PDA

Näytä tavallinen näkymä : Monarch Plus RC3 Debonair on alkanut oireilemaan oudosti: pykälä joustossa

KnuutV
23.01.2016, 17.12
Eli joustossa on pykälä tai "tyhjä" kohta noin 30-40 %:n kohdalla iskunpituudesta. Oireet ovat pahimmilla kompressio vipu minimissään ja katoavat lähes kokonaan kompressiovaimennusta lisättäessä. Ajossa tuo tuntuu kolinana ja olen tarkastanut puslat ja linkuston muut laakerit ja todennut niitten olevan kunnossa. Muuten iskari toimii normaalisti.

Nohevana DIY-miehenä tein iskarille huollon ja vaihdoin kaikki liikkuvat tiivisteet ja öljyt. Illalla lämpimässä oireet oli kadonnut, mutta kun aamulla vein pyörän ulos ja täytin renkaat ja lähdin ajamaan niin oireet olivat taas palanneet.

Eikö nää vaan kestä kylmää, kun nyt taas parin tunnin lämmittämisen ja pumppailun jälkeen oireet ovat poistuneet?

miku80
23.01.2016, 17.38
Siellä on vaimentimessa ilmaa öljyn seassa.. Onhan niissä takuu..

KnuutV
23.01.2016, 17.44
Ilmaa vaimentimessa oli kyllä mielessä, ja tein siis täyden huollon, eli purin ja kasasin vaimentimen.

Mutta mihin se ilma hävisi? Enne kuin DIY-huollon tein niin kolina oli paikalla kyllä lämpimänä/kylmänä, ja huollon jälkeen poissa! 5min ulkona ja kolina takas, ei käsitä???!!!???

miku80
23.01.2016, 17.52
Varmaan johtuu tuosta kun ulkona on pakkasta niin ilmanpaine laskee ja ilmakupla pienenee joka muodostaa tyhjiötä sinne vaimentimeen joka taas tuntuu joustossa siltä tyhjältä kohdalta ja sisällä taas ilma lasjenee jne jne.. Tuo nyt on vaan omaa spekulointia, mutta mikään muu siihen ei auta kuin vaimentimen huolto.. Itseasiassa oma monarch kävi viime talvena huollossa samaisen "vian" takia..

KnuutV
23.01.2016, 18.00
OK! Kiitos selvennyksestä!
Vaimennin suhahti kyllä avatessa, eli ilmaa siellä oli alunperin... Ehkäpä tuo vaimentimen ilmaus on tehtävä uudelleen, ja huolellisemmin.

miku80
23.01.2016, 18.20
Jos olet vaimentimen purkanut niin se pitäisi paineistaa typellä koska se ei ole niin herkkä lämpötilan vaihtelulle mitä ilma..

KnuutV
23.01.2016, 23.01
Miku80 oli ehkä osin oikeassa...

Lisäsäiliöntäyttöadapterin tiiviste oli vissiin rikki ja en saanut säiliöön tarpeeksi painetta, tai siis paine katosi pumppua irroitettaessa ja säiliöön jäi noin 50psi.

Nyt uudella tiivisteellä kuului tuttu "tsup" pumppua irroitettaessa ja pikatestin perusteella kylmässäkin kolinat kadonnut!

Nähtäväksi jää toimiiko ilma vaimentimen painestuksessa kylämälläkin. Rockshoxin huolto-ohjeen mukaanhan ilmaa voi myös lisäsäiliössä käyttää.

Vertti83
24.01.2016, 11.48
Jos olet vaimentimen purkanut niin se pitäisi paineistaa typellä koska se ei ole niin herkkä lämpötilan vaihtelulle mitä ilma..

