PDA

Näytä tavallinen näkymä : Porakoneen akuista lisäakkua sähköpyörään

pokko
22.03.2016, 15.07
Sähköpyörä on vasta hankinnassa ja jo nyt mietin tuuninkia: eli vaikuttaa, että laatikkopyörän toimintasäde sähköavustuksella jaa pikkuisen nirkoiseksi mökkireissua ajatellen.
Lisäakku on turhan hinnakas satunnaiseen käyttöön.

Boschin systeemeissä näyttää olevan 36V jännite, eli siihen pääsis kytkemällä kaksi Makitan 18V akkua sarjaan (ne kun jo löytys) ja sillä sais 4Ah lisää virtaa.
Mitäs mieltä olette, onko jostain syystä kuolleena syntynyt idea?

Mä en oo elektroniikkamies, pitääkö tuohon väkästellä jotain battery management systeemiä (lataus tietysti sillä Makitan laturilla) vai meniskö ihan johdottamalla?
Onko riskejä pyörän elektroniikan suuntaan?

pohjola
22.03.2016, 15.23
miksei auton akkua mökki reisulle eihän sen auton akku niiiin paljon paina ja latureita joka huoltiksella no ainakin korjaamolla

Smo
22.03.2016, 15.26
Painaahan autonakut ku synti jos muutakin kamaa matkassa vielä, prätkän akku olis pieniempi

pokko
22.03.2016, 15.29
Ja auton akku on 12V, niitä pitää laittaa kolme sarjaan, että päästään 36V.
Ei pyöri nurkissa mulla kolmea auton akkua.. itseasissa ainoa akku löytyy autosta.
Kai sitä saa elektroniikalla jotenkin jännitettä nostettuakin, mutta pointti oli päästä suht. helpolla johdotuksella (ja mahdollisimman hyvin olemassa olevilla kamppeilla).

E-Cruiser
22.03.2016, 17.00
Opettele käyttämään lipo-akkuja, niin range anxiety helpottaa eikä kukkaro vuoda verta paitsi latureja ostaessa.
2X 5S 20C 5000Ah lipoa on täytenä 42V. Niitä saa kuusi kpl alle 200e ja sulla on jo 15Ah. Lisää vapaan valinnan mukaan.

KJP
22.03.2016, 18.26
Makitalla on lämpötakki (http://www.makita.fi/tool/15219/DCJ200ZXL.html) , jossa on tämän näköinen adapter (http://www.makita.fi/tool/17992/SEAADP05.html)i akulle. Se antaa akkujännitettä siitä lähtevään johtoon (kuvassa oleva 5v). Itse väsäsin sitä käyttäen kypärävaloon uuden virtalähteen eli juurikin Makitan 18V akun. Adapterin sisällä on akunsuojapiiri.

efut
22.03.2016, 18.52
http://toolguyd.com/blog/wp-content/uploads/2014/05/Makita-18V-LXT-Folding-Bicycle.jpg

Tähän kävisi Makitan akut ilman virittelyä.

maalinni
22.03.2016, 19.36
Virittää sen makitan renkaan kylkeen kuten vanhanaikainen dynamo!

Tomy
23.03.2016, 07.50
Opettele käyttämään lipo-akkuja, niin range anxiety helpottaa eikä kukkaro vuoda verta paitsi latureja ostaessa.
2X 5S 20C 5000Ah lipoa on täytenä 42V. Niitä saa kuusi kpl alle 200e ja sulla on jo 15Ah. Lisää vapaan valinnan mukaan.

Lipoissa on hyvä paino/kapasiteetti-suhde ja hinnatkin ovat edulliset. Niitä voi katsella osoitteessa www.hobbyking.com

Mutta lipo-akut vaativat ehdottomasti vähintäänkin jännitteenilmaisimen, josta voit seurata akun jännitettä tai joka hälyttää viimeistään, kun akun jännite on 3.0V. Käytännössä lipo-akku on aika työläs pyöräilykäytössä, varsinkin jos haluat asentaa tee se itse -akkupaketin siististi ja tukevasti pyörääsi.

