PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 etuvaihtaja jumittaa

marylihe
19.04.2016, 15.13
Isommalle rattaalle vaihtaessa vaihtajan häkki jää jumiin ääriasentoon niin, että se osuu kampeen. Joillakin vaihtokerroilla häkki siirtyy hieman runkoon päin, kun irroittaa otteen vaihdevivusta ja kampi pääsee pyörimään normaalisti. Kun häkki jää jumiin niin pienempi vipu ei vapauta vaijeria vaan liikkuu täysin ilman vastetta.

Vaijeri jää ilmeisesti, jonnekin jumiin. Vaijeri on uusi, kun vaihdoin sen korjatakseni tämän vian. Vaihtaessa kokeilin vaijerin liikettä kuoressa ja vaijeri liikkui hyvin. Voiko vika olla kahvassa? Silmämääräisesti en näe kahvassa mitään vikaa.

TERU
19.04.2016, 15.36
Olisko vaijeri liian kireällä, pienemmällä rattaalla se saa olla melkoisen löysällä. Olisko vaijeri kahvan sisällä siirtynyt väärään paikkaan. Olisko kahvan mekanismi vaatimassa voitelua. Vika kaikkein todenäköisimmin on juuri kahvan sisällä, jos vaikka jotain rikki.

Moska
19.04.2016, 16.09
Omissa pyörissä etuvaihtaja ei pääse kammelle asti mitenkään. Rajoitinkin jo estää sen. Onko vaihtaja oikeassa asennossa?

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

marylihe
19.04.2016, 16.48
Omissa pyörissä etuvaihtaja ei pääse kammelle asti mitenkään. Rajoitinkin jo estää sen. Onko vaihtaja oikeassa asennossa?

Oli kyllä oikeassa asennossa. Häkin ulkoreuna oli jostakin saanut osumaa ja oli"pullistunut" ulospäin. Käytin hieman väkivaltaa ja puristi oikeaan muotoon. Nyt ei enää osu kampeen.[emoji3]

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

arctic biker
19.04.2016, 20.21
Lienee kyse 105 sarjan 10spd etuvaihtajasta? Tuon häkin jämeryydestä olen samaa mieltä, melko hentoa rautaa. Vaihda 6700 sarjan Ultegraan niin homma alakaa toimimaan.

paaton
19.04.2016, 21.12
Tuota 105:n etuvaihtajaa kannattaa myöskin voidella välillä, varsinkin jos ajaa talvella.
Luulin itsekkin vaijerin jumivan, mutta se vaihtajan niveltappi olikin hapettunut aika totaalisesti jumiin.

arctic biker
19.04.2016, 21.56
Tuota 105:n etuvaihtajaa kannattaa myöskin voidella välillä, varsinkin jos ajaa talvella.
Luulin itsekkin vaijerin jumivan, mutta se vaihtajan niveltappi olikin hapettunut aika totaalisesti jumiin.
Vaihtajan nivelien voitelu on näitä perusjuttuja, Imho.

Blackborow
20.04.2016, 19.31
Itse olen oman 105 etuvaihtajan tolkutonta jäykkyyttä ihmetellyt. Vaijeri tulee vaakaputken kautta joten se menee vaihtajalle rullan kautta. Tuo rulla näytti olevan täynnä hiekkaa, joten syypää lienee siinä. Onko noita maantievaihtajia ollenkaan ylävetoversioina vai pitääkö kikkailla tuollaisen virityksen kanssa jatkossakin?

paaton
20.04.2016, 19.47
Itse olen oman 105 etuvaihtajan tolkutonta jäykkyyttä ihmetellyt. Vaijeri tulee vaakaputken kautta joten se menee vaihtajalle rullan kautta. Tuo rulla näytti olevan täynnä hiekkaa, joten syypää lienee siinä. Onko noita maantievaihtajia ollenkaan ylävetoversioina vai pitääkö kikkailla tuollaisen virityksen kanssa jatkossakin?

Alavetoisia ne taitaa kaikki katuvaihtajat olla. Laita kunnollinen laakeroitu rulla?

TERU
20.04.2016, 20.20
Tässä ratkaisu jolla saa muraa keräävän pylpyrän pois, kun ottaa ylävetoisena. Tällainen on ollut muutaman vuoden omassa pyörässä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-double-10sp-front-mech/rp-prod70123

paaton
20.04.2016, 20.28
Tässä ratkaisu jolla saa muraa keräävän pylpyrän pois, kun ottaa ylävetoisena. Tällainen on ollut muutaman vuoden omassa pyörässä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-double-10sp-front-mech/rp-prod70123

Katsos, tuo cyclon vaihtajaa olikin ylävetoisena. Muistlinkin, että törmäsin jossain up-pull/down-pull valintaan vaihtajan kohdalla.
Taidan muuttaa trekin etuvaihtajankin ylävetoiseksi.

arctic biker
21.04.2016, 14.36

Terun linkkaamalla olen nyt yli 16t kilsaa ajanut, nivelet ok. Made in Japan eli Ultegratasoa. Suosittelen lämpimästi.

Blackborow
21.04.2016, 17.37

Kiitos. Täytyypä muistaa joskus tilata muun romun mukana.

Toisaalta tekisi mieli heittää roskiin koko etuvaihtaja kuten maastopuolella tullut tehtyä jo ajat sitten. Ei tuo tuntunut rullan putsauksella ja nivelien voitelulla juurikaan parantuvan. Edelleen jäykkä paska.

TERU
21.04.2016, 18.24
Pikkurieskan koko riittävän isoksi, niin harvoin isompaa tarvitsee, mutta onhan se mukavaa hyvässä myötätuulessa vetää päälle, haitaton kun on, niin eipä tuosta etuvaihtajasta halua luopua. Kaksi eturatasta on ehdoton ratkaisu.

Moska
21.04.2016, 19.52
Toimisikohan tuo kolmella rattaalla? Tarvitsisin hybridiin lisää tilaa, että saa 57 isp:n sopimaan.

TERU
21.04.2016, 20.41
Rautasahaa ja viillaa käyttöön ja se alavetokoukku pois nykyisestä vaihtajasta. Yks tuollainen olis romulaatikossa. Sillä ajettu kahdella ja kolmella rattaalla, siis pelkästään ylävetoisena. Ei ole myynnissä.

Saattais pienellä rajoittimen viilauksella CX 70 venyä kolmellekin. Tiedä vaikka viilaamattakin, kun sattuu sopivaan runkoon, tiedä näistä koskaan.

TERU
23.04.2016, 12.03
Tarkistin tuossa miten CX 70 vois sopia kolmelle rattaalle ja näytti olevan vaikka kuin paljon varaa ylärajoittimessa. Ei tarvi viilailla mitään. Pienimmältä rattaalta nosto keskimmäiselle ei tapahdu ihan niin vilkkaasti kuin aidossa vaihtajassa, koska häkin sisempi aisa on kapeampi, mutta toimii varmasti. Keskimmäiseltä uloimmalle onnistuu sitten normaalisti.

Blackborow
23.04.2016, 12.10
CX70 vaihtaja tuli tilattua sitten paikallisen kautta. Katsellaanpa josko tuo parantaisi tilannetta.