heikko käyttöön.

Hitsausvehkeillä voisi tehdä uuden. Tai sitten koitat löytää sopivan irtokorvakon. Niitäkin on. Meilläkin on yhdessä pyörässä, joka on konvertoitu budjettimalliin jalkajarrullisesta ja napavaihteisesta ketjuvaihteiseksi. Alunperin korvakko on kotoisin 80 luvun maasturista.

oppes
06.07.2016, 17.40
...
Vielä ku oppis rihtaan ja rakentaan kiekkoja sekä huoltaan takaiskarit. Muuten on hommat aika hyvällä mallilla.

Justiinsa aloin opetella. Ensin vähän kirjallisuutta aiheesta alle ja tuttu "kiekonrakentaja" lupasi kädestä pitäen oppitunnin :D Eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä ole. (sanoo hän kun ei ole vielä ensimmäistäkään kasannut, mutta vierestä katsonut aika monen läjäämistä)

nopsako
06.07.2016, 20.27
Justiinsa aloin opetella. Ensin vähän kirjallisuutta aiheesta alle ja tuttu "kiekonrakentaja" lupasi kädestä pitäen oppitunnin :D Eihän tuo nyt mitään rakettitiedettä ole. (sanoo hän kun ei ole vielä ensimmäistäkään kasannut, mutta vierestä katsonut aika monen läjäämistä)

Täysin totta. Pitää vaan oppia logiikka ja hirveästi toistoja alle jonku kokeneen rihtaajan kanssa. [emoji106]

Salomo
06.07.2016, 21.47
Jos 9£ ei ole liikaa kiekonkasaustaidosta niin tuota voi suositella: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php Ainakin omalla kohdalla homma oli aika lailla selkeä kun tuon lukaisi läpi. Nyt on varmaan n. 30 kiekkoa tullut tehtyä ja hyvin ovat toimineet ja kasassa pysyneet.

nopsako
06.07.2016, 21.53
Tossa vois olla hyvä diili! Onko kukaan muuten lukenut park toolin blue book:ia, vai mikä se oli? Park toolin ohjeet on yleisellä tasolla laadukkaita, joten onko kirja koonti näistä? Etenkin joululahjana vois toimia todella hyvin.

Salomo
06.07.2016, 22.09
Tossa vois olla hyvä diili! Onko kukaan muuten lukenut park toolin blue book:ia, vai mikä se oli? Park toolin ohjeet on yleisellä tasolla laadukkaita, joten onko kirja koonti näistä? Etenkin joululahjana vois toimia todella hyvin.
Mulla on sekin ja ihan hyvähän se on. Mulla vaan kävi oikeastaan niin että aikani sitä lueskelin ja opiskelin itselle keskeisiä juttuja mutta ei siihen oikein ole tullut palattua hakuteoksena (vaikka ehkä syytä voisi olla aina välillä). Useimmiten sitä kuitenkin kaivaa ohjeet youtubesta tms. kun ohjeita kaipaa.

Ohiampuja
06.07.2016, 22.26
Parilla kolmella tarkoitukseen sopivalla budjettipyörällä ajelee saman kuin yhdellä kalliilla.
Minä ajattelen hiukan päinvastoin. Yhden kohtuulaatuisen pyörän kunnossapitäminen on pienempi riesa kuin kolmen fillarin luotettavassa ajokunnossa pitäminen.

Joskus itsekin kiekkoja kasasin, mutta minusta nykyään saa valmiskiekot halvemmalla kuin kiekon osat irtotavarana.

Salomo
06.07.2016, 22.45
Joskus itsekin kiekkoja kasasin, mutta minusta nykyään saa valmiskiekot halvemmalla kuin kiekon osat irtotavarana.

Yleensä saa, se on totta. Tietty jos jotain erityisempää hakee niin valmiina ei välttämättä saa. Toisaalta, eihän se teettäminenkään maltaita maksa. Ite aattelen niin että on kiva ajaa itse tehdyillä kiekoilla ja sen takia mieluummin kasaan itse. Aitoa hyötyä taidosta on lähinnä silloin kun ajaa huonosti ja edessä on pinnojen tai kehän vaihtaminen. Samoin jos syystä toisesta ryssii kiekon huonoksi jossain kauempana metsikössä niin ihan kiva on osata fiksata kiekko ajokuntoon (omalla kohdalla kertaalleen Ranskassa ja kertaalleen Italiassa oon joutunut kenttäolosuhteissa kiekon fiksailemaan kuntoon). Itse kiekon kasaus sinänsä on myös ihan hauskaa iltapuhdetta ja näpertelyä, jos tykkää.

Malamuutti
07.07.2016, 09.55
Kyllä teräs aika hyvin kestää. Jos tuo oli eka kerta, niin jakari käteen ja suoraksi. Kyllä sen vääntäessä tuntee miten kestää oikaisua ja jos lujuus liian heikko käyttöön.

Hitsausvehkeillä voisi tehdä uuden. Tai sitten koitat löytää sopivan irtokorvakon. Niitäkin on. Meilläkin on yhdessä pyörässä, joka on konvertoitu budjettimalliin jalkajarrullisesta ja napavaihteisesta ketjuvaihteiseksi. Alunperin korvakko on kotoisin 80 luvun maasturista.

Voihan tuota takaisin vääntämistä kokeilla, vaan kun olen antanut itseni ymmärtää - esimerkiksi rungon putkien mittasuhteista - että tuo olisi alumiiniraami. Alumiini ei tietääkseni hirveästi taivuttelua kestä.
Irtokorvakkeen pitäisi olla aika mielenkiintoinen että saisi takavaihtajan oikealle kohdalle, tuo korvake kun on rungon osa.
Hitsausvehkeet teräkselle kyllä löytyvät, mutta melkoinen askartelu tuossa korvakkeen tekemisessä olisi, kun jyrsintä tai muita työkaluja ei ole käytettävissä. Mutta katsotaan kuis käy, kunhan aika riittää taas askarteluun paskarteluun.

hiekkaa succicsissa
07.07.2016, 10.07
^ Kuvien perusteella veikkaisin teräsrungoksi. Kokeile magneetilla tarttuuko. Ja väännä jakarilla suoraksi. Tohon suoristamiseen on parktoolilla oikea työkalukin okemassa.

skuikka
07.07.2016, 15.03
Terästä tuo on. Jos on 80-90 luvun romupyöriä jossain niin eiköhän niistä löydy samanlaista kiinteää rautakorvaketta. Sahailee muutaman talteen niin on varaosia.

Tm_T
07.07.2016, 15.50
Budjettipyöräilystä: kolmatta vuotta säännöllisesti pyöräilevänä homma on mennyt seuraavasti:

~10 vuotta sitten ostin satasella Soliferin classic-mummon jostain markettialesta. Sillä tuli ajeltua silloin tällöin ja sitten vuonna 2014 vähän enemmänkin pyörän reissatessa minun mukana ulkomaillekin. 10 €/vuosi sijoituksella joka kelin ja joka maaston perusselviytyjä ei oo lainkaan paha. (:

Reilu vuosi sitten sain lahjoituksena raiskatun runnellun vanhan täysjäykän 26" maasturin jonka parilla huntilla (vaihtoon rattaat ketjut kammet polkimet jne) osia vaihtamalla saikin sitten olla uusi jokapaikanpyörä. Hyvä tuollaisella teräsrunkoisella jämäkällä on mennä kesät talvet missä vaan.