Viimeksi kun tarkistin, niin ilmassa taisi olla ~78% typpeä, eli en usko että sillä on varsinaisesti kovin suurta merkitystä lämpötilan(tai juuri muunkaan) suhteen onko sielä IFPn takana ilmaa vai puhdasta typpeä. Voisi arvata että ilmassa mahdollisesti oleva vesihöyry tai mahdolliset muut epäpuhtaudet(partikkelit) saattaa jossakin ääriolosuhteissa aiheuttaa jotakin ongelmia ja siksi tehtaalla käyttävät varmuuden välttämiseksi typpeä. Monissa "piggyback" iskareissa IFPn paineen voi itse säätää mieleisekseen ihan tavan iskaripumpulla(=paineilmaa), eikä niissä tietääkseni ole mitään sen kummempia ongelmia ollut kuin typellä "tehdaspaineistetuissa" versioissa. Toimintaperiaate systeemillä on täysin sama...

skuikka
05.02.2016, 11.33
Vähän vanha aihe, mutta viisastelen silti kun ei tässä flunssassa voi mitään hyödyllistäkään tehdä.
Tuo kolaus liian pienellä täyttöpaineella johtuu käsittääkseni kavitoinnista. Youtubesta löytyy havainnollistavia videoita, "shock absorber cavitation" tms. Ihmettelin itse tuota tovin, kun erääseen iskariin joutui arvaamalla laittamaan paineen ja kivikossa kuulosti kuin linkuissa olisi ollut puoli metriä väljää. Nostin painetta vähän kerrassaan kunnes asettui.
Sisäänmenoliikkeessä männän takana putoaa paine niin alas että sinne syntyy kaasukupla ja kun suunta vaihtuu paluuliikkeeseen, mäntä hyppää mahaplätskyllä kuplan läpi>KLONK.
Ilma vs typpi on laajalti kinasteltu aihe internetin iskarikeskusteluissa. Ilma ei ole ideaalikaasu, johtuen seassa olevasta vedestä ja siksi paineenmuutos/T on suurempi, mutta ihan toimivaa tavaraa silti useimmille kuskeille. Joskus kokeilin verrata samalla pärrällä samassa iskarissa, eikä ainakaan minun puuperseellä eroa huomannut.

miku80
05.02.2016, 14.25
Tuon Debonairin pumppaamisessa kannattaa välillä (n.50psi) välein tasata noi ilmakammiot painamalla jousitusta niin ei jää pykälää joustoon.. Tarkemmin en osaa sanoa miksi näin on, mutta moisen havainnon olen tehnyt juurikin tuon debonair kannullisten iskarien kanssa..

KnuutV
05.02.2016, 15.46
Vähän vanha aihe, mutta viisastelen silti kun ei tässä flunssassa voi mitään hyödyllistäkään tehdä.
Tuo kolaus liian pienellä täyttöpaineella johtuu käsittääkseni kavitoinnista. Youtubesta löytyy havainnollistavia videoita, "shock absorber cavitation" tms. Ihmettelin itse tuota tovin, kun erääseen iskariin joutui arvaamalla laittamaan paineen ja kivikossa kuulosti kuin linkuissa olisi ollut puoli metriä väljää. Nostin painetta vähän kerrassaan kunnes asettui.
Sisäänmenoliikkeessä männän takana putoaa paine niin alas että sinne syntyy kaasukupla ja kun suunta vaihtuu paluuliikkeeseen, mäntä hyppää mahaplätskyllä kuplan läpi>KLONK.
Ilma vs typpi on laajalti kinasteltu aihe internetin iskarikeskusteluissa. Ilma ei ole ideaalikaasu, johtuen seassa olevasta vedestä ja siksi paineenmuutos/T on suurempi, mutta ihan toimivaa tavaraa silti useimmille kuskeille. Joskus kokeilin verrata samalla pärrällä samassa iskarissa, eikä ainakaan minun puuperseellä eroa huomannut.
Sivuhuomatuksena että tässä puhutaan siis lisäsäiliön/IFP:nI"piggy bagin" paineista, ei itse ilmajousen paineistamisesta.

Parin lenkkiä huollon jälkeen voin todeta, että iskari toimii jälleen normaalisti... Ilmeisesti tuolla IFP:n takana olevan kaasun lajilla ei ole niin suurta merkitystä, kunhan siellä on vain tarpeeksi painetta estämään kavitaatio. Mikäänhän ei estä tarkistamasta paineita silloin tällöin...

miku80
05.02.2016, 16.21
Onkos muilla nuo Debonairit pitänyt naksumista siinä sagin kohdilla? Itsellä 2 iskaria jotka ruvennut tuota naksumista pitämään. Juutuubista löytyikin video tuosta naksumisesta.

http://youtu.be/MPu-FR9WGzI