PDA

Näytä tavallinen näkymä : Täysjoustoa hakemassa

zeppo
18.03.2016, 12.15
Tervehdys!

Märkäkorva on hakemassa itselle täysjousitettua 29" pyörää. Muutama vuosi sitten innostuin pyöräilystä ja hommasin itselle halpis Feltin jossa on jousikeula, sillä olen lumettomana aikana onnesta soikeana kolunnut näreikköjä. Kävin pari viikkoa sitten kokeilemassa kaverin Cannondale Bad Habit 2:sta (27+) pyörää ja olin kyllä ihan pökerryksissä siitä kuinka hyvä se oli ajaa, ero oli omaani ihan valtava. Ja nyt siis hakusessa ihan normi 29" koska budjetti ei anna myöten ostaa noin kallista pyörää kuin tuo bad habit. Mutta jouset pyörään haluan vaikka olisikin tasaisella raskaampi mennä jäykkään verrattuna. Tulkoon sitten sitä jerkkua reiteen enemmän :-). Näreikössä sitten hymyilyttää.

Fillaroin päivittäin vuoden ympäri töihin ja paluumatkalla kesäisin ja syksyisin tulee koluttua noita metsiä, talvella puolestaan olisi kiva mennä polkujakin mutta tuolloin tulee taivallettua enimmäkseen ihan pyöräteitä johtuen vaan siitä että tuo nykyinen 26" 2.15" renkailla uppoaa kun vähänkin pehmeämmälle yrittää mennä tolskaamaan. Askarruttaa myös miten nuo iskarit toimii kovilla pakkasilla - ei tee mieli särkeä pyörää jos sotkee 10km töihin -25 asteen pakkasessa (talvisin tulee siis noin 20km päivässä, kesäisin enemmän). Iskareiden omatoiminen huollettavuus on myös yksi näkökanta joka tulee mieleen mikäli jotkut mallit ovat työläämpiä huoltaa. Huoltohommat onnistuu omakätisesti, tulee harrastettua moottoreita ja metallityöstöä kotioloissa joten iskareiden huolto pitäisi onnistua omasta takaa.

Budjetti on luokkaa 2300 Euroa maksimi, mielellään saisi olla halvempikin. Kiire ei hankinnalla ole, katselen maltilla mitä löytyy mutta uusien pyörien osien laadun suhteen olen ihan pihalla vaikka olen tätäkin foorumia kolunnut vähän joka nurkalta. Ja eihän käytettykään ole mahdoton vaihtoehto. Tuo 27+ olisi haave jonka suhteen pitäisi sitten vähän odotella että malleja alkaa tulla lisää, tuo on käsittääkseni uusi malli jota ei esim Radonilta löydy ollenkaan. Mahdotonta ei ole sekään että siirrän hankintaa vielä vuodella, kuume on tosin kova :-). Pituutta itsellä on 191 ja painoa palttiarallaa 92 - nykyinen Feltti on rungoltaan 21.5" joka tuntuu oikein passelilta.

Tässä olisi muutama vaihtoehto linkkeineen mitä olen katsellut:
http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-edict-50-467969
http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-virtue-60-467953
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-8.0-*opening-deal*-463995

Nuo Feltit löytyisi ihan kivijalkakaupasta jota mieluusti kannantan - tosin jos tuo Radon on osiltaan laadukkaampi niin siihenkin voisi taipua. Ja vielä semmoinenkin juttu kävi mielessä että saako näihin minkäänlaista etulokasuojaa kiinni jottei ole töihin tullessa sen näköinen että pitäisi olla kotona - "joskus" sattuu niinkin ettei keli ole ihan se paras mahdollinen.

Mitä arvon raati tuumaa, onko noissa vaihtoehdoissa joku joka erottuu osiltaan laadukkaampana? Kiitollisena otetaan vinkkejä vastaan.

seppo_taalasmaa
18.03.2016, 12.45
Klassikkovastaus: Canyon. https://www.canyon.com/fi/mtb/nerve/nerve-al-7-9.html

Uusimmat foxin DPS/FIT iskarit, jotka on niittänyt runsaasti arvosteluvoittoja jo tänä vuonna. Hyvä SLX/XT kokoonpano hyvillä jarruilla. Perusvahva kokoonpano ja paras vastine rahalle.