Tänäkeväänä ostin sitten itselleni oikein isolla rahalla pyörää, ~600 € uudesta (pari vuotta vanha malli halvalla) maantiekilpurista alumiinirungolla, alu/hiilikuituhaarukalla ja Sora-vaihteistolla. Tarkoituksella katsoin mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää runkoa mutta kuitenkin kelvollisilla osilla. Jos joskus löytyy rahaa niin pistän kiekkoja vähän paremmaksi, muu alkaisi olla jo turhaa hifistelyä?

PedroK
07.07.2016, 16.58
Hyvä ketju. Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että pienellä fiksillä saa ihan uuden näköisen fillarin. Ihan paskoja osia en ole viitsinyt pyörääni laittaa vaan kun joku tulee tiensä päähän niin ostan uuden. Maasturissa kallein toteutus on ollut 3" etufillari. Pyörä on alkujaan ihan perus 24 vaihteinen Trekin 29" maasturi. Kaikki muut osat on hommattu alennusmyynneistä tai käytettynä fillaritorilta. Siinä kuva edellispäiväisen maalauksen jälkeen.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160707/d0a8668dfd03e9521a550d142c93d3c9.jpg

Maantiepyörä maksoi vuonna 2013 käytettynä 150,00€. Siihen on myös pikkuhiljaa tehty päivityksiä käytetyillä osilla. Runko on myös maalattu jälkeenpäin. Sitten kun tekee uutta mieli niin pyörä lihoiks ja paukkupullo käteen. Uusia tarroja saa muutamalla eurolla jos haluaa.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160707/bd3df7293bdfaad09cc7c8a22e9199dd.jpg

oppes
07.07.2016, 17.30
Hyvä ketju. Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että pienellä fiksillä saa ihan uuden näköisen fillarin. Ihan paskoja osia en ole viitsinyt pyörääni laittaa vaan kun joku tulee tiensä päähän niin ostan uuden. Maasturissa kallein toteutus on ollut 3" etufillari. Pyörä on alkujaan ihan perus 24 vaihteinen Trekin 29" maasturi. Kaikki muut osat on hommattu alennusmyynneistä tai käytettynä fillaritorilta. Siinä kuva edellispäiväisen maalauksen jälkeen.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160707/d0a8668dfd03e9521a550d142c93d3c9.jpg

Maantiepyörä maksoi vuonna 2013 käytettynä 150,00€. Siihen on myös pikkuhiljaa tehty päivityksiä käytetyillä osilla. Runko on myös maalattu jälkeenpäin. Sitten kun tekee uutta mieli niin pyörä lihoiks ja paukkupullo käteen. Uusia tarroja saa muutamalla eurolla jos haluaa.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160707/bd3df7293bdfaad09cc7c8a22e9199dd.jpg

Pari pinnaa voisit vielä keventää :D

hiekkaa succicsissa
07.07.2016, 19.09
^ Ai mä luulin että siinä on noin vähän pinnoja siks että pysyisi budjetti kurissa.

Malamuutti
07.07.2016, 21.57
^ Kuvien perusteella veikkaisin teräsrungoksi. Kokeile magneetilla tarttuuko. Ja väännä jakarilla suoraksi. Tohon suoristamiseen on parktoolilla oikea työkalukin okemassa.

Joo, kyllä se kuitenkin jonkin sortin jossain määrin rautapitoista metallia on. Jääkaappimagneetilla kokeilin, niin kyllä magneetti hieman tarttuu kiinni. Ei kyllä ko. magneetti pysy missään kohdassa kiinni, vaan tippuu.

Eiköhän tuo korvake sitten jakaria usko sen verran että oikenee.

Ohiampuja
08.07.2016, 12.18
Tänäkeväänä ostin sitten itselleni oikein isolla rahalla pyörää, ~600 € uudesta...
Tämä budjettipyöräily on kyllä laaja käsite ja jokainen määrittelee sen henkilökohtaisesti. Aika monelle budjetti-kuskillekin tuo 600 euroa ei ole vielä iso raha. Uudesta maastopyörästä se on vielä pieni raha, mutta käytetystä oikein sopiva. :)

nopsako
08.07.2016, 12.31
Itse näen, että jos saat rakennettua mieleisen noin 1000-1500€ pyörän 600€:lla niin olet onnistunut tehtävässä ❤️

Two-Shoes
08.07.2016, 12.51
En tiedä laskeeko muut sen budjetti meiningiksi mutta itse tullut hankittua monesti sellaisia kalliiden merkkien huippu pyöriä joihin ei ikinä olisi uutena ollut varaa. Eihän nämä käytettynäkään mitään ilmaisia ole mutta saavutettavissa kuitenkin kun hinnat pyörinyt omissa hankinnoissa reilussa tonnissa. Mulla on tärkeä osa harrastusta se että pääsee korjaamaan ja tuunaamaan pyörät mieleiseksi, sen jälkeen ne vasta alkaa tuntumaan omilta.

hiekkaa succicsissa
08.07.2016, 13.04
^ Kyllä mä ainakin lasken. Mun maasturin runko ollut 1200e uutena, tosin 10v. sitten. Alle puolet maksoin koko pyörästä hyvillä osilla. Budjettiharrastukseen sopii 26er kun eihän niillä voi kukaan enää ajaa.

tommi2
09.07.2016, 10.09
tuo on juurikin meikäläisen budjettiharrastus myös. mahdollisimman hyvää ja kallista, mahdollisimman halvalla. mulla on koko ajan "lista" fillareista jotka haluan joskus omistaa... sitten vaan fillaritoria pläräämään.. monet listan pyöristä on tullut hankittuakin.. sellanen 5 + vuotta yleensä menee että mulla on varaa noihin kuolaamiini pyöriin tai runkoihin.

Two-Shoes
09.07.2016, 12.45
tuo on juurikin meikäläisen budjettiharrastus myös. mahdollisimman hyvää ja kallista, mahdollisimman halvalla. mulla on koko ajan "lista" fillareista jotka haluan joskus omistaa... sitten vaan fillaritoria pläräämään.. monet listan pyöristä on tullut hankittuakin.. sellanen 5 + vuotta yleensä menee että mulla on varaa noihin kuolaamiini pyöriin tai runkoihin.
Hyvänä puolena oon huomannut että noissa laatupyörissä ei juurikaan tee tappiota jos niistä haluaa päästä joskus eroon.

YocceT
09.07.2016, 13.13

Off-topic: kilikalipulloillako itse maalasit? Onko antaa vinkkejä onnistumiseen?

tommi2
09.07.2016, 13.48
Hyvänä puolena oon huomannut että noissa laatupyörissä ei juurikaan tee tappiota jos niistä haluaa päästä joskus eroon.

totta, olen samaan hintaa kuin itse maksoin myynyt useimmat, tai minimaalisella tappiolla. voittoa ei ole kyllä tullut ...

Sirkkeli
18.07.2016, 21.15
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160718/1e845919ca36794e90a35aea3fa7980e.jpg

Semmonen eka vedos yhdestä budjettifillarista. Runko löytyi roskiksesta, kiekot Fillaritorilta ja loput omista jämälaatikoista. Vaihtoon menee jossain vaiheessa veivit pedaaleineen, ratastus, satulatolppa ja satula.. ainakin (keula ehkä myös, kun löytyi malliin kuuluva keula tilalle.. tosin toi Mossokin on ihan ok). Mutta onpa tuolla työmatkaa ja lenkkiä poljettu jo nyt hyvillä mielin 😊

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
18.07.2016, 23.45
Ite päätin juuri tänään, että ajelen fillarilla tän kesän alkuperäiskuosissa ja käytän aikaa ja rahaa hieman enemmän osien metsästämiseen jotta ei tarvitsisi tehdä niin paljon kompromisseja. Pienellä budjetilla silti edelleen mennään. Talvella/keväällä sitten tarkotus kasata se uusiksi ja nauttia ens kesä päivityksistä.

