PDA

Näytä tavallinen näkymä : Läskipyörän sähköistys

Aaron5
29.03.2016, 23.11
Kannattaako jälkikäteen laittaa jotain sähköistyspakettia läskipyörään ja mikä se olisi, vai ostaako suosiolla valmiin sähköläskipyörän? Pyöräni on trek farley 5 ja sen sähköistystä mietin, saisiko tuosta hyvää sähköläskiä millään jälkiasennussarjalla?

Tomy
30.03.2016, 06.23
Kannattaako jälkikäteen laittaa jotain sähköistyspakettia läskipyörään ja mikä se olisi, vai ostaako suosiolla valmiin sähköläskipyörän? Pyöräni on trek farley 5 ja sen sähköistystä mietin, saisiko tuosta hyvää sähköläskiä millään jälkiasennussarjalla?

Esimerkiksi ciclotekstore.eu myy läskeihin valmiita settejä. Käy tutustumassa.

Aaron5
30.03.2016, 07.52
Itsekin löysin tällaisen Suomenkielisen sivun http://www.greencycle.fi näillä olisi sellaisia keskimoottorisia malleja.
Olisiko kukaan näillä sähköistänyt ja saisi kokemuksia?

ealex
30.03.2016, 10.19
Sähköistyskitin ja oikean sähköläskin välillä on valtava ero. Ilmeisesti juuri mikään sähköistyskitti ei tarjoa avustusta polkimen väännön mukaan, niin, että voi jaloilla avustustehoa ”annostelemaan”, kuten esim. Bosch keskiömoottorisysteemissä. Ainoa poikkeus taitaa olla Bionix.

Jotain halpoja torque- keskiöantureita on tosin olemassa, mutta ei läskipyöräversiota ja niiden toiminta taitaa muutenkin olla erittäin kaukana kunnon systeemistä.

Tomy
30.03.2016, 10.42
Sähköistyskitin ja oikean sähköläskin välillä on valtava ero. Ilmeisesti juuri mikään sähköistyskitti ei tarjoa avustusta polkimen väännön mukaan, niin, että voi jaloilla avustustehoa ”annostelemaan”, kuten esim. Bosch keskiömoottorisysteemissä. Ainoa poikkeus taitaa olla Bionix.

Hinnassakin on valtava ero. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen omaan tee-se-itse -sarjaan. Käytän sähköpyörääni lähes yksinomaan työmatkoihin kaupungissa.

Blackborow
30.03.2016, 10.48
Aihe kiinnostaa itseänikin, kun olen miettinyt tuon vanhan läskin sähköistämistä työmatkakäyttöön. Maastoajoa ei siis tulisi juurikaan ja keskiömoottori kiinnostaa, että voisi käyttää helposti olemassa olevaa vaihteistoa ja laadukkaita vanteita. Onko muita vaihtoehtoja kuin Bafang?

ealex
30.03.2016, 14.01
Hinnassakin on valtava ero. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen omaan tee-se-itse -sarjaan. Käytän sähköpyörääni lähes yksinomaan työmatkoihin kaupungissa.
Eihän ole, Bosch systeemillä on n. 1500€ lisähinta vastaavasti varustettuun ei-sähkömalliin verrattuna ja Bafangin viritys vastaavalla akulla maksaa saman verran tai vain vähän vähemmän.

Leewi
30.03.2016, 14.35
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49819/gdktb/GoZero-Urban-Rambler-Fatbike-26-2016 hinnatalkaenpyörän saa sähkövermeiden hinnalla, ei kannata tusata itse.

Aaron5
30.03.2016, 14.53
Tekisiköhän tuolla verkkokaupan isolla läskillä mitään? Kovasti kehuvat kyllä arvosteluissa.
Itse olen tehnyt ennakkotilauksen tästä pienestä taittoläskistä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61506/gfjvr/GoZero-Pedelec-Fat-4-0-2016-sahkopyora-taittuvalla-rungolla
tiedä sitten minkälainen onkaan, voihan tuon vielä peruakin. Halpa ainakin olisi ja reissussa kätevä, miten sitten lie muuten.