Pieksee noi antamasi vaihtoehdot mennen tullen.

Kuitenkin ehkä huomion arvoista sanoa, että ei se täpäri ole paras mahdollinen työmatkapyörä. Lukituksen kanssa on syytä olla huolellinen ja tehomenetystä kuitenkin jonkun verran iskareista. Mistä päin Suomea olet pyörää hankkimassa?
Tuolla budjetilla saa todella hyviä 26" täpäreitä R-techiltä esim: http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/26-mtb-vanhoja-vuosimalleja-tarjouksessa/ams-110-sl-2012.html

Tai cubelta yleensäkin löytyy ihan kohtuullisia täpäreitä. http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/stereo-120-hpa-pro-29-2015.html

Kannattaisi käydä alueen kivijalat läpi ja kysellä vanhan vuoden malleista.

zeppo
18.03.2016, 13.06
Kiitos Seppo! Tuohan vaikuttaa todella hyvälle, hintakin on todella 'makea' - taitaa nousta tuo Canyon tuonne kärkipäähän.

Ymmärrän täysin tuon pointtisi ettei ole paras mahdollinen työmatkapyörä. Mutta nuo maasto-ominaisuudet painaa nyt vaakakupissa paljon ja siten olen täpäriä vakavasti miettimässä. Tuo eteneminen pyörätiellä on muutenkin napit korvissa aivot narikassa etenemistä joten vaikka matkanteko ei ole optimaalisinta niin se ei haittaa. Poluilla on jo sitten paljon mukavampaa kierrellä juurakoita. Kaikenkaikkiaan pyörätiet vs näreikkökilometrit on noin 50-50 vuositasolla. Toinen pyörä on tietysti yksi vaihtoehto ja siihen voin tarvittaessa tietysti käyttää nykyistä Felttiä jossa on vain jousikeula.

Yhdessä kivijalassa jo kävin, pitää käydä vielä tuolla kaupungilla kyselemässä. Oulusta olen pyörää hakemassa.

seppo_taalasmaa
18.03.2016, 14.03
Kannattaa käydä esim se pyörä suvala läpi ja koeajamassa pari pyörää ihan vain tuntuman vuoksi vaikka myöhemmin tilaisikin Canyonin. Yksi hyvä vaihtoehto oikeasti on, että lyöt siihen Felttiin vaikka 35mm Schwalben Marathon plus kumit alle jolloin siitä saa jo ihan kohtalaisen työmatkatykin. Ja sitten lenkkipäivinä kuljet "Rotkon" kanssa. Itsellä on ollut pitkin kevättä aikaa speksailla noita tuon hintaluokan täpäreitä ja jos tuo väri vaan miellyttää on se ominaisuuksiltaan ylivoimaisesti paras.

Itse olen tätä hieman kalliimpaa kuolannut: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-120-hpa-sl-black-n-green-473251
Pyörässä noin 100-200 e rahalle vastinetta ( Täydellinen uuden sukupolven XT) , joten hinta on kyllä korkeampi eikä noista paremmista osista saa hirveästi normikäyttäjä lisäarvoa kun Canyon tarjoaa jo vahvaa perustasoa. Kun budjetti ratkaisee niin ei tota halvemmalla kyllä mistään saa, jollei oteta huomioon ylivuotisten mallien todella hyvää tarjousta joka osuu kohdalle, tällöin saattaa jopa kivijalka liike tarjota parempaa vastinetta rahalle.

zeppo
18.03.2016, 15.05
Loistavia vinkkejä. Pitää ensi viikolla käydä suvalassa katsomassa mitä siellä olisi tarjolla. Tuommoinen edellisen vuoden malli olisi tosiaan hyvä jos edullisesti lähtee. Josko siellä on jotain järkevää tarjolla niin pitää sitten täällä kysellä olisiko niistä tuon Nerven kilpailijaksi.