Alkuperäiseen kysymykseesi vastaan, että mikään ei estä sinua käyttämästä Makitan akkuja niin halutessasi. Niiden käyttö käytännössä menisi niin, että ensin ajat pyörän varsinaisen akun tyhjäksi, jonka jälkeen kytket Makitan akut varsinaisen akun tilalle ja jatkat matkaa niin kauan kuin niissä virtaa riittää.

maalinni
23.03.2016, 08.06
Laatikkopyöräänhän mahtuisi jonkun kokoinen aurinkopaneeli, vaikka laatikon kanneksi. Onko sellaisesta mitään hyötyä pyöräkäytössä? Itse kyllä hommaisin sen aidon lisäakun, jos ei reisissä poweri riittäisi. Ettei mene kallis elektroniikka tms. rikki.

YT
23.03.2016, 08.09
Sellainen aurinkopaneeli, josta olisi hyötyä, on niin iso, että sitä voisi käyttää purjeena. Eli on hyötyä.

_ava_
23.03.2016, 09.32
Dynamolla akun lataaminen :rolleyes:

J.Kottenberg
23.03.2016, 09.42
Jonkinlainen dynamo voisi toimia hyvinkin, jos sen voisi toteuttaa niin että kun painaa jarrua niin se kytkeytyy päälle. Näin liike-energia ei kaikki muuttuisi lämmöksi vaan hyödyttäisi akkujen lataamisessa.
Todellisuudessa tällä ei varsinaisesti mitään ladata, mutta sillä voisi hidastaa akkujen tyhjenemistä.

Tomy
23.03.2016, 11.50
Ai, en huomannutkaan että kyseessä on laatikkopyörä. Tässä tapauksessa tee-se-itse -lipoakku voisi olla ihan fiksu ratkaisu. Sen saa varmasti nätisti ja turvallisesti paketoitua johonkin laatikon kylkeen tai mieluiten jopa sen alle.

Itse olen myös harkinnut laatikkopyörää. Niihin tutustuessani olen huomannut, että valmiiksi sähköistettyjen pyörien hinnat ovat aika huimat. Esimerkiksi Bullitt-pyörissä sähkökitti nostaa pyörän hintaa noin 1500 eurolla. Hankin talveksi vähän kuin testiin 250W eturenkaaseen tulevalla napamoottorilla varustetun sähkökonversiosetin ja asensin sen tavalliseen maastopyörään. Tämä setti, johon kuuluu 13Ah 36V akku, maksoi Euroopasta ostettuna 700e. Olen nyt polkenut päivittäin työmatkat, vienyt lapset hoitoon ja takaisin ja jonkun verran myös hupiajelua ja asioilla käyntiä. Mittarissa on nyt 1300km ja tämä setti on toiminut moitteettomasti jopa -29 asteen pakkasissa. Kun lapset ja ostokset on kyydissä, on yhteispaino varmasti jo 150kg (ylipainoinen kuski, kärry, 3v ja 6v lapset, 10kg ruokaa) ja silti moottori tarjoaa vielä tuntuvaa apua polkemiseen. Tällä kokemuksella en pitäisi tätä ollenkaan huonona vaihtoehtona laatikkopyörän sähköistämiseen. Tosin valitsisin kyllä mieluummin takanapaan tulevan moottorin paremman pidon vuoksi liukkaalla. Myös keskiöön asennettava moottori voisi olla fiksu vaihtoehto.

Smo
25.03.2016, 22.07
Ai, en huomannutkaan että kyseessä on laatikkopyörä. Tässä tapauksessa tee-se-itse -lipoakku voisi olla ihan fiksu ratkaisu. Sen saa varmasti nätisti ja turvallisesti paketoitua johonkin laatikon kylkeen tai mieluiten jopa sen alle.