Malamuutti
27.07.2016, 12.05
Joo, kyllä se kuitenkin jonkin sortin jossain määrin rautapitoista metallia on. Jääkaappimagneetilla kokeilin, niin kyllä magneetti hieman tarttuu kiinni. Ei kyllä ko. magneetti pysy missään kohdassa kiinni, vaan tippuu.

Eiköhän tuo korvake sitten jakaria usko sen verran että oikenee.

Jokin aika sitten suoristelin korvaketta hieman; kyllä se sen jousti, että suhtkoht linjaan sattui. Vaan ketjut pirulaiset eivät toimineet kuitenkaan kunnolla. Tarkemmalla silmällä katsastus - myös vaihtajan häkki on vääntynyt.

Tässä kohdassa en sitten viitsinyt enää varsinaisesti yrittää säästää oikomalla yrittämällä oikaista häkkiä itse, vaan laite jäi joksikin aikaa ns. projektiksi autotallin kupeeseen. Eilen sitten Karhulassa paria pikkuosaa pyöräliikkeestä ostaessani huomasin hyllyssä laatikon "7-v takavaihtajat" ja sieltä tarttui sitten mukaan uusi Acera-takavaihtaja. Tänään sitten asennus ja säätöä ja nyt tuntuisi olevan takavaihtaja kunnossa - siirtää kaikille rattaille.

Toisaalta "tiukka budjetti" alkaa nyt olla sitä luokkaa, että samalla rahalla olisi jo melkein saanut paremman käytetyn. Vaan onpahan nyt ruotoisen näköinen - joskin toimiva - peli, jossa on uudet vivut, kampisarja, vaijerit, renkaat ja takavaihtaja.

Ja sitten odotellaan seuraavaksi laukeavaa kohtaa.

kampiapina
27.07.2016, 19.03
Mun mielestä hinnassa pitää huomioida myös käyttöikö ja kilometrit. Tonni pyörästä, jolla ajetaan seuraavat 10 vuotta ei ole paljon mitään. Tonnin pyörä varastossa pölyttymässä on kallista :)

skuikka
27.08.2016, 23.07
Minulla taitaa budjettipyöräilyn suurin syy olla pihi luonne ja se että tumppaan mieluummin pääosan rahoistani moottoripyöriin.
Homman jujuhan on kärsivällisyys ja iso bonus jos on riittävästi työkaluja ja ne pysyy käsissä.
Tämän hetken ykköstykkinä on Commencal Meta 55 -2010. Rungon ostin satasella kun satulaputki oli murtunut klämpin juuresta. Suurinpiirtein ajamaton runko. Itseasiassa sehän on meta 6, mutta laitoin edesmenneen Meta 55:ni linkut ja takaiskarin siihen. 55:n rungosta maksoin keppeineen 250€ viitisen vuotta sitten
Keula/etukiekko-settejä on kaksi. 150mm Fox ja kevyt kiekko jollain Hopen pro-navalla kevyempään ajoon. Keula oli ilmainen, kun ostin sen pakettina yhden rungon kanssa halvalla ja myin pelkän rungon samaan hintaan, kiekko rihtaustarpeisena 50€.
Järeämpänä settinä Marsu Bomber 66, lyhensin jouston 155 mm:iin ja modasin ilmajoustoiseksi. Sen kaverin tukevampi Bontragerin kiekko, sekin 50€.
Takavaihtaja Shimpan Joku Shadow+, alesta 50€, kahva Sramin X9, kahvalla kolmas runko menossa.
Takakiekko tuli sen 250€ 55 Metan mukana, siihen olen joutunut navan vaihtamaan, laitoin kalliin, 125€.
Hissitolppa on Ice V8, kolmatta tai neljättä vuotta ajossa, suurin osa osista tehty itse uudelleen. Satulan ostin kauan sitten kolmellakympillä, sillä nyt ei paljon väliä ole, metsässä vanha enskapena ajaa seisaaltaan.
Stonga Commencal Meta am:n orkkis, 20€ käytettynä. Lukkogripit pummin vaimolta, sai ne jostain naisten DH-leiriltä.
Jarruina Magura Louiset 20€, myytiin rikkinäisenä, tuumasin että ei voi paha vika olla kun ei vuoda mutta ilmaaminen ei kuulemma onnistu. No ei ollut iso vika, lisäsin nestettä ja ilmasin.
Tarkkaa hintaa on paha laskea kun osa osista on jo kolmannessa rungossa, mutta halpa se on.
Hyvänäkin pidän. Ajan enimmäkseen keskuspuiston kivikko ja droppipelleilyjä, välillä pitempää retkeilylenkkiä, silloin tällöin Kokonniemessä roiskimista.
Jäykempää runkoa kaipaan kun painan melkein 100kg, mutta joustaa tuo vaimokkeen Alpinekin kun antaa voimaa ylämäkikivikossa.
Kampina oikealla taivaan vanha RF alupässillä, tuli yhden murtuneen SC Hecklerin mukana, korjasin sen ja möin pois toisilla kammilla. Vasen kampi on jostain kympillä ostettu Shimppa XT, vaihdoin kun RF hajosi.
Pedaalit on Saintit, niistä ja kulutusosista en säästä.

Pitää nyt kuva laittaa kun alan olla varma että tonnin raja ylittyi uusien kiekkojen myötä. Toki nekin tuli alle satasella, takanapa oli sökö, mutta kun vanhasta alkoi olla kehä ja pinnat valmiit, kierrätin navan.url=http://aijaa.com/ZSufZD]http://i11.aijaa.com/t/00706/14243264.t.jpg[/url]
Joku tarkkasilmäinen huomauttaa kuitenkin että pedaalit ei ole Saintit. EI olekkaan, vaimo halusi ne. NS-bikesit meni vaihteeksi tilalle.
Edit: jo on taas kuvanliittämisenlahjat huonot, sama isompana: http://aijaa.com/ZSufZD

Sambolo
29.08.2016, 21.11
Oma alle satasen maastopyörä minkä piti aika lailla sellasenaan palvella satunaisia tieltä poikkeemisia, lähti suuniteltuun budjettiin nähden vähän käsistä samalla kun innostus metsässä ajosta lisääntyi kokemuksem myötä. Oikeestaan kaikki alko turhamaisuudesta kun halusin tuon keulan vaihtaa tuoreemman näköiseen kun häiritsi nuo kumihaitarit vaikka itse keula toimi mielestäni hyvin. Tialle tuli kevyt foxin f sarjan keula. Uus keula vaati sitten levyjarrut ja todettuani etujarrun niin hyväksi suhteessa taka v-jarruun oli taaksekkin saatava. Takakiekko ei ollut levyille sopiva ja en löytäny mielestäni järkevän hintaista takakiekko käytettynä niin tilasin eteen ja taakse kokonaan uuden ja samalla taaksekkin nestelevarit. Kumit oli tarkoitus muutenkin vaihtaa. Stemmistä korkkasin kierteet niin vaihdoin sen ja samalla leveemmän ja paksumman tangon, tupitki vaihtu jo alkuun. Myös jotain pieniä osia, lokareita, satulaa, satulan kiristin tuli vaihdettua. Myös läjä työkaluja tullu hommattua ja tämä onkin ollu hyvä opettelupyörä huoltoihin ym. Lopulta huomasin että vakiota on enää vaihteisto, runko ja kampisetti sekä polkimet ja satulan putki. Osiin meni paljon enemmän kuin kuvittelin, paremman ja tuoreemman pyörän ois varmaa saanu samalla summalla käytettynä, mutta tulipaha oman maun mukainen vaikka vähän ruma sekasikiö onkin :D Osat kyllä ostettiin mahdollisimman halvalla vaikka uusia ovatkin. Rungon teipit olisin halunnu pois mutta ovat lakan alla, pitäis maalata koko runko, mikä on harkinnassa.. Toisaalta myös uus runko, mutta näillä mennään toistaseks, kivaa oli puuhastella ja oppia.
http://i.imgur.com/IjMch2v.jpg

tommi2
29.08.2016, 21.39
^mä joskus pidin tota varteenotettavana pyöränä.. hankin kuitenkin sen täysjousitetun "veljen" Disco Monkeyn...