Markku Liitiä
30.03.2016, 15.44
^
"Toimintamatka 35 km". Aika vähän sähköavusteiselle pyörälle.

Kun sähköavustettu taittoläski maksaa 700 euroa, siinä hinta ja laatu kohtaavat auvoisessa sopusoinnussa! :D Ajo-ominaisuudet lienevät huikeat.

Tomy
30.03.2016, 16.02
Eihän ole, Bosch systeemillä on n. 1500€ lisähinta vastaavasti varustettuun ei-sähkömalliin verrattuna ja Bafangin viritys vastaavalla akulla maksaa saman verran tai vain vähän vähemmän.

400W takanapaan tuleva moottori Ciclotekiltä 350e ja 13Ah Samsung kennoilla oleva akku Saksan ebaystä 250e. Kumpaankin lisänä vielä toimituskulut noin 30e/tilaus. Jos hyvä läski on jo valmiina ja sen haluaa sähköistää, lienee tämä ihan asiallinen vaihtoehto.

Jos lähdetään ihan puhtaalta pöydältä ja rahaa on +3000e, on Boshin järjestelmän ympärille rakennettu pyörä varmasti yksi hyvä vaihtoehto.

Kiituri
30.03.2016, 17.46

Bafangissa on 1kW tehoa kun Boschissa 250/250W. Lisäksi Bafangiin saa kaasukahvan mikä on dekadilla parempi kuin yksikään poljinvoima-anturi.

(muutes mikä hitto tämän sivun viestieditoria vaivaa kun jos kursori on viimeisellä rivillä ja kirjoitat niin teksti meneekin yhtä riviä YLEMMÄS!!)

maxvaiber
30.03.2016, 18.37
Tällähetkellä oma pyörä toimii 10a 44.4v lipo akku & bafang 750w kombolla, moottori on ohjelmoitu 1000w tehoihin.
Ajattelin koota seuraavan pyörän läskipyörän runkoon, tehoja tulisi vähän enemmän.
Moottoriksi tulisin bafan bbs03 ja akkupaketti olisi 2x multistar 20a 22.2v lipo akkuja.
Jos sen jälkeen tarvii vielä lisää vääntöä, niin moottorin kontrollerin vaihtamalla tehoja voi nostaa niin paljon kun rattaat kestää.

Tässä on nykyinen pyörä
http://i63.tinypic.com/33uxvtg.jpg

Aaron5
30.03.2016, 23.20
Hieno on pyörä. Jotenkin tuntuu, etten taida viitsiä alkaa itse kuitenkaan sähköistämään tuota omaa farleyta, ei mahda olla kuitenkaan tarpeeksi yksinkertainen homma, että hyvä tulisi. Tuo greencycle kyllä mainostaa, että pyörän voisi lähettää heille sähköistettäväksikin, mutta jotenkin sekin arveluttaa ettei vain alkaisi sitten kaduttamaan, jos ei tulekaan niin hyvä.
Oiskohan tuo verkkokaupan iso läski sitten sellainen jolla viitsisi ajellakin. Kai tuohonkin voi osia päivittää paremmiksi, jos haluaa, esim. joustokeulaa tai vanteita, renkaita, jarruja, yms. vaihtaa?

Smo
30.03.2016, 23.28
Voihan sitä tilata etumoottorisen .. helppo vaihtaa pelkkä kiekko ja bonuksena AWD :)

ealex
31.03.2016, 09.18
Bafangissa on 1kW tehoa kun Boschissa 250/250W. Lisäksi Bafangiin saa kaasukahvan mikä on dekadilla parempi kuin yksikään poljinvoima-anturi.
Bafangillakin on 250W malli, mutta 1000W mallissa on yli 750W täysin turhaa sähkönkulutusta Boschiin verrattuna, IMHO. Lisäksi tuo 1000W malli ei ainakaan eroa hinnaltaan Boschista, yo hintavertailu perustuu 250W malliin. Bosch moottorin teho on muuten 500W, mutta avustusta on 250W.