Ja tuo antamasi Canyonin Nerve Al 7.9 on mattamustana kyllä paras mahdollinen väritys, miellyttää silmääkin todella paljon vaikkei se nyt ole kuitenkaan mikään kriteeri. Kaikenkaikkiaan tämmöinen investointi on jo sitä luokkaa että vinkkejä on hyvä saada asiantuntijoilta, itsellä nyt ei ole ihan arkipäivää sijoittaa tämmöisiä summia liikuntaharrastuksiin. Tosin kun tätä pyöräilyä on nyt kestänyt jo jonkun aikaa niin voisi kerrankin sijoittaa laatuvehkeeseen.

seppo_taalasmaa
18.03.2016, 16.02
Jos sieltä joku uskomaton diili löytyy niin kyllä sitä kannattaa täältä vähän tiedustella. Usein ne "uskomattomat" tarjoukset eivät ole niin uskomattomia, kivijalkaliikkeetkin vetävät luonnollisesti usein kotiinpäin ja jättämät kertomatta joitakin oleellisia seikkoja esim standardimuutoksista huoltojen/osien saatavuudesta, joihin valveutunut harrastaja saattaa kiinnittää huomiota. Tuossa investoinnissa on aina se vaara, että jäät koukkuun ja susta tulee tälläinen sekakäyttäjä. Löytyy maasturia, tandemia ja krossaria jne. Muista hoitaa pyörä sitten aina sisälle tai lukita todella hyvin. Ja silti kannattaa olla vakuutus kunnossa. On narkkarin märkä päiväuni pölli parin tontun täpäri ja saada sillä pää sekaisin koko viikoksi.

zeppo
18.03.2016, 16.54
Jep, olen kyllä täällä heti kyselemässä jos jotain vakavasti otettavaa löytyy (myyjän tai itseni puolesta). Jos tähän nyt jää koukkuun niin sitten jää, eipähän ole pahimmasta päästä koukuttavia asioita. Jostain kumman syystä ihan tuommoinen asfaltin nieleminen ei juurikaan kiinnosta, metsän kutsu on sitten ihan toista. Mutta mistä sitä tietää mitä tässä vielä eteen tulee.

Vakuutukset on olleet kunnossa jo pitemmän aikaa kun perheessä on jo noita kulkuvälineitä ihan kosolti. Oma Feltti on aina sisätiloissa kun päästään päätepisteeseen, en koskaan jätä sitä lojumaan ulos vaikka lukossa olisikin. Tuohon uuteen pyörään pitää lisäksi hommata kunnon lukko jolla sen saa rungosta kiinni jos vaikka kaupassa pitää lyhyesti pyörähtää. On kyllä hyvin tiedossa että nuo "saattaa" olla haluttuja varkaiden piirissä.

Mokka
19.03.2016, 10.52
Minä ostaisin sian säkissä, eli radon slide, kun siinä on hyvä hinta laatu. Tuntuma hitsaantuu pyörään eikä pyörä tuntumaan. Mutta niin vähä noilla on eroa. Ja mikä tuntuu hyvältä pikatestissä ei välttämättä ole hyvä oikeasti. Sit kumminkaan tuo pyörä ole sun viimeinen, niin nettikaupan osilla ajaa "pidemmälle" kun osat on vähemmän parempaa tasoa.

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

zeppo
19.03.2016, 18.31
Nyt olen noita pyöriä katellut vähän tarkemmalla silmällä ja yrittänyt jotenkin ymmärtää etenkin noita iskareita ja niiden laatua eri merkkien kesken. Ei ole helppo rasti, paikka paikoin saa vaikutelman että kyseessä on öljymerkkiväittely jossa ei voittajia löydy. Jostain luin että nuo RockShox:t olisivat puolestaan helpompia huoltaa kuin Foxit, tosin tämäkin yhden käyttäjän mielipide. Koita nyt tästäkin ottaa selvää. Vaihdesysteemeistä selvisi sen verran että SLX on riittävä laadultaan ja eroa XT:hen on vain hieman (XT:n eduksi). Kernaasti korjatkaa jos olen väärässä.