tommi2
10.09.2016, 14.39
oma "uusi" pyöräni. Trek Remedy 6 vm. 2006. maksoi 250€ , kun nappasin osat vanhasta fillarista.
https://2.bp.blogspot.com/-6QHZKNnZahA/V9PqeD3o_UI/AAAAAAAAA7I/w6zfUlZm6nsdCK1BLlD0aWrcjHLQcpZLACLcB/s640/tre.JPG

Sambolo
02.10.2016, 19.48
Tästä alkas uus rojekti.. Tai varmaa vanhasta k2 siirtelen tähän osia jonkin verran, keulan kyllä ajattelin pitempijoustoiseksi vaihtaa ja kuluneempia osia k2:sta en laita. Rungon dyykkasin aikoinaan roskiksesta ja siitä piti harrastus alkaa mutta ostinkin kokonaisen pyörän. Kammet keskiöineen purettu ja pitäs hioo ja maalata. Väri vähän auki mut joku perverssio johki tummaan runkoon pinkeillä tarroilla on :D tai joku muu räikeä väri.http://i.imgur.com/NpN6UjC.jpg

Pieni mietintä tuli myös eteen ohjainlaakerin kanssa. Välineitä ei ole millä irroittaa ala ja yläkuppi rungosta, enkä tiedä minkä merkkisiä nykyiset joten voisiko siihen sovittaa jonkin random ohjainlaakerin loppuosat, vai kuuluuko niihin laakereihin edes nuo kupit? http://i.imgur.com/ErQuoTi.jpg

tommi2
02.10.2016, 20.15
mä ostasin jonkun edullisen laakerin ja kattoisin ekana toimiiko noiden kuppien kanssa.. ite olen yhden kupit taltannut pois (ruuvimeisselillä sisäpuolelta varovasti kiertäen), mutta en yksiäkään asentanut..

ite rupesin rankentaa 456sta uuteen uskoon.. meinasin lentää voltilla persuksille kun vaatimattomat-suurin-osa-käytettyä-osat ynnäsivät yli 400€.. jarrut ja kiekot vielä puuttuvat.. eikä halpoja tunnu löytyvän, fillaritorillakin ilmoitus lyö tyhjää :(

2wheelfever
03.10.2016, 12.45
Off-topic: kilikalipulloillako itse maalasit? Onko antaa vinkkejä onnistumiseen?

Vaikkei kukaan kysynyt niin vastaan: Don't. Just do not do it. Jos meinaan hyvää haluat.
Tai sitten mä haluan tulla oppiin kaverille joka maalaa peilipinnan kilikalilla ilman appelsiinipinnan häivääkään. Jos selluliittipinta ei haittaa niin eiku menoks vaan.

Kaadoin viime kesänä prätkän, mm tankki otti osumaa. Kaikki aineet, maalit mm. ammattiliikkeestä. Rahaa meni aivan perkeleesti, aikaa vitusti ja pintaväri meni silti aplariksi. Lisäksi kunnollinen maali paukkupulloissa on tolkuttoman kallista litrahinnaltaan verrattuna pönttömaaleihin. Jos olisin maalihommaan ryhtymässä, vuokraisin kompuran ja ostaisin ruiskun. Budjettiruiskullakin saa parempaa pintaa kuin premium-kilarilla.

Totta toki, että tankki on suunnilleen vaikein kohde aloittelijan maalattavaksi, mutta ko projekti vei kyllä itseltä kaiken uskon paukkumaaleihin.

Sambolo
03.10.2016, 22.30
Maalinpoistoainetta, jääskraballa kaapimista, hiekkapaperia ja dremeliä.. Ehkä ois pitäny viedä maalattavaks mut tuleepaha puuhasteltuu.. Toivottavasti tuosta vielä jotain tulee :D http://i.imgur.com/WVJYpsR.jpg

Oon myös monesti epäonnistunu maalauksessa kilikalilla.. Se vaatii todella paljon kärsivällisyyttä. Ja josei tuu aplarii tulee valumaa :D Tosin joskus myös onnistuin kun maalasin auton osan motonetin maalilla. Jos en keksi rungolle maalauspaikkaa niin vien johki maalattavaksi.

Ohiampuja
04.10.2016, 07.14
Mutta nyt ollaan budjetti-pelureiden viestiketjussa. Jos spray-pullolla pyörässä väri vaihtuu, niin se on tehnyt tehtävänsä. Pääasia että maali pysyy kiinni, ei siinä aplarit haittaa.

Sitä maalipinnan laatua arvioidaan sitten ihan muissa ketjuissa. :)

Ps.Yksi auto kerran maalattiin telalla ja vanhoilla villalapasilla ja hyvä tuli. Sillä ajettiin monta off-road kisaa. :)

orc biker
04.10.2016, 07.25
Mikä on paukkumaali? Spraykö? Minä en ymmärrä maaleista mitään paitsi sen, että niitä jotenkin levitellään pinnoille.

2wheelfever
04.10.2016, 07.38
Mutta nyt ollaan budjetti-pelureiden viestiketjussa. Jos spray-pullolla pyörässä väri vaihtuu, niin se on tehnyt tehtävänsä. Pääasia että maali pysyy kiinni, ei siinä aplarit haittaa.

Toki noinkin, jos 20/20 säännön mukaan mennään (näyttää hyvältä 20m päästä kun kohde liikkuu 20 km/h) :D

Smo
04.10.2016, 08.17

Sitä maalipinnan laatua arvioidaan sitten ihan muissa ketjuissa. :)

Ps.Yksi auto kerran maalattiin telalla ja vanhoilla villalapasilla ja hyvä tuli. Sillä ajettiin monta off-road kisaa. :)

Niin, ihan hyvin on Tokammin 4.5€ mattamusta spray toiminut eikä mitää rapsutuksii tai hiontoja .. käyttänyt kylläkin valmiiksi mustiin kohtiin. Mutta kyllähän tuokin jo nostaa ilmaisen pyörän hintaa

Jsavilaa
04.10.2016, 09.01
Mastonin acryl-sarjan maalit peittää hyvin, ei oo pahoja valumaan ja kaikenkaikkiaan jotenki helpon oloisia maalata. Sama havainto Bilteman parannusmaaleissa (ne automerkkikohtaiset spraymaalit joista väri pitää arpoa korkista kun pullossa ei oo mitään viitteitä mihin autoon se väri on tarkoitettu). Kestävyyteen ja hyvään pintaan löyty ratkaisu 2k-spraylakasta (automaalikaupat myy). Lopputulos vastaa täysin ruiskulakattua pintaa ja pinta kestää liuotinta (lähinnä bräkleeniä tulee pyörän putsauksessa käytettyä ja paukkumaalihan liukenee siihen melko välittömästi).