Kaasukahvasta olen täysin eri mieltä, jaloilla avustusvoiman säätäminen on valovuosien päässä oleva kokemus kaasukahvaan verrattuna.

Lisäksi 1000W kaasukahvallisella pyörällä ei ole mitään asiaa maastoon ilman maanomistajan lupaa. Mitä iloa sellaisesta maasturissa on tiellä?

TemMeke
31.03.2016, 09.51
Kaasukahvasta olen täysin eri mieltä, jaloilla avustusvoiman säätäminen on valovuosien päässä oleva kokemus kaasukahvaan verrattuna.

Hyvin toimiva voimaperustainen avustus toimii kyllä ku ajatus, ei kokeilematta uskois. Vaan on niitä huonojakin, eikä niistä ainakaan maastossa jää hyvää fiilistä. Tiellä nyt onkin se ja sama miten sitä apua tulee, vaikka sitten kahvasta.

Läskistä kun puhutaan, ni uskaltaisko olettaa, että poistutaan tieltäkin joskus? Jos, niin kannattaa käydä kokeilemassa noita eri tapoja toteuttaa sähköapu, ennen ku menee ostamaan sen halvimman kitin. :) Tää ei toki koske noita aloittajan jälkeen kirjoitelleita, jotka ajelee vaan työmatkaa tietä pitkin.

Kiituri
01.04.2016, 13.33
Hyvin toimiva voimaperustainen avustus toimii kyllä ku ajatus, ei kokeilematta uskois. Vaan on niitä huonojakin, eikä niistä ainakaan maastossa jää hyvää fiilistä. Tiellä nyt onkin se ja sama miten sitä apua tulee, vaikka sitten kahvasta.

Bosch-Cubea olen kokeillut ja kyllä se toimii mutta vähän sekavatai sumea on ajatusten kulku jos tuo sitä edustaa :)
Kesäisin puolet metsäajasta tulee seistyä mopon päällä, niin se kaasukahvakin on kuin ajatus ja kahvallisena sitä kaasua eli tehostuksen voimakkuutta voisi säätää joka tilanteessa ihan luonnollisesti.
Jos sitä voima-anturin aloituskynnystä (offset) ja säätövoimakkuutta voisi säätää oman maun mukaiseksi niin voisin hyvinkin tykästyä voima-anturilliseen.
Uskoisin että tämä kahva vs. voima-anturi riippuu ajosta ja paikasta ja onhan se kuitekin mieltymys asia vähänkuin täysnotku vs. jäykkäperä.

ealex
01.04.2016, 14.03
Bosch-Cubea olen kokeillut ja kyllä se toimii mutta vähän sekavatai sumea on ajatusten kulku jos tuo sitä edustaa :)
Kesäisin puolet metsäajasta tulee seistyä mopon päällä, niin se kaasukahvakin on kuin ajatus ja kahvallisena sitä kaasua eli tehostuksen voimakkuutta voisi säätää joka tilanteessa ihan luonnollisesti.
Jos sitä voima-anturin aloituskynnystä (offset) ja säätövoimakkuutta voisi säätää oman maun mukaiseksi niin voisin hyvinkin tykästyä voima-anturilliseen.
Uskoisin että tämä kahva vs. voima-anturi riippuu ajosta ja paikasta ja onhan se kuitekin mieltymys asia vähänkuin täysnotku vs. jäykkäperä.
Ero onkin siinä, yritetäänkö tehdä jostain syystä polkupyörästä moottoripyörää vai sähköavustettu polkupyörä. Moottoripyörä-tapauksessa käsikaasu ja kilovattiteho on perusteltu, polkupyöräkäytössä taas 250W on yleensä maastossa aivan liikaa ja huomaamattomasti toimiva avustus on se, mitä minä ja moni muukin polkupyöräilijä arvostaisi. Toisin sanoin avustettua polkupyörää voisi edelleen ajaa polkupyöränä, eikä moottoripyöränä.

Tuo Bosch on kaukana täydellisestä, mutta aika hyvä ja 2016-versio on kuulemma parempi. Yamaha ja erityisesti Brose ovat kuulemma reilustikin parempia.