Ainoa todella iso miinus tuossa Canyonissa on tuo toimitusaika, nyt jos tilaa niin pyörän saa kesäkuun puolivälissä sisältäen lähetysviiveen. Selvästi kasaavat pyöriä tilauskannan mukaan ja välttävät tilannetta jossa varastoon jää myymättömiä pyöriä joista pitää halvalla luopua sitten seuraavana vuonna. Luulisin että tekisivät enemmän rahaa jos pyöriä löytyisi suoraan varastosta - kaikki eivät halua odottaa palttiarallaa 11-12 viikkoa että saavat pyöränsä.

EDIT:
27.5" löytyy Radonilta Skeen 120 8.0 jossa on sitten jo käsittääkseni vähän parempia osia kuin vastaavassa 29" mallissa. Tällainenkin vaihtoehto olisi ja hinta edelleen 2000 euron tietämissä.
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/marathontour/skeen-29/skeen-120-80/

seppo_taalasmaa
19.03.2016, 21.42
Tuo linkkaamasti pyörä on 27" renkailla. Oletko hakemassa pyörää 29:llä vai 27.5". Noi iskarit on ainakin mun silmissä jaoteltu kahteen osastoon. Tuttuihin ja turvallisiin sekä niihin tuntemattomiin. Fox ja Rockshox on hyviä ja perinteisiä. Foxilla ei ole kuin hyviä ja kallita keuloja varsinkaan nyt 2016 kun vanhat halvemmat poistettiin tuotannosta ja nyt kaikissa on FIT4 patruuna. Rockshox:lla olisin tyytyväinen seuraaviin malleihin: XC: Reba, SID ehkä recon. Olen itse ainakin nöösinä huoltanut tuota rebaa itse ja siihen löytyyy tosi nätisti RS:n keuloista manuaalit joissa vaihekohtaiset ohjeet. Noista Fox:sta en osaa sanoa, mutta hyvin tuntuvat toimivan ja kai etevä mies niitäkin pystyy huoltamaan.

Tuo Skeen on enemmän XC tykki, jolloin 29 renkaat sopivat paremmin. Jos haet yleispyörää , mikä varmasti on Oulun seudulla kätevämpi niin 120mm joustoa ja 29 renkaat tai 130-140mm joustoa ja 27,5" kiekot. No mitä eroa niillä sitten on? No yksinkertaistettuna 29 rullaa paremmin ja tarjoaa parempaa pitoa ja voi ajaa alhaisemmilla paineilla. Vastaavasti 27,5" on vähän ketterämpi ja kulmissa helpompi kääntää. Tärkein kysymys onkin se ajatko esim ryteikkömäisessä mäkisessä maastossa, jossa pyörän pitää olla ketterä (27,5) ja jos ajat enemmän suorempia nopeita polkuja juurilla tai tasaisia polkupätkiä niin 29 on nopeampi. Vähän sellainen makukysymys mikä selviää kun menet sinne kivijalkaan koittamaan niitä pyöriä.

CamoN
19.03.2016, 22.22
Olen itse ainakin nöösinä huoltanut tuota rebaa itse ja siihen löytyyy tosi nätisti RS:n keuloista manuaalit joissa vaihekohtaiset ohjeet. Noista Fox:sta en osaa sanoa, mutta hyvin tuntuvat toimivan ja kai etevä mies niitäkin pystyy huoltamaan.

Sanoisin että Foxin FIT-vaimentimellisen keulan voiteluöljyn vaihto on jopa helpompi kuin Rock Shoxin keuloissa, mutta vikaantuessaan se vaimennin vaatinee ammattimiehen kosketusta.

eagle
19.03.2016, 22.37
Kokemuksesta voin sanoa että 120mm joustava 29" on Ouluun todella hyvä yleistäpäri.

makimies
21.03.2016, 14.57
Täpäri ehdottomasti jos sellaista tekee mielesi. Itse päädyin canyoniin, lähinnä koska 1x11 ja pike. Nyt ovat nostaneet hintoja hieman.