Sambolo
04.10.2016, 09.56
Maston mainostaapyöränmaalausohjeissaan että sata sarjan maalit ois parhaat pyörään. Mastonilla auton osanki maalasin, aluks meni kyllä pieleen kun ulkona maalasin, oli liian kylmä ja kosteaa, pinnasta tuli matta. Seuraava kerta sisällä ja priimaa. Siksi mietityttää että voiko ulkona enää maalata, vai vienkö tattarisuolle kuulema halpaa lasikuulapuhallus/pulverimaalaukseen,pari tarjousta jo kysytty. Jos todella halpa niin en käytä enää aikaa vaibaa ja rahaa itse tyrimiseen :D

tommi2
04.10.2016, 12.44
mä maalaan aina pensselillä.. valitettavasti totta. mattamusta on "okei" näkönen myös sillä.

Terwis
04.10.2016, 12.55
Maalinpoistoainetta, jääskraballa kaapimista, hiekkapaperia ja dremeliä.. Ehkä ois pitäny viedä maalattavaks mut tuleepaha puuhasteltuu.. Toivottavasti tuosta vielä jotain tulee :D

Oon myös monesti epäonnistunu maalauksessa kilikalilla.. Se vaatii todella paljon kärsivällisyyttä. Ja josei tuu aplarii tulee valumaa :D Tosin joskus myös onnistuin kun maalasin auton osan motonetin maalilla. Jos en keksi rungolle maalauspaikkaa niin vien johki maalattavaksi.

Oma hengentuotos vuosikymmenen takaa samasta rungosta:

http://ep1.pinkbike.org/p4pb996334/p4pb996334.jpg

Sambolo
04.10.2016, 14.05
Terwis, hieno on kiiltävänäkin, miten toteutit? Mulla ei kyllä varmaan kärsivällisyys tommosee riitä :D Ja kuinka levee rengas sulla oli takana, itellä ois toiveena mahdollisimman leveetä siks rungon vaihto mielessä. Kiinostais myös mimmoset kampi/voimansiirtosetit sulla oli :)

Ja oisko Tommi2 kuvaa mimmosta jälkeä saa pensselillä?

SotkuPekka
04.10.2016, 15.15
mä maalaan aina pensselillä.. valitettavasti totta. mattamusta on "okei" näkönen myös sillä.

Taisin sitten tehdä oikean valinnan. Ostin mattamustaa lakkamaalia ja tein pientä koemaalausta putkenpätkään ja yllätyin lopputuloksesta. Voisi oikeasti harkitakin maalausta kun sopiva uhri sattuu kohdalle. Yllättävän sileää ja siistiä pintaa sai jopa meikäläinen.
Olen aikaisemminkin joillain maaleilla tehnyt koemaalauksia mutta kovin rohkaisevia tuloksia eivät olleet. Koko rungon maalaus lisää tietysti vaikeusastetta. Silmä ei pieniä virheitä mattamustasta helposti erota, huono puoli sitten on että mattamusta on vähän tylsä väri.

Sambolo
04.10.2016, 15.53
Mattamustaan voi laittaa räikeet tarrat �� mimmosella siveltimellä maalaatte?

Kumimaalilla oon kyllä maalailu mun kylppärimaalauskammiossa, mutta se ei leijaile niin kui sprsy maali ja lähtee helposti pois.

tommi2
04.10.2016, 19.42
mä ostan aina halvimmat pensselit, yleensä sellasen sarjan, ei jaksa pestä niitä. mä olen ollut maalarina 3 kesää teininä kesäduunissa ja siellä yhdellä raksalla opin maalaamaan kosteatilojen kupariputkia sillain, että näyttää ihan sileiltä. salaisuus on aika paksu maali, ei valu ja se oikein paksuisena "imaisee" pensselinjäljet pois. ainakin suurimmat. mattamusta on myös värinä kohtalaisen anteeksiantava.
tässä olis haarukka maalattu pensselillä.
http://2.bp.blogspot.com/-aNyR_S6Qlkw/VCabV_1DEoI/AAAAAAAAAPs/kWCEgbNqEL0/s1600/WP_001838.jpg

Sambolo
04.10.2016, 21.15
Pitäisköhän se sitten kokeila.. Hirvee homma taas pohjissa vaan jos menee pieleen. Päivän hinta tattarisuolla oli 120e eli ite tekemällä mennän näilä näkymin.

tommi2
04.10.2016, 21.58
emmä koskaan mitään pohjia tehnyt. vanhan maalin (ja jopa tarrojen) päälle vaan. metallille tarkoitettu maali pysyi ihan hyvin. kerran vetäsin ihan lateksilla vaan.. se ei pysynyt. lasten pyörä oli kyseessä, tyttö halusi tietyn sävyn vihreän ja ei ollut muuta sävytetettävää sopivaan hintaan. kokeile eka johonkin sopivaan muuhun kappaleeseen, hae tekniikka. sitten aloita takahaarukan ja keskiömuhvin alapinnoista, jos tulee ihan kauhea, ei näkyvää vahinkoa ole vielä tapahtunut.

Ohiampuja
05.10.2016, 07.13
Mitä huonommat pohjatyöt tekee, sitä huonompi on myös jälki. Ja sen paremmin pyörä karttaa varasta.

Eli laiska mies saa bonuksena anti-theft käsittelyn. :)

Sambolo
05.10.2016, 12.27
Mitä huonommat pohjatyöt tekee, sitä huonompi on myös jälki. Ja sen paremmin pyörä karttaa varasta.

Eli laiska mies saa bonuksena anti-theft käsittelyn. :)
Jep, kun se näyttää jo valmiiksi varastetulta, varkaillakin kai joku ammattietiikka että ei varasteta kollegoilta :D

tommi2
05.10.2016, 12.46
mä olen 2 runkoa putsannut maaleista, toisen maalinpoistoaineella, toisen teräsharjalla ja sanoisin että ei maksa vaivaa.. teräsrunkoon piti saada ruoste ja lakka sen päälle, siksi tein sen, toinen oli kiillotettu alumiini pohjilla ja siitä tuli ihan ookoo, mutta kamala vaiva oli kummassakin. ton kuvan haarukka oli anodisoitu Bruiserin haarukka, myyjä sanoi että hirveä hiominen, maalasin päälle vaan. kesti hyvin, oli siistin näköinen.
soodalla peseminen kuulema auttaa, jossei jaksa hioa vanhoja maaleja veke. en ole itse kokeillut. kaikennäköisiä tartuntamaaleja olen käytellyt (maalasin muovitetun peltikaton) mutta niitä ei voi suositella fillariin penselillä, on meinaan melkoista hommaa vedellä tarpeeksi ohut kerros, nekun on yleensä ruiskulle tarkoitettu.

2wheelfever
05.10.2016, 13.15
Ruosteiden irrotukseen tuli kokeiltua fosforihappoa. Hyvää kamaa, saa esim Mätänetistä laimennettuna Annitrol-kauppanimellä tai CRC:n tiivisteenä. Vuosi sitten käsiteltyyn pintaan ei ole tullut pisaraakaan ruostetta vaikka ei mitään muuta pintakäsittelyä päällä ja koko ajan elementeille alttiina.

