PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pivot-laakereiden poisto rungosta

adrianus
14.02.2016, 22.27
Olisiko jotain hyviä vinkkejä miten noi laakerit saisi parhaiten pois rungosta (Trek Top Fuel). Sisältä päin ei pääse lyömään tai painamaan, kun siellä on semmonen holkkiputki laakerien välissä. Yhdestä rikoin sen sisäkehän pois, mutta nyt toi ulkokehä on melko napakasti kiinni, eikä siitä saa millään otetta?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160214/916da05f399ab992d573f93f791c71df.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160214/a000e0244ba68d74c3f4fa06837128fb.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Jukahia
14.02.2016, 22.35
http://tuotteet.etra.fi/fi/g23483912/irimo-sisapuoliset-ulosvetajat

+liukuvasara, tai jos pääsee lyömään läpi, niin jatko ja vasara... Kylmä/kuuma koolille notkistaa myös.

Jartza
14.02.2016, 23.05
Eli sisäkoolin rikkoo niin väliholkin saa pois (?). Sitten pääsee lyömään tuurnalla toisen puolen laakerit pois. Rikotut laakerit joissa jäi ulkokooli runkoon kiinni lyödään tuurnalla kylkeen ( näytti olevan reunaa hieman näkyvissä) joka menee muodottomaksi ja irtoaa. Toinen vaihtoehto on hitsata migillä pieni karvi sisäpintaan jolloin se supistuu ja lähtee pois.

paaton
14.02.2016, 23.16
Pörrällä hiomalla olen itse irroitellut laakerin kooleja, joihin ei pääse mitään kautta käsiksi lyömällä.
Varovaisesti vain kahdelta kohtaa pienellä kivellä hiomaan koolia puhki.

Ehjän laakerin luulisi lähtevän lämmön ja sisäpuolelta naputtelun avulla, vai onko tuo keskiholkki tosiaan niin käypäinen, ettei sitä kautta pääse lyömään lainkaan?

adrianus
15.02.2016, 00.21
Alempien laakereiden keskiholkki mahtui siirtymään sen verran, että laakerin sai lyömällä pois. Ylempien laakereiden keskiholkki on niin "sopivassa" putkessa, että sitä ei saa pois tieltä, joten piti sit rikkoa tuo laakeri. Nyt pitäis siis saada toi ulkokooli vielä pois pesästä.

paaton
15.02.2016, 07.13
Se hitsaaminen on helpoin vaihtoehto, jos kone löytyy. Hiomiseenkin tarvitsee mielellään paineilmakoneen. Lyöminen kuulostaa aika raa'alta keinolta.

adrianus
15.02.2016, 08.30
Hitsauslaitteita ei ole käytettävissä. Olen jo pitkään miettinyt Dremelin/vast. hankkimista. Josko sen nyt sit hommaisi ja lähtisin liikkeelle ton ulkokoolin poikki saamisesta...

paaton
15.02.2016, 09.35
Hitsauslaitteita ei ole käytettävissä. Olen jo pitkään miettinyt Dremelin/vast. hankkimista. Josko sen nyt sit hommaisi ja lähtisin liikkeelle ton ulkokoolin poikki saamisesta...

Kannattaa sitten ostaa kerralla kunnollinen.
Halvoilla ei tee raudan kanssa mitään.

adrianus
16.02.2016, 01.35
Noita laakereitakin löytyy sit hintahaarukassa 1-15€/kpl. Onkohan sillä nyt tommosessa käytössä juurikaan merkitystä et onko siellä SKF vai joku merkitön ebaystä? Toki ruostumaton olis varmaan ihan ok tossa kohtaa?

Jansetti
16.02.2016, 11.08
Onko tuo runko alumiinia? Alumiini laajenee lämmetessään kutakuinkin tuplat verrattuna teräkseen, joten jos alumiinirungon vie kunnolla kuuman saunaan voi lämpö riittää löysäämään krymppiä niin paljon, että koolit putoavat paikaltaan.