Itse olen myös harkinnut laatikkopyörää. Niihin tutustuessani olen huomannut, että valmiiksi sähköistettyjen pyörien hinnat ovat aika huimat. Esimerkiksi Bullitt-pyörissä sähkökitti nostaa pyörän hintaa noin 1500 eurolla. Hankin talveksi vähän kuin testiin 250W eturenkaaseen tulevalla napamoottorilla varustetun sähkökonversiosetin ja asensin sen tavalliseen maastopyörään. Tämä setti, johon kuuluu 13Ah 36V akku, maksoi Euroopasta ostettuna 700e. Olen nyt polkenut päivittäin työmatkat, vienyt lapset hoitoon ja takaisin ja jonkun verran myös hupiajelua ja asioilla käyntiä. Mittarissa on nyt 1300km ja tämä setti on toiminut moitteettomasti jopa -29 asteen pakkasissa. Kun lapset ja ostokset on kyydissä, on yhteispaino varmasti jo 150kg (ylipainoinen kuski, kärry, 3v ja 6v lapset, 10kg ruokaa) ja silti moottori tarjoaa vielä tuntuvaa apua polkemiseen. Tällä kokemuksella en pitäisi tätä ollenkaan huonona vaihtoehtona laatikkopyörän sähköistämiseen. Tosin valitsisin kyllä mieluummin takanapaan tulevan moottorin paremman pidon vuoksi liukkaalla. Myös keskiöön asennettava moottori voisi olla fiksu vaihtoehto.

Onko maasturissa joustokeula? Jos, miten toimii moottorin kanssa, kuitenkin vääntöä uudesta suunnasta? Ootko kokeillu maastossa?

Onko Pokkon mokkimatka kuinka pitkä?

Ilborg
26.03.2016, 23.59
Joitakin huomionarvoisia juttuja:
- Akku on yhtä huono kuin mitä huonoin kenno: Akkujen kannattaa olla samaa erää ja yhtä paljon käytetty.
- Amppeeritunnit ei lisäänny sarjaan kytkiessä (aika monet porakoneen akut taitaa olla n.2Ah, josta päättelisin että olet ehkä ynnännyt nuo)
- 250W tarkoittaa jo melko isoa virtaa 36V akulta, eli akkujen kannattaa olla suunniteltu tähän. Porakone syö kyllä kohtalaisen paljon virtaa, mutta jatkuva 7A pieneltä akulta on jo aika paljon, ja kannattaakin vähintään seurailla lämpötilaa jos näitä aikoo käyttää.

Kyllähän tuo periaatteessa toimii, mutta etenkin luotettavuuden kannalta hieman epäilen virityksen järkevyyttä varsinkin jos porakoneiden akut tulee edelleen normaaliin käyttöön. Nuokaan akut ole yleensä mitään edullisia vaihtaa jos sattuu kenno sanomaan itsensä irti. Ehkä parempi olisi ostaa vaikka biltemasta muutama lyijyhyytelöakku (märkäkin toki toimii, mutta hyytelö ei vuoda jos kaatuu tai vastaavaa). Painoa toki tulee reilusti, mutta hinta on kohtuu pieni ja akku itessään sopii tuohon käyttöön melko hyvin. Joku 3x12v akkuja yli 10Ah kapasiteetilla voisi olla kohtuullinen kompromissi tuohon käyttöön.

Itsellä ei omakohtaista kokemusta noista sähköpyöristä (vielä) ole, mutta jotain elektroniikkaa tullut hieman harrastettua.

Tomy
27.03.2016, 08.33
Onko maasturissa joustokeula? Jos, miten toimii moottorin kanssa, kuitenkin vääntöä uudesta suunnasta? Ootko kokeillu maastossa?