Työmatkatkin tuolla varmaan ajelee, mutta hissuksiin :)

zeppo
24.03.2016, 17.19
Tuli tänään muutama tunti vietettyä koeajellen pyöriä. Suvalalla oli todella hyvä palvelu ja sain kokeiltua kaikki itseä kiinnostaneet mallit - piti etujousellista ja tavallista fättäriäkin kokeilla kun alkoi kiinnostus niitäkin kohtaan kasvamaan. Totesin kolmannen fättärin jälkeen ettei ole minun juttu, en voi kuvitella veivaavani kesällä kiireessä töihin tuolla vekottimella eikä muutenkaan herättänyt mitään intohimoa. Selvästi raskaampia kuin Trekin täpäri jota kokeilin. Siitä ei tosin ollut tarpeeksi isoa kokoa että olisi saanut kunnollisen kuvan, itse asiassa isorunkoisia pyöriä ei ollut kaupassa ollenkaan. Kysyntä on niin pientä ettei niitä pidetä myymälässä. Aiempi soitto spessulle paljasti saman asian ja siellä en käynyt sitten ollenkaan.

Ehdottomasti paras pyörä jota olen kokeillut on tuo kaverin Bad Habit 2 ja itse asiassa alan kaatumaan siihen. Sain hyvän tarjouksen siitä, vähän yli budjetin mutta on todella mieluinen kampe. Omasta mielestä kevyt polkea (onkohan omassa Feltissä jotain vikaa...) ja kokonaisuus miellyttää todella paljon. Vielä en lyönyt rahoja tiskiin mutta todennäköisimmin tähän päädyn. Käyn tosin vielä toisenkin kerran kokeilemassa kaverin ystävällisellä suostumuksella, jos edelleen tuntuu hyvälle niin sitten ryhdytään kaupantekoon :-).

Divi
16.04.2016, 21.57
Täällä pallotellaan vastaavissa ajatuksissa.. HT:lla on ajeltu koko pieni ikä ja täpäri kiinnostaa hurjasti. Hintaluokka sama kuin aloituspostaajalla. Vielä en ole saanu päätettyä 27.5" ja 29" välillä. Ihmetellä kyllä täytyy tuota Canyonin systeemiä. Nyt kun tilaa niin pyörän sais elokuun alkuun. VMP! Tekee mieli juosta lähimpään kivijalkapuljuun ja lyödä 2500e tiskiin ihan vaan että saa pyörän kesäksi eikä ens vuodelle. Perhana.

Saegi
18.04.2016, 07.18
Itellä alko kans poltteleen mielessä täpärin osto vuoden alusta ja sillon tuli katottua juurikin monia merkkejä läpi. Kuten tässä ketjussakin on jo vastattu, niin palloilin Canyonin ja Radonin välillä. Itse etsin siis 27,5" enduro/AM tyyppistä jokapaikan höylää. Loppujen lopuksi kallistuin Radon Slide 150:n puoleen. http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-150-27%2C5-8.0-hd-464058/wg_id-6666

Vaakakupissa painoi paljon toimitusaika, koska halusin pyörän nopeasti ajoon ja Canyonilla olis saanut odottaa melko pitkään. Tilauksesta meni viikko ja pyörä oli ajossa. Lisäksi hinta suhteessa osiin oli mielestäni hyvä tuolloin kun ostin. Oli kauden avajaistarjouksessa. Nyt neljän päivän ja noin 100km jälkeen olen edelleen tyytyväinen. Pyörä toimii ja juurakko saa kyytiä, rullaa lisäks ihan kivasti asfaltilla. Tarkotus myös ajaa tällä työmatkaa jonkin verran.