Sambolo
15.11.2016, 15.10
Tästä alkas uus rojekti.. Tai varmaa vanhasta k2 siirtelen tähän osia jonkin verran, keulan kyllä ajattelin pitempijoustoiseksi vaihtaa ja kuluneempia osia k2:sta en laita. Rungon dyykkasin aikoinaan roskiksesta ja siitä piti harrastus alkaa mutta ostinkin kokonaisen pyörän. Kammet keskiöineen purettu ja pitäs hioo ja maalata. Väri vähän auki mut joku perverssio johki tummaan runkoon pinkeillä tarroilla on :D tai joku muu räikeä väri.http://i.imgur.com/NpN6UjC.jpg

Pieni mietintä tuli myös eteen ohjainlaakerin kanssa. Välineitä ei ole millä irroittaa ala ja yläkuppi rungosta, enkä tiedä minkä merkkisiä nykyiset joten voisiko siihen sovittaa jonkin random ohjainlaakerin loppuosat, vai kuuluuko niihin laakereihin edes nuo kupit? http://i.imgur.com/ErQuoTi.jpg

Oon onkinu netistä tietoa ja tämmöstä löyty headsetistä että mahollisesti ois "threadless, semi, Aheadset, Mallet VP A76C-TK headset" tuollaisia ei taida enää mistään saada, kävisköhän joku muu noihin kuppeihin kuten tämä
Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/321920335617 ? Tai vai oisko fiksumpi vain ostaa joku headset ja käydä liikkeessä vaihdattaa.. Jos vaihtaa kuppeja myöten niin mitä pitäis uudessa headsetissä huomioida että soveltuu?

Sambolo
15.11.2016, 15.13
Tuossa oliki iha eri näkönen tuo yläpää, oiskoha tää mätsäävämpi Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/331033005029

lansive
15.11.2016, 15.24
Oon onkinu netistä tietoa ja tämmöstä löyty headsetistä että mahollisesti ois "threadless, semi, Aheadset, Mallet VP A76C-TK headset" tuollaisia ei taida enää mistään saada, kävisköhän joku muu noihin kuppeihin kuten tämä
Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/321920335617 ? Tai vai oisko fiksumpi vain ostaa joku headset ja käydä liikkeessä vaihdattaa.. Jos vaihtaa kuppeja myöten niin mitä pitäis uudessa headsetissä huomioida että soveltuu?

Ohjainlaakerin sopivuuteen en ota kantaa, mutta kun vanha on pois pääset helposti mittaamaan putken ja sen jälkeen sopiva löytyy varmasti.

Kyllä poiston ja asennuksen pystyy tekemään ihan budjettityökaluilla. Poistoon tarvitset pätkän teräsputkea, joka sopii juuri ja juuri läpi ohjainlaakerista. Siihen vedät rautasahalla ristiin noin kolmen sentin urat päähän. Työnnät putkeen ja puutapeilla kiilaat auki niin vastapuolelta, että reunat ottaa laakerin sisäreunaan ja sitten vasaralla koputtelet kupin pois. Toinen menee helpommin kun poistotyökalun levityksen pystyy tekemään helpommin. Asennukseen käytät kierretankoa, muttereita, isoja prikkoja ja tarvittaessa noita vanhoja kuppeja jotta saat laakerit paikalleen. Muista laittaa vaseliinia väliin.

Liikkeessä toki hoituu rahalla ja saa kerralla sopivan. Eri asia löytyykö budjettiin sopivaa laakeria mistään.

Sambolo
15.11.2016, 16.34
Noh kokeilen ensiks itse irroittaa vanhat kupit, tai jos ostas halvan laakerin ja jos(kun) ei sovi vanhoihin kuppeihin niin irroittaa ne ja laittaa uuden.. Jäi vähä hämäräks mikä virka urilla putken päässä? Kai nuo naputtelis jollai ruuvarillakin?

lansive
16.11.2016, 09.40
Jäi vähä hämäräks mikä virka urilla putken päässä? Kai nuo naputtelis jollai ruuvarillakin?

Urien tarkoitus on mahdollistaa putken pään levittäminen siten, että se osuu laakerin reunoihin yhtä aikaa joka puolelta. Eihän tuossa isoa vahinkoa tule jos ruuvari lipsahtaa, mutta jos tulee syvempi vekki niin joutuu siitä reunoja siistimään ennen uuden asennusta.

Tuossa kuva minkälainen työkalu on kaupallinen versio. TSI-härvelissä ei ole tarvitse olla noin pitkä urat jos käyttää niitä puutappeja apuna.

http://www.parktool.com/assets/img/product/_productDetail/RT-1_007.jpg

Ohiampuja
17.11.2016, 08.40
Ruuvaria parempi on jonkinlainen asennustuurna. Itselläni on käytössä noin 20-30 cm pätkä karkaistua teräs lattaa. (tehty aikanaan ammattikoulussa vuonna -86) Sen avulla on naputeltu irti ja kiinni monenlaisia fillarin osia. Pääasia on että sen tuurnan pää on tarpeeksi kova ja se pidetään siistinä ja suorana. Eli tuurnan pää ei saa levitä sienimäiseksi. Tavallinen lyöntituurna on hyvä työkalu kun sitä maltilla käyttää. Kokoajan pitää naputella tasaisesti eri kohtiin ja samalla seurata että irroitettava osa liikkuu suorassa.

Tuossa kaupallinen vastinen.
http://www.ikh.fi/fi/lyontituurna-10mm-knr4500100

Sambolo
18.11.2016, 16.37
Kiitos vinkeistä. Projekti etenee muurahaisen askelilla. Sopivan vaihtajankorvakkeen löysin ebaysta ja tuli kahdessa päivässä kotio. Enää hommattava kampisetti, ohjainlaakeri satulatolppa ja runkoon väri+tarrat, sekä osien asennus ym :( :D ellen jätä runkoa tollaseks.. On nii vaikeeta päättää väri..
http://i.imgur.com/MwrST9k.jpg

Mannavelli
18.11.2016, 17.11
Jätä tuollaiseksi. Se on hieno. Älä nyt mitään tarroja ainakaan. Maalaat sitten joskus jos siltä tuntuu.

tommi2
18.11.2016, 17.58
Tai sitten ihan täyteen tarroja :D

Moska
18.11.2016, 18.05
Jos et malaa niin pyyhi sinolilla niin ei hapetu aivan niin nopeasti.

Mannavelli
18.11.2016, 19.08
Tai sitten ihan täyteen tarroja :D

Se on hyvä vaihtoehto sekin

Sambolo
19.11.2016, 18.41
Autosolilla oon pikkase sipassu, lähinä likoja pois, ainoo vaa et toi pinta ei ole joka kohasta kovi kummone ku maaleja raaputellu mut ei nyt mitää iha järkkyäkään jossei syynää. Gary fisher merkkitarroja mietin ainaki jos maalaa, että ei näytä joltai pöllityltä, pinkkejä :D ois tossa kyllä stickerbomp sarjaki..