Ei ole joustokeulaa. Käytän Surlyn Cromo-keulaa. Alumiinisilla alajaloilla oleviin etuhaarukoihin ei voi varauksetta suositella napamoottoria. On vaarana, että moottorista välittyvät voimat murtavat korvakot ennen pitkää. Toki teräskeulassakin tämä on mahdolllista, mutta teräs ei hajoa silmänräpäyksessä, kuten valettu alumiini voi tehdä. Olen muutamaan otteeseen irrottanut etunavan ja tarkistanut haarukan korvakkeet. Toistaiseksi ei ole mitään muutoksia paljaalla silmällä tai työntömitalla havaittavissa.

Smo
27.03.2016, 13.47
Ei ole joustokeulaa. Käytän Surlyn Cromo-keulaa. Alumiinisilla alajaloilla oleviin etuhaarukoihin ei voi varauksetta suositella napamoottoria. On vaarana, että moottorista välittyvät voimat murtavat korvakot ennen pitkää. Toki teräskeulassakin tämä on mahdolllista, mutta teräs ei hajoa silmänräpäyksessä, kuten valettu alumiini voi tehdä. Olen muutamaan otteeseen irrottanut etunavan ja tarkistanut haarukan korvakkeet. Toistaiseksi ei ole mitään muutoksia paljaalla silmällä tai työntömitalla havaittavissa.

Mikäköhän mahtaa olla hajoamisen todennäköisyys pikkumoottorilla .. tuleehan tuohon keulaan melkoisia voimia kivikkojuurakkopaukuttelussa ja takarenkaan ilmaan nostavissa jarrutuksissakin .. vaikka eri suunnasta tuleekin

Tomy
27.03.2016, 15.25
Mikäköhän mahtaa olla hajoamisen todennäköisyys pikkumoottorilla .. tuleehan tuohon keulaan melkoisia voimia kivikkojuurakkopaukuttelussa ja takarenkaan ilmaan nostavissa jarrutuksissakin .. vaikka eri suunnasta tuleekin

Lukemani perusteella pikkumoottorilla, alle 250W, on onnistumisen mahdollisuudet, varsinkin jos käyttää torque armia, joka jakaa rasituksen suuremmalle alueelle. Jarruttelua keulat kestävät hyvin, koska ovat siihen suunniteltu. Napamoottorin akseli taas pyrkii koko ajan pyörähtämään ympäri keulan korvakkeissa, mikä on rasitus mihin keuloja ei ole suunniteltu. Tavallinen napa ei kohdista tällaista rasitusta keulaan edes jarrutuksessa.

Tehokkaalla 1000W moottorilla joustokeulan korvakkeiden murtuminen taitaa olla vain ajan kysymys.

Smo
27.03.2016, 15.57
Ajattelin kyllä tilapäisratkaisuksi, tuota kiertoliikettä ei sunnuntaimoodissa aivot ajatelleet vetovoiman lisäksi :rolleyes: .. olisi kyllä levyjarrun kiinnikepaikka keulassa johon voisi laittaa jonkun vääntöraudan hmm.. ja joku halpislipoakkuviritys

Mvu
27.03.2016, 16.36
Mulla ollut rokkarin dart 3 keulassa greencyclen 250W etumoottori ja kestänyt on sen ilman tukivarsia. Metässä tuo etumoottori on huono mutta työmatkalla aivan kunkku jos kunnon vastatuuli tai muuten heikottaa vaikka edellispäivän läskeilylenkki.
Akkuina Hobbykingin Zippy 5s 5000mAh lipot sarjassa eli n.40V ja 5aAh, tällä kapasiteetilla pystyn ajamaan n. 20km täydellä avustuksella. Noi lipot on juomapullotelineessä yhteenteipattuna. Greencyclen setin jännitemittari näyttää lipoillekkin oikein ja kennojännite ei mene alle 3V mitä lipot ei oikein kestä. Rc-harrastuksen takia lipo akut oli luonteva valinta kun tiesi miten niitä kuuluu käyttää ja laturikin oli valmiina.