Kuke
19.04.2016, 16.44
Ehkäpä myös itselle ajankohtainen aihe.. jos ei nyt vielä tänä kesänä niin ehkä sitten seuraavana. Lähinnä itseä alkanut mietityttämään, kun edelliskauden malleja tuntuu välillä olevan melko hyvissäkin tarjouksissa niin onko näissä fillareissa tapahtunut suurta muutosta sanotaan viimeisen 1 - 3 vuoden aikana ? Toki joku kisakuski on mehuissaan, kun vaihtajasta on saatu nipistettyä 5g pois painosta, mutta meikäläinen kun ajelee vaan omaks huviks pitkin poikin mettiä niin luulis ainakin näin järjellä ajateltuna, että se vuoden 2014 täpäri sillosilla kohtuu osilla olis ihan soiva peli vielä näin 2016. Tietysti varaosien saatavuus voi olla heikkoa jos kovin vanhaan kalustoon siirrytään. Olishan se tietysti hienoo ostaa aina se uusin ja uljain kulkine, mutta jos samaan rahaan saa "huippu" osilla muutaman vuoden vanhan, kun uuden kohtuullisilla niin kumpaan kannattaa rahansa laittaa ?

mehukatti
19.04.2016, 16.51
YT Industries Jeffsy AL tarjoilee aika kovaa hinta/laatusuhdetta ja on huomattavasti katu-uskottavampi kuin Cube, Radon tai Felt. YT:llä kun ajaa tatuoidut miehet (+Gwin) isosti, mutta jälkimmäisillä lähinnä saksalaiset keski-ikäiset miehet sukkahousuissa.

https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/610/sCategory/509

marco1
19.04.2016, 17.12
Ehkäpä myös itselle ajankohtainen aihe.. jos ei nyt vielä tänä kesänä niin ehkä sitten seuraavana. Lähinnä itseä alkanut mietityttämään, kun edelliskauden malleja tuntuu välillä olevan melko hyvissäkin tarjouksissa niin onko näissä fillareissa tapahtunut suurta muutosta sanotaan viimeisen 1 - 3 vuoden aikana ? Toki joku kisakuski on mehuissaan, kun vaihtajasta on saatu nipistettyä 5g pois painosta, mutta meikäläinen kun ajelee vaan omaks huviks pitkin poikin mettiä niin luulis ainakin näin järjellä ajateltuna, että se vuoden 2014 täpäri sillosilla kohtuu osilla olis ihan soiva peli vielä näin 2016. Tietysti varaosien saatavuus voi olla heikkoa jos kovin vanhaan kalustoon siirrytään. Olishan se tietysti hienoo ostaa aina se uusin ja uljain kulkine, mutta jos samaan rahaan saa "huippu" osilla muutaman vuoden vanhan, kun uuden kohtuullisilla niin kumpaan kannattaa rahansa laittaa ?

Standardien epästandardointi on just nyt taas kuumimmillaan, pyöräteollisuus on keksinyt että etu- ja takanapojen mittoja täytyy muuttaa epäsopiviksi (BOOST) aikaisempiin ja muutaman vuoden vanha maasturi voi olla vvielä 26" kiekoilla kun nyt uudet kiekot, renkaat ja joustokeulat tehdään 27.5"-kokoon. Mutta jos tarjousratsu on edes noilla 27.5" kiekoilla niin se on kohtuullisen varma ostos jos on isolta merkiltä ja takuun antavasta kaupasta ostettu.

26" maastureita muutama tallissa ja nimimerkillä "hipofillariini muuttuivat retroksi yllättäen" seuraillaan tilannetta.

Kuke
19.04.2016, 18.26
Standardien epästandardointi on just nyt taas kuumimmillaan, pyöräteollisuus on keksinyt että etu- ja takanapojen mittoja täytyy muuttaa epäsopiviksi (BOOST) aikaisempiin ja muutaman vuoden vanha maasturi voi olla vvielä 26" kiekoilla kun nyt uudet kiekot, renkaat ja joustokeulat tehdään 27.5"-kokoon. Mutta jos tarjousratsu on edes noilla 27.5" kiekoilla niin se on kohtuullisen varma ostos jos on isolta merkiltä ja takuun antavasta kaupasta ostettu.

26" maastureita muutama tallissa ja nimimerkillä "hipofillariini muuttuivat retroksi yllättäen" seuraillaan tilannetta.

Tjoo 27.5 oon kattellu, kun oon tällänen 175cm lyhyt niin noi 29 tuntuu jotenki liian isoilta ja kömpelöiltä laitteilta mun makuun.