Sambolo
21.11.2016, 08.59
Noniin, tutkin ohjainlaakeriasiaa ja canecreekin headset finderi anto tälläset tiedot vakiosetupille http://i.imgur.com/Caju5jA.png

Tää näyttäs specsien mukaa olevan passeli, eikä maksa juuri mitään niin kokeilen jos tää sopis vanhoihin kuppeihin ennen kuin alan yrittää irroittamaan niitä, jos noi tiedot nyt ees riittää sopivuudesta kertomaan :D yllättävän harvassa headsetissä on juurikaan speksejä ylipäätään ollenkaa... http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/brand-x-headset-34eess-loose-ball/rp-prod130928

lansive
21.11.2016, 15.26
Tää näyttäs specsien mukaa olevan passeli, eikä maksa juuri mitään niin kokeilen jos tää sopis vanhoihin kuppeihin ennen kuin alan yrittää irroittamaan niitä, jos noi tiedot nyt ees riittää sopivuudesta kertomaan :D yllättävän harvassa headsetissä on juurikaan speksejä ylipäätään ollenkaa... http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/brand-x-headset-34eess-loose-ball/rp-prod130928

Laakerista laittamasi kuvan perusteella yrität säästää väärässä kohdassa. Kupit ovat sen verran heikossa kunnossa, että minun mielestäni vaihto on paikallaan.

JackOja
21.11.2016, 15.48
Kyllä määkin laittaisin tuon uuden laakerin kuppeineen. Mitä siinä muka säästää jos ottaa tuolta vaan kuulat käyttöön kun koko ohjauslaakerin kuitenkin tilaa.

tommi2
21.11.2016, 17.40
kuppien kiinni painaminen voi olla taito, jota ei hallitse? itsellä se meinaan on (lähes) ainoa fillarityö perusfillareissa, mitä en ole tehnyt ja mielikuva on että se on vaikeaa ja vaatii työkaluja

Tomy
21.11.2016, 18.15
kuppien kiinni painaminen voi olla taito, jota ei hallitse? itsellä se meinaan on (lähes) ainoa fillarityö perusfillareissa, mitä en ole tehnyt ja mielikuva on että se on vaikeaa ja vaatii työkaluja

Voit tehdä puristimen järeästä kierretangosta, aluslevyistä ja muttereista. Olet vaan tarkkana, että kupit lähtevät suoraan. Se on ainoa haaste hommassa. Jos kyseessä on superkevyet, ohuesta alumiinista valmistetut kupit, harkitsisin työn teettämistä, kunnollisen työkalun hankkimista tai työkalun valmistamista.

tommi2
21.11.2016, 19.00
juu, tiedän ton. on prikat ja kierretankokin.. en ole koskaan uskaltanut kokeilla. no, kerran moista toimenpidettä olen tarvinnut, maksoin paikalliselle pyöräkaupalle, muistaakseni kympin.

paaton
21.11.2016, 20.42
Tai siten normi alu tai teräsrungon kanssa ottaa vain vanerin palan ja poksauttaa koolin vasaralla paikalleen. Menee ehkä minuutti per kooli.
Tuollaisella väljällä kierretangolla ilman ohjaimia ja painelaakereita kooli on tosi helppo saada lähtemään vinoon, eikä siitä ole silloin yhtään mitään hyötyä.

Edit: Piti oikein katsoa, millainen esimerkiksi park toolin työkalu on. Ja siinä on tosiaan kammen alla painelaakeri, kuten arvelinkin, sekä kunnolliset ohjaimet. Laakeri ei oikeastaan voi mennä muuten kuin suoraan asentoon.

https://www.youtube.com/watch?v=qfv9fShpg3I

PaH
21.11.2016, 21.12
Edit: Piti oikein katsoa, millainen esimerkiksi park toolin työkalu on. Ja siinä on tosiaan kammen alla painelaakeri, kuten arvelinkin, sekä kunnolliset ohjaimet. Laakeri ei oikeastaan voi mennä muuten kuin suoraan asentoon.

https://www.youtube.com/watch?v=qfv9fShpg3I

Toi videolla oleva parkin härveli on HHP-2 ja ei siinä mitään painelaakereita ole. Laakerikupin saa tuolla ihan yhtä helposti vinoon kun suoraankin,
ohjaimet (jotka sinällään toimii ok) avittaa mut kummassakin päässä laakerikuppia / ohjainputkea vastassa oleva pää pyörii mukana kunnes puristus
ja kitka se lukitsee paikalleen.

paaton
21.11.2016, 22.05
Toi videolla oleva parkin härveli on HHP-2 ja ei siinä mitään painelaakereita ole. Laakerikupin saa tuolla ihan yhtä helposti vinoon kun suoraankin,
ohjaimet (jotka sinällään toimii ok) avittaa mut kummassakin päässä laakerikuppia / ohjainputkea vastassa oleva pää pyörii mukana kunnes puristus
ja kitka se lukitsee paikalleen.

No just. Katselin nopeasti, että tuossa rullan alla olevan paksumman rikan alla olisi ollut painelaakeri.

Sambolo
21.11.2016, 22.18
Saattaahan se olla että se vaihtuukin, tuskin kyllä omasta toimesta, en usko että jaksan alkaa työkaluja väsäämään kun muutkin harrastukset vie aikaa, vaihto maksaa 45-80e mitä googlettelin. Tarkotuksena ois päästä mahdollisimman helpolla ja halvalla että voi ajamiseen keskittyä sitten kun siihen on aikaa, en aatellu että ois niin kriittinen osa, hyvin meinaa pelittää toisessa pyörässä 15 vuotias ohjainlaakerikin.

paaton
21.11.2016, 22.26
Saattaahan se olla että se vaihtuukin, tuskin kyllä omasta toimesta, en usko että jaksan alkaa työkaluja väsäämään kun muutkin harrastukset vie aikaa, vaihto maksaa 45-80e mitä googlettelin. Tarkotuksena ois päästä mahdollisimman helpolla ja halvalla että voi ajamiseen keskittyä sitten kun siihen on aikaa, en aatellu että ois niin kriittinen osa, hyvin meinaa pelittää toisessa pyörässä 15 vuotias ohjainlaakerikin.

Tuohon vanhaan runkoon et tarvitse oikeasti yhtään mitään muuta, kuin 10mm rautatangon pätkän, jolla kopautat koolit sisäkautta pois ja palan vaneria jonka avulla lyöt uuden koolin paikalleen. Ulkoisilla kupeillakin vielä. Suotta tuosta nyt mitään elämää suurempaa juttua on tehdä. Typerää kasata vanhoilla kooleilla jos uudetkin on olemassa. Jos sitä rautatangon pätkääkään ei ole, niin puukko tai meisseli tuohon reunaan ja lyönnin suunta ylöspäin.

Sambolo
22.11.2016, 08.26
Joo tuskin tuo naputtelu kummone juttu, mietin lähinnä mitä runko tykkää, johonkin se on tuettava ja isku kohdistuu myös siihen sitten, noita runkoja on myös murtunu tuosta haarukkaputken ympäriltä joillain niin en haluis sitä edesauttaa :D Mulla aika rajalliset tilat ja välineet ja veikkaan että aika tiukassa tuo saattaa olla, mut saishan tuon hätätapauksessa varmaan dremelilläkin silputtua ulos.

Sambolo
22.11.2016, 10.02
Päätin nyt kuitenkin että jos pienellä vaivalla saan käsiini tarvittavat materiaalit noihi aiemli esitettyihin työkaluihin, niin kokeilen vaihtoa itse.

paaton
22.11.2016, 10.50
Ei nuo kupit ole tiukassa. Runkoa voi pitää vaikka polvien päällä, niin pääsee huuto ennen alumiinin murtumista :)

Sambolo
22.11.2016, 17.31
Juu ei ollu tiukas, kupit on irti ja tarvikkeet prässiä varte ostettu 5 eurolla.http://i.imgur.com/6OgUdT4.jpg

Kerranki selvis taisteluitta :D sen vuoro varmaa sit seuraavaks..

-MSa-
12.02.2017, 21.16
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170212/646adc5fdd310fd507764f9c1b860aa1.jpg

Laitetaas kuva tähänkin ketjuun. Kasattu vanhoista osista uuteen runkoon. Elinten luovuttaja vanha täpäri 26 tuumanen Lapierre 310 vm 08, rakas tuhannenrallin pyörä, joka oli loppuun ajettu rungon osalta.
Täpäri ostettu neljä vuotta sitten 700e ja ajettu n20t km. Uusi runko Saksasta 83e, satulatolppa 15e, laakerit yht 30e, ketjut ja eturatas 30e, uudet holkit keulaan 26e ja jotain pikku sälää mutamalla eurolla.
Kiekot oli jo aiemmin päivitetty 27,5 vanhaan täpäriin, mutta tuli hankittua uudet kehät kun hyvä tarjois tuli vastaan: 25mm sisäleveet 430g hintaan 29.90 kpl, oli pakko päivittää. Nyt on 1700g kiekot, jotka tullut maksamaan 150e.

Sent from my iPhone using Tapatalk

tommi2
12.02.2017, 22.30
ihan jees ja hyvään hintaan !

Gammt
17.03.2017, 21.39
Nostellaanpa hyvää ketjua! Mulla on kans hyvin matalan budjetin harrastus käynnissä, mutta ajohalut vaan kasvaa.. niinpä tuli kaluston päivitys eteen! [emoji1] Tästä lähdettiin liikkeelle: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170317/e3bb68057b46a55aebea62169707007d.jpg

Ja kun vanha runko, keula ja kiekot oli myyty niin piti 150€ sijoittaa lisää ja lopputulos talven surffailuista on tämä:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170317/a3950ee16dcbed4f9ec5ea4cee5526cc.jpg

Ja nyt kelpaa ajella! [emoji2]

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

tommi2
17.03.2017, 22.13
kohtuu hyvään hintaan päivitetty ! itsellä liikutaan samassa hintaluokassa, mutta en ole ihan varma lopputuloksesta... raskas kun perkules, lyhyt lyhyellekin miehelle ja vanha BMX-3-piece-keskiö-kampi-setti ei vaan toimi..
https://2.bp.blogspot.com/-mzcShnJHz3k/WMP5AuD95jI/AAAAAAAABOk/1BNu42rI6DU2QV6U2t7fOE1wApymrHDuQCLcB/s640/IMG_20170311_150741_edited.jpg

Gammt
17.03.2017, 22.58
Yrittänyttä ei laiteta.. [emoji6] Uutta matoa koukkuun vaan!

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

tommi2
17.03.2017, 23.24
juu, tuosta tehdään työmatkapyörä/dirtti/joku vaikka väkisin ;)

1aloittaja
19.03.2017, 22.55
Mulla myös oli ja on tuo otsikon mukainen tilanne ongelmana, mutt mä 'keksin' siihen oivan ratkaisun. Ei tosin kaikin osin helppo, mutt sain rahat kelpo pyörän hankintaan, kun myin autoni ja siirryin talviseksi omien jalkojen liikuntamuotoon ja bussin ja ns julkisen liikenteen käyttäjäksi. Kesällä toivoakseni saan sen toivomani city-pyörän hankituksi...
Eli helppo ratkaisu - vähän raskas toteutus, kun en asu keskustassa ja vaimon harrastukset ovat myös etäällä ja häneltä loppui myös autokyydit

Sambolo
21.06.2017, 17.12
Pitkään mietin kokonaan uuden pyörän ostamista tai rungon, mut joku jäärä sai mut ottamaan tuon garyn rungon taas työn alle.. Mietin aluksi mastonin uusia 2k maaleja, mutta hintaa ois tullu jopa enemmän mitä pulverimaalaus niin ostin mastonin acrylcomp maalit sitten, samaa sarjaa pohjamaali, maali ja lakka. Pohjamaali levitty oikein nätisti ja tasaisesti haastavista olosuhteista(tuuli) huolimatta ja sai ajattelemaan että helppo homma. Maaliksi otin puolikiiltävän mustan kun ei oikein mitää kivaa väriä löytynyt eikä innostanut matta tai kiiltävä :D oli kyllä ehkä vähän virheväri koska mattalakkaa ei samasta sarjasta löytynyt. Tuo maali sitten alkuun räki eikä meinannu saada mitenkään tasasta jälkeä enkä oikeen edes tiedä miltä sen kuuluu näyttää, melkee pari purkkia pistin väriä ja lopulta olin tyytyväinen. Tarkotus oli lakata kun saan tarrat eka käsiini, mutta rungon käsittely sormus kädessä sai jo maalin irtoamaan ja päätin paikkauksen jälkee lakata, että ei tarvitsisi niin paljon varoa. Laitetaa sitte tarrojen jälkee uus purkki lakkaa. http://i.imgur.com/pF4jjHp.jpg

Sain myös tilattua loput puuttuvat osat joten kunhan tilaukset tipahtelee postista niin pääsee pyörää kasaamaan. Ei tästä nyt ihan halpa tullu ja valmiina tässä ei ole mun vanhasta pyörästä yhtään alkuperäistä osaa. Toivottavasti maalit pysyy edes jotenkin rungossa, muuten mie romahan :D

Sambolo
21.06.2017, 17.16
Kauan metsästin osiakin käytettynä mutta joko ei löytynyt tai olin liian hidas joten uutta tulee melkeen kaikki olemaan, osa toki semmosia mitkä olen hiljattain nykyseen pyörään ostanut

Sambolo
11.07.2017, 22.11
Noniin, tänään valmistui tää ikuisuusbudjektiprojekti :D Löysin siis tän rungon roskiksesta kauheessa kunnossa. Piti tehä siitä ittelle pyörä mut ostinkin halvan käytetyn mihin sit vaihtelin pikkuhiljaa pienellä budjetilla mieluisempaa ja nykyaikaisempaa osaa. Sitten.. sain halvasta maasturistani eturattaan mutkalle ja totesin että kammissa kierteet entiset joten hankalaksi menee. Suoristin rattaan mutta kytemään jäi ajatus siitä dyykatusta rungosta, sen kun maalaisi saisi sellaisen kun haluaa ja geometriakin vähän mieluisampi. Noh viimein sain kaikki puuttuvat osat haalittua ja loput vanhasta siirrettyä roskisrunkoon, samalla voimansiirto muuttui 1X10. Yllättävän kivuttomasti kasaus sujui ensikertalaiselta(toki harjoitusta tullut hieman osien päivittelyssä) päivän aikana, ohjainlaakerin ja kampien asennus jännitti eniten ja miten vaihteet saisi säädettyä, mutta parit videot youtubesta ja kaikki meni hyvin :) Vedin niin pihisti että käytin vanhasta jopa vaijerin kuoret :D Polkimet ja satula menee vielä vaihtoon ja vähän katellut isompijoustoista keulaa mutta taidan pysyä tuossa keulan osalta.
https://i.imgur.com/8Ens4K7.jpg

Tank Driver
11.07.2017, 23.45
No mutta sepä on soma.

Vilhelm V
28.05.2018, 06.43
Taas yksi roskalavaprojekti ansioluettelossa. Tällä kertaa kolmevaihteinen naistenpyörä, joka sai perusteellisen pesun, säädöt sekä takakumin paikkauksen. Hartaudella etsin pyörästä vikaa, mutta puhjennut takakumi oli ainoa mitä löytyi. Muutenkin siistissä kunnossa, joten menee suoraan käyttöön perheen nuorisolle.